eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 قسمت اول: 🖋📖گزارش واقعه در قديمي ترين 💮👈 احمد بن حنبل قدیمی ترین منبع معتبر اهل سنت که درباره واقعه عباراتی آورده است مسند امام احمد بن حنبل (۱۶۴ - ۲۴۱ ) است. او امام حنابله (یکی از چهار مدرسه کلامی فقهی اهل سنت) و شاخص ترین چهره اهل حدیث است، و کتاب او قبل از صحاح سته تالیف شده است. وی حداقل هفده حدیث در این باره نقل کرده است. 💮👈روایت براء بن عازب 🔸عن عدی بن ثابت عن البراء بن عازب قال کنا مع رسول الله )ص( فی سفر، فنزلنا بغدیر خم، فنودی فینا الصلاة جامعة،وکُسح لرسول الله )ص( تحت شجرتین، فصلى الظهر وأخذ بید على )رضى الله تعالى عنه ( فقال ألستم تعلمون انى أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا بلى. قال ألستم تعلمون انى أولى بکل مؤمن من نفسه ؟ قالوا » بلي. . قال فأخذ بید على، فقال: 🌸 من کنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه🌸 « قال فلقیه عمر بعد ذلک فقال له :هنیئا یا ابن أبی طالب، أصبحت وأمسیت مولى کل مؤمن ومؤمنة*🤝 💮🔸ترجمه: براء بن عازب (به نقل عدی بن ثابت): ما با پیامبر ص بودیم. در فرود آمدیم. ندای نماز جماعت داده شد. برای پیامبر ص جائی در زیر دو درخت تهیه شد، آن حضرت نماز ظهر گزارد و پس از آن دست علی رضی الله عنه را گرفت و گفت: آیا نمیدانید که من به مؤمنان از خودشان اولی هستم؟ گفتند:بلی. ]دوباره[ پرسید: آیا نمیدانید که من به هر مؤمنی از خودش اولی هستم؟ گفتند: بلی. آنگاه دست علی را گرفت و فرمود: هرکس من مولای او هستم، علی مولای او است. خداوندا دوست بدار کسی که او را دوست میدارد و دشمن بدار آن کس که او را دشمن میدارد. 💢👈پس از آن عمر ]بن خطاب[، علی را ملاقات کرد و به او گفت: گوارا باد بر تو ای فرزند ابوطالب که مولای هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‌ای شدی. 📚*مسند الامام احمد بن حنبل، المشرف العام علی إصدارها الدکتور عبدالله بن عبدالمحسن الترکی، المشرف علی تحققیها وتخریج نصوصها والتعلیق علیها شعیب الارنوط، مؤسسة الرسالة، بیروت، ۱۴۱۳ ق، ۵۰ جلد.ح ۱۸۴۷۹ ، ج ۳۰ ، ص ۴۳۰ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 یا سَیِّدُ یا سَنَدُ یا صَمَدُ یا مَن لَهُ المُستَنَدُ اجْعَلْ لی فَرَجًا و مَخْرجًا مِمّا اَنَا فیهِ وَاکْفِنی فیهِ واَعُوذُبِکَ بِسم اللهِ التّاماتِ یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ 🌸💞 ای آقا، ای تکیه گاه، ای بی نیاز، ای کسی که به او تکیه شود، برای من از آنچه که در آنم گشایش و رهایی قرار بده و مرا در آن کفایت کن و پناه میبرم به تو به نام خداوند تمام کننده ای الله ، ای الله . ای الله 💫فرازی ار دعای معراج. (المصباح کفعمى) @wuranpuyan
گلنغمۀ شادی ازمنادی آمد ازسوی مدینه بانگ شادی آمد با آمدن طنین بال جبریل عطر نفس امام هادی آمد 🌺ولادت باسعادت امام هادی (علیه السلام) برتمام دوستداران وارادتمندان آن حضرت مبارک باد.. @quranpuyan
📖 ؟ "لا تَمُوتُنَّ اِلّا و اَنتُم مُسلِمُونَ" (نمیرید مگر آنکه به حال تسلیم باشید!) آل عمران /۱۰۲ هر موتی جز در حال "تسلیم"، مصیبت بار است. گاه مرگ مضاعف است. تو در کیفیت "تسلیم" به فرای مرگ می روی، از آن عبور می کنی و چه بسا دگر باره مزه ی مرگ را نچشی. همچنانکه میفرماید؛ "اِلّا المَوتَةَ الاُولَی" (جز همان مرگ اول!). یک سالک هنگام مرگ، تسلیم محض است چه نیک میداند که در آن لحظات حساس، هر خواهش یا آرزویی یک انحراف است و میتواند او را به عالَمی بکشاند که مانع رهایی اش باشد. لذا وجود سالک در مواجهه با مرگ، آنچنان آرام و ساکن می شود که گویی هیچ ارتعاشی از ذهنش بر نمی خیزد. چه او اجازه نمی دهد که در چنین لحظات خطیری، نفسش او را به بازی بگیرد و یا به بازی دیگری بکشاند! چه او دگر خواستار بازگشت به این جهنم درّه ی لهو و لعب نام گرفته نیست و قصد آن ندارد که به حفره ای دیگر از حُفَراتِ آن فرو افتد. ای دوست، تنها تسلیم است که تو را به "حیات طیبه" می رساند. خواستن ها و آرزوها، به ویژه در آخرین لحظات، تو را از حقیقت دور می کند و به همان سمتی می کشاند که ذهنت ساخته و پرداخته است! و ذهن، بهشت ساز نیست، جهنم ساز است! حال آنکه تسلیمِ محض، تو را به کیفیتی می برد که "اَحسَنُ الخالقین" اراده کرده است و همواره اراده ی او به مراتب برتر و بهتر از خواسته های محدود ذهنی ماست! بدان که کیفیت حیات جاودان فراتر از ادراک بشری است. آن در فهم محدود نمی گنجد. پس تسلیم و پذیرا باش، در مواجهه با مرگ، تصویرسازی نکن، خیالپردازی را کنار بگذار و تنها به خدای "اَرحَمُ الراحمین" اعتماد داشته باش. برای آنکه همواره آماده باشی، هر روزه روبرو شدن با مرگ را تمرین کن، سکوت همه جانبه و پذیرش تام را بیاموز، و نسبت به جریان هستی، تسلیم و پذیرا باش. بگذار کل کامل راهبر تو باشد. این قاعده که بیان شد را عملاً دریاب که برای هر نوع موتی اعجاز می کند! و یادت باشد که آخرین کلام و تصویر، سرنوشت ساز است. پس با توکلی جانانه به یگانه حقیقت هستی، رام و تسلیم و پذیرا باش که این خود بالاترین کلمه در سکوت است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان مریم:75 قُلْ مَن كَانَ فِي الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا بگو: هر که در گمراهی مستمر باشد 59 [نه تنها خدا از او سلب آزادی و اختیار نمي‌کند، بلکه] خدای رحمان [در مسیری که او برگزیده] امدادش خواهد کرد، امدادی [متناسب با نیّت و عمل او]، 60 تا آنچه را که بیم داده شده‌اند [به چشم خود] ببینند؛ یا عذاب [زودرسِ نتایج اعمال‌شان در دنیا]، یا قیامت. آنها به زودی خواهند فهمید جایگاه چه کسی بدتر و سپاهش ناتوان‌تر است. __ 59- فعل «کان» دلالت بر تکوین شخصیتی فرد گمراه در باطل و ادامه و استمرار در مسیر گمراهی مي‌کند. 60- «امداد رسانی» در ذهن و زبان ما همواره معنای مثبت دارد و دلالت بر یاری و نجات مي‌کند، اما مدد از مدّ به معنای تداوم بخشیدن و ادامه دادن است و به مُرَکب از آن جهت مداد مي‌گويند که کلمات را مي‌کشد و ادامه مي‌دهد. با این مفهوم، امداد را مي‌توان مقابل انقطاع قرار داد و امداد خدا نسبت به گمراهان، قطع نکردن ارتباط میان اراده و عمل آنهاست. به این معنا که در نظام خدا هر عملی فرآیند و نتیجه خودش را دارد و به دلیل باطل بودن و مغایرتش با رضایت خدا، [برخلاف نظامات سیاسی] از آن ممانعت به عمل نمي‌آيد. به تعبیری، خدا محصول اعمال دنیاپرستان را به تمامه به خودشان برمي‌گرداند [هود 15 (11:15) - مَنْ كَانَ یُرِیدُ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا...] و اصولا خدا، هم دنیاپرستان را در مسیری که برگزیده‌اند امداد مي‌کند، و هم آخرت طلبان را، چرا که عطای او از کسی بازداشته شده نیست [اسراء 2 (17:2) - ...وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا]. مریم:76 وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا و [اما در جهت مقابل] خدا بر هدایتِ هدایت‌پذیران مي‌افزايد و کارهای اصلاحی ماندگار [ی که انجام داده‌اند] در حساب پروردگارت از نظر حاصل عمر زندگی، [از دنیاطلبی] بهتر و در فرجام [آخرت] نیکوتر است. 61 __ 61- ثواب نیز برخلاف تصور عمومی، الزاماً معنای مثبت و پاداش خیر ندارد، ثواب همان محصول و نتیجه نیک و بد اعمال است؛ ثوابِ کاری که در دنیا مي‌کنيم، مزدی است که به دست مي‌آوريم و ثواب آنچه مي‌خوريم، انرژی است که کسب مي‌کنيم. پس کفر و شرک و ظلم و ستم هم ثواب خود را دارند [مطففین 36 (83:36) ، آل‌عمران 145 (3:145) ، نساء 134 (4:134) ]. علاوه بر این آیه، در آیه 46 سوره کهف (18:46) [...وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا] نیز عیناً همین سخن تکرار شده است، با این تفاوت که در سوره کهف به جای «خَیْرٌ مرداً»، «خَیْرٌ أَمَلاً» آمده تا بهتری و برتری چنین اعمالی را از نظر آمال و آرزوهای آدمی یادآور شود. مریم:79 كَلَّا سَنَكْتُبُ مَا يَقُـولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا هرگز [چنین نیست]! همین گفتارش را ثبت مي‌کنيم و بر او از عذاب [اعمالش، برخلاف آنچه امیدوار است] مي‌افزایيم. 62 __ 62- به قیاس عکس‌العمل‌های انتقامی جبّاران روزگار، ممکن است چنین تصویری به ذهن خطور کند که خدا نیز تنها به خاطر چنین سخنی بر عذاب کافران مي‌افزايد، اما صرف نظر از ضمیر «ما» [نه من] که درباره خدا به کار رفته و دست اندرکاری نظام و نیروهای جهان را نشان مي‌دهد، از آنجایی که هر ادعای باطلی مقدمه عمل باطل و محرک به سوی آن است، طبیعی است که چنین سخنی پای لغزیده در مرداب را بیشتر در گِل و لای و لجنزار فرو خواهد برد و این همان افزایش در عذاب است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 قسمت دوم: 🖋📖گزارش واقعه در قديمي ترين 📚 کتاب انساب الأشراف بلاذری 💮🔸احمد بن یحیی بلاذری متولد اوایل قرن سوم و متوفای ۲۷۹ ، مورخ دوران عباسی در کتاب مهم انساب الأشراف خود در باب قبسات من ترجمة امیرالمؤمنین و غرر مناقبه علیه السلام شش روایت پی در پی مرتبط با پیامبر درباره ولایت علی بن ابی طالب را به ترتیب از پنج نفر از صحابه نقل کرده است: ابوهریره، براء ابن عازب (دو روایت)، زید بن ارقم، بریدة بن حصیب، و ابی سعید خدری. 💮🔸 زيد بن ارقم: عَنْ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: کُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيه وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ فلما کنا بغدير خم أمر بِدَوْحَاتٍ فَقُمِمْنَ ثُمَّ قَامَ فَقَالَ: کَأَنِّي قَدْ دعيت فأجبت و إِنَّ اللّه مَوْلايَ وَأَنَا مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ، وَأَنَا تَارِکٌ فِيکُمْ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَمْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فإنهما لَن يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ. ثُمَّ أخذ بيد علي فقال: من کنت وَلِيُّهُ فَهَذَا وَلِيُّهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاه. قال (أبو الطفيل): قُلْتُ لِزَيْدٍ: أَنْتَ سَمِعْتَ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا کَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحد إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلک! ) ..* 🔶ترجمه: زيد بن ارقم نقل مي کند که در حجة الوداع با رسول خدا بوديم، چون به وارد شديم امر به اطراق کرد، اجابت کرديم، سپس فرمود (به سراي آخرت)دعوت شده ام و اجابت کردم (بزودي از دنيا ميروم). خدا مولاي من است و من مولاي هر مومني هستم. من بين شما دو چيز به وديعت ميگذارم اگر به آنها تمسک کنيد گمراه نمي شويد، کتاب خدا و عترتم اهل بيتم، اين دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا سر حوض ]کوثر[بر من وارد شوند. سپس دست علي را گرفت و گفت: هر که من وليّ او هستم، اين ]علي[ وليّ اوست، خدايا دوست بدار هرکه او را دوست دارد و دشمن بدار هرکه او را دشمن بدارد. 👈 ابوطفيل از زيد بن ارقم مي پرسد:آيا خودت اين را از پيامبر ص شنيدي؟ زيد پاسخ مي دهم کسي در آنجا ] [ کسي نبود مگر اينکه با چشم خود واقعه را ديد و با گوش خود شنيد. 📚منبع: انساب الاشراف، تحقیق و تعلیق محمد باقر المحمودی، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۳۹۴ ق، ۵ مجلد،ح ۴۸ ، ج ۲ ، ص ۱۱۰ – ۱ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
؟ ⚜ اوصاف قرآن از زبان قرآن آیه ۱۵ سوره مائده ۴ ویژگی قرآن کریم را بیان می کند:👇 قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ قطعاً براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است. مائده/۱۵ 1⃣ کتاب و کلام خداست (مِنَ اللَّه) 2⃣ هدایتگر انسان ( قَدْ جَاءَكُم ) 3⃣ از جنس نور است ( نُورٌ ) 4⃣ کتابی روشنگر است ( كِتَابٌ مُبِينٌ ) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۰-۷۳ سوره مریم از تفسیر نور ۱- حساب عقیده و منطق صحیح،از رفاه دنیوی جداست. «أَیُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ» کفّار می گفتند:اگر راه ما باطل است،چرا وضع دنیایی ما از شما بهتر است؟ ۲- پول و ثروت،نشانه ی حقانیّت و شخصیّت نیست. «أَیُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَقاماً» ۳- تحوّلات تاریخی،طبق سنّت هایی است که خدا مقرّر کرده است. «کَمْ أَهْلَکْنا» ۴- امکانات رفاهی و مادّیات،نه نشانه ی سعادت است و نه از قهر خداوند جلوگیری می کند. أَهْلَکْنا ... هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً ۵- سنّت خداوند بر این است که زمینه ی حرکت و رشد را برای همه ی انسان ها فراهم کند،واین انسان است که اگر گمراهی را برگزید.خداوند مدّتی به او مهلت می دهد، «مَنْ کانَ فِی الضَّلالَهِ فَلْیَمْدُدْ» و اگر راه هدایت را در پیش گرفت خداوند بر هدایتش می افزاید. «وَ یَزِیدُ اللّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدیً» ۶- مهلت و امداد،برخاسته از رحمت الهی است. «فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ» ۷- خدا بعضی گمراهان را در دنیا عذاب می کند وحساب قیامتش همچنان باقی می ماند،ولی بعضی را تنها در قیامت کیفر می دهد. «إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السّاعَهَ» ۸- توفیق انجام کارهای شایسته،در پرتو هدایت الهی است. «اهْتَدَوْا هُدیً وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ» ۹- کار نیک،رمز خوش عاقبتی است. اَلْباقِیاتُ الصّالِحاتُ ... خَیْرٌ ۱۰- ملاک ارزش نزد کفّار،مال و فرزند است. «لَأُوتَیَنَّ مالاً وَ وَلَداً» (کافر در برابر منطق و تهدید،تنها به آنچه در دست دارد دلخوش است.) ۱۱- گرچه عهد خداوند تخلّف ندارد،ولی کفّار با خداوند عهدی نبسته اند. «أَمِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً» ۱۲- رفتار و گفتار آدمی در دیوان الهی ثبت می گردد. «سَنَکْتُبُ ما یَقُولُ» ۱۳- برای هر گفتار و عملی تا مدّتی مهلت است،شاید پشیمان شده و توبه کند، ولی اگر آن مدّت سرآمد و پشیمان نشد،ثبت می شود.حرف«سین»در «سَنَکْتُبُ» نشانه ی مهلت است. ۱۴- در قیامت،انسان مال و فرزندی را که عامل کفر و غرور او گردیدند،رها می کند و در پیشگاه خداوند،به تنهایی حاضر می شود. «یَأْتِینا فَرْداً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄ ೋ❁‌🌸 ೋ❁┄ ۞﷽‌۞ 💠✨ فَأَحْيِنِي حَيَاةً طَيِّبَةً تَنْتَظِمُ بِمَا أُرِيدُ ، وَ تَبْلُغُ مَا أُحِبُّ مِنْ حَيْثُ لَا آتِي مَا تَكْرَهُ ، وَ لَا أَرْتَكِبُ مَا نَهَيْتَ عَنْهُ 🌱خدایا مرا بر زندگی پاکیزه‌اي ( ) زنده بدار که بر آنچه از خیر دنیا و آخرت می‌خواهم بپیوندد و به آنچه دوست دارم برساند؛ آن‌گونه که هیچ عملی که آن را ناپسند می‌داری، انجام ندهم؛ و آنچه را نهی کرده‌ای مرتکب نشوم؛».صحیفہ سجادیہ 🍃زندگی موسیقی گنجشک‌هاست زندگی باغ تماشای خداست گر تو را نور یقین پیدا شود می‌تواند زشت هم زیبا شود🍃 👌✨ موفقیت در سبک ، مستلزم دانستن خواست و اوامر الهی و سپس مقدم داشتن انها بر خواهش‌های نفسانی است…. 👈 در این مسیر با ڪانال همراه شوید. 🌸✨ امیدست با شناخت بهتر باورها و رفتارهای مطلوب و نامطلوب در پیاده سازی گامهای بلندتر و صحیح تری را برداریم . 👌✨ از حضور، همکاری و پیشنهادات همه علاقمندان استقبال میکنیم. https://s4.uupload.ir/files/pic_16273611417035280_30i1.jpg 💫لینک ڪانال و گروه زیستِ قرآنی در پیامرسانهاے ، و 🔻🔻 https://t.me/zistequrani https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🙏 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. ┄ ೋ❁‌🌸 ೋ❁┄
🛑 قسمت سوم: 🖋📖گزارش واقعه در قديمي ترين 📚کتاب سنن نسائی 🔶امام احمد بن شعیب نسائی خراسانی (۲۱۵-۳۰۳ ) صاحب یکی از صحاح سته در کتاب السنن الکبری احادیث متعددی با تصریح به غدیر خم و نیز احادیثی دارای همان محتوا و بدون نام بردن ذکر کرده است. 💮🔶روايت عايشه دختر سعد از پدرش عايشة ابنة سعد عن سعد قال: کنا مع رسول الله ص ، فلما بلغ غدير خم وقف الناس، ثم رد من مضي و لحقه من تخلف، فلما اجتمع الناس اليه قال ايها الناس هل بلغت: قالوا نعم. قال: اللهم اشهد ثلاث مرات يقولها ثم قال: ايهاالناس من وليکم؟ قالوا الله و رسوله ثلاثا ثم اخذ بيد علي فاقامه ثم قال: من کان الله و رسوله وليه فهذا وليه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه.* 🔸ترجمه: ما با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودیم وقتی به غدیر خم رسید ، مردم متوقف شدند ، سپس کسانی که رفتند برگشتند و کسانی که نرسيده بودند ملحق شدند. وقتی مردم نزد او جمع شدند ، او گفت ، "ای مردم ، آیا (به شما ) رساندم (رسالتم را)؟" آنها گفتند: بله ، او گفت: خدایا ،شاهد باش. سه بار انرا گفت. سپس او گفت: ای مردم ، ولي شما كیست؟ آنها گفتند : خدا و رسولش. سه بار. سپس دست علی را گرفت وبالا آورد. سپس گفت: هركه خدا و رسول او ولی اوست ، پس این ولی اوست ، خدايا دوست بدار آن که او را دوست دارد، و دشمن بدار آن که او را دشمن ميدارد. 💮👈جمع بندي 1: بر أساس منابع اهل سنت ميتوان با اطمينان گفت که پيامبر ص در حجة الوداع در غدير خم حداقل اين دونکته را با پيروان خود در ميان گذاشته است: 1⃣نکته اول. 🌴 من بين شما دو چيز گرانبها به وديعه ميگذارم: و یا اهل بیتم را. 🌴 2⃣نکته دوم: 🌴هر که من او هستم هم مولای اوست🌴. 📚السنن الکبری للنسائی، اشرف علیه شعب الارنووط، حققه و خرج احادیثه حسن عبدالمنعم سلبی، مؤسسة الرسالة، بیروت، ۱۴۲۱ ق، ۱۲ جلد. ح ۸۴۲۷ ، ج ۷ ، ص ۴۴۳ ؛ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛