#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_93
❇️#مجازات_قتل_عمد
💠وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً
🌱و هر کس مؤمنی را بهعمد بکشد، سزایش جهنم است که همیشه در آن خواهد ماند، و خدا بر او خشم گرفته و لعنتش کرده و برایش عذابی بزرگ آماده کرده است.
نساء - ۹۳
🔷✨از آنجا كه آدمكشی يكی از بزرگترين جنايات و گناهان خطرناك است و اگر با آن مبارزه نشود، امنيت كه يكی از مهمترين شرائط يك اجتماع سالم است به كلی از بين میرود، قرآن در آيات مختلف آن را با اهميت فوق العادهای ذكر كرده است، تا آنجا كه قتل بیدليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روی زمين معرفی میكند.
(مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً)" آن كس كه انسانی را بدون اينكه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همه مردم را كشته است"
👈 به همين دليل در آيه مورد بحث نيز برای كسانی كه فرد با ايمانی را عمدا به قتل برسانند چهار مجازات و كيفر شديد اخروی (علاوه بر مسئله قصاص كه مجازات دنيوی است) ذكر شده است:
1⃣ خلود يعنی جاودانه در آتش دوزخ ماندن.
(وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها).
2⃣ خشم و غضب الهی (وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ).
3⃣ دوری از رحمت خدا (و لعنه).
4⃣ مهيا ساختن عذاب عظيمی برای او (و أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً). و به اين ترتيب از نظر مجازات اخروی حد اكثر تشديد در مورد قتل عمدی شده است، به طوری كه در هيچ مورد از قرآن اينچنين مجازات شديدی بيان نگرديده و اما كيفر دنيوی قتل عمد همان قصاص است كه شرح آن در ذيل آيه ۱۷۹ سوره بقره در جلد اول صفحه ۴۴۲ گذشت).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا
بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب در ايه نزل به الروح الامين على قلبك
و مراد از قلب در كلام خداى تعالى هر جا كه به كار رفته آن حقيقتى است از انسان كه ادراك و شعور را به آن نسبت مى دهند، نه قلب صنوبرى شكل ، كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است ، و يكى از اعضاى رئيسه بدن آدمى است ، به شهادت آياتى از قرآن كريم كه ذيلا خاطرنشان مى شود.
در سوره احزاب قلب را عبارت دانسته از آن چيزى كه در هنگام مرگ به گلوگاه مى رسد و مى فرمايد: ((و بلغت القلوب الحناجر)) كه معلوم است مراد از آن ، جان آدمى است .
و در سوره بقره آن را عبارت دانسته از چيزى كه متصف به گناه و ثواب مى شود. و فرموده : ((فانه آثم قلبه )) و معلوم است كه عضو صنوبرى شكل گناه نمى كند، پس مراد از آن همان جان و نفس آدمى است . و شايد وجه اينكه در جمله ((نزل به الروح الامين على قلبك )) پاى قلب را به ميان آورد و نفرمود: ((روح الامين آن را بر تو نازل كرد)) اشاره به اين باشد كه : رسول خدا چگونه وحى و قرآن نازل را تلقى مى كرده ؟ و از آن جناب آن چيزى كه وحى را از روح مى گرفته نفس او بوده ، نه مثلا دست او، يا ساير حواس ظاهرى اش ، كه در امور جزئى به كار بسته مى شود.
پس رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در حينى كه به وى وحى مى شد، هم مى ديد و هم مى شنيد، اما بدون اينكه دو حس بينايى و شنوايى اش به كار بيفتد، همچنان كه در روايت آمده ، كه حالتى شبيه به بيهوشى به آن جناب دست مى داد، كه آن را به ((رحاء الوحى )) نام نهاده بودند.
پس آن جناب همانطور كه ما شخصى را مى بينيم و صدايش را مى شنويم ، فرشته وحى را مى ديد و صدايش را مى شنيد، اما بدون اينكه دو حاسه بينايى و شنوايى مادى خود را چون ما به كار بگيرد.
و اگر رؤيت او و شنيدنش در حال وحى عين ديدن و شنيدن ما مى بود، بايستى آنچه مى ديده و مى شنيده ميان او و ساير مردم مشترك باشد و خلاصه اصحابش هم فرشته وحى را ببينند و صدايش را بشنوند و حال آنكه نقل قطعى اين معنا را تكذيب كرده و حالت وحى بسيارى از آن جناب سراغ داده كه در بين جمعيت به وى دست داده و جمعيتى كه پيرامونش بوده اند هيچ چيزى احساس نمى كرده اند، نه صداى پايى ، نه شخصى و نه صداى سخنى كه به وى القاء مى شده است .
اين را هم نمى توانيم بگوييم كه ممكن است خداى تعالى در آن حال در حاسه جمعيت تصرف مى كرده و نمى گذاشته كه آنچه را او مى ديده ايشان ببينند و آنچه را او مى شنيده بشنوند و خلاصه امور غيبى همه از اين جهت غيبند كه خدا در حواس ما تصرف كرده ، كه نمى توانيم آنها را درك كنيم .
ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه :450
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت نهم :
💢💮سابقه #زندان«حبس»در #فقه_شیعه
2⃣ : #زندان_به_عنوان_مجازات_حدی
🔻 در بیان مطالب مربوط به #زندان در شرع مقدس اسلام و خصوصاً در مذهب شیعه با این سئوال مواجه میشویم که مجازات زندان، #حد است یا #تعزیر ؟❓
👈 در جواب این سؤال باید بیان نمود که به جز موارد محدودی که از نظر فقهای شیعه مجازات زندان حد محسوب میشود بقیه موارد جزء مجازات تعزیری به حساب میآید.
💢👈 از مسائلی که امامیه بر ان اتفاق نظر دارند است است که دزدی، پس از این که در مرتبه اول دستش و در مرتبه دوم پایش قطع شد، اگر بار سوم دزدی کرد، زندانی میشود.
↩️دومین مورد از مجازات زندان که عنوان #حد دارد زندان کردن #زن_مرتد است
💢👈مطالب ذکر شده مؤید این مطلب است که در#شرع_مقدس_اسلام دامنه حبس فوق العاده محدود است ، در #جرائم موجب حد حبس وجرائم موجب تبعید و #نفی_بلد که فقها ی بزرگوار حکم به حبس در ان سه مورد فرمودند، قصد بر این است که جامعه از شرّ و مفسده این مجرمین در امان باشد که این مورد از حبس به خوبی روشن است که جنبه تأمینی دارد، چرا که وقتی شخص دو مرتبه اقدام به سرقت کرده و هنوز مفسده ای از جانب او هست و یا زن مرتد که امکان وجود مفسده وی برای جامعه هست درنهایت شرع مقدس حکم به #حبس آنها نموده است.
3⃣ : #زندان به عنوان #مجازات_تعزیری
💢👈در بقیه موارد که حکومت اسلامی اقدام به زندان کردن افراد میکند در #جرائم گوناگون ، این حبسها تحت عنوان #مجازات_تعزیری است که جزئیات آن بسته به نظر حاکم شرع است
💫ادامه دارد.
📖بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام
🖊نویسنده محمد علی کریمی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
.
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
یَا رَبِّ اِنَّ لَنَا فِیکَ اَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً
خدایا ما روی تو خیلی حساب کردیم
🌹دعای ابو حمزه ثمالی
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 95 تا 101
📄#صفحـہ_94
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا