eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣4⃣ تدبر در سوره معناى : ((والله غالب على امره )) و در جمله ((و اللّه غالب على امره و لكن اكثر الناس لا يعلمون )) ظاهر اين است كه منظور از ((امر)) شأن باشد، و شاءن خدا همان رفتارى است كه در خلق خود دارد كه از مجموع آن نظام تدبير به دست مى آيد، همچنان كه خودش فرموده : ((يدبر الامر)) و اگر امر را به خدا اضافه كرده و گفته ((امره )) براى اين است كه خدا مالك همه امور است ، همچنان كه خودش فرموده : ((الا له الخلق و الامر)). و معناى آيه اين است كه هر شاءنى از شئون عالم صنع و ايجاد از امر خداى تعالى است و خداى تعالى غالب و آن امور مغلوب و مقهور او هستند و او را در هر چه كه بخواهد مطيع و منقاد مى باشند و نمى توانند از خواسته او استكبار و تمرد كنند، و از تخت سلطنت او خارج گردند، همچنان كه نمى توانند از او سبقت بگيرند، و چيزى از قلم تدبير او نمى افتد، همچنان كه فرموده : ((ان اللّه بالغ امره )). و كوتاه سخن ، خداى سبحان بر همه اين اسباب فعاله عالم غالب است ، به اذن او فعاليت مى كنند، و او هر چه را بخواهد بدانها تحميل مى كند، و آنها جز سمع و طاعت چاره اى ندارند، اما (چه بايد كرد كه ) بيشتر مردم نمى دانند، چون گمان مى كنند كه اسباب ظاهرى جهان خود در تاثيرشان مستقلند، و به همين جهت مى پندارند كه وقتى سببى و يا اسبابى دست به دست هم داد تا كسى را مثلا ذليل كند خدا نمى تواند آن اسباب را از صورتى كه دارند بگرداند، ولى آنها اشتباه مى كنند. منظور از بلغ اشده چيست؟ لَمَّا بَلَغَ أَشدَّهُ ءَاتَيْنَهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذَلِك نجْزِى الْمُحْسِنِينَ ((بلوغ اشد)) به معناى سنينى از عمر انسان است كه در آن سنين قواى بدنى رفته رفته بيشتر مى شود و به تدريج آثار كودكى زايل مى گردد، و اين از سال هيجدهم تا سن كهولت و پيرى است كه در آن موقع ديگر عقل آدمى پخته وكامل است . و ظاهرا منظور از آن رسيدن به ابتداى سن جوانى است ، نه اواسط و يا اواخر آن كه از حدود چهل سالگى به بعد است ، به دليل آيه اى كه درباره موسى (عليه السّلام ) فرموده : ((و لما بلغ اشده و استوى آتيناه حكما و علما)) زيرا در اين آيه كلمه ((استوى )) را آورد تا برساند موسى به حد وسط اشد رسيده بود كه ما مبعوثش كرديم . و در آيه ((حتى اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعنى ان اشكر نعمتك )) چون مى خواسته برساند در اواخر بلوغ اشد خود چنين و چنان گفت كلمه ((چهل سالگى )) را هم اضافه كرده ، و اگر بلوغ اشد به معناى چهل سالگى باشد ديگر حاجت به ذكر ((بلغ )) و تكرار آن نبود بلكه مى فرمود: ((حتى اذا بلغ اشده اربعين سنه )). ترجمه تفسير الميزان https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت هفتادو ششم . : 🔶وَ اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ، فَإِنَّهُ أَحْرَى أَلَّا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِك براى هر يك از خدمتگزارانت كارى مربوط به او قرار ده و او را نسبت به همان كار باز خواست نما، كه اين كار آنها را بهتر وامى دارد تا در خدمتت كار را به يكديگر وانگذارند 🖊ترجمه انصاریان. 🌴در اين بخش از وصيّت نامه امام(عليه السلام) دستور مهم در زمينه و تعاون به فرزند دلبندش ـ و در واقع به همه انسان ها به عنوان پدرى دلسوز ـ مى دهد. 🌴 مى فرمايد: «براى هر يک از خدمتگذارانت کار معينى قرار ده که او را در برابر آن مسئول بدانى، زيرا اين سبب مى شود آنها کارهاى تو را به يکديگر وا نگذارند (و از زير بار مسئوليت شانه تهى نکنند)»; (وَاجْعَلْ لِکُلِّ إِنْسَان مِنْ خَدَمِکَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَإِنَّهُ أَحْرَى أَلاَّ يَتَوَاکَلُوا(12) فِي خِدْمَتِکَ). از مهم ترين اصول مديريت است، زيرا بدون آن غالبا افراد در انتظار ديگران مى نشينند و مسئوليت ها را به گردن آنها مى اندازند و به هنگامى که کار زمين مى ماند در برابر مؤاخذه کارفرما به اين عذر متوسل مى شوند که ما گمان کرديم ديگران اين کار را انجام خواهند داد و اگر به ديگران گفته شود آنها هم همين عذر را مى آورند; ولى هنگامى که کارها و ها تقسيم شود هر کسى مى داند در برابر کار خود مسئول است و در انجام آن سعى و تلاش مى کند. اين توصيه نشان مى دهد که امام(عليه السلام) به اصول مديريت کاملا توجّه داشته و فرزندش را به آن توصيه مى کند. ↩️در زمان پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نيز در جنگ و غير جنگ اين امر نمايان بود که فردى را فرمانده ميمنه لشکر و فرد ديگرى را فرمانده ميسره و فرد سومى را در قلب سپاه قرار مى داد و مسئوليت ها را تعيين مى فرمود. براى جمع آورى زکات افراد خاصى مأموريت داشتند و براى کسب اطلاعات از وضع دشمنان افراد ديگرى مأموريت پيدا مى کردند و اداره امور بخش هاى کشور اسلام به افراد سپرده مى شد. ✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐 با تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و سال جدید  و نیز بهار قران و با آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون برای همه مخاطبان گرامی، از روز دوشنبه تا چهارشنبه، پستهای روزانه کانال ارسال نمیشود بامید خدا از روز 5 شنبه اول ماه مبارک رمضان، ارسال پستها مجددا انجام خواهد شد   💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسان  تلگرام، ایتا، گپ و بله :    @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت هفتادو هفت: اخرین قسمت را كن كه بال و پر و ريشه تواند. 🔶وَ أَكْرِمْ عَشِيرَتَكَ فَإِنَّهُمْ جَنَاحُكَ الَّذِي بِهِ تَطِيرُ وَ أَصْلُكَ الَّذِي إِلَيْهِ تَصِيرُ وَ يَدُكَ الَّتِي بِهَا تَصُولُ. اقوامت را احترام كن، زيرا آنان بال تواند كه با آن پرواز مى كنى، و ريشه تواند كه به آن باز مى گردى، و نيروى تواند كه به وسيله آنان به دشمن حمله مى برى. 🌴امام(عليه السلام) در اين جمله خويشاوندان را به سه چيز تشبيه کرده که هر کدام ناظر به مطلب خاصى است; تشبيه به و پر، اصل و و تشبيه به . ↩️تشبيه اوّل اشاره به پيشرفت و ترقى در سايه کمک هاى آنهاست و تشبيه دوم اشاره به عدم احساس تنهايى در برابر مشکلات و تشبيه سوم اشاره به مبارزه با دشمنان با کمک عشيره و خويشاوندان است. 👈در واقع همان گونه که اجتماع بزرگ انسان ها در سايه کمک هاى متقابل به پيشرفت هاى بى نظير نايل مى گردد اجتماع کوچک عشيره و خويشاوندان در دل اين اجتماع بزرگ نيز با تعاون بيشتر و همکارى نزديک تر به موفقيت هاى فوق العاده اى نايل مى گردد. حتى اقوام جاهلى نيز به اين حقيقت پى برده بودند و لذا پيوند با قبيله و جلب حمايت آنها در غلبه بر مشکلات در عصر جاهليّت عرب و ساير اعصار نيز با قوت تمام دنبال مى شد. 🔶 همه چيز خود را به بسپار و بهترين سرنوشت را از او بخواه اسْتَوْدِعِ اللَّهَ دِينَكَ وَ دُنْيَاكَ وَ اسْأَلْهُ خَيْرَ الْقَضَاءِ لَكَ فِي الْعَاجِلَةِ وَ الْآجِلَةِ وَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ؛ وَ السَّلَام. و را به خدا مى سپارم، و از او بهترين سرنوشت را براى تو در امروز و فردا و دنيا و آخرت درخواست مى كنم. و السّلام. 🌴سرانجام امام(عليه السلام) در آخرين بخش اين وصيّت نامه به فرزندش دو دستور مى دهد که همه چيز در آن دو جمع است; نخست مى فرمايد: «دين و دنيايت را نزد خدا به امانت بگذار»; سپس مى افزايد: «و از او بهترين مقدرات را براى امروز و فردا، دنيا و آخرتت بخواه و سلام بر تو» بديهى است هيچ کس بهتر از خدا نمى تواند دين و دنياى انسان را حفظ کند و هيچ کس بهتر از او نمى تواند بهترين مقدرات را براى دنيا و آخرت انسان تأمين کند. او سرچشمه همه خيرات و منبع تمام برکات است و هرکس هرچه دارد از او دارد همان گونه که در قرآن مى خوانيم: «(بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَديرٌ); تمام خوبيها به دست توست و تو بر هر چيزى توانايى».(16) ♦️شک نيست که هم دنياى انسان آفاتى دارد و هم دين انسان و البتّه آفات دين بيشتر است و اين آفات به قدرى زياد و متنوع است که غلبه بر آنها جز با استمداد از امکان پذير نيست. والسلام علیکم ورحمه وبرکاته ✒️شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها ✨ای مدبر شب و روز ✨ای گرداننده سال و حالت ها ✨بگردان حال ما را به نیکوترین حال 🎉سال نو مبارک🎉 با آرزوی سالی پر از موهبات الهی پر از شادی و تندرستی و عشق و برکت ... @quranpuyan
✨﷽✨ ✅ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ﴿۱۸۵﴾ بقره ✳ ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد (۱۸۵) 💐💐 با تبريك حلول ماه به مخاطبان گرامي برای حرکت در مسیر شناخت و تحقق با عمل به فرامین الهی در کانالِ باما همراه باشید .🌸🙏 ارسال پستهاي روزانه كانال 👇👇 1- بعد از اذان صبح: هر روز ماه رمضان با ترجمه و توضیح مختصر 2-ساعت 10: از جزء مربوط به روز 3- ساعت 13: از جزء مربوط به روز 4 -ساعت 19: در موضوع قران و رمضان 🌷🌷 کلیه علاقه‌مندان به زندگی طیبه قرآنی، را به حضور در گروه/کانال دعوت می کنیم. 💠 لینک گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 💠 لینک کانال تلگرام @zistequrani 💠 لینک گروه ايتا https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
༻🍃‌🌸🍃༺ 💫گروه تقرب در ایتا http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 💫گروههای تقرب در  https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g ࿐ 🍃═🌸━━┓    @taqarrob99   ┗━━🌸═🍃࿐
﷽🍃 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ [ايام روزه] ماه است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185 ✳✳ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان، قرآن برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند: بعد از اذان صبح : 1- ماه مبارك رمضان 2-فایل ترتیل و آیات جزء مربوط به روز 3- مفهومي و از مربوط به آن روز 👈👈 با توجه به استقبال خوب مخاطبان عزیز در سالهای قبل از نکات و پیامهای هر جزء، امسال نیز این برنامه ادامه خواهد یافت. 🌹🌹 همچنین بلطف الهی انشالله هر روز یک فایل کوتاه از یک یا دو پیام همان جزء هم ارسال خواهد شد. 4- ساعت ۱۱: پست از یکی از آیات جزء 5- ساعت18: و در کلام خدا و بزرگان 6-ساعت22: 💐 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ ✨ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🔸 خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده 🔸و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما 🔸و مرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز 🔸 و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان 🔸 و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز اول رمضان : جزء   (قسمت اول) جزء اول قرآن کریم شامل سوره و آیات ۱۴۱-۱ سوره میباشد. سوره حمد، نخستین سوره در قرآن کریم است که بخاطر مفاهیم والای آن، قرائتش در تمام نمازها ،لازم است. بخش مهمی از ایات سوره بقره درجزو اول،به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد. 🔹 مستقیم ، چیست؟ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {۶}ما را به راه راست هدايت فرما {۶} در آیات ۵-۱ سوره نام شایسته ذکر برای آغاز امور را الله دانست و عبادت و استعانت و هر حمدی را منحصر به او نمود (که واجد صفات والا و قدرت در دنیا و آخرت است).صراط مستقیم همان باور و عمل به آیات قبل یعنی "انحصار حمد و پرستش و استعانت از الله"است. این موضوع در سوره های دیگر قران هم تصریح شده است که صراط مستقیم همان پرستش انحصاری خداوند است. ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (مریم ۳۶) وان اعبدونی هذا صراط مستقیم (یس ۶۱) در ادامه سوره هم انسان، قرارگیری در این مسیر را به عنوان دعا و درخواست از خداوند مطرح مینماید. یعنی برای طی صراط مستقیم هم از خداوند استعانت می جوید. راهی که سرنوشت آن برخورداری از نعمت و در امان ماندن از غضب الله است. ✅ درس سوره حمد این است: قرارگرفتن در صراط مستقیم باور باین اصل است که تنها الله شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او) 🔹 چرا قرآن ؟ اولین آیات سوره بقره که دومین صفحه قرآن است،به معرفی این کتاب عظیم می پردازد: کتابِ هدایت در بسیاری دیگر از آیات نیز، خداوند قرآن را کتاب حاوی هدایت الهی، هدایت به راههای سلامت و هدایت به رشد و سعادت معرفی کرده است . پس قرآن،کتاب نجوم، طب، اقتصاد، و ... نیست و نباید از آن انتظار حل و پاسخگویی به مشکلاتی این چنین را داشته باشیم. 🔹 حق را با نیامیزید و لَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ: سوره البقرة آیه ۴۲ : و حق را با باطل نياميزيد! و حقيقت را با اينكه مي دانيد كتمان نكنيد! ۱- نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم ۲- وجدان و فطرت، بهترين گواه بر حقّ پوشى انسان است." تفسیر نور ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز اول رمضان : جزء   (قسمت دوم) 🔹 در سختی ها از و مدد بجویید وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ (۴۵) در مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید. استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود:در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مى‏سازد و به آدمى مى‏فهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 🔹 اول خودت، بعد دیگران أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون آیه ۴۴ آیا مردم را به نیكی دعوت می‌كنید، اما خودتان را فراموش می‌نمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ 🔹 به والدین و خویشان و مستمندان، دستور الهی در همه ادیان و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات بدهيد ..﴿۸۳﴾ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قران کریم ✅ روز اول رمضان : جزء   (قسمت سوم) 🔹 در انحصار آيينی خاص نيست. ۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. "ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺍﺩﻋﺎیی ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ : تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما. ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ. "تفسیر احسن الحدیث" 🔹 ، سرزمین امن و محل رجوع همه مردم خداوند در آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره بقره به ویژگیهای دیگری از شهر مکه و خانه خدا اشاره میکند: و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف‏ كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد. (۱۲۵) و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را شهرى امن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ‏ها روزى بخش. فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى‏ كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى‏ كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶) 🖌سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه نکات بیشتری از جزء اول، روی این متن ضربه بزنید کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره سیدکاظم فرهنگ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به کانال قران پویان مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء اول ♦️اول خودتان، بعد مردم ! أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون { بقره ۴۴} آیا مردم را به نیكی دعوت می‌كنید، اما خودتان را فراموش می‌نمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐درهای آسمان در رمضان باز می‌شود این ماه، ماه است. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش‏، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ. علت اینکه در روایات متعدده به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، می‏تواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هیچ‎گونه حجابی، خواسته اش به ربّ او می‎رسد و حتی مقبول هم واقع می‎شود.. 1⃣تمام در‎های آسمان - اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده - در اوّلین شب ماه رمضان، یعنی امشب، باز می‎شوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمی‎شوند. 2⃣آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است. است. ماه رمضان، خانۀ مهمانی خدا است بحارالأنوار، ج93، ص344- مستدرک‏الوسائل، ج7، ص422 2⃣وسائل ‏الشیعه، ج 10، ص313- بحارالأنوار، ج 93، ص 356 🖌حاج اقا مجتبی تهرانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا