eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 96 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما درست شود، هم نازل می‌شود 💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ 96/اعراف 🌱 و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. 🔷✨در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده می‌دهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده می‌شود. 🔷✨از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست می‌آید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته می‌شوند و دین داری عده‌ای هم نمی‌تواند آن‌ها را باز کند. 📚 المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏تِلْكَ الْقُری‌ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ (۱۰۱/اعراف) 🌱‏آن آبادی‌هايی است كه گوشه‌ای از اخبار آنها را بر تو بازگو می‌كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. ‏اين گونه خداوند بر دلهای كافران مُهر می‌زند. 🔹از تاريخ، آن قسمت كه مايه‌ی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها» ‏🔹همه‌ی پيامبران، معجزه داشته‌اند و از هيچ دليل روشنی برای هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ» ‏🔹انكار مردم نبايد سبب سستی مبلّغان دينی شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ‌ ... فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ‏🔹تعصّب، لجاجت و عناد، ريشه‌ی بی‌ايمانی و كفر است. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا ... الْكافِرِينَ‌ 🔹نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانه‌ی كوردلی و مُهرخوردن بر دل است. ‏فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ‌ ‏🔹كفر ولجاجت از سوی مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوی خدا می‌شود. ‏«يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۶۲-۶۱ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۶۱ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِـمَنْ خَلَقْتَ طِينًا و [به ياد آر] زماني را که به فرشتگان گفتيم بر آدم سجده کنيد [=در خدمت رشد و کمال انسان باشيد]، پس همگي سجده کردند 72 جز ابليس [که] گفت: آيا بر کسي که از گِل آفريده‌اي سجده کنم [=چگونه انرژي مي‌تواند در خدمت مادّه باشد]؟ ۷۲- سؤالي كه براي بسياري از مردم پيش مي‌آيد اين است كه اصلا ريشة گناه و انحراف آدميان در كجاست و چرا عده‌اي در فتنه‌هاي روزگار و ابتلائات آن مردود مي‌شوند و چرا خدا از ابتدا ما را به گونه‌اي خلق نكرد تا همگي بهشتي شويم؟ در اين آيه به دنبال بحث اختيار، داستان سجدة فرشتگان به آدم و امتناع ابليس را مطرح مي‌كند كه دو راهي رحمان و شيطان را براي رشد و كمال انسان فراراه او قرار مي‌دهد. سجدة فرشتگان بر آدم را مي‌توان با نقش معلمين در مدرسه مقايسه کرد؛ دانش آموز در آغاز جز استعداد آموزش و فراگيري هيچ دانشي ندارد، اين آموزگارانند که ظرف ذهني او را در زمينه‌هاي مختلف علوم، به تدريج در طول ساليان تحصيل پُر مي‌کنند و سرانجام همه معلومات خود را در راه رشد و کمال دانش‌آموزان به آخر مي‌رسانند. معناي سجده، همين در خدمت پديده مافوق و برتر درآمدن است، و اگر در قرآن به دفعات به سجده ماه و خورشيد و کوه و درخت و ساير موجودات در آستان پروردگار اشاره شده، معنايش رام و تسليم و در خدمت مشيت خدا بودن است. نقش فرشتگان نسبت به انسان، همچون نقش معلمان، خارج کردن آدميان از انواع تاريکي‌ها به سوي نور است. به اين منظور وقتي سير تکاملي حيات از نظر مادي به اوج رسيد، خداوند با دميدن از روح خود در وجود انسان [نَفَخَت فيهِ مِن رُوحي] و اختيار و استعدادي که در نهاد آدمي قرار داد، فرشتگان را، که حامل نيروها و کارگزاران جهان هستي‌اند، فرمان داد در خدمت رُشد و کمال اين تازه به عرصه وجود درآمده باشند. اسراء : ۶۲ قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا ـ [و] گفت: آيا [در مورد] اين کسي که بر من کرامتش بخشيده‌اي [=برتري داده‌اي]، خود توجه داشته‌اي ۷۳ [که من از آتشم و او از خاک است]؟ اگر تا روز رستاخيز مرا مهلت دهي [خواهي ديد] بي‌ترديد نسل او را، جز اندکي، افسار خواهم زد. ۷۴ ۷۳- در جملات سؤالي: أرَاَيتَ [آيا ديده‌اي، توجه کرده‌اي]، اَرَاَيتُم [آيا توجه کرده‌ايد] و أَرَأَيْتَكَم [آيا توجه کرده‌ايد] که جمعاً ۳۳ بار در قرآن تکرار شده‌اند، همواره سؤال کننده و توجه دهنده خداست [به استثناي آيه ۶۳ سوره کهف (۱۸:۶۳) که سؤال انسان از انسان است]. اما در اين آيه، کلمه «أَرَأَيْتَكَ» که تنها يکبار در قرآن آمده، اين شيطان است که جسورانه خدا را زير سؤال مي‌برد!! جمله «اَرَايت» خودش سؤالي است و در «أَرَأَيْتَكَ» حرف «ک» تأکيد بيشتر دارد. ۷۴- «حَنَکْ» به چانه گفته مي‌شود و روسري گره خورده زير چانه را «تحت الحنک» مي‌گويند. همچنانکه براي لگام زدن به اسب و مسلط شدن بر آن، بندي را به گردن و زير چانه‌اش مي‌اندازند، فعل «لأَحْتَنِكَنَّ» که با ادوات تأکيد لام و نون ثقيله در آخر مؤکد گرديده، نهايت تلاش شيطان را براي مهار کردن بني‌آدم نشان مي‌دهد. اين سعي و تلاش را در آيات ۳۹ (۱۵:۳۹) و ۴۰ سوره حجر نيز مورد تأکيد قرار داده است [قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ]. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در باره . 🛑قسمت هفدهم . ⭕️ نسبت به هم. 👈نه تنها علاقه ی خانوادگی زن و مرد به یكدیگر با علاقه ی به اشیاء فرق می كند، علاقه ی خود آنها به یكدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه ی مرد به زن با نوع علاقه ی زن به مرد متفاوت است. با اینكه تجاذب طرفینی است اما به عكس اجسام بیجان، جسم كوچكتر جسم بزرگتر را به سوی خود می كشاند. آفرینش، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا و زن را مظهر محبوبیت و معشوقیت قرار داده است. احساسات مرد نیازآمیز و احساسات زن نازخیز است. احساسات مرد طالبانه و احساسات زن مطلوبانه است. چندی پیش یكی از روزنامه های خبری عكس یك دختر جوان روسی را كه خودكشی كرده بود چاپ كرده بود. این دختر در نوشته ای كه از او باقی مانده نوشته است: هنوز مردی مرا نبوسیده است، بنابراین زندگی برای من قابل تحمل نیست. برای یك دختر این جهت شكست بزرگی است كه محبوب مردی واقع نشده است، مردی او را نبوسیده است. اما پسر جوان كی از زندگی نومید می شود؟ وقتی كه دختری او را نبوسیده است؟ خیر، وقتی كه دختری را نبوسیده باشد. 💢👈ویل دورانت در بحثهای مفصل و جامع خود پس از آن كه می گوید اگر مزیت دختری فقط در دانش و اندیشه باشد نه در دل انگیزی طبیعی و زرنگی نیمه آگاهش، در پیدا كردن شوهر چندان كامیاب نخواهد شد، شصت درصد زنان دانشگاه بی شوهر می مانند، می گوید: ♦️👈«خانم مونیا كوالوسكی كه دانشمند برجسته ای بود شكایت می كرد كه كسی با او ازدواج نمی كند و می گفت: چرا كسی مرا دوست ندارد؟ من می توانم از بیشتر زنان بهتر باشم. با اینهمه، بیشتر زنان كم اهمیت مورد عشق و علاقه هستند و من نیستم. 👈ملاحظه می فرمایید كه نوع احساس شكست این خانم با نوع احساس شكست یك مرد متفاوت است. می گوید چرا كسی مرا دوست ندارد؟ » . 👈مرد آنگاه در امر زناشویی احساس شكست می كند كه زن محبوب خود را پیدا نكرده باشد، یا اگر پیدا كرده است نتوانسته باشد او را در اختیار خود بگیرد. 💢👈همه ی اینها یك فلسفه دارد: پیوند واتحاد محكمتر و عمیقتر. برای چه این پیوند؟ برای اینكه ومرد از زندگی لذت بیشتری ببرند؟ نه، تنها این نیست؛ شالوده ی اجتماع انسانی و بنیان تربیت نسل آینده بر این اساس نهاده شده است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 185 💫ادامه دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا  و هرگز جز او پناهى نخواهى يافت 🌸 سوره کهف ، آیه ۲۷ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 105 تا 120 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ (۱۱۰/اعراف) 🌱‏(آنان گفتند: موسی) می‌خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور می‌دهيد؟ 🔹‏فرعونيان برای انحراف افكار عمومی، به حضرت موسی تهمت زدند، هم از نظر اعتقادی او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعی و سياسی او را فتنه‌جو معرّفی كردند. ‏🔹يكی از حربه‌های مخالفان، تهمتِ قدرت‌طلبی به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ» ‏🔹گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‌دوستی، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده می‌كنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» ‏🔹كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر می‌كرد موسی نيز دلبسته‌ی مال و سرزمين است. ‏🔹طاغوت‌ها در عين استبداد، گاهی ناچار می‌شوند در گرفتاری‌های سياسی به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۶۵-۶۴ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء :۶۴ وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا هر کس از آنان را که مي‌تواني، با صوت خود بلغزان، ۷۶ و با سواران و پيادگانت بر سر آنان بتاز ۷۷ و در اموال و اولادشان [=در دخل و خرج و تربيت و تعليم آنها] شريک شو ۷۸ و ايشان را وعده‌ [هاي فريبنده] بده، و [بدانيد که] شيطان جز فريب وعده نمي‌دهد. ۷۶- «اسْتَفْزاز» از ريشه «فَزَّ»، مفهوم ريشه کن کردن دارد. مثال گياه پا گرفته و ثابت شده‌اي که خواسته باشيم آن را از خاک درآوريم. از سه موردي که اين کلمه در قرآن به کار رفته [و هر سه مورد هم در سوره اسراء است] مي‌توان معناي آن را بهتر درک کرد؛ در آيه ۷۶ (۱۷:۷۶) اين فعل به توطئه‌ها و تدابير مشرکين مکه براي ممانعت از تثبيت موقعيت پيامبر در شهر، و در آيه ۱۰۳ (۱۷:۱۰۳) به تلاش فرعون براي تضعيف و تفرّق بني‌اسرائيل نسبت داده شده است که نوعي قلع و قمع و ريشه‌کني سياسي محسوب مي‌شود. اما منظور اين آيه، تلاش شيطان براي سُست کردن اراده ايماني مردم با تحريکات خود و لغزاندن گام‌هاي ثبات يافته آنان است. در باب استفعال آمدن کلمه « اسْتَفْزازْ»، تمايل و تلاش شيطان را بر اين کار مورد تأکيد قرار مي‌دهد. ۷۷- فعل امر «أَجْلِبْ» [از ريشه جَلَب] را صيحه زدن با قهر و قدرت گفته‌اند، همچنانکه فرماندهان نظامي به لشکر سواره و پياده تحت فرمان خود نهيب حمله مي‌زنند. از اين واژه به غير از اين مورد، کلمه «جلابيب» [جمع جلباب] به معناي پوشش بلند مثل روسري و چادر و ملحفه آمده است که مفهوم فراگيري و تسلط دارد. اگر اين مفهوم را در نظر بگيريم، أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ مي‌شود بر آنها سلطه يابيد [روح‌شان را تسخير کنيد]. ۷۸- اين همان شرک در دارائي‌هاي زندگي، يعني ثروت و قدرت است. بديهي است که به ظاهر هيچکس شيطان را شريک اموال و اولادي که خدا داده نمي‌کند، اما همين که اين داده‌ها را در انگيزه‌هاي ناحق و خودخواهي‌ها و ولخرجي‌ها خرج کنيم، در حقيقت مشارکت دادن شيطان در چيزهائي است که خدا داده است. اين «شرکاء» که به نقش آنها در ۳۰ آيه قرآن اشاره شده است، شرکت سهامي گسترده‌اي را با سرمايه اموال و اولاد آدميان تأسيس کرده‌اند [از جمله ر ک به: اعراف ۱۹۰ (۷:۱۹۰) و انعام 136 (۶:۱۳۶) ]. اسراء : ۶۵ إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا مسلماً تو را نسبت به بندگان [خالص] من هيچ تسلطي نيست ۷۹ و [اي محمّد] همين که پروردگار تو وکيل [و کارساز توکل کنندگان] است کفايت مي‌کند. ۸۰ ۷۹- با همه آن تهديدهاي شداد و غلاظ، تسلط شيطان بر آدمي هرگز جبري و ذاتي نيست، بلکه به ارتباطي دوطرفه و تمايل و تسليم خود انسان بستگي دارد. شيطان در روز قيامت در پاسخ به ملامت انسان‌ها عليه خود مي‌گويد: «من هيچ تسلطي بر شما نداشتم، فقط شما را دعوت کردم، خودتان دعوت مرا پذيرفتيد» [ابراهيم ۲۲ (۱۴:۲۲) ]، خداوند نيز در جواب تهديد او آورده است که: «تو بر بندگان واقعي من تسلطي نداري، مگر گمراهاني که خود از تو پيروي کنند» [حجر ۴۲ (۱۵:۴۲) ]، «تو را بر بندگان متوکل من تسلطي نيست» [اسراء ۶۵ (۱۷:۶۵) ]. اين اميدواري را هم قرآن مستقيم به انسان‌ها داده است: «مسلماً براي شيطان تسلطي بر کساني که ايمان آورده و بر پروردگارشان توکل کنند نيست، تسلط شيطان تنها بر کساني است که او را به ولايت خود بگيرند و به خدا شرک بورزند» [نحل ۹۹ (۱۶:۹۹) و ۱۰۰]. ۸۰- انجام خالصانه تکاليف بندگي، تسليم مطلق به مشيت ربوبي و «توکل» و سپردن نتيجه آن، هر چه باشد، به خدائي که کارساز همه هستي است، رمز گشودن گره‌هاي شيطاني و رهائي از ريسمان‌هاي اسارت‌آور اوست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا