eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
662 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹و مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، 🔹و مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، 🔹و مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، 🔹و مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ، 🔹و مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ. 🔸و بدرفتارى و نافرمانى خویشانم را به نیکى و خوشرفتارى 🔸و خوار گردانیدن و بى اعتنایى خاندانم را به نصرت و یارى، 🔸و محبت و مداراى دوستان دروغین را به دوستى حقیقى و خالص، 🔸و اهانت همنشینان و همراهانم را به برخوردى کریمانه، 🔸و تلخى و ناگوارى ترس از ستمکاران را به شیرینى امنیت تبدیل ساز! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ در حال به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد به نام خدا منظور از حتي تعلموا ماتقولون در سوره براي نزديك نشدن افراد ،به نماز چيست؟ "مراد از الصلاه در لاتقربوالصلاه ،مسجد است نه نماز و ميخواهد بفهماند كه در حالت مستي نبايد روبروي خدا به نماز ايستاد. اين معنا بطورى ملاحظه مى كنيد، اقتضا مى كند بفرمايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد، و ليكن از آنجايى كه به حسب سنت بيشتر نمازها در مسجد واقع مى شود، تا به جماعت انجام شود، ولى چون اين نيز منظور بوده احكام جنب و داخل مسجد شدن او نيز بيان شود، لذا براى اين مطلب را با كوتاه ترين عبارت بيان كرده باشد، فرمود: (در حالى كه مستيد نزديك به نماز نشويد تا بفهميد چه مى گوييد در حال جنابت نيز نزديك نشويد، و عبور مكنيد، تا آنكه غسل كنيد...)  و بنابراين پس همان طور كه گفتيم جمله : ((حتى تعلموا ما تقولون )) در مقام اين است كه نهى از شرب خمر به طورى كه مستيش تا حال نماز باقى بماند را تعليل كند، و بفرمايد: اگر ما شما را از شراب نهى كرديم ، غايت و هدفمان اين بود كه در نماز بفهميد چه مى گوييد، پس كلمه حتى در جمله نامبرده براى افاده غايت و علت است ، نه براى مرزبندى حكم ، نمى خواهد بفرمايد نزديك نماز نشويد و نشويد و نشويد تا مستى شما به كلى از بين برود، و بفهميد چه مى گوييد وقتى فهميديد چه مى گوييد آن وقت ديگر عيبى ندارد نماز بخوانيد. تفسير عياشى از محمد بن فضل ، از ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده كه در مورد آيه ((لاتقربوا الصلوة و انتم سكارى ، حتى تعلموا ما تقولون )) فرموده : اين آيه قبل از تحريم شراب نازل شده است .  مؤلف قدس سره : جا دارد اين روايت حمل شود بر اين كه مراد از تحريم شراب توضيح تحريم آن است ، وگرنه روايت عيبى پيدا كند، كه نمى توان به آن اعتنا نمود، و آن اين است كه مخالف با كتاب خدا خواهد بود، براى اين كه آيه سوره اعراف شراب را صريحا به عنوان اثم تحريم كرده ، و آيه بقره تصريح مى كند به اين كه در خمر اثمى بزرگ است ، پس معلوم مى شود شراب قبل از هجرت در مكه تحريم شده بوده ، چون سوره اعراف در مكه نازل شده ، و احدى اختلاف نكرده در اين كه آيه مورد بحث يعنى آيه سوره نساء در مدينه نازل شده است .  نقل از تفسير المیزان سید کاظم فرهنگ برای مطالعه متن کامل و همچنین دیگر نظرات به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇 http://yon.ir/Qp2736 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر و فهم سوره : نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره بلد در پرتو نگاه منسجم به سوره (بخش دوم) 🔸آیه 11 ولی او از عقبه (گردنه )نگذشت .انسان ازگردنه عقبه بخاطر سختی گذشت ازمال عبورنمي كند. و و اورا هلاک میکند درآیات سوره هاي قبلي فرموده بود انه لحب الخیرلشدیدیاتحبون العاجله که بیانگرحب شدید مال دنیا درانسان است واینجا میفرماید برای رسیدن به سعادت باید انفاق کرد و از مال دنیا بخشید اگرچه سخت است . در اينجه مفهوم ايه 4 كه انسان را در سختي آفريديم بهتر مشخص ميشود.بايد سختي انفاق و بذل مال را تحمل كرد. 🔸آیه 12 فک رقبه توضیح درسوره های مدنی تحیر رقبه به معنای به عنوان گناه بیان شده است اما فک رقبه به معنی مشارکت درازادی برده است این امربه عنوان یک اقدام نوع دوستانه برای رفع گرفتاری انسانهای دیگرمصداق عبورازگردنه بیان شده است. 🔸آیه 13-15 اطعام در روز سختي .به چه كساني؟ به يتيمان خويشاوند يا مسكين به خاك نشسته. این آیات با تصوير صحنه هايي از عدم مسئوليت انسانها در برابر يتيمان و محرومان جامعه خود،وجدان انسانهارابه چالش میکشد و توجه به همنوعان بااولویت نزدیکان وخویشان رامصادیق عبورازگردنه معرفی میشوند. از اين ايات ميتوان،قسمهاي ابتداي سوره را بهتر فهميد مخاطب وانت حل بهذالبلد ،منحصر درپيامبر نيست.ضمیرانت دراین جامثل آیات سوره هاي قبلی اشاره به همه انسان هاست سوگند نميخورم به اين شهر و توکه درآن شهرساکن هستی وقسم به پدروفرزندش.والد دراین جااشاره به پدراول یعنی حضرت آدم وفرزندانش یعنی همه انسانهاکه باآیه اول سوره نساء همخوانی دارد. يعني كه همه شما از يك پدر هستين. گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخواهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد. 🔸آیه 16 سپس از کسانی باشیدکه به اهمیت عبورازگردنه ی سخت مالی ایمان داشته وهمگی رابه صبر( درافراد نیازمند)ومرحمت (درافراد توانمند)توصیه میکند.همانطورکه درسوره عصر اشاره شد، تواصی به معنا سفارش کردن وسفارش پذیرفتن است .وهمه ی افراد جامعه بایداینگونه باشند.در اينجا نقش لسان و شفتين كه در ايات قبلي نيز ذكر شد،بيشتر مشخص ميشود. 🔸آیه 17 آنهااصحاب یمین هستندکه نامه اعمالشان به دست راستشان داده میشود اهل سعادت هستند 🔸آیه 18 اماکسانی كه کافرشدند به این موضوع یعنی به توصیه ترک عمل نکردند اصحاب جهنم هستندکسانی که سختی عبورازگردنه راتحمل نکردندبایددراخرت این سختی راتحمل کنند.یک مصداق خلقت انسان درسختی نیزهمین موضوع است که بایدازان عبورکرد چه دردنیا چه درآخرت. 👈👈جمع بندی: همه آیات این سوره درلزوم انفاق به همنوع وتواصی ان درجامعه تاکیددارند برای همه انسانها امکان عبورازمال دنیاداده شده است وهرکس ازاین گردنه سخت مالی عبورکندجزو اصحاب سعادت میگرددوهرکس که انجام ندهد جزو افراد دوزخ خواهد بود. سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5940658086468387743.mp3
18.01M
سید کاظم فرهنگ تدبر در سوره بلد @quranpuyan
🌷🌷🌷مژده به فارسي زبانان خارج از ايران پيرو درخواست علاقه مندان از كشور امكان خريد و دانلود اپليكيشن با استفاده از فراهم شد. علاقه مندان ميتوانند از لينك زير اقدام نمايند: https://merchant.jeeb.io/whitelabels?sig=e9cdd246d9a04149b9b50fe9db64d98e1395b41308644728af394d1d1c2da656
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🌹مـفـاد جـمـله (الذيـن يـسـتـمـعـون القـول فـيـتـبعون احسنه ) كه در وصف بندگان خود فرموده است و مراد از (قول ) به شهادت اينكه دنبالش مسأله (اتّباع ) آمده، آن قولى است كه ارتـبـاط و مـسـاسـى بـا عـمـل داشـتـه بـاشـد 👈پـس بـهـتـريـن قـول آن قـولى اسـت كـه آدمـى را بـهـتـر به حق برساند، و براى انسان خيرخواهانه تر بـاشـد و انـسـان فـطـرتـا ايـن طـور اسـت كـه حـسـن و جـمال را دوست مى دارد و به سويش مجذوب مى شود، و معلوم است كه هر چه آن حسن بيشتر بـاشـد ايـن جـذبـه شـديـدتـر اسـت.  ✨✨✨ 👈و اگـر زشت و زيبا، هر دو را ببيند، به سوى زيبا مـتـمـايل مى شود، و اگر زيبا و زيباتر را ببيند به سوى زيباتر مى گرايد.  و اما اگر به سوى زيباتر نرود، و باز به همان زيبا سرگرم شود معلوم مى شود كه سرگرمى اش به زيبا به خاطر زيبايى آن نبوده،چون اگر براى زيبايى آن بود با بيشتر شدن زيـبـايـى، بـايـد بـيـشـتـر مـجـذوب شـود، و زيـبـا را رهـا كـرده بـه طـرف زيـبـاتـر متمايل شود. 🌺پـس ايـنـكـه آيـه شـريـفـه بـنـدگـان خـدا را توصيف فرموده به اينكه (پيرو بهترين قـولنـد) مـعـنـايـش ايـن اسـت كـه مـطبوع و مفطور بر طلب حقند و به فطرت خود رشد و رسـيـدن بـه واقـع را طـالبـنـد. 🌸پـس هـر جـا امـرشـان دائر شـود بـيـن حـق و بـاطـل، بـيـن رشـد و گـمـراهـى، البـتـه حـق و رشـد را مـتـابـعـت مـى كـنـنـد و بـاطل و گمراهى را رها مى نمايند. و هر جا امرشان داير شود بين (حق ) و (احق ) - حقتر - و رشد و رشد بيشتر، البته حقتر و رشد بيشتر را انتخاب مى كنند. 🍀پـس حـق و رشـد، مـطلوب بندگان خداست، و به همين جهت هر چه بشنوند به آن گوش مى دهـنـد و ايـن طـور نـيـسـت كـه متابعت هواى نفس كنند و هر سخنى را به صرف شنيدن بدون تفكر و تدبر رد كنند. 👈پـس جـمـله (الّذيـن يـسـتـمعون القول فيتبعون احسنه ) مفادش اين است كه: بندگان خدا طالب حق و رشدند، به هر سخنى كه گوش دهند بدين اميد گوش مى دهند كه در آن حقى بيابند و مى ترسند كه در اثر گوش ندادن به آن، حق از ايشان فوت شود. 🔰🔰🔰🔰 بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از (گوش دادن به حرف و پيروى كردن از بهترين آن ) گوش دادن به قرآن و غير قرآن، و پيروى كردن از قرآن است. بعضى ديگر گفته اند: مراد استماع اوامر خداى تعالى و پيروى كردن بهترين آنها است، مـثـلا در مـسـاله قـصـاص، خـدا هـم اجـازه قصاص به ايشان داده، و هم عفو، و ايشان عفو را پـيروى مى كنند.  و نيز هم اجازه داده صدقه را آشكارا دهند و هم پنهانى، و ايشان پنهانى صدقه مى دهند. ولى ايـن دو قـولى كـه از مـفـسـريـن نـقـل كـرديـم بـدون دليل عموم آيه را تخصيص ميزند. نظر المیزان👆👆 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp3881 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
جای یك چیز را در زندگیتان عوض كنید تا زندگیتان زیبا شود بجای ترس از خدا عشق به خدارا جایگزین كنید روزتون پراز عشق خدا ❤️ @quranpuyan
📖 ؟ نكات قرآنی :  “و اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکُمُوا بِالعَدلِ” (هنگامی که بین مردم حکم می کنید به عدالت حکمرانی کنید!) عدالت، یک هماهنگی پویا و زنده است. عدالت در زندگی، مفهومی انتزاعی و ثابت نیست، بلکه امری پویاست که متناسب با زمان و مکان و ظرفیت های واقعی هر دوره به پیش می رود. عدل، عین هماهنگی با جریان حیات است. ، عین ناهماهنگی است. هماهنگی، آبادی به بار می آورد و ناهماهنگی، ویرانی. حاکمان خردمندی که این نکته را دریافته و بدان عامل اند، هماهنگ ترین ها با جریان حیات اند. و خردمند کسی است که خالی از توهّم و خیالبافی است، او یک انسان واقعی است، کسی است که در “حال” است و با واقعیت های زنده سیر می کند. چنین کسی را عادل زنده گویند، کسی که تصمیماتش همواره هماهنگ با جریان هستی است. لذا ، انعطاف دارد. فرامین او متناسب با موقعیت های مختلف همچو کفه های ترازو متحرک و دقیق، و تصمیماتش هماهنگ با واقعیات روز است. چه آبادی و برخورداری بهینه از نعمات، تنها با عدالت زنده، پویا، و هماهنگ، محقق شدنی است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر و فهم سوره نکاتی از 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ◀️ سرزمین‌ها می‌توانند دارای قداست باشند و شهر مکّه نیز از قدیم مورد احترام و سوگند بوده است. «لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا الْبَلَدِ» ◀️ تکرار گاهی نشانه عظمت و عنایت است. بِهٰذَا الْبَلَدِ.... بِهٰذَا الْبَلَدِ ◀️ ارزش زمین‌ها به ارزش ساکنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا الْبَلَدِ» ◀️ زندگی بشر در متن و سختی‌ها قرار دارد. «فِی کَبَدٍ» ◀️هر مالی که در مسیر حق صرف نشود مایه حسرت است. «أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً» ◀️ انسان تحت سیطره قدرت و علم الهی است. أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ... أَ یَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ ◀️نتیجه هر محاسبه ای که جای خدا در آن خالی باشد، پوچی و زیانکاری است. أَ یَحْسَبُ... أَ یَحْسَبُ ◀️ خود بزرگ بینی در برابر خدا چه معنایی دارد؟ «أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ» ◀️ کسانی که در به راه درست نروند یا مصرف آنها نابجا باشد یا نیّتشان خالص نباشد و همراه با ریا و خودنمایی و دروغ باشد، در آینده شرمنده و پشیمان خواهند شد. «أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً» ◀️ بهترین راه خداشناسی، دقّت و مطالعه در آفریده‌های حکیمانه خداوند است. أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ... ◀️ با سؤال‌های مناسب، وجدان‌های خفته را بیدار کنید. أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ... ◀️ همه انسانها از طریق یا یا راهنمایی انبیا و اوصیا و علما، خیر و شر را می‌شناسند. «هَدَیْنٰاهُ النَّجْدَیْنِ» ◀️ انجام وظیفه و تکلیف، همچون عبور از گردنه است. «الْعَقَبَةَ» ◀️افراد مرفّه و راحت طلب که از انجام کار و پذیرش مسئولیّت فرار می‌کنند، مورد انتقاد قرآن اند. «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ» ◀️ انسان، مسائل معنوی را بدون هشدارهای الهی درک نمی کند. «وَ مٰا أَدْرٰاکَ مَا الْعَقَبَةُ» ◀️ آزاد سازی بردگان و اسیران در رأس کارهای خیر است. «فَکُّ رَقَبَةٍ» ◀️همیشه کلی گویی مفید نیست، گاهی باید نمونه‌ها و مصادیق را نام برد. فَکُّ رَقَبَةٍ... إِطْعٰامٌ ◀️ برای تحریک عواطف مردم و بیدارسازی وجدانها دردها را مطرح کنید. ◀️ برای تشویق مردم به کارهای خیر، ابتدا الطاف خدا را یادآور شوید. «عَیْنَیْنِ - لِسٰاناً وَ شَفَتَیْنِ - یَتِیماً ذٰا مَقْرَبَةٍ» ◀️ اسلام به مسائل مادی طبقه محروم و لزوم حل مشکلات آنان تأکید و اصرار دارد. «یَتِیماً مِسْکِیناً» ◀️ سرمایه‌ها خرج می‌شود ولی مهم مسیر خرج است. أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً... فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ... فَکُّ رَقَبَةٍ... أَوْ ◀️ ، شرط پذیرش کارهای نیک است. «ثُمَّ کٰانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا» ◀️ همه مسلمانان باید یکدیگر را به و رحمت سفارش کنند. «آمَنُوا وَ تَوٰاصَوْا» ◀️ دانستن کافی نیست، گفتن و شنیدن نیز مؤثر است. «تَوٰاصَوْا» ◀️ بهترین معروف‌ها که باید به آن سفارش شود، صبر و رحمت است. «تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَوٰاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ» ◀️ بعد از باید دیگران را به کار خیر دعوت کرد. «تَوٰاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ» ◀️ تشکر از نعمت چشم، دیدن آیات الهی و تشکر از نعمت زبان، سفارش به دیگران است. «تَوٰاصَوْا» ◀️ ایمان و صبر و محبّت، مایه برکت است. «أُولٰئِکَ أَصْحٰابُ الْمَیْمَنَةِ» ◀️ کسی که با کفر و بخل، روی حق و رحمت را بپوشاند در قیامت در آتشی سرپوشیده قرار خواهد گرفت. «عَلَیْهِمْ نٰارٌ مُؤْصَدَةٌ» ◀️ مؤمنانی که به سیر کردن گرسنه و آزادی برده موفق شوند، هم برای جامعه، مایه خیر و برکت هستند و هم آخرت خود را آباد کرده اند و چه میمنت و برکتی بالاتر از این؟ «أَصْحٰابُ الْمَیْمَنَةِ» ◀️ هرکاری با بردباری و پایدار به نتیجه می‌رسد و لذا سفارش به صبر، مقدّم بر هر امری است. «تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ» ◀️ منشأ هرگونه شومی و پلیدی، به و حق پوشی بازمی گردد. وَ الَّذِینَ کَفَرُوا... هُمْ أَصْحٰابُ الْمَشْأَمَةِ 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و نه تفسیر سوره قسمت نهم از جلد پنجم کتاب 🌺 اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم: وَ ما خَلَقْنَا اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبِینَ. ما خَلَقْناهُما إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ. إِنَّ یَوْمَ اَلْفَصْلِ مِیقاتُهُمْ أَجْمَعِینَ. یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ. إِلاّ مَنْ رَحِمَ اَللّهُ إِنَّهُ هُوَ اَلْعَزِیزُ اَلرَّحِیمُ🌺 در دو سه آیه ی پیش، قرآن كریم از كافران نقل كرد: «إِنَّ هؤُلاءِ لَیَقُولُونَ `إِنْ هِیَ إِلاّ مَوْتَتُنَا اَلْأُولی وَ ما نَحْنُ بِمُنْشَرِینَ»  خلاصه ی حرفشان این است كه قیامتی و حشری و نشری در كار نیست، جز همین مردن كه یك امر واقع شدنی است چیز دیگری نیست، مردن است و دیگر بعد از مردن حیات و زنده شدن و این چیزها در كار نیست. انكار صریحی بود از . بعد از دو آیه، این آیه ای كه الآن قرائت كردیم آمده است. این آیه در واقع برهان بر وجود قیامت است، برهان بر قیامت و معاد از طریق توحید، كه این مطلب مكرر در آیات قرآن به عبارات مختلف آمده است. 👈قرآن این طور می فرماید: ما عالم را به باطل نیافریده ایم، به حق آفریده ایم. ما در خلق آسمانها و زمین نخواسته ایم كه لاعب باشیم، بازی كنیم، لعبی در كار نیست، عبثی در كار نیست. این چند تعبیر در قرآن آمده است. در خلقت، باطل در كار نیست، حق است، این آسمان و زمین به حق آفریده شده اند نه به باطل. ما كه خلق كننده هستیم در خلق عالم لاعب یعنی بازی كننده نبوده ایم. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ» (باز كلمه ی «عبث» آمده است) شما خیال كرده اید كه مرجوع نمی شوید پس عبث آفریده شده اید؟ این چند كلمه همه در مورد قیامت آمده، یعنی قرآن این طور می گوید كه اگر قیامتی نباشد معنایش این است كه هستی بر باطل است، هستی بازیچه است، هستی بیهودگی است. اما در اینجا كلمه ی «لاعب» آمده است: «وَ ما خَلَقْنَا اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبِینَ » . 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸 https://telegram.me/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و چهار سوره از مرحله سوم ارایه شد انشالله از هفته جدید سوره # واقعه آغاز خواهد شد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
اگر مدرس قران هستيد،اگر موسسه يا مركز برگزاركننده دوره‌هاي اموزشي قراني هستيد،رويدادهاي خود را در گروه ،رايگان،اطلاع رساني نماييد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
سلام بر دوستان گرامی در دو هفته اخیر تدبر در سوره ،همراه با پرسش و پاسخ هایی از این سوره در کانال ارایه شد مجموع مطالب ارایه شده بعلاوه توضیحات و پستهای بیشتر را میتوانید در لینک زیر مطالعه نمایید http://yon.ir/Qp3961
✅✅🔻🔻 ترین عناوینی که در سه ماه گذشته در تالار گفتگوهاي قرآن پويان ارسال شده اند اگر شما هم مایل به مطالعه انها هستید،روی لینک هر کدام کلیک کنید. 1-تدبر و فهم سوره :اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست. http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3967&= 2-تدبر و فهم سوره :سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3971&= 3-تدبرو فهم بهتر سوره :منظور از هذالبلد و والد وماولد چيست؟ http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3961&= 4-تدبر و فهم سوره :واي بر مكذبين http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3980&= https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 🔸 تدبر در سوره سورة الواقعة به ترتیب مصحف کنونی سورة ٥٦ و به ترتیب نزول سوره ۲۴ قرآن است تعداد آیات ٩٦ با توجه به محتوای سوره جزء سوره های مکی هست فراز اول آیات( 1_10) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١﴾ لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ ﴿٢﴾ خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ﴿٣﴾ إِذَا رُجَّتِ الأرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾ وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾ فَکَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ﴿٦﴾ وَکُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً ﴿٧﴾ فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ﴿٩﴾ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ زمانی که وقوع یابد آن واقعه(1) نیست در وقوعش دروغی.(2) پست‌کننده‌ای بالابرنده است.(3) زمانیکه لرزانده شود زمین یک نوع لرزشی سخت؛(4) و کوبیده و خرد گردند کوه‌ها یک نوع کوبیدنی سخت؛(5) پس باشند (مانند) غبار پراکنده؛(6) و شما سه دسته گردید:(7) پس یاران برکت(دست راست)؛ کدامند یاران یمین‌؟(8) و یاران چپ؛ کدامند یاران چپ‌؟(9) و سبقت‌گیرندگان که سبقت گیرندگانند.(10) 💥عصاره فراز اول: (توصیف روز قیامت) قیامت واقعه ای بس عظیم و غیر قابل تصور است که عالم را زیرورو میکند و انسان ها را به سه دسته نیک بختان، نگون بختان و مقربان تقسیم میکند. خانم هاديان زاده جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 🔸 تدبر در سوره سورة الواقعة به ترتیب مصحف کنونی سورة ٥٦ و به ترتیب نزول سوره ۲۴ قرآن است تعداد آیات ٩٦ با توجه به محتوای سوره جزء سوره های مکی هست فراز اول آیات( 1_10) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١﴾ لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ ﴿٢﴾ خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ﴿٣﴾ إِذَا رُجَّتِ الأرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾ وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾ فَکَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ﴿٦﴾ وَکُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً ﴿٧﴾ فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ﴿٩﴾ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ زمانی که وقوع یابد آن واقعه(1) نیست در وقوعش دروغی.(2) پست‌کننده‌ای بالابرنده است.(3) زمانیکه لرزانده شود زمین یک نوع لرزشی سخت؛(4) و کوبیده و خرد گردند کوه‌ها یک نوع کوبیدنی سخت؛(5) پس باشند (مانند) غبار پراکنده؛(6) و شما سه دسته گردید:(7) پس یاران برکت(دست راست)؛ کدامند یاران یمین‌؟(8) و یاران چپ؛ کدامند یاران چپ‌؟(9) و سبقت‌گیرندگان که سبقت گیرندگانند.(10) 💥عصاره فراز اول: (توصیف روز قیامت) قیامت واقعه ای بس عظیم و غیر قابل تصور است که عالم را زیرورو میکند و انسان ها را به سه دسته نیک بختان، نگون بختان و مقربان تقسیم میکند. خانم هاديان زاده جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم به نام خدا در قرآن نکات و موارد متعددی راجع به چگونگی و آداب سخن گفتن انسانها و نیز پیامبر اسلام ،ذکر شده است که در این صفحه به طور خلاصه آنها را بیان خواهیم کرد: 1⃣ و انصاف در هنگام سخن گفتن خداوند در سوره انعام آیه ۱۵۲ میفرماید: 💠 وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى مکارم: و هنگامي كه سخني ميگوئيد عدالت را رعايت نمائيد حتي اگر در مورد نزديكان بوده باشد. http://yon.ir/Qp520 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي، 🔹وَ لِسَاناً عَلَى مَنْ خَاصَمَنِي، 🔹وَ ظَفَراً بِمَنْ عَانَدَنِي. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و مرا در برابر كسى كه به من ستم مى كند دستى توانا، 🔸در برابر آن كه با من مجادله مى كند زبانى گويا 🔸و در برابر آن كه با من دشمنى مى ورزد پيروزى اى آشكارا ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 90/08/30 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✳️تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها * به نظر شما آیا علامه طباطبایی همانطور که در مسائل برون دینی مثل مسائل فلسفی از حرّیت و شجاعت برخوردار بود، در مسائل هم از این امتیاز بهره مند بود؟ علامه به دلیل اینکه نقطه شروعش و مبدأ حرکتش متفاوت است، به نتایج متفاوتی می رسد، مثلاً کسی که ابتدا به سراغ روایات فقهی می رود، فقط به حکم شرعی می رسد، چون روایات نوعاً در مقام بیان حکم شرعی است، ولی علامه که همان حکم را در قرآن می بیند، یک باره متوجه می شود که جنبه فقهی و جنبه اخلاقی آن حکم با هم توأم است و نمی توان فقه را بدون اخلاق مطرح کرد و به نتیجه رسید. ✨✨جامعه ای که فقط به اهمیت می دهد، صورتش و ظاهرش درست می شود، ولی از درون مشکل خواهد داشت. ✨✨ علامه این نکته 👆👆را از شیوه خاص قرآن در بیان احکام استفاده کرده که فقه و اخلاق را به هم آمیخته است. 👈ایشان در ذیل آیه 229 سوره بقره که احکام طلاق در آن مطرح شده می فرماید: "آیه اشعار به آن دارد که بین احکام فقهی و اصول اخلاقی نباید کرد و اگر صرفاً به احکام فقهی عمل شود و نسبت به ظواهر جمود و قشری گری وجود داشته باشد، مصالح مورد نظر دین و سعادت بشر، نابود می گردد، و یگانه سرّ انحطاط مسلمانان همین است که از دین به پیکره آن اکتفا کرده و روح آن را از دست داده اند". ⬅️بنظر بنده این چند جمله کوتاه، گویای مبانی علامه است، همان مبانی که مورد قبول بسیاری فقیهان نیست، او صرف عمل به احکام فقهی را نه تنها مایه سعادت بشر نمی داند که عامل انحطاط می شمارد و اخلاق را سبب زنده شدن فقه می شمارد، این نگاه، محصول اعتناء به قرآن است و علامه بر همین اساس، جامعه دینی را آسیب شناسی می کند و علت انحطاط را در سقوط اخلاقی می داند، و نه در سقوط فقهی! باز هم تکرار می کنم آیا شما فقیه دیگری سراغ دارید که چنین تحلیل ارائه کرده باشد؟ جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید http://yon.ir/KiEAV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛