💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 20 تا 28
📄#صفحـہ_224
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_224
❇️#آیه21هود
💠أُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ
🌱آنان، کسانی هستند که (سرمایهی) وجود خویش را از دست دادند و نسبت دروغی که همواره (به خدا) میدادند، از نظرشان ناپدید شد.
هود - ۲۱
🔷✨در این آیه شریفه دو مطلب وجود دارد، اول اینکه : انسان در حقیقت ،تنها مالک نفس خود می باشد، البته آنهم به تملیک خدای متعال ، پس وقتی انسان چیزی را برای نفس خود بخرد که باعث هلاکتش باشد، یعنی سرمایه عمر رابدهد و در مقابل آن کفر و معصیت را بخرد به تحقیق خسارت نموده و ضررکرده ، آنهم در نفس خود، چون اصل سرمایه و عمر خویش را از کف داده و درمقابل فقط عذاب و هلاکت را بدست آورده .
🔷✨مطلب دوم ): کفار و افرادی که به افتراء به خدا شرکائی را نسبت می دهند،در آخرت هیچ نشانی از آنها نمی یابند، چون عقاید خرافی آنها باطل و دروغ بوده و فقط ناشی از پندار و اوهام ایشان است ، لذا از واقعیت و صحت بهره ای نداشته ، فقط تمایلات و هوا و هوسهای پوچ دنیوی آنها را در نظرشان جلوه گرساخته بود و لذا در آخرت که حجابها کنار روند، معلوم و مکشوف می گردد که همه آنها باطل محض بوده و تنها خدای متعال حق مبین است که سلطنت درآنروز از آن اوست ،و آنچه را که اینها حق می پنداشتند چیزی جز وهم وخیال دروغین نبوده است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_224
❇️آیه24هود
💠مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمی وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلاً أَ فَلا تَذَكَّرُونَ (۲۴/هود)
🌱مَثلِ دو گروه (كافران ومؤمنان،) همچون «نابينا و ناشنوا» و «بينا و شنوا» است، آيا اين دو گروه در مَثل يكسانند؟ پس چرا پند نمیگيريد؟
نكتهها:
همان گونه كه بدن چشم و گوش دارد، دل و روح نيز چشم و گوش دارد. همان گونه كه نابينا و ناشنوا محسوسات عالم را درك نمیكنند و لذّت نمیبرند، افراد لجوج نيز معارف الهی را درك نكرده و لذّت نمیبرند.
پيامها:
۱- كسی كه ديدش محدود به محسوسات مادّی باشد و معنويّت و آخرت را نبيند، كور است. مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمی ... وَ الْبَصِيرِ
۲- در تبليغ، با شيوهی سؤال، وجدان افراد را به قضاوت بطلبيم. «هَلْ يَسْتَوِيانِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
به گزارش #ایکنا، سومین دوره حضوری روش ساده فهم قرآن با عنوان «چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم؟» از ۱۹ خرداد به همت مجموعه قرآنپویان با هماهنگی انجمن خیریه شمیم یاس نبوی در کوی گیشا برگزار میشود.
این دوره طی هشت هفته و براساس کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» است که قرآنآموزان مطالب و نکات آموخته شده را بر روی یک سوره به طور عملی تمرین کرده و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت میکنند.
علاقهمندان تا روز شروع دوره فرصت دارند برای ثبتنام به نشانی https://idpay.ir/quranpuyan۳/shop/۱۰۸۴۳۴ مراجعه کنند.
حضور در نخستین جلسه به صورت رایگان خواهد بود تا در صورت رضایتمندی شرکتکنندگان، نسبت به ثبت نام اقدام نمايند.
https://iqna.ir/fa/news/4060383/
✅ اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره در كانال اطلاع رساني دوره
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
تفسیر آیه ۱۰۵ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
🔹وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
قرآن را به حقّ نازل کرديم و به حقّ نيز نازل گشت ۱۲۳ و تو را جز [در نقش] بشارت بخش و هشدار دهنده نفرستاديم.
__
۱۲۳- به حق نازل کردنش دليل درست بودن اين کار توسط خدا و به حق نازل شدنش، آميخته نشدنش به ذهنيت واسطه ابلاغ [جبرئيل] و گيرنده آن [پيامبر] ميباشد. اين آيه نيز به وضوح نشان ميدهد که قرآن مستقيماً کلام خدا، نه روايت و برداشت پيامبر از الهاماتع الهي است. آيات ۲۶ (۷۲:۲۶) تا ۲۸ سوره جن نيز به حق و سلامت بودن مبدأ، مسير ارسال و دريافت وحي را تأکيد ميکند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟
🛑قسمت سیزدهم :
🌐تفسير ايات مربوط به مجازات #زنا از ديگاه اقاي بازرگان
💠🔸وَالـلَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا نساء:15
🔹و از زنان [همسران] شما كساني كه كار بسيار زشتي [=شرمآوري] ميكنند، پس چهار نفر از خودتان بر آنها شاهد بگيريد. حال اگر شهادت دادند، آنها را در خانهها [ي خود] نگه داريد تا زماني كه مرگ آنان را دريابد [=مادامالعمر]، يا خدا راهي [در جهت حل مشكل] براي آنان قرار دهد.
__
👈- آيات قبل دربارة احكام ارث و حدود آن، براي تحكيم نظام خانواده به عنوان واحد اجتماع بود، و اينك به آفت خانواده و راههاي مقابله با آن ميپردازد؛ از مهمترين اين آفات، اعمال بيشرمانه و زشت اخلاقي است. منظور از «نسَآئِكُمْ»، زنان شوهردار، و منظور از «يَأْتِين»، پيشامدي غيرمنتظره است. «الْفَاحِشَه» وصفي عام است كه شامل هر كار رسوا و زشت اخلاقي ميشود، اما #زنا، كه البته از انواع فحشاء است، دلالت بر ثبات صفت و تكرار آن ميكند.
👈- كلمه «مِّنكُمْ» تصريح ميكند كه چهار شاهد بايد خودي و مورد اعتماد باشند تا راه دشمني و اتهام بيگانگان را ببندد.
👈جملة «فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ»، به گفته مرحوم طالقاني: «ناظر به محدود كردن و مراقبت و اصلاح آنها است، نه جدا و زنداني كردن (فَاحْبِسُوهُنَّ، فَاسجِنُوهُنَّ)، چه در اسلام محكوميت زنداني وجود ندارد، بازداشت دارد، براي منع فرار و توطئه، تا اتهامِ ثابت و حكمِ تعيين شده (غير زندان) اجرا شود و يا تبرئه گردد و يا تا زماني كه اصلاح شود و يا توبه كند، در خانهها نگهداشته شود» (تفسير پرتوي از قرآن، ج 6، ص 110).
🔻نگهداري چنين زني در خانه ممكن است در اين روزگار خلاف حقوق بشر به نظر رسد! اما اين داوري چشم بستن بر حقوق شوهر و جامعهاي به شمار ميرود كه در معرض عوارض اين فحشاء قرار گرفتهاند. واقعيت اين است كه در مقايسه با امروز، كه در برخي جوامع، زن و مرد خيانتكار توسط شوهر كشته يا مضروب ميشوند، و يا زن خيانتكار با استيفاي مهريه طلاق داده ميشود، نگهداري آن زن در خانة خود، تا راه حلي پيدا شود، بي هيچ تنبيه و توهين، ملايمترين برخورد است. اگر امروز طلاق راه حل آسانتري به نظر ميرسد، در روزگار نزول اين آيات و فقر فراگير آن، طلاق دادن يك زن، رها كردن او به دامان فحشاء يا بيپناهي و درماندگي بود.
🌐- گشودن راهي پيش پاي چنان زناني برحسب شرايط تفاوت ميكند؛ اگر عشق و دلدادگي درميان است، پس از مدتي فروكش نمايد و يا آن مرد با زن ديگري ازدواج كند، اگر فرزندي دارد، شايد عاطفة مادري او را منصرف نمايد. و اگر اهل ايمان است، شايد وجدانش او را به توبه آورد. در هرحال هر عاملي كه او را به چنين انحرافي كشانده برطرف گردد.
💫تفسیر عبدالعلی بازرگان .
💫ادامه دارد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِكَ ، وَنَشَاطِى فِى عِبَادَتِكَ ، وَرَغْبَتِى فِى ثَوَابِكَ ، وَزُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ.
خدایا نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگی خویش و رغبتم را در پاداشت و بیرغبتیام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا آنچه را بخواهی لطف میفرمایی
دعای روز چهارشنبه
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 29 تا 37
📄#صفحـہ_225
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_225
❇️#آیه29هود
💠وَ يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالاً إِنْ أَجرِيَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لكِنِّي أَراكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (۲۹/هود)
🌱(نوح ادامه داد كه) ای قوم من! از شما در برابر اين دعوت، اجرتی درخواست نمیكنم، پاداش من تنها بر خداست و من كسانی را كه ايمان آوردهاند (به خاطر خواست نابجای شما) طرد نمیكنم، (چرا كه) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند كرد (و از من شكايت خواهند نمود)، ولی من شما را قوم جاهلی میبينم.
🔷✨پيامها:
۱- بیتوقّعی پيامبران، يكی از نشانههای حقّانيّت آنهاست. «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا»
۲- رمز موفّقيّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بیاعتنايی به سرمايهداران است.
«لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا» البتّه مبلّغان دينی نزد خداوند، اجر بزرگی دارند. «إِنْ أَجرِيَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ»
۳- اگر انبيا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف میرفتند، نه فقرا. «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا»
۴- اشراف برای ايمان آوردن خود شرط میكردند كه فقرا رانده شوند، ولی انبيا قاطعانه با اين درخواست مخالفت میكردند. ما أَنَا بِطارِدِ ... (جمله اسميّه و حرف (باء) نشانهی قاطعيّت است)
۵- كسی كه هدفش از تبليغ، مال و مقام نيست، فقير و غنی در نزد او يكسان است. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا»
۶- به توقّع مستكبران اعتنا نكنيم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا»
۷- كفّار مؤمنان را اراذل میشمردند، امّا پيامبر صلی الله عليه و آله میفرمود: من آنها را با شما عوض نمیكنم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا»
۸- حكومتِ حقّ نبايد به خاطر جلب رضايت مرفّهين، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا»
۹- آنها كه نزد خدا آبرو دارند نبايد طرد شوند. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا»
۱۰- ياد قيامت، به موضعگيریهای دنيوی جهت صحيح میدهد. «مُلاقُوا رَبِّهِمْ»
۱۱- تحقير مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانهی بیخردی است. «قَوْماً تَجْهَلُونَ»
۱۲- قرآن كسانی كه مؤمنان را اراذل میشمرند، جاهل و نادان معرّفی میكند.
«قَوْماً تَجْهَلُونَ» (نه اشرافیگری نشانهی فهم است و نه فقر نشانهی جهل)
۱۳- يكی از درجات عرفان، ملاقات وشهود است كه مرفّهان نسبت به اين مقام بیخبرند. «الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لكِنِّي أَراكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_225
❇️#آیه36هود
💠و اوحی الی نوح انه لن یؤمن من قومک الا من قد امن فلا تبتئس بماکانوا یفعلون36/هود
🌱و به نوح وحی رسید که مطمئن باش که از قوم تو جز همانهایی که قبلا ایمان آورده بودند، کس دیگری ایمان نخواهد آورد، پس در باره آنچه آنها می کنند ناراحت نباش.
🔷✨ (ابتئاس ) به معنای قبول اندوه توأم با ذلت و خضوع است ، و در این آیه خداوند می خواهد نوح (ع ) را از ایمان آوردن کفار قومش به طور کلی مأیوس و نا امید کند و به او تفهیم نماید که بعد از اینهمه حجج آشکاردیگر نباید منتظر ایمان آوردن آنها باشد و نفس خود را برای دعوت آنها به تعب بیافکند، چون حجت بر آنها تمام شده و اگر شایستگی ایمان آوردن را داشتند.
🔷✨ بااین همه دلایل آشکار، باید دعوت او رابه گوش دل می شنیدند و اطاعت می کردند و لذا آنحضرت نباید بیش از این در باره آنها تأسف و حسرت داشته باشد و این کلام تسلیتی است از جانب خداوند برای پیامبرش .
🔷✨چون نوح (ع ) حدود هزار سال در میان قومش زندگی کردو آنها را به دین حق دعوت نمود، اما در تمام این مدت جز یک عده اندک کسی به آن حضرت ایمان نیاورد و در این کلام اشاره ای هست که به زودی لحظه قضا و حکم جدایی بین آن جناب و قومش فرا رسیده و لذا تأسف به حال آنها سودی ندارد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
آیتی ازخداست
معصومه
لطف بی انتهاست،
معصومه
جلوه ای از جمال قرآنی
چهره ای حق نماست،
معصومه
✨میلاد حضرت معصومه (س)مبارک✨
@quranpuyan