eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ و هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ و او با شماست هرجا که باشید 🌷 سوره حدید ، آیه ۴ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 62 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلی‌ آثارِهِما قَصَصاً (۶۴) فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (۶۵/کهف) 🌱‏(موسی) گفت: اين همان (محلّ قراری) بود كه در پی آن بوديم. پس از همان راه برگشتند، در حالی كه ردّ پای خود را (به دقّت) دنبال می‌كردند. ‏پس (در آنجا) بنده‌ای از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود، رحمتی (عظيم) به او عطا كرده بوديم و از نزد خود علمی (فراوان) به او آموخته بوديم. 🔹برخی علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمی‌آيد و علم لدنّی لازم دارد، مانند علم انبيا. «مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» 🔹سرانجام رنج و جويندگی، يافتن و رسيدن است. «فَوَجَدا عَبْداً» 🔹در جامعه، خضرهای راهنما يافت می‌شوند، مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردی آنان است. «عَبْداً مِنْ عِبادِنا» 🔹كسی كه می‌خواهد مردم را به عبوديّت خدا فرابخواند، بايد هم خودش و هم استادش عبد باشند. «مِنْ عِبادِنا» ‏ 🔹دريافت رحمت و علم الهی، در سايه‌ی عبوديّت است. عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً ... وَ عَلَّمْناهُ‌ 🔹بالاتر از هر دانايی، داناتری است، پس به علم خود مغرور نشويم. عَبْداً ... عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلا تَسْئَلْنِي عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً 70/کهف 🌱(خضر) گفت: «پس اگر دنبال من می‌آیی، در مورد هیچ چیز از من سؤال نکن تا (خودم) درباره‌ی آن برایت شروع به صحبت کنم.» كهف - ۷۰ 👈آن عالم ربانی به موسی فرمود: اگر از من پیروی می کنی و قصد تعلم داری ، باید از هر چیزی که دیدی و برایت دشوار وگران آمد، سئوال نکنی تا زمانیکه خودم در بیان حقیقت و تأویل آن شروع کنم وتو را از آن خبر دهم ، یعنی موسی نباید خودش از مصلحت آن ابتداء پرسش کند،بلکه سزاوار است صبر کند تا زمانیکه خضر ع آن مطلب را برایش توضیح دهد. 🔹و آنچه در این ماجرا بسیار عجیب است ادب و تواضع فوق العاده ایست که حضرت موسی ع که خود از انبیاء اولوالعزم بوده در برابر حضرت خضر ع که می خواسته مطلبی را بیاموزد، نشان داده است که نمونه های آن در گفتگوی سابق و آتی ایشان آشکار است : اولا): ابتدا بصورت استفهامی از آنحضرت درخواست کرد که آیا می توانم از توپیروی کنم ؟ ثانیا): همراهی با او را مصاحبت نخواند، بلکه آن را متابعت نامید. ثالثا): پیروی خود را مشروط به تعلیم نساخت ، بلکه گفت : من از تو پیروی می کنم ،باشد که تو مرا تعلیم دهی . رابعا): رسما خود را شاگرد او خواند. خامسا): علم او را به مبدأ الهی نسبت داد. سادسا): علم او را رشد نامید. سابعا): آنچه را که خضر به او تعلیم می داد بخشی از علم او دانست ، نه همه آن . ثامنا): دستورات خضر را اوامر او، و مخالفت خود را عصیان و نافرمانی نامید. تاسعا): متابعت خود را مقید به مشیت الهی نمود. 🔹از جانب دیگر خضر ع نیز متقابلا رعایت ادب را نمود: اولا): با صراحت او را رد نکرد. ثانیا): وقتی موسی ع وعده داد که مخالفت امر او را نمی کند، به او امر نکرد که به دنبال او روان شود، بلکه او را آزاد گذاشت تا اگر خواست از وی پیروی کند. ثالثا): به طور مطلق او را از پرسش نهی نکرد، بلکه فرمود اگر بنا داری که از من پیروی کنی ، نباید از من چیزی بپرسی. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا