eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه اصلی 💠وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً 🌱و کسانی که مشرکان را یاری کردند، یعنی اهل کتاب را، از قلعه‌هایشان پایین کشید و در دل‌هایشان ترس افکند؛ (به‌طوری که) گروهی (از آنان) را کشتید و گروهی را اسیر کردید. أحزاب - ۲۶ 🔷‏قرآن مجيد گواه بر اين است كه عامل اصلی اين جنگ همان پشتيبانی يهود بنی قريظه از مشركان عرب در جنگ احزاب بود (زيرا می‌فرمايد: الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ‌ ... كسانی كه از آنها پشتيبانی كردند ...). ‏علاوه بر اين اصولا يهود در مدينه ستون پنجمی برای دشمنان اسلام محسوب می‌شدند، در تبليغات ضد اسلامی كوشا بودند، و هر فرصت مناسبی را كه برای ضربه زدن به مسلمين پيش می‌آمد غنيمت می‌شمردند. 🔷‏همانگونه كه گفتيم از طوائف سه گانه يهود (بنی قينقاع و بنی نضير و بنی قريظه) تنها گروه سوم به هنگام جنگ احزاب باقی مانده بودند، و گروه اول و دوم به ترتيب در سالهای دو و چهار هجری بر اثر پيمان‌شكنی، محكوم و از مدينه رانده شدند، و می‌بايست اين گروه سوم كه از همه آشكارتر به پيمان‌شكنی و پيوستن به دشمنان اسلام دست زدند به كيفر اعمال ناجوانمردانه خود برسند و كيفر جنايات خود را بينند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلاً (۲۸/احزاب) 🌱‏ای پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنيا و زينت (و زرق و برق) آن را می‌خواهيد، بياييد تا شما را (با پرداخت مَهرتان) بهره‌مند سازم و به وجهی نيكو (بدون قهر و خشونت) رهايتان كنم. ‏🔹زندگی رهبر مسلمانان بايد ساده باشد. (موقعيّت دينی و اجتماعی، برای انسان وظيفه‌ی خاصّی به وجود می‌آورد.) إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا ... أُسَرِّحْكُنَ‌ ‏🔹رهبر مسلمانان نبايد تحت تأثير تقاضاهای نابجای همسرش قرار گيرد. «قُلْ لِأَزْواجِكَ» ‏🔹رشد درآمد بيت‌المال، نبايد توقّع بستگان رهبر را بالا ببرد. «قُلْ لِأَزْواجِكَ» ‏🔹نه تنها رهبر جامعه اسلامی، بلكه وابستگان او نيز تحت نظر و توجّه مردم قرار دارند. «قُلْ لِأَزْواجِكَ» ‏🔹مسئوليّت‌های الهی، فوق مسئوليّت‌های خانوادگی است. (گاهی به خاطر قداست رهبری، بايد از مسايل عاطفی و خانوادگی گذشت.) «قُلْ لِأَزْواجِكَ» ‏🔹زن آزاد است؛ می‌تواند با زندگی ساده، ولی همراه با سعادت بماند و می‌تواند راه ديگری را انتخاب كند. إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ‌ ... أُسَرِّحْكُنَ‌ ‏🔹در برابر تقاضای نابجای همسر، نظر قطعی خود را صريح و روشن اعلام كنيد. «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ» (با قاطعيّت ولی همراه با مهربانی و عدالت، توقّعات بی‌جا را از بين ببريد.) ‏🔹هنگام دسترسی به بيت المال و غنائم، با برخورد قاطع با خانواده و نزديكان جلو توقّع و انتظارات بی مورد ديگران را بگيريم. إِنْ كُنْتُنَ‌ ... فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَ‌ ‏🔹اگر زنی زندگی ساده و سالم را تحمّل نكرد، با رعايت عدالت و انصاف طلاقش دهيد و به ادامه‌ی زندگی مجبورش نكنيد. إِنْ كُنْتُنَ‌ ... أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَ‌ ‏🔹خطر دنياگرايی، حتّی خاندان نبوّت را تهديد می‌كند. إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ‌ ... ‏🔹كاميابی از زر و زيور دنيا حرام نيست، ليكن در شأن خاندان نبوّت نيست. ‏«فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ» ‏🔹اگر مجبور به طلاق شديد، راه جدايی را با نيكويی و عدالت طی كنيد. ‏«أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلًا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳-۱ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- قرآن،مخاطب و خواننده را در آغاز،نسبت به استحکام آیات خود واقف ساخته،سپس به بیان مطالب دیگر می پردازد. «آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ» ۲- قرآن،تنها برای تلاوت و تبّرک نیست،بلکه وسیله ی تعقّل و رشد بشر است. «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» ۳- نوشته ها باید روشن وروشنگر،هدفدار و هدایتگر باشد. اَلْکِتابِ الْمُبِینِ ... لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ۴- برای رسیدن به سعادت،تنها نزول قرآن کافی نیست؛بلکه باید درباره ی آن تعقّل هم کرد. أَنْزَلْناهُ ... لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ۵- در داستان های قرآن،قصّه گو خداوند است. «نَحْنُ نَقُصُّ» ۶- از نظر روانی و تربیتی،برای تأثیر بهتر،باید مقدّمه چینی کرد.(قبل از شروع قصّه، مقدّمه چینی می کند که می خواهم قصه بگویم،آن هم بهترین قصّه.) «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ۷- بهترین سخن ها،در اختیار بهترین افراد است. نَحْنُ نَقُصُّ ... أَحْسَنَ الْقَصَصِ ۸- قرآن بازگوکننده ی داستان ها،با بهترین وزیباترین بیان است. «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ۹- بهترین داستان،آن است که بر اساس وحی باشد. «أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا» ۱۰- قرآن،از میان برنده غفلت ها و بی خبری هاست. «مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش چقدر فاصله گرفتيم؟! و چقدر به و نزديك شديم؟ 🛑قسمت سوم : و متهمين در برابر حاكميت 🔷 "«لَایَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ» در مورد کسی و در جایی است که شخص قدرت دفاع و مقاومت در برابر دیگری را نداشته باشد و نتواند در برابر هر تعدی و تجاوزی که متوجه او می‌شود، عکس‌العملی از خود نشان دهد. حکومت‌های مستبد و رژیم‌های استبدادی هر بلایی که به سر مردم آوردند، مردم نمی‌توانند عکس‌العملی از خود نشان دهند، ایستادگی و مقاومت کنند و از حق‌ خودشان دفاع کنند؛ مردمی بی‌دفاع و‌ بی‌پناه! در واقع این جمله با آن جمله‌ قبل حضرت «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» بسیار نزدیک می‌شود که قدرت و حاکمیت‌شان بدون هیچ‌گونه مانع است. آن‌جا توصیفی برای حکومت بود که حکومت از این برخوردار است که هر تصمیمی را می‌تواند بگیرد، بدون این‌که مانع و مزاحمی در برابر او وجود داشته باشد و این‌جا توصیفی برای توده‌های محروم و ضعیف مردم است که پناهی ندارند و دست‌شان از قدرت کوتاه است و هر بلایی سر آن‌ها بیاید ناچارند بپذیرند. 🔷این تعبیر، تعبیر سنگینی ا‌ست و ماهیت رژیم را با همین یک جمله می‌توان نشان داد و می‌توانیم بگوییم تعریف اباعبدالله الحسین(ع) از دولت مستبد و حاکم مستبد، این ا‌ست که 👈👈هرکجا که مردم قدرت برای مقاومت و نداشته باشد، آن‌جا استبداد تحقق پیدا کرده است. 🔷از این بیانات نورانی خوب می‌توانیم بفهمیم که اگر در جامعه‌ای راه دفاع به روی مردم بسته شد و مردم نتوانستند به‌ دنبال حقوق خود بروند و در کوچک‌ترین حقوق، مردم با مانع مواجه می‌شوند، وجود دارد. 🔷یکی از حقوقی که دارد، این‌ است که می‌تواند از خود دفاع کند، بگیرد ولی اگر این حق گرفته شد و شخصی را متهم کنند ولی ‌نتواند دفاع کند! که در اختیار حکومت‌هاست، می‌توانند شخصی را مورد اتهامات مختلف قرار بدهند و او حق پاسخگویی ندارد، این بدون دفاع ماندن است. این برای مراحل قبل از رسیدگی قضایی است و بعد از صدور حکم که شخص نمی‌تواند از خودش دفاع کند یا اصلاً تصمیم‌گیری‌ها در اختیار نهاد قضایی نباشد و افرادی پشت صحنه برای سرنوشت افراد تصمیم‌گیری کنند. 😔 🔷کوچک‌ترین آن این است که شخص متهم بخواهد وکیل بگیرد ولی می‌گویند نه، تو حق نداری این‌ها را وکیل کنی، هرکه را ما می‌گوییم و قبول داریم، باید تو را داشته باشد. بی‌دفاع شدن این ا‌ست «وَ لا سَبِیلاً إِلَی دِفَاع»!"😔 🖊شرح خطبه امام حسين ع در منا- استاد سروش محلاتي. @quranpuyan
. ❤ بگو ان‌ شاءالله ❤ بسم الله الرحمن الرحیم إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللهُ اگر خدا بخواهد می شود 🌹سوره کهف ، آیه ۲۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 35 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (۳۲/احزاب) 🌱‏ای همسران پيامبر! شما مثل يكی از زنان (عادّی) نيستيد. اگر تقوا پيشه‌ايد پس به نرمی و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيماری است طمعی پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد. ‏🔹 حساب خانواده‌ی رهبران دينی از سايرين جداست و بايد بيش از ديگران مراقب رفتار خود باشند. «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ» (موقعيّت اجتماعی، محدوديّت آور است.) ‏🔹 وقتی به زنان پيامبر كه بيشترشان پير و سالخورده بوده و زندگی ساده‌ای داشتند هشدار داده می‌شود كه با كرشمه و ناز سخن نگويند، زنان جوان و زيبا بايد حساب كار خود را بكنند. يا نِساءَ النَّبِيِ‌ ... فَلا تَخْضَعْنَ‌ ... ‏🔹 با كرشمه سخن گفتن زن، بی تقوايی است. «إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» ‏🔹 قرآن برای سخن گفتن نيز آدابی بيان می‌كند. «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» ‏🔹 تنها طمع بيمار دلان، برای آنكه زن خود را كنترل كند، گرچه تصميم جدّی نداشته باشند. فَلا تَخْضَعْنَ‌ ... فَيَطْمَعَ‌ ‏🔹 افراد آلوده، از مقدّسات نيز دست طمع بر نمی‌دارند. يا نِساءَ النَّبِيِ‌ ... فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ‌ ‏🔹 نبايد گفتار و رفتار زن تحريك كننده باشد. «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» ‏🔹 در جامعه‌ی نبوی نيز همه‌ی افراد سالم نيستند. «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» ‏🔹 نبايد كاری كنيم كه حتّی يك نفر دچار گناه و فساد شود. «الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» و نفرمود «الذين فی قلوبهم» ‏🔹 چشم چرانی و هوسبازی يك بيماری روحی است. «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» ‏🔹 گرچه كسی كه بيمار دل است مشكل دارد، «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» امّا من نبايد كاری كنم كه او را تحريك كند. فَلا تَخْضَعْنَ‌ ... فَيَطْمَعَ‌ ‏🔹 طوری سخن بگوييد كه هم محتوا خوب باشد «قَوْلًا مَعْرُوفاً» و هم شيوه، سالم باشد. «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» ‏📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در پيشگاه خدا 💠آیه35احزاب 🔷گاه بعضی چنين تصور می‌كنند كه اسلام كفه سنگين شخصيت را برای مردان قرار داده، و زنان در برنامه اسلام چندان جايی ندارند، شايد منشأ اشتباه آنها پاره‌ای از تفاوتهای حقوقی است كه هر كدام دليل و فلسفه خاصی دارد. ‏ولی بدون شك قطع نظر از اين گونه تفاوتها كه ارتباط با موقعيت اجتماعی و شرائط طبيعی آنها دارد هيچگونه فرقی از نظر جنبه‌های انسانی و مقامات معنوی ميان زن و مرد در برنامه‌های اسلام وجود ندارد. 🔷‏آيه فوق دليل روشنی برای اين واقعيت است زيرا به هنگام بيان ويژگيهای مؤمنان و اساسی‌ترين مسائل اعتقادی و اخلاقی و عملی، زن و مرد را در كنار يكديگر همچون دو كفه يك ترازو قرار می‌دهد، و برای هر دو پاداشی يكسان بدون كمترين تفاوت قائل می‌شود. ‏به تعبير ديگر تفاوت جسمی مرد و زن را همچون تفاوت روحی آنها نمی‌توان انكار كرد و بديهی است كه اين تفاوت برای ادامه نظام جامعه انسانی ضروری است و آثار و پيامدهايی در بعضی از قوانين حقوقی زن و مرد ايجاد می‌كند، ولی اسلام هرگز شخصيت انسانی زن را- همچون جمعی از روحانيين مسيحی در قرون پيشين- زير سؤال نمی‌برد كه آيا زن واقعا انسان است و آيا روح انسانی دارد يا نه؟!، نه تنها زير سؤال نمی‌برد بلكه هيچگونه تفاوتی از نظر روح انسانی در ميان اين دو قائل نيست، لذا در سوره نحل آيه ۹۷ می‌خوانيم:" مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌": " هر كس عمل صالح كند، خواه مرد باشد خواه زن، در حالی كه ايمان داشته باشد ما او را زنده می‌كنيم و حيات پاكيزه‌ای به او می‌بخشيم و پاداش وی را به بهترين اعمالی كه انجام می‌داده می‌دهيم". 🔷‏اسلام برای زن همان استقلال اقتصادی را قائل شده كه برای مرد (بر خلاف بسياری از قوانين دنيای گذشته و حتی امروز كه برای زن مطلقا استقلال اقتصادی قائل نيستند. ‏به همين دليل در" علم رجال" اسلامی، به بخش خاصی مربوط به زنان دانشمندی كه در صف روات و فقهاء بودند برخورد می‌كنيم كه از آنها بعنوان شخصيت‌هايی فراموش ناشدنی ياد كرده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۲ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ  ما آن را [به صورت یک متن] خواندنی آشکاری ۲ [در سطح درک و فهم شما] نازل کرديم، تا خِرَد خويش به کار بنديد.۳  ۲- واژة قرآن در اصل مصدر است، به معني خواندن، از ريشة «قـَرَءَ»، و به آنچه بر پيامبر مکرم اسلام نازل شده، به اعتبار آن که متني خواندني است، قرآن گفته مي‌شود [به سوره قيامه آيات ۱۷ (۷۵:۱۷) و ۱۸ نگاه کنيد]. «عربي» نيز وصفي است براي قرآن، به معناي فصيح و روشن که واژة مقابل آن «عجمي» به معناي گنگ و نامفهوم است. اِعراب گذاري کلمات نيز براي روشن کردن آنها در تلفظ با حرکت گذاري علامات مي‌باشد ۳- معناي ريشه‌اي كلمة «عقل» حفظ و نگهداري است. تفكر يعني انديشه كردن در امور. محصول انديشه، «علم» است. اما حفظ و نگهداري و كاربرد علم، تعقل ناميده مي‌شود و عاقل كسي است كه از دانش خود در مسير درست استفاده كند. یوسف : ۳ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَـمِنَ الْغَافِلِينَ  ما از طريق اين قرآن که بر تو وحي كرديم، نيکوترين سرگذشت [قابل پند و پيگيري] را بر تو حكايت مي‌کنيم، ۴ هر چند پيش از آن [نسبت به اين ماجرا] از بي‌خبران بودي.۵  ۴- داستان و سرگذشت را از اين جهت قصه مي‌گويند که مطالبش پشت هم و پيوسته است و گوينده يا خواننده آن را تعقيب مي‌کنند. مفهوم تعقيبِ محتوا و منظور نيز در واژه قصص وجود دارد تا تلاوت کننده کتاب، در ماجراهاي جاذب آن متوقف نشده و به پند و پيام سرگذشت‌ها بپردازد [ر ک: يوسف ۱۱۱ (۱۲:۱۱۱) ، انعام ۵۷ (۶:۵۷) و ۱۳۰ (۶:۱۳۰) ، نمل ۷۶ (۲۷:۷۶) ، اعراف ۳۵ (۷:۳۵) و ۱۷۶ (۷:۱۷۶) ، نحل ۱۱۸ (۱۶:۱۱۸) ]. قصاص نيز نوعي تعقيب جنايت و در پي جاني رفتن براي کيفري متناسب و به اندازه ظلم انجام دادن است. تعقيب جاي پا در مسير طي شده هم با مشتقات همين فعل در قرآن بيان شده است [کهف ۶۴ (۱۸:۶۴) ]. ۵- تأکيد بر اين که اين داستان از طريق وحي بر تو الهام مي‌شود و قبلا هيچ خبري از آن نداشتي، مُهر تأييد ديگري است بر اينکه قرآن کلام الهي است، نه روايت و برداشت‌هاي پيامبر و نقل او از قصه‌هائي که در ميان قومش رواج داشته است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛