eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✴️❓آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🛑 قسمت سوم: 💢 گاها در پيام رسانها و نيز سايتهاي اينترنتي مطالب زياد و عجيبي در همه ذكر ميشود و مثلا اشاره شده كه با چند بار خواندن يك يا چند ايه يا يك سوره،فلان گرفتاري رفع ميشود يا فلان بيماري شفا ميبايد.👈يا جدولي از خواص درماني همه سوره ها تهيه شده است. ❓ايا رواياتي كه در خواص سوره هاي قران بيان شده،معتبر است؟ ❓ايا اين مطالب ،واقعا معتبر است و معصومين انها را نقل كرده اند؟ توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم: 💮🔶 👈براي بررسي اين روايات بايد سند و سپس متن آن ها، تحليل و آنگاه راه حل و جمع بندي نهايي ارائه شود. ⬅️الف. بررسي سندي بخش قابل توجهي از اين روايات توسط ابوعصمة نوح بن ابي مريم مروزي نقل شده است. آيت الله خوئي مي فرمايد: برخي از راويان کذاب بوده اند. آنان تصور کرده اند ثواب قرائت قرآن اندک است، پس خودشان احاديثي در فضل قرآن و سور آن ساخته اند... افرادي از قبيل ابوعصمة فرج بن ابي مريم مروزي و محمد بن عکاشه کرماني و احمد بن عبدالله جويباري از اين گروه مي باشند. (35) 👈قرطبي گويد: ابوعصمة نوح بن ابي مريم مروزي براي ترغيب مردم به کارهاي نيک اين حاديث را جعل نمود و خود گفته است: وقتي ديدم مردم به فقه ابوحنيفه روي آورده و از قرآن اعراض کرده اند، اين احاديث را جعل نمودم. (36) ♦️👈گويا ابوعصمة با آنکه مي دانست کذب بر پيامبر حرام است، در عين حال اين احاديث را مي کرد، زيرا تصور مي کرد، بين دروغ عليه پيامبر و دروغ به نفع و عمل خود را از قسم دوم مي دانست. به هر حال روشن است که بسياري از احاديث مربوط به فضائل سور قرآن، مجعول و توسط وي ساخته شده است. (37) هر چند قصد وي از اين کار قصد خوب بود،‌ اما عملش، کذب و افترا بر پيامبر است. برخي نيز احتمال داده اند حديث فضائل سور قرآن توسط مأمون بن احمد سلمي جعل شده باشد. (38) 💢👈يکي ديگر از افرادي که در جعل روايات خواص و فضائل سور، سهم زياد دارد، ♦️حسن بن علي بن ابي حمزه بطائني است که اکثر روايات خواص سور در کتاب ثواب الاعمال صدوق از طريق وي نقل شده است. وي که به کمک پدرش از بنيانگذاران مذهب واقفي بود، کتابي به نام فضائل قرآن دارد. (39) مرحوم کشي او را « کذاب ملعون » دانسته است: او گفته او کتاب تفسير قرآن دارد که من حتي نقل کردن يک حديث از آن را جايز نمي دانم. (40) 💢👈بخش ديگري از روايات از ابي بن کعب انصاري نقل شده است. در اين حديث، حديث مفصل فضائل سوره هاي قرآن به ترتيب و جداگانه ذکر کرده شده است. ولي شوکاني گويد: هيچ اختلافي بين حفاظ نيست که اين حديث جعلي است و برخي از مفسران چون ثعلبي و واحدي و زمخشري فريب آن را خورده و نقل کرده اند، به جهت آنکه آنان حديث شناس نبوده اند. (41) پی نوشت👇👇 35. سيد ابوالقاسم الموسوي الخويي، البيان في تفسير القرآن، ص 28. 36. محمد بن احمد انصاري قرطبي، الجامع لاحکام القرآن، ج 1، ص 78. (37. کذاب و جعال بودن وي نزد علماي رجال و درايه شيعه و اهل سنت مورد اتفاق است و غالباً نيز تصريح کرده اند که وي حديث فضائل را جعل نموده است. ر.ک: شهيد ثاني، الرعايه، ص 156؛ ابن اثير، جامع الاصول، ج 1، ص 76؛ ميزان الاعتدال، ج 4، ص 279؛ منتهي المقال، ج 6، ص 387؛ ابوحاتم بستي، کتاب المجروحين، ج 2، ص 48؛ ذهبي، المغني في الضعفاء، ج 2، ص 467؛ هندي، تذکره الموضوعات، ص 82؛) 38. ابوحاتم بن حبان تميمي بستي، کتاب المجروحين، ج 2، ص 45. 39. محمد بن شيخ طوسي، الفهرست، ص 51. 40. محمد بن حسن طوسي، اختيار معرفة الرجال، ص 552. 41. محمد بن علي شوکاني، الفوائد المجموعة في الاحاديث الموضوعة، ص 296 💫ادامه دارد https://b2n.ir/q82923 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خداوندا !! ببخش مارا برای گناهانی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده😔 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 142 تا 145 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُل لِّلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ "142/بقره" 🌱 به زودى مردم سبک مغز مى گویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان ]را، از قبله اى که بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آنِ خداست، خدا هرکس را بخواهد، به راه راست هدایت مى کند.» 🔷✨منظور از سفیهان ، یهود و مشرکین عرب بودند و سفاهت یعنی تزلزل رأی وعدم پایداری عقل ، آنها بزودی می گویند چه چیز باعث شد مسلمانان از بیت المقدس که سالها در مکه و ماهها پس از هجرت رو به آن نماز می خواندندبرگردند؟ و قبله را به مسلمانان نسبت دادند ،در حالی که بیت المقدس قبلا ازمسلمانان قبله یهود بود و علت این نسبت این بود که در ایجاد تعجب و واردبودن اعتراض مؤثرتر باشد، 🔷✨(قل لله المشرق و المغرب یهدی من یشاء الی صراطمستقیم ):(ای پیامبر بگو مشرق و مغرب و همه جهات از آن خداست و او هر که را خواهد بسوی راه مستقیم هدایت می کند )پس جهات هیچ کدام شرافتی بردیگری ندارند و آنچه به آنها شرافت و کرامت می دهد انتخاب الهی است و خدازمانی که مکانی را برای قبله وجهت توجه بندگانش برگزید پس آن مکان به شرف قبله بودن مشرف می شود و هر کس بدان سو رو کند برمسیر مستقیم سیرکرده است . 👈و مسأله تغییر قبله یک مسأله اساسی و انقلابی ریشه دار در جهت نشر حقایق و معارف اسلام بود که آن را در مقابل یهود و نصاری استقلال و هویت می بخشید و لذا یهود در برابر این مسأله مهم ساکت ننشستند واعتراض کردند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ "بقره/144" 🌱 نگاههاى انتظارآمیز تو را به سوى آسمان (براى تعیین قبله نهایى) مى بینیم! اکنون تو را به سوى قبله اى که از آن خشنود باشى، باز مى گردانیم. پس روى خود را به سوى مسجدالحرام کن. و هر جا باشید، روى خود را به سوى آن بگردانید. و کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده شده، بخوبى مى دانند این فرمان حقّى است از ناحیه پروردگارشان. (که در کتاب هاى خود خوانده اند). و خداوند از آنچه (براى مخفى داشتن این آیات) انجام مى دهند، غافل نیست. 🔷✨در مسئله تغییر قبله نه تنها فرمان استقبال به کعبه نازل شد، بلکه در عمل نیز خدای سبحان جابه‌جایی نمازگزاران را خود برعهده گرفت و رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) را به سوی کعبه برگرداند. توجه آن حضرت در حال نماز، از جانب بیت‏مقدس به سوی کعبه و قرار گرفتن در برابر ناودان کعبه، در شمار معجزاتِ فعلی پیامبر بزرگ اسلام(صلّی الله علیه وآله وسلّم) است. 🔷✨مراد از «وجه» در این فرمان الهی که «رو به جانب مسجدحرام کن»، همه مقادیم بدن است؛ نه تنها صورت. رو کردن به کعبه، شرط صحت اصل نماز است، از این‏رو اختصاصی به پیامبر گرامی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) ندارد و شامل همه نمازگزاران در همه اعصار می‌شود. قبله، کعبه است؛ نه مسجدحرام و مکه و حرم. قبله صرفاً همان بُعد خاصی است که کعبه در آن واقع است. البته هرچه انسان از آن دورتر باشد شعاع استقبال وسیع‌تر است؛یعنی استقبال وسعت دارد،نه قبله، و در استقبال نماز نیز استقبال حقیقی عرفی مراد است، نه استقبالِ حقیقی هندسی و ریاضی. اهل کتاب با اینکه از حقانیت قبله مسلمانان و تغییر آن آگاه بودند، طعن می‌زدند. خدای سبحان که در کمین تبهکاران است از کارهای آنان غافل نیست و سرانجام آنها را کیفر خواهد داد. 📚تفسیر تسنیم ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶-۱ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- تلاش و سوز،در همه جا کارساز نیست. لَعَلَّکَ باخِعٌ ... ۲- دلداری افراد غمگین،کاری است الهی. تِلْکَ آیاتُ ... لَعَلَّکَ باخِعٌ ۳- اگر زمینه ی تأثیر نباشد،از بهترین کتاب و مربّی نیز نتیجه و اثری به دست نمی آید. «أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» ۴- سنّت و قانون خداوند،اختیار و مهلت دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ» ۵- ایمان باید اختیاری و انتخابی باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ» ۶- انسان نباید به سنّت های کهن خود آن گونه دلبستگی داشته باشد که هر حرف تازه ای را بشنود با آنکه حقّ است،باور نکند. ذِکْرٍ ... مُحْدَثٍ ... عَنْهُ مُعْرِضِینَ ۷- آنان که حقّ و پیروان آن را مسخره می کنند،کارشان بی پاسخ نخواهد ماند. «ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» (یا در دنیا،یا در هنگام مرگ،یا در برزخ،یا در رجعت و یا در قیامت پاسخ کارهای زشت خود را خواهند دید.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ✴️❓آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🛑 قسمت چهارم: 💢 گاها در پيام رسانها و نيز سايتهاي اينترنتي مطالب زياد و عجيبي در همه ذكر ميشود و مثلا اشاره شده كه با چند بار خواندن يك يا چند ايه يا يك سوره،فلان گرفتاري رفع ميشود يا فلان بيماري شفا ميبايد.👈يا جدولي از خواص درماني همه سوره ها تهيه شده است. ❓ايا رواياتي كه در خواص سوره هاي قران بيان شده،معتبر است؟ ❓ايا اين مطالب ،واقعا معتبر است و معصومين انها را نقل كرده اند؟ توجه دوستان را به بخشهايي از مقاله اقاي دكتر علي نصيري كه حاوي نكات جالبي است،جلب ميكنم: 💢🔶 با قطع نظر از سند اين روايات، تعداد زيادي از آن ها از جهت محتوايي نيز قابل نقد و بررسي مي باشند، مثلاً حديثي که مي گويد: 🔸👈ابن جوزي مي گويد: عبارت هاي احاديث و سور و فضائل آن ها، معمولاً داراي چنان الفاظ رکيک و مستهجني است که معلوم است هرگز از رسول خدا (صلي الله عليه وآله و سلم) صادر نمي شود. (52) 👈شبيه اين کلام از مرزوقي نيز نقل شده است. (53) در پاورقي کشاف آمده است: تنها برخي از احاديث فضائل سوره هاي فاتحه، سبع طوال، کهف، يس، دخان، ملک، زلزله، نصر، کافرون، اخلاص و معوذتين صحيح است و درباره ساير سوره ها، فضيلت يا خاصيتي در روايت صحيحي نيامده است. (54) علاوه بر اين، برخي از اين روايات معارض دارند و لذا قابل پذيرفتن نمي باشد. 💮♦️راه حل در برخورد با اين روايات، بايد احتياط کرد؛ نه فوراً آن ها را دور ريخت و به وضع و جعل متهم کرد و نه بدون قيد و شرط پذيرفت. بعضي از اين روايات، مصداق کذب بر پيامبر و تعدادي مصداق توقف و ارجاع علم آن ها به ائمه (عليهم السلام) است. در برابر برخي ديگر نيز بايد تسليم بود، زيرا مي دانيم خود قرآن خواص متعددي را براي بعضي از اعمال و ليالي بيان کرده است. ♦️4⃣4. سخن آخر 🔸🔹با توجه به آنچه بيان شد بايد ادعا کرد که برخي از اين روايات به صورت قطع مجعول است، مانند روايات ابوعصمة مروزي و برخي احتمالاً مجعول هستند، مانند حديث مفصل نقل شده از اُبي بن کعب. ساير روايات در باب خواص آيات و سور از باب اقتضا است؛ نه عليت. يعني قرائت آن سوره در صورتي که ساير شرايط موجود و موانع مفقود باشد، مي تواند باعث آن ثواب شود و چه بسا انجام بسياري از اعمال نيک از شرايط آن و ترک همه گناهان از باب عدم المانع آن باشند. 🔸👈همچنان که احتمال دارد ادعا شود علل شرعي معرف و کاشف هستند؛ نه علت واقعي. (65) بنابراين معلوم نيست قرائت اين يا آيات، علت تخلّف ناپذير از براي ترتب اين ثواب ها باشد، همچنان که احتمال انشاء بودن اين روايات نيز وجود دارد که خبر از ترتب اين خواص و آثار نمي باشد، بلکه در مقام انشاء هستند. 💫پی نوشت 👇👇 52. الموضوعات، ج 1، ص 240. 53. عبدالحليم حلي، الرسول المصطفي و فضائل القرآن، ج 1، ص 376. 54. محمود بن عمر زمخشري، الکشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 1، ص 18. 55. ابوعلي فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 4، ص 71 https://b2n.ir/q82923 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم سلام و درود روزتان سرشار از الطاف و‌برکات الاهی @quranpuan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 146 تا 153 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ : يادش باش تا يادت باشد 💠 فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌(152/بقره) 🌱 پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد. 💬نکته ها🔻 🔷✨خداوند در برخى آيات مى‌فرمايد: «اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ» «. بقره، 40» نعمت‌هاى مرا ياد كنيد. ولى در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاذْكُرُونِي» ياد خود من باشيد. و اين بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذريم كه ياد خداوند، زمينه‌ساز شكر است و لذا بر شكر مقدّم شده است. اين آيه، نشانگر نهايت لطف خداوند به بنده است. 👈 انسانى كه جهل، فقر، فنا و حقارت، از ويژگى‌هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته كه خداوندِ عليم، غنى، باقى و عزيز به او مى‌گويد: مراياد كن تا ترا ياد كنم. مگر ياد كردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه اين است كه ياد كردن ما نيز خود توفيقى از سوى اوست؟ 🔷✨ياد كردن خدا تنها با زبان نيست، با دل و جان بايد خدا را ياد كرد. ياد خدا هنگام گناه و دست كشيدن از آن، ياد واقعى است. و شايد بهترين نوع ياد كردن خداوند، نماز است كه فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «طه14» 👈با اينكه شكر، يكى از مصاديق ذكر خداست، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و اين نشانه‌ى اهميّت ، به عنوان مصداق بارز ذكر است. 🔷✨خداوند، با انسان داد وستد مى‌كند و هيچ‌كارى از انسان را بى‌بهره نمى‌گذارد: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»، «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «بقره 40»، «فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ» «مجادله 19» 💫اثرات ياد خدا:🔻 ❣ياد نعمت‌هاى او، رمز معرفت و شكر اوست. ❣ياد قدرت بى پايان او، رمز توكّل به اوست. ❣ياد علم و آگاهى او، رمز حيا و تقواى ماست. ❣ياد الطاف او، رمز محبّت به اوست. ❣ياد عدالت او، رمز خوف از اوست. ❣ياد امدادهاى او، رمز اميد و رجاست 💬پیام ها🔻 1⃣ خداوند، به انسان شخصيّت مى‌بخشد ومقام انسان را تا جايى بالا مى‌برد كه مى‌فرمايد: تو ياد من باش، تا من هم ياد تو باشم. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» 2⃣ ذكر خدا و نعمت‌هاى او، زمينه‌ى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه‌ى كفران است. «فَاذْكُرُونِي، اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ» 📚تفسیرنور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan