eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پاسداران کیانند؟ 💠ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّـهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (۳۲/فاطر) 🌱‏آنگاه اين كتاب (قرآن) را به گروهی از بندگانمان كه (آنان را) برگزيديم به ميراث داديم، پس برخی از بندگان ما (در عمل به كتاب) بر خود ستمكارند و بعضی ميانه‌رو و برخی با اذن الهی نسبت به كارهای خير سبقت گيرند، كه اين همان فضل بزرگ الهی است. 🔷‏به گواهی قرآن مجيد خداوند بزرگ مواهب عظيمی به امت اسلامی داده كه از مهمترين آنها همين ميراث بزرگ الهی قرآن است. ‏امت مسلمان را بر ساير امم برگزيده و اين نعمت را به آنها داده، ولی به همان نسبت كه آنها را مورد لطف خاص خويش قرار داده، مسئوليت سنگين نيز بر عهده آنها گذارده است. ‏تنها در صورتی می‌توانند حق پاسداری اين ميراث عظيم را انجام دهند كه در صف" سابقين بالخيرات" در آيند. 🔷‏يعنی از تمام امتها در انجام نيكيها پيشی گيرند، در فراگيری علم و دانش سبقت جويند، در تقوی و پرهيزگاری، در عبادت و خدمت به خلق، در جهاد و كوشش، در نظم و حساب، و در ايثار و فداكاری، در همه اين امور پيشگام باشند در غير اين صورت حق آن را ادا نكرده‌اند. ‏مخصوصا تعبير به" سابقين بالخيرات" آن چنان مفهوم وسيع و گسترده‌ای دارد كه تقدم در همه جنبه‌های مثبت زندگی اعمال نيك را شامل می‌شود. 🔷‏آری حاملان چنان ميراثی تنها چنين كسانی می‌توانند باشند. ‏حتی آنها كه به اين هديه بزرگ آسمانی پشت می‌كنند و حرمتش را نگاه نمی‌دارند به مصداق" ظالم لنفسه" بر خويشتن ستم می‌كنند، چرا كه محتوای آن چيزی جز نجات و خوشبختی و پيروزی آنها نيست، آن كس كه نسخه شفا بخشی را پشت سر می‌افكند به ادامه درد و رنج خود كمك كرده است، و آن كس كه به هنگام طی طريق ظلمانی چراغ روشن خود را می‌شكند خويشتن به بيراهه و پرتگاه سوق می‌دهد چرا كه خداوند از همگان بی‌نياز و مستغنی است. 🔷‏در عين حال اين گروه گنهكار نبايد اين حقيقت را فراموش كنند كه آنها نيز به مضمون آيه فوق در زمره" برگزيدگان پروردگار" بوده‌اند و بالقوه اين استعداد را دارند كه مرحله" ظلم" را پشت سر نهاده، به مرحله" مقتصد" و ميانه‌رو گام بگذارند، و از آنجا پرواز كرده به اوج افتخار" سابقين بالخيرات" برسند كه آنها نيز از نظر فطرت و ساختمان روحی برگزيدگان حقند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ (۳۷/فاطر) 🌱‏و آن كفّار در دوزخ ناله می‌زنند (و می‌گويند:) پروردگارا! ما را خارج كن تا عمل صالحی انجام دهيم، غير از آنچه كه قبلًا انجام می‌داديم. (در پاسخ به آنان گفته می‌شود:) آيا ما به شما چندان عمر نداديم كه در آن هر كس كه بنای تذكّر دارد متذكّر شود و (عبرت گيرد؟ به علاوه) هشدار دهنده به سراغتان آمد (ولی شما توجّهی نكرديد)، پس اينك بچشيد، پس برای ستمگران هيچ ياوری نيست. 🔹به هر تقاضا و ناله‌ای نبايد اعتنا كرد، درخواست مجرم قابل پذيرش نيست. ‏«رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» (خداوند می‌فرمايد: «وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ» اگر برگردند، باز همان خلافكاری‌های خود را دارند.) ‏ 🔹آن چه انسان را دوزخی می‌كند، اعمال ناصالح است. «أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» ‏ 🔹همه‌ی سركشان، روزی به عجز و انابه خواهند افتاد. رَبَّنا أَخْرِجْنا ... ‏ 🔹آخرت محل جبران از دست داده‌ها نيست. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ‌ ... ‏ 🔹بسياری افراد در دنيا خيال می‌كنند كارشان صالح است، امّا در روز قيامت‌ می‌فهمند كه صالح نبوده و لذا می‌گويند: پروردگارا! اگر از دوزخ نجات يابيم، عمل صالحی (نه مثل صالح نماهای قبلی) انجام خواهيم داد. «غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ» ‏ 🔹خداوند به همه‌ی مردم به مقداری كه حجّت بر آنان تمام شود، عمر داده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ» ‏ 🔹از دست دادن فرصت‌ها، موجب ظلم به خويش است. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ‌ ... فَما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ ‏ 🔹هدف از عمر، هوشياری است و انسان غافل گويا عمر نكرده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ» ‏ 🔹تذكّرِ لحظه‌ای كارساز نيست، زيرا هر مجرمی برای يك لحظه متذكّر می‌شود؛ تذكّر بايد استمرار داشته باشد. «يَتَذَكَّرُ فِيهِ» ‏ 🔹تا نذير نباشد، قهر الهی نيست. «جاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا» ‏ 🔹كسی‌كه به هشدارهای انبيا توجّه نكند ظالم است. جاءَكُمُ النَّذِيرُ ... فَما لِلظَّالِمِينَ‌ ‏ 🔹برای كفّار، شفاعت، دعا و ناله هيچ يك كارساز نيست. «مِنْ نَصِيرٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
app-tanzil9811.apk
21.28M
💐🌷🌷🌷🔰🔰🔰باطلاع قران دوستان عزيز ميرساند نسخه اخر اپلیکیشن را میتوانید مستقيما از همينجا و يا لينكهاي زير 👆و نصب نمایید. https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk https://t.me/tanzilapp/130/ 🔻نسخه موجود در كافه بازار موبايل، نسخه ماقبل اخر است. اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۳۲ قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ  [در اين هنگام، همسر عزيز] گفت: اين همان کسي است که مرا دربارة [عشق] او ملامت مي‌کرديد؛ [آري] من از او کام دل خواستم! ولي خودداري کرد! ۳۸ و اگر آنچه را به او فرمان مي‌دهم انجام ندهد، حتماً به زندان افکنده مي‌شود و بي‌ترديد از خوارشدگان خواهد گشت. ۳۹  ۳۸- «فَاسَتَعْصَمَ» از ريشة «عصم»، طلب نگهداري و حفاظت است و اعتصام، چنگ زدن به چيزي براي حفظ و نجات است. منظور از عصمت، نه محفوظ بودن ذاتي از شرّ شيطان، بلکه چنگ زدن به پناه الهي براي حفاظت نفس است، يوسف به خدا پناه برد، نه اينکه از قبل معصوم بود. ۳۹- لام تأکيد و نون ثقيله تأکيد، در «لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا»، نشان دهنده تهديد بسيار جدّي زليخا نسبت به يوسف در مقابل مهمانان است و تأکيد بر خُرد کردن شخصيت او [وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ] چنين تهديدي شايد به دليل گمانش به خود بزرگ بيني يوسف در عدم تسليم به تمناي او باشد. یوسف : ۳۳ قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ  يوسف [در مقابل تهديد زليخا] گفت: پروردگارا، زندان نزد من محبوب‌تر از کاري است که مرا بدان مي‌خوانند ۴۰ و اگر کيد [=نقشه و نيرنگ] آنها را از من نگرداني، به شدت به آنان کشيده مي‌شوم ۴۱ و [در اينصورت] از جاهلين خواهم گشت.۴۲  ۴۰- مقايسة زندان با تسليم به غرائز جنسي، مقايسه‌اي مع‌الفارق و متضاد است؛ اولي اسارت غرائز و دومي آزاد ساختن آن است، براي مردم، زندان محکوميت و محدوديت، و ارضاء غرائز، اشتياق و آرزوست. جواب اينکه چرا يوسف به جاي آنکه بگويد: «زندان براي من قابل تحمل‌تر است»، گفته است: «زندان براي من محبوب‌تر است»؟ را بايد در همين تضاد جستجو کرد؛ نکته اصلي در همين جاست که تحمل سختي‌هاي زندان از تحقق بعضي آرزوها و ايده‌آل‌هاي شيطاني نزد اولياء الله محبوب‌تر مي‌شود. ۴۱- در فعل «أَصْبُ»، از ريشة «صبّ»، نوعي تداوم و تسلط و شدّت وجود دارد. مثل ريختن باران از آسمان [عبس ۲۵ (۸۰:۲۵) ]، تازيانه عذاب [فجر ۱۳ (۸۹:۱۳)]، ريختن آب جوش روي سر دوزخيان [دخان ۴۸ (۴۴:۴۸) و حج ۱۹ (۲۲:۱۹) ]. تسلط تمايلات جنسي در دوران جواني نيز آنچنان نيرومند است که جسم و جان را از بالا فرا مي‌گيرد. ۴۲- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» مي‌شمرند. اينکه يوسف مي‌گويد در اين صورت از جاهلين مي‌شوم [وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ]، منظور، مغلوب غريزه جنسي شدن است نه ناداني. خداوند در مواردي پيامبران را از غلبه احساسات، که جهل ناميده مي‌شود، برحذر داشته است. از جمله درباره نوح نسبت به غلبه احساسات پدري بر مصلحت [هود ۴۶ (۱۱:۴۶) ]، يا پيامبر اسلام در حرص براي ايمان مردم [انعام ۳ (۶:۳۵) ]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️روند از نگاه امام موسي صدر 🔹 بعضی از حکام، خود را بر روی زمین می‌نامیدند؛ معنایش این بود که آنها (به‌اصطلاح قرآنی)، فریضه و اطاعت‌شان واجب است و مخالفت با آنها، مخالفت با خداست! [ادیان در خدمت انسان، ۱۱۱]. 🔹 ولایت از آنِ کسی است که دردهای امت را احساس کند و این احساس درد در سخنانش آشکار باشد [انسان آسمان، ۱۱۴]. 🔹 نیازمند ضامنی هستیم تا فئودالیسم دینی جانشین فئودالیسم سیاسی نشود. 🔹 ضمانتی که لازم داریم، ملاقات حاکم با مردم و گوش دادن به‌نقد ایشان و توجه به‌آن است. 🔹 دوری و پنهان شدن از مردم باعث انحراف حاکم می‌شود و در حالتی قرار می‌گیرد که طاقت چیزی جز را ندارد و به‌چیزی جز ستایش خود قانع نمی‌شود و از هیچ رفتاری جز چاپلوسی خوشنود نمی‌گردد. 🔹 سپس متحول می‌گردد و خود را در جایگاه می‌بیند و احساس می‌کند که تافته‌ی جدابافته است و یار وفادار و مخلص فقط کسی است که او را تأیید کند. 🔹 در نتیجه مناصب را در بین نزدیکان خود توزیع می‌کند و علما و دانشمندان و شایستگان راستین حکومت را از دربار خود می‌راند، که در نتیجه منجر به‌فروپاشی جامعه می‌شود. 🔹 در فرمایشات حضرت علی (ع)، ضرورت ادامه داشتن دیدارها و بحث و گفتگو با حاکم، آشکارا بیان شده است. این موضوع برگرفته از این رهنمود اسلامی است که می‌فرماید: «اَفضَلُ الجهاد کَلِمةُ حقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائرٍ». یعنی «بالاترین جهاد، گفتن حق نزد حاکم ستمگر است». 🔹 تصور نکنید کسی می‌تواند با پیروز شود و بر مردم غلبه کند. چه بسا خونریزی بتواند یک روز، دو روز، یا مدتی در دل مردم ایجاد ترس و وحشت کند، ولی دیری نمی‌پاید که به‌نابودی آن حکومت می‌انجامد. 🔹 ملت، خطرناک‌ترین تهدید برای حکومت است. (سخنرانی امام موسی صدر در سالن هنرستان عاملیه مورخ ۱۳ فوریه ۱۹۷۵ (۲۴ بهمن)) اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ ﴿۳۱﴾ توبه اينان دانشمندان و راهبان خود و مسيح پسر مريم را به جاى خدا ارباب خود گرفتند @quranpuyan
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ خدایا مرا از بى خبران دورشده قرار مده "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 39 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در برابر او يكسان است‌ 💠إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً (۴۱/فاطر) 🌱‏همانا خداوند آسمان‌ها و زمين را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه می‌دارد، و اگر زوال پذيرند (و از مدار خارج شوند) احدی جز او نمی‌تواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است. 🔷‏جالب اينكه در آيات فوق نگاهداری آسمانها بر جای خود به قدرت خدا استناد داده شده در آيات ديگر قرآن همين تعبير در مورد نگهداری پرندگان بر فراز امواج هوا آمده است: أَ لَمْ يَرَوْا إِلَی الطَّيْرِ مُسَخَّراتٍ فِي جَوِّ السَّماءِ ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ:" آيا آنها پرندگانی را كه بر فراز آسمان تسخير شده‌اند نديدند؟ هيچكس جز خدا آنها را نگاه نمی‌دارد، در اين امر نشانه‌هايی است از عظمت و قدرت خدا برای آنها كه ايمان می‌آورند" اين هماهنگی تعبيرات نشان می‌دهد كه برای قدرت بی‌انتهای پروردگار نگاهداری مجموعه كرات آسمان و زمين همچون نگاهداری يك پرنده بر فراز امواج هوا است. 🔷‏در يك جا آفرينش آسمان پهناور را نشانه وجود خود معرفی می‌كند، و در جای ديگر آفرينش حشره كوچكی همچون پشه را. ‏گاهی به" خورشيد" سوگند ياد می‌كند كه منبع عظيم انرژی در عالم هستی است، و گاه به ميوه بسيار ساده‌ای همچون" انجير" قسم می‌خورد. اشاره به اينكه در برابر قدرت او كوچك و بزرگ فرقی ندارند. ‏امير مؤمنان علی ع می‌فرمايد: ‏و ما الجليل و اللطيف و الثقيل و الخفيف، و القوی و الضعيف، فی خلقه الا سواء: ‏" كوچك و بزرگ، سنگين و سبك، قوی و ناتوان، همه در برابر توانايی او يكسانند". 👈‏دليل همه اين مسائل يك چيز است و آن اينكه وجود خداوند وجودی است بی نهايت از هر جهت، و دقت روی مفهوم" بی نهايت" اين حقيقت را به خوبی ثابت می‌كند كه مفاهيمی همچون" سخت" و" آسان"،" كوچك" و" بزرگ"،" پيچيده" و" ساده"، تنها در برابر موجودات محدود قابل طرح است، اما هنگامی كه سخن از قدرت نامحدود به ميان آيد اين مفاهيم به كلی تغيير شكل می‌دهند و همگی در يك صف و يك رديف قرار می‌گيرند، بی‌آنكه كمترين تفاوتی در اين مقايسه با هم داشته باشند! (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْ‌ءٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كانَ عَلِيماً قَدِيراً (۴۴/فاطر) 🌱‏آيا در زمين سير نكردند تا ببينند كه سرانجام كسانی كه قبل از ايشان بودند و قدرتشان بيش از آنان بود چه شد؟ و هيچ چيز در آسمان‌ها و زمين نيست كه خداوند را به عجز در آورد (و از حيطه‌ی قدرت او خارج باشد.) البتّه او بس آگاه و تواناست. ‏🔹اسلام طرفدار سير و سفر برای كسب تجربه است. «أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا» ‏🔹سير و سفر بايد جهت دار باشد. «يَسِيرُوا فَيَنْظُرُوا» ‏🔹تاريخ پيشينيان، از منابع شناخت سنّت‌های حاكم بر جوامع است. (گذشته، چراغ راه آينده است.) «كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 🔹بازديد از آثار باستانی تمّدن‌ها، مورد سفارش است. أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا ... ‏🔹به جلوه‌های كاذب مستكبران توجّه نكنيد، عاقبت آنان را ببينيد. «عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً» ‏🔹به قدرت خود مغرور نشويد كه افراد قوی‌تر از شما قلع و قمع شده‌اند. «كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً» ‏🔹هيچ چيز بر اراده و قدرت خداوند غالب نيست. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ» ‏🔹خداوند هم مستكبران را می‌شناسد و هم توان برخورد با آنان را دارد. «عَلِيماً قَدِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر فرقان آيه ۲ ـ "قراناً عربياً" به معناى خواندنى روشن است و نه تنها به لغت عربى، دُرست است كه لغت عربى روشن ترين لغات است ولى عربى قرآن در همين لغت عربى نيز در درجه اول و بى مانند روشنى و روشنگرى است آيات ۱۳ و ۱۴ ـ پاسخ يعقوب با كمال ملايمت اين بود كه من از دورى يوسف غمگين مى شوم و نيز مى ترسم ـ در صورت غفلتِ شما ـ گرگ او را بخورد، حُزن او كه مسلّم بود ولى معمولا گرگ آدم را بكلى نمى خورد و اگر هم بخورد پيراهنش را سالم نمى گذارد. روى اين اصل گرگ خواره گى خود راهنمائى بود براى برادران يوسف كه اگر مى خواهيد عذرى بياوريد به همين عنوان باشد، كه در آخر كار رسوا گردند، ولى اينان با شتاب زدگى و ناآگاهى در پاسخ يعقوب گفتند: اگر او را گرگ بخورد ـ در حاليكه ما گروهى نيرومند هستيم ـ زيانبار خواهيم بود، و آيا اى پدر ما را اينگونه ناچيز و ناتوان گرفته اى كه با وجود ما ده تن نيرومند گرگ برادر كوچكمان را بخورد. و "انا اذاً لخاسرون" بدين معنى است كه اگر در عين نيرومندى، در حفاظت برادرمان گرگ او را بدرد، در داشتن نيرو و برادرى خيلى زيانكاريم، كه هيچ نيستيم، و اين خود تهديدى است نسبت به يعقوب كه گويى ما را به هيچ گرفته كه درباره برادرمان بما اطمينان ندارد. آيه ۲۹ ـ "و استغفرى لذنبك" به اين معنى نيست كه عزيز از زليخا استغفار از گناهش را در برابر خدا خواسته باشد، زيرا مشرك بوده اند، بلكه مقصود پنهان داشتن اين گناه از ديگران است چون ذنب گناهى دنباله دار است و دنباله اين جريان رسوائى عمومى قصر عزيز مصر است كه از نظر ناموس اينگونه ناهنجار بوده. بنابراين بس است كه گناهت را ما دانستيم ولى از ديگران آنرا بپوشان، و چرا اينجا عزيز، زليخا را "من الخاطئين" دانسته كه مقصود مردان خطا كار است و "من الخاطئات" نگفته؟ نخست بايد گفت كه «خاطئين» هر دوى زنان و مردان خطاكار را در بر دارد، و در ثانى اين خطاى زليخا اضافه بر زنانه بودنش مردانه هم بوده است، چون زنان نوعاً بدنبال مردان براى اطفاء شهوت با آنان گلاويز نمى شوند. اينجا پيامى درخشان از سخنان يوسف با زندانيان آشكار است كه اگر شخصى يا اشخصاص گمراه گرفتارى داشتند كه بدست شخصى مؤمن حل مى شود ـ پيش از آنكه گرفتاريشان را حل كند ـ بر مبناى اينكه آنان به او نياز دارند و طبعاًبه سخنانش گوش مى دهند، اين زمينه را مغتنم شمرده و درصد راهنمائى آنان باشد كه در آيات (۳۷ تا ۴۰) حضرت يوسف (عليه السلام) با كمال بلاغت و اخلاص اين جريان را به خوبى عمل كرد و آنان را با برهان و پندو اندرز بسوى عقيده توحيدى سوِق داد. تفسیر فرقان https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛