eitaa logo
قران پویان
482 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۳۲ قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ  [در اين هنگام، همسر عزيز] گفت: اين همان کسي است که مرا دربارة [عشق] او ملامت مي‌کرديد؛ [آري] من از او کام دل خواستم! ولي خودداري کرد! ۳۸ و اگر آنچه را به او فرمان مي‌دهم انجام ندهد، حتماً به زندان افکنده مي‌شود و بي‌ترديد از خوارشدگان خواهد گشت. ۳۹  ۳۸- «فَاسَتَعْصَمَ» از ريشة «عصم»، طلب نگهداري و حفاظت است و اعتصام، چنگ زدن به چيزي براي حفظ و نجات است. منظور از عصمت، نه محفوظ بودن ذاتي از شرّ شيطان، بلکه چنگ زدن به پناه الهي براي حفاظت نفس است، يوسف به خدا پناه برد، نه اينکه از قبل معصوم بود. ۳۹- لام تأکيد و نون ثقيله تأکيد، در «لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا»، نشان دهنده تهديد بسيار جدّي زليخا نسبت به يوسف در مقابل مهمانان است و تأکيد بر خُرد کردن شخصيت او [وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ] چنين تهديدي شايد به دليل گمانش به خود بزرگ بيني يوسف در عدم تسليم به تمناي او باشد. یوسف : ۳۳ قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ  يوسف [در مقابل تهديد زليخا] گفت: پروردگارا، زندان نزد من محبوب‌تر از کاري است که مرا بدان مي‌خوانند ۴۰ و اگر کيد [=نقشه و نيرنگ] آنها را از من نگرداني، به شدت به آنان کشيده مي‌شوم ۴۱ و [در اينصورت] از جاهلين خواهم گشت.۴۲  ۴۰- مقايسة زندان با تسليم به غرائز جنسي، مقايسه‌اي مع‌الفارق و متضاد است؛ اولي اسارت غرائز و دومي آزاد ساختن آن است، براي مردم، زندان محکوميت و محدوديت، و ارضاء غرائز، اشتياق و آرزوست. جواب اينکه چرا يوسف به جاي آنکه بگويد: «زندان براي من قابل تحمل‌تر است»، گفته است: «زندان براي من محبوب‌تر است»؟ را بايد در همين تضاد جستجو کرد؛ نکته اصلي در همين جاست که تحمل سختي‌هاي زندان از تحقق بعضي آرزوها و ايده‌آل‌هاي شيطاني نزد اولياء الله محبوب‌تر مي‌شود. ۴۱- در فعل «أَصْبُ»، از ريشة «صبّ»، نوعي تداوم و تسلط و شدّت وجود دارد. مثل ريختن باران از آسمان [عبس ۲۵ (۸۰:۲۵) ]، تازيانه عذاب [فجر ۱۳ (۸۹:۱۳)]، ريختن آب جوش روي سر دوزخيان [دخان ۴۸ (۴۴:۴۸) و حج ۱۹ (۲۲:۱۹) ]. تسلط تمايلات جنسي در دوران جواني نيز آنچنان نيرومند است که جسم و جان را از بالا فرا مي‌گيرد. ۴۲- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» مي‌شمرند. اينکه يوسف مي‌گويد در اين صورت از جاهلين مي‌شوم [وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ]، منظور، مغلوب غريزه جنسي شدن است نه ناداني. خداوند در مواردي پيامبران را از غلبه احساسات، که جهل ناميده مي‌شود، برحذر داشته است. از جمله درباره نوح نسبت به غلبه احساسات پدري بر مصلحت [هود ۴۶ (۱۱:۴۶) ]، يا پيامبر اسلام در حرص براي ايمان مردم [انعام ۳ (۶:۳۵) ]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️روند از نگاه امام موسي صدر 🔹 بعضی از حکام، خود را بر روی زمین می‌نامیدند؛ معنایش این بود که آنها (به‌اصطلاح قرآنی)، فریضه و اطاعت‌شان واجب است و مخالفت با آنها، مخالفت با خداست! [ادیان در خدمت انسان، ۱۱۱]. 🔹 ولایت از آنِ کسی است که دردهای امت را احساس کند و این احساس درد در سخنانش آشکار باشد [انسان آسمان، ۱۱۴]. 🔹 نیازمند ضامنی هستیم تا فئودالیسم دینی جانشین فئودالیسم سیاسی نشود. 🔹 ضمانتی که لازم داریم، ملاقات حاکم با مردم و گوش دادن به‌نقد ایشان و توجه به‌آن است. 🔹 دوری و پنهان شدن از مردم باعث انحراف حاکم می‌شود و در حالتی قرار می‌گیرد که طاقت چیزی جز را ندارد و به‌چیزی جز ستایش خود قانع نمی‌شود و از هیچ رفتاری جز چاپلوسی خوشنود نمی‌گردد. 🔹 سپس متحول می‌گردد و خود را در جایگاه می‌بیند و احساس می‌کند که تافته‌ی جدابافته است و یار وفادار و مخلص فقط کسی است که او را تأیید کند. 🔹 در نتیجه مناصب را در بین نزدیکان خود توزیع می‌کند و علما و دانشمندان و شایستگان راستین حکومت را از دربار خود می‌راند، که در نتیجه منجر به‌فروپاشی جامعه می‌شود. 🔹 در فرمایشات حضرت علی (ع)، ضرورت ادامه داشتن دیدارها و بحث و گفتگو با حاکم، آشکارا بیان شده است. این موضوع برگرفته از این رهنمود اسلامی است که می‌فرماید: «اَفضَلُ الجهاد کَلِمةُ حقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائرٍ». یعنی «بالاترین جهاد، گفتن حق نزد حاکم ستمگر است». 🔹 تصور نکنید کسی می‌تواند با پیروز شود و بر مردم غلبه کند. چه بسا خونریزی بتواند یک روز، دو روز، یا مدتی در دل مردم ایجاد ترس و وحشت کند، ولی دیری نمی‌پاید که به‌نابودی آن حکومت می‌انجامد. 🔹 ملت، خطرناک‌ترین تهدید برای حکومت است. (سخنرانی امام موسی صدر در سالن هنرستان عاملیه مورخ ۱۳ فوریه ۱۹۷۵ (۲۴ بهمن)) اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ ﴿۳۱﴾ توبه اينان دانشمندان و راهبان خود و مسيح پسر مريم را به جاى خدا ارباب خود گرفتند @quranpuyan
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ خدایا مرا از بى خبران دورشده قرار مده "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 39 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در برابر او يكسان است‌ 💠إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً (۴۱/فاطر) 🌱‏همانا خداوند آسمان‌ها و زمين را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه می‌دارد، و اگر زوال پذيرند (و از مدار خارج شوند) احدی جز او نمی‌تواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است. 🔷‏جالب اينكه در آيات فوق نگاهداری آسمانها بر جای خود به قدرت خدا استناد داده شده در آيات ديگر قرآن همين تعبير در مورد نگهداری پرندگان بر فراز امواج هوا آمده است: أَ لَمْ يَرَوْا إِلَی الطَّيْرِ مُسَخَّراتٍ فِي جَوِّ السَّماءِ ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ:" آيا آنها پرندگانی را كه بر فراز آسمان تسخير شده‌اند نديدند؟ هيچكس جز خدا آنها را نگاه نمی‌دارد، در اين امر نشانه‌هايی است از عظمت و قدرت خدا برای آنها كه ايمان می‌آورند" اين هماهنگی تعبيرات نشان می‌دهد كه برای قدرت بی‌انتهای پروردگار نگاهداری مجموعه كرات آسمان و زمين همچون نگاهداری يك پرنده بر فراز امواج هوا است. 🔷‏در يك جا آفرينش آسمان پهناور را نشانه وجود خود معرفی می‌كند، و در جای ديگر آفرينش حشره كوچكی همچون پشه را. ‏گاهی به" خورشيد" سوگند ياد می‌كند كه منبع عظيم انرژی در عالم هستی است، و گاه به ميوه بسيار ساده‌ای همچون" انجير" قسم می‌خورد. اشاره به اينكه در برابر قدرت او كوچك و بزرگ فرقی ندارند. ‏امير مؤمنان علی ع می‌فرمايد: ‏و ما الجليل و اللطيف و الثقيل و الخفيف، و القوی و الضعيف، فی خلقه الا سواء: ‏" كوچك و بزرگ، سنگين و سبك، قوی و ناتوان، همه در برابر توانايی او يكسانند". 👈‏دليل همه اين مسائل يك چيز است و آن اينكه وجود خداوند وجودی است بی نهايت از هر جهت، و دقت روی مفهوم" بی نهايت" اين حقيقت را به خوبی ثابت می‌كند كه مفاهيمی همچون" سخت" و" آسان"،" كوچك" و" بزرگ"،" پيچيده" و" ساده"، تنها در برابر موجودات محدود قابل طرح است، اما هنگامی كه سخن از قدرت نامحدود به ميان آيد اين مفاهيم به كلی تغيير شكل می‌دهند و همگی در يك صف و يك رديف قرار می‌گيرند، بی‌آنكه كمترين تفاوتی در اين مقايسه با هم داشته باشند! (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan