با لمس هر آیه در #تنزیل،مربعی باز میشود که شامل اطلاعات محتلف است:#مرحله و سال نزول،ایات ابتدا و انتهای فراز،عصاره فراز و #درس سوره .https:yon.ir/qp3910
تا جمعه میتوانید نسخه جدید تنزیل را باهمان قیمت قبلی (4000 تومان)خریداری نمایید.
جهت خريد و نصب نسخه جديد تنزيل از لينكهاي زير ميتوانيد استفاده كرده يا در كافه بازار، #تنزيل را سرچ نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/12740
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fav
🔻🔻
جهت تقدیر از علاقهمندانی که برنامه تنزیل را در روزهای نخست، خریداری میکنند از روز دوشنبه 9مهر به مدت 5 روز ، برنامه با همان قیمت قبلی ارایه میشود.
کاربرانی که نسخههای قبلی تنزیل را خریداری کرده بودند، به طور #رایگان میتوانند بهروزرسانی را انجام دهند.
انعكاس خبر عرضه نسخه جديد #تنزيل در خبرگزاري قراني ايكنا
اپلیکیشن تنزیل با امکانات جدید برای علاقهمندان به قرآن بهروزرسانی شد
گروه فناوری اطلاعات ــ افزودن دو معجم عربی، دو فرهنگ لغات عربی به فارسی، امکان تعریف دستهبندیهای مختلف برای آیات مورد علاقه، وجود فایلهای صوتی ترتیل و ترجمه گویای هر سوره و توضیحات مرحله نزول سوره از قابلیتهای جدید برنامه قرآنی تنزیل است.
به گزارش ایکنا؛ اپلیکیشن قرآنی تنزیل با امکانات جدید، شامل دو معجم عربی، دو فرهنگ لغات عربی به فارسی، امکان تعریف دستهبندیهای مختلف برای آیات مورد علاقه، وجود فایلهای صوتی ترتیل و ترجمه گویای هر سوره و توضیحات مرحله نزول سوره بهروز شد.
در نسخه جدید تنزیل، امکان ایجاد دستهبندیهای مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندیها فراهم شده است. ترتیب نمایش آیات هریک از دستهها نیز به ترتیب نزول سورهها خواهد بود و امکان کپی و اشتراکگذاری آنها از طریق نرمافزارهای مرتبط از قبیل پیام رسانها و ایمیل فراهم شده است.
http://iqna.ir/fa/news/3751777/
توضیحات بیشتر در
https://t.me/tanzilapp
👈👈 «چگونه با #تنزیل درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔
اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند.
✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح مرحله نزول و #درس_سوره را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد.
✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در #عصاره_فراز و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید.
جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/qp3938
جهت دانلود و نصب #تنزیل ،به لینک زیر مراجعه نمایید
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fa
https://t.me/tanzilapp
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت ششم
✴️گزارشات تاریخی
در این نقلها این طور هست که وقتی این نامه را عمربن سعد برای عبیدالله فرستاد، عبیدالله استقبال کرد و گفت پیشنهاد معقولی است و می شود رویش فکر کرد، تامل کرد و پذیرفت. حالا می شود تعدیلش کرد، تغییرش داد با اصلاحی، تبصره ای، بندی اما نفس اینکه دیگر جنگی اتفاق نمی افتد و کار اصلاح شد، این را عبیدالله استقبال کرده است.
ولی در آن جلسه ای که عده ای از اطرافیان او حضور داشتند از آن جمله شمر هم حضور داشت، او مخالفت کرد، برخی دیگر هم مخالفت کردند و گفتند که دست از حسین بن علی بر ندار. الان در تور افتاده، در دسترس ما است و ما یک چنین اجازه ای را از طرف یزید بن معاویه نداریم و باید کار را یکسره و تمام کرد و هیچ راه حل دیگری غیر از جنگ وجود ندارد.
در اثر پافشاری این افراد به خصوص شخص شمر بود که نظر عبیدالله هم عوض شد و پاسخ نامه عمربن سعد را داد که این فضولی ها به تو نیامده، تو فرمانده جنگ هستی و تو نماینده #سیاسیِ ما؛ برای حل و فصل اختلافات با حسین بن علی نیستی. تو باید کارِ نظامی خودت را انجام بدهی. مسئولیت تو عبارت است از جنگیدنِ با حسین ابن علی، یا اینکه حسین باید خودش را تسلیم ما کند. غیر از این راهی وجود ندارد و هیچ کدام از آن سه پیشنهاد از نظر ما قابل قبول نیست.
این گزارش طبری است که متوفای 310 است ولی منابع اقدم از وی هم قضیه را همین طور نقل کرده اند مثلا ابن قتیبه دینوری که قبل از طبری می زیسته و متولد 213 است در کتاب الامامه و السیاسه (ج2 ص11) این پیشنهادات سه گانه را از قول امام (ع) آورده است. وی اضافه کرده که بعد از مخالفت عبید الله با این پیشنهادات بود که سی نفر از یاران عبیدالله سپاه او را ترک کردند و به امام حسین ملحق شدند و دلیلشان این بود که چرا عبیدالله هیچ یک از این پیشنهادات را نپذیرفته است.
این مقداری که من خدمت شما عرض کردم، چیزی است که در منابع تاریخی ما وجود دارد. البته این منابع از نوع تاریخ طبری، یا کامل ابن اثیر و امثال اینهاست که از منابع تاریخی اهل سنت به شمار می آیند. حالا من اینجا یک اشاره ای کنم. و آن اینکه آیا علمای شیعه این گزارشات را تلقیِ به قبول کرده اند یا اینکه آنها از این موضوع، گزارشات دیگری دارند؟
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💠اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیامَهُ
⚜خدایا ما را به روزگار او و زمان ظهور و قیامش برسان!
https://telegram.me/quranpuyan
🌻🌸🌻
🚩زندگانی امام #سجاد علیهالسلام :
نام مباركش على و فرزند امام سوم حضرت حسين بن على عليه السّلام و ششمين تن از چهارده معصوم (علیهم السّلام ) است.
به سال ٣٨ ه. در مدينه به دنيا آمد. گفتهاند كه مادر گرامىاش #شهربانو، دختر يزدگرد سوم -پادشاه ايران-است.
پنجاه و هفت سال در دنيا زيست:
دو سال در روزگار امامت جدّش حضرت علىّ بن ابى طالب (ع) ، ده سال در عهد امامت عمويش حضرت حسن بن على (ع) و يازده سال در زمان امامت پدر والامقامش حضرت حسين بن على (ع) و خود، سى و چهار سال امامت مسلمانان را بر عهده داشت ( مصنفات شيخ مفيد ، ١١/جزء دوم/١٣٧) .
از القاب شريف او است: زينالعابدين و سجّاد. كنيۀ مباركش ابوالحسن ثانى و ابومحمّد است.
🚩فضائل و مناقب:
همانند ديگر بزرگان معصوم (ع) خُلق و خويى بس الهى و انسانى داشت و دوست و دشمن وى را ستودهاند. از آشكارترين ويژگىهاى اخلاقى امام سجّاد (ع) ، عبادت و طاعت فراوان او است و بدين روى، پيامبر اسلام (ص) او را زينت عابدان بهشت (زينالعابدين) خوانده است ( بحارالانوار ، ٤٦/٣) .
پيوسته به نماز و مناجات و دعا و زارى در پيشگاه خدا بود. چنان در عبادت مىگريست كه او را «الْبَكّاء» گفتهاند و از كثرت سجده، لقب «سيّدالسّاجدين» بدو دادهاند. پيشانى مباركش بر اثر سجدههاى طولانى پينه داشت و بدين روى، آن امام همام (ع) را «ذو الْثَّفَنات» خواندهاند به معناى كسى كه پيشانىاش پينه گرفته است ( علل الشّرائع ، ٢٣٢) .
🚩امامت:
بنابر نصّ پيامبر اسلام (صلى الله علیه وآله ) و اميرمؤمنان (ع) و نيز وصيّت امام حسين (ع) ، امام چهارم حضرت على بن الحسين (ع) است ( مصنّفات شيخ مفيد ، ١١/ ١٣٨ و ١٣٩؛ الغيبة ، ٩١) .
افزون بر اين، برترى علمى و عملى امام سجّاد گواه بر اين است كه پس از شهادت حضرت حسين بن على (ع) او شايستۀ خلافت و امامت است. چون، امام حسين بن على (ع) عليه #حكومت_اموى قيام كرد و راهى كربلا شد، فرزندش حضرت سجّاد نيز همراه او بود. امام زين العابدين (ع) در اين هنگام، بيست و سه ساله بود و ميان راه بيمار گشت. بيمارى چنان شدّت يافت كه آن حضرت ناى حركت نداشت. با اين حال، از پدر جدا نشد و او را تنها ننهاد. مصلحت الهى بر آن گشت تا او در كربلا شهيد نگردد و امامت مسلمانان را بر عهده گيرد و پيام #كربلا را زنده نگاه دارد و نهضت امام حسين (ع) را دوام و قوام بخشد. خطبههاى آگاهىبخش امام، پس از ماجراى كربلا در كوفه و شام و تأثير آن بر بيدارى مسلمانان، گواهى است بر اين حقيقت ( الملهوف ، ٢٢٨-١٩٩) .
🚩روزگار امامت:
آغاز امامت حضرت سجّاد (ع) با شدّت يافتن انحراف خاندان بنى اميّه همراه بود و از اين رو، روزگار آن امام همام (ع) را مىتوان داراى حسّاسيّتى ويژه دانست. پنج تن از امويان در سالهاى زندگى امام سجّاد به حكومت رسيدند: يزيد بن معاويه، معاوية بن يزيد، مروان بن حكم، عبدالملك مروان و وليد بن عبد الملك. شيوۀ برخورد امام با حاكمان اموى به گونهاى بود تا بيدادگرى و ستمكارى آنان نزد مردم آشكار گردد ( اعلام الورى ، ٢٥٢) .
امام (ع) با #تدبير و سياستى ويژه تعاليم راستين اسلام را مىگسترانيد.
تدبير امام سجّاد (ع) بر دو محور استوار بود:
الف. برافروختن آتش احساس گناه در قلب مردم و بيدار ساختن وجدان دينى آنان.
تنها گذاشتن امام معصوم (ع) و تن دادن به حكومت جور، گناهى بود كه امام همواره از آن سخن مىگفت و در خطبهها و اعلاميههاى عمومى خويش، مردم را از آن هشدار مىداد
ب. طرح و اجراى برنامههاى فكرى و عقيدتى و برانگيختن احساسات روحى و روانى مردم كه به تقويت انگيزهها و گرايشهاى دينى مىانجاميد. برپا ساختن مراسم عزاى حسينى (ع) ، گريستن بر امام حسين (ع) و تشويق مردم بدين كار، آموختن ادعيه و مناجات روح بخش و پرمغز و انقلابى به مردم و پرورش شاگردان عالِم-كه برخى از آنان از سازندگان #تمدّن_اسلامى شدند-مهمترين فعّاليتهاى امام (ع) در اين عرصه بود. بدين سان، امام سجّاد (ع) نه تنها پس از شهادت پدر گوشۀ انزوا اختيار نكرد و از سياست و فعاليّتهاى اجتماعى كناره نگرفت، بلكه همانند پدر، امامى انقلابى و ظلمستيز بود. تفاوت قيام او با قيام امام حسين (ع) تنها در مقتضيات زمانه بود كه تدبيرى ديگر مىطلبيد و حركتى دگرگون تمنّا مىكرد. شيوۀ كارساز امام (ع) در مبارزه با حكومت، سرانجام امويان را واداشت تا براى بقاى خويش چارهاى بينديشند و ناجوانمردانه آن امام همام (ع) را مسموم سازند. شهادت امام سجّاد (ع) در سال ٩٥ ه. پيش آمد و عاملان وليد بن عبدالملك، آن حضرت را در پنجاه و هفت سالگى به شهادت رساندند. مرقد مطهّر ايشان در قبرستان بقيع جاى دارد ( مناقب آل ابىطالب ، ٤/١٨٩)
برگرفته از كانال ثقلين
🕌🌙🕌🌙🕌🌙🕌
https://t.me/quranpuyan
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت هفتم
✴️مذاکره امام حسین در منابع تاریخی شیعه
از بزرگ ترین علمای شیعه شیخ مفید است که هم فقیه است و هم متکلم و در عین حال مُورخ است و کتاب های تاریخی دارد، مثل «الجمل» درباره جنگ جمل. اطلاعات تاریخیِ گسترده ای دارد و دقت نظر بالا. کتاب معروف شیخ مفید، «الارشاد» است که در تاریخ ائمه علیهم السلام است.
گزارش او را برای شما می خوانم تا ببینید آنچه را در تاریخ اهل سنت هست و آنچه را در منابع تاریخیِ خاص شیعه وجود دارد، آیا با هم منطبق است یا منطبق نیست؟ از قضا ما در یک موضوعی الان داریم صحبت می کنیم که اختلاف نظری بین مورخین شیعه و سنی وجود ندارد.
به یک تعبیر می توان گفت، همان منابع که برای طبری وجود داشته است، همان منابع برای شیخ مفید هم وجود داشته است و یا به علاوه، به منابع دیگری هم دسترسی داشته است.
ولی نکته مهم در مقایسه این منابع دوگانه، این است که طبری کارش صرفا روایت و نقل قول است و شخصا چیزی به گردن نمی گیرد و تایید یا رد نمی کند بلکه با ذکر سند روایت می کند ولی شیخ مفید خود گزارش می کند و با حذف اسناد، مطالبی را که قبول دارد، می آورد.
او درصدد جمع آوری و نقل گزارشاتی که معتبر نمی داند، نیست. از این رو در آن منابع اشاره به وجود روایت مخالف هم دیده می شود مثل بلاذری در «انساب الاشراف» بعد از نقل آن پیشنهات سه گانه منسوب به امام می افزاید: «و یقال انه لم یساله الا ان یشخص الی المدینه فقط» در حالیکه شیخ مفید این نقلهای مخالف را حذف کرده، چون قابل اعتنا ندانسته و فقط بر آن نقل پیشنهادهای سه گانه اعتماد داشته است .
در ارشاد شیخ مفید هست که 4000 نفر با عمر بن سعد روزِ سوم محرم آمدند و برخورد کردند به امام حسین. و عمر ابن سعد نماینده ای را فرستاد پیش امام حسین که شما برای چه آمدید؟ امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند: «کَتَبَ الیَّ اهلُ مصرکم هذا» این نامه های مردم شهر شما، کوفه است. چرا آمدم؟
برای اینکه اینها دعوت کردند. «اَن اقدم» به خاطر این دعوتها آمدم. جمله بعد آن مهم است: «فامّا اِذا کَرِهتُمُونِی، فاَنَا انصرفُ عَنکم.» حالا نمی خواهید، مردم کوفه نمی خواهند، پشیمان شدند، شرایط عوض شده، فرماندار قبلی رفته است و فرماندار جدید آمده و سخت گیری کرده است، شرایط مساعد نیست و به هر حال نمی خواهید، برمی گردم.
این مطلب را اینجا، نه در یک #مذاکره خصوصی که بحث حدس و گمان باشد و نه به استناد اینکه نامه ای که عمر ابن سعد به عُبیدالله نوشته است و در آنجا مطرح کرده است که امام حسین حاضر است برگردد، این ربطی به آن مسائل ندارد و پیشنهاد امام بوده است.
«نمی خواهید، من برمی گردم.» همین مطلب را حتی نسبت به قبل از #ملاقات و برخود با عمر بن سعد هم هست. چون پیش از سپاهیانِ عمر ابن سعد، سپاه حُرّ ابن یزید ریاحی آمد. آنجا هم این مطلب هست که حضرت به او هم این پیشنهاد را دادند. او هم این سوال را داشت که برای چه آمدید؟
حضرت فرمودند: «این نامه ها.» حُر گفت اوضاع برگشته است. حضرت فرمودند برمی گردیم ما و اصراری نداریم به کوفه برویم. ولی حُر گفت نه. من اجازه ندارم شما را رها کنم. یعنی حضرت را در یک حلقه محاصره قرار دادند.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در مواردي كه #كلمه يا كلماتي از يك آيه بذهن تان مي ايد اما محل ايه را نميدانيد يا ميخواهيد كل ايه را داشته باشيد،ميتوانيد در اپليكيشن #تنزيل جستجو نماييد. تنزيل را ازكافه #بازاردانلود كنيد.quranpuyan@
♻♻♻ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳ #تدبر در سوره #مدثر:
كَلَّا وَالْقَمَرِ {32}نه چنين است [که قران سحر و سخن بشر است] سوگند به ماه
وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ {33}و سوگند به شامگاه چون پشت كند
وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ {34}و سوگند به بامداد چون آشكار شود
إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ {35}كه آيات [قرآن] از پديدههاى بزرگ است
نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ {36}بیم دهنده بشر است
لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ {37}هر كه از شما را كه بخواهد پيشى جويد يا بازايستد
:عصاره دسته آیات (32-37)سوگند که قرآن مایه تذکرو هشدار بشر است نه سحر و قول بشر.
:عصاره فراز آیات (8-37) قرآن مایه تذکر و هشدار بشر است نه سحر و قول بشر .ای پیامبر مخالفان عنود توطئه گر و دروغپرداز علیه قران را به من واگذار که عذاب سختی در جهنم خواهند داشت.
:نکات:
1)در این فراز به ماجرای یکی از سران مخالفین پیام های وحی (که دیدیم تاکنون تمرکزش بر باور به معاد و ترک دنیا پرستی بود)اشاره دارد. این فرد که دارای مال و اولاد و امکانات مادی فراوان هم بوده،فردی متفکر و برنامه ریز بوده است،بهترین روش مقابله با رسوال الله را سحر معرفی کردن قران و بشری بودن قران تشخیص داده است.
2)کلمات عنیدا و استکبر که برای نخستین بار بکار رفته شدت دشمنی و تکبر این فرد را نشان میدهد.
3)خداوند جهت تایید و تثبیت رسولش،میفرماید که به او توجه نکن .مجازات او را به من واگذار که عذابی بسیار دردآور در اخرت دارد.
4)تاملی در قسم های آیات(32-35)
الف)یک رابطه بین قسم و جواب قسم این است که همانگونه که ماه و توالی شب و روز از ایات الهی هستند،ایات قرآن هم نه تنها نشانه الهی بلکه از بزرگترین نشانه ها هست.
ب)رابطه قسم ها با ایات قبل را میتوان این گونه توضیح داد:
ای پیامبر از پشت کردن این گونه افراد ناراحت نشو و صبر کن و امیدوار باش.همانگونه که وقتی شب به ماه پشت میکند ،صبح روشنایی از راه میرسد.به کار گیری کلمه "ادبر"برای فرد مذکور در ایات قبل(آیه 23) و نیز برای لیل (در آیه33) موید این تشابه میتواند باشد.
سيدكاظم فرهنگ
yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢💢اعلام تشكيل گروه #رواق
سلام بر مخاطبان گرامي
💢💢 گروه #رواق صرفا به اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني
در زمينه هاي #مفاهيم،#تدبر و #تفسير قران اختصاص دارد.
✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند
كلاسها و دوره هاي آموزشي
جلسات سخنراني
نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها
✅مخاطبان اين گروه:
🔻اساتيد و سخنرانان قراني
🔻دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني در زمينه مفاهيم،تفسير و تدبر
🔻موسسات ،نهادهاي حوزوي و دانشگاهي و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور
♻♻حضور همه علاقه مندان و فوروارد اطلاعيه هاي مرتبط با گروه،از سراسر نقاط كشور آزاد مي باشد.
لينك عضويت گروه
t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
لطفا براي ساير گروه ها و افراد علامند نيز #فوروارد نماييد.
📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
ضرب المثل فارسي در قران- قرآن و ضرب المثل هاي ايراني
🎁 با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری
🌻 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ
و هر خیری که انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده شود
۲۷۷ بقره
برگرفته از کانال حفظ قرآن
@hefzequranchannel
http://yon.ir/Qp8524
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
كَلَّا وَالْقَمَرِ {32}نه چنين است [که قران سحر و سخن بشر است] سوگند به ماه
وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ {33}و سوگند به شامگاه چون پشت كند
وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ {34}و سوگند به بامداد چون آشكار شود
إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ {35}كه آيات [قرآن] از پديدههاى بزرگ است
نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ {36}بیم دهنده بشر است
لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ {37}هر كه از شما را كه بخواهد پيشى جويد يا بازايستد
:عصاره دسته آیات (32-37)سوگند که قرآن مایه تذکرو هشدار بشر است نه سحر و قول بشر.
:عصاره فراز آیات (8-37) قرآن مایه تذکر و هشدار بشر است نه سحر و قول بشر .ای پیامبر مخالفان عنود توطئه گر و دروغپرداز علیه قران را به من واگذار که عذاب سختی در جهنم خواهند داشت.
:نکات:
1)در این فراز به ماجرای یکی از سران مخالفین پیام های وحی (که دیدیم تاکنون تمرکزش بر باور به معاد و ترک دنیا پرستی بود)اشاره دارد. این فرد که دارای مال و اولاد و امکانات مادی فراوان هم بوده،فردی متفکر و برنامه ریز بوده است،بهترین روش مقابله با رسوال الله را سحر معرفی کردن قران و بشری بودن قران تشخیص داده است.
2)کلمات عنیدا و استکبر که برای نخستین بار بکار رفته شدت دشمنی و تکبر این فرد را نشان میدهد.
3)خداوند جهت تایید و تثبیت رسولش،میفرماید که به او توجه نکن .مجازات او را به من واگذار که عذابی بسیار دردآور در اخرت دارد.
4)تاملی در قسم های آیات(32-35)
الف)یک رابطه بین قسم و جواب قسم این است که همانگونه که ماه و توالی شب و روز از ایات الهی هستند،ایات قرآن هم نه تنها نشانه الهی بلکه از بزرگترین نشانه ها هست.
ب)رابطه قسم ها با ایات قبل را میتوان این گونه توضیح داد:
ای پیامبر از پشت کردن این گونه افراد ناراحت نشو و صبر کن و امیدوار باش.همانگونه که وقتی شب به ماه پشت میکند ،صبح روشنایی از راه میرسد.به کار گیری کلمه "ادبر"برای فرد مذکور در ایات قبل(آیه 23) و نیز برای لیل (در آیه33) موید این تشابه میتواند باشد.
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢💢اعلام تشكيل گروه #رواق
سلام بر مخاطبان گرامي
💢💢 گروه #رواق صرفا به اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني
در زمينه هاي #مفاهيم،#تدبر و #تفسير قران اختصاص دارد.
✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند
كلاسها و دوره هاي آموزشي
جلسات سخنراني
نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها
✅مخاطبان اين گروه:
🔻اساتيد و سخنرانان قراني
🔻دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني در زمينه مفاهيم،تفسير و تدبر
🔻موسسات ،نهادهاي حوزوي و دانشگاهي و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور
♻️♻️حضور همه علاقه مندان و فوروارد اطلاعيه هاي مرتبط با گروه،از سراسر نقاط كشور آزاد مي باشد.
لينك عضويت گروه
https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
لطفا براي ساير گروه ها و افراد علامند نيز #فوروارد نماييد.
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت هشتم
✴️مذاکره امام حسین در منابع تاریخی شیعه
حالا ادامه ارشاد را من برای شما بخوانم. «و لما رای الحسین نزول العساکر مع عمر ابن سعد بنینوا و مددهم بقتاله» امام حسین دید سپاهیانِ عمر سعد پیوسته در حال افزایش هستند و خود را برای جنگ آماده می کنند. در این شرایط «انفذ الی عمر ابن سعد انی ارید ان القاک» پیام دادند به عمر ابن سعد که من می خواهم تو را ببینم. «فاجتمعا» اینها عیناً با همان مضمونی که در تاریخ طبری هست، یکسان است.
پیشنهاد از طرف امام حسین است، بعد این پیشنهاد پذیرفته شد. «فاجتمعا لیلاً» شب با همدیگر نشستند «فتناجیا طویلاً» گفتگوی طولانی و مفصلی به شکل نجوا داشتند. یعنی گفتگوی محرمانه که هیچکس دیگری نمی دانست که این دو با هم چه می گویند.
این گفتگوی طولانیِ محرمانه به پایان رسید. «ثم رجع عمر بن سعد الی مکانه» عمر ابن سعد برگشت.
امام هم برگشت.
عمر بن سعد بعد از آن #ملاقات که برگشت «و کتبَ الی عُبیدالله» نامه ای نوشت به عُبیدالله. آن نامه این است: همان مضمونی که آنجا بود اینجا هم هست. «اما بعد فانّ الله قد اطفا النائره و جمعَ الکلمه و اصلحَ امرَ الامه» اصلا عبارتها هیچ تفاوتی هم نمی کند یعنی نقلی که شیخ مفید دارد با نقلی که در تاریخ طبری هست، دقیقاً کلماتش هم یکی است.
«هذا حسین بن علی قد اعطانی عهداً» حسین ابن علی پیمانی سپرده است و پذیرفت:
الف)«ان یرجع الی المکان الذی اتی منه» یا برگردد به همان جایی که آمده ب)«او ان یسیر الی ثغرٍ من الثغور» یا به یکی از نقاط مرزی برود. «فیکون رجلاً من المسلمین له ما لهم و علیه ما علیهم» یک زندگیِ عادی، مثل بقیه مسلمانها داشته باشد، مثل بقیه مردم زندگی کند.
ج)«او ان یاتی امیرالمومنین یزید»و پیشنهاد سوم این است که حسین بن علی پذیرفته است که به نزد امیرالمومنین یزید ابن معاویة برود «فیضعُ یدَه فی یده»دست خودش را در دست یزید بگذارد. «فیری فی ما بینه و بینه» تا ببینند به چه نتیجه ای می رسند.
این «فیضعُ یدَه فی یده» با توجه به قرینه ذیل آن «که بعد ببینند به چه نتیجه ای می رسند»، نشان می دهد که این به معنای #بیعت کردن نیست. چون اگر به معنای بیعت کردن باشد، دیگر تا ببینند چه می شود، ندارد بلکه با بیعت مسأله فیصله پیدا می کند. این تفسیر ما نیست! عقّاد مصری هم در کتابی که نوشته است، این تفسیر را دارد که امام حسین پیشنهاد برای اینکه با یزید بیعت کند، نداشت.
شاهدی برای این مطلب نیست. به علاوه اینکه قبلاً هم مکرر فرمود بودند: بیعت نمی کنم. «مثلی لایبایعُ مثلَه» این را بارها حضرت فرموده بودند که بیعت نمی کنم. اما بیعت را بگذارید کنار. می رویم، دست در دست یکدیگر، با هم می نشینیم، در کنار یکدیگر با رفاقت[بدون دعوا]، «وضع یده فی یده» تا ببینیم به چه نتیجه ای می رسیم. «فیری فی ما بینه و بینه»
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ {38}هر كسى در گرو دستاورد خويش گرفتار خواهد ماند
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ {39}بجز ياران دست راست
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ {40}در ميان باغها از يكديگر مىپرسند
عَنِ الْمُجْرِمِينَ {41}درباره مجرمان
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ {42}چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ {43}گويند از نمازگزاران نبوديم
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ {44}و بينوايان را غذا نمىداديم
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ {45}با هرزهدرايان در سخنان باطل فرو میرفتیم (با اهل باطل همراهی و همنشینی میکردیم)
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ {46}و روز جزا را تکذیب میکردیم
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ {47}تا اینکه (با مرگ و مشاهده عذاب) به یقین رسیدیم (که دیگر فایده ای ندارد)
فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ {48}از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمی بخشد
:عصاره فراز آیات(38-48) تکذیب جزای اخروی که در دنیا مایه غفلت از خدا و هم نوعان است،در آخرت سرنوشت سخت جهنمی را بدنبال دارد
👌نکات:
1)خوض در قران به معنای فرورفتن و غرق شدن در سخنان یاوه و لغو و نیز تمسخر ایات قران و افکار حق است و در اکثر موارد با کلمه"لعب"بکاررفته است:
ازجمله در سوره های معارج و زخرف "فذرهم یخوضوا و یلعبوا"،طور و انعام :" فی خوض یلعبون"،توبه"نخوض و نلعب"
در سوره مدثر هم با توجه به سیاق ایات سوره که به مخالفت با ایات قران و وحی اشاره دارد، ایه 45 میتواند بر همراهی و همدلی این افراد با سخنان و افکار و رفتار سران کفر در تمسخر و سحر شمردن قران و تکذیب معاد دلالت داشته باشد.
2-چهار دلیل عمده جهنمی شدن افراد در این ایات نام برده شده که عبارتند:
ترک و نماز و عبادت با خدا،ترک اطعام مساکین و توجه به هم نوعان ، همراهی باسخنان لغو و باطل منکران معاد و مستهزئین قران،و تکذیب روز جزا
3-توجه به هم نوعان و اطعام مسکین به کرات در سوره های قبلی از جمله فجر و بلد تاکید شده بود.تاکید بر نماز و زکات و انفاق بطور توامان نیز در سوره اعلی و ماعون بیان شده بود.
4- سه رفتار نخست که به عنوان دلایل جهنمی شدن مطرح شده،همگی از نتایج و آثار عدم اعتقاد به جزای اخروی است. برعکس ان نیز میتوان نتیجه گرقت که باور و اعتقاد به معاد ،مانع انجام این رفتار ها میشود.یعنی هم عبادت و توجه به خدا را درپی دارد و هم توجه به همنوع و هم ترک مجالس و محافل یاوه گویی و تمسخر ایات الهی. پیشتر هم در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده بود و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته بود.
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅🌷سلام بر شما همراهان قرآنپویان
لطفا این پیام را ذخیره نمایید:
👈👈قرآنپویان در شبكه های اجتماعي زير ميتوانيد همراهی كنيد:🙏🙏
1️⃣صفحه قرآنپویان در #اينستاگرام (ارايه #تصاوير قرآني)
https://www.instagram.com/quranpuyan
2️⃣كانال قرآنپویان در #آپارات (مشاهده #كليپهاي قراني)
http://www.aparat.com/quranpuyan
3️⃣كانال قرآنپویان در #تلگرام
https://t.me/quranpuyan
4️⃣آدرس #تالارگفتگوهای قرآنپويان
www.quranpuyan.com
5️⃣آدرس کانال قرآنپویان در #گپ
https://Gap.im/quranpuyan
6️⃣آدرس کانال قرآنپویان در #ایتا
https://eitaa.com/quranpuyan
7️⃣آدرس كانال قران پويان در #بله
http://ble.im/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
بار خدایا!
به تو پناه می برم از گمان آوری در حق و راستی بعد از یقین
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآن چهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فرد مسلمان در قرآن کریم
✅حقوق و وظايف زن و شوهر در قرآن
آيا عقد نكاح حتما بايد به زبان عربي باشد؟
آيت الله #سيستاني در رساله خود چنين فتوا داده است:
👌مسأله ۲۳۸۹ ـ عقد ازدواج چند شرط دارد:
👈اوّل: آنکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ به عربی خوانده شود، و اگر خود مرد وزن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، میتوانند به غیر عربی بخوانند، و لازم نیست وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنی «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند.
👈دوّم: مرد و زن، یا وکیل آنها که صیغه را میخوانند قصد انشاء داشته باشند، یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را میخوانند، زن به گفتن «زَوَّجْتُک نَفْسِی» قصدش این باشد که خود را همسر او قرار دهد، و مرد به گفتن «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» همسر بودن او را برای خود قبول بنماید، و اگر وکیل مرد و زن صیغه را میخوانند، به گفتن «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» قصدشان این باشد که مرد و زنی که آنان را وکیل کردهاند، زن و شوهر شوند.
http://yon.ir/Qp5189
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ {38}هر كسى در گرو دستاورد خويش گرفتار خواهد ماند
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ {39}بجز ياران دست راست
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ {40}در ميان باغها از يكديگر مىپرسند
عَنِ الْمُجْرِمِينَ {41}درباره مجرمان
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ {42}چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ {43}گويند از نمازگزاران نبوديم
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ {44}و بينوايان را غذا نمىداديم
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ {45}با هرزهدرايان در سخنان باطل فرو میرفتیم (با اهل باطل همراهی و همنشینی میکردیم)
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ {46}و روز جزا را تکذیب میکردیم
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ {47}تا اینکه (با مرگ و مشاهده عذاب) به یقین رسیدیم (که دیگر فایده ای ندارد)
فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ {48}از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمی بخشد
:عصاره فراز آیات(38-48) تکذیب جزای اخروی که در دنیا مایه غفلت از خدا و هم نوعان است،در آخرت سرنوشت سخت جهنمی را بدنبال دارد
👌نکات:
1)خوض در قران به معنای فرورفتن و غرق شدن در سخنان یاوه و لغو و نیز تمسخر ایات قران و افکار حق است و در اکثر موارد با کلمه"لعب"بکاررفته است:
ازجمله در سوره های معارج و زخرف "فذرهم یخوضوا و یلعبوا"،طور و انعام :" فی خوض یلعبون"،توبه"نخوض و نلعب"
در سوره مدثر هم با توجه به سیاق ایات سوره که به مخالفت با ایات قران و وحی اشاره دارد، ایه 45 میتواند بر همراهی و همدلی این افراد با سخنان و افکار و رفتار سران کفر در تمسخر و سحر شمردن قران و تکذیب معاد دلالت داشته باشد.
2-چهار دلیل عمده جهنمی شدن افراد در این ایات نام برده شده که عبارتند:
ترک و نماز و عبادت با خدا،ترک اطعام مساکین و توجه به هم نوعان ، همراهی باسخنان لغو و باطل منکران معاد و مستهزئین قران،و تکذیب روز جزا
3-توجه به هم نوعان و اطعام مسکین به کرات در سوره های قبلی از جمله فجر و بلد تاکید شده بود.تاکید بر نماز و زکات و انفاق بطور توامان نیز در سوره اعلی و ماعون بیان شده بود.
4- سه رفتار نخست که به عنوان دلایل جهنمی شدن مطرح شده،همگی از نتایج و آثار عدم اعتقاد به جزای اخروی است. برعکس ان نیز میتوان نتیجه گرقت که باور و اعتقاد به معاد ،مانع انجام این رفتار ها میشود.یعنی هم عبادت و توجه به خدا را درپی دارد و هم توجه به همنوع و هم ترک مجالس و محافل یاوه گویی و تمسخر ایات الهی. پیشتر هم در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده بود و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته بود.
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت نهم
✴️ #مذاکره امام حسین در منابع تاریخی شیعه
متفکرین اسلامی و علمای ما از گذشته چه موضعی در قبال این گزارشات داشته اند؟ وقتی شیخ مفید در کتابی که در موضوعِ امامت نوشته است، این گزارش را می آورد، این به معنای این است که این گزارش را پذیرفته است، چون او یک مورخ صرف نیست و کتاب او هم صرفاً تاریخی نیست. این کتاب در موضوع امامت است. هرچیزی که به امام نسبت بدهند ولو شیخ مفید آن را قبول نداشته باشد، در کتابی که در موضوع امامت نوشته است، نمی آورد. این را هم پذیرفته و هم با اصول و مبانی شیعه به هر حال مخالف ندیده است. این مطلب را آورده است.
در اینجا اضافه کنم که در تواریخ امامیه بعد هم این نقل شیخ مورد قبول بوده است مثلا فتال نیشابوری که از شاگردان شیخ طوسی است در روضه الواعظین همین مطلب را دارد و در طبقه بعد، طبرسی(صاحب مجمع البیان) در کتاب اعلام الوری – درباره تاریخ ائمه – این را بدون تردید پذیرفته است.
با توجه به این موضع تاریخی شیعه، در پرانتز یک نکته ای را اشاره کنم. آن هم اینکه وضع فکری و گرایشات #سیاسی- اجتماعی ما در دهه های اخیر یک تغییری کرده است و در اثر این تغییر، بخشی از گزارشاتی که قبلا به راحتی و سهولت در منابع ما می آمد، الان از ذکرش و گزارشش و از نقلش پرهیز می کنیم. چون با فضای امروز نمی سازد. دقت می کنید؟ برای شیخ مفید هیچ مشکلی نیست که در کتابش بنویسد که امام حسین(ع) حاضر بود برود شام و با یزید #مذاکره کند.
این فقط او هم نیست که می نویسد، قرنها این مطالب در کتابهای ما به راحتی نوشته می شد و هیچ بار منفی به طور کلی نداشت. نمی گفتند این حرفها چیست؟! بعدا یک شرایطی اتفاق افتاد که در این دهه های اخیر که شما ملاحظه می فرمایید می بینید که علمای ما، متفکرین ما، بزرگانِ ما مثل اینکه خجالت می کِشَند اینها را بگویند که امام حسین با یزید برود مذاکره کند؟! برود شام برای مذاکره کردن؟!
از بس این امر قبیح تلقی می شود، سعی کردند یک تاریخی از عاشورا و کربلا ارائه کنند که یک تاریخ خیلی پاستوریزه باشد و اینجور چیزها در آن پیدا نشود. به هرحال این اتفاق افتاده است. من الان درصدد این نیستم که بگویم چه کسی و در کجا، کاری به این نداریم. ولی در گذشته تعصبات سیاسی کمتر در نقل تاریخ اثر داشته است.
موضع متکلمان شیعه
با این گزارشات متکلمین ما چطور برخورد کرده اند؟ من چند نمونه را اینجا خدمت شما اشاره می کنم. شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی. اینها به هر حال کسانی هستند که در ردیف اول متکلمین ما هستند که وارد این موضوع شده اند. حالا خیلی از علما هستند که در این زمینه ما چیزی از آنها سراغ نداریم. و این بزرگواران وارد شدند.
الف) شیخ مفید
به نظر من، شیخ مفید در کتاب ارشاد (که فقط تاریخ نیست، بلکه جنبه های اعتقادی و کلامی هم دارد)، موضع خودش را مشخص کرده است که این روایتها از نظر او قابل قبول است. مشکلی از نظر اعتقادی ندارد که ما بگوییم اینگونه مذاکره با شأن امام نمی سازد و این کار گناه است و چون امام، معصوم است پس این کارها را نمی کند. ایشان در این زمینه، هیچ استبعاد و هیچ نکته منفی ندارد.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛