eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّي أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (۳۶) 🌱‏و با يوسف، دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكی از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه (انگور را) برای شراب می‌فشارم و ديگری گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانی می‌برم و پرندگان از آن می‌خورند، ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز! همانا ما تو را از نيكوكاران می‌بينيم. ‏۱- زندان يوسف، عمومی بوده است. «مَعَهُ السِّجْنَ» ‏۲- خواب‌ها را ساده نگيريم، در بعضی از آنها اسراری نهفته است. «أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً» (ممكن است انسان‌های عادّی نيز خواب‌های مهمی ببينند.) ‏۳- انسان همه جا می‌تواند مثمر ثمر باشد، حتّی در زندان. «نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ»* ‏۴- نيكوكاران با صفای دل چيزهايی درك می‌كنند كه ديگران آن را نمی‌يابند. ‏«نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۵- اگر مردم اعتماد به كسی پيدا كنند، تمام رازهای خود را با او در ميان می‌گذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۶- انسان‌های وارسته، در زندان نيز روی افراد تأثير می‌گذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۷- حتّی مجرمان و گناهكاران نيز برای نيكوكاران، جايگاه شايسته‌ای قايلند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۸- نيكوكاران همه جا حتّی در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۹- نيكوكاری يوسف عليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمت‌رسانی به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد)* ‏۱۰- بدون تمكن مالی و آزادی هم می‌توان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادی) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۱۱- اوّل نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانی، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستی دعوت نمود)* ‏۱۲- دادن آگاهی‌های صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابی كه ديده‌ايم آگاه ساز) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از مسجدالاقصی چيست؟ تعبيری متفاوت از اقصی "من المسجد الحرام" جايگاه اين معراج را خود مسجد الحرام معرفى كرده كه والاترين مساجد است و "الى المسجد الاقصى" نيز بالاترين مساجد آسمانى را كه در سدرة المنتهى است معرفى نموده و "باركنا حوله" كه تمامى اطراف اين مسجد ِ معراجى را شامل است، كل جهان هستى را در بر دارد، گرچه اين بركت ها بر حسب درجات اين مكانهاى حول مسجد الاقصى داراى درجاتى است. «الاقصى» كه صفت اين مسجد است ـ و به اصطلاح افعل تفضيل مطلق مى باشد ـ آنرا دورترين مساجد كونى زمينى و آسمانى نسبت به مسجد الحرام خوانده، و روى اين اصل مسجد الاقصى زمينى نيست، اگرچه سير نخستين معراجى حضرتش از همين مسجد الاقصاى زمينى بوده است و سپس به اقصاى آسمانى صعود فرمود، و اينكه اينجا نيز مسجد اقصى ناميده شده است، بر مبناى دورتر بودن اين مسجد است كه پايان سير حضرتش از مسجد الحرام و قدس همان مسجد اقصاى آسمانى بوده است. دورترين مساجد زمينى به المساجد الحرام مسجد كوفه است و بر حسب رواياتى در زمان حضرت نوح نيز وجود داشته كه "فار التنور" نيز به حساب بعضى از معانيش از همانجا بوده است. در هر صورت "المسجد الاقصى" كه پايان سير معراجى آن حضرت است همان دورترين مساجد كونى است كه در "سدرة المنتهى" جاى دارد و اين هم به معناى منتهاى كون تكليفى است كه فوِ آن بخش دومين آسمان هفتمين است كه "عندها جنة المأوى" و بر حَسَب دو آيه قرآنى وسعت جنت المأوى به اندازه كل آسمانها و زمين است. تفسير فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت اول: 🌐طرح موضوع : 💢🌐در آیات سوره ی مریم به سرگذشت انبیا و رسولان اشاره شده وتعدادی پیامبران با عنول «رسولا نبیا »و وتعدادی با نام «صدیقا نبیا» ذکر شده است . 💢در اينجا بحث فرق بین و در بین مفسرین به میان می آید اکثر مفسرین فرق رسول و نبی را به طور خلاصه در این می دانند که رسول همراه با کتاب آمده، اما نبی کتاب مجزایی ندارد و ادامه دهنده ی شریعت پیشین است. در نتیجه هر رسولی نبی است اما هر نبی رسول نیست. در مقابل برخي مثل مرحوم آیت الله صادقی تهرانی نتیجه گیری کاملا عکس کرده و نبی را رسولی میداند که مقام بسیار برجسته و والایی دارد. ❓اگر نظریه ی اکثریت درست است چرا از حضرت عیسی (ع) به عنوان رسول یاد نشده ؟حال که بر حضرت عیسی (ع) کتاب نازل شد. 👈از حضرت اسماعیل (ع) هم به عنوان رسول یاد شده، پس آیا بدین معناست که بر حضرت اسماعیل (ع) کتابی نازل شده؟ حال آنکه در قرآن به آن اشاره ای هم نشده.. ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ💐 🍀خدايا پناه به تو مى ‏برم از نفسى كه از دنيا سيرى ندارد.🍀 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 38 تا 43 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ یا ؟ 💠يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ (۳۹/یوسف) 🌱‏ای دو يار زندانی من! آيا خدايان متعدّد و گوناگون بهتر است يا خداوند يكتای مقتدر؟ 🔷✨هنگامی که یوسف با ذکر بحث گذشته، دلهای آن دو زندانی را آماده پذیرش حقیقت توحید کرد رو به سوی آنها نمود و چنین گفت: «ای هم زندانهای من! آیا خدایان پراکنده و معبودهای متفرق بهترند یا خداوند یگانه یکتای قهار و مسلط بر هر چیز» (یا صاحِبَیِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ). گویی یوسف می‌خواهد به آنها حالی کند که چرا شما آزادی را در خواب می‌بینید چرا در بیداری نمی‌بینید؟ چرا به دامن پرستش «اللّه واحد قهار» دست نمی‌زنید تا بتوانید این خودکامگان ستمگر را که شما را بی‌گناه و به مجرد اتهام به زندان می‌افکنند از جامعه خود برانید. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُما فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْراً وَ أَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيانِ (۴۱/یوسف) 🌱‏ای دوستان زندانيم! امّا يكی از شما (آزاد می‌شود) و به ارباب خود شراب می‌نوشاند و ديگری به دار آويخته می‌شود و (آنقدر بالای دار می‌ماند كه) پرندگان (با نوك خود) از سر او می‌خورند. امری كه درباره آن از من نظر خواستيد، حتمی و قطعی است. 🔹‏«رَبِّ» به حاكم، مالك و ارباب نيز اطلاق می‌شود. مثل، «ربّ الدار» يعنی صاحب خانه. ‏پس جمله‌ی‌ «فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْراً» يعنی به ارباب خود شراب می‌دهد. ‏🔹كرامت افراد را رعايت كنيد هر چند در خط فكری شما نباشند. «يا صاحِبَيِ» ‏🔹در پاسخ‌گويی به مراجعان، بايد نوبت مراعات شود. أَمَّا أَحَدُكُما ... (تعبير اوّل برای كسی است كه زودتر خوابش را گفته است.) ‏🔹بعضی از رؤياها اگر چه از شخص غير موحّد باشد، می‌تواند تعبير مهمّی داشته باشد. «فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْراً» ‏🔹معبّر می‌تواند تعبير خواب را بگويد هر چند ناگوار باشد. ( «فَيُصْلَبُ» يعنی به دار آويخته شد) 🔹تعبير خواب يوسف پيش‌بينی و حدس نيست، بلكه خبر قطعی از جانب خداست. «قُضِيَ الْأَمْرُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از فسبح بحمدرب چيست؟ تسبيح به حمد اينجا و جاهاى ديگر ـ و نه تنها تسبيح با حمد ـ ناظر به اين حقيقت است كه نه تسبيح كلى نسبت به خدا شايسته است و نه حمد كلى، زيرا تسبيح كلى سر از سلب كلى خدا درمى آورد، چنانكه حمد كلى اش نيز او را شبيه ديگران مى گرداند، بلكه ميانگين اين دو كه تسبيح به حمد است شايسته آن ذات اقدس است كه با حمدش تسبيح گويانيم، مثلا اگر مى گوئيم «او موجود است» كه حمدِ وجودى اوست، وجود او را از وجود كائنات تسبيح و سلب مى كنيم، چنانكه علم، قدرت، حيات كه صفات ذاتى اوست و سمع، بصر، رحمت، و ... از صفات فعلى اش، بدين معنى است، كه گرچه او از نظر ذات و صفات داراى اين حقايق است ولكن از همه اينها كه در آفريدگان موجود است منزّه مى باشد كه "ليس كمثله شى" بدين معنى كه ذات و صفات ذات و صفات فعلى اش غير ذوات و ذاتيات و فعليات ديگران است، و با جمله اى كوتاه تر همه موجودات در تمامى ذوات و صفات و افعالشان، از صفات سلبيه خدايند، چنانكه خدا در تمام جهات از سلبيات كل كائنات مى باشد، و اين خود حقِ توحيد و توحيدِ حق است، و در هر صورت اين شعور تسبيح به حمد در كل آفريدگان بوده و همگانى است، آرى "سبحان الله عمّا يصفون الاّ عبادَ الله المطفين" (37:160) كه خدا از آنچه وصفش مى كنند منزه است جز بندگان اخلاص يافته ربانى با اراده و رحمت ويژه حضرت ربI كه آنان يا او ارا تسبيح به حمد مى كنند و يا بالاتر و عميق تر كه آنگونه كه شايسته اوست تسبيحش مى كنند، و تسبيحاتشان برتر از همه تسبيحهات و حمدشان والاتر از همه حمدهاست. تفسير فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛