eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۰-۱۶ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- انسان،تنها در بهشت به همه ی آرزوهای خود می رسد. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ» ۲- در بهشت،هر چه بخواهند هست. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ» ولی در مورد دوزخیان می خوانیم: «وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ» میان اهل دوزخ و آن چه می خواهند حایلی قرار می گیرد. ۳- خدا عمل به وعده های خود را بر خود لازم کرده است. «عَلی رَبِّکَ وَعْداً مَسْؤُلاً» ۴- در قیامت از مشرکان ومعبودهای آنان بازخواست می شود. یَحْشُرُهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَقُولُ ... ۵- در قیامت،همه چیز شعور پیدا می کند و مخاطب قرار می گیرد. «أَ أَنْتُمْ» ۶- خداپرستی،در فطرت همه ی انسان ها وجود دارد و انحراف بشر عارضی است. أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ ... أَمْ هُمْ ضَلُّوا (کلمه ی «السَّبِیلَ» نیز نشانه ی آن است که راه معهود،همان راه طبیعی و فطری است. ۷- خداوند نعمت های خود را حتّی از منحرفان دریغ نمی دارد. «لکِنْ مَتَّعْتَهُمْ» ۸- خطر مال در جایی است که سبب فراموشی خدا شود،نه این که مال مطلقاً بد و خطرناک باشد. مَتَّعْتَهُمْ ... حَتّی نَسُوا ۹- به مال و جلوه گری های مرفّهین نگاه نکنید،همه ی آنان تباه شدنی هستند. ۱۰- معبودهای خیالی و بت ها،نه تنها یار شما نیستند،بلکه کار شما را نیز تخطئه و تکذیب می کنند. «فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ» ۱۱- مشرک،ظالم است.(جمله ی «وَ مَنْ یَظْلِمْ» در فضای «وَ مَنْ یُشْرِکْ» قرار دارد) ۱۲- زندگی ساده انبیا،برای مردم آزمایش است. «یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ - وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» (آری،اگر پیامبران،زندگی مرفّه و کاخ و طلا داشتند،مردم به خاطر دنیاطلبی،گرد آنان جمع می شدند که چنین گرایشی ارزش نداشت.ارزش در این است که انسان از فردی در ظاهر عادّی،اطاعت کند.) ۱۳- یکی از وسایل آزمایش مردم،خود مردم اند. «جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می کند یا طغیان.و کسی فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر می کند یا بر ثروتمند حسد می ورزد. ۱۴- کلید موفّقیّت در آزمایش های الهی صبر است. «فِتْنَهً أَ تَصْبِرُونَ» ۱۵- در آزمایش های الهی،مسأله ای برای خداوند کشف نمی شود،زیرا او به همه چیز آگاه است. «وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً» (آزمایش های او برای شکوفا شدن خصلت های درونی انسان است،زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلت ها است.) ۱۶- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم،عامل پیداش صبر است. «أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌱🚿پاك شده از همه تعلقات به سوي خانه ازادي برو 💠"ثُمَّ لیَقضُوا تَفَثَهُم وَ لیُوفُوا نُذُورَهُم وَ لیَطَّوَّفُوا بَیتَ العَتِیقِ" (تا آلودگی هایشان را بزدایند و نذرهایشان را وفا کنند و بر گِرد "خانه ی آزاد" طواف نمایند!) 💇‍♂💢معنای ظاهری این آیه ی شریفه را اغلب مفسران همان ناخن گرفتن و مو کوتاه کردن و نظافتی دانسته اند که پس از مناسک حج، حاجیان به انجام می رسانند... اما جز این معنای ظاهر، 🌴 امام صادق(ع) با تأویلی جانانه وجهی باطنی از این آیه را آشکار می کنند. وجهی که فهم آن راهگشای سالکان سلوک قرآنی است. ایشان در روایتی (کافی ج ۴ ص ۵۴۹) می فرمایند؛ که مراد از آیه "لِیَقضُوا تَفَثَهُم" (آلودگی هایشان را بزدایند)، "دیدار امام است "لِقاءُ الاِمام"! 🌴 🌐بیان ایشان، یکی از زیباترین و لطیف ترین و کاربردی ترین وجه باطنی قرآن است. زیرا این لقاءِ "انسان کامل" است که آلودگی ها را از روح و جانت می زداید. چه آن که مجرای "حق" است، یعنی وصل به حقیقت مطلق است، عاملِ اِفاضات سبحانی است و هر دم نور پاکی می پراکند. لقاء چنین روحی، برخورداری از حیات و آگاهی ناب است. یک ارتباط زنده و پاک، که تو را مدد می رساند تا سبکبار رو سوی خدای واحد و بی شریک نمایی. چنین ارتباطی سازنده و انرژیک، پرداختنی های تو را پرداخت می کند. 🌱آنچه قرار است از وجودت کَنده شود، کَنده می شود و آنچه قرار است تثبیت شود، تثبیت می شود! و تو پاک از همه ی ، آزاد از همه ی گِره های عاطفی و ذهنی، و رها از همه بت های درونی و بیرونی، 🕋اکنون شایستگی آن را داری که بر گِرد "خانه ی آزاد"، عاشقانه کنی. زیرا غایت سلوک، نیل به پاکی و حرّیت و آزادگی است. و این "بیت العتیق" یعنی "خانه ی آزادی" است. در آن هیچ بتی خدایی نمی کند. پاک از همه چیز است. "سبحان الله". چنین کیفیتی جایگاه "مُخلَصِین" است، ♦️👈 همان رهایی یافتگان و خلاص شدگان از بند ظلمات جهل و دنیازدگی. 🔖🖋بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِی وَلَا تَكْفُرُونِ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس گزارید و کفران نعمت نکنید. 🌹 سوره بقره ، آیه ۱۵۲ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 و 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَی الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِكَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (۳/ابراهیم) 🌱‏(كفّار) كسانی هستند كه زندگی دنيا را بر آخرت ترجيح می‌دهند و (مردم را) از راه خدا باز می‌دارند ومی‌خواهند آن‌را منحرف كنند، آنها در گمراهی عميقی هستند. 🔷✨‏بستن راه خدا به يك يا دو موردِ خاصّ منحصر نيست، بلكه تبليغات ناروا، گناه علنی، ترويج ابزار فساد و غفلت‌آور، القای شبهه، ايجاد اختلاف، نشريّات و فيلم‌های گمراه كننده، بد معرّفی كردن دين حقّ، معرّفی نااهلان به عنوان الگوی دين و ده‌ها نمونه‌ی ديگر از مصاديق بستن راه خداست. ‏كاميابی از دنيا جايز است، امّا ترجيح دنيا بر آخرت خطرناك است، زيرا دنياگرايی مانع عبادت، انفاق، جهاد، كسب حلال، صداقت و انجام تكاليف شرعی می‌شود. ‏🔹دنياگرايی، زمينه‌ی كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا ... وَ يَصُدُّونَ‌ ... فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ 🔹‏سرچشمه‌ی گمراهی‌ها عملكرد خود انسان است. «يَسْتَحِبُّونَ‌، يَصُدُّونَ‌، يَبْغُونَها» ‏🔹انسان اختيار دارد و می‌تواند راهی را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. ‏«يَسْتَحِبُّونَ» ‏🔹كفّار سه مرحله را طی می‌كنند: ‏اوّل خودشان با دنياگرايی منحرف می‌شوند. «يَسْتَحِبُّونَ» ‏آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز می‌دارند. «يَصُدُّونَ» ‏سپس با تمام توان مسير حقّ‌طلبان را منحرف می‌كنند. «يَبْغُونَها» ‏🔹روحيّه‌ی كفر، عامل انحراف طلبی است. وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ‌ ... يَبْغُونَها ‏🔹گمراهی، درجات و مراحلی دارد و هر چه عميق‌تر شود رجوع به حقّ مشكل‌تر می‌شود. «ضَلالٍ بَعِيدٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ 🌱به‌راستی موسی را با نشانه‌هایمان فرستادیم (و گفتیم) که قومت را از تاریکی‌ها خارج کن و به نور برسان و روزهای خدا را به یادشان آور؛ زیرا در این (روزها)، بی‌شک نشانه‌هایی برای هر فرد بسیار شکیبا و سپاسگزار وجود دارد. إبراهیم - ۵ 👈تو موظفی كه ايام الهی و روزهای خدا را بياد قوم خود بياوری" (وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ‌). 🔷بعضی گفته‌اند اشاره به روزهای پيروزی پيامبران پيشين و امتهای راستين آنها می‌باشد، و روزهايی كه انواع نعمتهای الهی بر اثر شايستگيها شامل حال‌ آنها می‌باشد. 🔷‏و بعضی گفته‌اند اشاره به روزهايی است كه خداوند اقوام سركش را به زنجير عذاب می‌كشيد و طاغوتها را با يك فرمان درو می‌كرد! و بعضی اشاره به هر دو قسمت دانسته‌اند. 👌‏اما اصولا نمی‌توان اين تعبير گويا و رسا را محدود ساخت، ايام اللَّه، تمام روزهايی است كه دارای عظمتی در تاريخ زندگی بشر است. ‏هر روز كه يكی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام اللَّه است. ‏هر روز كه فصل تازه‌ای در زندگی انسانها گشوده، و درس عبرتی به آنها داده و ظهور و قيام پيامبری در آن بوده، يا طاغوت و فرعون گردنكشی در آن به قعر دره نيستی فرستاده شده، خلاصه هر روز كه حق و عدالتی بر پا شده و ظلم و بدعتی خاموش گشته، همه آنها از ايام اللَّه است. ‏و چنان كه خواهيم ديد، در روايات ائمه معصومين در تفسير اين آيه نيز انگشت روی روزهای حساسی گذاشته شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۱۱ بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِـمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيرًا [عامل اصلی و ريشه بهانه‌جوئی آنها مسئله رسالت نيست] بلکه آنها ساعت [وقوع رستاخيز] را دروغ شمرده‌اند و ما نيز برای هر که رستاخيز را دروغ شمارد [در نظام هستی] آتشی سوزان آماده کرده‌ايم. ۱۰ ۱۰- آماده کردن آتش سوزان برای منکران قيامت، همچون قرار دادن اثر کشندگی برای سَم و مقدّر کردن سکته و سرطان و بيماري‌های ديگر، برای کسانی که مراقب تغذيه و بهداشت و سلامت زندگی خود و دارای تحرک کافی نيستند، نتيجه طبيعی و عواقب آينده‌سوز ظلم و ستم منکران است. فرقان : ۱۳ وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُّقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا و چون دست بسته و اسير [به غُل و زنجیرهای وابستگی و اسارت دنيايي] ۱۲ به مکانی تنگ درافتند، ۱۳ در آنجاست که مرگ را طلب مي‌کنند. ۱۲- «مُقَرَّنِينَ» [اسم مفعول] از ريشة «قرن» [جمع کردن يا جمع شدن] نوعی پيوند دادن شخص با اعمالش مي‌باشد. اين فعل دو بار ديگر نيز در قرآن در بيان سرنوشت ستمگران آمده است؛ يکبار دربارة شيطان صفتانی که سليمان آنها را به زنجير زندان افکنده بود [وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِی الْأَصْفَادِ- ص ۳۸ (۳۸: ۳۸) ] و ديگر بار مجرمان در دوزخ به غُل و زنجير عواقب اعمال‌شان گرفتار مي‌شوند [وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ یَوْمَئِذٍ مُقَرَّنِينَ فِی الْأَصْفَادِ- ابراهيم ۴۹ (۱۴:۴۹) ]. در اين سوره گرچه سخنی از «اصفاد» [زنجیری که دست را به گردن مي‌بستند] به ميان نيامده است، اما همان مفهوم دست و پا بستگی و اسارت را نشان مي‌دهد. ۱۳- ضيق [تنگنا] مقابل رحب [وسعت] است. اصطلاح ضيق صدر يا ضيق ذرع، دلالت بر تحمل ‌ناپذيری و تنگنای انجام کاری مي‌کند. طبق مشیّت خدا، سينه هدايت‌شدگان برای تسليم به خدا فراخ مي‌شود و سينه گمراهان در تنگی نفس و ناراحتی قرار مي‌گيرد، گویی به سختی به آسمان صعود مي‌کنند [انعام ۱۲۵ (۶:۱۲۵) ]. از طرفی قيامتِ هر کسي، زمان به بار نشستن کِشت دنيايي و صحنة تحقق يافتن و تجسم عينی اعمال اوست، به اين ترتيب، مؤمنانِ دارای «سعه صدر» با منکران «ضيق صدر» تفاوت عظيمی در صعود و ميدان عمل خواهند داشت؛ به تعبير قرآن، نامه عمل نيکان در «اعلي‌عليين» و نامه عمل فجّار در «سجين» [سلول و زندان بسيار تنگ اعمال‌شان] رقم مي‌خورد [مطففين ۷ (۸۳:۷) و ۸]. تعبير «مَكَانًا ضَیِّقًا»[جايگاهی تنگ] در آيه ۱۳ بيانگر چنين وضعيتی است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذْ قالَ مُوسی‌ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (۶/ابراهیم) 🌱‏و (به يادآور) هنگامی كه موسی به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب می‌كردند، پسرانتان را سر می‌بريدند و زنانتان را (برای كنيزی و هوسرانی خود) زنده نگاه می‌داشتند و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگی بود. ‏🔹با مقايسه‌ی حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادی‌ها و شكنجه‌ها، قدر نعمت‌های خدا را بشناسيم. «اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ» ‏🔹پيروزی‌ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ» ‏🔹آزادی، از مهم‌ترين نعمت‌های الهی است. نِعْمَةَ اللَّهِ‌ ... إِذْ أَنْجاكُمْ‌ ‏🔹مهم‌ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت‌ها و نجات محرومان و مستضعفان است. ‏«أَنْجاكُمْ» ‏🔹درباريان و اطرافيان، نقش مهمی در حفظ نظام طاغوتی دارند. «آلِ فِرْعَوْنَ» ‏🔹آزمايش و بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آیا در خدا است؟ 💠قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّـهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِينٍ 🌱پیامبرانشان گفتند: «مگر در (ربوبیتِ) الله که پدیدآورنده‌ی آسمان‌ها و زمین است، شکی وجود دارد؟ (خدا) شما را (به ایمان آوردن) دعوت می‌کند تا بخشی از گناهانتان را بیامرزد و (مرگِ) شما را تا زمانی معین به تأخیر اندازد.» (قوم آنان) گفتند: «شما فقط بشری مانند ما هستید که می‌خواهید ما را از آنچه اجداد و نیاکانمان می‌پرستیدند، بازدارید. (اگر غیر از این است،) دلیل آشکاری برای ما بیاورید.» إبراهیم - ۱۰ 🔷از آنجا که در آیه قبل گفتار مشرکان و کافران را در زمینه عدم ایمانشان که استناد به شک و تردید کرده بودند بیان شده، در این آیه بلافاصله با دلیل روشنی که در عبارت کوتاهی آمده شک آنها را نفی می‌کند و چنین می‌گوید: «پیامبرانشان به آنان گفتند: آیا در وجود خدایی که آفریننده آسمانها و زمین است شکی است»؟! (قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). ممکن است «فاطِرِ» اشاره به شکافتن توده ابتدایی ماده جهان باشد که در علوم روز می‌خوانیم که مجموع ماده عالم، یک واحد به هم پیوسته بود سپس شکافته شد و کرات آشکار گشت. 🔷به هر حال قرآن در اینجا مانند غالب موارد دیگر برای اثبات وجود خدا و صفات او تکیه بر نظام عالم هستی و آفرینش آسمانها و زمین می‌کند. 🔷سپس به پاسخ دومین ایراد منکران می‌پردازد که ایراد به مسأله رسالت پیامبران است، می‌فرماید: این مسلم است که آفریدگار دانا و حکیم، هرگز بندگانش را بدون رهبر، رها نمی‌کنند، بلکه «از شما (با فرستادن پیامبران) دعوت می‌کند تا از گناه و آلودگیها پاکتان سازد و گناهانتان را ببخشد» (یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ). «و تا موعد مقرّری شما را باقی گذارد»! تا راه تکامل خویش را بپیمایید و حد اکثر بهره لازم را از این زندگی ببرید (وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی). در حقیقت دعوت پیامبران برای دو هدف بوده، یکی آمرزش گناهان و دیگری ادامه حیات تا زمان مقرر که این دو در واقع علت و معلول یکدیگرند، چه این که جامعه‌ای می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که از گناه و ظلم پاک باشد. ولی با این همه باز کفار لجوج این دعوت حیاتبخش که آمیخته با منطق روشن توحید بود نپذیرفتند و با بیانی که آثار لجاجت و عدم تسلیم در برابر حق از آن می‌بارید، به پیامبران خود چنین «پاسخ گفتند: شما جز بشری مثل ما نیستید»! (قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا). به علاوه «شما می‌خواهید ما را از آنچه نیاکان ما می‌پرستیدند بازدارید» (تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا). از همه اینها گذشته «شما دلیل روشنی برای ما بیاورید» (فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروز شهادت نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan