eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠وَ سَكَنْتُمْ فِي مَساكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ (۴۵/ابراهیم) 🌱‏و (شما بوديد كه) در خانه‌های كسانی كه (پيش از شما بودند و) به خويشتن ستم كردند، ساكن شديد و برای شما روشن شد كه با آنان چه كرديم و برای شما مثل‌ها زديم (پس چرا عبرت نگرفتيد) 👈این جمله عطف بر محل جمله (اقسمتم ) است و معنا چنین است که مگر شما نبودیدکه در شهر و مسکن مردمی منزل کردید که آنان نیز ستمکار بودند و به کیفرظلمشان منقرض گشتند و مگر ندیدید که چگونه عذاب ما بر آنها احاطه کرد؟ وحال که چنین است چگونه ادعا می کنید که هرگز زوال نخواهید داشت ؟ 🔷✨پس از دو جهت صدق دعوت الهی برای آنها به ثبوت رسیده و برایشان آشکار شده که سرپیچی از آن ، عذاب استیصال را به دنبال دارد، 🔹اول ): از راه مشاهده ، 🔹دوم ): از راه بیان ، که خداوند با زدن مثلها و بیان وضعیت آنها، حجت رابر سایرین تمام نموده . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَ لِيُنْذَرُوا بِهِ وَ لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (۵۲/ابراهیم) 🌱‏اين (قرآن) پيام‌رسا و ابلاغی برای مردم است تا به وسيله‌ی آن، هشدار يابند و بدانند كه همانا او معبودی يكتاست و تا خردمندان پند گيرند. 🔹قرآن، مايه‌ی تبليغ است ومبلّغان بايد مايه‌ی تبليغی خود را از قرآن بگيرند. ‏«هذا بَلاغٌ» 🔹قرآن، كتاب توحيد است و از قرآن بايد مُوحّد ساخته شود. هذا بَلاغٌ‌ ... لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ 🔹ابلاغ به تنهايی كافی نيست، انذار نيز لازم است. (آری، هدفِ تبليغ، انذار است.) «وَ لِيُنْذَرُوا» 🔹دانستن كافی نيست، توجّه و تذكّر نيز لازم است. «لِيَعْلَمُوا- لِيَذَّكَّرَ» 🔹انس با قرآن، هم معرفت و شناخت به انسان می‌دهد، «لِيَعْلَمُوا» و هم با تذكّر و پند، آدمی را به اعمال خير تشويق می‌كند. «لِيَذَّكَّرَ» ‏ 🔹قرآن، برای عموم مردم ابلاغ است، امّا تنها صاحبان عقل متذكّر می‌شوند و از آن پند می‌گيرند. «وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» 👈‏آری، اگر به رهنمودهای قرآن با جان و دل توجّه كنيم، انسان موحّد و متذكّری می‌شويم. انشاء اللَّه‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۰-۲۱ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- حتّی امید به قیامت،برای سازندگی انسان و اطاعت از خداوند کافی است. لا یَرْجُونَ ... ۲- روز قیامت،روز ملاقات الطاف یا قهر الهی است.(تا مردم کدام یک را برای خود فراهم کرده باشند). «لِقاءَنا» ۳- سرچشمه ی طغیان و استکبار انسان،بلند پروازی های درونی اوست. «اسْتَکْبَرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ» (از کوزه همان برون تراود که در اوست.) ۴- پوچ شدن بر همه کارهای مجرمین عارض می شود. ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ ... هَباءً ۵- تباه شدن عمل در برابر چشم انسان،از حسرت های او در قیامت است. «هَباءً» پس به کارها وتلاش های خود اطمینان نکنیم،شاید بدعاقبت شویم و اعمالمان بی اثر باشد. ۶- پوچ شدن بر همه کارهای مجرمین عارض می شود. ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ ... هَباءً ۷- تباه شدن عمل در برابر چشم انسان،از حسرت های او در قیامت است. «هَباءً» پس به کارها وتلاش های خود اطمینان نکنیم،شاید بدعاقبت شویم و اعمالمان بی اثر باشد. ۸- تشویق و بشارت،در کنار هشدار و انذار ضروری است. «هَباءً مَنْثُوراً - خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلاً» ۹- مالکیّت و حکومت خداوند،واقعی و حقیقی است،نه اعتباری و عارضی و ظالمانه. «الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ» ۱۰- قیامت روز جلوه ی رحمت الهی است. اَلْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمنِ ... ۱۱- رها کردن راه انبیا ظلم است.(ظلم به خود و ظلم به انبیا) «یَعَضُّ الظّالِمُ» ۱۲- در قیامت،وجدان ها بیدار می شود. «یَعَضُّ - یَقُولُ» ۱۳- پشیمانی،دلیل بر اختیار انسان است و اگر کسی مجبور بود،پشیمانی معنا نداشت. «یا لَیْتَنِی» ۱۴- دوستی های نامشروع امروز،فردای خطرناکی دارد. «یا لَیْتَنِی» دوست در سرنوشت انسان مؤثّر است. ۱۵- ایمان به تنهایی کافی نیست،همراه بودن با انبیا نیز لازم است. «مَعَ الرَّسُولِ» ۱۶- دو دوستی در یک دل جا نمی گیرد.(دوستی پیامبر و دوستی انسان گمراه) اِتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ ... لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً ۱۷- دوستان منحرف،عوامل شیطانند. «فُلاناً خَلِیلاً - وَ کانَ الشَّیْطانُ» ۱۸- نشانه ی دوست بد آن است که انسان را غافل کند. «أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ» ۱۹-  در قیامت یکی از شاکیان،پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. «وَ قالَ الرَّسُولُ» ۲۰- انتقاد از کسانی است که آگاهانه قرآن را کنار می گذارند. اِتَّخَذُوا ...و نفرمود: «کان عندهم مهجورا» ۲۱- مهجوریّت قرآن و گلایه ی پیامبر و مسئولیّت ما قطعی است.( «قالَ» فعل ماضی نشانه ی حتمی بودن است) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چيست؟ 🌴«وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» 🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.» ❓بر حسب آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات اسماعیل در عوض یک قربانی بزرگ از کشته شدن آزاد شده. آن قربانی بزرگ چه بود ؟ آيا حضرت ابراهيم توسط خدا مامور به قتل فرزندش شد؟ 🛑قسمت سوم،: 🌴🔻در اين داستان ، نكات و پرسشهاي زير توسط مفسران و علماي اسلامي مطرح شذه است: 1⃣- آيا خداوند ابراهيم را به انجام همان مقدمات ذبح امر كرده بود؟ يعني به اسماعيل بگويد و او را مذبح بياورد و اماده ذبح شود؟ 👈در اين صورت كار ابراهيم ع ارزش چنداني ندارد زيرا افراد ديگري هم وقتي بدانند قتل و ذبحي در كار نيست و فقط انجام مقدمات مطرح است، مبادرت به انجام كار و امتثال امر ميكنند. 2⃣- آيا خداوند به قتل اسماعيل فرمان داده بود؟ ايا اين كار قبيح و غير اخلاقي نيست؟ برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد. اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود. 3⃣- آيا واقعا خداوند،امري در اين زمينه داشته است يا حضرت ابراهيم بدرستي مفاد و مراد از وحي و رويا را در نيافته است؟ در صورت پذيرش اين فرض، عصمت و مصونيت ابراهيم و انبيا در دريافت وحي چه ميشود؟ 4⃣- مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به ابراهيم وحيي در اين زمينه نشده است بلكه او در رويا مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه دل كندن، او را از ادامه كار بازميدارد. 🎙نقل از سخنراني استاد سروش محلاتی در روز عيد قربان ۱۳۹۹ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst476_dr--mjry-brhym-w-smyl-dr-qrn-mnZwr-z-dhbH-Zym-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ پروردگارا ایمان آورده‌ایم، ما را بیامرز و بر ما رحمت‏ آور، و تو بهترین مهربانانى‏ مؤمنون/۱۰۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ وَ لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ (۴/حجر) 🌱‏و ما اهل هيچ قريه‌ای را هلاك نكرديم مگر آنكه برای آن (كارنامه و) كتابی معلوم بود. ‏ 🔹كاميابی‌های دنياپرستان پايانی دارد. «ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ» ‏ 🔹اگر بخواهيم می‌توانيم كفّار را فوراً نابود كنيم، امّا برنامه و سنّت ما فرصت دادن و تأخير است. «لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ» ‏ 🔹به مهلت دادن‌های الهی مغرور نشويم. «لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ» ‏ 🔹جامعه و تاريخ نيز قانون و زمان‌بندی و اصولی دارند. ‏«قرية الا و لها كتاب معلوم» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حفظ از دستبردها! 💠إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ 🌱ما خود، قرآن را نازل کردیم و بی‌شک از آن محافظت خواهیم کرد. حجر - ۹ 🔷✨‏به دنبال بهانه‌جوئيهای كفار و حتی استهزای آنها نسبت به پيامبر ص و قرآن كه در آيات گذشته آمده بود، در آيه مورد بحث يك واقعيت بزرگ و پر اهميت را به عنوان دلداری به پيامبر از يك سو و اطمينان خاطر همه مؤمنان راستين از سوی ديگر بيان می‌كند و آن اينكه: 👈‏" ما اين قرآن را كه مايه تذكر است نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهيم كرد" (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ‌). 🔷✨‏چنان نيست كه اين قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را با گل بپوشانند و يا نور و شعاعش را با پف كردن خاموش كنند كه اين چراغی است كه ايزد آن را برافروخته است، و اين آفتابی است كه غروب و افول نخواهد داشت.‏اين گروه اندك و ناتوان كه سهل است، اگر همه جباران و زورمندان و سياستمداران ستمگر و انديشمندان منحرف و رزم‌آوران جهان دست به دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنند، توانايی نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسداری از آن را به عهده گرفته است. 🔷✨‏در اينكه منظور از محافظت و پاسداری قرآن در برابر چه اموری است، باز مفسران تفسيرهای گوناگونی دارند: ‏🔹بعضی گفته‌اند در برابر تحريف و تغيير و زياده و نقصان است. ‏🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر فنا و نابودی تا آخر جهان.  🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر منطقهای گمراه كننده ضد قرآنی. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۲۲ يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَى يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُـولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا روزی که فرشتگان را ببينيد، در آن روز [خبر] خوشایندی برای مجرمين نخواهد بود ۲۴ [فرشتگان به جای خبری خوش، آنها را از حريم بهشت رانده] و گويند: دور باش، در تنگنائی [خود ساخته]! ۲۵ __ ۲۴- بشارت به خبر مسرّت‌بخش يا اندوهباری گفته مي‌شود که اثرش در پوست صورت [بَشره] ظاهر مي‌گردد. اين آيه دلالت مي‌کند که ديدار آنها با فرشتگان در روز قيامت، چون فاقد خبری خوش است، نه تنها چهره‌شان را باز و گلگون نمي‌کند، بلکه آنچنان دژم مي‌سازد که گویی با صحنه مهيبی روبرو شده‌اند و ناخودآگاه حريم و حائل محافظی برای خود آرزو مي‌کنند. ۲۵- سنگ را «حَجَر» [جمع آن حجاره و احجار] گويند. در گذشته تاريخ برای ايجاد حريم و حفاظت در ملک و مزرعه و جلوگيری از ورود بيگانگان، از سنگ‌چين استفاده مي‌کردند، به اين اعتبار «حِجر» معنای منع و محافظت مي‌دهد. از اين منظر عقل را به دليل حفاظت شخص و منع او از ارتکاب بدي، و خانه را نيز به خاطر سرپناه و محافظ بودنش [نساء ۲۲ (۲۲ : ۴) ] حِجر مي‌گويند. معنای «حِجْرًا مَحْجُورًا» را اتفاقاً در آية ۵۳ همين سوره (۲۵:۵۳) در اشاره به حائل ميان دو سيستم آب‌های شور و شيرين کره زمين مي‌يابيد که به فهم اين آيه مدد مي‌رساند. همچنانکه تفاوت غلظت، ماهیّت و مزة آب‌های شور و شيرين، مانع ترکيب و آميختگی آنان مي‌شود، بزهکاران نمي‌توانند وارد بهشت شوند و از آن پس‌زده مي‌شوند. فاعل «وَیَقُولُونَ» در ظاهر اين آيه آشکار نيست، مي‌تواند فرشتگان يا خود مجرمين باشند؛ در حالت نخست، فرشتگان آنها را مي‌رانند، و در حالت دوم از مواجهه با فرشتگان عذاب، مي‌خواهند حريم بگيرند. والله اعلم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴«وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» 🔸 «و اسماعیل را در ازای کشتنِ [:قربانیِ] بزرگی رهانیدیم.» آیه ی ۱۰۷ سوره ی صافات آيا حضرت ابراهيم توسط خدا مامور به قتل فرزندش شد؟ 🛑قسمت چهارم 🌐🔸برداشتي متفاوت از داستان توسط از محي الدين عربي ،نبرد عقل و نفس 👌داستان های قرآن، داستان «انسان» هستند راه آموزش قرآن اين است که انسان، کلّ جريان انسانیت را در يک داستان قرآن مطالعه کند. اگر هر کس اين چنين به قرآن نگاه کند قرآن براي او هدايت کننده است. 🔷محی الدین عربی مسائل را در ارتباط با «عقل» و «نفس» می بیند. از این جهت در ذیل آیه ی «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‌ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ ...» می گوید: : «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». این تفسیر کسی است که انسان را با حدود قرآنی می‌شناسد. 🔷اگر انسان بتواند دقیق بفهمد که قرآن دربارۀ «خصوصیات انسان» صحبت می کند، آن وقت می بیند که چه قدر مطالب قرآن پربار میشود! چه قدر مطالب، عام می شود! چقد خود انسان در فهم مسائل اسلامی از زندان این تعلقات درمی آید! [اینکه قرآن این قصه ها را بیان می کند،] بهانه‎اش است. به این بهانه می خواهد «انسان» را شرح بدهد و چیزی دربارة «انسان» بگوید. 🔷این نه تفسیر به رأی است، نه تفسیر بمالا یرضی صاحبه است و نه انحراف در مسئله است. فقط این است که انسان التفات پیدا کند به ایماها و اشاره‎های قرآن. قصه های قرآن، قصه همه انسان ها در تمام زمان ها و در تمام مکان هاست. از دید محی الدین، هدف قرآن، قصه و «اساطیر اولین» نیست. هدف قرآن، تذکره و بیدار کردن است. سعدی مثل محی الدین است. چه زیبا بیان می کند: ما کشته نفسیم و بس آوخ که برآید از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم 🔷محی الدین، مسئله را در «انسان» می بیند و این دیدگاه صحیحی است. 👈یعنی وقتی ابراهیم مطرح می شود، در واقع همه انسان ها مطرح می شوند و ابراهیم، مظهر عقل و فطرت انسانی است. ایشان در آیه ی «إذ قال ابراهیم» تفسیر می‌کند به: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». آیه، دربارۀ آنچه ابراهیم کرده است صحبت می‌کند؛ اما ایشان این‌گونه معنی می‌کند که ابراهیمِ عقل به اسماعیلِ نفس گفت: من تو را ذبح می‌کنم. اسماعیل گفت: پدر، انجام بده آنچه به آن مأموری، من را از صابران خواهی یافت. 🔷لطافت کار محی‌الدین اینجاست که می‌گوید مردم فکر می‌کنند که ابراهیم فرزند خودش را سر می‌برد و می‌دانید که خدای تعالی قبل از اینکه فرزند را ذبح کند، به او گفت: ابراهیم، مأموریتت را انجام دادی و از ذبح اسماعیل معاف شدی. محی‌الدین می‌گوید: ذبح صورت گرفت اما شما نفهمیدید؛ چون در آیه می‌گوید: وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا ما ندا کردیم به ابراهیم، ابراهیم آن رؤیا و مأموریت را تصدیق کرد و انجام شد. 🔷ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح می‌کند، درصورتی‌که دستور یافت کار را متوقف کند و اگر کار متوقف شده باشد، ذبحی صورت نگرفته است [و رؤیای او هم تصدیق نشده]. محی‌الدین می‌گوید: ذبحی صورت گرفت و شما نفهمیدید! آن چیزی که بنا بود ذبح شود، ذبح شد و آن تعلقاتش بوده است. قرار نبود که خون اسماعیل ریخته شود؛ بلکه بنا بود ابراهیم «آزاد» شود. 👈هدف این بود که ابراهیم با اطاعتی که از فرمان الهی می‌کند، از تمام علاقه‌ها و تعلقات خود که در اسماعیل تبلور پیدا کرده بود، آزاد شود. قرآن درست می‌گوید که گفت:...قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا : ذبح انجام شد. ذبح این بود که ابراهیم تعلقات خود را ذبح کند و کرد. وقتی ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل می‌کشد، کارد را بر تمام روابط خود با اسماعیل می‌کشد؛ کارد را بر تعلقات خودش می‌کشد. ازاین‌جهت قرآن این‌گونه بیان می‌کند: فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ: وقتی «هر دو»، هم پدر و هم پسر تسلیم شدند ... 🔷می‌گوید: شما فکر کردید ما گفتیم بکش و بعد دلمان نیامد و گفتیم نکش و کار را نیمه‌تمام رها کردیم؟ دستوری دادیم و آن امر را انجام‌نشده نسخ کردیم؟ شما متوجه نشدید آنچه بنا بود کشته شود، کشته شد. ابراهیم آزاد شد. اسماعیل از تعلق به خود آزاد شد. ابراهیم از تعلق به اسماعیل آزاد شد. ازاین‌جهت در «اذ قال ابراهیم لاسماعیل» می‌گوید: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس...» که اسماعیل جنبۀ تعلقی ابراهیم است. آنکه یک مقدار انسان را شناخته است، وقتی می‌خواهد آیات را تفسیر کند، متوجه این لطافت‌ها می‌شود؛ یعنی قرآن برای این فرد مزۀ دیگری دارد، معنی دیگر و رسایی دیگری دارد. 📚نقل از آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه http://quranpuyan.com/yaf_postst476_dr--mjry-brhym-w-smyl-dr-qrn-mnZwr-z-dhbH-Zym-chyst.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸🤲  اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلىٰ وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً، وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛ خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت بر ما را ای پروردگار بیفزا؛ 💫فرازی از دعای ندبه 📍کانال قرآن پویان ┏━━━🍃═🌸━━━┓   @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 ✍️ خلاصه بیانات استاد میرباقری 🌴در روایتی زیبا از امام هادی سلام الله علیه نقل شده است که فرمودند: هر گاه مشکلی براتون پیش آمد که راه حلش براتون دشوار بود این دعا را بخوانید: 💫یَا مَنْ یَكْفِی مِنْ كُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لَا یَكْفِی مِنْهُ شَیْ‏ءٌ اكْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ💫 (ای خدایی که از هر چیزی بی نیازی و همه به تو نیازمندند، در مورد آنچه مرا غمگین و نگران کرده است، یاری ام فرما .) منبع: کافی، ج 2 ص 560 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛