eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🌱ای مسلمانان، خود را از (خشم) خدا در امان نگه دارید و وسیله‌ای (برای تقرب) به او بجویید و در راهش تلاش کنید. باشد که به خواسته(های دنیا و آخرت) خود دست یابید. مائده - ۳۵ 🔷✨‏در اين آيه روی سخن به افراد با ايمان است و به آنها سه دستور برای رستگار شدن داده شده: ‏نخست می‌گويد:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد: تقوا و پرهيزگاری پيشه كنيد. ‏(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ‌). ‏سپس دستور می‌دهد كه" وسيله‌ای برای تقرب به خدا انتخاب نمائيد" (وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ). ‏و سرانجام" دستور به جهاد در راه خدا می‌دهد". (وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ‌). 👈 ‏و نتيجه همه آنها اين است كه" در مسير رستگاری قرار گيريد". ‏(لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌). 🔷✨‏موضوع مهمی كه در اين آيه بايد مورد بحث قرار گيرد دستوری است كه در باره انتخاب" وسيله" در اين آيه به افراد با ايمان داده شده است. ‏" وسيله" در اصل به معنی تقرب جستن و يا چيزی كه باعث تقرب به ديگری از روی علاقه و رغبت می‌شود می‌باشد. ‏بنا بر اين وسيله در آيه فوق معنی بسيار وسيعی دارد و هر كار و هر چيزی را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار می‌شود شامل می‌گردد كه مهمترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم ص و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاقهای پنهانی و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير می‌باشد 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذابِ يَوْمِ الْقِيامَةِ ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۳۶/مائده) 🌱‏همانا كسانی كه كافر شدند، اگر تمام آنچه را در زمين است و همانند آن را دارا باشند تا برای نجات از عذاب روز قيامت فديه دهند، از آنان پذيرفته نمی‌شود و برای آنان عذابی دردناك است. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏همه‌ی راه‌های نجات در قيامت بسته است، كافران نه از رحمت الهی بهره‌مند می‌شوند، چون مخصوص اهل تقواست. «رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ»، و نه از شفاعت كامی می‌گيرند، چون شفاعت مخصوص كسانی است كه خداوند از آنان راضی‌ باشد. «لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلًا» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 كارآيی اموال، تنها در دنياست و در آخرت، ثروت بی ثمر است. ما تُقُبِّلَ‌ ... ‏🔹 روز قيامت در دستگاه عدل الهی، فديه پذيرفته نمی‌شود. لِيَفْتَدُوا ... ما تُقُبِّلَ‌ ‏🔹 عامل اصلی سعادت، در درون انسان است (ايمان، تقوا وجهاد)، نه در بيرون (مال و ثروت). لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ... ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ‌ ‏🔹 عذاب كافران، نه با فديه دفع می‌شود، نه با گذشت زمان قطع می‌گردد. «وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۶ ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا سپس تسلط بر آنان را به شما باز مي‌گردانيم 10 و با اموال و پسران [=ثروت و قدرت] ياري‌تان مي‌کنيم و از نظر جمعيت شما را بيشتر [از دشمن] خواهيم کرد. __ 10- همانطور كه مي‌دانيد، كورش‌كبير پس از فتح بابل در سال 539 پيش از ميلاد، قوم بني‌اسرائيل را پس از 48 سال اسارت آزاد مي‌كند و به بيت‌المقدس باز مي‌گرداند و هزينة تجديد بناي معبد [هيكل سليمان] و بازسازي شهر را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. در ساية حمايت كورش و جانشينان بعد از او بود كه بني‌اسرائيل به بازنويسي تورات و توسعه و ثروت و قدرت نائل شدند و تا قرن‌ها در ساية اقتدار سلسلة هخامنشي و بعد از آن قرار گرفتند. اسراء ۷ : إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا اگر نيکي کنيد، به سود خود، و اگر بدي کنيد به زيان خودتان کرده‌ايد. 11 پس چون [بار ديگر ظلم و تجاوز کنيد] وعدة بعدي [=دومي] فرا رسد 12 [و بار ديگر بر شما يورش آورند] تا چهره‌تان را دژم سازند [=سيه روي‌تان کنند] و تا داخل مسجد [=الاقصي / قلب هويت شما] شوند، همچنانکه بار نخست وارد شده بودند، و به هر چه تسلط يابند [آنرا] کاملا نابود سازند. __ 11- اين شروط بيانگر حاکميت نظاماتي است که خدا بر جوامع انساني جاري کرده و برخلاف تصور بني‌اسرائيل، که خود را قوم سوگُلي و برگزيده خدا و مستثني از کيفر مي‌دانستند، اين قوانين به همه ملت‌ها حاکميت دارد از جمله امّت دچار تفرقه و ضعف و زبوني شده اسلام در روزگار ما. 12- عكس‌العمل انتقامي نسبت به دومين فساد و گردنكشي را، همانطور كه ذكر شد، مي‌توان با يورش امپراطور روم «وسپاسين» در سال 70 ميلادي به بيت‌المقدس تطبيق داد كه براي سركوب شورش گستردة يهوديان بار ديگر آن شهر را به آتش كشيد و مسجد [معبد] بزرگ آنان را كه به هزينة كورش در 6 قرن قبل به جاي هيكل سليمان ساخته شده بود تخريب كرد. اين دومين باري بود كه مهاجمان توانستند وارد مسجد شده و همه چيز را نابود سازند. بعد از اين تاريخ يهوديان توسط مسيحياني كه از مظالم آنان به تنگ آمده بودند در نقاط مختلف دنيا آواره شدند و عمدتاً به كشورهاي اسلامي پناه آوردند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت هشتم : پرسش 7: ❓آیا در قرآن کریم تصریح روشنی درباره و مرد وجود دارد، یا این که متون دیگر اسلامی به این موضوع می‌پردازند؟ 💠👈پاسخ: آیاتی در قرآن آمده که به طور درباره کار سخن می‌گوید؛ مانند: 🔸(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ)؛ (12) 🔹ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به قراردادهایی که بسته‌اید وفا کنید. این آیه مردان و زنان مؤمن را مخاطب قرار می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که به هر قراردادی که بسته‌اند وفا کنند، ♦️بدون فرقی میان زن و مرد. و در آیه رضاع، به روشنی از حق شیردهی مادر و مزد گرفتن او سخن به میان آمده است: 🔸(فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَأْتَمِرُوا بَیْنَكُم بِمَعْرُوفٍ وَإِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَى‏)؛ (13) و اگر برای شما [بچه] شیر می‌دهند، مزدشان را به ایشان بدهید و به شایستگی میان خود به مشورت بپردازید، اگر کارتان با هم [باز هم] به دشواری کشید، زن دیگری بچه را شیر دهد. 👈این سخن، یعنی زن به طور طبیعی حق دارد اجرت بگیرد، اما اگر بر سر مقدار اجرتی که زن برای شیر دادن مطالبه کرد اختلاف کردند و زن می‌خواست مقدار بیشتری بگیرد، پدر می‌تواند زن دیگری را برای شیر دادن فرزندش انتخاب کند. اسلام از کاری که مخصوص مردان باشد، سخنی به میان نیاورده است. 💢🔻قوانینی که درباره کار دارد، همه عمومی هستند و هیچ تفاوتی میان انواع کارها قائل نشده است. از این نوع برخورد می‌فهمیم که اسلام در کار و نتیجه آن بین و فرقی نمی‌گذارد. 💢👈این نکته مسئله دیگری را نیز برای ما روشن‌تر می‌کند؛ اسلام در انجام یک کار به خصوص بین زن و مرد از نظر مقدار تمایزی نمی‌بیند؛ به عکسِ آنچه که در برخی از کشورها و یا مراکز صنعتی و کشاورزی معمول است. کارفرمایان در این مراکز، زنان را بیشتر برای کار استخدام می‌کنند، تنها به این دلیل که زنان مزد کمتری مطالبه می‌کنند و در نتیجه آنان پول کمتری خواهند پرداخت. ♦️در اسلام چیزی به نام مزد زن یا مرد وجود ندارد که زن چقدر بگیرد و مرد چقدر بگیرد، بلکه زن و مرد برابر هستند و مقدار مزد هر یک را توافق او با کارفرما تعیین می‌کند. بنابراین، مشکلی وجود ندارد، نه از نظر اصل قانون و نه از جنبه عقد ازدواج. هم چنین درباره کار زن جای این پرسش وجود ندارد که آیا جایز است یا نه، یا این که زن چه نوع کاری را می‌تواند انجام دهد و چه کاری را نمی‌تواند انجام دهد، یا این که چند است و یا چند درصد؟ (12. مائده، آیه 1. 13. طلاق، آیه6 ) 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❣الهی، همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دل آسوده. ❣الهی، از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه. 💞الهی، به لطفت دنیا را از من گرفته‌ای، به كرمت آخرت را هم از من بگیر! 📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 37 تا 41 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
هدایت شده از گودرزی
❇️ 💠وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌱(بخشی از) دو دست مرد سارق یا زن سارق را قطع کنید؛ تا کیفری در برابر عملشان (و) مجازاتی از سوی خدا باشد. خداوند، شکست‌ناپذیر و حکیم است. مائده - ۳۸ 🔷✨در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی كه در آيه حد زنا كار، زن زانيه بر مرد زانی مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدی عامل اصلی بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بی‌بند و بار!. ‏سپس می‌گويد:" اين كيفری است در برابر اعمالی كه انجام داده‌اند و و مجازاتی است از طرف خداوند".‏(جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّـهِ‌). 👈 ‏در حقيقت در اين جمله اشاره به آن است كه 🔹اولا- اين كيفر نتيجه كار خودشان است و چيزی است كه برای خود خريده‌اند و 🔹ثانيا- هدف از آن پيشگيری و بازگشت به حق و عدالت است (زيرا" نكال" به معنی مجازاتی است كه به منظور پيشگيری و ترك گناه انجام می‌شود- اين كلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر كاری كه جلوگيری از انحراف كند گفته شده است) و در پايان آيه برای رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه‌ نيست می‌فرمايد: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است. 👌بنا بر اين دليلی ندارد كه از كسی انتقام بگيرد و هم" حكيم" است بنا بر اين دليلی ندارد كه كسی را بی‌حساب مجازات كند (وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌). در آيه بعد راه بازگشت را به روی آنها گشوده و می‌فرمايد:" كسی كه بعد از اين ستم توبه كند و در مقام اصلاح و جبران برآيد خداوند او را خواهد بخشيد زيرا خداوند آمرزنده مهربان است" 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
هدایت شده از گودرزی
❇️ 💠‏أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ (۴۰/مائده) 🌱‏آيا ندانستی كه حكومت و فرمانروايی آسمان‌ها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب می‌كند و هركه را بخواهد می‌آمرزد و خداوند بر هر چيزی تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب می‌دهد، و تائب پشيمان را می‌پذيرد و می‌بخشايد). 💬‏پيام‌ه🔻 ‏🔹 كسی كه بر هستی حاكم است، حقّ دارد قوانين هستی را وضع كند. السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ ... لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ‌ ... ‏🔹 مجرمان بدانند كه راه فراری ندارند و بايد به سوی خدا بازگردند. «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ‏🔹 خداوند نيازی به توبه‌ی بندگان ندارد، چون همه‌ی هستی از آن اوست. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ‏🔹 انسان بايد در حالتی ميان بيم و اميد باشد. «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ» ‏🔹 عفو يا عذاب، هردو نمونه‌ای از قدرت اوست. يُعَذِّبُ‌ ... يَغْفِرُ ... عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۸ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا اميد است [اگر متنبّه شديد] پروردگارتان بر شما رحمت آورد و اگر [بار ديگر به فساد و گردنکشي] بازگرديد [ما نيز به رویه کيفر] باز مي‌گرديم، و [علاوه بردنيا، در آخرت نيز] دوزخ را محصور کننده‌اي ۱۳ [=زنداني] براي کافران [=دين‌داران دنياپرست] قرار داده‌ايم. ۱۴ ۱۳- «حَصِيرًا» از ريشه «حصر»، شدت محصور شدن و در تنگنا قرار گرفتن را تصوير مي‌کند. چنين تنگنائي را قرآن با کلماتي ديگر نيز مجسّم کرده است، از جمله: سجّين [زندان بسيار تنگ- مطففين 7 (83:7) و 8] و اسارت در غل و زنجير در مکاني بسيار تنگ [فرقان 13 (25:13) - وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا]. بديهي است چنان تنگنائي حالت مجازي داشته و بازتاب تنگ نظري‌هاي خودخواهانه و نژادپرستانة مردمي است که زندگي را بر ديگران تنگ مي‌کردند. از آنجائي که آخرت چيزي جز محصول و انعکاس طبيعي عملکرد عمر دنيائي نيست، «محصور» ماندن در دوزخِ اعمال، قابل فهم مي‌شود. ۱۴- تهديد «کافران» به جهنم محصور کننده، در حالي که بني‌اسرائيل ديندار و اهل کتاب بودند، نشان دهنده اين حقيقت است که دينداري موروثي و شناسنامه‌اي، که تنها هويت ظاهري را نشان مي‌دهد، دليل دين و ايمان نيست و دينداران ظاهري ممکن است کافر و منافق و مشرک هم باشند! اسراء : ۱۰ وَأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا و کساني که به آخرت ايمان نمي‌آورند [بايد بدانند] ما عذاب دردناکي براي آنها آماده کرده‌ايم ۱۶ [زیرا که انکار ابديت و اعمال ستمگرانه امروز، در سرنوشت بعدي عوارض عذاب‌آوري دارد]. ۱۶- آماده کردن آتش سوزان براي منکران قيامت، همچون قرار دادن اثر کشندگي براي سَم و مقدّر کردن سکته و سرطان و بيماري‌هاي ديگر، براي کساني که مراقب تغذيه و بهداشت و سلامت زندگي خود و داراي تحرک کافي نيستند، نتيجه طبيعي و عواقب آينده‌سوز ظلم و ستم منکران است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت نهم: پرسش 8: ❓اگر زن نیز بر شوهرش حق جنسی دارد، آیا قابل توجیه است که شوهر در صورت خودداری زن از پاسخ گویی جنسی او را بزند، آیا این عنف به زن نیست؟ 💠👈پاسخ: اولاً، حق برای مرد در حالی امتناع از تمکین حق جنسی؛ یعنی ، به این مسئله بازمی‌گردد که رابطه همسری راهی است شرعی، قانونی و اجتماعی برای ارضای غریزه جنسی؛ به گونه‌ای که نیازمند تماس جنسی با دیگری نباشد، اگر زن در این باره سرپیچی کند - چه در ازدواج موقت و چه به گونه دائمی - مثلاً مدتی کوتاه یا بلند از شوهر دوری کند، زمینه انحراف مرد فراهم می‌شود. بنابراین باید به یکی از راه‌های زیر متوسل شود: ↩️- نصیحت و موعظه، به هر شکلی که ممکن است؛ ↩️- دوری در بستر، یعنی تنبیه روانی؛ ↩️- ازدواج با زنی دیگر که البته این گزینه راه حل به حساب نمی‌آید، زیرا ممکن است در ازدواج دوم نیز این مشکل تکرار شود. ↩️- شکایت نزد قانون؛ اما قانون نمی‌تواند زن را الزام به کاری کند، زیرا هیچ قانونی نمی‌تواند این حکم را در مورد زن به اجرا بگذارد... . ♦️↩️- آخرین راه طلاق است که این نیز بیشتر فرار از مشکل است تا حل مشکل. در برابر این گزینه‌ها که غالباً راه حل نیستند، هنگامی که زن به نصیحت گوش بدهد و نه از دوری گزیدن مرد متوجه شود، مرد حق دارد به زدن متوسل شود؛ اعتبار این آیه شریفه که می‌فرماید: 🔸(وَاللَّاتِیْ تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغَوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً)؛ (14) زنانی را که از سر باز زدن‌شان از تمکین جنسی می‌ترسید، نصیحت کنید، در بستر از آن‌ها دوری کنید، [و در صورت بی‌فایده بودن این روش‌ها] آن‌ها را بزنید، اما اگر تمکین کردند، دیگر راهی برایشان مجویید. مفسران درباره این آیه گفته‌اند که زدن نباید شدید باشد؛ به نحوی که زن مجروح شود یا استخوان او را بشکند، ضربه به صورت نیز نزند. 💢👈بدین‌سان، راه حلی می‌شود برای این مشکل داغ و خانوادگی در زندگی زناشویی و توجیهی برای عنف علیه نیست؛ مثلاً مرد حق ندارد زن را برای این که کارِ خانه را انجام نداده، یا برای این که چرا کارهای مربوط به فرزندان را انجام نداده بزند، زیرا این امور هرگز از وظایف زن نیست. برای هیچ منظور دیگری هم حق زدن زن را ندارد، بلکه زدن (آن هم با قید و شرط) راه حل ویژه این مشکل خاص است که سازمان خانواده را به فروریختن تهدید می‌کند. 💢شوهر که با مهر، نفقه و سایر امور مسئولیت و مدیریت اداره خانواده را بر عهده دارد، این حق را دارد که مشکل را با زدن تأدیبی حل کند، تا بتواند سازمان زندگی زناشویی را از خطر انهدام و تخریب محافظت کند و زندگی خود و همسرش را از ویران شدن نجات بدهد. 👈اسلام به و و رابطه ازدواج، نگاه ایدئالیستی ندارد که گویی زن و شوهر دو فرشته هستند؛ چنان که برخی می‌پندارند، بلکه اسلام به زن و مرد و زندگی زناشویی نگاه واقع بینانه‌ای دارد؛ با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش. زدن، اگر چه از نظر عاطفی صرف، کاری وحشیانه و تجاوزکارانه به حساب می‌آید - که البته اگر مرد بخواهد بر زن ستم کند همین گونه نیز هست؛ مردی که خود را آقای مطلق بداند و حیوان صفتانه زن را بزند - اما زدن در این زمینه خاص، اقدامی عاقلانه است نه تجاوزکارانه، زیرا هدف این برنامه اصلاح است. به عبارت دیگر، نباید فقط به وسیله نگریست، بدون این که به هدف مورد نظر آن توجه شود، 👨‍👩‍👧‍👧 ارزش وسیله بسته به هدف و از سنخ آن است؛ بنابراین اگر هدف نجات سازمان خانواده از خطر باشد، وسیله اگرچه در ظاهر به نظر خشن برسد، از نظر هدف، معقول و منطقی است. 👈از سوی دیگر، وجود چنین برنامه پیشگیرانه‌ای سبب می‌شود که اصلاً زن به مرحله نشوز - که سبب انهدام خانواده است - گام نگذارد. هر برنامه تأدیبی یا قصاص در واقع دو بعد دارد: بعد اول، رویارویی با اصل جرم برای برپایی حق و عدالت است و بعد دوم، جلوگیری از کسی که دلش می‌خواهد جرمی را انجام دهد. ❓آیا قوانین جزایی جهان که منافع انسانی را در نظر دارد، اگر مصلحت عمومی اقتضا کند، (مجرم یا متهم) را خوار شمردن انسان و ناسازگار با کرامت او می‌دانند؟ آیا این که ما فرزندان خود را هنگامی که خطا می‌کنند تنبیه می‌کنیم، تجاوز به انسانیت آن‌هاست و آیا این به معنای دوست نداشتن آن‌هاست؟ ♦️♦️بر این نکته تأکید می‌کنیم که جز در حال ، برای هیچ که را بزند؛ همسر، پدر، برادر، عمو یا دایی، هیچ یک حق زدن او را ندارند 14. نساء، آیه 34. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛