eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕شماره 17 آيا و و غيبت و نامزدها مجاز است؟ خداوند هرگونه بيان را ممنوع كرده جز يك استثنا كه در سوره نساء بيان شده است. ✅ "سوء من القول : زشت از سخن به معناى هر سخنى است كه درباره هر كسى گفته شود ناراحت مى گردد، مثل نفرين و فحش ، چه كه مشتمل بر بدى ها و عيب هاى طرف باشد و چه فحشى كه در آن بدى هائى به به وى نسبت داده شود، همه اينها سخنانى است كه خداى تعالى جهر به آن را و يا به عبارت ديگر اظهار آن را دوست نمى دارد ✅ حد مجاز در بدگوئى مظلوم از خدا دوست نمى دارد سخن زشت با صداى بلند گفتن را، ليكن كسى كه مورد ظلم شخصى يا اشخاصى قرار گرفته ، مى تواند در مورد خصوص آن شخص و يا اشخاص و در خصوص ظلمى كه به وى رفته ، سخن زشت و با صداى بلند بگويد) و همين خود قرينه است بر اينكه 👈 چنين كسى نمى تواند هر چه از دهانش بيرون بيايد به او نسبت دهد و حتى آيه شريفه دلالت ندارد بر اينكه مى تواند بدى هاى ديگر او را كه ربطى به ظلمش ندارد به زبان بياورد بلكه تنها مى تواند با صداى بلند ظلم كردنش را بگويد و صفات بدى از او را به زبان آورد كه ارتباط با ظلم او دارد."تفسير الميزان باید به این نکته توجه داشت، در عین حال که خداوند چنین اجازه ای را به مظلوم می دهد، به او خاطر نشان می سازد که مواظب حرف زدن خود باشد چون خدا سمیع و علیم است یعنی هر حرفی را که می زند می شنود و می داند. بنابراین مظلوم نمی تواند پا را از حق و عدل بیرون بگذارد و سخنان ناحقی درباره ظالم به زبان آورد و چیزی را به دروغ به او نسبت دهد. @quranpuyan
🌸🤲 رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.(تحریم/۸) 💫اى پروردگار مانور مارابراى ما به كمال رسان و مارابيامرز كه تو بر هر كارى توانا هستى. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖؟ 💢💢غفلت از یوم الحسرت 💠🔆وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ 🌱آنها را به روز حسرت هشدار ده! آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نمي‌کنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است]. 🔶🌺یکی از نام‌های قیامت «حسرت» است؛ 🔸حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم [زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]، 🔸حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]، 🔸حسرت از اینکه یکسره رسولان را تکذیب مي‌کردند [یس 30 (36:30) و حاقه 50 (69:50) - یَا حَسْرَهً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ...]. 🍃🌺حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را مي‌رساند و غفلت، بي‌توجهی، فراموشی و سهل‌انگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد. 👈غافل بودن گاهی سهوی و ناخودآگاه است و گاهی عمدی و آگاهانه. 👌جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان مي‌دهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است. 📚تفسیر آقاے بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۵-۹ سوره مریم از تفسیر نور ۱- قوانین طبیعی وعلل مادّی،هرگز قدرت خدا را محدود نمی کند. «هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ» ۲- انبیا در فکر رسیدن به مراحل بالاتری از یقین بودند.ابراهیم از خدا نشانه می خواهد که «لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی» زکریّا نیز از خداوند نشانه ای خاص درخواست می کند. «اجْعَلْ لِی آیَهً» ۳- فرزنددار شدن پیرمرد از همسر نازا،نشانه ی منزّه بودن خداوند از هرگونه کاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا» ۴- دینداری باید با قدرت و جدّیت باشد. «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ» ۵- اگر خدا بخواهد،طفل را هم به مقام نبوّت می رساند. «آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا» ۶- لازمه ی تبلیغ و تربیت،رأفت،محبّت و پاکی است. «وَ حَناناً و زَکاهً» ۷- روحیّه ی رأفت و عطوفت برای انسان ارزش است. «حَناناً» ۸- تقوا به معنای انزوا و خشن بودن نیست،بلکه همراه مردم بودن با مهربانی و محبّت است. حَناناً ... کانَ تَقِیًّا ۹- مقام و منصب،ما را از یاد والدین غافل نکند،پیامبر هم باید نسبت به والدین نیکی کند. «وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ» ۱۰- آن نیکی به والدین مورد ستایش است که در آن هیچ گونه نافرمانی و سلطه جویی نباشد. «بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا» ۱۱- ترک نیکی به والدین،نشانه ی عصیان و سرکشی است. «وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا» ۱۲- سلام و درود فرستادن بر اولیای خدا مخصوص زمان حیات آنان نیست. سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ ... ۱۳- خواندن زیارت نامه که سلام بر اولیای خدا در طول زندگی آنهاست،امری قرآنی است. سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ ... ۱۴- کلید سالم زندگی کردن و سالم مردن و سلامتی در قیامت،تقوا،نیکی به والدین و پرهیز از گناه و طغیان است. کانَ تَقِیًّا وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕شماره 18 : و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫 https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan 💫کانال زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 💎Eitaa:b2n.ir/E.zist 💎WatsApp:b2n.ir/W.zist 💎Telegram:t.me/zistequrani
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کاهش مشارکت و بحران مشروعیت 🔸نشست انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ @quranpuyan
⁉️آیا میزان مردم در انتخابات ریاست جمهوری و ... می تواند نشانه ای برای یا عدم مشروعیت نظام باشد؟ 🟢 انتخاباتها متفاوت اند و میزان مشارکت در آنها نیز تابع مسائل مختلف است بر این اساس نمی توان میزان مشارکت را به اصل مشروعیت نظام ربط داد. اما اگر زمانی در انتخاباتی، مشارکت مردم چنان کم شود به گونه ای که بیانگر این باشد که اکثریت مردم حمایت خود را برداشته اند، بحران مشروعیت بوجود خواهد آمد. 🔰از طرفی باید بگویم برخی مطرح می کنند که در بسیاری کشورهای ، مشارکت انتخاباتی حتی زیر ۵۰درصد است و بحران مشروعیت هم ندارند. اما پاسخ این است که در آن کشورها، مشارکت کم ناشی از آن است که بنظرشان امور در حال انجام است و روندهای جاری مورد تاییدشان است. اما اگر نظام موانعی برای انتخابات و مشارکت ایجاد کند و به نحوی در برگزاری و رفتار به کاندیداها عمل کند که مردم نارضایتی و یاس خود را در عدم مشارکت نشان دهند، آن وقت بحران مشروعیت مطرح است.‌ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕شماره 19 : علیه نامزدها را دفن کنید لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ ﴿۱۲﴾چرا هنگامى كه آن [بهتان] را شنيديد مردان و زنان مؤمن گمان نيك به خود نبردند و نگفتند اين بهتانى آشكار است (۱۲) سوره نور «قرآن كريم تكيه فراوانى روى اين مساله دارد كه جو جامعه اسلامى نبايد جو و بهتان و و بدگويى باشد. مردم مسلمان موظفند كه هر وقت چيزى در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنيدند، مادامى كه به سرحد يقين قطعى-نه ظن و گمان-نرسيده‌اند كه جاى شك و شبهه نباشد، همانجا كه مى‌شنوند كنند، 👈 و حتى به صورت اينكه «من شنيدم» هم نقل نكنند، همين گفتن«شنيدم» هم«پخش» است و اسلام از پخش اين نوع خبرهاى كثيف و ناپاك و آلوده ناراضى است. به جاى اينكه بگويد چرا به برادران مؤمن گمان خير نبرديد مى‌گويد چرا به خودتان گمان خير نبرديد، يعنى مسلمان «من»و«او» نبايد‌ داشته باشد، مسلمان بايد بداند برادرمسلمان آبروى خودش است. در واقع مى‌خواهد بگويد: اى مردان مؤمن و اى زنان مؤمن، آيا اگر به شما چنين تهمتى زده بودند حاضر بوديد تهمتى را كه به خودتان زده‌اند بازگو كنيد، هر جا بنشينيد بگوييد به من چنين تهمتى زده‌اند و درباره من چنين حرفى مى‌زنند؟ ولى وقتى كه درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفى را مى‌شنويد، همان كارى را كه درباره خودتان مى‌كنيد درباره آنها نمى‌كنيد؟" 💫 شهيد استاد مطهري ،تفسير سوره نور https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan