eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹و هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي، 🔹و قُدْرَةً عَلَى مَنِ اضْطَهَدَنِي، 🔹و تَكْذِيباً لِمَنْ قَصَبَنِي، 🔹و سَلَامَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِي 🔹و وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي، 🔹و مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِي. 🔸به من در برابر بدانديشیم، تدبيرى؛ 🔸بر آنكه سركوبم مى سازد، قدرتى؛ 🔸بر آنكه دشنامم مى دهد، تكذيبى؛ 🔸و از آنكه تهديدم مى كند، سلامت عطا فرما. 🔸توفيقم ده فرمانبردار كسى باشم كه مرا به راه راست بَرَد، 🔸و از كسى پيروى كنم كه مرا به راه درست رهنمون گردد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم ✅ وظیفه در هنگام ورود به در سوره که به رعایت و خانوادگی اختصاص دارد،خداوند از فرزندان بالغ میخواهد که در اوقاتی جهت ورود بر پدر و مادر اجازه بگیرند. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ  وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم  بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۵۸﴾ فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيده اند سه بار در شبانه روز از شما كسب اجازه كنند  پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامه هاى خود را بيرون مى آوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست  نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد] خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى كند و خدا داناى سنجيده كار است وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۵۹﴾ مکارم: و هنگامي كه اطفال شما به سن بلوغ رسند بايد اجازه بگيرند، همانگونه كه اشخاصي كه پيش از آنها بودند اجازه ميگرفتند، اينچنين خداوند آياتش را براي شما تبيين ميكند و خدا عالم و حكيم است. http://yon.ir/Qp2158 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
👌👌 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي تدبر و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به اجراي انها پاي بند شويم.👍👍 ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به نام كاربري زير پيام دهند farpuy@
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 🔸 تدبر در سوره تدبر و پرسش و پاسخ در آيات ابتداي سوره واقعه: ❓جواب اذا در الواقعه چيست؟ منظور از چيست؟ 👈1- 3)ﺇِﺫﺍ ﻭَﻗَﻌَﺖِ ﺍﻟْﻮﺍﻗِﻌَﺔُ ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻮَﻗْﻌَﺘِﻬﺎ ﻛﺎﺫِﺑَﺔٌ ﺧﺎﻓِﻀَﺔٌ ﺭﺍﻓِﻌَﺔٌ. ﺟﻮﺍﺏ «ﺍﺫﺍ» ﻣﺤﺬﻭﻑ ﺍﺳﺖ. ﻃﺒﺮﺳﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻳﻌﻨﻰ: «ﺍﺫﺍ ﻭﻗﻌﺖ ﺍﻟﻮﺍﻗﻌﺔ: ﻓﺎﺯ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻮﻥ ﻭ ﺧﺴﺮ ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻭﻥ» ﺍﻟﻒ ﻭ ﻟﺎﻡ «ﺍﻟﻮﺍﻗﻌﺔ» ﺑﺮﺍﻯ ﻋﻬﺪ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻥ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻣﻮﻋﻮﺩ. ﺟﻤﻠﻪ: ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻮَﻗْﻌَﺘِﻬﺎ ﻛﺎﺫِﺑَﺔٌ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻭﻗﻮﻉ ﺁﻥ ﻛﺬﺑﻰ ﻭ ﺧﻠﻔﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺧﺎﻓِﻀَﺔٌ ﺭﺍﻓِﻌَﺔٌ ﺗﻘﺪﻳﺮﺵ «ﻫﻰ ﺧﺎﻓﻀﺔ... » ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺁﻣﺪﻩ: ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺪﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ. از تفسير احسن الحديث 👈خافضه رافعه ايـن دو كـلمه دو خبر است براى ضميرى كه به واقعه بر مى گردد، و تقدير كلام (هى خـافضة وهى رافعة ) است، يعنى قيامت خافض و رافع است. و خفض درست معناى خلاف رفـع را مـى دهـد، و امـا ايـن كـه به چه حساب قيامت پايين آورنده و بالا برنده است بايد گـفـت كه : اين تعبير كنايه است از اين كه قيامت نظام عالم را زير و رو مى كند، مثلا باطن دلهـا را كـه در دنـيا پنهان بود ظاهر مى كند، و آثار اسباب كه در دنيا ظاهر بود، همه مى دانـسـتند آب چه اثرى و آتش چه اثرى دارد، در قيامت پنهان مى شود، يعنى اسباب كلى از اثر مى افتد، و روابط جارى ميان اسباب و مسببات به كلى قطع مى گردد، در دنيا جمعى داراى عـزت بـودند، و آنان اهل كفر و فسق بودند، كه عزتشان همه جا ظاهر بود، و همچنين جمعى ديگر يعنى اهل تقوا ذلتشان هويدا بود، ولى در قيامت اثر از عزت كفار و فساق و نشانه اى از ذلت متقين نمى ماند. از تفسير الميزان جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی تفسیر سوره قسمت دهم از جلد پنجم کتاب ✅استدلال بر معاد از راه توحید اگر اشیاء را از آن جهت كه با خدا نسبت دارند به خدا نسبت بدهیم، هیچ فعلی از افعال خدا شبیهِ ساختن خانه برای انسان نیست. اگر كمی شبیه باشد- كه شبیه بودن هم تعبیر درستی نیست- شبیه عمل كشاورز است، یعنی خداوند هرچه را كه خلق می كند خلق كردن او عبارت است از رساندن اشیاء به كمال لایق خودشان. 👈حال نهایت امر در خلقت چیست؟ آیا نهایت امر نیستی است؟ یعنی هستی برای نیستی است؟🤔 پایان هستی نیستی مطلق است؟ 😐 یا پایان هستی، هستی است؟🤔 پایان هستی رسیدن به حق مطلق و رفتن به سوی حق مطلق است؟🤔 اگر كسی گمان كند كه خدا این عالم را خلق كرده، بعد هم معدوم می كند، درست همان كار بچه می شود كه اتاقك را درست می كند و بعد خراب می كند، دائماً درست می كند و دائماً معدوم می شود، چون در این شكل، دیگر چیزی وجود ندارد، مگر اینكه فرض كنیم خدا- العیاذ باللّه- مثل بچه ای است كه می خواهد تفنن كند، او را یك موجود متفنن [بدانیم ] كه برای تفنن خودش كار بیهوده ای را انجام می دهد، موجود می كند معدوم می كند، موجود می كند معدوم می كند، یعنی اشیاء غایت ندارند، تمام و متمم ندارند، به سوی كمال خودشان نمی روند. 🌹اما به دلیل اینكه خداوند متعال حكیم است و لاعب و بیهوده كار نیست باید بدانیم وجهه ی تمام این هستیها یك هستی دائم لایزالِ لایزول است، یعنی عالم بقا. اگر عالم بقایی نبود و عالم فقط عالم فنا بود هستی لعب بود، ولی این عالم فنا جدا از عالم بقا نیست، رویه ای از عالم بقاست. همه چیز یك وجهه ی «بقایی» دارد حتی همین زمین و زمان ما: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْاَرْضُ غَیْرَ الْاَرْضِ وَ السَّمواتُ وَ بَرَزوا لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّار»  هر چیزی یك وجهه ی زمانی دارد و یك وجهه ی دهری. 🌺«ما عِنْدَكُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ بِاقٍ» اشیاء نسبت به شما فانی هستند و نسبت به خداوند باقی. می گوید اگر بقایی نباشد و اگرابدیتی نباشد و اگر معادی نباشد و اگر بازگشت به خدا نباشد (دیگر در بازگشت به خدا نیستی معنی ندارد؛ در بازگشت به هستی مطلق كه نمی تواند نیستی وجود داشته باشد) و اگر هستی همین یك رویه ی نیستی را می داشت یك چیز لغو بیهوده ای بود، اما اینچنین نیست. ❄️استدلال می كند بر قیامت به دلیل اینكه: ما كه زمین و آسمان را باطل نیافریده ایم (باطل یعنی بی غایت و بی هدف) ، ما كه بازیگر نبودیم كه مثل بچه ها بخواهیم بازی كنیم یك چیزی را خلق كنیم، ما كه بیهوده كار نیستیم. گفتیم اینجا از راه استدلال بر است؛ یعنی اگر كسی خدا را بشناسد به عنوان یك موجود كامل الذات، به عنوان یك موجود منزه از لعب و عبث و فعل باطل (خودش حق است، فعلش هم حق است) و به عنوان یك موجود حكیم، آنوقت می داند كه قیامت و عالم بقا نمی تواند نباشد. این است كه می فرماید:🔰🔰 «وَ ما خَلَقْنَا السَّمواتِ وَ الْاَرْضَ وَ ما بَیْنَهما لاعِبینَ» . 👈این در جواب آنها بود كه گفتند: «اِنْ هِیَ اِلّا مَوْتَتُنَا الْاُولی وَ ما نَحْنُ بِمُنْشَرینَ» جز همین یك مرگی كه ما به چشم خودمان می بینیم مرگ دیگری و طبعاً حیات بعد از مرگ و حیات بعد از آن مرگ دوم (اَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْن) وجود ندارد، تو چرا این حرفها را می زنی كه روزی خواهد آمد كه عده ای می گویند خدایا ما را دو بار میراندی، دو بار زنده كردی، در دنیا میراندی آوردی به برزخ، در برزخ میراندی شد قیامت؛ این دو مرحله موت و دو مرحله- بلكه سه مرحله- حیات یعنی چه؟ به اینها بگو👇👇 🌸 «وَ ما خَلَقْنَا السَّمواتِ وَ الْاَرْضَ وَ ما بَیْنَهما لاِعبین» این حرف شما انكار معاد نیست، انكار توحید است. ولی آنها خودشان را به خدا معتقد نشان می دادند. به دلیل اینكه خدایی هست قیامت هم هست. ⬅️ در آیات آخر سوره ی آل عمران می خوانیم: 🌼اِنَّ فی خَلْقِ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَایاتٍ لِاُولِی الْاَلْبابِ. اَلَّذینَ یَذْكُرونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعوداً وَ عَلی جُنوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرونَ فی خَلْقِ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً  این است كه عالم برای یك مسلمان واقعی تنها آینه ی توحید نیست، آینه ی معاد هم هست. ادامه دارد... 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸 https://telegram.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔸وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ، 🔸وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ، 🔸فِي بَسْطِ الْعَدْلِ، 🔸وَ كَظْمِ الغَيْظِ، 🔸وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، 🔸وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ، 🔸وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، 🔸وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، 🔸وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ، 🔸وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، 🔸وَ حُسْنِ السِّيرَةِ، 🔸وَ سُكُونِ الرِّيحِ، 🔸وَ طِيبِ الُْمخَالَقَةِ، 🔸وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ، 🔸وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ، 🔸وَ تَرْک التَّعْيِيرِ، 🔸وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ، 🔸وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ، 🔸وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، 🔸وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي. بارخدايا! 🔹بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔹و مرا در آراستن به زينتِ شايستگان، 🔹و دلبستن به زيور پارسايان، 🔹در گسترشِ داد، 🔹فرو خوردنِ خشم، 🔹خاموش كردن آتشِ دشمنى، 🔹گردآورى پراكندگان، 🔹آشتى دادن خصمان، 🔹افشاى نيكى، 🔹پوشاندن زشتى، 🔹نرمخويى و فروتنى، 🔹نيك سيرتى، 🔹سنگينى و وقار، 🔹خوش‌خُلقى، 🔹پيشدستى در نيكى، 🔹ايثار در بخشش، 🔹دم فرو بستن از سرزنش، 🔹تمجيد نكردن از افرادِ بى ارزش، 🔹گفتن حق ـ هر چند دشوار باشد ـ 🔹اندك شمردن نيكى در گفتار و كردار ـ هر چند بسيار باشد ـ 🔹بزرگ شمردن بدى در گفتار و كردار ـ هر چند اندك باشد ـ موفق دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅تاكيد بر و رعايت ديگران در حدیثی از آقا امام صادق علیه السلام داریم که می فرمایند: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.»(کافى ، ج 6، ص 153) در قرآن مجید که کتاب آسمانی و کلام الهی است به طور صریح و مکرربه کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح گردیده است و بالاتر از آن قرآن کریم کم فروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از 114 سوره قرآن کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است . سوره که این سوره مبارکه که به نام معرفی شده است: که مطففین از آن گرفته شده است در لغت به معنای اندک و کم است و مطفف به کسی اطلاق می شود که از چیزی بکاهد و آن را از حد واقعی آن کم کند و آن را اندک کند ، حال آن چیز ممکن است جنسی باشد که به دیگری می فروشد و یا کاری باشد که برای فردی انجام می دهد و یا حتی ممکن است بهای چیزی باشد که می پردازد و یا مزد کاری باشد که می پردازد در واقع امکان تطفیف کردن و کاستن فقط در داد و ستد نیست بلکه در هر معامله ای ممکن است . پس از آنجائی که قرآن کریم از جانب یگانه خالق هستی می باشد آن عالم یگانه با بیان یک کلمه (مطففین) در کمال فصاحت مطلب را طوری بیان فرموده که هر کم کاری و کم فروشی ای را شامل می‌شود، و این که خداوند متعال راجع به مسئله ی کم فروشی علیرغم آیاتی که در جا های متعدد قرآن آورده است هنگامی که سوره ای را با چنین عنوانی نازل می کند حاکی بر مهم بودن و شایع بودن این مسئله در بین بنی آدم می باشد. واینکه وقتی این سوره ی مبارکه با چنین جمله ای آغاز می شود وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ یعنی وای برکاهش دهندگانِِ (حق مردم ) و یا به عبارت دیگر یعنی وای بر کم فروشان ، این مطلب نشان از سنگین بودن جرم کم فروشی و حق کشی دارد . جهت مطالعه آیات دیگر مربوط به ادای حق مردم و عدم تضییع حقوق آنها به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 🔸 تدبر در سوره 🔰 : آیات (11_26) آنان مقرّبانند.(11) در باغ‌های پرنعمت.(12) گروهی بسیار از پیشینیان،(13) و اندکی از پسینیان(اند)(14) بر تخت‌هایی بافته همچون زره.(15) تکیه زنندگانند بر آنها روبه‌روی هم.(16) برگردشان می گردند نوجوانانی، جاودان(17) با جام‌ها و آبریزها و پیاله‌‌ای از باده‌ی ناب روان.(18) (که) نه از آن سردرد گیرند و نه (آن را) پایان دهند.(19) و میوه‌هایی از هر چه اختیار کنند.(20) و (از) گوشت پرنده‌ای، هر چه اشتها کنند.(21) و حوریانی چشم‌‌درشت (نور چشم).(22) همانند مروارید پنهان (در صدف).(23) پاداشی است به آنچه عمل می کرد(24) نمی شنوند در آنجا سخن بیهوده‌ای و نه (سخنی) گناه‌‌آلود.(25) بجز سخنی سلامی درودی.(26) 💥عصاره فراز دوم: (توصیف جایگاه ) سبقت گیرندگان در خیر، در آخرت مشمول رحمت الهی و مقام قرب الهی قرار میگیرند و جایگاه ایشان وصف ناپذیر است ترجمه و تدبر:خانم هاديان زاده جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به نام كاربري زير پيام دهند @farpuy
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: ✅ و با از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و... 🔸قسمت سوم در ادامه موضوع نحوه برخورد با ظالم و انتقام و نصرت خواهي عليه او،ايات زير را ملاحظه كنيد:👇👇 🌺اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 1-لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا🌺 خدا افشاى بدى هاى ديگران را دوست ندارد ، جز براى كسى كه مورد ستم قرار گرفته است [كه بر ستمديده براى دفع ستم ، افشاى بدىهاى ستمكار جايز است] ؛ و خدا شنوا و داناست . (قرآن کریم؛ سوره نساء،‌آیه ۱۴۸) 👈این آیه در واقع استفاده از ابزار مورد نیاز برای انتقام و نصرت خواهی و یاری طلبیدن از دیگران را مجاز می کند و ان بازگو کردن ظلمی است که ظالم بر مظلوم روا داشته است. 2-در انتقام گرفتن ،نباید زیاده روی کرد.دقیقا مقابله به مثل باشد. 🌸لشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿۱۹۴﴾بقره 🌸 🍃فولادوند: اين ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و [هتك] حرمتها قصاص داردپس هر كس بر شما تعدى كرد همان گونه كه بر شما تعدى كرده بر او تعدى كنيدواز خدا پروا بداريد و بدانيد كه خدا با تقواپيشگان است. ✨مکارم: ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد). و تمام حرامها، (قابل) قصاص است. و (به طور كلي)هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدي كنيد! و از خدا به پرهيزيد (و زياده روي ننماييد)! و بدانيد خدا با پرهيزكاران است! 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 http://yon.ir/Qp4843 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫خدايا به حق حسين مرا نزد خود در دنيا و آخرت آبرومند قرار ده💫 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
🏴 اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. 🏴 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ترجمه متن 🏴 سلام بر ولىّ خدا و حبيبش، سلام بر دوست خدا و نجيبش، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آن دچار گرفتاري ها و كشته اشك ها، خدايا من گواهى میدهم كه حسين ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزيده توست حسينى كه به كرامتت رسيده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاكى ولادت برگزيدى، و او را آقايى از آقايان، و پيشروى از پيشرويان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى، و ميراث هاى پيامبران را به او عطا فرمودى، و او را از ميان جانشينان حجّت بر بندگانت قرار دادى، و در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، و از خيرخواهى دريغ نورزيد، و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالی كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد، و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، تكبّر كردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پيامبرت را به خشم آوردند، و اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل شكاف افكنى و نفاق و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ريخته شد و حريمش مباح گشت خدايا آنان را لعنت كن لعنتى سنگين، و عذابشان كن عذابى دردناك، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشينان، شهادت میدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى، خوشبخت زيستى، و ستوده درگذشتى، و از دنيا رفتى گم گشته، و مظلوم و شهيد، گواهى میدهم كه خدا وفاكننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودكننده كسانى را كه از ياریات دريغ ورزيدند، و عذاب كننده كسانى را كه تو را كشتند، و گواهى میدهم كه تو به عهد خدا وفا كرديد و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسيد، پس خدا لعنت كند كسانى را كه تو را كشتند، و به تو ستم كردند، و اين جريان را شنيدند و به آن خشنود شدند، خداى من تو را شاهد میگيرم كه من دوستم با آنان كه او را دوست دارند، و دشمن با آنان كه با او دشمنند، پدر و مادرم فدايت اى فرزند رسول خدا، گواهى میدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند، و گواهى میدهم كه تو از ستون هاى دين، و پايه هاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى میدهم كه پيشواى نيكوكار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاكيزه، هدايت كننده، و هدايت شده اى، و گواهى میدهم كه امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه هاى هدايت، و دستگيره محكم، و حجّت بر اهل دنيا هستند و گواهى میدهم كه من به يقين مؤمن به شمايم، و به بازگشتتان يقين دارم، براساس قوانين دينم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياری ام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمايم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پيكرهايتان، و بر حاضر و غايبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمين اى پروردگار جهانيان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فلسفه _حسین (ع) در روز چیست ؟ 🔴اربعين شهادت امام حسین (ع) یکی از روزهایی است که به فضیلت زیارت آن حضرت از دور و نزدیک شناخته می شود و در این مساله تفاوتی بین این روز و روزهای زیارتی دیگر نیست و نباید برای آن به دنبال فلسفه خاصی بود. اما در این که شهرت و علاقه زیاد شیعیان به زیارت در این روز به چه بر می گردد و آیا منشا این امر زیارت کاروان اسرای کربلا در این روز بوده، مورد اختلاف است؛ 👇👇👇👇👇 👈مثلا شهيد مطهري در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. (1) برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نموده‌اند. شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع وارد کربلا شد». (2) شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد»(3) و ابن اعثم در الفتوح (4) نیز همین مطلب را ذکر کرده‌اند. میرزا حسین نوری می‌نویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده می‌شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. » (5) 👈در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می‌نویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»(6 ) ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آن‌ها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذکر کرده است. (10) میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به نقد آن پرداخته است.(7) 👈رسول جعفریان می‌نویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده‌اند».(8) 👈شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار بعید می‌داند. (9) محمدابراهیم آیتی (10) و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را انکار کرده‌اند. (11) ✅✅امّا در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال 61 هجری به کربلا، به نظر می‌رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. شیخ طوسی می‌نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد». (12) مرحوم آیتی می‌نویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید». (13) پی نوشت ها: 1. شهيد مطهري، حماسه حسینی، ناشر:صدرا، تهران، ج 1،ص 30. 2. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد،ص26،سال چاپ: 1406،ناشر: مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم 3 . مصباح المتهجد،الشيخ الطوسي، ص 787،چاپ: اول،سال چاپ : 1411 - 1991 م،ناشر: مؤسسة فقه الشيعة - بيروت - لبنان ، 4 . ابن اعثم کوفی، احمد، ترجمه محمد بن محمد بن مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، 1372، ص 916. 5 . النوری، لولو و مرجان، تهران، فراهانی، 1364، ص 154. 8 . اللهوف في قتلى الطفوف،السيد ابن طاووس، ص114،چاپ : اول،سال چاپ : 1417،ناشر : أنوار الهدى - قم - ايران. 6 . مثير الأحزان، ابن نما الحلي، ص86،سال چاپ: 1369 - 1950 م،ناشر: المطبعة الحيدرية - النجف الأشرف. 7 . نوری، پیشین، ص 152. 8 . جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، قم، ص 216. ناشر :انصاریان. 9 . قمی، منتهی الامال، ج1، ص 525. موسسه انتشارات هجرت، قم، 1378 . 10 . آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص139. ناشر: کتابخانه صدوق 11 . مطهری، حماسه حسینی ، ج1، ص 30. 12 . طوسی، پیشین، ص 787. 13 . آیتی، پیشین، ص 231-230. https://telegram.me/quranpuyan
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام (ع) «وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيا حُلْوُها وَ مُرُّها حُلْمٌ وَ الاِْنْتِباهُ فِی الاْخِرَةِ.» بدانيد كه شيرينی و تلخی اش رؤيايی بيش نيست، و آگاهی و بيداری واقعی در است. 📚بحارالانوار ج ۱۱ ص ۱۵۰ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://telegram.me/quranpuyan
💠 چه کنیم تا از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟ : پیشنهادی به شما می‌کنم. اگر حسین برای دین کشته شد و دین و آموزه های دینی اکنون در پیش ماست، هر کدام از ما، چه بزرگ و چه کوچک، می‌تواند در تحقق هدف دینی حسین و زینب را یاری کند. اگر کسی نماز نمی‌گزارد، برای اکرام حسین و زینب نماز بخواند. من قول می‌دهم که نام او در فهرست یاری کنندگان و همراهان حسین و زینب درج می‌شود. اگر کسی غیبت می‌کند و برای تکریم حسین این کار را ترک کند، حسین او را در شمار یاران و سپاهش می‌گذارد. اگر کسی وجدان مریضی دارد و آن را پاک می‌گرداند، اگر کسی با بستگانش اختلافی دارد و آن را رفع می‌کند، اگر کسی به همسایه اش کمکی کند، اگر کسی مشکلی دارد و آن را حل کند، اگر کسی فرزندش را نیکو تربیت کند، اگر کسی در لباس و زندگی و زبان و نماز و خانه اش نقصی دارد و آن را برطرف کند، این شخص از جملۀ یاران حسین و یاران زینب است. https://telegram.me/quranpuyan
💠 تشويق بر سينه زنى آرام و معقول، خشن 🔻 🔹 من معتقدم سينه زنى بنا بر ماهيت و ذاتش شيوه اى مناسب براى ابراز حزن و اندوه است و مردم را به سينه زنى در دسته هاى تشويق مى كنم و با حذف آن موافق نيستم. مقصود از اين سينه زنى، نوع آرام و معقول آن است، نه سينه زنى نمايشى و غير عادى كه همراه با كارهاى نادرستى است و برخى مردم اندام خود را نمايش مى دهند. چنين نوع سينه زنى مفهوم نمادين خود را ندارد و صرفا هنرى نمايشى است! 🔹 درباره تحريم سينه زنى خشن، من نيز همانند برخى فقهاى ديگر هر گونه زيان رسانى به بدن را -حتى اگر خطر عمده اى براى بدن نداشته باشد- حرام مى دانم. سينه زنى هم اگر به حدى برسد كه به بدن آسيب وارد كند حتى اگر اين آسيب پس از يكى دو روز درمان يابد، به نظر من چنين كارى حرام است و مانند اين است كه انسان خود را در معرض هواى سرد قرار دهد تا گرفتار بيمارى شود يا غذايي را بخورد كه مي داند سبب تب يا اسهال است. من چنين كارهايى را حرام مى دانم زيرا زيان رساندن به خود، حرام است و علاوه بر آن ظلم بر خويش نيز هست... 🔹 بنابراين، در نظر من سينه زنى خشن كه موجب زيان رساندن به بدن شود، از باب تحريم زيان، و با قطع نظر از اينكه چنين كارى در مراسم انجام مى شود، حرام است. ما برپايى مراسم با همه برنامه هاى حزن انگيز آن را تشويق مى كنيم، به شرط اينكه با خط شرع هماهنگى داشته باشد. 📚 فقه زندگى، ص٢٦٠ ⬇️ علامه فضل الله https://telegram.me/quranpuyan
دعاها و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) و أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي 🔸بِدَوَامِ الطَّاعَةِ، 🔸وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ، 🔸وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، 🔸وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الُْمخْتَرَعِ. بارخدايا! خصال نیک را در من‌ به کمال رسان با 🔹تداوم طاعت، 🔹همسويى با جماعت، 🔹دورى از اهل بدعت، 🔹و بيزارى از انديشه هاى بيرون از شريعت، کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ از ديد قرآن كريم: حرام است.خودتان را نكشيد قران كريم در آيه ۲۹ سوره نسا از خودكشي منع كرده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿۲۹﴾ مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتي باشد كه با رضايت شما انجام گيرد، و خودكشي نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است. در تفسير فرقان در ذيل اين آيه چنين امده است: " و لا تقتلوا انفسكم" در اين آيه به اين معناست كه خودتان را در نفى و اثبات داد و ستدهاى مالى به خطر جانى نياندازيد، زيرا جان مقدم بر مال است، و نبايد نثار مال گردد،  و همانگونه كه خود كُشى حرام است، كشتن مؤمنين ديگر هم حرام است، و نيز و تعرض به شخصيت اين افراد محترم نيز از مصاديق قتل نفس است، زيرا كُشتن شخصيت و احترام اوست.كشتن گاه كشتن شخصيت و انسانيت و ارزش انسانى است كه با مفت خوارى محقق مى شود، زيرا شأن بالاتر از مال است، و گاه كشتار به سبب كينه و دشمنى است، كه از تجارت باطل و بدون رضايت ناشى مى شود، و كسى كه بى جهت خود را در معرض خطر قرار دهد، به ناحق خود را به قتل رسانده، و اين خود در قرآن نهى شده است (۱۹۵:۲) http://yon.ir/Qp2744 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
🌷🌷🌷مژده به فارسي زبانان خارج از ايران پيرو درخواست علاقه مندان خارج از كشور،اپليكيشن در بازار برنامه هاي ( google play store ) نيز ثبت و ارايه شده است. 👈كليه علاقه مندان خارج از ايران ميتوانند از طريق لينك زير و استفاده از كارتهاي اعتباري مورد قبول گوگل اقدام به خريد و نصب تنزيل نمايند. https://play.google.com/store/apps/details?id=araapp.ir.quran