#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_31
❇️وقوف در #عرفات و #مشعر
💬نکات زیر در #تفسیر_تسنیم از ایت اله جوادی املی در خصوص ایات ۱۹۸ و ۱۹۹ بقره ذکر شده است:🔻
🌿 "هنگام #افاضه از #عرفات، در #مشعرحرام به ياد خدا باشيد: ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفتٍ عَرَفتٍ فَاذكُروا اللّهَ عِندَ المَشعَرِ الحَرام﴾،
🌿 پس از رفتن به عرفات و #وقوف در آن واجب است تا هنگام بازگشت افاضه از عرفات تحقق يابد، زيرا عنوان «افاضه» با حركت و خروج تفاوت دارد و فرع بروقوف دسته جمعي است .
🌿 اگر جمعيت انبوهي در زمان معين در مكاني واحد ايستاده، بعد متفرّق شده و حركت كنند، «افاضه» پديد ميآيد؛
👈 بنابراين براي تحقق افاضه سه عنصر #توقف كثير (كثرت) و #اجتماع در مكان و زمان واحد لازم است و بدون هر يك از آنها «افاضه» پديد نميآيد، بلكه صرف خروج و مانند آن است. البته اجتماع بدون كثرت نخواهد بود؛ ولي كثرت بدون اجتماع فرض دارد؛ يعني هركدام جداگانه توقف كند و خارج شود.
🌿 #تطبيق «يوم اكبر» يا «#حج_اكبر» بر روز عرفه و روز منا بر همين اساس است كه همگان در كنار هم جمعاند و چون حاجيان از سراسر جهان به مكه ميآيند و در جهان شرك و مشرك وجود دارد و در نتيجه #برائت از مشركان حكم جهاني اسلام است و به زماني كه در خصوص حجاز مشرك وجود داشته باشد اختصاص ندارد
🌿 آن روز، روز اجتماع عمومي و بيزاري از مشركان است: ﴿واَذنٌ مِنَ اللّهِ ورَسولِهِ اِلَي النّاسِ يَومَ الحَجِّ الاَكبَرِ اَنَّ اللّهَ بَرِيءٌ مِنَ المُشرِكينَ ورَسولُه)
👈 بنابراين، عبارتِ ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفت﴾ هم اصل وجوب وقوف در عرفات و هم وقوف دسته جمعي در زمان و مكان واحد را ميفهماند. البته زمان و مقدار وقوف را سنّت مشخص كرده است.
💫اسرار وقوف در عرفات 🔻
🔷✨ وقوف در عرفات تنها در مناسك حج و از مشتركات حج تمتع و قِران و اِفراد است. در روايات براي وقوف در عرفات اسراري آمده است كه به برخي از آنها اشاره ميشود: 🔻
1⃣ تطهير و آمادگي براي ورود به خانه خدا؛
اميرمؤمنان حضرت علي(عليهالسلام) در پاسخ پرسشي از راز وقوف در عرفات فرمود: چون كعبه خانه خداست و حرم دروازه آن است، وقتي مهمانان الهي آهنگ خانه خدا ميكنند، خداوند آنان را بيرون دروازه نگه ميدارد تا به درگاهش تضرّع و ناله كنند... و بدين شكل از گناهان پاك شده و لياقت ورود به محدوده حرم را پيدا كنند و كمكم به خانه او راه يابند و در اطراف آن طواف كنند
🔷✨ از اين رو در روز عرفه بهترين وظيفه همان #دعا و نيايش است، از همين رو گرچه روزه روز عرفه مستحب است؛ ولي طبق بيان امام باقر(عليهالسلام) اگر روزه آن روز موجب ضعف انسان شود و نتواند دعاهاي روز عرفه را بخواند، روزه نگيرد
2⃣ آگاهي به معارف و علوم ديني و اسرار آفرينش؛ امام سجاد(عليهالسلام) در «حديث شبلي» درباره سرّ وقوف در عرفات فرمود: «اين وقوف براي آن است كه انسان به معارف و علوم ديني واقف و از اسرار نظام آفرينش باخبر شود و بداند كه خداوند به همه نيازهاي او واقف و بر رفع آنها تواناست، خود را به او بسپارد و تنها از او اطاعت كند»،
🔷✨ چون اطاعت او بهترين سرمايه است: «و طاعته غني» از اين رو امام سجاد(عليهالسلام) به سائلي كه در روز عرفه گدايي ميكرد، فرمود: واي بر تو! آيا در چنين روزي، دست نياز به سوي غير خدا دراز ميكني؛ در چنين روزي اميد است خداوند به كودكان درون رحم سعادت بخشد.
3⃣ معرفت انسان به آگاهي خدا بر نهان و آشكار او؛ در ادامه «حديث شبلي» حضرت سجاد(عليهالسلام) فرمود كه حج گزار بايد در عرفات دريابد كه خداي سبحان به نهان و آشكار و به صحيفه قلب او و رازهاي آن آگاه است؛
🔷✨ روايات فراواني به بيان وظيفه حج گزاران در سرزمين عرفات پرداخته كه بخش عمده آن درباره دعا و كيفيت آن، به ويژه دعاي عرفه امام حسين و دعاي امام سجاد(عليهماالسلام) است.
🔷✨ بخش ديگر نيز درباره اهميت دعا و ترغيب و تشويق افراد به دعا براي ديگران است؛ به گونهاي كه روشن ميشود ائمه اطهار(عليهمالسلام) و برخي شاگردان آنان قسمت مهم همت خويش را در آن سرزمين كه دعا مستجاب است، صرف دعا براي ديگران ميكردند."
📚 انلاين-تالارگفتگوي قرآن پویان
http://www.quranpuyan.com/yaf_topics17_Hj.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_31
❇️#دعا براي #حسنات دنيا و اخرت
💠 وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ "بقره/201"
🌱 (اما) بعضى از مردم مىگويند: پروردگارا! در دنيا به ما نيكى عطا كن و در آخرت نيز نيكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار.
💬نکته ها🔻
🔷✨يكى از راههاى شناخت مردم، آشنايى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آيه قبل، درخواست گروه اوّل از خداوند مربوط به دنيا بود و كارى به خير و شرّ آن نداشتند، ولى در اين آيه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حَسَنَةً» است در دنيا و آخرت.
🔷✨در ديدگاه گروه اوّل؛ دنيا به خودى خود مطلوب است، ولى در ديد گروه دوّم؛ دنيايى ارزشمند است كه حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد.در روايات نمونهها و مصاديقى براى نيكىهاى دنيا و آخرت نقل شده است، ولى حسنه در انحصار چند نمونه نيست.
💞امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: مقصود خشنودى خدا و بهشت در آخرت و زندگى دنيا و خوش اخلاقى در دنيا مىباشد.
🔷✨در دعاها، هدفهاى كلّى مطرح شود و تعيين مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. ما از خداوند حسنه و سعادت مىخواهيم، ولى در اينكه رشد و صلاح ما در چيست؟ آنرا به عهدهى خداوند مىگذاريم. چون ما به خاطر محدوديّتهاى علمى و عدم آگاهى از آينده و ابعاد روحى خودمان، نمىتوانيم مصاديق جزئى را تعيين بنمائيم.
🔷✨به همين جهت توصيه شده است از خداوند وسيله كار را نخواهيد، خودِ كار را بخواهيد. زيرا ممكن است خداوند از وسيلهى ديگرى كه به فكر و ذهن ما نمىآيد، كارى را براى ما محقّق سازد.
مثلًا از خداوند توفيق زيارت حج را بخواهيد، امّا نگوييد: خدايا مالى به من بده تا به مكّه بروم.
👈 چون خداوند گاهى سبب را به گونهاى قرار مىدهد كه ما فكر آن را نمىكرديم.
💬پیام ها🔻
1⃣ دنيا و آخرت با هم منافاتى ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نيكى باشد. «فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً»
2⃣ هر رفاهى مذموم نيست، بلكه زندگانى نيكو، مطلوب نيز هست. «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً»
3⃣ دوزخ، حساب جدايى دارد. با اينكه از خداوند نيكى آخرت را مىخواهند، ولى براى نجات از آتش، جداگانه دعا مىكنند. «قِنا عَذابَ النَّارِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹پیام های آیات ۲۳-۱۰ سوره شعرا از تفسیر نور
۱- هم هدف وسیره انبیا بهم شباهت دارد وهم برخوردهای مخالفان انبیا یکسان است.بنابراین آشنایی با تاریخ آنان می تواند راهگشای پیامبر اسلام باشد.
«وَ إِذْ نادی رَبُّکَ»
۲- مبارزه با طاغوت،در رأس برنامه های انبیا قرار دارد. «ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِینَ»
۳- قیام انبیا،بر اساس معیار است،نه کینه و انتقام. «الْقَوْمَ الظّالِمِینَ»
۴- فراموش کردن خدا وپیروی از طاغوت،بزرگ ترین ظلم است. «الْقَوْمَ الظّالِمِینَ»
۵- برای نهی از منکر به سراغ سرچشمه های فساد بروید. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ»
۶- طاغوت ها،بدون یاری مردم قدرتی ندارند. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ»
۷- ظرفیّت افراد حتّی پیامبران محدود است.(جز خداوند،همه کس و همه چیز محدودند). «یَضِیقُ صَدْرِی»
۸- به هنگام پذیرش مسئولیّت لازم است انسان نقاط ضعف خود را بیان کند.
«یَضِیقُ صَدْرِی»
۹- صراحت و صداقت،از صفات بارز انبیا است. «یَضِیقُ صَدْرِی»
۱۰- رهبری،هدایت،تبلیغ و ارشاد،به سعه ی صدر نیاز دارد. «وَ یَضِیقُ صَدْرِی»
۱۱- نقاط ضعف را جبران کنید،ولی از زیر بار مسئولیّت،شانه خالی نکنید. «یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» پذیرش یا اعطای مسئولیّت های بزرگ با وجود ضعف ها و کمبودهای قابل جبران،مانعی ندارد.
۱۲- افراد سالم و بی غرض،انسان های شایسته ی دیگر را برای قبول مسئولیّت های بزرگ معرّفی می کنند. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ»
۱۳- در بیان حقّ،نه از کمی طرفداران حقّ بترسید و نه از زیادی مخالفان حقّ.
«فَاذْهَبا»
۱۴- دلداری و کمک به کسانی که نگرانی دارند،کاری الهی است. «إِنّا مَعَکُمْ»
۱۵- برای مبارزه با نظام های تشکیلاتی و فاسد،اوّل به سراغ سرچشمه ها بروید.
«فَأْتِیا فِرْعَوْنَ»
۱۶- اگر کسی را بزرگ کردیم،یا حرفه ای به او آموختیم،یا در امر ازدواج و مسکن و امثال آن به او کمکی کردیم،نباید با این دلیل و بهانه،سخن حقّ او را نپذیریم. «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً»
۱۷- اولیای خدا نمک گیر نمی شوند و محیط و جامعه در آنها اثر نمی گذارد. «لَبِثْتَ فِینا مِنْ عُمُرِکَ سِنِینَ» (موسی نگفت ما که مدّت ها سر سفره ی فرعون بوده ایم یا حال که همه تسلیم او هستند و جامعه بر محور او می چرخد،کمی کوتاه بیائیم و سکوت اختیار کنیم.)
۱۸- فرار از طاغوت،مقدّمه ی دریافت الطاف الهی است. فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ ... فَوَهَبَ
۱۹- به استکبار و منّت های او با صلابت پاسخ دهید. تِلْکَ نِعْمَهٌ ...
۲۰- سؤال مستکبرین،مغرورانه و همراه با تحقیر دیگران است.فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِینَ» و نگفت:«و من رب العالمین»(حرف«ما»در زبان عرب برای جمادات به کار می رود.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
❓❓منظور از #ايام_نحس_در_قرآن چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ -
🛑قسمت ششم :
💫🍂 #سعد و #نحس ایام
🍁👈در منطق عملی هم بسیاری از سبكها از اساس منسوخ است، اسلام هم آنها را منسوخ می داند. مثلاً آیا پیغمبر در كارها و در متد خودش از #سعد و #نحس ایام استفاده می كرد؟ این خودش مسأله ای است. ما برویم سیره ی پیغمبر را از اول تا آخر ببینیم، تمام كتبی را كه شیعه و سنی در تاریخ پیغمبر نوشته اند مطالعه كنیم ببینیم آیا پیغمبر اكرم در روش و متد خودش یكی از چیزهایی كه از آن استفاده می كرد مسأله ی سعد و نحس ایام بود یا نه؟ مثلاً آیا می گفت امروز دوشنبه است برای مسافرت خوب نیست یا امروز سیزده عید نوروز است، هركس بیرون نرود گردنش می شكند آنهم از سیزده جا نه از یك جا؟ ! آیا چنین حرفهایی هست؟ در سیره ی علی علیه السلام چطور؟ در سیره ی ائمه علیهم السلام چطور؟
👌ما هرگز نمی بینیم كه پیغمبر یا ائمه ی اطهار خودشان در عمل از این حرفها یك ذره استفاده كرده باشند، بلكه عكسش را می بینیم. در نهج البلاغه هست كه وقتی كه علی علیه السلام تصمیم گرفت برود به جنگ خوارج، اشعث قیس- كه آن وقت جزو اصحاب بود- با عجله و شتابان آمد: یا امیرالمؤمنین! خواهش می كنم صبر كنید، حركت نكنید، برای اینكه یكی از خویشاوندان من كه منجم است یك حرفی دارد و می خواهد به عرض شما برساند.
💫👈فرمود: بگو بیاید. آمد. گفت: یا امیرالمؤمنین! من منجمم و متخصص شناختن #سعد و #نحس ایام. من در حسابهای خودم به اینجا رسیده ام كه اگر شما الآن حركت كنید بروید به جنگ قطعاً شكست می خورید، و شما و اكثریت اصحاب شما كشته خواهند شد. 👈فرمود: هركس كه تو را تصدیق كند پیغمبر را تكذیب كرده، این مزخرفات چیست كه می گویی؟ ! اصحاب من! «سیروا عَلَی اسْمِ اللّه» بگویید به نام خدا، به خدا اعتماد و توكل كنید و حركت كنید بروید. علی رغم نظر این شخص، همین الآن حركت كنیم برویم. و می دانیم كه در هیچ جنگی علی علیه السلام به اندازه ی این جنگ فاتح نشد.
💫ادامه دارد
مجموعه آثار شهید مطهری . ج16، ص: 75
https://b2n.ir/h37200
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
امام هادى عليه السلام ـ در دعا به درگاه خداوند ـ :
يا مَن تُحَلُّ بِأَسمائِهِ عُقَدُ المَكارِهِ، ويا مَن يُفَلُّ بِذِكرِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، ويا مَن يُدعى بِأَسمائِهِ العِظامِ مِن ضيقِ المَخرَجِ إلى مَحَلِّ الفَرَجِ
اى آن كه گِره هاى ناملايمات با نام هاى او باز مى شوند! اى آن كه تيزى سختى ها با ياد او كُند مى شود! و اى آن كه با خواندن نام هاى بزرگش از تنگنا به گشايش، راه بُرده مى شود!
مُهج الدعوات صفحه ۳۲۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 203 تا 210
📄#صفحـہ_32
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_32
❇️#منا، صحنه اي از محشر كبري.
💠وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ لِمَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ(بقره/203)
🌱 و خدا را در روزهاى معیّنى یاد کنید: (روزهاى 11 و 12 و 13 ماه ذى حجّه). و هر کس شتاب کند، و (ذکر خدا را) در دو روز انجام دهد، باکى بر او نمى باشد. و هر که تأخیر کند، (و سه روز انجام دهد نیز) باکى بر او نیست. براى کسى که تقوا پیشه کند. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید. و بدانید شمابه سوى او محشور خواهید شد!
🔷✨خدای سبحان در ذیل آیه مورد بحث به تقوا که بهترین توشه است سفارش میکند و نیز میفرماید:بدانید همهشما به سوی خدا محشور میشوید: ﴿واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّکُم اِلَیهِ تُحشَرون﴾. خداوند تقوا را پشتوانه احکام فقهی قرار داده و یاد قیامت را سندِ تقوا دانسته است، زیرا کسی که به یاد قیامت نیست نمیتواند داعیه تقوا داشته باشد.
🔷✨منشأ همه گناهان فراموشی آخرت، و سبب پرهیزگاری و دوری از گناهان یاد معاد است. آنان که براثر پیروی هوای نفس، از راه خدا گمراه و سبب اضلال دیگران شدهاند و عذاب شدید الهی دامنگیر آنهاست، از آنروست که روز قیامت یعنی روز حساب را فراموش کردهاند: ﴿ولاتَتَّبِعِ الهَوی فَیُضِلَّکَ عَن سَبیلِ اللّهِ اِنَّ الَّذینَ یَضِلّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ لَهُم عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسوا یَومَ الحِساب) 26ص
👈 پس منشأ همهبیتقواییها فراموشی قیامت، و سبب تقوا تذکره معاد است. اصولاً فرض صحیح ندارد که انسان متقی قیامت و حساب و کتاب آن روز را فراموش کند، چنان که عادتاً ممکن نیست به یادآورنده حقیقی قیامت و اهوال آن بیتقوا باشد.
🔷✨خدای سبحان در آیه مورد بحث، از مسلمانانی که از گوشه و کنار دنیا آمده و در سرزمین منا جمع شدهاند، میخواهد که از این محشر و مجمع دنیایی به آن محشر اعظم و مجمع اکبر (قیامت کبرا) منتقل شوند: ﴿فَاِذا هُم مِنَ الاَجداثِ اِلی رَبِّهِم یَنسِلون)51یس
👈 و بدانند روز قیامت خواهد آمد و در محضر پروردگارشان جمع میشوند، پس تقوا و پرهیزگاری را سرلوحهکارهایشان قرار بدهند.
🔷✨سفر حج را باید یادآور سفر آخرت دانست؛ همانگونه که برای سفر حج باید توشه برگرفت، برای سفر آخرت نیز باید توشه اندوخت و بهترین رهتوشه آن تقواست .، و اگر کسی در سفر حجّ به یاد حشر و قیامت باشد: ﴿واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّکُم اِلَیهِ تُحشَرون﴾ خود را دائماً مسافر میداند و به فکر تحصیل زادراه میافتد.
📚 تفسیر تسنیم
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_32
❇️#آیه206بقره
💠وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ "206/بقره"
🌱 و هنگامی كه به او گفته شود از خدای پروا كن، عزت وغروری كه در سايهی گناه بدستآورده او را بگيرد. پس آتش دوزخ برای او كافی است و چه بد جايگاهی است.
💬پيامها🔻
1⃣ مستكبران، به موعظهی ديگران گوش نمیدهند. «إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ» در تاريخ آوردهاند كه عبدالملك مروان از خلفای بنیاميه بر بالای منبر در شهر مدينه گفت: به خدا سوگند هركس مرا امر به تقوا كند، گردنش را خواهم زد.
2⃣ حاكم بايد پندپذير باشد. «إِذا قِيلَ ... أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ»
3⃣ گناه، مايهی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ»
۴- توجّه دادن به دوزخ، هشداری غرور شكن است. «فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات آیات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۳۲
فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ
آنگاه عصای خود را افكند، كه ناگهان اژدهائی آشكار شد. ۱۳
__
۱۳- تبديل به مار شدن عصای موسی را قرآن با سه واژة مختلف وصف کرده است: حَيه، جانّ، ثعبان! گويا هر يک از اين اوصاف به تناسب موقعيت مطرح شده است؛ در کلمه «حيه» ظاهراً به همين زنده و متحرک بودن آن اکتفا شده است [طور 20 (52:20) ] اما آنگاه که ميخواهد ترس موسی را از تبديل عصايش به مار وصف کند، لفظ «جانّ» را به کار برده است [فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ یُعَقِّبْ- نمل 10 (27:10) و قصص 31 (28:31) ].
جانّ در فرهنگ مردم عرب مفهوم غريبگی و ترسناکی [مقابل انسان = مأنوس] دارد و اعراب قديم مار و همة موجودات ترسناک و پنهان در لانه را جان ميناميدند.
لفظ «ثعبان» که دو بار در اين ماجرا آمده است [اعراف 107 (7:107) و شعراء 32 (26:32) ]، به اژدها، يعنی مار طويلی که به سرعت حرکت ميکند، گفته ميشود و اتفاقاً اين لفظ فقط در مصاف ساحران فرعون به کار رفته است. تنوع اين اوصاف، تنوع تبديل عصا را بر حسب موقعيتها نشان ميدهد، همچنان که عملکردهای ايجابی آن عصا، از شکافتن رود نيل برای نجات بنياسرائيل، تا شکافتن کوه برای جاری شدن آب برای تشنگان [بقره 60 (2:60) ] متنوع بود.
شعراء : ۳۳
وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ
و دست خويش [از گريبان] برون آورد، كه ناگاه برای ناظران سفيد [=درخشان] جلوه كرد. ۱۴
__
۱۴- آيا ميتوان از معجزة «يد بيضاء» [دست روشن] پند و پيامی به صورت نمادين دريافت کرد؟ مشتقات واژه «بَيضَ» نيز [همچون واژة عصا] 12 بار در قرآن آمده است که 5 مورد آن مرتبط با همين معجزه ميباشد [اعراف 108 (7:108) ، طه 22 (20:22) ، شعراء 33 (26:33) ، نمل 12 (27:12) ، قصص 32 (28:32) ].
معنای اين واژه همان سپيدی و درخشندگی است که قرآن آن را در وصف: پوست تخم مرغ، سنگهای سفيد، خطوط روشن طلوع فجر، سپيد روئی [در برابر سيه روئی عمل] و... به کار برده است، اما روشن و درخشنده بودن دست موسي(ع) نه ناشی از بيماری پوستی و نه ذاتی و جسمی بود، بلکه به تعبير قرآن، برای ناظرين چنين نمودی پيدا ميکرد [هی بيضاء للناظرين- اعراف 108 (7:108) ، شعراء 33 (26:33) ] و در ارتباط با مردم معنا ميداد.
از طرفی «يد» [دست]، نماد قدرت و انجام کار و خدمت است و «جَيب» به سينه و قلب و گريبان [بالای سينه] گفته ميشود، همچنانکه توصيه شده است بانوان روسری خود را بر سينه خود بپوشانند.
از طرفی ميدانيم واژة «صدر» [سينه] در قرآن جايگاه قلب [حج 46 (22:46) ] ميباشد و هر دو واژة سينه و قلب، به معنای مجازی خود در اين کتاب به کار رفته است، آنچنانکه در ادبيات ما آمده است:
خدايا سينهای ده آتش افروز
در آن سينه دلی وان دل همه سوز
آيا نميتوان معجزة «يد بيضاء» را، نمادی از نورانيتی شمرد که موسی از سينه پر سوز و نورانی شده خود از پرتو وحی برای «ناظرين» عرضه ميکرد؟ کسی که در عرصه آتش کوه طور درآمده، اينک بايد به دست توانای همتّش، تاريکيهای نظام فرعونی را به نور حق بزدايد.
شعراء : ۳۵
يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ
كه ميخواهد با جادوگرياش شما را از سرزمينتان بيرون راند [=با براندازی نظام، بنياسرائيل را حاكم سازد]؛ پس [در برابر چنين توطئهای] شما چه نظری داريد؟ ۱۶
__
۱۶- در هيچ کجای قرآن حتی اشارهای هم به اينکه رسالت حضرت موسی فرعون ستيزی و سرنگونی نظام او بوده، نشده است. تنها درخواست موسی از فرعون، آزاد ساختن قوم به بردگی گرفته شده بنياسرائيل و آزار نرساندن به آنان بوده است [طه 47 (20:47) ]. اما اين شيوة هميشگی ديکتاتورهاست که برای تحريک مردم عليه معترضان، آنها را به «براندازی» و قصد قبضه کردن قدرت و آواره ساختن مردم متهم ميسازند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی
❓❓منظور از #ايام_نحس_در_قرآن چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ -
🛑قسمت هفتم :
👈این حدیث در وسائل است: عبد الملك بن اَعْیَن می آید خدمت امام صادق علیه السلام. عبد الملك برادر زُراره است و خودش هم از راویان بزرگ و مرد عالمی است. او نجوم خوانده بود و به همین جهت به این چیزها عمل می كرد. كم كم احساس كرد برای خودش مصیبت درست كرده؛ مثلاً از خانه بیرون می آید، یك وقت می بیند كه امروز قمر در عقرب است، اگر بروم چنین خواهد شد، یك روز می بیند فلان ستاره از جلویش درآمد. كم كم خود بیچاره اش احساس كرد كه دست و پایش به كلی بسته شده است. روزی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض كرد:یاابن رسول اللّه! من به نجوم احكامی مبتلا شده ام [1]. من كتابهایی در این زمینه دارم و كم كم احساس می كنم كه مبتلا شده ام، اصلاً گرفتار شده ام و تا به این كتابها مراجعه نكنم در هیچ كاری نمی توانم تصمیم بگیرم. تكلیف من چیست؟ امام صادق با تعجب فرمود: تو از اصحاب ما، تو راوی روایات ما به این چیزها عمل می كنی؟ ! بله یا ابن رسول اللّه. فرمود: الآن بلند شو برو منزل؛ به محض رسیدن، تمام این كتابها را آتش بزن، و دیگر نبینم كه حتی به یك كلمه از این حرفها عمل كرده ای.
💢👈علی رغم یك سلسله روایات كه در این زمینه هست، ما یك سلسله روایات دیگر داریم كه در تفسیر المیزان در ذیل یكی از آیات سوره ی فصّلت (فِی #أَیّامٍ_نَحِساتٍ) [2]ذكر شده است. از مجموع روایاتی كه از اهل بیت اطهار رسیده است این مطلب استنباط می شود كه این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد توكل به خدا و توكل به پیغمبر و اهل بیت پیغمبر اثر اینها را از بین می برد. بنابراین یك مسلمان، شیعه ی واقعی، در عمل به این امور اعتنا نمی كند؛ اگر می خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توكل كند، به اولیای خدا توسل بجوید و به هیچ یك از این امور اعتنا نكند. از همه بالاتر این است كه شما ببینید در تاریخ پیغمبر و ائمه ی اطهار آیا یك دفعه هم اتفاق افتاده كه خود آنها به این مسائل عمل كنند؟ ! «سیره» یعنی چنین چیزها. آیا آنها در منطق عملی خودشان از این جور امور استفاده كرده اند یا نه؟ .
👈یك فرد مسلمان نباید فكر خودش را با این موهومات خسته كند. پس #توكل برای چیست؟ ما، هم دم از توكل می زنیم، هم دم از توسل و هم از گربه ی سیاه می ترسیم. آدمی كه می گوید توكل و بالخصوص می گوید توسل و ولایت، دیگر نباید این حرفها را بزند. آن كه می گوید ولایت، می گوید اگر توسل داری به این مهملات اعتماد نكن. پس هر یك از اینها خودش یك اصلی است: غدر و نیرنگ، و نیز استفاده از وهمها در سیره ی پیغمبر اكرم مُلغی است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج16، ص: 75
#سعد. #نحس
https://b2n.ir/h37200
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او را که از خود پُر است، صدهزار پیغامبر نتوانند تُهی کردن.
مقالات شمس
روزتان عالی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 211 تا 215
📄#صفحـہ_33
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan