eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ هدیه ای برای همه جهانیان 💠إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ 🌱این (قرآن)، فقط یادآوری و پندی برای جهانیان است؛ ص - ۸۷ 👈در آغاز اين سوره، سخن از ذكر به ميان آمد، «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» در پايان سوره نيز از ذكر اين گونه ياد شده است: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ" يعنی قرآن ذكری است جهانی و برای همه جهانيان و برای جماعتهای مختلف، و نژادها و امت‌های گوناگون و خلاصه ذكری است كه اختصاص به قومی خاص ندارد، تا كسی در برابر تلاوتش از آن قوم مزدی طلب كند و يا در برابر تعليمش پاداشی بخواهد، بلكه اين ذكر برای همه عالم است. 🔹رسالت قرآن جهانی و فرا ملّيتی است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» ‏ 🔹قرآن كتاب بيداری و هشياری است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» ‏ 🔹انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلت‌ها و نسيان‌هاست. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خود را از هر گونه شرك پاك و خالص كن! 💠إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ 🌱ما این کتاب را بر تو نازل کردیم؛ در حالی که سراسر حق است. پس در حالی که عبادت (خود) را برای خدا خالص کرده‌ای، او را بپرست. زمر - ۲ 🔷هر كتابی را به نازل‌كننده، يا نويسنده آن بايد شناخت، و هنگامی كه بدانيم كه اين كتاب بزرگ آسمانی از علم خداوند قادر و حكيمی سرچشمه گرفته كه هيچ چيز در برابر قدرت بی‌پايانش مشكل نيست و هيچ امری از علم نامتناهيش مخفی نمی‌باشد پی به عظمت محتوای آن می‌بريم، و بی‌آنكه توضيح بيشتری داده شود يقين پيدا می‌كنيم كه محتوای آن حق است و سراسر حكمت و نور و هدايت است. 🔷از آنجا كه هدف از نزول آن دادن دين خالص به انسانهاست در پايان آيه می‌افزايد: اكنون كه چنين است" خدا را پرستش كن در حالی كه دين خود را برای او خالص می‌كنی" (فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ‌). ‏ممكن است منظور از" دين" در اينجا عبادت خداوند باشد، چرا كه قبل از آن با جمله" فَاعْبُدِ اللَّهَ‌" دستور به عبادت می‌دهد، بنا بر اين دنباله آن كه" مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ‌" است شرط صحت عبادت يعنی اخلاص و خالی از هر گونه شرك و ريا و غير خدا بودن را بيان می‌كند. 🔷‏با اين حال وسعت مفهوم" دين" و عدم هيچگونه قيد و شرط در آن، معنی گسترده‌تری را می‌رساند كه هم عبادت را شامل می‌شود و هم اعمال ديگر و هم اعتقادات را، به تعبير ديگر" دين" مجموعه حيات معنوی و مادی انسان را در بر می‌گيرد، و بندگان خالص خدا بايد تمام شؤون زندگی خود را برای او خالص گردانند، غير او را از خانه دل و صحنه جان، و ميدان عمل، و دايره گفتار بزدايند، به او بينديشند و برای او دوست بدارند، از او سخن بگويند و به خاطر او عمل كنند، و هميشه در راه رضای او گام بردارند كه" اخلاص دين" همين است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۴۶ يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ  ـ [و چون نزد يوسف آمد، گفت:] يوسف، اي هميشه راستگو [و راست کردار]، 54 ما را درباره [رؤياي] هفت گاو فربه که هفت گاو لاغر آنها را مي‌خورند، و هفت خوشه سبز و خوشه‌هاي خشکيده نظر ده تا [با راهنمائي و تأويل تو] نزد مردم بازگردم، ۵۵ باشد [که از سرگشتگي رها شده و] آگاه شوند.  ۵۴- صدق و صداقت راستي است، «صِدِّيق» صيغه مبالغه اين فعل، يعني بسيار راستگو و بسيار راست کردار است. مؤمن واقعي کسي است که ميان قول و فعلش هيچ دوگانگي و تفاوت نباشد و به آنچه ايمان آورده کاملا عمل کند. اگر به انفاق و زکات، صدقه و صدقات گفته شده، از اين روست که صداقتِ ايمان را با خرج کردن براي غير مي‌توان شناخت. وصف صادقون و صادقين عمدتاً به راستگويان گفته مي‌شود، اما صيغه مبالغه اين فعل فقط درباره پيامبران به کار برده شده است که ظاهر و باطن و حرف و عمل‌شان کاملا يکي بوده است. مثل: ابراهيم [إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا] و ادريس که درست با همين عنوان [در آيه ۵۶ سوره مریم (۱۹:۵۶) ] ستوده شده است. همچنين يوسف که ياران زنداني‌اش او را صدّيق مي‌ناميدند [يوسف ۴۶ (۱۲:۴۶) ] و مريم که صدّيقه لقب گرفته بود [مريم ۴۱ (۱۹:۴۱) ]. ناگفته نماند اين صفت علاوه بر پيامبران، به صورت جمعِ صديقون و صديقين، در وصف اوصياء و اولياء حق، که اولين تصديق‌کنندگان پيامبران با قول و فعل شأن بودند، در قرآن آمده است [نساء ۶۹ (۴:۶۹) و حديد ۱۹ (۵۷:۱۹) ]، چه بسا اصحاب بدر و مهاجرين و انصار همچنين حواريون عيسي را بتوان در اين رديف قرارداد. بالاتر از قول و فعل، ميثاقي است که خدا از طريق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسيله امتحاني است که تا چه حد صادقانه به آن عمل مي‌کنيم: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب ۸ (۳۳:۸) ]. ۵۵- در اينکه فرستاده پادشاه به جاي ذکر نام شاه و مقامات درباري، از مردم سخن گفت [لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ]، حکمتي موجود است؛ آيا منظور او تحريک حسّ مردم دوستي يوسف بوده، يا تأثير آن خواب را روي ملت مورد نظر داشته، و يا علت ديگري در اين نکته نهفته است؟ والله اعلم. یوسف : ۴۹ ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ  پس از آن، سالي فرا رسد که مردم بهره‌مند از باران [رحمت و راحتي] گردند ۵۹ و [چنان فراواني شود که از ميوه‌ها] عصاره گيرند. ۶۰  ۵۹- براي باران کلمات مختلفي مثل: ماء، مَطَر، وابل، صيب، وَدْق، و طَل و... در قرآن آمده است. غيث به باران رحمتي گفته مي‌شود که تشنه کامان کويري و صحاري خشک و تفتيده در طلب آنند. و مفهوم نجات از خشکسالي يا بلاء و مصيبت در آن بر کلمات مشابه غلبه دارد، به همين دليل خدا را در دعا «يا غياث المستغيثين» [باران تشنگان- فرياد رس گرفتاران] مي‌خوانند. ۶۰- در آيه ۳۶ همين سوره (۱۲:۳۶) ، از آب انگور گرفتن سخن رفته بود [أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا]، باران نيز از درون ابرهاي متراکم و تحت فشار نازل مي‌شود [نبأ ۱۴ (۷۸:۱۴) - وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا]، بادهاي شديد نيز که عامل چنين فشاري در طبقات جوّ مي‌شوند، اِعصار ناميده مي‌شوند [بقره ۲۶۶ (۲:۲۶۶) ] همچنين به پايان روز يا زمانه نيز عصر مي‌گويند که عصاره عمر و محصول کار شخص در آن معلوم مي‌گردد. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
💫💠 شب نیمه شعبان 🔸 دستوری كه به ما در شب نیمه شعبان دادند چیست؟ دعای امشب برای این است كه گوش ما باز باشد، چشم ما باز باشد. این دعا از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) است دعای شب نیمه شعبان، مستحضرید كه احیای امشب نظیر احیای شب ‌های ماه مبارك رمضان فضیلت دارد! اگر كسی توفیقی پیدا كرد لااقل سحر برخیزد، مناجات و زمزمه ‌ای داشته باشد، با دوستش سخن بگوید، این سخن در فرصتی كه دیگران درهایشان بسته است، طبق بیان نورانی امام سجاد تمام درها بسته است، مگر درِ رحمت خدا همیشه مخصوصاً در سحرها با او زمزمه می‌ كند، یكی از لیالی كه در ایام سال احیای آن مستحب است همین شب نیمه شعبان است. قبل از اینكه وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) به دنیا بیاید وجود مبارك پیغمبر این دعا را می ‌خواند، چقدر اینها می‌خواهند انسان با كرامت زندگی كند! دعاهای اینها هم كریم است، عرض كرد «اللَّهُمَّ اقسِم لَنَا مَن خَشیتِكَ مَا یحُولُ بَینَنَا وَ بَینَ مَعصِیتِك»[1] خدایا آن خشیت را به ما بده كه حجاب و مانع باشد تا نگذارد كه ما بیراهه برویم یا راه كسی را ببندیم، می‌ توانی این كار را بكنی! 🔸 گناه واقعاً سم است، یك و بدبوست، دو؛ نه تنها سم است بلکه یك سمّ بدبویی هم هست. آدم یك شامّه پیدا كند كه بوی بد گناه را استشمام كند راحت است این شامّه را خدا به ما داد كه وقتی از كنار سطل زباله گذشتیم زود فاصله می ‌گیریم. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که فرمود خودتان را با استغفار معطّر كنید «تَعَطَّرُوا بِالإِستِغفَار لا تَفضَحَنَّكُم رَوَائِحُ الذُّنُوب»[2] گناه بدبوست یك بار، دو بار، سه بار، بالأخره آبروی آدم را می ‌برد، گناه مثل سطل زباله است چقدر این پیغمبر سعی می ‌كند ما كریمانه زندگی كنیم! فرمود: «طَهِّرُوا أَفوَاهَكُم بِالسِّوَاکِ فَإِنَّهَا طُرُق القُرآن»[3] فرمود، این دهن ‌ها را پاك كنیم، یك سلسله دستوراتی است آن هم دستورات دینی است آن را هم دین دستور داد که ثواب هم دارد آن مسواك كردن است، بله مسواك كردن چیز خوبی است كسی به قصد دستور دینی انجام بدهد ثواب هم دارد، اما این روایت نورانی ندارد دندان را پاك كنید نفرمود «طهّروا أسنانكم» دندان‌هایتان را پاك كنید آن یك روایت مسواك است، الآن فرمود دهن را پاك كنید «طَهِّرُوا أَفوَاهَکُم»، چرا دهن را پاك كنیم؟ طهارت دهن چیست؟ حرف بد واقعاً آلوده است دروغ، غیبت، تهمت، طنز بی ‌جا، این كریمانه زندگی كردن همین است. 🔸 دهن با چه چیزی پاك می‌شود؟ از غیبت و دروغ و تهمت، اینها از دهن خارج می ‌شود اینها فضای دهن را آلوده می‌ كند غذای شبهه ‌ناك و حرام ـ معاذ الله ـ این دهن را آلوده می‌ كند فرمود نه حرف‌ های بد، نه غذاهای شبهه ‌ناك این دهن را پاك نگه دار، چرا؟ «فَإِنَّهَا طُرُق القُرآن» مگر نمی ‌خواهید قرآن از این ‌جا عبور كند. بهترین آب چشمه و زلال اگر از یك كانال آلوده عبور كند بی ‌اثر است، چرا سخنرانی بعضی بی ‌اثر است؟ چرا موعظه‌ ها كم ‌اثر است؟ این دهن اگر آلوده باشد خب آن طیب و طاهر وقتی آلوده باشد اثر ندارد. 🔸💐 این جمله‌های نورانی را وجود مبارك رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) خواندند كه «اللَّهُمَّ اقسِم لَنَا مَن خَشیتِكَ مَا یحُولُ بَینَنَا وَ بَینَ مَعصِیتِك» كه آلوده نشویم «وَ مِن طَاعَتِك» آن مقداری از اطاعت را به ما بده كه ما را به رضوانت برساند این مضمون آن است، «فَمِنَ الیقِینِ مَا یحُولُ بِهِ عَلینَا مَصائِب الدُّنیا» فرمود بالأخره حوادث روزگار زیاد است آزمون است ما از پا در نیاییم و این جمله چهارم و «ما أدرك هذه الجملة» این دعا، دعای كریمانه است «و أَمتِعنَا بِأَبصَارِنَا وَ أَبصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحییتِنَا وَ اجعَله وَارِث مِنّا»[4] این دعا، دعای كریمانه است! [1] . اقبال الاعمال، ج3، ص321. [2] . وسائل الشیعه، ج16، ص70. [3] . مجموعه ورام، ج1، ص7. [4] . اقبال الاعمال، ج3، ص321. آیت الله جوادی املی 🍃🌸 @quranpuyan
منتظران را به لب آمد نفس ای ز تو فریاد، به فریاد رس 🕌نیمه شعبـــان المعظم، سالروز میلادِ سراسر نور و برکاتِ حضرت قـائـم آل محمـد «عجل الله تعالی فرجه الشریف» بر مسلمین و منتــظران، مبـارک باد. @quranpuyan
محمد بن مسلم گويد: «از امام باقر (ع) درباره قائم (ع) پرسيدم كه چون قيام نمايد، به كدام سيرت در ميان مردم عمل مى‌كند؟» حضرت فرمود : «بِسيرَةٍ مَا سَارَ بِهَا رَسُولُ اللهِ (ص) حَتَّى يُظْهِرَ الاِْسْلاَمَ.» به سيرتى عمل مى‌كند كه رسول خدا (ص) عمل كرد تا اسلام را آشكار ساخت. گفتم: «سيرت رسول خدا (ص) چه بود؟» فرمود : «أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ؛ وَ كَذلِکَ الْقَائِمُ (ع) إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ.»     آن‌چه را كه در جاهليت بود، از بين برد و با مردم به عدالت رفتار كرد؛ و همين‌گونه است قائم (ع) كه چون قيام كند آن‌چه را كه از روابط ناعادلانه در مردم است از بين ببَرَد و با ايشان به عدالت رفتار كند. تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج ۶ ، ص ۱۵۴ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آگاهی خداوند از قلبهای کننده نعمت یا 💠إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَ لا یَرْضی لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ«7/زمر» 🌱 اگر کفران کنید،پس(بدانید)خداوند از شما بی نیاز است و برای بندگانش کفران را نمی پسندد.و اگر شکرگزار باشید آن را برای شما می پسندد و هیچ گناهکاری بار(گناه)دیگری را بر نمی دارد، سپس بازگشت شما به سوی پروردگارتان است، پس شما را به آن چه عمل می کردید خبر خواهد داد،همانا او به آن چه در سینه هاست بس آگاه است. 🔹در این آیه سخن از وظیفه ی انسان در شکرگزاری از این نعمت هاست. 🔹مراد از کفر در این آیه،کفران نعمت است،به دلیل آن که در مقابل آن،از تشکّر سخن به میان آمده است. 🔹خداوند ما را بیش از خودمان دوست دارد،او کفران و ناسپاسی را برای ما نمی پسندد ولی ما برای خود می پسندیم. 🔹چون در آیه مطرح شده که هر کس مسئول کار خویش است و محل رسیدگی به امور قیامت است،آیه با جمله ی «إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» پایان پذیرفت تا بگوید:داورِ آن روز همه ی چیزها را می داند. 💬پیام ها 🔹فرمان عبادت،نشانه ی نیاز خداوند به ما نیست. «إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ» (همان گونه که دستور خانه سازی رو به خورشید،نشانه ی نیاز خورشید به ما نیست.خداوند نه تنها به ما،بلکه به هیچ چیزی نیاز ندارد. 🔹کفر و انحراف خود را به مشیّت و اراده ی الهی نسبت ندهید. 🔹خداوند منحرفان را نیز بنده ی خود می داند. «لِعِبادِهِ الْکُفْرَ» 🔹شکر،کلید رضایت خداست. 🔹در شیوه ی دعوت،گام به گام پیش رویم. 🔹خداوند عادل است و هر کس جزای کار خودش را می بیند. 🔹هر کس مسئول کار خویش است و نمی توان گناه کسی را به دوش دیگری انداخت. «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری» 🔹در تهدید کسانی که گناهشان قطعی نیست ،راه عفو را باز گذارید. 🔹خداوند نیّت ها و انگیزه های اعمال را می داند. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️لزوم برای حفظ و 💠قُلْ يا عِبادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ «10»زمر 🌱بگو: «اى بندگان من كه ايمان آورده‌ايد! از پروردگارتان پروا كنيد. براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كرده‌اند نيكى است، و زمين خدا بزرگ است، (پس اگر در منطقه‌اى براى حفظ ايمان و تقوا و كار نيك در فشاريد، هجرت نماييد). همانا صابران پاداش خود را بى حساب به طور كامل دريافت مى‌دارند. 🔹در اینجا خطوط اصلی برنامه‌های بندگان راستین و مخلص را ضمن «هفت دستور» که در طی چند آیه آمده و هر آیه با خطاب «قل» شروع می‌شود بیان شده است. 1⃣نخست از تقوا شروع می‌کند و به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله دستور می‌دهد: «بگو: ای بندگان من که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت پروردگارتان بپرهیزید» (قُلْ یا عِبادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ). 🔹آری! تقوا که همان خویشتن داری در برابر گناه، و احساس مسؤولیت و تعهد در پیشگاه حق است نخستین برنامه بندگان مؤمن خدا و معیار شخصیت و کرامت انسان در پیشگاه پروردگار است. 2⃣در دومین دستور به مسأله «احسان و نیکوکاری» در این دنیا که دار عمل است پرداخته، و از طریق بیان نتیجه احسان، مردم را به آن تشویق و تحریص می‌کند، می‌فرماید: «برای کسانی که در این دنیا نیکی کرده‌اند پاداش نیکی است» (لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ). 🔹آری! نیکوکاری بطور مطلق در این دنیا در گفتار، در عمل، در طرز اندیشه و تفکر نسبت به دوستان، و نسبت به بیگانگان، نتیجه‌اش برخورداری از پاداش عظیم در هر دو جهان است که نیکی جز نتیجه نیک نخواهد داشت. در حقیقت تقوا یک عامل بازدارنده است، و احسان یک عامل حرکت آفرین که مجموعا «ترک گناه» و «انجام فرائض و مستحبات» را شامل می‌شود. 3⃣سومین دستور تشویق به «هجرت» از مراکز شرک و کفر و آلوده به گناه است می‌گوید: «و زمین خداوند وسیع است» اگر تحت فشار سران کفر بودید مهاجرت کنید (وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ). 🔹که در حقیقت پاسخی است به بهانه جویان سست اراده‌ای که می‌گفتند: ما در سرزمین مکه به خاطر سیطره حکومت مشرکان قادر به انجام وظایف الهی خود نیستیم، قرآن می‌گوید: سرزمین خدا محدود به مکه نیست، مکه نشد مدینه، دنیا پهناور است، به جای دیگر نقل مکان کنید. این به خوبی نشان می‌دهد که فشار و خفقان محیط در آنجا که امکان هجرت وجود دارد به هیچ وجه در پیشگاه خدا عذر نیست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تحلیلی زیبا پیرامون مهدویت و عصر ظهور 🎙شهید مطهری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
📌کوشش کنید فکر خودتان را در مسأله (عج)با آنچه كه در متن اسلام آمده تطبيق بدهيد. غالب ما اين مسأله را به صورت يك آرزوى كودكانه يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآورده‌ايم. گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كِى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند یا شيعه را غرق در سعادت كنند، آن‌هم شيعه‌اى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم. نه آقا، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است، چون تشيع به معنى واقعى‌اش يك امر جهانى است. این را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم یعنی بفهمیم. ↩️وقتى قرآن مى‌گويد: وَلَقد كَتَبنا في الزَّبورِ مِن بعدِ الذِّكر أنّ الْارْضَ يَرثُها عبادىَ الصّالِحون صحبت از زمين است، نه صحبت از اين منطقه و آن منطقه و اين قوم و آن نژاد. صحبت از تمام زمین است .اولًا اميدوارى به آينده است كه دنيا در آينده نابود نمى‌شود. اصول دين و مذهب به ما مى‌گويد: زندگى سعادتمندانه بشر آن است كه در آينده است، اين كه اكنون هست موقت است. دوم: آن دوره، دوره عقل و عدالت است. شما مى‌بينيد يك فرد سه دوره كلى دارد: دوره كودكى كه دوره بازى و افكار كودكانه است، دوره جوانى كه دوره خشم و شهوت است، و دوره عاقله مردى و پيرى كه دوره پختگى و استفاده از تجربيات، دوره دوربودن از احساسات و دوره حكومت عقل است. اجتماع بشرى هم همينطور است. اجتماع بشرى سه دوره را بايد طى كند؛ يك دوره، دوره اساطير و افسانه‌ها و به تعبير قرآن دوره جاهليت است. دوره دوم دوره علم است، ولى علم و جوانى، يعنى دوره حكومت خشم و شهوت. به راستى عصر ما بر چه محورى مى‌گردد؟ اگر انسان، دقيق حساب كند مى‌بيند محور گردش زمان ما يا خشم است و يا شهوت. عصر ما بيش از هر چيزى عصر بمب است (يعنى خشم) و عصر مينى ژوپ است (يعنى شهوت). ❓ آيا دوره‌اى نخواهد آمد كه آن دوره، حكومت، نه حكومت اساطير باشد و نه حكومت خشم و شهوت و بمب و مينى ژوپ؟ دوره‌اى كه واقعاً در آن دوره واقعا معرفت حکومت بکند حکومت بکند صلح حکومت بکند انسانيت حکومت بکند معنويت حكومت كند؟ چگونه مى‌شود كه چنين دوره‌اى نيايد؟! مگر مى‌شود كه خداوند اين عالم را خلق كرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفريده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسيده يكمرتبه تمام بشر را زيرورو كند؟!. ابدا، پس مهدويت يك فلسفه بسيار بزرگ است. ببينيد مضامينى كه ما در اسلام داريم چقدر عالى است! نزديك ماه مبارك رمضان است، دعاى افتتاح را موفق خواهيد بود و در شبهاى ماه مبارك رمضان خواهيد خواند قسمت زيادى از آخر اين دعا اختصاص به وجود مقدس حضرت حجت دارد كه من همانها را مى‌خوانم و دعاى من هم همانها خواهد بود: 🤲اللهم إنا نرغب إليك في دولة كريمة تُعِزّ بها الإسلامَ وأهلَه پروردگارا ما آرزو مى‌كنيم و از تو مى‌خواهيم زندگى در پرتوى يك دولت بزرگوارى را كه «تُعِزُّ بِهَا الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ» در آنجا اسلام حقيقى را با اهل اسلام عزت خواهى بخشيد ونفاق ودورويى‌ها را از بين خواهى برد و ذليل خواهى كرد. وتجعلنا فيها من الدعاة إلى طاعتك والقادة إلى سبيلك: اين افتخار را به ما مى‌دهى كه ما در آن دوره دعوت كننده ديگران به طاعت تو باشيم، راهنما و قائد و پيشرو ديگران در راه تو باشيم. خدايا ما را از كسانى قرار بده كه در دنيا و آخرت مشمول رحمت و عنايت تو باشيم. 🤲خدايا تو را به ذات مقدست و به حقيقت اولياء كرامت قسم مى‌دهيم كه ما را از كسانى قرار بده كه شايسته اين آرزوى بزرگ بوده باشيم. @quranpuyan