eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠منظور از چيست؟ 🛑قسمت يازدهم: 🌱آشنايي با تعدادي از 🔻سنت هاي 👈سنت های مربوط به گمراهان و کفار این سنن الهی، سنت هایی هستند که پروردگار بلند مرتبه آن ها را در مورد کافران روا می دارد و به شرح زیر هستند: 1⃣ سنت : 🔸«رُسُلاً مُبَشِّریَن وَ مُنذِرینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَی اللّه حُجَّة بعدَ الرُّسلِ وَ کان اللّهُ عَزیزاً حَکیماً»؛ نساء / 165. 2⃣ـ سنت : 🔻همان گونه که اهل حق در جهت نعمت های معنوی و اخروی امداد می شوند، اهل باطل نیز در جهت ضلالت و گمراهی مدد می یابند: 🔸«فَلَمّا زاعُّوا أزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُم وَ اللّهُ لا یهدِی القَوم الفاسِقینَ»؛ صف/ 5. 3⃣ سنت : 🔻پس از آن که حجت بر همه مردم تمام شد و اهل باطل به اختیار و گزینش خود راه نادرستی و ناراستی در پیش گرفتند شیطان دست به کار وسوسه می شود و کارهای آنان را در چشمشان آراسته و خوب و زیبا جلوه می دهد: 🔸«وَ زَیَّنَ لَهم الشَّیطانُ ما کانُوا یَعمَلُون»؛ انعام/ 43. همچنین: حجر / 39، انعام / 108، بقره/ 212 و یونس / 12. 4⃣سنت : 🔻این سنت بدین معناست که خدای متعال، برای رعایت یک سلسله از مصالحی که ما به همه آن ها وقوف نداریم، در عقوبت اهل باطل تعجیل نمی کند، بلکه به آنان فرصت و مهلت می دهد، شاید همه یا بعضی از آنان پشیمان و نادم شوند و باز گردند و توبه کنند و یا از نسلشان انسان هایی حق طلب و مؤمن و صالح پدید آیند: 🔸«وَ لَو یُؤاخِذُ اللّه النّاسَ بِمَا کَسبُوا ما تَرَکَ عَلَی ظَهرِها مِن دابَّةٍ و لکِن یُؤَخِّرُهُم إلی أجَلٍ مُسَمًّی فَإذا جاءَ أجَلُهُم فَإنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصیراً»؛ فاطر/ 45، شوری/ 30 و روم/ 41. 5⃣ سنت : 🔻اگر اهل باطل چنان در کفر و انکار و فسق و فجور فرو روند که حکمت بالغه الهی بیش از این مقتضی امهال آنان و تأخیر عقوبت و عذابشان نباشد نوبت به سنت «استیصال» (ریشه کنی و براندازی) می رسد که یکی از سنن قطعی و لایتخلف الهی و قرینه سنت پیروزی نهایی در مورد اهل حق است. در بسیاری از آیات قرآنی از آدمیان خواسته می شود که در زمین بگردند؛ «سیروا فی الارض» و نیک بنگرند تا ببینند که فرجام کارهای اهل باطل چه سان بوده است، از جمله در سوره های:👇 آل عمران/ 137، انعام/ 11، اعراف/ 84 و86 و103، یونس/ 39 و73، یوسف/ 109 و آیات دیگر. البته این در صورتی است که مانعی وجود نداشته باشد مانند این آیه شریفه که می فرماید: 🔸 «و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم» 🔻⚡️همچنین در بسیاری از آیات شریفه دیگر، سخن از ریشه کنی و براندازی و نابودی اقوام و جوامع گناهکار و ستمگر گذشته می رود، از جمله: «ألَم یَرَوْا کَم أهلَکنا مِن قَبلِهِم مِن قَرنٍ مَکَنّا هُم فِی الأرض ما لَم نُمَکِّن لَکُم وَ أرسَلنا السَّماءَ عَلَیهِم مِدراراً و... أنشأنا مِن بَعدِهِم قَرناً آخرینَ»؛ انعام/6. و اعراف / 4 ، انفال/ 54 ، یونس/ 13 و آیات دیگر. ♦️👈و نیز در بسیاری از آیات، داستان دچار شدن هر یک از اقوام و جوامع سابق به عذاب ، جداگانه ذکر می شود. 🌋🏜داستان قوم نوح، قوم هود، قوم صالح، قوم لوط، قوم شعیب، فرعونیان اصحاب سبت، اصحاب رس، قوم تبع، اصحاب فیل و... و غالباً سبب آنان نیز، که اموری از قبیل کفر، شرک، ظلم،... است، ذکر شده است. 💻نقل از سايت حوزه http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ و هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ و او با شماست هرجا که باشید 🌷 سوره حدید ، آیه ۴ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 62 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلی‌ آثارِهِما قَصَصاً (۶۴) فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (۶۵/کهف) 🌱‏(موسی) گفت: اين همان (محلّ قراری) بود كه در پی آن بوديم. پس از همان راه برگشتند، در حالی كه ردّ پای خود را (به دقّت) دنبال می‌كردند. ‏پس (در آنجا) بنده‌ای از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود، رحمتی (عظيم) به او عطا كرده بوديم و از نزد خود علمی (فراوان) به او آموخته بوديم. 🔹برخی علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمی‌آيد و علم لدنّی لازم دارد، مانند علم انبيا. «مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» 🔹سرانجام رنج و جويندگی، يافتن و رسيدن است. «فَوَجَدا عَبْداً» 🔹در جامعه، خضرهای راهنما يافت می‌شوند، مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردی آنان است. «عَبْداً مِنْ عِبادِنا» 🔹كسی كه می‌خواهد مردم را به عبوديّت خدا فرابخواند، بايد هم خودش و هم استادش عبد باشند. «مِنْ عِبادِنا» ‏ 🔹دريافت رحمت و علم الهی، در سايه‌ی عبوديّت است. عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً ... وَ عَلَّمْناهُ‌ 🔹بالاتر از هر دانايی، داناتری است، پس به علم خود مغرور نشويم. عَبْداً ... عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلا تَسْئَلْنِي عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً 70/کهف 🌱(خضر) گفت: «پس اگر دنبال من می‌آیی، در مورد هیچ چیز از من سؤال نکن تا (خودم) درباره‌ی آن برایت شروع به صحبت کنم.» كهف - ۷۰ 👈آن عالم ربانی به موسی فرمود: اگر از من پیروی می کنی و قصد تعلم داری ، باید از هر چیزی که دیدی و برایت دشوار وگران آمد، سئوال نکنی تا زمانیکه خودم در بیان حقیقت و تأویل آن شروع کنم وتو را از آن خبر دهم ، یعنی موسی نباید خودش از مصلحت آن ابتداء پرسش کند،بلکه سزاوار است صبر کند تا زمانیکه خضر ع آن مطلب را برایش توضیح دهد. 🔹و آنچه در این ماجرا بسیار عجیب است ادب و تواضع فوق العاده ایست که حضرت موسی ع که خود از انبیاء اولوالعزم بوده در برابر حضرت خضر ع که می خواسته مطلبی را بیاموزد، نشان داده است که نمونه های آن در گفتگوی سابق و آتی ایشان آشکار است : اولا): ابتدا بصورت استفهامی از آنحضرت درخواست کرد که آیا می توانم از توپیروی کنم ؟ ثانیا): همراهی با او را مصاحبت نخواند، بلکه آن را متابعت نامید. ثالثا): پیروی خود را مشروط به تعلیم نساخت ، بلکه گفت : من از تو پیروی می کنم ،باشد که تو مرا تعلیم دهی . رابعا): رسما خود را شاگرد او خواند. خامسا): علم او را به مبدأ الهی نسبت داد. سادسا): علم او را رشد نامید. سابعا): آنچه را که خضر به او تعلیم می داد بخشی از علم او دانست ، نه همه آن . ثامنا): دستورات خضر را اوامر او، و مخالفت خود را عصیان و نافرمانی نامید. تاسعا): متابعت خود را مقید به مشیت الهی نمود. 🔹از جانب دیگر خضر ع نیز متقابلا رعایت ادب را نمود: اولا): با صراحت او را رد نکرد. ثانیا): وقتی موسی ع وعده داد که مخالفت امر او را نمی کند، به او امر نکرد که به دنبال او روان شود، بلکه او را آزاد گذاشت تا اگر خواست از وی پیروی کند. ثالثا): به طور مطلق او را از پرسش نهی نکرد، بلکه فرمود اگر بنا داری که از من پیروی کنی ، نباید از من چیزی بپرسی. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۷۷-۶۰ سوره فرقان بخش دوم ۴- در آیه ۷۳ منظور ازلم یخروا علیها صما و عمیانا چیست؟ خر به معنای افتادن و سقوط همراه با صداست.در سوره اسراء بیان شده بود که قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا {107}بگو [چه] به آن ايمان بياوريد يا نياوريد بى‏گمان كسانى كه پيش از [نزول] آن دانش يافته‏اند چون [اين كتاب] بر آنان خوانده شود سجده‏كنان به روى درمى‏افتند {107} در سوره سجده هم مشابه این مفهوم امده است که إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا بنابراین خرور و افتادن با حالت سجده،مطلوب و ممدوح است اما انچه که در اینجا نفی شده خرور با حالت کران و کوران است. در آیه ۳۴ همین سوره بیان شد که مخالفان پیامبر اهل سمع و عقل نیستند یعنی حتی حاضر به شنیدن و تعقل در ایات الهی و پیام رسول نیستند. لذا عبادالرحمان که صفات و رفتار شان در این فراز مورد تحسین قرار گرفته، آیات الهی را می بینند و می شنوند و تعقل می کنند و متذکر میشوند نه اینکه مثل کران و کوران انها را نبینند و نشنوند و بالاتر با ایجاد سر و صدا مانع سمع دیگران شوند. ۵- در آیه ۶۳ منظور از سلام گفتن به جاهلان چیست؟ مشابه این ایه در سوره های دیگر نیز هست: وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ سوره قصص آیه ۵۵ فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ سوره زخرف آیه ۸۹ برخی از مفسرین این نوع سلام را در واقع سلام وداع و یا خداحافظی و ترک گفتگو قلمداد نموده اند و این سلام را نشانه بی اعتنایی توام با بزرگواری وفاقد تحیت دانسته اند.اما در واقع اینجا هم، مفهوم کلی سلام که ابراز اطمینان دادن به مخاطب و سلامت ماندن و ایمن بودن مخاطب از ناحیه سلام کننده محسوب میشود ،مصداق و مفهوم دارد.یعنی به مخاطب جاهل یا لغو گو یا عنود نسبت به حق اعلام میکنیم که علیرغم اینکه ما بحق بودن خود اطمینان داریم اما مقابله به مثل نمیکنیم ،تهدید نمی کنیم،لغو نمی گوییم و گذر می کنیم.وخطری هم متوجه مخاطب نیست ۶- عبادالرحمان در دنیا در مواجهه با ناملایمات و توهین و مسخره جاهلان و مخالفان ،به انها سلام میگویند. اما در آخرت هنگام ورود به بهشت،بهشتیان به انها سلام میگویند. ۷- در مقایسه سرنوشت بهشتیان و مکذبان عبارات زیر تکرار شده :حسنت مستقرا و مقاما،سائت مستقرا و مقاما در فرازهای قبل هم خَيْرٌ مُّسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا و شر مکانا بود. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌱آشنايي با و ويژگيهاي آنها. 🛑قسمت دوازدهم: سه ویژگی بسیار مهم دارند: 1⃣. 2⃣. 3⃣. 1⃣- عام و فراگیر بودن سنت‌های الهی در قرآن به این صورت آمده‌ است: «یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم و یتوب‌ علیکم و الله علیم حکیم؛ خدا می‌خواهد راه سعادت‌ را برای شما بیان کند و شما را به آداب (ستوده) آنان که پیش از شما بودند، راهبر گردد و بر شما ببخشاید، و خدا دانا و به حقایق امور آگاه است.» نساء 4 🔸«قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان‌ عاقبة المکذبین. هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین؛ ال عمران 137 پیش از شما مللی بودند و رفتند. در اطراف زمین گردش کنید تا ببینید چگونه عاقبت هلاک شدند آنان‌ که وعده‌های خدا را تکذیب می‌کردند. این (کتاب خدا) حجت و بیان است برای عموم مردم و پندی برای پرهیزگاران.» 📌فراگیر بودن این مطلب را یادآوری می‌کند که‌ مردمان باید پند بپذیرند؛ چراکه در صورت ارتکاب اعمالی، قطعا همان سنت‌های معمول در حق گذشتگان گریبان‌گیر آنان نیز خواهد شد 2⃣ یک ویژگی مهم سنت‌های الهی این است که ثابت و تغییرناپذیرند كه قبلا بحث شد. قرآن کریم می‌فرماید: 🔸«سنة الله فی الذین خلوا من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلا؛ 🔸«سنة الله التی قدخلت من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلا؛ 🔸«فلن تجد لسنت الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا؛ 💻از سايت ويكي فقه 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲 يَا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ،... 🤲 ای سخت نیرو و سخت کیفر، ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز، همه آفریدگانت در برابر عظمتت خوار گشته، مرا از شر آفریدگانت کفایت کن، ای نیکوکار، ای زیباکار، ای نعمت‌بخش، ای افزون‌کننده، فرازی از دعای ماه صفر 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 75 تا 83 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ این ! 💠أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً (۷۹/کهف) 🌱‏اما آن كشتی (كه سوراخ كردم) از آنِ بينوايانی بود كه در دريا كار می‌كردند. خواستم آن را معيوبش كنم، (چون) در كمين آنان پادشاهی بود كه غاصبانه و به زور، هر كشتی (سالمی) را می‌گرفت. 🔹بعد از آن که فراق و جدایی موسی و خضر مسلّم شد، لازم بود این استاد الهی اسرار کارهای خود را که موسی تاب تحمل آن را نداشت بازگو کند، و در واقع بهره موسی از مصاحبت او فهم راز این سه حادثه عجیب بود که می‌توانست کلیدی باشد برای مسائل بسیار، و پاسخی برای پرسشهای گوناگون. 🔹نخست از داستان کشتی شروع کرد و گفت: «اما کشتی به گروهی مستمند تعلق داشت که با آن در دریا کار می‌کردند، من خواستم آن را معیوب کنم زیرا (می‌دانستم) در پشت سر آنها پادشاهی ستمگر است که هر کشتی سالمی را از روی غصب می‌گیرد» (أَمَّا السَّفِینَةُ فَکانَتْ لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ فِی الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً). 🔹و به این ترتیب در پشت چهره ظاهری زننده سوراخ کردن کشتی، هدف مهمی که همان نجات آن از چنگال یک پادشاه غاصب بوده است، وجود داشته، چرا که او هرگز کشتیهای آسیب دیده را مناسب کار خود نمی‌دید و از آن چشم می‌پوشید، خلاصه این کار در مسیر حفظ گروهی مستمند بود و باید انجام می‌شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan