💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 38 تا 51
📄#صفحـہ_314
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_314
❇️#اوقات_نمازهای_یومیه در #قران
👈 بامید خدا در پست نکات قرآنی در چند روز ایاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره کرده ذکر میکنیم:
✅ اوقات #پرفضيلت نمازها
👈آیات دیگری که مشابه ایه سوره طه است ،ایات 39و40سوره قاف است.
💠فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿۳۹﴾
🌱مکارم: در برابر آنچه آنها ميگويند شكيبا باش، و تسبيح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب بجا آور.
💠وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿۴۰﴾
🌱مکارم: و در بخشي از شب او را تسبيح كن، و بعد از سجدهها!
🌱خرمشاهی: و در شب و به دنباله سجده [و نماز واجب] نيز او را نيايش كن
🔷✨"تـسـبـيـح خـداونـد در ايـن مواقع چهارگانه اشاره به نمازهاى پنجگانه روزانه و بعضى از نوافل پرفضيلت است ، به اين ترتيب كه ((قبل طلوع الشمس)) اشاره به #نمازصبح است ، زيرا آخر وقت آن طلوع آفتاب مى باشد.
((وقبل الغروب)) اشاره به نماز ظهر و #عصر است ، چرا كه آخر وقت هر دوغروب آفتاب است.
((ومـن الليل)) نماز مغرب و عشا را بيان مى كند،
((وادبار السجود)) نظر به نافله هاى مغرب دارد كه بعد از مغرب به جا آورده مى شود."
📚خلاصه تفسیرنمونه
🔷✨(و ادبـار السـجود) - كلمه (ادبار) جمع (دبر) است، و در عبارت است از منتهى اليـه هـر چـيـز؛ البـته منتهى اليه آن و مابعدش . و گويا مراد از آن، تسبيح بعد از همه نـمـازهـا بـاشـد، چـون سـجـده، در آخر هر ركعت از نماز است، و قهرا با تعقيبات نمازهاى پـنجگانه منطبق مى شود.
بعضى گفته اند: مراد از آن نافله هايى است كه هر نمازى دارد. و بـعـضـى گـفته اند: مراد دو ركعت و يا چند ركعت نماز بعد از نماز مغرب است. و بعضى گفته اند: مراد از آن نماز وتر است كه در آخر نافله هاى شب قرار دارد.
📚تفسير الميزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_314
❇️#آغاز و #پایان روز را به #ذکر_خداوند بگذرانیم
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً «41»احزاب
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيار ياد كنيد.
🔹وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا «42»احزاب
و او را در هر صبح و شام تسبيح نماييد (و به پاكى بستاييد).
🔹ياد خداوند تنها با زبان و گفتار نيست، بلكه در هر فكر، كار و حركتى رضايت خداوند را در نظر داشتن است.
🔹قرآن براى #ذكر خدا آثار و بركاتى بيان كرده و يكى از دلايل نماز را ذكر خدا دانسته است، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «طه 14»
🔹ياد خدا تنها وسيلهى آرامش دلهاست. «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «رعد28»
🔹ياد خداوند، زمانى در انسان مؤثّر است كه مستمرّ و بسيار باشد. «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً»
🔹بهترين #ذكر خدا، تسبيح و تنزيه اوست. اذْكُرُوا اللَّهَ ... وَ سَبِّحُوهُ
🔹آغاز و پايان روز را با #تسبيح_و_ياد_خدا بگذرانيم. «سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_314
❇️#آداب_سخن_گفتن از منظر قران کریم
🔹با نرمی سخن گفتن برای تأثیر بیشتر
خداوند در سوره طه آیه ۴۳ به حضرت موسی و برادرش امر میکند :
👈که نزد فرعون بروند و در آیه ۴۴ که مقصود اصلی مان میباشد طرز برخورد و لحن گفتارشان را بیان میکند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.(حتی در برخورد با فرعون برای دعوت به نیکی و ترک خودکامگی ، نرمی در سخن سفارش شده،ما به عنوان بنده های خدا در قبال سایر افراد از جمله خانواده و رهگذر و... چگونه باید باشیم)
💠 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
🌱صادقی تهرانی: «پس برایش سخنی نرم بگویید، شاید تذکر یابد یا بهراسد.»
📚مهرداد پورشهاب
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۶۷
وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا
و کسانی که به هنگام انفاق، نه از حدّ ميگذرند [که خود نيازمند و فقير گردند] و نه از حدّ [ممکن و مقدور] ميکاهند و ميان اين دو حالت [برایشان] حدّ اعتدالی است [که مطابق آن عمل ميکنند]. 72
72- برای فهم بهتر اين آيه، خوب است آيه 29 سوره اسراء (17:29) نيز ديده شود. حفظ تعادل در انفاق نشانه برخورداری از حکمت و تسلط بر احساسات و عاقلانه رفتار کردن در موقعيتهائی است که عواطف را سخت تحت تأثير قرار ميدهد. اين هم نشانه پنجمی از بندگان ممتاز است.
فرقان : ۶۸
وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
و کسانی که در کنار خدا معبود ديگری [برای حاجات خود، در دفع ضرر و جلب منفعت] نميخوانند و کسی را که خدا [ريختن خونش را] حرام کرده، جز به حق [=مطابق حکم قصاص يا در جنگ دفاعی] نميکشند و زنا نميکنند، که هر کس چنين کند، به عقوبتی [ناشی از تنگنای خودپرستی] خواهد رسيد. 73
73- اغلب مترجمين، واژة «اثم» را معادل گناه گرفتهاند. ذنب، جور و جرم و... را هم گناه ترجمه میكنند، در حاليكه هر كدام از اين واژهها معنای ويژه خود را دارند. واژة «اثم» مقابل واژه «بِرّ» میباشد. بِرّ، دلالت بر همه جانبه بودن نيكی و تعميم آن و وسعت نظر میكند و «اثم» كاملا برعكس است و دلالت بر تنگنظری، خودخواهی و محدوديت ديد آدمی دارد.
سه نشانة ديگر از عبادالرحمن در اين آيه مشهود است؛ خداپرستی خالص از شرک، نگهداری حرمت جان ديگران، و پرهيز از زناکاری.
فرقان : ۷۰
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِـحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
مگر آنکه توبه کند و ايمان آورد و عمل شايستهای انجام دهد. 74 پس خداوند بديهای چنين کسانی را به نيکی مبدّل کند که خدا بسيار آمرزنده مهربان است.
74- منظور اين نيست که کافران و مشرکان در صورت ارتکاب زنا، با توبه، ايمان و عمل صالح بخشيده ميشوند، هر مسلمان زبانی و ظاهری نيز که مرتکب زنا شود، گوئی با خروج از دايرة ايمان، امنيت جامعه و نفس خويش را به خطر انداخته و بايد به ايمان بازگردد.
فرقان : ۷۲
وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
و کسانی که شهادت به ناحق نميدهند [يا در امور انحرافی حضور نمييابند] 75 و چون بر امری لغو [=بيهوده و بيهدف] برخورد کنند، بزرگوارانه [از آن] در ميگذرند. 76
75- معنای واژة «زور» در زبان عربي، با آنچه ما فارسيزبانها ميفهميم متفاوت ميباشد؛ از 6 باری که اين کلمه با مشتقاتش در قرآن آمده است، نوعی قصد و تمايل به انحراف از خط تعادل ديده ميشود که معمولا در کلام و داوری ناحق استعمال ميشود [مجادله 2 (58:2) و حج 30 (22:30) ]. اتفاقاً آيه 4 همين سوره نيز ادعای منکران در ساختگی بودن قرآن به کمک بيگانگان را «زور» ناميده است. پس «قولالزور» با زورگوئی فارسي، که زور و قدرت را تداعی ميکند، تفاوت دارد و بيشتر معنای حرف مفت و بيارزش ميدهد.
76- ويژگی نهم عبادالرحمن، کنارهگيری و عدم مشارکت در چپروی و راسترويهای زمانه [همان معنای زور در انحراف از خط تعادل] و ويژگی دهم آنان، بزرگوارانه برخورد کردن با ياوههای باطلگرايان است.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛