eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ وَ لكِنْ ذِكْری‌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۶۹/انعام) 🌱‏كسانی كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولی بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند. ‏🔹رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلی و اسلامی است. شنيدن موقّتی ياوه‌ها به قصد پاسخگويی يا نجات منحرفان، جايز است. «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏🔹تقوا وسيله‌ی حفاظت و بيمه‌ی انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، برای مأموران آتش نشانی) «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ» ‏🔹از همنشينی با ياوه‌سرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولی اگر به ناچار چيزی به گوش ما، رسيد مانعی ندارد. ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ‌ ... مِنْ شَيْ‌ءٍ 🔹علاوه بر تقوای خود، بايد به فكر متّقی كردن ديگران نيز باشيم. «وَ لكِنْ ذِكْری‌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آنها كه را به بازی گرفته‌اند 💠وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ 🌱کسانی را که دینشان را به بازی و سرگرمی گرفته‌اند و زندگی دنیا آنان را فریفته است، رها کن و به‌وسیله‌ی قرآن یادآوری کن که مبادا کسی به سزای کارهایش، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شود. (در آن زمان،) جز خدا هیچ سرپرست و شفاعت‌کننده‌ای نخواهد داشت، و اگر (برای رهایی از عذاب،) هر گونه عوضی بدهد، از او پذیرفته نخواهد شد. آنان، کسانی هستند که به سزای کارهایشان، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شدند. آنان، به سزای کفرشان، نوشیدنی‌ای از آب جوشان و عذابی دردناک خواهند داشت. أنعام - ۷۰ 🔷✨اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل می‌كند و به پيامبر ص دستور می‌دهد" از كسانی كه دين و آئين خود را به شوخی گرفته‌اند و يك مشت بازی و سرگرمی را به حساب دين می‌گذارند و زندگی دنيا و امكانات مادی آنها را مغرور ساخته، اعراض كند و آنها را به حال خود واگذارد" (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) بديهی است دستور به ترك كردن اين گونه اشخاص هيچگونه منافاتی با مساله جهاد ندارد زيرا جهاد دارای شرائطی است، و بی‌اعتنايی به كفار دارای شرائط و ظروف ديگر، و هر كدام از اين دو در جای خود بايد انجام گيرد، گاهی لازم است با بی‌اعتنايی مخالفان را كوبيد و گاهی با مبارزه و جهاد و كشيدن اسلحه، و اينكه بعضی تصور كرده‌اند آيات جهاد، آيه فوق را نسخ كرده كاملا بی اساس است. 🔷✨‏در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آئين آنها از نظر محتوا پوچ و واهی است و نام دين را بر يك مشت اعمالی كه به كارهای كودكان و سرگرمی‌های بزرگسالان شبيه‌تر است گذارده‌اند اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور می‌دهد از آنها روی بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن. 👈‏از آنچه گفتيم معلوم شد كه منظور از" دينهم" همان آئين شرك و بت پرستی است كه آنها داشتند و اين احتمال كه منظور از آن" دين حق" باشد، و اضافه دين به آنها به خاطر فطری بودن دين بوده باشد بسيار بعيد بنظر می‌رسد. 👌‏احتمال ديگری در تفسير آيه وجود دارد و آن اينكه قرآن اشاره به جمعی از كفار می‌كند كه حتی نسبت به آئين خود به عنوان يك بازی و سرگرمی می‌نگريستند و هرگز به عنوان يك مطلب جدی روی آن فكر نمی‌كردند، يعنی در بی‌ايمانی نيز بی‌ايمان بودند و به مبانی مذهب بی اساسشان نيز وفادار نبودند. 👈‏و در هر حال آيه اختصاصی به كفار ندارد و شامل حال همه كسانی می‌شود كه مقدسات و احكام الهی را بازيچه نيل به هدفهای مادی و شخصی قرار می‌دهند دين را آلت دنيا و حكم خدا را بازيچه اغراض شخصی می‌سازند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره اساسی ترین قوانین در این سوره اولین «احکام» بیان شده است. ظاهراً مجتمع مسلمین در مقطع نزول این سوره به حدی از رشد و بلوغ رسیده که دیگر شایسته «وضع مقررات» شده است. البته قبلاً در سوره های معارج و مؤمنون نوعی «چک لیست» دیدیم، اما آنها جنبه اخلاقی و ارشادی داشتند و «برای عموم» نبودند بلکه الگوهای ارائه شده ای بودند تا کسانی که استعداد و تمایل بیشتری برای رشد دارند، خود را از روی آنها بسازند. اما آیات این پاراگراف کاملاً فرق می کند و «برای عموم» است و چون ساده و عام است می توان آنها را «قانون اساسی مجتمع اسلامی» خواند و البته چون فقرات آن واضح و بی ابهام است شرح چندانی نمی طلبد. فقط می توان گفت که حتی هر خوانند کم دقتی هم می فهمد که چیزهائی در آن هست که از نظر قانون گذار «مهمترین» است و چیزهائی هم هست که «بسیار مهم» است و چیزهائی هم هست که «مهم» است. مثلاً: 👈🏻مهمترین ها: 1- توحید با سه بار تأکید (در آیه های 22 و 23 و 39)، 2- رعایت والدین با دو بار تأکید (در آیه های 23 و 24)، 3- رعایت ضعفا با چند بار تأکید (در آیه های 26 و 28 و 34) 👈🏻بسیار مهم ها: 1- اعتدال و میانه¬روی (آیه های 26 و 27 و 29)، 2- اخلاص (آیه 25)، 3- توکل (آیه 31)، 4- رعایت حقوق دیگران (آیه 35) 👈🏻مهم ها: 1- دوری از زنا (آیه 32)، 2- دوری از قتل (آیه 33)، 3- دوری از پیگیری چیزی که علمش را نداری (آیه 36)، 4- دوری از خودپسندی (آیه 37) ضمناً باید راجع به آن جاهائی که پیامبر(ص) مورد عتاب ( یا هشدار خیلی شدید) قرار گرفته ، (آیه 22 و 39) به توضیحی که درسوره عبس عرض کرده ایم توجه کنید . ❓چرا برخی آیات خطاب به جمع و برخی خطاب به شخص مفرد است؟ از آیات همین پاراگراف معلوم میشود برخی از اموری که بعدا صراحتا گناه قلمداد شد و ممنوع گردید ، در هنگام نزول این آیات شایع بوده و هنوز زود بود که شارع مقدس به آنها بطور سفت و سخت بپردازد. اینها مواردی است که به صیغه جمع ذکر شده، اما ، در همین زمان مواردی هم وجود داشته که فقط در سطح نخبگان و سردمداران مورد ابتلاء بوده ، و گرچه اهمیت آنها چه بسا از اهمیت موارد نوع اول (از لحاظ تاثیرگذاری روی زندگی و جریان امور) بیشتر هم بوده ، اما مرتکبین آنها ، به علت اشتغال به مناصب بالاتر ، از لحاظ تعداد ، کمتر از بقیه بوده و میباشند (و در قوم و قبیله خویش به نسبت بقیه تک حساب میشوند) خطاب های مفرد مربوط به اینها است . از تفسير مرحوم گنجه اي https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام 🌹🌹🌹 به لطف خداوند و استقبال مخاطبان، ♻ در روز گذشته 27 دي ماه 1400 و در ايام منسوب به حضرت فاطمه زهرا س تعداد کل بازدیدها از 👈👈👈👈 از 12 تجاوز کرد. 💐💐 آمارها نشانگر آن است كه متوسط روزانه از سايت در سال 1400 بيش از 6500 بوده است. ان شالله با توکل بر خداوند و در سایه عمل به قران،و معرفی سايت توسط مخاطبان گرامی به ساير علاقه مندان مفاهیم قران،شاهد گسترش بیشتر معارف قرانی در جامعه و تدبر در ایات و عمل به آنها باشیم🙏 www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نظر قران در خصوص و : اسلام چرا و با چه شرايطي چهار همسري را پذيرفته است؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله، علامه طباطبایی، آيت الله صادقي تهراني، آیت الله صانعی ، امام موسی صدر و بخش اول نظرات استاد مطهري در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد. 🛑قسمت هفتم: 💠 از نگاه شهيد بخش دوم ♦ مسأله، یا نيست. بلكه موضوع بين یا رواج معشوقه بازی است. ♦در حال حاضر در انگلستان تعدد است اما رواست. 👈از نظر این مردم اگر یك مرد برای زن خود «هوویی» از جنس زن بیاورد جایز نیست، یك عمل غیر انسانی كرده است، اما اگر «هوویی» از جنس مرد بیاورد، عمل شرافتمندانه و انسانی و متناسب با مقتضیات قرن بیستم انجام داده است. 💢به عبارت دیگر به فتوای اهل حل و عقد انگلستان اگر «هووی» زن ریش و سبیل داشته باشد چندهمسری اشكال ندارد! اینكه می گویند دنیای غرب مسائل جنسی و خانوادگی را حل كرده و ما باید از راه حل های آنها استفاده كنیم، به این نحو حل كرده كه دانستید. اینها برای من چندان مایه ی تعجب نیست. 💢🔻آنچه مایه ی تعجب و تأسف من است این است كه مردم ما چرا منطق خود را از دست داده اند؟ ! چرا جوانان و تحصیل كرده های امروز ما كمتر قدرت قضایا را دارند؟ ! چرا شخصیت خود را باخته اند؟ ! چرا اگر گوهری در دست داشته باشند و مردم آن سوی جهان بگویند این گردوست، باور می كنند و دور می اندازند، و اما اگر گردویی در دست اجنبی ببینند و به آنها گفته شود این گوهر است، باور كرده شیفته اش می گردند؟ ! 💢مسأله این نیست كه آیا بهتر است یا . در اینكه تك همسری بهتر است تردیدی نیست. تك همسری یعنی اختصاص خانوادگی، یعنی اینكه جسم و روح هر یك از زوجین از آنِ یكدیگر باشد. مسأله ای كه از این لحاظ برای بشر مطرح است این است كه به واسطه ی ضرورتهای اجتماعی، مخصوصاً فزونی نسبی عده ی زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند، تك همسری مطلق عملاً در خطر افتاده است. تك همسری مطلق كه شامل تمام خانواده ها بشود افسانه ای بیش نیست. یكی از دو راه در پیش است: یا رسمیت یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی؛ به عبارت دیگر یا چندهمسر شدن معدودی از مردان متأهل- كه حتماً از 10 درصد تجاوز نخواهد كرد- و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیداكردن زنان بی شوهر، و یا بازگذاشتن راه معشوقه بازی؛ و چون در صورت دوم هر معشوقه ای می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد، اكثریت قریب به اتفاق مردان متأهل عملاً چندهمسر خواهند بود. ⭕بحران ناشی از اگر عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند فزونی داشته باشد، خیانت به بشریت است، زیرا تنها پامال كردن حقوق زن در میان نیست. اگر مطلب به پامال شدن حقوق عده ای از زنان ختم می شد باز قابل تحمل بود. بحرانی كه از این راه عارض اجتماع می شود از هر بحران دیگر خطرناكتر است، همچنانكه خانواده از هر كانون دیگر مقدستر است. 👈زیرا آن كه از حق طبیعی خود محروم می ماند یك موجود زنده است با همه ی عكس العمل هایی كه یك موجود زنده در محرومیتها نشان می دهد، یك انسان است با همه ی عوارض روانی و عقده های روحی در زمینه ی ناكامیها، زن است با همه ی نیرنگهای زنانه، دختر حوّاست با قدرت كامل «آدم فریبی» . 💢نقش در چندهمسری اسلام نه را اختراع كرد (زیرا قرنها پیش از اسلام در جهان وجود داشت) و نه آن را نسخ كرد (زیرا از نظر اسلام برای اجتماع مشكلاتی پیش می آید كه راه چاره ی آنها منحصر به تعدد زوجات است) . ولی اسلام رسم تعدد زوجات را اصلاح كرد: 1⃣محدودیت 2⃣عدالت 3⃣شرایط وامکانات دیگر 💫ادامه دارد 📚استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص352 http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. یَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ ای گشاینده اندوه دلگیران 🌸 فرازی از دعای جوشن کبیر کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 74 تا 81 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دلایل در آسمانها! 💠وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ 🌱بدین‌سان، حاکمیت مطلق (خود در) آسمان‌ها و زمین را (برای اهدافی مهم) به ابراهیم نشان دادیم، و (یکی از آن اهداف،) این (است) که از اهل یقین شود. أنعام - ۷۵ 🔷✨در تعقیب نکوهشى که ابراهیم از بتها داشت، قرآن به مبارزات منطقى ابراهیم با گروههاى مختلف بت‏پرستان اشاره مى‏کند نخست مى‏گوید: 👈«همانطور که ابراهیم را از زیانهاى بت‏پرستى آگاه ساختیم همچنین مالکیت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمین به او نشان دادیم» (وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). 👈و در پایان آیه مى‏فرماید: «و هدف ما این بود که ابراهیم اهل یقین گردد» (وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ). شک نیست که ابراهیم یقین استدلالى و فطرى به یگانگى خدا داشت، اما با مطالعه در اسرار آفرینش این یقین به سر حد کمال رسید. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ حاجَّهُ قَوْمُهُ قالَ أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَ قَدْ هَدانِ وَ لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ رَبِّي شَيْئاً وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ (۸۰/انعام) 🌱‏و قومش با وی به گفتگو و ستيزه پرداختند، او گفت: آيا درباره‌ی خدا با من محاجّه و ستيزه می‌كنيد؟ و حال آن كه او مرا هدايت كرده است و من از آنچه شما شريك او می‌پنداريد بيم ندارم، مگر آنكه پروردگارم چيزی بخواهد، (كه اگر هم آسيبی به من برسد، خواست خداست، نه بت‌ها) علم‌ پروردگارم همه چيز را فراگرفته، پس آيا پند نمی‌گيريد؟ ‏🔹اهل باطل، تعصّب دارند. «حاجَّهُ قَوْمُهُ» (آن‌گونه كه اگر بدهكار را آرام بگذارند طلبكار می‌شود، قوم منحرف هم به جای شرم از شرك خود، قد علم كرده احتجاج می‌كنند) ‏🔹تعصّب و پافشاری اهل باطل، شگفت‌آور است. «أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ» ‏🔹موحّد، حتّی اگر تنها باشد، از مقابله‌ی با جمعيّت نگرانی ندارد. أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ‌ ... وَ لا أَخافُ‌ ... ‏🔹حقّ جويی از انسان است ولی هدايت از خدا. «هَدانِ» (حتّی انبياهم نياز به هدايت الهی دارند) ‏🔹آنكه مشمول هدايت الهی شود، بيم ندارد. «هَدانِ وَ لا أَخافُ» ‏🔹نترسيدن از غير خدا، نشانه‌ی توحيد است. «لا أَخافُ» (مشركان، حضرت ابراهيم را به خطر و انتقام تهديد می‌كردند) ‏🔹از ريشه‌های شرك، گمان ضرر و ترس از آسيب‌رسانی بت‌ها و طاغوت‌ها می‌باشد. «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ» (ترس از بت‌ها، سبب پافشاری و تعصّب بر بت‌پرستی بود) ‏🔹تأثير و نقش هر پديده‌ای وابسته به اراده خداوند است. «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشاءَ رَبِّي» ‏🔹ربوبيّت، سزاوار كسی است كه احاطه‌ی علمی دارد. «وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً» ‏🔹حقيقت، امری فطری و وجدانی است كه برای شناخت آن، تذكّر كافی است. ‏«أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۴۶-۴۰ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- عقیده به فرزند داشتن خداوند،بی اساس ومحکوم است. «لَتَقُولُونَ قَوْلاً عَظِیماً» ۲- پندار اینکه فرشتگان دخترند،غلط است. اَلْمَلائِکَهِ إِناثاً ... قَوْلاً عَظِیماً ۳- تکرار در آیات قرآن،برای تذکّر و پندگیری است. «صَرَّفْنا لِیَذَّکَّرُوا» ۴- تکرار،برای دوستان دلربا،ولی برای لجوجان نفرت آور. «ما یَزِیدُهُمْ إِلاّ نُفُوراً» ۵- نظام هستی،بهترین دلیل بریکتایی خداست.(اگر خدایان دیگر بودند،رقابت می شد واگر رقابت بود نظام بهم می خورد.) «إِذاً لاَبْتَغَوْا إِلی ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً» ۶- خداوند از هرگونه شریک پاک است و میان ذات مقدّس او و خرافاتی که می گویند،فاصله و برتری بسیاری است. «سُبْحانَهُ وَ تَعالی عَمّا یَقُولُونَ» ۷- هر که و به هر مقدار خدا را ستایش کند،باز خداوند برتر از آن گفته هاو توصیف هاست. «تَعالی عَمّا یَقُولُونَ عُلُوًّا کَبِیراً» ۸- همه ی هستی شعور دارند،ولی اطلاعات انسان از هستی ناقص است. إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ یُسَبِّحُ ... لا تَفْقَهُونَ ۹- تحمّل عقاید خرافی و سخنان ناروا،برخاسته از حلم و بردباری خداست. عَمّا یَقُولُونَ ... حَلِیماً غَفُوراً اگر برگشتیم حتماً او می بخشد. ۱۰- روحِ بسته و دلِ مرده،معارف ناب قرآن را نمی پذیرد. «أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ» ۱۱- محروم ماندن از درک معنویّات،نوعی قهر الهی است. «جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ» ۱۲- یاد غیر خدا کفر است،یاد خدا و غیر خدا شرک،وتنها یاد خدای یکتا توحید است. ذَکَرْتَ ... وَحْدَهُ ۱۳- توحید در ربوبیّت،سخت ترین چیز برای مشرکان است. ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص و : اسلام چرا و با چه شرايطي چهار همسري را براي مردان پذيرفته است؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله، علامه طباطبایی، آيت الله صادقي تهراني، آیت الله صانعی ، امام موسی صدر و بخش اول نظرات استاد مطهري در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد. 🛑قسمت هشتم: 💢نقش در (شهيد مطهري) اسلام نه را اختراع كرد (زیرا قرنها پیش از اسلام در جهان وجود داشت) و نه آن را نسخ كرد (زیرا از نظر اسلام برای اجتماع مشكلاتی پیش می آید كه راه چاره ی آنها منحصر به تعدد زوجات است) . ولی اسلام رسم تعدد زوجات را اصلاح كرد: 1⃣محدودیت اول كه به عمل آورد این بود كه آن را محدود كرد. قبل از اسلام نامحدود بود؛ یك نفر به تنهایی می توانست صدها زن داشته باشد و از آنها حرمسرایی به وجود آورد. ولی اسلام «حداكثر» برای آن معین كرد؛ به یك نفر اجازه نداد بیش از داشته باشد. 2⃣عدالت 💢اصلاح دیگری كه اسلام به عمل آورد این بود كه عدالت را شرط كرد و اجازه نداد به هیچ وجه تبعیضی میان زنان یا میان فرزندان آنها صورت بگیرد. قرآن كریم در كمال صراحت فرمود: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» [1]اگر بیم دارید كه عدالت نكنید (یعنی اگر به خود اطمینان ندارید كه با عدالت رفتار كنید) پس به یكی اكتفا كنید. 🌴🌹رسول اكرم ص جمله ای در این باره فرمود: 🌐«هركس دو زن داشته باشد و در میان آنها به عدالت رفتار نكند (به یكی از آنها بیشتر از دیگری اظهار تمایل كند) ، در روز قیامت محشور خواهد شد در حالی كه یك طرف بدن خود را به زمین می كشد تا سرانجام داخل آتش شود. » . شرط یعنی شرط واجد بودن عالیترین نیروی اخلاقی. با توجه به اینكه معمولاً احساسات مرد نسبت به همه ی زنها یكسان و در یك درجه نیست، رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض میان زنان یكی از مشكلترین وظایف به شمار می رود. با این شرط اخلاقی اكید و شدید.(انضباط،عدالت،...) به هیچ وجه تعدد زوجات را در شرایط اسلامی نمی توان وسیله ای برای هوسرانی شناخت. ❓❗پرسش جالب شهید مطهری از مردان طالب همسر دوم! مسأله بیم از عدم در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. 💢👈ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید. مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند.اگر تنها كسانی اقدام به تعدد زوجات نمایند كه لااقل این یك شرط را واجد باشند، جای هیچ گونه بهانه و ایرادی نبود. 3⃣شرایط و امكانات دیگر گذشته از شرط عدالت، شرایط و تكالیف دیگری نیز متوجه مرد است. همه می دانیم كه زن مطلقاً یك سلسله حقوق مالی و استمتاعی به عهده ی مرد دارد. مردی حق دارد آهنگ چندهمسری كند كه امكانات مالی او به او اجازه ی این كار را بدهد. شرط در تك همسری نیز هست.امكانات جسمی و غریزی نیز به نوبه ی خود شرط و واجب دیگری است. در كافی و وسائل از امام صادق روایت شده است كه فرمود: «هركس گروهی از زنان نزد خود گرد آورد كه نتواند آنها را از لحاظ جنسی اشباع نماید و آنگاه آنها به زنا و فحشاء بیفتند، گناه این فحشاء به گردن اوست. » . 💢روشن شد كه اسلام با نخواسته است زن را تحقیر كند، بلكه از این راه بزرگترین خدمت را به جنس زن كرده است. اگر تعدد زوجات، مخصوصاً در شرایط فزونی نسبی عدد زنان آماده ی ازدواج بر مردان آماده ی ازدواج- كه همیشه در دنیا بوده و هست- اجازه داده نشود، زن به بدترین شكلی ملعبه ی مرد خواهد شد؛ رفتار مرد با او از یك كنیز بدتر خواهد بود، زیرا انسان در مقابل یك كنیز لااقل این اندازه تعهد می پذیرد كه فرزند او را فرزند خود بداند اما در مقابل این اندازه هم ندارد. 📚استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص352 http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx @quranpuyan
💫اَللّهُمَّ اجْعَلْ تَوَسُّلى بِهِ شافِعاً یَوْمَ الْقِیمَهِ نافِعاً ✨بار خدایا توسل مرا بدان حضرت (حضرت محمد (ص)) در روز قیامت شفیع و سودمند قرار ده. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا