#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_439
❇️#كوچك و #بزرگ در برابر #قدرت او يكسان است
💠إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً (۴۱/فاطر)
🌱همانا خداوند آسمانها و زمين را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه میدارد، و اگر زوال پذيرند (و از مدار خارج شوند) احدی جز او نمیتواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است.
🔷جالب اينكه در آيات فوق نگاهداری آسمانها بر جای خود به قدرت خدا استناد داده شده در آيات ديگر قرآن همين تعبير در مورد نگهداری پرندگان بر فراز امواج هوا آمده است: أَ لَمْ يَرَوْا إِلَی الطَّيْرِ مُسَخَّراتٍ فِي جَوِّ السَّماءِ ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ:" آيا آنها پرندگانی را كه بر فراز آسمان تسخير شدهاند نديدند؟ هيچكس جز خدا آنها را نگاه نمیدارد، در اين امر نشانههايی است از عظمت و قدرت خدا برای آنها كه ايمان میآورند" اين هماهنگی تعبيرات نشان میدهد كه برای قدرت بیانتهای پروردگار نگاهداری مجموعه كرات آسمان و زمين همچون نگاهداری يك پرنده بر فراز امواج هوا است.
🔷در يك جا آفرينش آسمان پهناور را نشانه وجود خود معرفی میكند، و در جای ديگر آفرينش حشره كوچكی همچون پشه را.
گاهی به" خورشيد" سوگند ياد میكند كه منبع عظيم انرژی در عالم هستی است، و گاه به ميوه بسيار سادهای همچون" انجير" قسم میخورد. اشاره به اينكه در برابر قدرت او كوچك و بزرگ فرقی ندارند.
امير مؤمنان علی ع میفرمايد:
و ما الجليل و اللطيف و الثقيل و الخفيف، و القوی و الضعيف، فی خلقه الا سواء:
" كوچك و بزرگ، سنگين و سبك، قوی و ناتوان، همه در برابر توانايی او يكسانند".
👈دليل همه اين مسائل يك چيز است و آن اينكه وجود خداوند وجودی است بی نهايت از هر جهت، و دقت روی مفهوم" بی نهايت" اين حقيقت را به خوبی ثابت میكند كه مفاهيمی همچون" سخت" و" آسان"،" كوچك" و" بزرگ"،" پيچيده" و" ساده"، تنها در برابر موجودات محدود قابل طرح است، اما هنگامی كه سخن از قدرت نامحدود به ميان آيد اين مفاهيم به كلی تغيير شكل میدهند و همگی در يك صف و يك رديف قرار میگيرند، بیآنكه كمترين تفاوتی در اين مقايسه با هم داشته باشند! (دقت كنيد).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_439
❇️#آیه44فاطر
💠أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْءٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كانَ عَلِيماً قَدِيراً (۴۴/فاطر)
🌱آيا در زمين سير نكردند تا ببينند كه سرانجام كسانی كه قبل از ايشان بودند و قدرتشان بيش از آنان بود چه شد؟ و هيچ چيز در آسمانها و زمين نيست كه خداوند را به عجز در آورد (و از حيطهی قدرت او خارج باشد.) البتّه او بس آگاه و تواناست.
🔹اسلام طرفدار سير و سفر برای كسب تجربه است. «أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا»
🔹سير و سفر بايد جهت دار باشد. «يَسِيرُوا فَيَنْظُرُوا»
🔹تاريخ پيشينيان، از منابع شناخت سنّتهای حاكم بر جوامع است. (گذشته، چراغ راه آينده است.) «كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
🔹بازديد از آثار باستانی تمّدنها، مورد سفارش است. أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا ...
🔹به جلوههای كاذب مستكبران توجّه نكنيد، عاقبت آنان را ببينيد. «عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً»
🔹به قدرت خود مغرور نشويد كه افراد قویتر از شما قلع و قمع شدهاند. «كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً»
🔹هيچ چيز بر اراده و قدرت خداوند غالب نيست. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ»
🔹خداوند هم مستكبران را میشناسد و هم توان برخورد با آنان را دارد. «عَلِيماً قَدِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر فرقان
آيه ۲ ـ "قراناً عربياً" به معناى خواندنى روشن است و نه تنها به لغت عربى، دُرست است كه لغت عربى روشن ترين لغات است ولى عربى قرآن در همين لغت عربى نيز در درجه اول و بى مانند روشنى و روشنگرى است
آيات ۱۳ و ۱۴ ـ پاسخ يعقوب با كمال ملايمت اين بود كه من از دورى يوسف غمگين مى شوم و نيز مى ترسم ـ در صورت غفلتِ شما ـ گرگ او را بخورد، حُزن او كه مسلّم بود ولى معمولا گرگ آدم را بكلى نمى خورد و اگر هم بخورد پيراهنش را سالم نمى گذارد.
روى اين اصل گرگ خواره گى خود راهنمائى بود براى برادران يوسف كه اگر مى خواهيد عذرى بياوريد به همين عنوان باشد، كه در آخر كار رسوا گردند، ولى اينان با شتاب زدگى و ناآگاهى در پاسخ يعقوب گفتند: اگر او را گرگ بخورد ـ در حاليكه ما گروهى نيرومند هستيم ـ زيانبار خواهيم بود، و آيا اى پدر ما را اينگونه ناچيز و ناتوان گرفته اى كه با وجود ما ده تن نيرومند گرگ برادر كوچكمان را بخورد.
و "انا اذاً لخاسرون" بدين معنى است كه اگر در عين نيرومندى، در حفاظت برادرمان گرگ او را بدرد، در داشتن نيرو و برادرى خيلى زيانكاريم، كه هيچ نيستيم، و اين خود تهديدى است نسبت به يعقوب كه گويى ما را به هيچ گرفته كه درباره برادرمان بما اطمينان ندارد.
آيه ۲۹ ـ "و استغفرى لذنبك" به اين معنى نيست كه عزيز از زليخا استغفار از گناهش را در برابر خدا خواسته باشد، زيرا مشرك بوده اند، بلكه مقصود پنهان داشتن اين گناه از ديگران است چون ذنب گناهى دنباله دار است و دنباله اين جريان رسوائى عمومى قصر عزيز مصر است كه از نظر ناموس اينگونه ناهنجار بوده.
بنابراين بس است كه گناهت را ما دانستيم ولى از ديگران آنرا بپوشان، و چرا اينجا عزيز، زليخا را "من الخاطئين" دانسته كه مقصود مردان خطا كار است و "من الخاطئات" نگفته؟ نخست بايد گفت كه «خاطئين» هر دوى زنان و مردان خطاكار را در بر دارد، و در ثانى اين خطاى زليخا اضافه بر زنانه بودنش مردانه هم بوده است، چون زنان نوعاً بدنبال مردان براى اطفاء شهوت با آنان گلاويز نمى شوند.
اينجا پيامى درخشان از سخنان يوسف با زندانيان آشكار است كه اگر شخصى يا اشخصاص گمراه گرفتارى داشتند كه بدست شخصى مؤمن حل مى شود ـ پيش از آنكه گرفتاريشان را حل كند ـ بر مبناى اينكه آنان به او نياز دارند و طبعاًبه سخنانش گوش مى دهند، اين زمينه را مغتنم شمرده و درصد راهنمائى آنان باشد كه در آيات (۳۷ تا ۴۰) حضرت يوسف (عليه السلام) با كمال بلاغت و اخلاص اين جريان را به خوبى عمل كرد و آنان را با برهان و پندو اندرز بسوى عقيده توحيدى سوِق داد.
تفسیر فرقان
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴حق ملت برای انجام #رفراندوم و #بازنگري در قانون اساسي
شهید بهشتی: مگر ما میتوانیم برای آیندگان تکلیف معین بکنیم؟ ملت میتواند در آینده، راه تجدید نظر را پیدا کند
❇ در مجلس خبرگان قانون اساسی برخی نمایندگان اعتقاد داشتند بايد تضییقاتی برای تجدیدنظر در قانون اساسی ایجاد کرد. مهمترين مخالف اين ديدگاه شهید بهشتی بود كه با اظهارنظرهاي خود، اكثريت مجلس را با خود همراه نمود.
▫️بهشتی در این خصوص خطاب به مخالفان می گوید:
❇«مردم همانطور که فهمیدند اصل قانون اساسی را چکار کنند #تجدیدنظر در آن را هم می فهمند. وقتی که قانونیت این قانون اساسی به #رفراندوم است این راه همیشه باز است و ملت میتواند در آینده راه تجدید نظر را پیدا کند.راه تجدید نظر را خود ملت می داند».
▫️شهید بهشتی در پاسخ به این اشکال که اگر تجدیدنظر در قانون اساسی به مجلس و رفراندوم واگذار شود موجب تزلزل خواهد شد با قاطعیت ویژه خود گفت:
«این هیچ تزلزلی نمی آورد و هر موقع که ملت خواست این کار را میکند.
اگر شما به جای یکی، بیست اصل اینجا بگذارید که این قانون اساسی هیچ قابل تغییر نیست، بعدا با یک رفراندوم میتوانند کلش را عوض کنند».
▫️پافشاری برخی نمایندگان باعث شد بهشتی با صدایی رسا و قاطعیتی بیشتر حقوق بلافصل و غیرقابل تفسیر ملت را یادآور شود .
دکتر بهشتی در پاسخ، قانونیت قانون اساسی را با #رفراندوم و #قانونیت_بازنگری را نیز با #رفراندوم می داند و باز هم بر عدم لزوم وجود چنین اصلی تأکید می کند و پاسخی می دهد که کم و بیش سرنوشت کلی و نهایی چنین اصلی در آن، پی ریزی می گردد، زیرا چنین پاسخی، کاری می کند که دیگران کمتر می توانستند با سخنان او مخالفت کنند:
🔰«آقایان توجه ندارند، آقا یک قانونی که اعتبار قانونی و حقوقی اش را از نظر موازین حقوقی از یک مبنایی می گیرد حالا این مبنا هر چه می خواهد باشد، این مبنا اگر مجلس مؤسسان است، مجلس مؤسسان، اگر رفراندوم است، رفراندوم.
یک چیزی که اعتبار قانونی خودش را از یک مبنایی می گیرد، هیچ وقت نمی تواند نفی کننده اعتبار همان مبنا برای نوبت بعدی باشد، اصلاً این محال است.»
👈پس از رد و بدل شدن دو جمله بسیار مهم، نظری و تاریخی بین دو شهید بزرگوار هاشمي نژاد و بهشتي، سرنوشت نهایی بحث معلوم می شود و به رأی گیری درباره بودن یا نبودن چنین اصلی در قانون اساسی، ختم می گردد.
از یکسو شهيد هاشمی نژاد معتقد بود:
«اگر آن مبنا بگوید غیر قابل تغییر است، غیر قابل تغییر می شود.»
و از سوی دیگر دکتر بهشتی معتقد بود که:
«مگر ما می توانیم برای آیندگان تکلیف معین کنیم، هر مکلفی خودش می داند.»
سرانجام اصل پيشنهادي زير كه مربوط به روش بازنگري قانون اساسي و محدود كردن تغييرات در قانون اساسي راي نياورد.
♦️"هر گاه مجلس شورای ملی تجدید نظر یا تغییر در یک یا چند اصل معین از اصول قانون اساسی را لازم بداند می تواند با اکثریت دو سوم آرا و تأیید #رهبری، تشکیل مجلس خبرگان را تصویب نماید. این مجلس مرکب از تعداد هفتاد نفر از حقوقدانان و مجتهدان در مسایل اسلامی است که از طرف مردم انتخاب می شوند و اختیارات آن محدود به تجدیدنظر در همان اصل یا اصول معین است و تصمیمات آن با دو سوم آرا معتبر می باشد. اصولی که در بخش کلیات قانون اساسی آمده از این حکم مستثنی است و قابل تجدید نظر نمی باشد."
البته بعدا در بازنگري قانون اساسي در سال 1368 اين اصل با تغييراتي تصويب شد.
📁نقل از مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسي و سايت انصاف نيوز
@quranpuyan
#آیههاینور
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ
و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت، بهترين توشه، پرهيزگارى است
@quranpuyam
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-
لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
#سوره_مبارڪہ_قصص
#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
#سوره_مبارڪہ_روم
#سوره_مبارڪہ_لقمان
#سوره_مبارڪہ_سجده
#سوره_مبارڪہ_احزاب
#سوره_مبارڪہ_سباء
#سوره_مبارڪہ_فاطر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_یس
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فاطر_یس
📄#صفحه_440
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_440
❇️#آیه45فاطر
💠وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلی ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصِيراً (۴۵/فاطر)
🌱و اگر خداوند مردم را به سزای آن چه انجام دادهاند مؤاخذه نمايد، هيچ جنبندهای روی زمين باقی نمیماند، ولی (سنّت خداوند بر آن است كه) مردم را تا مدّتی معين مهلت دهد (تا خود را اصلاح نمايند)، پس همين كه مدّتشان به سر آمد (آنان را مؤاخذه میكند.) و همانا خداوند به (احوال) بندگان خود بيناست (و هر كس را به مقتضای كردارش جزا میدهد).
🔹گر حكم شود كه مست گيرند در شهر هر آن كه هست گيرند. وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ ... ما تَرَكَ ... مِنْ دَابَّةٍ
🔹گناهی كيفر دارد كه با علم و عمد انجام گيرد. يُؤاخِذُ ... بِما كَسَبُوا
🔹فلسفه تأخير كيفر مردم از دنيا به قيامت، بقای نسل بشر و تداوم حيات در كره زمين است. مردم اگر با گناه هلاك شوند بشری باقی نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما تَرَكَ عَلی ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ»
🔹خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فوری در دنيا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمیكند. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
🔹مرگ و ميرها و فرصتها و مهلتها، با ارادهی الهی و دارای نظم و حساب و كتاب است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
🔹مدّت عمر انسان، از پيش تعيين شده است. «أَجَلٍ مُسَمًّی»
🔹مهلت خداوند به بندگان گنهكار و تأخير مجازات آنان تا قيامت از سنّتها و برنامههای الهی است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
🔹مهلت دادن خداوند به گنهكاران كاری عالمانه است. «بِعِبادِهِ بَصِيراً»
(دهها ميليون نفر سالها بعد از گناه توفيق توبه پيدا كردهاند و خلافكاری خود را اصلاح نمودهاند كه اگر خداوند كيفر آنان را فوری میداد همه دوزخی میشدند.)
«و الحمد للّه ربّ العالمين»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_440
❇️از كار افتادن #ابزار_شناخت!
وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ (۹/یس)
🌱و پيش روی آنان حائل و سدّی و پشت سرشان نيز حائل و سدّی قرار داديم، و به طور فراگير آنان را پوشانديم، پس هيچ چيز را نمیبينند.
🔷انسان برای اينكه بتواند از عالم بيرون وجود خود آگاه شود از وسائل و ابزاری بهره میگيرد كه به آن ابزار شناخت گفته میشود.
قسمتی از آنها" درون ذاتی" هستند، و قسمتی" برون ذاتی" عقل و خرد و و جدان و فطرت از ابزار شناخت درون ذات است، و حواس ظاهری انسان همچون بينايی و شنوايی و مانند آن ابزار شناخت برون ذاتند.
🔷اين وسائل خداداد اگر مورد بهرهبرداری صحيح قرار گيرند روز به روز قويتر و نيرومندتر میشوند، و بهتر و دقيقتر حقايق را نشان میدهند. اما اگر مدتی در مسيرهای انحرافی قرار گيرند، و يا اصلا از آنها استفاده نشود، تدريجا تحليل رفته و يا به كلی دگرگون میشوند و حقايق را وارونه نشان میدهند، درست همانند آئينه صافی كه گرد و غبار ضخيمی آن را بپوشاند، و يا خراشهای زياد و عميقی بر چهره آن وارد شود كه ديگر نمیتواند چيزی را نشان دهد، و اگر نشان دهد هرگز با واقعيت آن تطبيق نمیكند.
🔷اين اعمال نادرست و موضعگيريهای انحرافی انسان است كه نعمت بزرگ ابزار شناخت را از او میگيرد، و به همين دليل مقصر اصلی خود او و گناه آن نيز بر گردن خود او است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟
بخش اول
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾
در معنى اين جمله در ميان مفسران گفتگوى بسيار است كه مىتوان همه را در سه تفسير زير خلاصه كرد:
۱- همسر عزيز تصميم بر كامجويى از يوسف داشت و نهايت كوشش خود را در اين راه به كار برد، يوسف هم به مقتضاى طبع بشرى و اينكه جوانى نوخواسته بود، و هنوز همسرى نداشت، و در برابر هيجانانگيزترين صحنههاى جنسى قرار گرفته بود. چنين تصميمى را مىگرفت هر گاه برهان پروردگار يعنى روح ايمان و تقوى و تربيت نفس و بالآخره مقام "عصمت" در اين وسط حائل نمىشد!. بنا بر اين تفاوتى ميان "هم" (قصد) همسر عزيز و يوسف اين بود، كه از يوسف، مشروط بود به شرطى كه حاصل نشد (يعنى عدم وجود برهان پروردگار) ولى از همسر عزيز مطلق بود و چون داراى چنين مقام تقوا و پرهيزكارى نبود، چنين تصميمى را گرفت و تا آخرين مرحله پاى آن ايستاد تا پيشانيش به سنگ خورد. نظير اين تعبير در ادبيات عرب و فارسى نيز داريم، مثل اينكه مىگوئيم: افراد بىبند و بار تصميم گرفتند ميوههاى باغ فلان كشاورز را غارت كنند، من هم اگر ساليان دراز در مكتب استاد تربيت نشده بودم، چنين تصميمى را مىگرفتم. بنا بر اين تصميم يوسف مشروط به شرطى كه حاصل نشد و اين امر نه تنها با مقام عصمت و تقواى يوسف منافات ندارد بلكه توضيح و بيان اين مقام والا است. طبق اين تفسير از يوسف، هيچ حركتى كه نشانه تصميم بر گناه باشد سر نزده است، بلكه در دل تصميم هم نگرفته است. بنا بر اين بعضى روايات كه مىگويد: يوسف آماده كام گيرى از همسر عزيز شد، و حتى لباس را از تن بيرون كرد، و تعبيرات ديگرى كه ما از نقل آن شرم داريم، همه بىاساس و مجعول است، و اينها اعمالى است كه در خور افراد آلوده و بىبند و بار و ناپاك و نادرست است، چگونه مىتوان يوسف را با آن قداست روح و مقام تقوا به چنين كارهايى متهم ساخت. جالب اينكه: در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع همين تفسير اول در عبارت بسيار فشرده و كوتاهى بيان شده است آنجا كه "مامون" خليفه عباسى از امام مىپرسد آيا شما نمىگوئيد پيامبران معصومند؟ فرمود آرى، گفت: پس اين آيه قرآن تفسيرش چيست؟ وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهٰا لَوْ لاٰ أَنْ رَأىٰ بُرْهٰانَ رَبِّهِ . امام فرمود: لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ و لو لا أَنْ رَأىٰ بُرْهٰانَ رَبِّهِ لهم بها كما همت به، لكنه كان معصوما و المعصوم لا يهم بذنب و لا ياتيه. .. فقال المامون للّٰه درك يا ابا الحسن!: "همسر عزيز تصميم به كامجويى از يوسف گرفت، و يوسف نيز اگر برهان پروردگارش را نمىديد، همچون همسر عزيز مصر تصميم مىگرفت، ولى او معصوم بود و معصوم هرگز قصد گناه نمىكند و به سراغ گناه هم نمىرود" مامون (از اين پاسخ لذت برد) و گفت: آفرين بر تو اى ابو الحسن!
تفسیر نمونه
ادامه دارد....
https://b2n.ir/b35440
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت شصت و دوم.
از #آنچه_نبوده است بر #آنچه_بوده دليل گير
🔶اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ فَإِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ؛
با آنچه در گذشته ديده يا شنيده اى، براى آنچه كه هنوز نيامده، استدلال كن، زيرا تحوّلات و امور زندگى همانند يكديگرند.
🖋ترجمه ایتی
🔻🌴مى فرمايد: «با آنچه در گذشته واقع شده است نسبت به آنچه واقع نشده استدلال کن، زيرا امور جهان شبيه به يکديگرند»;
👈اشاره به اينکه يک سلسله قوانين کلى بر جهان هستى و بر جوامع انسانى حکومت مى کند که هر زمان مصاديقى از آن روى مى دهد; ولى همه مشمول آن قوانين کلى هستند، بنابراين انسان مى تواند با مطالعه در حالات پيشينيان و جوامع گذشته و يا حتى با مطالعه در سنين پيشين عمر خود مسائل مربوط به امروز و فردا را از طريق مقايسه درک کند تا گرفتار خطا و اشتباه و زيان و خسران نشود.
🌴اين سخن شبيه چيزى است که امام(عليه السلام) در خطبه ديگرى بيان کرده آنجا که مى فرمايد: «عِبَادَ اللهِ إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ کَجَرْيِهِ بِالْمَاضِين; بندگان خدا! اين جهان نسبت به موجودين همان گونه جريان دارد که نسبت به گذشتگان جريان داشت»(14) و اين سخنى معروف است که در تعبير روزانه ما به عنوان تاريخ تکرار مى شود.
👌آرى! همه اين امور، امروز نيز همچون گذشته در حال تکرار است. به همين دليل افراد باهوش کسانى هستند که هم در زندگى خود و هم در تاريخ پيشينيان بسيار مطالعه کنند و عبرت گيرند.
🖋شرح ایت الله مکارم شیرازی
👈 او را مأمور كرده است تا با مقايسه كردن آنچه از امور و احوال و دگرگونيهاى دنيا كه اتّفاق نيفتاده است با آنچه پيش آمده و اتّفاق افتاده است استدلال كند، توضيح اين كه خويشتن و آنچه را كه از متاع دنيا علاقه دارد با گذشتگان و #متاع_دنيايى مورد علاقه شان مقايسه كند، خود را مثل آنها خواهد ديد آن گاه به همسانى خود با آنها يعنى دگرگونى و ناپايدارى حكم خواهد كرد، و اين عبرت، خود باعث بى ميلى نسبت به دنيا و متاع دنيايى خواهد شد. و او را به امكان چنين مقايسه اى به وسيله قياس مضمرى توجّه داده است كه صغراى آن عبارت: زيرا امور همسانند و كبراى آن نيز چنين است:
🔸 و هر چه كه همسان باشد، مقايسه قسمتى با قسمت ديگر امكان پذير است، گويى چنين گفته اند: هرگاه مايلى كه دنياى پس از خود را مشاهده كنى به دنياى پس از ديگران نگاه كن.
🖊شرح ابن میثم بحرانی.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
"یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ"
ای که برای هر خیری به او امید دارم
بخشی از دعای ماه رجب
@quranpuyan