eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💫﷽💫 💐💐 به لطف خدا و برکت ایام ماه رمضان و استقبال مخاطبان از نكات و پيام هاي روزانه هر جزء قرآن که در سایت و کانال های قران پویان و گروههای تقرب ارسال میشود ✅ در جستجوی عبارات زير در اینترنت مفهومي جزء... نکات خلاصه هر جزء قرآن نكات كليدي ... قران مهم جزء... هاي جزء ...قرآن 👈👈 ، اولین ردیف یا جزو 5 نتیجه نخست (بسته به شماره جزئ و نوع کلمات جستجو) ميباشد. 👈جهت مطالعه نکات مهم جزء 1 تا 24ميتوانيد به لینکهاي زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/joze1 👈جزء1💮 https://b2n.ir/joze2 👈جزء2💮 https://b2n.ir/joze3 👈جزء3💮 https://b2n.ir/joze4 👈جزء4💮 https://b2n.ir/joze5 👈جزء5💮 https://b2n.ir/joze6 👈جزء6💮 https://b2n.ir/joze7 👈جزء7💮 https://b2n.ir/joze8 👈جزء8💮 https://b2n.ir/joze9 👈جزء9💮 https://b2n.ir/joze10 👈جزء10💮 https://b2n.ir/joze11 👈جزء11💮 https://b2n.ir/joze12 👈جزء12💮 https://b2n.ir/joze13 👈جزء13💮 https://b2n.ir/joze14 👈جزء14💮 https://b2n.ir/joze15 👈جزء15💮 https://b2n.ir/joze16. 👈جزء16💮 https://b2n.ir/joze17 👈جزء17💮 https://b2n.ir/joze18 👈جزء18💮 https://b2n.ir/joze19. 👈جزء19💮 https://b2n.ir/joze20 👈جزء20💮 https://b2n.ir/joze21 👈جزء21💮 https://b2n.ir/joze22 👈جزء22💮 https://b2n.ir/joze23 👈جزء23💮 https://b2n.ir/joze24 👈جزء24💮 www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت ، روم ، لقمان ،سجده ،احزاب ، سباء ، فاطر ،یس ، صافات ، صاد ،زمر ، غافر ،فصلت ،شوری ، زخرف ، دخان ،جاثیه ،احقاف و محمّد به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 ___ ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 📚 🎙 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 🆔https://telegram.me/quranpuyan 🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼✨ ✨ 💮🌸 ذکر پیامبر در اخرین 🔶... عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ : 🤲"اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً " 🔹👈ترجمه: شیخ صدوق (ره) با چهار واسطه از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده که گفته است: در آخرین جمعه ماه رمضان نزد پیامبر خدا (ص) رفتم. هنگامی که مرا دید فرمود: ای جابر! این آخرین ی ماه رمضان است پس با آن خداحافظی کن و بگو: 🌸" خدایا این را آخرین ماه رمضانی که آن را روزه می‌داریم قرار نده اما اگر چنین کردی، من را مورد رحمت قرار ده نه اینکه (از رحمت و برکاتت) محروم باشم" ... 📚منبع: شیخ صدوق، کتاب " فضائل الأشهر الثلاثة"، ص: 139 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در کلام 🌹حضرت علی(ع) 💮💢 وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْ‏ءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ فَالْكِتَابُ يَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ طَرِيدَانِ مَنْفِيَّانِ 👌 پس از من بر شما روزگارى آید كه چیزى از حق پنهان‏تر نباشد،و از باطل آشكارتر. ♦️و از دروغ بستن بر خدا و رسول او بیشتر. و نزد مردم آن زمان كالائى از قرآن نیست اگر آن چنانكه باید بخوانند و نه از قرآن، اگر معنى كلماتش را برگردانند و در شهرها چیزى از معروف ناشناخته‏ تر نباشد، و شناخته ‏تر از منكر. كتاب خدا آن را واگذارند و آن را به فراموشى بسپارند. ⭕️👈پس در آن روزگار قرآن و قرآنیان از جمع مردم دورند. 📚خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه 💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در کلام 🌹حضرت علی(ع) 💮💢 وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْ‏ءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ فَالْكِتَابُ يَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ طَرِيدَانِ مَنْفِيَّانِ 👌 پس از من بر شما روزگارى آید كه چیزى از حق پنهان‏تر نباشد،و از باطل آشكارتر. ♦️و از دروغ بستن بر خدا و رسول او بیشتر. و نزد مردم آن زمان كالائى از قرآن نیست اگر آن چنانكه باید بخوانند و نه از قرآن، اگر معنى كلماتش را برگردانند و در شهرها چیزى از معروف ناشناخته‏ تر نباشد، و شناخته ‏تر از منكر. كتاب خدا آن را واگذارند و آن را به فراموشى بسپارند. ⭕️👈پس در آن روزگار قرآن و قرآنیان از جمع مردم دورند. 📚خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه 💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶وَ انْقُلْنِي إِلَى دَرَجَةِ التَّوْبَةِ إِلَيْكَ وَ أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي 🔶 فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي وَ قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآيِسِينَ مِنْ خَيْرِي [حَيَاتِي‏] فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي وَ مَا لِي 🔶 لا أَبْكِي وَ لا أَدْرِي إِلَى مَا يَكُونُ مَصِيرِي وَ أَرَى نَفْسِي تُخَادِعُنِي وَ أَيَّامِي تُخَاتِلُنِي وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ [فَوْقَ‏] رَأْسِي أَجْنِحَةُ الْمَوْت 🔶ِ فَمَا لِي لا أَبْكِي أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ، 🔶أَبْكِي لِخُرُوجِي مِنْ قَبْرِي عُرْيَانا ذَلِيلا حَامِلا ثِقْلِي عَلَى ظَهْرِي 🔶 أَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يَمِينِي وَ أُخْرَى عَنْ شِمَالِي إِذِ الْخَلائِقُ فِي شَأْنٍ غَيْرِ شَأْنِي لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ 🔶 وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ وَ ذِلَّةٌ 🔶 سَيِّدِي عَلَيْكَ مُعَوَّلِي وَ مُعْتَمَدِي وَ رَجَائِي وَ تَوَكُّلِي وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقِي تُصِيبُ بِرَحْمَتِكَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَهْدِي بِكَرَامَتِكَ مَنْ تُحِب 🔶ُّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا نَقَّيْتَ مِنَ الشِّرْكِ قَلْبِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى بَسْطِ لِسَانِي أَ فَبِلِسَانِي هَذَا الْكَالِّ أَشْكُرُكَ، 💫و مرا به مقام توبه به پيشگاهت برسان، و هر گريه بر خويشتن مرا يارى ده، 💫من عمرم را به امروز و فردا كردن و آرزوهاى باطل نابود ساختم،و اينك به جايگاه به نااميدان از خير و صلاح فرود آمده ام،پس بدحال‏تر از من كيست؟اگر من بر چنين حالى به قبرم‏ وارد شوم،قبرى كه آن را براى خواب آماده نساخته ام،و براى آرميدن به كار نيك فرش ننموده ام،و مرا چه شده كه 💫گريه نكنم،و حال‏ آنكه نميدانم بازگشت من به جانب چه خواهد بود،من نفسم را مى‏نگرم كه با من نيرنگ می بازد،و روزگار را مشاهده می کنم كه مرا مى‏فريبد،و حال آنكه بالهاى‏ مرگ بالاى سرم به حركت درآمده،پس مرا چه شده 💫 كه گريه نكنم،گريه می کنم براى بيرون رفتن جان از بدنم،گريه می کنم براى تاريكى قبرم،گريه می کنم براى‏ تنگى لحدم،گريه می کنم براى پرسش دو فرشته قبر منكر و نكير از من، 💫گريه می کنم براى درآمدنم از قبر عريان و خوار،درحالی که بار سنگينى را بر دوش می کشم، 💫يك بار از طرف راست و بار ديگر از جانب چپم نگاه می کنم،هنگامی که مردمان در كارى جز كار منند،چه براى هركسى از آنان در آن روز كارى است كه او را بس است، 💫چهره هايى در آن روز روشن و خندان خوشحال‏اند،و چهره هايى در آن روز بر آنها غبار بدفرجامى نشسته،و سياهى و خوارى آنها را پوشانده،اى 💫 آقاى من،تكيه و اعتمادم و اميد و توكلّم بر تو،و آويختنم بر رحمت توست،هركه را خواهى به رحمتت رسانى،و با كرامتت هركه را دوست‏ دارى هدايت كنى 💫،پس تو را سپاس بر اينكه قلبم را از شرك پاك نمودى،و براى تو سپاس بر گشودن زبانم،آيا با اين‏ زبان كندم تو را شكر كنم، 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ 🔹و مُعادیاً لأعْدائِکَ 🔹مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ 🔹یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 🔸خدایا قرار بده مرا در این روز دوستداری برای دوستانت 🔸و دشمن برای دشمنانت 🔸و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت 🔸اى حفظ کننده دلهاى پیامبران. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و پنجم جزء قسمت اول جزء ۲۵ شامل ادامه سوره فصلت، سوره های ، زخرف، دخان و جاثیه است. ✅ قانون خدا در پخش ، چرا خدا به همه وسعت رزق نمی دهد؟ وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری) اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى‏كنند ولى به اندازه‏اى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مى‏كند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست. خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى‏كند. معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد ، شروع به ظلم كردن در زمین مى‏كنند؛ و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مى‏كند و مى‏داند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد. ❓ یک سوال مهم :چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر ظلمشان هم افزون می شود باز هم ثروت می دهد؟ علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگری قانون مکر و استدراج است. این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند. ✅ نزول در شبى : وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ {2} إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ {3} فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ {4} أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ {5} دخان سوگند به كتاب روشنگر {2} [كه] ما آن را در شبى فرخنده نازل كرديم [زيرا] كه ما هشداردهنده بوديم {3}در آن [شب] هر امرمحکم وقطعی ، تفکیک مى‏يابد {4} مجموع آیات 2-5 سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) یعنی جواب قسم مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک با هدف تعظیم قران بیان کند لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است.ثالثا با توجه به ارزش ذاتی شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در ایه 4( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) استمرار شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و پنج به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze25 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و پنجم جزء قسمت دوم: ✅ کار بد؛ با کار بدی مثل آن یا و گذشت جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری) پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد. این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مى‏تواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى، دیگر ظلم نخواهد بود. نکته مهم و قابل توجه در آیه اینکه خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را « ؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است. در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و بد خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مى‏كند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد. باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست‏» ✅ اجتناب از ،گذشت در هنگام خشم و : سه صفت مطلوب اهل ایمان فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾ وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾ وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ {38} وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ {39} پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست، و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است. همان كساني كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب مي‏ورزند و هنگامي كه خشمگين مي‏شوند عفو مي‏كنند. و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‏ايم انفاق مى‏كنند {38} و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مى‏جويند [و به انتقام بر مى‏خيزند] {39} شوری ✳ گناه چیست؟ اجتناب از کبایر در دو سوره مکی شوری و نجم و یک سوره مدنی (نساء) بیان شده است. در سوره نجم ، سیئات صغیره را با لمم نام برده است. الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الا اللمم. با توجه به استعمال لغت کبایر به همراه در دو سوره نجم و شوری، میتوان گفت کبایر گناهانی هستند که زشتی انها آشکار و نهی از آنها در قرآن نیز صریح و مکرر است. نکته ظریف این ایه استفاده از لفظ اجتناب است و نه انجام ندادن. مفسران معتقدند اجتناب یعنی اینکه کسی امکان و قدرت انجام کاری را داشته باشد اما صرف نظر نماید. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و پنج به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze25 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و پنجم جزء قسمت سوم: ✅ غافل نشدن از خداوند نعمت بخش هنگام استفاده از وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12)لِتَسْتَوُوا عَلىَ‏ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ (۱۳)وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(۱۴- زخرف) و همان كسى كه جفتها را يكسره آفريد و براى شما از كشتيها و دامها [وسيله‏اى كه] سوار شويد قرار داد كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت. «استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر سواری دیگر است. و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست. در حالات امیرالمومنین علیه السلام آمده است كه هنگامی که پاى خود را در ركاب ‏گذاشت ‏فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى كه بر مركب استقرار یافت ‏این آیات را تلاوت کرد: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون‏» : ✅ ، بطور مستقل از دین اعمال را درک میکند أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُواالسَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصَّالِحاتِ سَواءًمَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ مايَحْكُمُون (جاثیه 21) کسانی که رفتارهای زشت می کنند و ظلم می کنند توقع دارند که ما آنان را با آدم های شایسته یکسان بیانگاریم؟ "در قرآن کریم آیات مختلفی است که نشان میدهد مسأله حسن و قبح ریشه در عقل و فطرت انسان دارد و ما می¬توانیم به مثابه یک انسان خوبی ها و زیبایی را درک کنیم و این طور نیست که اگر دین و شرع نباشد بشر هیج سرمایه ای برای فهم خوبی و بدی ندارد؛ چه آنانی که دعوت انبیاء را پذیرفته اند چه کسانی که دعوت انبیاء را نپذیرفته اند. آیات قرآن در این زمینه چند دسته است.يك دسته آیاتی است که در آن خداوندکسانی که غیرعقلایی و غیرعقلانی فكر میکنند را تخطئه می کند. از جمله ايه فوق. این آيه معلوم میکند که عقل ارزش برابری به این رفتارها نمی-دهد و با هم فرق میکنند. نمیتوان بدكاران و صالحان را با یک چوب راند. اینهایی که فکر میکنند با همه زشتیهایی که دارند باید مثل انسانهای پاک باشند بسیار حکم بدی میکنند و از نظر عرف عقلا نيز انتظار نابجايي دارند لذا خداوند آنان را تخطئه میکند و میفرماید که شما بد میفهمیدید و توقع بیجایی دارید» استاد سروش محلاتی جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و پنج به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze25 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
، سیمای و نکات آن 🎙 سیدکاظم فرهنگ
جزء بیست و پنجم ✅ قانون خدا در پخش ، چرا خدا به همه وسعت رزق نمی دهد؟ وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری) اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى‏كنند ولى به اندازه‏اى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مى‏كند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🍃 و آن در و روایات ✅ حلال شدن آميزش با در شبهاي رمضان، تعيين مدت روزه داري در ادامه ايات تشريع روزه در سوره بقره ،ايه 187نيز به دو مسئله اصلي در روزه مي پردازد. أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَ عفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿۱۸۷﴾ مکارم: آميزش جنسي با همسرانتان در شب روزه داري حلال است، آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها. (هر دو زينت يكديگر هستيد و باعث حفظ يكديگر) خداوند مي‏دانست كه شما به خود خيانت مي‏كرديد (و اين كار را كه قبلا ممنوع بود بعضا انجام مي‏داديد) پس توبه كرد بر شما و شما را بخشيد. اكنون با آنها كنيد و آنچه را خدا بر شما مقرر داشته طلب نمائيد. 👈 بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد صبح از رشته سياه (شب) براي شما آشكار گردد، سپس روزه را تا شب تكميل كنيد، و در حالي كه در مساجد مشغول هستيد با زنان آميزش نكنيد، اين مرزهاي الهي است، به آن نزديك نشويد، خداوند اين چنين آيات خود را براي مردم روشن مي‏سازد، باشد كه پرهيزگار گردند. http://quranpuyan.com/yaf_postst111_Hll-shdn-myzsh-b-hmsrn-dr-shbhy-rmDn-mdt-rwzh--zspydy-SbH-tshb.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شرح فرازی از ثمالی 💮🌸در بخشی از این دعا می‌خوانیم: «وحُبّی لَکَ شَفیِعی إلَیکَ؛ خدایا! محبت من به تو، شفیع من نزد توست.» این عبارت بسیار امیدبخش است. خدایا اینکه من تو را دوست دارم، شفیع من نزد توست. خدا دوست بودن، نعمت بزرگی است که خداوند به انسان در ابتدا موهبت کرده است. هرچه معرفت ما به پروردگار عالم بیشتر باشد، محبت نیز بیشتر می‌‌شود. اگر انسان خدا را دوست داشته باشد، سرمایه عظیمی دارد. 🔶«اللّهُمَّ إنّی أسْألُکَ أنْ تَملَأَ قلبی حُبّا لکَ؛ خدایا از تو می‌‌خواهم که قلبم را مملو از محبتت کنی، گفت: باید پیوسته از خدای متعال، ازدیاد این نعمت عظیم را بخواهیم. محبت نعمتی‌ است که باید از آن بهره ببریم. 💮 اگر از نعمت‌های الهی حُسن استفاده را نکنیم، از دستمان خواهد رفت، : خدا نکند که نعمت محبت خدا از ما گرفته شود. اگر نعمت محبت را مهمل بگذاریم و استفاده نکنیم، از بین می‌‌رود. 👈: محبت سرمایه بزرگی است و باعث می‌‌شود بسیاری از مواهب دیگر به دست بنده برسد. وقتی محبت به حد قابل توجّهی رسید و شدّت یافت، آن وقت شوق حاصل می‌‌شود «و شَوْقاٌ إلَیکَ». 🌹 امام سجاد علیه‌‌السلام در این دعای شریف بعد از محبت، شوق را از خدای متعال درخواست می‌کند، در واقع محبت مقدمه شوق است. 💮🌸 شوق در طریقِ دیدار است و وقتی بنده به دیدار محبوب وصال یافت، شوق مبدّل به انس و با محبوب مأنوس می‌شود. وقتی عبد با محبوب مأنوس شد، به مرحله خوف می‌‌رسد و پیوسته در ترس است که مبادا مقامش از او گرفته شود، انس با محبوب گوهر عظیمی است. مقرّبین بیشتر خوف دارند؛ زیرا سرمایه بزرگی در دست آنهاست. 🖋ایت الله فاطمی‌نیا: 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
‌ ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً 🔹و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً 🔹و عَملی فیهِ مَقْبولاً 🔹و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً 🔹یا أسْمَعِ السّامعین. 🔸خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانى شده 🔸و گناه مرا در این ماه آمرزیده 🔸و کردارم را در این ماه مورد قبول 🔸و عیب مرا در این ماه پوشیده 🔸اى شنواترین شنوایان. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و ششم جزء قسمت اول ✅ مژده به در ایمان إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ (۱۳)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(۱۴- احقاف) بی‌تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند؛ اینان اهل بهشت‌اند که به پاداش اعمال شایسته‌ای که همواره انجام می‌دادند، در آن جاودانه‌اند. مراد از پایداری و این است که آن‌ها از آنچه به حقانیتش شهادت می‌دهند و باور دارند؛ منحرف نمی‌شوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمی‌کنند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب. ✅ چند دستور اجتماعی در سوره اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد تحقیق کنید كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد {6} در حقيقت مؤمنان با هم پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد {10} ای اهل ایمان! نباید گروهی گروه دیگر را کنند، شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، و نباید زنانی زنان دیگر را [مسخره کنند] شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، و از یکدیگر نکنید و با زشت و ناپسند یکدیگر را صدا نزنید؛ بد است اینکه انسانی را پس از ایمان آوردنش به لقب کفر صدا کنند. و کسانی که [از این امور ناهنجار و زشت] توبه نکنند، خود ستمکارند.۱۱ ای اهل ایمان! از بسیاری از در حقّ مردم‌ بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان‌ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند نکنید و از یکدیگر ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ بی‌تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.۱۲ ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است {13} ✅ میل و علاقه شما به ایمان و دین، فضل خداست. نگذارید. خدا ايمان را براى شما دوست‏ داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنين‏ اند] ره‏يافتگانند {7} حجرات [و اين] بخششى از خدا و نعمتى [از اوست] و خدا داناى سنجيده ‏كار است {8} از اينكه اسلام آورده ‏اند بر تو منت مى‏ نهند بگو بر من از اسلام‏ آوردنتان منت مگذاريد بلكه [اين] خداست كه با هدايت ‏كردن شما به ايمان بر شما منت مى‏ گذارد اگر راستگو باشيد {17} جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و شش به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze26 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛