eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۸-۸۳ سوره کهف از تفسیر نور ۱- تاریخ وبازگویی آن،به اندازه ای که در آن تذکّر و عبرت باشد ارزشمند است. «سَأَتْلُوا عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْراً» ۲- پرسش های مردم،زمینه ی نزول بعضی از آیات بوده است. یَسْئَلُونَکَ ... قُلْ ... ۳- خداوند بر همه ی هستی واسباب طبیعی،حاکم است و به هر کس بخواهد مکنت و قدرت می دهد. «مَکَّنّا لَهُ» ولی بهره وری صحیح،در سایه ی حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است. «فَأَتْبَعَ سَبَباً» ۴- گاهی خداوند همه گونه امکانات را در اختیار بعضی قرار می هد. مَکَّنّا لَهُ ... آتَیْناهُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَباً 3-نظام طبیعی،نظام سبب و مسبّب است و هر چیزی سببی دارد که باید آن را شناخت ودر پی آن رفت. «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَباً» بندگان خاص خدا نیز باید به وسیله ی اسباب و امکانات طبیعی،اهداف حقّ را دنبال کنند. ۵- مهم تر از داشتن امکانات و قدرت،خوب استفاده کردن است. آتَیْناهُ ... سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَباً ۶- ذوالقرنین علاوه بر داشتن امکانات،از دانش بکارگیری اسباب نیز برخوردار بود. «فَأَتْبَعَ سَبَباً» ۷- ذوالقرنین پیامبر بود.زیرا مورد خطاب الهی قرار گرفته است. «قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ» ۸- پیامبران نباید از مردم فاصله بگیرند. «تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْناً» ۹- کفر و شرک،ظلم است.در مقابل ایمان،به جای شرک،ظلم به کار رفته است أَمّا مَنْ ظَلَمَ ... أَمّا مَنْ آمَنَ ۱۰- ذوالقرنین به امید توبه ی ستمگران بود و لذا در کیفر آنان شتابی نکرد. «مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ» ۱۱- عذاب دنیا،مانع کیفر آخرت نیست. «نُعَذِّبُهُ ، فَیُعَذِّبُهُ» ۱۲- با نیکان و بدان نباید یکسان برخورد کرد،چه از موضع فرد،چه حکومت. أَمّا مَنْ ظَلَمَ ... أَمّا مَنْ آمَنَ ۱۳- ذوالقرنین،مجری دستورهای الهی بود.در آیه ی قبل به او سفارش برخورد نیکو شد: «تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْناً» و در اینجا فرمود: «فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنی» ۱۴- رهبران الهی باید با قوانین آسان بر مردم،حکومت کنند. «سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنا یُسْراً» ۱۵- برخورد شدید با ستمگران و نرمش با مؤمنان،شیوه ی رهبران الهی است. عَذاباً نُکْراً ... أَمْرِنا یُسْراً ۱۶- وظیفه رهبر و حاکم الهی،اجرای عدالت ومبارزه با ظلم و آسان کردن مقرّرات اجتماعی است. عَذاباً نُکْراً ... أَمْرِنا یُسْراً ۱۷- در تشویق وپاداش سرعت بگیرید،ولی در کیفر و عذاب عجله نکنید. حرف«سین»در «سَنَقُولُ» نشانه تسریع وحرف«سوف»نشانه تأخیر است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴 سیره ، و مقاومت در برابر بود 🌱مهم‌ترین ویژگی در سیره آن حضرت که می‌تواند در همه زمان‌ها الگو و درس‌آموز باشد، وفاداری، عفت و پاکدامنی ایشان است. حضرت فاطمه(س)، زنی بود که در اداره زندگی خانوادگی خود محوریت داشت و کانون محبت و عاطفه و انسانیت بود. 🔻 متأسفانه امروز در جامعه خودمان می‌بینیم که نقش محوری و مرکزیت مادر در خانواده به‌عنوان توزیع‌کننده مهر و محبت کمرنگ شده است، ولی حضرت فاطمه(س) این ویژگی ممتاز را داشت که محور خانواده بود و این محوریت در حدیث کساء مشهود است. 🌱 ویژگی دیگر ایشان این بود که شرایط زمان را به خوبی درک می‌کرد و در مشکلاتی که برای پدر و همسرشان پیش می‌آمد، صبر و همراهی نشان می‌داد. خطبه‌های آن حضرت حاکی از این است که ایشان روزآمد بود، مسائل جامعه را درک می‌کرد و حتی پیش‌بینی‌هایی درباره آینده مسلمانان داشت. 🚩 به لحاظ سیاسی و اجتماعی، مهم‌ترین درسی که از سیره حضرت فاطمه(س) می‌توان آموخت، این است که انسان باید جامعه خود را درک کند و شرایط زمان را بشناسد، چنانکه آن حضرت این‌گونه بود و نسبت به فقرا و بیچارگان، نه سخاوت و بخشش، بلکه ایثار می‌کرد و سوره «هل اتی» به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. در جامعه ما نیز که مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی فراوان است، و همدردی حضرت فاطمه(س) با نیازمندان می‌تواند الگویی اخلاقی و تربیتی در این زمینه باشد. 🚩💎 بعد دیگر زندگی آن حضرت، و حقیقت و مظلوم بود. در بسیاری از مواقع، گفتن حرف حق برای انسان هزینه‌ها و گرفتاری‌هایی دارد و او را از بعضی مزایا محروم می‌کند. بنابراین، بسیاری از افراد حاضر به دفاع از حق نیستند و در بحران‌ها، یا سکوت می‌کنند، یا خود را کنار می‌کشند، در حالی که حضرت فاطمه(س) تا پای جان، از حق دفاع و ایستادگی کرد که نشان می‌دهد وقتی می‌بینیم حقی زیر پا گذاشته می‌شود و و اجحاف صورت می‌گیرد، باید در برابر آن بایستیم و کنیم. برای آن حضرت جای خود را دارد، ولی مهم‌تر از همه این است که الگوی زندگی ایشان را حفظ کنیم و برای خدمت به مردم و ارزش‌های دینی، حاضر به پرداخت هزینه باشیم. 🎇 در مجالس عزاداری (س)، نباید با طرح بعضی از مسائل، کرد. جامعه ما، جامعه‌ای همبسته است و پیروان مختلف در آن زندگی می‌کنند که باید در کنار هم و در به سر ببرند. 🖋حجت‌الاسلام محمود صلواتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فاطمه؛ یعنی همه‌ی مظلومان تاریخ فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غضب‌شدگان، پایمال‌شدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشق‌ها، عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت‌انگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی می‌جنگیدند، در توالی قرون پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بیرحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غضب، رشد می‌یافت و همه دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت. 🥀فاطمه، فاطمه است 🖋دکتر علی شریعتی 🏴سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد @quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت هشتم : جایز نیست ادامه از ديروز 👈"در چند مورد سکوت علما حرام و قیامشان در برابر ستم و ستمکاران واجب است: ↩️2 . در صورتى که حاکم در تصرّف بیجا بکند و مناصب را به غیر اهل واگذار کند ـ واجب است عالم اظهار علم نماید همان نحو که ابوذر غفارى عمل مى کرد، و روایات داله بر این زیاد است. این روایت را سنى و شیعه هر دو دسته از پیغمبر اکرم (ص) روایت کرده اند أفضل الجهاد کَلِمَۀُ عدل عند إمام جائر ـ أو سلطان جائر ـ بافضیلت ترین جهاد در راه خدا، کلمه عدل است در مقابل پیشواى جائر ↩️3-حاکم اگر خلافى انجام دهد که ضررش به مجتمع اسلامى برسد و یا کارى باید بکندکه نفع آن عاید مجتمع اسلامى مى شود و انجام ندهد، در صورت اول نهى از منکر و در صورت دوم امر به معروف بر علما، واجب است، بَلَغَ ما بَلَغَ، و شاهد بر آن عمل انبیا و اولیاء که در این باب جان خود را به خطر مى انداختند. 🌴حضرت سیدالشهداء در روایتى مشتمل بر مذمّت چنین فرموده: آنها مى بینند که ستمکاران چه کارهاى منکر و فاسدى انجام مى دهند و آنها را از آن نهى نمى کردند به طمع آنچه داشتند و از ترس آنکه در محذور واقع شوند، در حالى که خداوند فرموده است از مردم نترسید و از من بترسید. 👈و در روایت دیگر مى فرماید: إنّى لاأرى الموت إلاّ سعادۀ والحیاۀ مع الظالمین إلا بَرَماً; حقاً که من مرگ را جز سعادت و زندگى با ستمگران را جز هلاکت نمى دانم." ✨پايان 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها" خدایا ⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین فلاح السائل ص ۲۲۸ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۱۷/عنکبوت) 🌱‏همانا شما به جای خدا بت‌هايی را می‌پرستيد و دروغی را می‌سازيد، همانا كسانی كه به جای خدا پرستش می‌كنيد، مالك رزق شما نيستند، پس روزی را نزد خدا جستجو كنيد و او را بپرستيد و برای او شكر نماييد كه به سوی او بازگردانده می‌شويد. ‏🔹كسانی كه راه كج می‌روند، كار خود را توجيه می‌كنند. «تَخْلُقُونَ إِفْكاً» ‏🔹از انگيزه‌های پرستش غير خدا، رسيدن به نان و نواست. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً» ‏🔹غير خدا، توان روزی دادن ندارند، نه آنكه می‌توانند ولی نمی‌دهند. «لا يَمْلِكُونَ» نفرمود: «لا يرزقونكم» ‏🔹در ارشاد و تبليغ، پس از آنكه باطل بودن فكری را ثابت كرديد، راه حقّ را نشان دهيد. «لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ» ‏🔹تا مردم از غير خدا مأيوس نشوند، به سراغ خدا نمی‌روند. لا يَمْلِكُونَ‌ ... فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ‌ ‏🔹خدا رازق است، ولی انسان نيز بايد تلاش كند. «فَابْتَغُوا» ‏🔹ابتدا بايد نيازهای مادّی و رفاهی را حل كرد، سپس مردم را ارشاد نمود. ‏«فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ» ‏🔹سرچشمه‌ی رزق، نزد خداست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ» ‏🔹عبادت كسی شايسته است كه قدرت دست اوست. «عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ» ‏🔹ضامن اجرای اوامر الهی، قيامت است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مايوسان از خدا 💠يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ 🌱هر که را بخواهد، عذاب می‌کند و به هر کس که بخواهد، رحم می‌کند. (آری،) تنها به‌سوی او بازگردانده خواهید شد. عنكبوت - ۲۱ 🔷سپس به ذكر يكی از مسائل مربوط به معاد می‌پردازد، و آن مساله رحمت و عذاب است می‌گويد:" او در قيامت هر كس را بخواهد و مستحق بداند مجازات می‌كند، و هر كس را بخواهد و لايق ببيند مورد رحمت قرار می‌دهد، و به سوی او بازگشت می‌كنيد" (يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ‌). با اينكه رحمت الهی بر غضبش پيشی گرفته اما در اينجا نخست سخن از عذاب می‌گويد بعد رحمت، چرا كه در مقام تهديد است، و مناسب مقام تهديد، همين است. 🔷‏در اينجا اين سؤال پيش می‌آيد كه چگونه اول سخن از عذاب و رحمت می‌گويد و بعد سخن از بازگشت مردم به سوی او، در حالی كه قضيه بر عكس است، نخست مردم در پيشگاه او حاضر می‌شوند و بعد مشمول رحمت يا عذاب می‌گردند، و شايد همين امر سبب شود كه بعضی اين عذاب و رحمت را عذاب و رحمت دنيا بدانند. ✅‏در پاسخ می‌گوئيم: عذاب و رحمت به قرينه آيات قبل و بعد ظاهرا همان عذاب و رحمت قيامت است، و جمله" إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ‌" می‌تواند اشاره به دليل آن باشد، يعنی چون بازگشت همه شما به سوی او است و حساب و كتابتان نزد او، پس عذاب و رحمت نيز در اختيار او و با اراده او است. 👈‏اين معنی نيز بعيد نيست كه عذاب و رحمت در اين آيه مفهوم وسيعی داشته باشد كه عذاب و رحمت دنيا و آخرت را شامل شود. 🔷‏اين نكته نيز روشن است كه مراد از جمله" مَنْ يَشاءُ" (هر كه را بخواهد) همان مشيت توأم با حكمت است يعنی هر كه را شايسته و مستحق بداند كه مشيت خدا بی حساب نيست و هماهنگ با شايستگيها و استحقاقها است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🌱انااعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر. ان شانئک هوالابتر. به تو” ” عطا کردیم ای محمدۖ. پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا، دشمن کینه توز تو همو” ابتر” است! او با ده پسر، ابتر است، عقیم و بی دم و دنباله است، به تو کوثر را دادیم، فاطمه را. این چنین است که “انقلاب” در عمق وجدان زمان پدید می آید! اکنون، یک “دختر”، ملاک ارزشهای پدر می‌شود، وارث همه مفاخر خانواده می‌گردد و ادامه سلسله تیره و تباری بزرگ، سلسله‌ای که از آدم آغاز می شود و بر همه راهبران آزادی و بیداری تاریخ انسان گذر می کند و به ابراهیم بزرگ میرسد و موسی و عیسی را به خود می‌پیوندد و به محمد می‌رسد و آخرین حلقه این “زنجیر عدل الهی”، زنجیر راستین حقیقت، “فاطمه ” است. 🌱آخرین دختر خانواده‌ای که در انتظار پسر بود. و محمد می‌داند که دست تقدیر با او چه می‌کند. و فاطمه نیز می‌داند که کیست! آری در این مکتب، این چنین انقلاب می‌کنند. در این مذهب، این چنین زن را آزاد می‌کنند. و مگر نه این مذهب، مذهب ابراهیم است و اینان وارثان اویند؟ و اکنون باز خدای ابراهیم را انتخاب کرده است. با فاطمه، “دختر”، به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش، و صاحب ارزشهای نیاکان و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر، جانشین “پسر” می‌شود. در جامعه‌ای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک می کرد و بهترین دامادی که هر پدری آرزو می‌کرد نامش “قبر” بود. و محمد می‌دانست که دست تقدیر با او چه کرده است. و فاطمه نیز میدانست که کیست. این است که تاریخ از رفتار محمد با دختر کوچکش فاطمه در شگفت است و از نوع سخن گفتنش با او و ستایش‌های غیر عادی‌اش از او. در برخی متون تاریخی تصریح دارد که:”پیغمبر چهره و دو دست فاطمه را بوسه می‌داد”. اینگونه رفتار بشر از تحبیب و نوازش دختری از جانب پدر مهربانش معنی دارد.”پدری دست دختر را می‌بوسد”، “آنهم دخترکوچکش را”. چنین رفتاری در چنان محیطی یک ضربه انقلابی بر خانواده‌ها و روابط غیر انسانی محیط بوده است. “ 🌴پیغمبر اسلام دست را می‌بوسد”. چنین رفتاری چشم را به عظمت شگفت فاطمه می‌گشاید و بالاخره چنین رفتاری از جانب پیغمبر به همه انسانها و انسانهای همیشه می‌آموزد که از عادات و اوهام تاریخی و سنتی نجات یابند، این است که پیغمبر، نه تنها به نشانه محبت پدری، بلکه همچون یک “وظیفه”، یک “مأموریت خطیر” از فاطمه تجلیل می‌کند و این چنین نیز با او سخن می‌گوید بهترین زنان جهان چهار تن‌اند:مریم، آسیه، خدیجه و- فاطمه(ع). الله از خشنودیت خشنود می‌شود و از خشمت به خشم می آید. خشنودی فاطمه خشنودی من است، خشم او خشم من، هرکه دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست دارد و هرکه فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است و هرکه فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است .فاطمه پاره‌ای از تن من است، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده است … این همه تکرارها چرا؟ ❓چرا پیغمبر اصرار دارد که این همه از دختر کوچکش ستایش کند؟ چرا اصرار دارد که در برابر مردم او را بستاید و همه را از محبت استثنائی‌اش به وی آگاه سازد؟ و بالاخره چرا اینهمه بر “” و “” فاطمه تکیه می‌کند و این کلمه “آزردن” را چرا درباره او اینهمه تکرار می‌کند؟ 👈پاسخ به این “چرا”ها، گرچه بسیار حساس و خطیر است، روشن است، تاریخ همه را پاسخ گفته است و آینده، عمر کوتاه چند ماهه فاطمه پس از مرگ پدر، راز این دلهره پدر را آشکار ساخته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روز شهادت حضرت ♦️موضوع : در اصحاب قدرت استاد سروش محلاتی @quranpuyan
💠🥀 ومعاشرت در یک حدیث 🖋ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد : 🌴پیامبر اکرم (ص) فرمود: 1⃣- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود. 2⃣- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد. 3⃣_ هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد. 4⃣- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد. 5⃣- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است. 📚( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1) 🌸🖋درس‌های رواداری وحدت‌بخش که از این روایت فاطمی می‌آموزیم: ↩️یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...». ↩️دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک ↩️سه: کردارنیکو داشتن ↩️چهار: بردبار بودن ↩️پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبت‌های بد به دیگران دادن ↩️شش: پرهیز از بخل ورزیدن ↩️هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران ↩️هشت: شرم و آزرم 🖋محمدجعفر سعیدیان فر. @quranpuyan
. لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‌فرستاديم، يقيناً آن [كوه‌] را از بيم خدا فروتن [و] از هم‌پاشيده مى‌ديدى. و اين مَثَلها را براى مردم مى‌زنيم، باشد كه آنان بينديشند. کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 24 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan