#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_459
❇️آگاهی خداوند از قلبهای #کفران کننده نعمت یا #شکرگزار
💠إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَ لا یَرْضی لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ«7/زمر»
🌱 اگر کفران کنید،پس(بدانید)خداوند از شما بی نیاز است و برای بندگانش کفران را نمی پسندد.و اگر شکرگزار باشید آن را برای شما می پسندد و هیچ گناهکاری بار(گناه)دیگری را بر نمی دارد، سپس بازگشت شما به سوی پروردگارتان است، پس شما را به آن چه عمل می کردید خبر خواهد داد،همانا او به آن چه در سینه هاست بس آگاه است.
🔹در این آیه سخن از وظیفه ی انسان در شکرگزاری از این نعمت هاست.
🔹مراد از کفر در این آیه،کفران نعمت است،به دلیل آن که در مقابل آن،از تشکّر سخن به میان آمده است.
🔹خداوند ما را بیش از خودمان دوست دارد،او کفران و ناسپاسی را برای ما نمی پسندد ولی ما برای خود می پسندیم.
🔹چون در آیه مطرح شده که هر کس مسئول کار خویش است و محل رسیدگی به امور قیامت است،آیه با جمله ی «إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» پایان پذیرفت تا بگوید:داورِ آن روز همه ی چیزها را می داند.
💬پیام ها
🔹فرمان عبادت،نشانه ی نیاز خداوند به ما نیست. «إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ»
(همان گونه که دستور خانه سازی رو به خورشید،نشانه ی نیاز خورشید به ما نیست.خداوند نه تنها به ما،بلکه به هیچ چیزی نیاز ندارد.
🔹کفر و انحراف خود را به مشیّت و اراده ی الهی نسبت ندهید.
🔹خداوند منحرفان را نیز بنده ی خود می داند. «لِعِبادِهِ الْکُفْرَ»
🔹شکر،کلید رضایت خداست.
🔹در شیوه ی دعوت،گام به گام پیش رویم.
🔹خداوند عادل است و هر کس جزای کار خودش را می بیند.
🔹هر کس مسئول کار خویش است و نمی توان گناه کسی را به دوش دیگری انداخت. «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری»
🔹در تهدید کسانی که گناهشان قطعی نیست ،راه عفو را باز گذارید.
🔹خداوند نیّت ها و انگیزه های اعمال را می داند.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_459
❇️لزوم #هجرت برای حفظ #تقوا و #احسان
💠قُلْ يا عِبادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ «10»زمر
🌱بگو: «اى بندگان من كه ايمان آوردهايد! از پروردگارتان پروا كنيد. براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردهاند نيكى است، و زمين خدا بزرگ است، (پس اگر در منطقهاى براى حفظ ايمان و تقوا و كار نيك در فشاريد، هجرت نماييد). همانا صابران پاداش خود را بى حساب به طور كامل دريافت مىدارند.
🔹در اینجا خطوط اصلی برنامههای بندگان راستین و مخلص را ضمن «هفت دستور» که در طی چند آیه آمده و هر آیه با خطاب «قل» شروع میشود بیان شده است.
1⃣نخست از تقوا شروع میکند و به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله دستور میدهد: «بگو: ای بندگان
من که ایمان آوردهاید! از (مخالفت پروردگارتان بپرهیزید» (قُلْ یا عِبادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ).
🔹آری! تقوا که همان خویشتن داری در برابر گناه، و احساس مسؤولیت و تعهد در پیشگاه حق است نخستین برنامه بندگان مؤمن خدا و معیار شخصیت و کرامت انسان در پیشگاه پروردگار است.
2⃣در دومین دستور به مسأله «احسان و نیکوکاری» در این دنیا که دار عمل است پرداخته، و از طریق بیان نتیجه احسان، مردم را به آن تشویق و تحریص میکند، میفرماید: «برای کسانی که در این دنیا نیکی کردهاند پاداش نیکی است» (لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ).
🔹آری! نیکوکاری بطور مطلق در این دنیا در گفتار، در عمل، در طرز اندیشه و تفکر نسبت به دوستان، و نسبت به بیگانگان، نتیجهاش برخورداری از پاداش عظیم در هر دو جهان است که نیکی جز نتیجه نیک نخواهد داشت.
در حقیقت تقوا یک عامل بازدارنده است، و احسان یک عامل حرکت آفرین که مجموعا «ترک گناه» و «انجام فرائض و مستحبات» را شامل میشود.
3⃣سومین دستور تشویق به «هجرت» از مراکز شرک و کفر و آلوده به گناه است میگوید: «و زمین خداوند وسیع است» اگر تحت فشار سران کفر بودید مهاجرت کنید (وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ).
🔹که در حقیقت پاسخی است به بهانه جویان سست ارادهای که میگفتند: ما در سرزمین مکه به خاطر سیطره حکومت مشرکان قادر به انجام وظایف الهی خود نیستیم، قرآن میگوید: سرزمین خدا محدود به مکه نیست، مکه نشد مدینه، دنیا پهناور است، به جای دیگر نقل مکان کنید.
این به خوبی نشان میدهد که فشار و خفقان محیط در آنجا که امکان هجرت وجود دارد به هیچ وجه در پیشگاه خدا عذر نیست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تحلیلی زیبا پیرامون مهدویت و عصر ظهور
🎙شهید مطهری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
📌کوشش کنید فکر خودتان را در مسأله #حضرت_حجت (عج)با آنچه كه در متن اسلام آمده تطبيق بدهيد. غالب ما اين مسأله را به صورت يك آرزوى كودكانه يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآوردهايم.
گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كِى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند
كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند یا شيعه را غرق در سعادت كنند، آنهم شيعهاى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم. نه آقا، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است، چون تشيع به معنى واقعىاش يك امر جهانى است. این را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم یعنی بفهمیم.
↩️وقتى قرآن مىگويد:
وَلَقد كَتَبنا في الزَّبورِ مِن بعدِ الذِّكر أنّ الْارْضَ يَرثُها عبادىَ الصّالِحون
صحبت از زمين است، نه صحبت از اين منطقه و آن منطقه و اين قوم و آن نژاد. صحبت از تمام زمین است .اولًا اميدوارى به آينده است كه دنيا در آينده نابود نمىشود.
اصول دين و مذهب به ما مىگويد:
زندگى سعادتمندانه بشر آن است كه در آينده است، اين كه اكنون هست موقت است.
دوم: آن دوره، دوره عقل و عدالت است.
شما مىبينيد يك فرد سه دوره كلى دارد:
دوره كودكى كه دوره بازى و افكار كودكانه است،
دوره جوانى كه دوره خشم و شهوت است، و دوره عاقله مردى و پيرى كه دوره پختگى و استفاده از تجربيات، دوره دوربودن از احساسات و دوره حكومت عقل است. اجتماع بشرى هم همينطور است. اجتماع بشرى سه دوره را بايد طى كند؛ يك دوره، دوره اساطير و افسانهها و به تعبير قرآن دوره جاهليت است.
دوره دوم دوره علم است، ولى علم و جوانى، يعنى دوره حكومت خشم و شهوت.
به راستى عصر ما بر چه محورى مىگردد؟
اگر انسان، دقيق حساب كند مىبيند
محور گردش زمان ما يا خشم است و يا شهوت.
عصر ما بيش از هر چيزى عصر بمب است (يعنى خشم) و عصر مينى ژوپ است (يعنى شهوت).
❓ آيا دورهاى نخواهد آمد كه آن دوره، حكومت،
نه حكومت اساطير باشد و نه حكومت خشم و شهوت و بمب و مينى ژوپ؟
دورهاى كه واقعاً در آن دوره واقعا معرفت حکومت بکند
#عدالت حکومت بکند صلح حکومت بکند انسانيت حکومت بکند معنويت حكومت كند؟
چگونه مىشود كه چنين دورهاى نيايد؟!
مگر مىشود كه خداوند اين عالم را خلق كرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفريده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسيده يكمرتبه تمام بشر را زيرورو كند؟!. ابدا، پس مهدويت يك فلسفه بسيار بزرگ است.
ببينيد مضامينى كه ما در اسلام داريم چقدر عالى است! نزديك ماه مبارك رمضان است، دعاى افتتاح را موفق خواهيد بود و در شبهاى ماه مبارك رمضان خواهيد خواند قسمت زيادى از آخر اين دعا اختصاص به وجود مقدس حضرت حجت دارد كه من همانها را مىخوانم و دعاى من هم همانها خواهد بود:
🤲اللهم إنا نرغب إليك في دولة كريمة تُعِزّ بها الإسلامَ وأهلَه پروردگارا ما آرزو مىكنيم و از تو مىخواهيم زندگى در پرتوى يك دولت بزرگوارى را كه «تُعِزُّ بِهَا الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ»
در آنجا اسلام حقيقى را با اهل اسلام عزت خواهى بخشيد ونفاق ودورويىها را از بين خواهى برد و ذليل خواهى كرد.
وتجعلنا فيها من الدعاة إلى طاعتك والقادة إلى سبيلك: اين افتخار را به ما مىدهى كه ما در آن دوره دعوت كننده ديگران به طاعت تو باشيم، راهنما و قائد و پيشرو ديگران در راه تو باشيم.
خدايا ما را از كسانى قرار بده كه در دنيا و آخرت مشمول رحمت و عنايت تو باشيم.
🤲خدايا تو را به ذات مقدست و به حقيقت اولياء كرامت قسم مىدهيم كه ما را از كسانى قرار بده كه شايسته اين آرزوى بزرگ بوده باشيم.
@quranpuyan
﷽
🌹🌹 با تبریک عید نیمه شعبان به همه مخاطبان عزیز
💐 سالروز عید سعید نیمه شعبان و تولد امام زمان عج مقارن است با #سیزدهمین سالگرد آغاز فعالیتهای #قرآن_پویان با راه اندازی وبسایت
تالار گفتگوهای قرآن پویان
Quranpuyan.com
🔶🔶 ان شاالله در ادامه نیز با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود.
منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏
@quranpuyan
🌐📋 تاريخ و تولد #امام_زمان( عج )
❓ سوالی که برخی مطرح میکنند این است که آیا ولادت امام زمان علیه السلام دلیل تاریخی هم دارد ؟
🔴 در پاسخ به این سوال در ابتدا باید مفهومی دقیق و مختصر از تاریخ داشته باشیم
که آن عبارت است از این که تاریخ علم به احوال و وقایع گذشته و گذشتگان از طریق نقل افراد دیگر میباشد
📌 پس تنها راه دسترسی به تاریخ نقل افرادی میباشد که آن واقعه ی تاریخی را دیده یا شنیده اند ( شنیدن یا به صورت مستقیم از خود نقل کننده میباشد یا از طریق نوشته ها و کتبی میباشد که آن مطالب تاریخی را از نقل کننده ی آن ها در نوشته و کتبشان آورده اند)
👈اکنون با این تعاریف به چند دلیل تاریخی که به ولادت وجود مقدس امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام تصریح کرده اند اشاره میکنیم 👇🔻
🔴 اولین دلیل تاریخی بر ولادت امام عصر علیه السلام : روایتی میباشد که جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین ، چاپ ایران ، 1395 ق ، ج 2 ، صص 424 - 433 و جناب علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ، چاپ ایران 1393 ق ، ج 51 ، ص 13-28 نقل کرده اند
👈 نکته ی اول این که این روایت در کتب متعدد دیگری از کتب علمای شیعه نقل شده است
👈 این روایت شریف از حضرت حکیمه خاتون سلام الله علیها که عمه ی بزرگوار حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میباشند نقل شده است و نکته ی حائز اهمیت این است که طبیعی میباشد که تولد نوزاد یا به شهادت زنان خانواده و یا به شهادت قابله ای که در تولد نقش موثر داشته است ثابت میشود و حضرت حکیمه خاتون عمه ی امام عسکری علیه السلام میباشند و در تولد حضرت مهدی علیه السلام حاضر و تمام مراحل را در آن شب شاهد بودند که در این روایت وقایع تولد امام زمان علیه السلام به طور مفصل از زبان ایشان نقل شده است( کسانی که مایل به مطالعه ی این روایت شریف هستند به کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم بزرگوار سید محمد کاظم قزوینی میتوانند رجوع کنند )
👈 این یکی از دلایل تاریخی بسیار محکمی میباشد که در کتب شیعه آمده است
اکنون به برخی از دلایل تاریخی دیگر که علمای اهل سنت به آن تصریح کرده اند اشاره میکنیم🔻👇
🔴 دوم: محمد بن طلحه شافعی در کتاب خود به نام مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، چاپ ایران ، 1287 ق ، ص 88 چنین میگوید : (( باب دوازدهم درباره ی ابوالقاسم محمد بن الحسن ... مهدی حجت خلف صالح منتظر است ... مکان تولدش در سری من رای ( سامراء) است ))
🔴 سوم: محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب خود به نام البیان فی اخبار صاحب الزمان ص 336 گوید : (( همانا مهدی پسر حسن عسکری است ، او زنده و موجود است ، و از زمان غایب شدنش تا کنون باقی است ))
🔴 چهارم: محمد بن احمد مالکی معروف به ابن صباغ در کتاب الفصول المهمه ص 273 در باب دوازدهم می گوید : (( ابوالقاسم محمد حجت فرزند ( امام) حسن الخاص ، در سامراء در نیمه ی شعبان سال 255 هجری به دنیا آمد ...))
🔴 پنجم: احمد بن حجر در کتابش الصواعق المحرقه ، چاپ مصر ، 1308 ق ، ص 127 وقتی شرح حالات حضرت عسکری علیه السلام را ذکر میکند می گوید : (( جز فرزندش ابوالقاسم محمد حجت ، کسی را باقی نگذارد که عمرش به هنگام وفات پدر پنج سال بود . خدای تعالی به وی حکمت عطا فرموده بود...))
🔴ششم: عبدالوهاب شعرانی در کتاب الیواقیت و الجواهر ، چاپ مصر ، 1307 ق ، ص 145 علامات نزدیکی قیامت را ذکر کرده و می گوید : (( از جمله نزدیک شدن علائم قیامت ، خروج مهدی است . آنگاه گوید : او از فرزندان امام حسن عسکری علیه السلام است . هنگام تولد او شب نیمه شعبان سال 255 می باشد . او باقی است تا با عیسی بن مریم علیه السلام دیدار کند ... ))
🔴 هفتم: شبلنجی شافعی در کتاب خویش نور الابصار ، چاپ بیروت ، 1398 ق ، ص 185 گوید : (( وفات حضرت ابو محمد حسن بن علی در روز جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری اتفاق افتاد . او فرزندی به نام محمد از خود باقی گذاشت...))
📌👈 این ها هفت دلیل کاملا تاریخی و واضح بر ولادت امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام میباشد که ما در این متن به آن ها اشاره کردیم ( دلیل اول در کتب علمای بزرگ شیعه و شش دلیل دیگر در کتب علمای بزرگ اهل سنت آمده است )
🔴 دلایل تاریخی فراوان دیگری هم برای ولادت #امام_عصر علیه السلام وجود دارد که به خوانندگان این متن توصیه میشود به کتاب های منتخب الاثر نوشته دانشمند معاصر آقای شیخ لطف الله صافی گلپایگانی و کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم جلیل القدر سید محمدکاظم قزوینی رجوع کنند
🎙علامه جعفری
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲 إِلَهِی كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي (تُولِنِي) إِلاَّ الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي
إِلَهِي تَوَلَّ مِنْ أَمْرِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ
💫اى خدا چگونه مايوس از احسانت بعد مردنم شوم و حال آنكه تو در تمام عمرم با من جز نيكى و احسان نكردى.
اى خدا با من آن كن كه تو را شايد (نه آنجه مرا بايد) و باز هم به فضل و كرم بر گنهكارى كه در لجه گناه از جهل و نادانى فرو رفته ترحم فرما.
💫مناجات شعبانیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زمر آیات 11 تا 21
📄#صفحه_460
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_460
❇️حقيقت #خسران و #زيان؟
💠فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ (۱۵/زمر)
🌱پس شما جز او هر چه را میخواهيد بپرستيد». بگو: «همانا زيانكاران (واقعی) كسانی هستند كه سرمايهی وجودی خويش و بستگانشان را در قيامت از كف داده باشند، آگاه باش، اين همان زيان آشكار است».
🔷خسران- چنان كه" راغب" در" مفردات" میگويد در اصل به معنی از دست دادن سرمايه و كمبود آن است كه گاه به انسان نسبت داده میشود و گفته میشود" فلان كس زيان كرد" و گاه به خود عمل نسبت میدهند و میگويند:" تجارتش زيان كرد". از سوی ديگر گاه" خسران" در مورد سرمايههای ظاهر به كار میرود مانند مال و مقام دنيوی، و گاه در سرمايههای معنوی مانند صحت و سلامت و عقل و ايمان و ثواب، و اين همان چيزی است كه خداوند آن را" خسران مبين" نام نهاده است ... و هر خسرانی كه خداوند در قرآن بيان كرده اشاره به معنی دوم است نه آنچه مربوط به سرمايههای دنيوی و تجارتهای معمولی است.
🔷قرآن در حقيقت انسانها را به تجارتپيشگانی تشبيه كرده كه با سرمايههای سنگين قدم به تجارتخانه اين جهان میگذارند، بعضی سود كلانی میبرند، و گروهی سخت زيان میبينند.
آيات زيادی در قرآن مجيد است كه اين تعبير و تشبيه در آن منعكس میباشد، و در واقع بيانگر اين حقيقت است كه برای نجات در قيامت نبايد در انتظار اين و آن نشست تنها راه آن، بهرهگيری از سرمايههای موجود، و تلاش و كوشش در اين تجارت بزرگ است كه در آنجا" همه چيز را به بها میدهند، به بهانه نمیدهند"! و اما چرا زيان مشركان و گنهكاران را" خسران مبين" توصيف كرده؟ برای اينكه
👈اولا آنها برترين سرمايه يعنی سرمايه عمر و عقل و خرد و عواطف و زندگانی را از دست دادهاند بیآنكه در مقابل آن چيزی به دست آورند.
👈ثانيا: اگر فقط اين سرمايه را از دست داده بودند بیآنكه عذاب و مجازاتی خريداری كنند باز مطلبی بود، بدبختی اينجاست كه در برابر از دست دادن اين سرمايههای عظيم سختترين و دردناكترين عذاب را برای خود فراهم ساختهاند.
👈ثالثا: اين خسرانی است كه قابل جبران نمیباشد، و اين از همه دردناكتر است، آری اين است" خسران مبين".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_460
❇️ معرفی بهترین #شنونده
💠 اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه ُ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ هَدٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ
18/زمر
🌱 کسانی که سخن ها را می شنوند و از بهترین آن پیروی می کنند ، اینها کسانی هستند که خداوند هدایتشان فرموده و آنها (ایشان) خردمندانند.
دو گروه از مردم همواره
شکست می خورند :🔻
1⃣ آنان که به حرف همه گوش میدهند.
2⃣ آنان که به حرف هیچ کسی گوش نمی دهند.
📚نقل از کانال زیست قرآنی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۵۳-۵۱ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- افراد متّهم را دعوت کنید تا از خود دفاع کنند. «ما خَطْبُکُنَّ» حتّی زلیخا نیز حضور داشت. «قالَتِ امْرَأَهُ الْعَزِیزِ»
۲- زنان مصر نه تنها بر خطاکار نبودن یوسف اعتراف کردند،بلکه هر نوع بدی و انحرافی را از او نفی کردند.( «مِنْ سُوءٍ» یعنی هیچ عیب و گناهی بر او نیست)
۳- حقّ برای همیشه،مخفی نمی ماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
۴- روشن شدن برخی پرونده ها و حقایق نیاز به زمان دارد. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
۵- وجدان ها،روزی بیدار شده واعتراف می کنند. «أَنَا راوَدْتُهُ» چنانکه فشار جامعه و محیط،گردنکشان را به اعتراف وادار می کند.(همسر عزیز همین که دید تمام زنان به پاکدامنی یوسف اقرار کردند،او نیز به اعتراف گردن نهاد.)
۶- عزیز مصر خواست مراوده ی زلیخا با یوسف علیه السلام مخفی بماند،ولی خداوند آن را بر همه ی عالمیان و برای همیشه آشکار کرد تا پاکی یوسف اثبات گردد.
قالَتِ ... أَنَا راوَدْتُهُ
۷- آنگاه که خدا بخواهد،دشمن،خود وسیله ی نجات و رفع اتّهام می شود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصّادِقِینَ»
۸- شخص کریم درصدد انتقام نیست،به دنبال اعاده ی حیثیّت و کشف حقیقت است. «ذلِکَ لِیَعْلَمَ»
۹- سوءظن ها را از اذهان برطرف کنیم. ذلِکَ لِیَعْلَمَ ...
۱۰- سوء قصد به همسر مرد،خیانت به مرد است. «لَمْ أَخُنْهُ»
۱۱- خیانت،کاری ناپسند است،هر چند در حقّ کافر باشد. «لَمْ أَخُنْهُ»
۱۲- نشان ایمان واقعی،خیانت نکردن در پنهانی و خفاست. «لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ»
۱۳- خائن برای کار خویش با توجیه خلافش،نقشه می کشد. «کَیْدَ الْخائِنِینَ»
۱۴- یوسف تلاش می کرد تا پادشاه را متوجّه سازد که اراده ی خداوند و سنّت الهی،نقش تعیین کننده ای در حوادث و رخدادها دارد. أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی ...
۱۵- خائن،به نتیجه نمی رسد و خوش عاقبت نیست.آری! اگر ما پاک باشیم؛ «لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ» خداوند اجازه نمی دهد،ناپاکان آبروی ما را برباد دهند. «أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی کَیْدَ الْخائِنِینَ»
۱۶- از سنن الهی،عدم موفقیّت خائنان و شکست و رسوایی آنان است. «أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی کَیْدَ الْخائِنِینَ»*
۱۷- هرگز خود را به پاکی مستائیم و تبرئه نکنیم. «ما أُبَرِّئُ نَفْسِی»
۱۸- شرط کمال آن است که حتّی اگر همه مردم او را کامل بدانند،او خود را کامل نداند.در ماجرای حضرت یوسف،برادران،همسر عزیز مصر،شاهد، پادشاه، شیطان، زندانیان همه گواهی به کمال او می دهند،ولی خودش می گوید: «ما أُبَرِّئُ نَفْسِی»
۱۹- خطر هوای نفس جدّی است،آن را ساده ننگرید. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ» در آیه،چهار نوع تأکید بکار رفته است.(انّ،لام تأکید،صیغه ی مبالغه و جمله ی اسمیه)
۲۰- هم از پاکی و عفّت خود در برابر تهمت ها باید دفاع کرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ»
۲۱- نفس،خواهش خود را تکرار می کند تا انسان را گرفتار کند. «لَأَمّارَهٌ»
۲۲- نفس انسان به طور طبیعی وغریزی،اگر در مدار لطف حقّ قرار نگیرد،گرایش منفی دارد. «لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ»
۲۳- تنها رحمت او مایه نجات است.اگر انسان به حال خود رها شود،سقوط می کند. «إِلاّ ما رَحِمَ»
۲۴- مربّی باید رحمت و بخشش داشته باشد. «إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ»
۲۵- بخشودگی،مقدّمه ی دریافت رحمت الهی است.اوّل می فرماید: «غَفُورٌ» بعد می فرماید: «رَحِیمٌ»
۲۶- علی رغم تمام خطرات،از رحمت او مأیوس نشویم. «غَفُورٌ رَحِیمٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛