#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_466
❇️#آیه68زمر
💠وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْری فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ (۶۸/زمر)
🌱و در صور دميده شود، پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است، بیهوش شده (و میميرد،) مگر آن كه را خدا بخواهد؛ سپس بار ديگر در آن دميده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خيزند و (به اطراف) نظر میكنند.
🔹مرگ و رستاخيز همهی انسانها، برای خداوند آسان و همچون دميدن در شيپور است. «نُفِخَ- فَصَعِقَ»
🔹وقوع قيامت را قطعی بدانيد. (با آنكه قيامت در آينده واقع میشود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضی به كار رفته كه نشانهی قطعيّت آن است.) «نُفِخَ- فَصَعِقَ- نُفِخَ»
🔹رستاخيز، تنها مربوط به انسانها و ساكنان زمين نيست. «مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ»
🔹ميان نفخهی اول و دوم قيامت، زمانی طولانی است. نُفِخَ ... ثُمَّ نُفِخَ
🔹رستاخيز، ناگهانی و دفعی است. «فَإِذا هُمْ» نشانهی ناگهانی بودن است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_466
❇️#آیه69زمر
💠و اشرقت الارض بنور ربها و وضع الکتاب و جای ء بالنبیین والشهدآء و قضی بینهم بالحق و هم لایظلمون
🌱و زمین به نور پروردگارش تابنده می گردد و کتاب پیش رو قرار داده می گردد و پیامبران و شهدا آورده می شوند و میان مردم به حق داوری می گردد و کسی ستم کرده نمی شود69/زمر
🔷یعنی در قیامت پرده ها کنار می رود و حقیقت اشیاء و واقعیت اعمال خیر و شر،اطاعت یا معصیت ، حق یا باطل ظهور و بروز می یابد، بطوریکه ناظران حقیقت هر چیزی را می بینند، چون اشراق هر چیز، ظهور آن بوسیله نور است و چون ظهور دهنده و تنهاسبب در آن روزخدای سبحان است ،پس اشیاءدر آن روز با نوری که ازخدای متعال کسب کرده اند،روشن می شوندومراداززمین ،کره زمین وهمه موجودات ومتعلقات آن است .
🔷و منظور از کتابی که نهاده می شود همان لوح محفوظ است که به حق بر علیه خلایق سخن می گوید و نامه عمل آنها از آن استنساخ می شود (هذا کتابنا ینطق علیکم بالحق اناکنا نستنسخ ما کنتم تعملون )و آوردن انبیاء برای پرسش از انجام رسالت الهی است همچنانکه فرمود (ولنسئلن المرسلین ) هر آینه از پیامبران پرسش خواهیم کرد) و آوردن شهداء یا گواهان اعمال برای آنست که آنچه از اعمال قوم خود دیده و تحمل کرده اند، اداء کنند و بیان نمایندهمچنانکه فرمود:(اذجئنامن کل امه بشهید آن زمان که از هر امتی گواهی می آوریم ) و آنگاه میان خلایق در خصوص آنچه درباره اش اختلاف می کردند به حق داوری می شود و هیچ کس ذره ای ستم نمی بیند همچنانکه فرمود (وما ربک بظلام للعبید و پروردگارت ظالم نسبت به بندگان نیست )
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣4⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓مراد از علم يوسف (عليه السلام ) به تأويل احاديث چيست؟
تا اينجا مى خواستيم بگوييم مراد از تأويل احاديث تأويل روياها است ، و ليكن از ظاهر داستان يوسف در اين سوره برمى آيد كه مقصود از احاديثى كه خداوند تاءويل آن را به يوسف (عليه السلام ) تعليم داده بود اعم از احاديث رويا است ، و بلكه مقصود از آن مطلق احاديث يعنى مطلق حوادث و وقايعى است كه به تصور انسان درمى آيد، چه آن تصوراتى كه در خواب دارد و چه آنهايى كه در بيدارى .
آرى ، بين حوادث و ريشه هاى آنها كه از آن ريشه ها منشأ مى گيرند و همچنين غاياتى كه حوادث به آن غايات و نتيجه ها منتهى مى شوند اتصالى است كه نمى توان آن را انكار كرد و يا ناديده گرفت ، و با همين اتصال است كه بعضى با بعضى ديگر مرتبط مى شود. بنابراين ، ممكن است بنده اى به اذن خدا به اين روابط راه پيدا كرده باشد، بطوريكه از هر حادثه اى حوادث بعدى و نتيجه اى را كه بدان منتهى مى شود بخواند.
مؤيّد اين معنا در خصوص حوادث عالم رويا، آن حكايتى است كه خداى تعالى از قول يعقوب در تأويل خواب يوسف كرده ، و نيز آن تأويلى است كه يوسف از خواب خود و از خواب رفقاى زندانيش و از خواب عزيز مصر كرد، و در خصوص حوادث عالم بيدارى حكايتى است كه از يوسف در روزهاى زندانيش نقل كرده و فرموده : ((قال لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتكما بتاءويله قبل ان ياتيكما ذلكما مما علمنى ربى )) و همچنين آنجا كه فرموده : ((فلما ذهبوا به و اجمعوا ان يجعلوه فى غيابت الجب و اوحينا اليه لتنبئنهم بامرهم هذا و هم لا يشعرون
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۱۰۹
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت هفتادو سوم:
انتظار نداشته باش همه تلاشهایت ،نتیجه دلخواه بدهد. چرا که همه #تیرها، به هدف نمیخورند
🔶 لَيْسَ كُلُّ مَنْ رَمَى أَصَابَ،
اين نيست كه هر تيراندازى به هدف زند.
✒️.ترجمه انصاربان
↩️حضرت در اين وصيّت پربارش مى فرمايد: «چنين نيست که هر تيراندازى به هدف بزند»; (لَيْسَ کُلُّ مَنْ رَمَى أَصَابَ).
اشاره به اينکه نبايد انسان توقع داشته باشد هميشه به مقصد برسد و تلاش هايش نتيجه بخش باشد به گونه اى که اگر يک بار به هدف نرسيد مأيوس گردد يا کسانى را که مرتکب خطايى شدند و به هدف نرسيدند زير رگبار ملامت و سرزنش قرار دهد. انسان ها هميشه جايز الخطا هستند. (جز معصومين(عليهم السلام)).
اين سخن براى تسلى خاطر و تقويت اراده در مقابل بعضى از شکست ها و نيز براى طرد نکردن دوستان و مديران به علت يک يا چند خطاست.
نيز محتمل است منظور آن باشد که هر تيراندازى موفق نمى شود به هدف بزند، بلکه تيراندازان ماهر و لايق از عهده چنين کارى برمى آيند.
جمع هر دو معنا در تفسير اين جمله نيز بعيد نيست.
🔶لازمه سفر، #همسفر خوب و لازمه راحتی در منزل جدید، #همسایه خوب است.
سَلْ عَنِ الرَّفِيقِ قَبْلَ الطَّرِيقِ وَ عَنِ الْجَارِ قَبْلَ الدَّارِ،
. پيش از سفر از رفيق سفر، و قبل از خانه از همسايه خانه بپرس.
✒️ترجمه انصاریان
↩️ «پيش از سفر ببين که هم سفرت کيست و پيش از انتخاب خانه ببين که همسايه ات کيست»
اين سخن امام(عليه السلام) واقعيتى است که بارها مردم آن را تجربه کرده اند، زيرا به هنگام سفر غالبا پرده ها کنار مى رود و درون اشخاص ظاهر مى شود; اگر هم سفر انسان آدمى نادرست و بى تقوا يا بخيل و سنگدل يا بدخلق باشد آرامش را به کلى از او سلب مى کند همچنين همسايگان بد سبب سلب آرامش از انسان حتى در خانه او هستند.
در حديثى از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «کانَ إذا سافَرَ يَقُولُ: مَنْ کانَ يُسىءُ إلى جارِهِ فَلا يَصْحَبْنا لاِنّ الْجارَ رَفيقٌ مُلازِمٌ; آن حضرت هنگامى که مسافرت مى کرد مى فرمود: کسى که به همسايه اش بدى مى کند با ما هم سفر نشود; زيرا همسايه رفيق هميشگى انسان است».
مرحوم تسترى در شرح نهج البلاغه خود از کتاب تاريخ بغداد چنين نقل مى کند که محمد بن ميمون ابى حمزه(از معاريف عصر خود) همسايه اى داشت که مى خواست خانه اش را بفروشد. مشترى پرسيد: به چند مى فروشى؟ گفت: دو هزار (دينار) قيمت خانه است و دو هزار (دينار) ارزش همسايه ابى حمزه بودن. اين سخن به گوش ابو حمزه رسيد چهار هزار (دينار) براى او فرستاد و گفت: اين را بگير و خانه ات را نفروش.
✒️شرح ایت الله مکارم شیرازی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اِلهي وَ قَد اَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيتُ شَبابي في سُكْرَةِ التَّباعُدِ مِنك اِلهي فَلَم اَستَيِقَظْ اَيّامَ اغْتِراري بِكَ وَ رُكُوني اِلي سَبيلِ سَخَطِك. اِلهي وَ اَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَيكَ.
معبود من! پس بيدار نشدم روزگاري را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضب مي رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاهت ايستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسيله رهيابي به بارگاه تو قرار داده ام.
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_6008204964118138029.mp3
37.71M
🎤 سخنان استاد محترم جناب آقای مهدی مهریزی در نشست "روششناسی مطالعات قرآنی #زن"
همانگونه که برای فهم سایر موضوعات و ایات قران، بهتر است سوره ها را به ترتیب نزول بخوانیم و بررسی کنیم، برای فهم نگاه قران به #زن هم باید دید #تنزیلی و همگام با وحی داشت.
در قران، از پسران بد نام برده شده مانند پسر نوح، پسر ادم اما از دختر بد نام نبرده
در قران یک پادشاه خوب مرد و یک پادشاه خوب زن مثال زده شده است :سلیمان و بلقیس
قران، در معرفی زنان خوب، به پوشش انها اشاره نکرده بلکه صفات دیگری مثل حیا را برشمرده است.
📌مشهد. دیماه ۱۴۰۱
@quranpuyan
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت هفتادوچهارم:
از بیان #سخنان_مضحک بپرهیز
🔶إِيَّاكَ أَنْ تَذْكُرَ مِنَ الْكَلَامِ مَا يَكُونُ مُضْحِكاً وَ إِنْ حَكَيْتَ ذَلِكَ عَنْ غَيْرِك.
از اينكه سخن خنده آور گويى بپرهيز گرچه آن را از ديگرى حكايت كنى.
🌴حضرت در آخرين اندرز اين بخش از وصيّت نامه پربار مى فرمايد: «از گفتن سخنان خنده آور (و بى محتوا) بپرهيز، هرچند آن را از ديگرى نقل کنى»; .
زيرا اين گونه سخنان از يک سو هيبت و ابهت انسان را برباد مى دهد و از سويى ديگر غالباً همراه با غيبت يا استهزاى فرد آبرومندى است، بنابراين هم مايه نقص انسان در دنيا و هم در آخرت است. خواه اين سخن از خودش باشد يا به نقل از ديگرى. چه تفاوت مى کند که غيبت يا سخريه ابداع خود انسان باشد يا حکايت از ديگرى.
البتّه اين سخن به آن معنا نيست که انسان از شوخى و مزاح مشروع بپرهيزد و خشک و عبوس در مجالس بنشيند، زيرا مى دانيم شخص پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اهل بيت(عليهم السلام) و بزرگان علما اين گونه شوخى و مزاح مشروع را داشته اند. حتى توصيه شده در سفرها براى از بين بردن فشار مشکلات سفر مزاح بيشتر کنيد.
↩️مرحوم علاّمه بحر العلوم در اشعار فقهى خود مى گويد:
وَ اَکْثِرِ الْمِزاحَ فِى السَّفَرِ إذا * لَمْ يَسْخَطِ الرَّبَ وَ لَمْ يَجْلِبْ أذىً
«در سفرها #مزاح بيشتر کن مشروط بر اينکه موجب خشم خدا و آزار شنوندگان نباشد».
🌴اين سخن برگرفته از حديث پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) است که فرمود: «وَأَمَّا الَّتِي فِي السَّفَرِ فَبَذْلُ الزَّادِ وَحُسْنُ الْخُلُقِ وَالْمِزَاحُ فِي غَيْرِ الْمَعَاصِي; مروت در سفر آن است که انسان از زاد و توشه خود به ديگران ببخشد و حسن خلق داشته باشد و مزاح خالى از معصيت کند».(13)
کوتاه سخن اينکه اين امور در حد اعتدالش نيکوست و اگر از حد اعتدال بگذرد يا موجب وهن شخصيت انسان مى شود و مردم همچون دلقکى به او نگاه مى کنند و يا اينکه وارد گناهانى مى شود که خشم خدا را مى طلبد.
🌸👈بايد انصاف داد که اين نصايح بيست و هشت گانه که در عباراتى کوتاه و پرمعنا ايراد شده بود و هرکدام درس مهمى درباره زندگى مادى يا معنوى انسان دربر داشت، از با ارزش ترين اندرزهاست که سزاوار است با آب طلا نوشته شود و در برابر ديدگان همگان قرار گيرد. سلام و درود بر روان پاکت و سخنان پرمحتوايت اى اميرمؤمنان.❣
✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی.
@quranpuyan
#
طلب_غفران🔹این دعای نورانی ماه شعبان را ملاحظه می کنید: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه»؛ خدایا اگر تا به حال ما را نیامرزیدی بعد بیامرز! این یعنی چه؟ این دعای #ماه_شعبان است و برای آخرهای ماه شعبان این دستور را دادند، برای اینکه آخر سال است و انسان وارد سال جدید می شود. راحتِ راحت هم است، سخت نیست، کمی #مواظبت می خواهد! آن وقت از حرف زدن زائد، از حرف بی خود، از اعتراض به این و آن پرهیز می کند. خب نصحیت می کند اما معنای «نصیحت»، نیش زدن نیست. 🔹#نصیحت یعنی انسان، جامه آبرومندی بدوزد و بر پیکر جامعه بیندازد و اینها را از برهنه بودن در بیاورد. این چیز بسیار خوبی است، اینکه آبرو بردن نیست! بر همه ما هم لازم است نصیحت بکنیم. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهی از منکر لازم است؛ اینها همه جامه است، #جامه_حافظ_آبرو است، اینها چیز خوبی است! 🔹اصرار اینکه در آخرهای ماه شعبان آدم مرتّب این دعا را بخواند که «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه»، برای اینکه آخر سال است. #ما_باید_این_حرف_ها_را_باور_بکنیم؛ اگر ما باور کردیم، جامعه هم ـ إن شاء الله ـ باور می کند! 📚آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه قیامت جلسه 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓ @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ
وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ
اى خدا اگر مرا به جرمم مؤاخذه كنى تو را به عفوت مؤاخذه مى كنم و اگر مرا به گناهانم بازخواست كنى تو را به مغفرتت باز خواست كنم
و اگر مرا به آتش دوزخ برى اهل آتش را آگاه خواهم كرد كه من تو را دوست مى داشتم.
مناجات شعبانیه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-
روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_غافر
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زمر_غافر
📄#صفحه_467
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_467
❇️آثار شوم #مجادله_باطل
💠كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ (۵/غافر)
🌱پيش از اين (كفّار مكّه) نيز قوم نوح و احزابی كه بعدشان آمدند (پيامبرانشان را) تكذيب كردند و هر امّتی تصميم گرفت تا پيامبرش را به عقوبت بگيرد و به وسيلهی باطل مجادله كردند تا حقّ را نابود نمايند، پس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بوده است.
🔷درست است كه بحث و گفتگو كليد حل مشكلات میباشد، اما اين در صورتی است كه دو طرف بحث طالب حق و در جستجوی راه باشند، و يا حد اقل اگر يك طرف از طريق لجاجت وارد میشود طرف مقابل در فكر احقاق حق و رسيدن به واقع باشد، اما هر گاه گفتگو در ميان كسانی روی دهد كه هر كدام برای خودخواهی و اظهار تفوق بر ديگری، و به كرسی نشاندن حرف خويش به ستيزه و جنجال برخيزد نتيجهای جز دور شدن از حق، تاريكی دل، ريشهدار شدن خصومتها و كينهها نخواهد داشت.
👈و به همين دليل در روايات اسلامی از مراء و مجادله به باطل نهی شده است، و اشارات پر معنايی به ضررهای اين نوع مجادلات در اين روايات وارد شده.
🔷در حديثی از امير مؤمنان علی ع میخوانيم:
از مجادله و ستيز در گفتگو بپرهيزيد، زيرا اين دو دلهای برادران دينی را نسبت به يكديگر بيمار و مكدر میكند، و بذر نفاق را پرورش میدهد"۶.
چرا كه اينگونه پرخاشگريها كه غالبا عاری از اصول صحيح بحث و استدلال است روح لجاجت و تعصب را در افراد تقويت میكند تا آنجا كه هر كدام میخواهد برای غلبه بر ديگری از هر وسيله حتی دروغ و تهمت و بیحرمتی استفاده كند، و اين كار نتيجهای جز كينهتوزی و پرورش بذرهای نفاق در دلها نخواهد داشت.
🔷يكی ديگر از مفاسد بزرگ" جدال به باطل" اين است كه طرفين در انحراف و اشتباه خود سختتر و راسختر میشوند، زيرا هر كدام تلاش میكند برای اثبات مقصود خود به هر دليل باطل متشبث شود و تا آنجا كه میتواند سخنان حق طرف را ناديده بگيرد، و يا با ديده عدم رضا و قبول بنگرد و اين خود موجب تقويت اشتباه و كجروی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan