eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠‏فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‌ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (۱۳/مائده) 🌱‏پس (بنی‌اسرائيل را) به خاطر شكستن پيمانشان لعنت كرديم (و از رحمت خويش دور ساختيم) و دل‌هايشان را سخت گردانيديم. آنان كلمات (الهی) را از جايگاه‌های خود تحريف می‌كنند و بخشی از آنچه را به آنان تذكّر داده شده بود فراموش كردند، و تو همواره بر خيانتی از آنان آگاه می‌شوی (هر روز توطئه و خيانتی تازه دارند) مگر اندكی از ايشان (كه سنگدل و تحريف‌گر و خائن نيستند). پس، از آنان درگذر و از لغزش‌هايشان چشم بپوش. همانا خداوند نيكوكاران را دوست می‌دارد. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏در اوّلين آيه‌ی اين سوره، وفای به پيمان‌ها و در آيه‌ی قبل، پيمان خداوند با بنی‌اسرائيل آمده است. اين آيه آثار خلف وعده و پيمان‌شكنی را مطرح می‌كند. ‏نسيان گاهی به معنای فراموشی غير اختياری است كه انتقادی بر آن نيست؛ ولی گاهی به معنای بی‌اعتنايی وبی‌توجّهی است كه قابل انتقاد است. مانند؛ موردی كه در اين آيه آمده است. «نَسُوا حَظًّا» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹از پيمان‌شكنی بنی‌اسرائيل و عواقب آن عبرت بگيريم. فَبِما نَقْضِهِمْ‌ ... لَعَنَّاهُمْ‌ ‏🔹پيمان‌شكنی با خدا، عامل محروميّت از لطف الهی و زمينه‌ی پيدايش سنگدلی است. لَعَنَّاهُمْ‌ ... جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً در آيه‌ی ۷۷ سوره‌ی توبه نيز پيمان‌شكنی با خدا، سبب پيدايش نفاق است. «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ» ‏🔹گروهی از بنی‌اسرائيل، همواره اهل خيانت بودند. «لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‌ خائِنَةٍ مِنْهُمْ» ‏🔹پيامبر صلی الله عليه و آله دائماً بر اعمال ورفتار يهود ناظر بودند. «لا تَزالُ تَطَّلِعُ» ‏🔹در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نكنيم. ( «إِلَّا قَلِيلًا» يعنی همه‌ی بنی‌اسرائيل توطئه‌گر نبودند.) ‏🔹عفو و صفح، از مصاديق احسان است. فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ‌ ... الْمُحْسِنِينَ‌ ‏🔹عفو و گذشت كردن از كافر نيز احسان ونيكی است. فَاعْفُ عَنْهُمْ‌ ... إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌ ‏🔹نيكوكار، محبوب خداست. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۲ وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا و به موسي کتاب [=تورات] بخشيديم و آن را وسيله هدايت بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب] قرار داديم [و با معارف توحيدي هشدارشان داديم] که هرگز سواي من 4 وکيلي [=کارگزار و تکيه‌گاهي] نگيريد. __ ۴- دو آية نخست اين سوره، از روشن‌ترين مواردي است در قرآن که ضمائر من، ما و او، در مورد خدا در کنار هم آمده است؛ در آية نخست «او» را با موصول «الذي» غائب فرض کرده است، گوئي گوينده‌اي خدا را معرفي مي‌کند، در وسط آيه خداوند با ضمير «ما» خود را نشان مي‌دهد [لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا] تا دست اندرکاري همه نيروهاي جهان را براي رشد و تعالي بخشيدن به بنده‌اش نشان دهد. آية دوم با ضمير «ما» آغاز مي‌شود [وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ]، اما در انتها به ضمير «من» [مِنْ دُونِي] ختم مي‌گردد تا نشان دهد تنها خدا وکيل است و تکيه و توکل بايد به او باشد. اسراء : ۴ وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا و بر بني‌اسرائيل [چنين سرنوشتي را] گذرانديم که شما مسلماً [با چنين سوء رفتاري،] دو بار در زمين فساد خواهيد کرد ۷ و مسلماً گردنکشي بزرگي خواهيد نمود.۸ __ ۷- در مورد اين دو فساد و گردنکشي، مفسرين احتمالات متعددي داده و براي هر کدام دلايلي ذکر کرده‌اند. از نظر تاريخي، معروف‌ترين آن دو، يورش بُخت‌النصر پادشاه بابل [عراق فعلي] در سال 586 پيش از ميلاد به بيت‌المقدس است که پس از کشتار وسيع يهوديان و آتش زدن مسجد [معبد- هيکل سليمان] و تخريب كامل آن، باقيمانده از کودکان و زنان و پيران اسير را به بابل برد که حدود نيم قرن بعد کورش کبير پس از فتح بابل آزادشان ساخت و به اورشليم بازشان گرداند و مخارج بازسازي معابد و ديار آنها را در اختيارشان نهاد. از نشانه‌هاي آيات بعد مي‌توان فهميد در هر دو واقعه دشمن توانسته است وارد «مسجد»، كانون هويت ديني و قومي آنان شده و آن را به كلي تخريب نمايد. اتفاقاً گزارشات تاريخي نيز بر دو بار تخريب مسجد [معبد- هيكل سليمان] در زمان بُخت‌النصر [587 پيش از ميلاد] و زمان وسپاسين امپراطور روم در سال 70 ميلادي حكايت مي‌كند. برحسب گزارش مؤرخين، در سال 70 ميلادي «وسپاسين» امپراطور روم در عكس‌العمل نسبت به شورش گستردة يهوديان در بيت‌المقدس به آن شهر حمله مي‌كند و پس از كشتار و خرابي فراوان، بسياري از يهوديان را از آن شهر اخراج و آواره مي‌سازد. ۸- علوّ و استعلا از همان روحيه خود برتربيني نژادي و تکبّر تاريخي اين قوم، که ريشه همه گردنکشي‌ها و تجاوز به حقوق همسايگان بوده، ناشي گشته و امروز نيز در قالب صهيونيسم جلوه‌گر مي‌باشد. فعل «قضي» در قرآن 21 بار به خدا نسبت داده شده است؛ بيش از همه به صورت اسم ظاهر الله و ربّ و ضمير سوم شخص «او» آمده است، که دلالت بر امر و حکمي مستقيم از طرف خدا مي‌کند. يک بار نيز «من» [قضيت] و بالاخره 4 بار با ضمير «ما» آمده است [حجر 66 (15:66) ، سبا 14 (34:14) ، قصص 44 (28:44) ، اسراء 4 (17:4) ] که نقش خود شخص و نيروهاي ديگر جهان را در اين قضاي الهي روشن‌تر نشان مي‌دهد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت چهارم : پرسش 4:❓ اسلام بسیاری از را ابقا کرده است (مانند مهر، انواع طلاق و...) البته با تعدیل در برخی موارد. چه چیزی وجود این احکام را توجیه می‌کند، با این که می‌دانیم اسلام در دیدگاه خود درباره با اختلاف دارد؟ 💠💢پاسخ: تمام سنت‌ها‌ی‌ موجود در جاهلیت، ساخته و پرداخته خود جاهلیت نبوده، بسیاری از آن سنت‌ها از تعالیم آسمانی پیامبران گذشته باقی مانده بود، اما با معنای اساسی انسانی خود؛ بنابراین اسلام آمد و برخی از قوانین عامه انسانی را - که اساس دینی یا منطقی داشت - ابقا کرد، در برخی از آن‌ها تعدیل ایجاد کرد، مانند که اسلام آن را از ضرورت قیمت زن بیرون آورد و آن را هدیه‌ای از جانب مرد به زن تلقی کرد. در بسیاری از امور دیگر نیز همین گونه است. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدايا به من بينايى و بصيرتى در امور آخرت عطا فرما تا با اشتیاق فراوان و از بیم تو به جای گناهان در پى كارهاى نيك باشم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 14 تا 17 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مِنَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصاری‌ أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ (۱۴/مائده) 🌱‏و از كسانی كه گفتند ما مسيحی هستيم پيمان گرفتيم، پس آنان (نيز همچون بنی‌اسرائيل) بخشی از آنچه را تذكّر داده شده بودند فراموش كردند، پس دشمنی و كينه را تا روز قيامت در ميانشان قرار داديم و خداوند به زودی آنان را به آنچه انجام می‌دهند آگاه خواهد ساخت. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹ادّعا بسيار است، امّا عمل اندك. قالُوا إِنَّا نَصاری‌ ... فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا ... ‏🔹هركس ادّعايی دارد بايد مسئوليّتی را بپذيرد. «قالُوا إِنَّا نَصاری‌ أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ» ‏🔹نتيجه‌ی فراموشی تذكّرات الهی و بشارات عَهدَين، تفرقه و عداوت است. ‏فَنَسُوا ... فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ ‏🔹از پيامدهای تلخ پيمان شكنی ديگران و كافر شدن آنان عبرت بگيريم. (از نصارا پيمان گرفتيم، چون فراموش كردند گرفتار بدبختی شدند). أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا ... فَأَغْرَيْنا ‏🔹تفرقه و دشمنی، از عذاب‌های الهی است. فَنَسُوا ... فَأَغْرَيْنا ‏🔹همه‌ی كارها زير نظر خداوند است و پاداش و كيفر خواهد داشت. «يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چگونه ممكن است ، خدا باشد؟! 💠لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ مِنَ اللَّـهِ شَيْئاً إِنْ أَرادَ أَنْ يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً وَ لِلَّـهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ 🌱بی‌شک کسانی که گفتند «الله همان مسیح پسر مریم است»، کافر شدند. بگو: «اگر خدا مسیح پسر مریم و مادرش و همه‌ی اهل زمین را هلاک کند، چه کسی می‌تواند ذرّه‌ای مانعش شود؟؛ حال آن‌که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آن دو است، برای خداست. آنچه بخواهد، می‌آفریند؛ زیرا خداوند بر هر کاری تواناست. مائده -۱۷ 🔷✨‏برای تكميل بحثهای گذشته در اين آيه شديدا به ادعای الوهيت مسيح ع حمله شده و آن را يك كفر آشكار شمرده و ميگويد:" بطور مسلم كسانی كه گفتند: مسيح بن مريم خدا است كافر شدند و در حقيقت خدا را انكار كرده‌اند". ‏(لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ‌). ‏برای روشن شدن مفهوم اين جمله بايد بدانيم كه مسيحيان چند ادعای بی اساس در مورد خدا دارند : 🔹نخست اينكه: عقيده به خدايان سه‌گانه دارند كه‌ آيه ۱۷۰ نساء به آن اشاره كرده و آن را ابطال ميكند. لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ‌ إِلهٌ واحِدٌ. 🔹‏ديگر اينكه: آنها خدای آفريننده عالم هستی را يكی از خدايان سه‌گانه ميشمرند و به او خدای پدر۲ ميگويند، قرآن اين عقيده را نيز در آيه ۷۳ سوره مائده ابطال ميكند (لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا إِلهٌ واحِدٌ) كه تفسير آن بخواست خدا بزودی خواهد آمد. 🔹‏ديگر اينكه خدايان سه‌گانه در عين تعدد حقيقی، يكی هستند كه گاهی از آن تعبير به وحدت در تثليث ميشود، و اين همان چيزی است كه در آيه فوق به آن اشاره شده كه آنها ميگويند خدا همان مسيح بن مريم و مسيح بن مريم همان خدا است! و اين دو با روح القدس يك واحد حقيقی و در عين حال سه ذات متعدد! را تشكيل ميدهند!! بنا بر اين هر يك از جوانب سه‌گانه تثليث كه بزرگترين انحراف مسيحيت است در يكی از آيات قرآن مورد بحث قرار گرفته، و شديدا ابطال شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا ۱- در این فراز با مثال کوتاهی از سرنوشت قوم بنی اسراییل،تعدادی از قوانین و سنتهای ثابت الهی در جهان را بیان میکند که: -لطف یا غضب خدا بر هر امتی تابع رفتار انهاست و اینگونه نیست که همواره ثابت بماند. - نتیجه عملکرد خوب یا بد شما مستقیما به خودتان برمیگردد. -اگر شما تغییر کردید،واکنشها و پاسخهای طبیعت هم تغییر میکند. ۲- در آیه ۳ با اشاره کوتاه به اینکه قوم بنی اسراییل از نسل نجات یافتگان همراهان نجات یافته حضرت نوح بودند، چند نکته را متذکر میشود: - مستقل بودن سنتهای الهی از روابط نسبی اقوام (و نفی این ذهنیت که چون پدرانشان خوب بودند اینها هم در امان از عذاب هستند) -شکور بودن نوح بعنوان عامل مهم نجات اصحاب کشتی نوح مطرح میشود چرا که در ایه بعد هم عدم شکور بودن و فساد و علو و سرکشی انها را موجب تحقق ذلت و مغلوب شدن توسط اقوام قوی تر بیان میکند. -یاداوری سرنوشت قوم نوح برای تنبه و تذکر مخاطبان که چنین عذابهای جمعی امکان پذیر بوده و خواهد بود. ۳- مهم ترین و اصلی ترین محور هدایت در تورات ،در ایه 2 توحید و اجتناب از اتخاذ وکیلان غیر خدا بیان شده است. این موضوع در مجموعه هدایتی قران که در این سوره بیان شده نیز چندبار تاکید شده است. ۴- این فراز در واقع مثالی مختصر از قوم یهود برای مشروح مطالبی است که در ادامه در خصوص قران و پیامهای محوری ان، بعثت پیامبر و مواجهه مخالفان با ایشان می باشد 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت پنجم : پرسش 5. (بخش اول):❓ برخی ادعا می‌کنند که اهمیت نقش به عنوان ، ایجاب می‌کند که به آموختن آنچه مربوط به این مسئله است به طور اساسی بپردازد، آیا اسلام نیز چنین نظری دارد؟ 💢👈پاسخ: دانش در اسلام، ارزش انسانی برای همه انسان‌هاست و معیاری برای برتری افراد به حساب می‌آید، قرآن می‌گوید: 🔸(هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ)؛ (7) آیا آنان که می‌دانند و آنان که نمی‌دانند برابرند؟ (إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ)؛ (8) فقط صاحبان خرد ناب، درس عبرت می‌گیرند. 💢👈 برای زن و مرد به یک اندازه ارزش می‌آورد؛ اهمیت تحصیل دانش برای زن و مرد فرقی ندارد، 🌹 امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: قیمة کل امرئ ما یحسنه؛ ارزش هر شخصی به اندازه تخصص اوست. از همین رو قرآن هنگامی که به افزودن دانش توجه می‌دهد می‌فرماید: 🔹 (وَقُل رَبِّ زِدْنِی عِلْماً) (9)، یا آن جایی که به تفکر تشویق می‌کند، می‌گوید: (وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ) (10)، روی سخن او تنها به زن نیست اگرچه به مقتضای قاعده زبانی صیغه مذکر است، اما مرد و زن هر دو مخاطب هستند، زیرا از نظر اسلام هر انسانی، زن یا مرد، به طور مستقل از دیگران مسئول ایمان خود به خدا و روز قیامت است که ایمان، موضوع قابل تقلید نیست؛ و برای این که رسیدن به ایمان، نیازمند خردورزی و برای گسترش افق تفکر و ادراک است، پس زن نیز مانند مرد باید توانایی‌ها‌ی‌ عقلی خویش را گسترش دهد. 🌐👈از آن جا که اسلام مرد و زن را دارای نقشی برابر در انسانیت می‌داند، هر دو را به طور مساوی مسئول ایفای این نقش می‌شناسد. پس برتری یکی بر دیگری در تحصیل دانش و درجه آن و طبیعت دانش‌هایی که می‌آموزند، منطقی نیست. 🔸این سخن که زن نیز در برابر خدا مانند مرد مسئول باشد، به رسمیت شناختن آزادی زن در فکر و اراده است. این که زن باید توانایی‌های خویش را تقویت کند و نقاط ضعف خویش را برطرف کند تا بتواند از انحراف خویش جلوگیری کند و در برابر تهدیدات دنیای بیرون ایستادگی کند، این‌ها چیزهایی هستند که دانش به اندازه زیادی می‌تواند در تحقق بخشیدن آن‌ها برای انسان سهم داشته باشد؛ چه برای زن و چه برای مرد. 💢تأکید بر نقش به این معنا نیست که دانش و زندگی او در همین نقش منحصر باشد، به گونه‌ای که هر چیز مربوط به این زمینه نباشد، برای او ممنوع باشد؛ چنان که برخی می‌پندارند، بلکه زن به عنوان انسان به تمام مواهب دانش نیازمند است، نه به برخی از ابعاد محدود آن. استدلال به این که توانایی‌های جسمی و عقلی زن محدود است، نیز سخنی است ستمگرانه و اجحاف بر زن؛ این ادعا انسانی نیست. 👈خدای متعال زن و مرد را آفرید تا با هم و در چارچوب ویژگی‌های خویش تکامل یابند، اما با این حال هر کدام از آن‌ها را جدای از دیگری مسئولیت داده است؛ مسئولیت اقتضا می‌کند که هر یک از زن و مرد، توانایی، آزادی اراده، آزادی فکر و فعالیت داشته باشد، چنان که گذشت. اگر وظیفه مادری اقتضا می‌کند که در این زمینه توانایی‌های خویش را رشد بدهد، وظیفه پدری نیز اقتضا می‌کند که مرد برخی از توانایی‌های ویژه پدری را در خود گسترش بدهد. این ویژگی‌ها مانع از آن نیست که آن دو برای تبادل نقش‌های خویش در این سطح آمادگی داشته باشند، 💢👈در نتیجه توجیهی برای تفاوت بین و از نظر نیست، نه از نظر موضوع و ماهیت و نه از نظر سطح علمی که بدان برسند. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 18 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan