#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕️شماره 16: #ظلم نكردن به مردم و داوطلبان
🔶إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ... «42»شوری
همانا نكوهش بر كسانى است كه به مردم #ظلم مىكنند
✅ "به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، #ظلم_وجفا شد و به آنها یا خانوادههایشان، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.
حفظ #آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به کسی داده شده، جبران کنند.
خداوند متعال ما را از ظلم، #هتکحرمت مؤمن و تخلف از وظایفمان محفوظ بدارد." ايت الله خامنه اي ،14 خرداد1400
"1- تجاوز به حقوق مردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ»
2- ظلمى را بايد افشا كرد كه رنگ فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ»
3- گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
تفسير نور
https://b2n.ir/akhlaq
💫کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫صاحبنظران که زنده و جاویدند
💫وارسته ز بیم و فارغ از امیدند
💫در هرچه نظر کنند او را بینند
💫ذرات جهان آئینه خورشیدند
سلام
روزتون بخیروپرازبرکت
@quranpuyan
📖#قرآنچهمیگوید؟
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣تدبر در سوره #مریم
🔹پیام های آیات ۸-۱ سوره مریم از تفسیر نور
۱- از نقش دعا در تحوّلات زندگی بشر غافل نشویم. «إِذْ نادی» پیامبران نیز برای حل مشکلات خویش به دعا روی می آورند.
۲- مؤمن هرگز احساس تنهایی نمی کند. «إِذْ نادی رَبَّهُ»
۳- دعای پنهانی با ارزش تر است،چون به اخلاص نزدیک تر است. «نِداءً خَفِیًّا»
قالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْباً وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا«4»
(زکریّا)گفت:پروردگارا! همانا استخوانم سست شده،و(موی)سرم از شعله ی پیری، سفید شده است و پروردگارا! من هرگز در دعای تو(از اجابت)محروم نبوده ام
۴- در دعا از کلمه ی «رَبِّ» استمداد بجوییم، رَبِّ ... رَبِّ ... رَبِّ از ضعف های خود بگوییم، «وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْباً» نعمت ها و الطاف خدا را ذکر کنیم. «وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا» آنگاه حاجت خود را به زبان آوریم. «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا»
۵- مؤمن،هرگز از رحمت خدا مأیوس نمی شود.(زکریّا در پیری از خداوند فرزند می خواهد) رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ ... لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا
۶- انسان مأیوس،بدبخت وشقی است. «وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا» حتّی در سخت ترین شرایط،در دل مردان خدا یأس راه ندارد.
۷- با اینکه خداوند حاجات انسان را می داند،امّا در دعا و ناله،برکاتی مانند آرامش روحی،تواضع و عبودیّت دعاکننده و مدح و ستایش خداوند نهفته است. إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ ... فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا
۸- فرزند،هبه ی آسمانی از جانب خداوند است. «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ»
۹- نه همسر نازا را رها کنید و نه امید خود را از دست بدهید. کانَتِ امْرَأَتِی عاقِراً ...
فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا
۱۰- گرچه یکی از نگرانی های انسان،بی فرزند بودن است «خِفْتُ» ،ولی اولیای خدا فرزند را بیشتر برای تداوم اهداف معنوی خود می خواهند. «وَلِیًّا»
۱۱- قداست نبوّت با خواسته های فطری و غریزی،همچون فرزندخواهی منافاتی ندارد. «یَرِثُنِی»
۱۲- انبیا هم مثل افراد عادّی ارث می گذارند. «یَرِثُنِی»
۱۳- از خداوند،فرزند صالح بخواهیم. «وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕شماره 17 آيا #تهمت و #فحاشي و غيبت #مسئولين و نامزدها مجاز است؟
خداوند هرگونه بيان #سخنزشت را ممنوع كرده جز يك استثنا كه در سوره نساء بيان شده است.
✅ "سوء من القول : زشت از سخن به معناى هر سخنى است كه درباره هر كسى گفته شود ناراحت مى گردد، مثل نفرين و فحش ، چه #فحشى كه مشتمل بر بدى ها و عيب هاى طرف باشد و چه فحشى كه در آن بدى هائى به #دروغ به وى نسبت داده شود، همه اينها سخنانى است كه خداى تعالى جهر به آن را و يا به عبارت ديگر اظهار آن را دوست نمى دارد
✅ حد مجاز در بدگوئى مظلوم از #ظالم
خدا دوست نمى دارد سخن زشت با صداى بلند گفتن را، ليكن كسى كه مورد ظلم شخصى يا اشخاصى قرار گرفته ، مى تواند در مورد خصوص آن شخص و يا اشخاص و در خصوص ظلمى كه به وى رفته ، سخن زشت و با صداى بلند بگويد) و همين خود قرينه است بر اينكه
👈 چنين كسى نمى تواند هر چه از دهانش بيرون بيايد به او نسبت دهد و حتى آيه شريفه دلالت ندارد بر اينكه مى تواند بدى هاى ديگر او را كه ربطى به ظلمش ندارد به زبان بياورد بلكه تنها مى تواند با صداى بلند ظلم كردنش را بگويد و صفات بدى از او را به زبان آورد كه ارتباط با ظلم او دارد."تفسير الميزان
باید به این نکته توجه داشت، در عین حال که خداوند چنین اجازه ای را به مظلوم می دهد، به او خاطر نشان می سازد که مواظب حرف زدن خود باشد چون خدا سمیع و علیم است یعنی هر حرفی را که می زند می شنود و می داند. بنابراین مظلوم نمی تواند پا را از حق و عدل بیرون بگذارد و سخنان ناحقی درباره ظالم به زبان آورد و چیزی را به دروغ به او نسبت دهد.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.(تحریم/۸)
💫اى پروردگار مانور مارابراى ما به كمال رسان و مارابيامرز كه تو بر هر كارى توانا هستى.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖#قرآنچهمیگوید؟
💢💢غفلت از یوم الحسرت
💠🔆وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
🌱آنها را به روز حسرت هشدار ده! آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نميکنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است].
🔶🌺یکی از نامهای قیامت «حسرت» است؛
🔸حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم
[زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]،
🔸حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]،
🔸حسرت از اینکه یکسره رسولان را تکذیب ميکردند [یس 30 (36:30) و حاقه 50 (69:50) - یَا حَسْرَهً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ...].
🍃🌺حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را ميرساند و غفلت، بيتوجهی، فراموشی و سهلانگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد.
👈غافل بودن گاهی سهوی و ناخودآگاه است و گاهی عمدی و آگاهانه.
👌جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان ميدهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است.
📚تفسیر آقاے بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣تدبر در سوره #مریم
🔹پیام های آیات ۱۵-۹ سوره مریم از تفسیر نور
۱- قوانین طبیعی وعلل مادّی،هرگز قدرت خدا را محدود نمی کند. «هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ»
۲- انبیا در فکر رسیدن به مراحل بالاتری از یقین بودند.ابراهیم از خدا نشانه می خواهد که «لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی» زکریّا نیز از خداوند نشانه ای خاص درخواست می کند. «اجْعَلْ لِی آیَهً»
۳- فرزنددار شدن پیرمرد از همسر نازا،نشانه ی منزّه بودن خداوند از هرگونه کاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا»
۴- دینداری باید با قدرت و جدّیت باشد. «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ»
۵- اگر خدا بخواهد،طفل را هم به مقام نبوّت می رساند. «آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا»
۶- لازمه ی تبلیغ و تربیت،رأفت،محبّت و پاکی است. «وَ حَناناً و زَکاهً»
۷- روحیّه ی رأفت و عطوفت برای انسان ارزش است. «حَناناً»
۸- تقوا به معنای انزوا و خشن بودن نیست،بلکه همراه مردم بودن با مهربانی و محبّت است. حَناناً ... کانَ تَقِیًّا
۹- مقام و منصب،ما را از یاد والدین غافل نکند،پیامبر هم باید نسبت به والدین نیکی کند. «وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ»
۱۰- آن نیکی به والدین مورد ستایش است که در آن هیچ گونه نافرمانی و سلطه جویی نباشد. «بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا»
۱۱- ترک نیکی به والدین،نشانه ی عصیان و سرکشی است. «وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا»
۱۲- سلام و درود فرستادن بر اولیای خدا مخصوص زمان حیات آنان نیست.
سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ ...
۱۳- خواندن زیارت نامه که سلام بر اولیای خدا در طول زندگی آنهاست،امری قرآنی است. سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ ...
۱۴- کلید سالم زندگی کردن و سالم مردن و سلامتی در قیامت،تقوا،نیکی به والدین و پرهیز از گناه و طغیان است. کانَ تَقِیًّا وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبّاراً عَصِیًّا وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ ...
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕شماره 18 : #فحش و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫کانال زیست قرآنی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💎Eitaa:b2n.ir/E.zist
💎WatsApp:b2n.ir/W.zist
💎Telegram:t.me/zistequrani
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده
🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کاهش مشارکت و بحران مشروعیت
🔸نشست انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
@quranpuyan
⁉️آیا میزان #مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و ... می تواند نشانه ای برای #مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام باشد؟
🟢 انتخاباتها متفاوت اند و میزان مشارکت در آنها نیز تابع مسائل مختلف است بر این اساس نمی توان میزان مشارکت را به اصل مشروعیت نظام ربط داد.
اما اگر زمانی در انتخاباتی، مشارکت مردم چنان کم شود به گونه ای که بیانگر این باشد که اکثریت مردم حمایت خود را برداشته اند، بحران مشروعیت بوجود خواهد آمد.
🔰از طرفی باید بگویم برخی مطرح می کنند که در بسیاری کشورهای #دموکراتیک، مشارکت انتخاباتی حتی زیر ۵۰درصد است و بحران مشروعیت هم ندارند. اما پاسخ این است که در آن کشورها، مشارکت کم ناشی از آن است که بنظرشان امور در حال انجام است و روندهای جاری مورد تاییدشان است.
اما اگر نظام موانعی برای انتخابات و مشارکت ایجاد کند و به نحوی در برگزاری و رفتار به کاندیداها عمل کند که مردم نارضایتی و یاس خود را در عدم مشارکت نشان دهند، آن وقت بحران مشروعیت مطرح است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan