eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تابش نور محمدی در فاران "حری" بشارت هفدهم در باب سوم کتاب نبی از آیه ۳ تا ۹، بشارت به ظهور قدوس از کوه فاران داده و برخلاف بشارت گذشته، از این ظهور به لفظ آینده اخبار نموده، و آیین و قوانین وی را جاودانی و جهانی معرفی کرده است، چنان که فرماید : (۳) خدا از تیمان می آید، و از کوه فاران می آید برای همیشه (تا انقراض جهان) جلالش آسمانها را بپوشاند، و زمین از مدح و ثنایش مملو گردد (۴) پرتوش هم چون آفتاب است و از دستش شعاع ساطع گردد، و ستر قوتش در آنجا است (۵) در پیش او وبا و طاعون برود و آتش تب نزد پاهای او است (۶) بیاید و بایستد و بپیماید زمین را و نظر افکند و بپراکند جمعیتها را و بجهند کوه های قدیمی، و خم شوند تلهای ابدی، و طریقه های (قوانین) او جهانی و جاودانیست. 🔹آیه ۳ تصریح می کند که جلال و عظمت آن پیمبری که از کوه می آید، برای همیشه تا انقراض جهان در آسمانها و زمین برقرار، و جهان از مدح و ثنایش پر شود. ⬅️یکی از نمونه های بارز مدح همیشگی آن حضرت، مسلمین است که در هر شبانه روز سه نوبت، نام نامی پیمبر بزرگوار خود را، با نام آفریدگار جهان، برفراز مأذنه ها به گوش جهانیان می رسانند. و از نظر واقع نیز عموم خردمندان و دانشمندان بشریت سر تعظیم و تکریم به پیشگاه باعظمت وی فرود آورده، با نظر تحسین به وی می نگرند. 🔸 أية ۴ نیز دوام فروزندگی این نور اعظم را تأیید، و درخشان ترین شعاع آن را از دست وی ساطع و منتشر به سراسر جهان خوانده، و بزرگ ترین قدرت و شخصیت او را نیز به همان شعاع دانسته است. این شعاع، کتاب آسمانی آن حضرت، مجید، است که برای همیشه عقول و افکار خردمندان را روشن نموده و تکامل عقل و علم آن را دستخوش افول و زوال نخواهد گردانید. 🔹 آیه ۵ آن یگانه طبیب روحانی را نابود کننده وباهای خانمان سوز کفر و بی ایمانی، و بهبود دهنده عموم آفات و بلایای جسمی و روحی خوانده که: به هر جا قدم گذارد، وباها و طاعون های اجتماع را نابود سازد. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
قسمت شانزدهم ✅ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔹«رهبران کینه‌ساز و رهبران کینه‌سوز» در قرآن کریم از دو نوع رهبری با دو شیوه متفاوت یاد شده است: نمونه یکی فرعون است که در مردم کینه‌سازی می‌کند و آن‌ها را در آتش اختلاف می‌افکند: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» (سوره قصص/۴) تا مبادا قدرت متمرکز مردم برعلیه او بسیج شود. نمونه دیگر رسول خداست که برای دفن کینه‌ها همت می‌گمارد : «دَفَنَ اللّهُ بِهِ الضَّغائِنَ» (نهج‌البلاغه/خطبه ۹۶) او شخصیتی است که بذر انس و همدلی در مسلمانان می‌کاشت : «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم» (سوره آل عمران/۱۰۳) او به مردم می‌گفت که کینه‌ها و تقابل‌ها عذاب الهی است: «قل هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» (سوره انعام/۶۵) از این رو چندان صبر و مدارا و فداکاری می‌کرد که مبادا این عذاب نازل شود. چه اینکه امیرالمومنین (ع) نیز برای جلوگیری از وقوع این عذاب در برابر غصب حق خویش سکوت کرد: «لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ» (الأمالي للمفيد/۱۵۵) او می‌توانست از ولایت صرف نظر کند ولی نمی‌توانست به شقاق بین مردم رضایت داده و به بهانه حق خود، مردم را به جان هم بیندازد. خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ،یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ (شب رحلت رسول اکرم) سید کاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااو راجانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
:هرهفته تمرين به يك دستور قرآني 🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر آن شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم 👈👈باين منظور هر هفته،بر يكي از نكات عملي سوره اي كه مورد تدبر است،تمركز كرده خود را ملزم به عمل به ان در طول هفته مي نماييم. ♻️♻️ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني شماره دو از سوره واقعه : ترك سخنان لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً (25) إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً (26): در بهشت و نسبت گناه به دیگرى را نمىشنوند. سخنى جز سلام و درود نیست. در سوره هاي ديگري از قران نيز نشنيدن سخنان لغو،يكي از مزايا و ويژگيهاي بهشت معرفي شده است. جامعه اى كه در آن سلام و سلامتى رواج دارد و لغو و بیهودگى در آن وجود ندارد، جامعه ا ى بهشتى است. این هفته بر اساس ایات 25و 26 سوره مبارک واقعه : 1)ترک شنیدن و گفتن سخن بیهوده 2) نسبت ناروا به کسی ندادن ، نه تنها به کسی نسبت ناروا نمی دهیم سعی کنیم شنونده ان هم نباشیم 3)گفتارمان سلام و سلامتی و امنيت بخش باشد. عیسی مسیح (ع ) می فرمایند. کلام شما پیوسته باید شنوندگان را خیر رساند. 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك سخنان لغو موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . با تشكر از سركار خانم اميرماهاني https://eitaa.com/quranpuyan
دینِ_شادی‌پذیر،_مومنان_شادی‌گریز.mp3
14.9M
♦️دینِ شادی‌پذیر، مومنان شادی‌گریز❗️ ♦️آیا قران به گریه زیاد و خنده کم ،توصیه کرده؟ آیا زیاد کردن مناسبتهای مذهبی و دست کاری در تقویم،به نفع دین است؟مبنای تغییر تاریخ شهادت امام حسن،چیست؟
قسمت هفدهم ✅ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟ این جمله معروف که زیاد در وصف اخلاق پيامبر اكرم شنیده اید ،در سوره قلم آیه ۴ قرار دارد. در تفسیر المیزان چنین امده است: " كـلمـه ( ) بـه مـعـنـاى مـلكـه نـفـسـانـى اسـت، كـه افـعـال بـدنـى مـطـابـق اقـتـضـاى آن مـلكـه بـه آسـانـى از آدمـى سـر مـى زنـد، حـال چـه ايـنـكـه آن مـلكـه از فـضـائل بـاشـد، مـانـنـد عـفـت و شـجـاعـت و امثال آن، و چه از رذائل مانند حرص و جبن و امثال آن، ولى اگر مطلق ذكر شود، فضيلت و خلق نيكو از آن فهميده مى شود. راغب مى گويد: كلمه (خلق ) چه با فتحه (خاء) خوانده شود، و چه با ضمه آن، در اصـل بـه يـك مـعـنـا بـوده، مـانـنـد كـلمـه (شـرب ) و (صـرم ) كـه چـه بـا فـتـحه اول خـوانـده شـونـد و چـه بـا ضـمـه يـك مـعـنـا را مـى دهـنـد، و ليـكـن در اثـر اسـتـعـمـال بـيـشـتـر فـعـلا چـنـيـن شـده كـه اگـر بـه فـتـحـه خـاء استعمال شود معناى صورت ظاهر و قيافه و هيئت را كه با بصر ديده مى شود مى رساند، و اگـر بـه ضـمـه خـاء اسـتـعـمـال شـود معناى قوا و سجاياى اخلاقى را كه با بصيرت احـساس مى شود افاده مى كند، پس اينكه قرآن كريم فرموده : (انك لعلى خلق عظيم )، معنايش اين است كه تو - اى پيامبر - سجاياى اخلاقى عظيمى دارى. و ايـن آيـه شـريـفـه هـر چـنـد فـى نـفـسـهـا و بـه خـودى خـود حـسـن خـلق رسـول خـدا (صـلى اللّه عليه و آله و سلم) را مى ستايد، و آن را بزرگ مى شمارد، ليكن بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اخلاق پسنديده اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه مـعـاشـرت اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها، و ما قبلا در آخر جلد ششم اين كتاب احاديثى را كه محاسن اخلاقى آن جناب را مى شمارد نقل كرديم." در تفسیر نمونه نیز این چنین امده است: "درباره حسن خلق پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و عفو و گذشت و عطوفت و مهربانى و ایثار و فداکارى و تقواى آن حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) داستانهاى زیادى در کتب تفسیر و تواریخ آمده است ولى همینقدر باید بگوئیم : که در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اخلاق او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است : رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما خوشرو و خندان و سهل الخلق و ملایم بود، هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیبجو و مدیحه گر نبود، هیچکس از او ماءیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت سه چیز را از خود رها کرده بود: مجادله در سخن پرگوئى ، و دخالت در کارى که به او مربوط نبود، و سه چیز را در مورد مردم رها کرده بود: کسى را مذمت نمى کرد، و سرزنش نمى فرمود، و از لغزشها و عیوب پنهانى مردم جستجو نمى کرد. هرگز سخن نمى گفت مگر در مورد امورى که ثواب الهى را امید داشت ، در موقع سخن گفتن به قدرى نافذ الکلمه بود که همه سکوت اختیار مى کردند و تکان نمى خوردند، و به هنگامى که ساکت مى شد آنها به سخن درمى آمدند، اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمى کردند... هرگاه فرد غریب و ناآگاهى با خشونت سخن مى گفت و درخواستى مى کرد تحمل مى نمود، و به یارانش مى فرمود: هرگاه کسى را دیدید که حاجتى دارد به او عطا کنید، و هرگز کلام کسى را قطع نمى کرد تا سخنش پایان گیرد. در ایام میلاد ایشان نیز حدیثی از امام سجاد شنیدم که وقتی منظور این ایه را از ایشان پرسیدند گفتند که سخاوت و خوش خلقی پیامبر مورد تاکید بوده است. سید کاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx
به نام خدا ✅اولین سالگرد تشکیل 🌷🌷من ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿۱۱﴾ سوره مبارکه حدید ⬅️ کيست كه به خدا وام نيكو دهد تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.👌 👈 به منظور استمرار ، گسترش و پویايي فعالیت های کانال و تالار گفتگوهای قرآن پویان در راستاي گسترش فهم قرآن و ترويج فرهنگ حيات بخش قراني در جامعه، اقدام به تشکیل نموده ايم تا امكان جلب حمایت و مشارکت افراد علاقه مند و خیر فراهم گردد. 🔽روش علاقه مندان در صندوق به دو صورت است: 1-اعضای ثابت:که ماهانه مبلغ مد نظر خود را به صندوق واریز میکنند. 2- خیرین صندوق:که بطور مقطعی و در زمانهایی به اختیار خود،مبالغی را به صندوق اهدا میکنند. ✅نكته:اعضای ثابت صندوق در طول دوره عضویت شان ،میتوانند هر سال در یکی از دوره های اموزشی قرآن پویان بطور ثبت نام نمایند.یا فرد علاقه مند دیگری را به جای خود معرفی نمایند. 🔸🔸شماره صندوق حساب ۰۲۰۰۵۲۴۳۰۶۰۰2نزدبانک به نام سرکار خانم رباب خمسی ( به عنوان صندوقدار) شماره کارت۶۰۳۷۶۹۷۴۳۴۴۱۴۱۵۴ شناسه شباIR87-0190-0000-0020-0524-3060-02 👈👈لینک :https://idpay.ir/quranpuyan1 ⬅️لطفا جهت عضويت يا اعلام واریز وجوه يا كسب اطلاعات بيشتر،به نام كاربري زير پيام دهید. @Fkhamsi از كمكهاي نقدي و غير نقدي همه علاقه مندان محترم در گسترش فعاليتهاي تبليغي و اموزشي قراني استقبال مینماییم. اجرکم عندالله https://eitaa.com/quranpuyan
جهان ز نور تو ناچیز شد چه چیزی تو طلسم دلبریی یا تو گنج جانانی زهی قلم که تو را نقش کرد در صورت که نامه همه را نانبشته می خوانی سلام صبحتان بخیر عاقبتتان نیک @quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 5⃣ کریمانه (بزرگوارانه و در خور احترام) سخن گفتن خداوند در آیه ی ۲۳ سوره مبارکه ی ، بعد از دستور به پرستش خود احترام به پدر و مادر و نحوه ی سخن گفتن با آنها را بیان کرده است. 💠 وَقَضَىٰ رَ‌بُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ‌ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَافلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْ‌هُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِ‌يمًا خرمشاهی : و پروردگارت امر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، و اگر یکی از آنها، یا هر دو آنها در نزد تو به سن پیری برسند،به آنان حتی اف مگو، و آنان را مران و با ایشان به نرمی [و احترام‌] سخن بگو مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp520 https://eitaa.com/quranpuyan
✳️تابش نور محمدی در فاران "حری" ادامه بشارت هفدهم : باب سوم کتاب حیقوق نبی آیه ۶ تا ۹ 🔹آيه ۶ نظر نافذ و عمیق وی را که با یک لحظه، اعماق قلوب و نیات جهانیان را بنگرد، به تمامی امم شامل دانسته، و بر اثر سنجش آنان با معیار تخلف ناپذیر و روح پاک خویش، و موافقت و مخالفت ایشان با قوانین آسمانی وی، آنان را به دو دسته صالح و طالح منقسم کرده و از یکدیگر پراکنده نموده است. و ذیل همین آیه، خاطرنشان ساخته که: گردنکشان و نیرومندان بشر، که هم چون کوههای قدیمی در اعماق جامعه نفوذ کرده، و مستبدانه و بیدادگرانه بر همه شئون اجتماع حکومت می کردند، و مانند تل های خاک سربار جامعه و مانع از پیشرفت بوده اند، در برابر آن یگانه دادگر رعیت پرور، از جای خود جسته و به پیشگاه وی به زانو آمدند. و در آخر آيه فوق که فرمود: هلخوت عولام لو (راههای او عالمی است) در تأیید نبوت آن حضرت که در آیه ۳ و ٤ گذشت: آیین و قوانین وی را نیز جهانی و جاودانی خوانده، و عمر آن را با عمر عالم برابر دانسته است. " به نشان قیامت برساند. " این جمله که سومین فراز از گذشته کودک است، ناظر به بدیهی ترین ضروریات و روشن ترین اصول آیین مقدس اسلام، یعنی خاتمیت این دین حنیف میباشد که احکام و قوانینش آن چنان محکم است که: «به نشان قیامت برساند». یعنی: تا هنگام ظهور انقلاب جهان و رستاخیز عالم، که کبری است، باقی و پابرجا است. .. آیات فوق، بشارت از دو است و یا یک ظهور ؟ بیان این مطلب متوقف بر اندکی تحقیق در پیرامون تیمان و فاران است. تیمان که در آيه 3 محل ورود خدا معرفی شده، بر حسب مستفاد از توريه و تصريح قاموس مقدس، صحرای جنوبی است. و از لحاظ آن که محل نزول وحی بر حیقوق نبی، بوده است مورد بشارت وی نیز کسی خواهد بود که از صحرای جنوبی بیت المقدس ظهور می نماید. کوه فاران (حری) نیز که محل قدوس خوانده شده، در صحرای جنوبی بیت المقدس واقع است. می توان گفت این جمله نیز مانند جمله ۲ یعنی «و قدوس از فاران می آید» هر دو بشارت از یک ظهورند، که همان ظهور محمدی می باشد. نهایت آن که جمله دوم در حکم تفسير اولى، و جمله نخست مقدمه برای ذکر دومی است. با این معنی که حیقوق، نخست بشارت از آمدن خدا از صحرای جنوبی بیت المقدس داده و سپس مقصود از آمدن خدا را ظهور قدوس «حضرت ص » و منظور از صحرای جنوبی را، کوه فاران (حری) معرفی نموده است. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني هفته :ترك يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ(12)سوره حجرات هان اى كسانى كه ایمان آوردهاید! از بسیارى گمانها اجتناب كنید كه بعضى از گمانها گناه است، و از عیوب مردم تجسس مكنید و دنبال سر یكدیگر مكنید، آیا یكى از شما هست كه دوست بدارد گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعا از چنین كارى كراهت دارید و از خدا پروا كنید كه خدا توبه پذیر مهربان است ❓غیبت چیست:انشاالله طی هفته احادیثی در این ارتباط در كانال قرار می دهیم .اما بطور خلاصه: اگاه کردن دیگران به عیب فردي در غیابش 🤔ما میتونیم از اول صبح مراقبه داشته باشیم اگر در محل کار این کار انجام میشه یا محل غیبت رو ترک کنیم ،میتونیم بگیم من دیگه دلم نمیخواد راجع به فردی بدون حضور خودش صحبت کنم شاید اون فرد دلایل خودش را داشته باشه. گاهی با شوخی بهشون بگید من میرم بهش میگم که بحث مختومه بشه 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . تهيه شده توسط گروه در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://t.me/quranpuyan
---------------🌹💠🌹-------------- 🌐WWW.quranpuyan.com ---------------🌹💠🌹-------------- قسمت هجدهم ✅ پیامبر اسلام فرستاده خدا برای همه شماست.او را یاری و تبعیت کنید. در دهه اخر صفر وایام سالگرد رحلت پیامبر، سخنران مسجد محل ما(حجت الاسلام موسویان)؛آیات ۱۵۶و ۱۵۷ سوره اعراف را که حاوی توصیفاتی از رسول اسلام میباشد انتخاب کرده بود(که به نظر من کاملا مناسبت داشت).با هم آیات را بخوانیم: وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاء وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۵۶﴾ مکارم: و براي ما در اين دنيا و سراي ديگر نيكي مقرر دار، چه اينكه ما به سوي تو بازگشت كرده ايم، (خداوند در برابر اين تقاضا به موسي) گفت: مجازاتم را به هر كس بخواهم ميرسانم و رحمتم همه چيز را فرا گرفته و آنرا براي آنها كه پرهيزكارند و زكات را ميپردازند و آنها كه به آيات ما ايمان ميآورند، مقرر خواهم داشت. الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۱۵۷﴾ مکارم: آنها كه از ۱- فرستاده (خدا) ۲- پيامبر «امي» پيروي ميكنند ۳- كسي كه صفاتش را در تورات و انجيلي كه نزدشان است مييابند ۴- و آنها را به معروف دستور ميدهد ۵- و از منكر باز ميدارد، ۶- پاكيزه ها را براي آنها حلال ميشمرد، ۷- ناپاكها را تحريم ميكند، و ۸ - بارهاي سنگين و زنجيرهائي را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان بر ميدارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نوري كه با او نازل شده پيروي كردند آنان رستگارانند. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۵۸﴾ فولادوند: بگو اى مردم من ۱ - پيامبر خدا به سوى همه شما هستم همان [خدايى] كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست هيچ معبودى جز او نيست كه زنده مى كند و مى ميراند پس به خدا و فرستاده او كه پيامبر درس نخوانده اى است كه ۲ - به خدا و كلمات او ايمان دارد بگرويد و او را پيروى كنيد اميد كه هدايت شويد این آیات حاوی نکات و تفسیر زیادی است.اما نکته بارز ان این است که آیات قبل و بعد آن سرنوشت قوم یهود را روایت میکند.لکن در آیه ۱۵۶ خدا با بیان خطاب خود به موسی،یهودیان و مسیحیان زمان پیامبر را مخاطب میسازد که شرط ایمان و برخورداری از رحمت من ،شرط فلاح و هدایت ،ایمان و تبعیت از پیامبر اسلام است که او را برای همه مردم فرستادم و لفظ تبعیت را هم تکرار نموده است. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst152_pymbr-slm-frstdh-khd-bry-hmh-shmst-w-r-yry-w-tbyt-khnyd.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫 ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ی ما را رفیق و مونس شد 🍃میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) مبارک باد🍃 @quranpuyan
عید آمد ره جویان رقصان و غزل گویان کان قیصر مه رویان زان قصر مشید آمد صد معدن دانایی مجنون شد و سودایی کان خوبی و زیبایی بی‌مثل و ندید آمد مولانا سلام صبحتان بخیر 🌸عیدتان مبارک🌸 @quranpuyan
ايام ميلاد پيامبر و مبارك باد🌷🌷 ✅ در قرآن ۱- نبی ، پیام آور (اعراف ۲ و ۱۵۷ ) ۲- امی، درس ناخوانده (اعراف ۱۵۷ و ۱۵۸ ) ۳- نذیر مبین هشدار دهنده آشكار(حجر ۸۹) ۴- ناصح امین ،خیرخواه امین( اعراف ۶۸ ) ۵- خاتم النبین ،آخرین پیامبر (احزاب ۵ ) ۶- اول المسلمین ،اولین اسلام آورنده (اعراف۶ و ۱۶۳) ۷- رحمه للعالمین ، رحمت برای تمام جهانیان (انبیاء ۷ و ۱۰۷) ۸- عزیز علیه ما عنتم ،رنج بردن مومنان بر او گران است (توبه ۸ و ۱۲۸) ۹- حریص علیكم،بر هدایت شما حریص است (توبه ۹ و ۱۲۸ ) ۱۰- رئوف ،اهل رافت است (توبه ۱۰ و ۱۲۸ ) ۱۱- رحیم ،مهربان است (توبه ۱۱ و ۱۲۸) ۱۲- خلق عظیم (قلم ۴ ) ۱۳- اسوه حسنه ،پیامبر الگوی خوبی است(احزاب ۲۱) سرکار خانم لبافیان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst157_Sft-pymbr-dr-qrn.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
❤️مگه می شه عاشق این شخصیت نشد؟!! 👇👇 💠 هرکه را می دید سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. 💠وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید و صبر می کرد تا طرف مقابل دستش را بکشد. 💠 با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. 💠 هرگاه با کسی هم صحبت می شد به سخنان او خوب گوش فرا می داد. 💠 چون با کسی سخن می گفت کاملا برمی گشت و رو به او می نشست. 💠 هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد، مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. 💠 هدیه را قبول می کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. 💠 هرگز مذمت مردم را نمی کرد و بسیار مدح آنان نمی گفت. 💠 بر جسارت دیگران صبر می فرمود و بدی را به نیکی جزا می داد. 💠 سراغ اصحاب خود را می گرفت و همواره جویای حال آنان می شد. 💠 اصحاب را به بهترین نام هایشان صدا می زد. 💠 هرگاه چیزی به فقیر می بخشید به دست خودش می داد و به کسی حواله نمی کرد. 💠 پیران را بسیار اکرام می کرد و با کودکان بسیار مهربان بود. 💠 برای فوت دنیا ناراحت نمی شد و یا به خشم نمی آمد. 💠 برای خدا آنچنان به خشم می آمد که دیگر کسی او را نمی شناخت. 💠 هرگز برای خودش انتقام نگرفت، مگر آنکه حریم حق شکسته می شد. 💠 هیچ خصلتی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگویی نبود. 💠 در خوراک و پوشاک چیزی زیادتر از خدمتکارانش نداشت. 💠 کفش و لباسش را خودش وصله می کرد. 💠 همیشه خوشبو بود و بیشترین مخارج آن حضرت برای خریدن عطر بود. 💠 همیشه با وضو بود و هنگام وضوگرفتن مسواک می زد. 💠 تا گرسنه نمی شد غذا میل نمی کرد و قبل از سیرشدن از تناول منصرف می شد. 💠 اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسیم می کرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و نیز بخشی برای خودش بود، و وقت خودش را نیز با مردم قسمت می کرد. 📚 برگرفته از «منتهی الآمال» مرحوم محدث قمی و «مکارم الاخلاق» مرحوم طبرسی. سلام و صلوات خدا بر بهترین بندگانش حضرت محمد مصطفی(ص) و آل پاکش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
جامعه نبوی، پیوند شهروندان1.mp3
13.19M
🎙جامعه نبوی پیوند شهروندان (مسلمانان و کافران)_۱ ◾️منظور از اشداء علي الكفار چیست؟ رابطه مسلمانان با افراد غیر مسلمان داخل وخارج از کشور چگونه باید باشد؟ شدت و خصومت با کدام کفار است؟
🌺🌺🌺💐💐💐💐💐💐با تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام ص 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي مرحله اول نزول قران اماده و قابل دانلود میباشد. این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و یادداشتهای آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله اول نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود. ✅✅ سوره هاي مرحله اول نزول عبارتند از:سوره هاي توحيد شمس اعلي ضحي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر هفته يا دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst3996_dnlwd-fyl-pydyf-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-wl-nzwl-shml-drs-swrh-h-nkt-mhm-w-klmt-klydy.aspx
قسمت نوزدهم ✅ پیامبر اسلام فرستاده خدا برای همه شماست.او را یاری و تبعیت کنید در ادامه آیات مبحث قبل به نکاتی اشاره می شود: 1⃣ خدا در اینجا حلال کردن طیبات و حرام کردن خبائث را به پیامبر نسبت میدهد نه به خودش.نگفته خدا حلال کرده. این عبارت تایید کننده ولایت تشریعی پیامبر می باشد.(که بالاتر از ولایت تکوینی است)یعنی هرچه پیامبر حلال کند ،خدا هم انرا تایید می کند. (نکته ظریف در ایه نیز این است که تک تک حلال ها و حرام ها را نام نبرده بلکه حکم کلی داده که همه طیبات، حلال است و همه خبائث ،حرام.) 2⃣ رحمت خاص خدا شامل چه کسانی است؟ کسانی که این صفات را داشته باشند: ۱-تقوا ۲-زکوه ۳- ایمان به ایات ما ۴-تبعیت از پیامبر اسلام ،ایمان به او و یاری او ۶-تبعیت از نوری که با پیامبر ارسال شده اینها هستند که فقط مفلح و رستگارند و شامل رحمت خاص خدا میشوند. 3⃣ مراد از النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ چیست؟ مقصود حضرت علی (ع) است نه قرآن.زیرا درآیات قران همواره نزول قران بر پیامبر با لفظ "عَلی" ذکر شده است و نه با "مع" در اینجا هم اگر گفته شده بود نوری که بر او نازل شده ،قرآن مد نظر می بود. ولی نور نازل شده با پیامبر امیرالمومنین است. در این زمینه روایتی هم داریم که پیامبر گفتند من و علی از ابتدا تا صلب عبدالمطلب نور واحد بودیم.سپس تقسیم شدیم در صلب عبداله و ابو طالب. بنابراین شرط رستگاری و فلاح طبق کلام خدا تبعیت از حضرت علی هم میباشد." مطالب فوق نقل قول و نقل مضمون ازایشان است. در خصوص نکته آخر من به تفسیر المیزان و نمونه مراجعه کردم.هر دو مقصود از نور نازله با پیامبر را قران ذکر کرده اند. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst152_pymbr-slm-frstdh-khd-bry-hmh-shmst-w-r-yry-w-tbyt-khnyd.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني هفته :ترك يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ(12)سوره حجرات در تفاسیر متعدد در ذیل این آیه آمده است که آبروی برادر مسلمان همچون گوشت‌تن اوست و ریختن این آبرو با غیبت و فاش کردن اسرار ، مثل خوردن گوشت‌تن اوست در حالی که غیبت شده مثل مردگان قادر به دفاع از خود نیست.😔😡 به تعبیری دیگر افراد جامعه اسلامی از مومنان تشکیل شده است و مومنان نیز به فرموده خداوند برادر یکدیگرند. عبارت «اخیه میتاً» برای این است که او بی‌خبر از غیبت است و عبارت «فکر هتموه» این را می‌رساند که کراهت شما از این کار امری ثابت و محقق است. هیچ شکی در این نیست که شما هرگز راضی نمی‌شوید گوشت مرده انسانی را که برادر شماست بخورید بلکه از آن کراهت دارید، پس باید از غیبت کردن هم نفرت داشته باشید 🤔ما میتونیم از اول صبح مراقبه داشته باشیم اگر در محل کار این کار انجام میشه یا محل غیبت رو ترک کنیم ،میتونیم بگیم من دیگه دلم نمیخواد راجع به فردی بدون حضور خودش صحبت کنم شاید اون فرد دلایل خودش را داشته باشه. گاهی با شوخی بهشون بگید من میرم بهش میگم که بحث مختومه بشه 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . تهيه شده توسط گروه در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d