eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در شرط 💠اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ «21»یس 🌱از كسانى كه پاداشى درخواست نمى‌كنند و خود هدايت يافته‌اند پيروى كنيد. 🔹حمايت از حقّ، بايد با شدّت، سرعت، منطق و عاطفه همراه باشد. «يَسْعى‌- يا قَوْمِ‌- هُمْ مُهْتَدُونَ» 🔹اخلاص در تبليغ، شرط جذب مردم است. «اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً» مناديان حقّ نبايد از مردم مزدى بخواهند. 🔹هاديان بايد خود مهتدى باشند. اتَّبِعُوا ... مُهْتَدُونَ‌. 📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟ بخش دوم وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾ در معنى اين جمله در ميان مفسران گفتگوى بسيار است كه مى‌توان همه را در سه تفسير زير خلاصه كرد: ۲- تصميم همسر عزيز مصر و يوسف، هيچكدام مربوط به كامجويى جنسى نبود، بلكه تصميم بر حمله و زدن يكديگر بود، همسر عزيز به خاطر اينكه در عشق شكست خورده بود، و روح انتقام‌جويى در وى پديد آمده بود و يوسف به خاطر دفاع از خويشتن و تسليم نشدن در برابر تحميل آن زن. از جمله قرائنى كه براى اين موضوع ذكر كرده‌اند اين است كه همسر عزيز تصميم خود را بر كامجويى خيلى قبل از اين گرفته بود و تمام مقدمات آن را انجام داده بود، بنا بر اين جاى اين نداشت كه قرآن بگويد او تصميم بر اين كار گرفت چرا كه اين لحظه، لحظه تصميم نبود. ديگر اينكه پيدا شدن حالت خشونت و انتقام‌جويى، پس از اين شكست، طبيعى است زيرا او تمام آنچه را در توان داشت از طريق ملايمت با يوسف به خرج داد، و چون نتوانست از اين راه در او نفوذ كند به حربه ديگر متوسل شد كه حربه خشونت بود. سوم اينكه در ذيل اين آيه مى‌خوانيم كَذٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ اَلسُّوءَ وَ اَلْفَحْشٰاءَ‌ : "ما هم" بدى "و هم" فحشاء "را از يوسف بر طرف ساختيم" فحشاء، همان آلودگى به بى عفتى است، و سوء نجات از چنگال ضربه همسر عزيز مصر. ولى به هر حال يوسف، چون برهان پروردگار را ديد، از گلاويز شدن به آن زن خوددارى كرد مبادا به او حمله كند و او را مضروب سازد و اين خود دليلى شود كه او قصد تجاوز را داشته، و لذا ترجيح داد كه خود را از آن محل دور سازد و به سوى در فرار كند. تفسیر نمونه ادامه دارد.... https://b2n.ir/b35440 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️ 🌴 رابگویید و بگذارید چنین باشد ... ♦️ما هیچ عذری برای ترک واجباتمان نداریم. آیا فقری سخت‌‏تر از فقر موسی بن جعفر(ع) می‏‌خواهید؟ ♦️ ظلم و ستمی بیش از آنچه بر ایشان رفته است، می‏‌خواهید؟ امام با وجود همۀ این سختی‌‏ها، برای اصلاح و تقویت دین و بالا بردن نام الله تلاش می‏‌کرد و در هر شرایطی حق را می‏‌گفت. ما به محض اینکه احساس کنیم مردم پشت کرده‌‏اند و از دین رو گردانده‌‏اند، می‌‏ترسیم که سخن بگوییم، چراکه شاید فلانی یا فلانی برنجد و دلخور شود! یا فلانی با ما بحث کند یا ما را آزار دهد و متهم کند یا اینکه... بگذارید چنین باشد! اینکه من یا شما را برای اینکه برحق هستیم تحقیر ‏کنند، برای شما مایۀ شرف و افتخار است، 👈 چون شما با خشم مخلوق، خشنودی خداوند را به دست آورده‌‏اید. مخلوق کیست؟ چه کسی است؟ آیا روزی ‏دهندۀ شماست؟ آیا عامل جاودانگی شماست؟ هرگز! به مجرد اینکه ببینیم مردم روگردانده‏‌اند، می‌‏ترسیم و از حرکت می‌‏ایستیم. چرا می‌‏ایستیم؟ چون موج شدید و کوبنده است؟ اگر آن‌ها چیزی بگویند و شما نیز چیزی بگویید، چه می‌‏شود؟ اگر شما سخن حق را بگویید و درست رفتار کنید، چه می‌‏شود؟ می‏‌گویند تو عقب‌‏مانده‌‏ای؟ به تو اتهام می‌‏زنند؟ بگذارید هرچه می‌‏خواهند، بگویند. این برای انسان مایۀ افتخار است. همین که با شماست، کافی است... 📚 برگرفته از سخنرانی امام موسی صدر در ماه رجب 🏴در سالروز شهادت امام کاظم(ع) جلد یازدهم @quranpuyan
🏴🥀امام موسی کاطم می فرماید : 🌴أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ 🌱دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد، دعای برادر دینی در پشت سر اوست. 📚اصول کافی، ج. ۱، ص. 52 🚩🏴السلام علیک یا موسی بن جعفر( ع) 🍁السلام علی المعذب فی قعر السجون .... 🚩شهادت مظلومانه امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. @quranpuyan
💞عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ‏ 🌱و عادتت احسان به بدكاران است و طريقه ‏ات مدارا با سركشان دعای امام صادق علیه السلام درماه  رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 40 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ «33 یس» و زمين مرده كه ما آن را زنده كرديم و دانه‌اى از آن خارج ساختيم كه از آن مى‌خورند، براى آنان نشانه‌اى است (بر امكان معاد). 💠وَ جَعَلْنا فِيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فِيها مِنَ الْعُيُونِ «34یس» و در آن، باغ‌هايى از درختان خرما و انگور قرار داديم و در آن چشمه‌ها شكافته و روان ساختيم. 💠لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَ فَلا يَشْكُرُونَ «35یس» تا از ميوه‌ى آن و آن چه‌دستانشان به عمل آورده است، بخورند، پس چرا سپاسگزارى نمى‌كنند؟ 🔹خداوند درآیه 33 فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از آن دانه ای خارج کردیم که از آن میخورند. 🔹در ایه 34و35 هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. 👌 یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات ،بعنوان ویژگی زمینِ زنده و احیا شده ،بیان شده است. 💫 یـــک نڪـته از ایں معنے گفتیـــم و همیــن باشد 👌 پس ماهم واقعا زنده باشیم،یعنی تولیدات،بروندادهاو خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 🔹نكته قابل تامل ديگر، مشابهت کلمه احیای زمین در ایه فوق ،با شبهای قدر است كه انها را هم احيا ناميده اند. 👈 یعنی اینکه،شبهای قدر هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمرثمر بودن برای دیگران ، باید متجلی گردد. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نظام و در زندگی بشر 💠وَ آيَةٌ لَهُمُ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ فَإِذا هُمْ مُظْلِمُونَ (۳۷) وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (۳۸) 🌱شب، برای آنان، نشانه‌ای (بزرگ) است؛ (بدین‌صورت که روشناییِ) روز را (همچون لباسی) از آن بر می‌کنیم (و شب را می‌گسترانیم)؛ و در نتیجه، ناگاه ایشان در تاریکی فرو می‌روند. (۳۷) خورشید در حال حرکت است تا به قرارگاهی که برایش (در نظر گرفته شده) است، برسد. این برنامه‌ریز‌یِ (خدای) عزیز و بسیار داناست. (۳۸) یس [۳۷-۳۸] 🔷‏در آيات فوق اشاره به دو موضوع كه از مهمترين مسائل زندگی انسانهاست به عنوان دو آيت از آيات الهی شده است: موضوع تاريكی شب، و موضوع خورشيد و نور آفتاب.  🔷پيش از اين گفته‌ايم كه نور لطيفترين و پربركت‌ترين موجودات جهان ماده است، نه تنها روشنايی و زندگی ما كه هر حركت و جنبشی بستگی به نور آفتاب دارد، نزول قطرات باران، نمو گياهان، شكفتن غنچه‌ها، رسيدن ميوه‌ها، زمزمه جويبارها، رنگين شدن سفره انسانها از انواع مواد غذايی، حتی حركت چرخهای عظيم كارخانه‌ها، و توليد برق و انواع محصولات صنعتی بازگشت به اين منبع بزرگ انرژی يعنی نور آفتاب می‌كند. 🔷‏خلاصه اينكه تمام انرژيهای روی كره زمين (جز انرژی ناشی از شكستن هسته اتمها) همه از نور آفتاب مدد می‌گيرد كه اگر او نبود همه جا خاموش و بی‌روح، بی‌نور و بی‌حركت و مرده بود. ‏تاريكی شب با اينكه بوی مرگ و فنا می‌دهد از نظر تعديل نور آفتاب و تاثير عميق آن در آرامش جسم و جان و جلوگيری از خطرات تابش يك نواخت نور خورشيد نيز يك امر حياتی برای انسانها محسوب می‌شود، كه اگر تناوب شب و روز نبود حرارت در كره زمين آن چنان بالا می‌رفت كه همه چيز را آتش می‌زد، چنان كه در كره ماه كه شبها و روزهای طولانی دارد (هر كدام به اندازه پانزده شبانه روز كره زمين است) روزهايش گرمايی كشنده، و شبهايش سرمايی نابود كننده دارد. 🔷‏بنا بر اين هر يك از اين دو (نور و ظلمت) آيتی است عظيم از آيات الهی. ‏از اين گذشته نظم بسيار دقيقی كه بر اين دو حاكم است به وجود آورنده تاريخ منظم زندگی انسانهاست، تاريخی كه اگر نبود روابط اجتماعی به هم می‌ريخت، و زندگی برای انسان بسيار مشكل می‌شد، از اين نظر نيز اين دو از آيات الهی هستند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟ وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾ در معنى اين جمله در ميان مفسران گفتگوى بسيار است كه مى‌توان همه را در سه تفسير زير خلاصه كرد: 3⃣ بدون شك، يوسف جوانى بود با تمام احساسات جوانى، هر چند غرائز نيرومند او تحت فرمان عقل و ايمان او بود، ولى طبيعى است كه هر گاه چنين انسانى در برابر صحنه‌هاى فوق العاده هيجان انگيز قرار گيرد، طوفانى در درون او بر پا مى‌شود، و غريزه و عقل به مبارزه با يكديگر بر مى‌خيزند، هر قدر امواج عوامل تحريك كننده نيرومندتر باشد، كفه غرائز، قوت مى‌گيرد، تا آنجا كه ممكن است در يك لحظه زود گذر به آخرين مرحله قدرت برسد، آن چنان كه اگر از اين مرحله، گامى فراتر رود، لغزشگاه هولناكى است، ناگهان نيروى ايمان و عقل به هيجان در مى‌آيد و به اصطلاح بسيج مى‌شود و كودتا مى‌كند، و قدرت غريزه را كه تا لب پرتگاه كشانيده بود به عقب ميراند. قرآن مجيد اين لحظه زود گذر حساس و بحرانى را كه در ميان دو زمان آرامش و قابل اطمينان قرار گرفته بود، در آيه فوق، ترسيم كرده است، بنا بر اين منظور از جمله " هَمَّ بِهٰا لَوْ لاٰ أَنْ رَأىٰ بُرْهٰانَ رَبِّهِ‌ " اين است كه در كشمكش غريزه و عقل، يوسف تا لب پرتگاه كشيده شد، اما ناگهان، بسيج فوق العاده نيروى ايمان و عقل، طوفان غريزه را در هم شكست تا كسى گمان نكند اگر يوسف توانست خود را از اين پرتگاه برهاند، كار ساده‌اى انجام داده چرا كه عوامل گناه و هيجان در وجود او، ضعيف بود، نه هرگز، او نيز براى حفظ پاكى خويش در اين لحظه حساس دست به شديدترين مبارزه و جهاد با نفس زد. *** منظور از برهان پروردگار چيست‌؟ " برهان "در اصل مصدر" بره "به معنى سفيد شدن است، و سپس به هر گونه دليل محكم و نيرومند كه موجب روشنايى مقصود شود، برهان گفته شده است، بنا بر اين برهان پروردگار كه باعث نجات يوسف شد، يك نوع دليل روشن الهى بوده است كه مفسران در باره آن احتمالات زيادى داده‌اند، از جمله: ۱- علم و ايمان و تربيت انسانى و صفات برجسته. ۲- آگاهى او نسبت به حكم تحريم زنا. ۳- مقام نبوت و معصوم بودن از گناه. ۴- يك نوع امداد و كمك الهى كه بخاطر اعمال نيكش در اين لحظه حساس به سراغ او آمد. ۵- از روايتى استفاده مى‌شود كه در آنجا بتى بود، كه معبود همسر عزيز محسوب مى‌شد، ناگهان چشم آن زن به بت افتاد، گويى احساس كرد با چشمانش خيره خيره به او نگاه مى‌كند و حركات خيانت آميزش را با خشم مى‌نگرد، برخاست و لباسى به روى بت افكند، مشاهده اين منظره طوفانى در دل يوسف پديد آورد، تكانى خورد و گفت: تو كه از يك بت بى‌عقل و شعور و فاقد حس و تشخيص، شرم دارى، چگونه ممكن است من از پروردگارم كه همه چيز را مى‌داند و از همه خفايا و خلوتگاهها با خبر است، شرم و حيا نكنم‌؟. اين احساس، توان و نيروى تازه‌اى به يوسف بخشيد و او را در مبارزه شديدى كه در اعماق جانش ميان غريزه و عقل بود كمك كرد، تا بتواند امواج سركش غريزه را عقب براند . در عين حال هيچ مانعى ندارد كه تمام اين معانى يك جا منظور باشد زيرا در مفهوم عام" برهان "همه جمع است، و در آيات قرآن و روايات، كلمه" برهان" به بسيارى از معانى فوق اطلاق شده است. تفسیر نمونه https://b2n.ir/b35440 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع. 🛑قسمت شصت وسوم: پند و را بموقع قبول كن . نگذار دير شود كه بپذيري 🔶 وَ لَا تَكُونَنَّ مِمَّنْ لَا تَنْفَعُهُ الْعِظَةُ إِلَّا إِذَا بَالَغْتَ فِي إِيلَامِهِ، فَإِنَّ الْعَاقِلَ يَتَّعِظُ بِالْآدَابِ وَ الْبَهَائِمَ لَا تَتَّعِظُ إِلَّا بِالضَّرْبِ؛ از كسانى مباش كه موعظه به آنان سود ندهد مگر وقتى كه در توبيخ و آزردنشان جدّيت كنى، كه عاقل به ادب پند گيرد، و چهارپايان جز با ضرب تازيانه اصلاح نگردند. 🖋ترجمه انصاریان 🌴🔻 مى فرمايد: «از کسانى مباش که به آنها سودى نمى بخشد مگر آن زمان که در ملامت او اصرار ورزى، چرا که عاقلان با اندرز و آداب پند مى گيرند ولى چهارپايان جز با زدن اندرز نمى گيرند»; 👈اشاره به اينکه مردم دو گروهند; بعضى هوشيار که با اندک موعظه و اندرز به خطاى خود پى مى برند. اينها انسان هاى واقعى اند; 👈ولى برخى به آسانى پند نمى پذيرند تا زمانى که از هر سو مورد و سرزنش و توبيخ و قرار گيرند. آنها بسان چهارپايانند که جز با ضربات تازيانه راه صحيح را پيش نمى گيرند و از چموشى دست بر نمى دارند و آرام نمى شوند. 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
🌱🍂وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ‏ و هر كه به درگاه غير تو رود محتاج گشته و هر كه از غير فضل و كرم تو درخواست كرد بى ‏برگ و نوا گرديد. دعای امام صادق علیه السلام درماه  رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
*مساله ******** در نهج البلاغه* ❗️ 🔸جلسه چهارم : *شرط* # *رضایت_مردم**** در استمرارحکومت دینی پس از این که با خواست مردم حکومت تحقق پیدا کرد و حاکمانی با رضایت مردم متصدی حکمرانی شدند، آیا رضایت مردم در ادامه شرط مشروعیت حکومت است؟ در این زمینه دو مبنا در میان علما وجود دارد.مبنای اول این است که اگر حاکم از مشروعیت الهی برخوردار است، نیازمند رضایت مردم نیست (نظر مرحوم ايت اله مومن و همفكرانش) مبنا و نظریه دوم این است که برای استمرار حکومت نیز رضایت مردم الزم است. به همان دلیلی که برای تشکیل حکومت رضایت مردم الزم است، برای استمرار آن نیز رضایت مردم ضروری است (نظر شهيد بهشتي) اما نظر امام علي چيست؟پیمانها و از آن جمله پیمان بیعت یک عهد الزامی و با ارزش است و باید به آن پایبند بود. اگر حاکم دچار انحرافی شد و شایستگی خود را از دست داد، مردم حق اعتراض دارند و میتوانند با شخص دیگری بیعت کنند. استاد سروش محلاتي* @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله شرح دعای ۳۴ صحیفه سجادیه، جلسه۲ 🎙محمدعلی انصاری. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا