💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 35 تا 42
📄#صفحـہ_254
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️انسانها و جامعهها از ميان میروند و #خدا میماند.
💠أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ
🌱آیا توجه نمیکنند که ما (پیوسته) سراغ (اهل) زمین میآییم و (با گرفتن جانشان،) از گوشه و کنار(جامعهی بشریِ روی) زمین میکاهیم؟ (آری،) خداوند حکم میراند و هیچکس نمیتواند حکمش را رد کند، و او زود بهحساب (بندگانش) میرسد.
رعد - ۴۱
🔷✨از آنجا كه در آيات گذشته روی سخن با منكران رسالت پيامبر ص بود در اين آيات نيز همان بحث تعقيب شده است: و هدف اين است كه با هشدار و استدلال و خلاصه از طرق مختلف آنها را بر سر عقل آورده و به تفكر و سپس اصلاح وضع خويش وا دارد.
نخست میگويد:" اين مغروران لجوج آيا نديدند كه ما پيوسته از اطراف و جوانب زمين كم میكنيم"؟ (أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها).
روشن است كه منظور از زمين در اينجا" اهل زمين" است، يعنی آيا آنها به اين واقعيت نمینگرند كه پيوسته اقوام و تمدنها و حكومتها در حال زوال و نابودی هستند؟ اقوامی كه از آنها قويتر و نيرومندتر و سركشتر بودند، همگی چهره به زير خاك كشيدند، و حتی دانشمندان و بزرگان و علمايی كه قوام زمين به آنها بود آنها نيز چشم از جهان فرو بستند و به ابديت پيوستند.
🔷✨آيا اين قانون عمومی حيات كه درباره افراد، و كل جامعههای بشری و كوچك و بزرگ جاری و ساری است، برای بيدار شدن آنها كافی نيست، كه اين چند روز زندگی را ابدی نشمرند و به غفلت برگزار نكنند؟! سپس اضافه میكند:" حكومت و فرمان از آن خداست و هيچكس را يارای رد احكام او يا جلوگيری از فرمان او نيست" (وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ).
" و او سريع الحساب است" (وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ).
👈بنا بر اين از يك طرف قانون" فنا" را در پيشانی همه افراد و ملتها نوشته و از سوی ديگر كسی را توانايی اين نيست كه اين فرمان يا ساير فرمانهای او را تغييری دهد، و از سوی سوم با سرعت به حساب بندگان رسيدگی میكند و به اين ترتيب پاداش كيفر او قطعی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️#آیه42رعد
💠وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَ سَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ (۴۲/رعد)
🌱و البتّه كسانیكه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولی (سودی نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها برای خداست، او میداند كه هر كس چه كسب میكند و كفّار بزودی خواهند دانست كه سرای آخرت از آن كيست.
🔹رهبران دينی نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيلهها برای انبيا نيز بوده است. «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
🔹از تاريخ درس عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست. «لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ»
🔹تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويم.
«فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً»
🔹مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايی أثر میكند كه طرفِ مورد مكر غافل باشد. «يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹پیام های آیات ۲۰-۱۶ سوره فرقان از تفسیر نور
۱- انسان،تنها در بهشت به همه ی آرزوهای خود می رسد. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ»
۲- در بهشت،هر چه بخواهند هست. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ» ولی در مورد دوزخیان می خوانیم: «وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ» میان اهل دوزخ و آن چه می خواهند حایلی قرار می گیرد.
۳- خدا عمل به وعده های خود را بر خود لازم کرده است. «عَلی رَبِّکَ وَعْداً مَسْؤُلاً»
۴- در قیامت از مشرکان ومعبودهای آنان بازخواست می شود. یَحْشُرُهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَقُولُ ...
۵- در قیامت،همه چیز شعور پیدا می کند و مخاطب قرار می گیرد. «أَ أَنْتُمْ»
۶- خداپرستی،در فطرت همه ی انسان ها وجود دارد و انحراف بشر عارضی است. أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ ... أَمْ هُمْ ضَلُّوا (کلمه ی «السَّبِیلَ» نیز نشانه ی آن است که راه معهود،همان راه طبیعی و فطری است.
۷- خداوند نعمت های خود را حتّی از منحرفان دریغ نمی دارد. «لکِنْ مَتَّعْتَهُمْ»
۸- خطر مال در جایی است که سبب فراموشی خدا شود،نه این که مال مطلقاً بد و خطرناک باشد. مَتَّعْتَهُمْ ... حَتّی نَسُوا
۹- به مال و جلوه گری های مرفّهین نگاه نکنید،همه ی آنان تباه شدنی هستند.
۱۰- معبودهای خیالی و بت ها،نه تنها یار شما نیستند،بلکه کار شما را نیز تخطئه و تکذیب می کنند. «فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ»
۱۱- مشرک،ظالم است.(جمله ی «وَ مَنْ یَظْلِمْ» در فضای «وَ مَنْ یُشْرِکْ» قرار دارد)
۱۲- زندگی ساده انبیا،برای مردم آزمایش است. «یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ - وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» (آری،اگر پیامبران،زندگی مرفّه و کاخ و طلا داشتند،مردم به خاطر دنیاطلبی،گرد آنان جمع می شدند که چنین گرایشی ارزش نداشت.ارزش در این است که انسان از فردی در ظاهر عادّی،اطاعت کند.)
۱۳- یکی از وسایل آزمایش مردم،خود مردم اند. «جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می کند یا طغیان.و کسی فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر می کند یا بر ثروتمند حسد می ورزد.
۱۴- کلید موفّقیّت در آزمایش های الهی صبر است. «فِتْنَهً أَ تَصْبِرُونَ»
۱۵- در آزمایش های الهی،مسأله ای برای خداوند کشف نمی شود،زیرا او به همه چیز آگاه است. «وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً» (آزمایش های او برای شکوفا شدن خصلت های درونی انسان است،زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلت ها است.)
۱۶- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم،عامل پیداش صبر است. «أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛