eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و جملات علامه ✅ نكته اى بسيار ارزشمند عمل عمده در الى الله است , و هاى الهى بر اثر استقامت است , ان الذين قالوا ربنا الله👈 ثم استقاموا 👈 تتنزل عليهم الملائكه ألا تخافوا و لا تحزنوا و أبشروا بالجنة التى كنتم توعدون فصلت/۳۰ www.quranpuyan.com/yaf_postst1633_stqmt-dr-bdt.aspx
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره چهارصد و هفتادو شش تفسیر سوره قسمت سوم از جلد ششم کتاب ✅زلزله ی قیامت إِذا رُجَّتِ اَلْأَرْضُ رَجًّا. وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا. فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» . در قرآن مكرر مسأله ی ی زمین، تكان خوردن زمین، آنهم زلزله ای كه نه از قبیل این زلزله هایی باشد كه ما تا حالا دیده ایم [ذكر شده است. ] حركات شدید و عنیفی كه ما سراغ داریم، شدیدترینش زلزله هاست. دیگر از آن بیشتر را ما سراغ نداریم. 😶😶😶 تازه شدیدترین زلزله هایی هم كه در دنیا رخ می دهد، در قسمتی از زمین رخ می دهد كه آن هم باز شاید به آن اعماق زمین نمی رسد، قسمتی از قشر زمین تكانهایی می خورد كه ما احساس می كنیم. ولی در عالم قیامت، طبق آنچه كه از قرآن كریم استفاده می شود اصلاً مسأله یك نوع زیر و رو شدن و تكان و زلزله ای است كه نه فقط شامل زمین است بلكه تمام عالم یكسره می شود. 💫⭐💫⭐💫⭐💫⭐ 👈حالا این چگونه است خدا عالم است ولی به هر حال در قرآن هست: 🌼«یا أَیُّهَا اَلنّاسُ اِتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ شَیْ ءٌ عَظِیمٌ. یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی اَلنّاسَ سُكاری وَ ما هُمْ بِسُكاری وَ لكِنَّ عَذابَ اَللّهِ شَدِیدٌ» .🌼 ◀ قرآن خبر داده از یك زلزله ای كه اسمش را گذاشته «زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ» یعنی زلزله ی ؛ می فرماید: آن، بزرگ و عظیم است. آن روزی كه آن زلزله را ببینید، می بینید كه دیگر هیچ كس به فكر هیچ كس نیست. در مقام مَثَل- چون عواطف مادر خصوصاً برای طفل شیرخوار شدیدترین مرحله ی عطوفت است- در حدی است كه اگر مادرِ طفل شیرخواری آنجا وجود داشته باشد یادش می رود كه طفل شیرخواری دارد. ⬅- [سؤال نامفهوم ] هر دو وجهش را عرض كردم: یكی اینكه آیا اینكه می فرماید «قیامتِ واقع شده» از باب مستقبل محقَّق الوقوع است یا نه؟ بعلاوه آنهایی كه می گویند قیامتْ واقع شده، یعنی عالم قیامت الآن وجود دارد ولی برای ما كه هنوز وجود ندارد. در صدوق هست، وقتی كه [از معصوم ] سؤال می كنند آیا بهشت و جهنم مخلوق است یا مخلوق نیست؟ می فرماید بهشت و جهنم مخلوق است یعنی الآن هم وجود دارد، ولی الآن كه بهشت و جهنم وجود دارد آیا برای ما هم الآن وجود دارد یا برای ما در زمان بعد هست؟ 🔶عالم قیامت خودش وجود دارد، نه است كه بعد می خواهد حادث شود، ولی برای همه ی اشیاء عالم [در زمان بعد وجود دارد، ] چون حشر اختصاص به انسان ندارد، شامل همه چیز می شود؛ این زمین ما هم همین طور كه ما روزی می میریم و به قیامت می رسیم روزی می میرد و به می رسد. آن درخت و آن خورشید هم همین طور است. پس اینكه می گوییم [قیامت الآن ] وجود دارد، نه این است كه قیامتِ ما هم الآن وجود دارد؛ بلكه ما هر وقت كه مُردیم آنوقت وارد عالم قیامت می شویم و لهذا پیغمبر فرمود (ظاهراً حدیث نبوی است) : «مَنْ ماتَ قامَتْ قِیامَتُه» هر كسی كه بمیرد قیامتش بپا می شود. یك قیامت مستقل به آن معنا كه نیست؛ چون قیامتی وجود دارد، هر كسی كه می میرد به عالم قیامت خودش وارد می شود. كوهها چنان در هم كوبیده می شوند مثلاً مانند گندمی كه بخواهند تبدیل به آرد كنند و یا سنگهایی كه در كارخانه ها تبدیل به پودر می كنند. «وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا.😣😣 فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» این كوهها به صورت غبارهای پراكنده در می آید. 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🌹🍀 telegram.me/quranpuyan
♻♻ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قران،کتاب هدایت "قرآن حکیم مایه ی هدایت و رحمت نیکوکاران " آیه ۲ سوره قرآن را به لفظ حکیم توصیف کرده است. تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ مکارم: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﺎﺏ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ (ﻛﺘﺎﺑﻰ ﭘﺮﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ).(۲) آیه ۳سوره لقمان قرآن را مایه ی هدایت و رحمت برای نیکوکاران میشمارد. هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ انصاریان: ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ .(۳) در آیه دوم " ﻛﺘﺎﺏ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ" ﺣﻜﻴﻢ" ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭻ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺜﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺩﺭﺯﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻭﺻﻒ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ" ﺗﺎ ﺻﻔﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻭﺍﻗﻊ ﻭ ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺶ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻧﻘﻤﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﺍﺭﺩ. (تفسیر المیزان) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺘّﻘﻴﻦ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻟﻠﻤﺘّﻘﻴﻦ) ( ﺑﻘﺮﻩ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺑﺸﺮﻯ ﻟﻠﻤﺆﻣﻨﻴﻦ) ( ﻧﻤﻞ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ). ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻭ‌ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ.) ۱-ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﺤﻜﻴﻢ ﻫﺪﻯً) ۲- ﻗﺮﺁﻥ، ﻋﻴﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺼﺪﺭﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ( ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﻛﻠﺎم ﻭ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.) ) ۳- ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (تفسیر نور) سرکار خانم پرمایه yon.ir/rzNpZ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 🌹 راههای پیشگیری از : قسمت اول : ✳️ رواج خرافات در جامعه بیماری است، بیماری که واگیر و خطرناک است و همواره رشد آن جامعه را تهدید می کند. یکی از روشهای درمان جامعه خرافات زده، پیشگیری و تمهید از غلطیدن مردم به سمت افراد شیاد و کلاهبردار و نشان دادن عیب و آفت آن است.⬅️ نخستین مسئولیت متوجه اهل اندیشه و مصلحان جامعه و بویژه رهبران دینی است. نمی توان پذیرفت که دانایان نسبت به این بیماری خطرناک بی تفاوت باشند. شأن عالمان دین شأن پیامبران است که با غلو و خرافات مبارزه می کرده و سکوت را روا نمی شمردند. در این زمینه در روایات رسیده از با عنوان نفی بدعت ها، به این مسئولیت عالمان توجه داده شده است. زیرا بالابردن سطح دانش و آگاهی و توجه به عواقب سوء خرافات و غلو به روشهایی بر می گردد که به صورت بنیادی با این برخورد می شود. ✅ روش برخورد با خرافات و غلو : آیا قرآن روش و مجرای خاصی در مبارزه با خرافات دارد، و ويژگي‌هاي طرح درست عقايد و رفتارهای منطقی و معقول و زدودن باطل درقرآن چیست؟ 🔹در این زمینه قرآن کریم با روش پیشگیری، به مبارزه با عقاید سخیف از چند جهت گام برمی رود 1⃣ نهادینه شدن تفكردرعقاید . 2⃣ اندیشه . 3⃣ اهتمام به علم و . نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدایا ما با تضرع و زارى به درگاهت از تو خواستاریم دولتى گرامى را که به وسیله آن اسلام و مسلمین را عزت بخشى و نفاق و منافقین را منکوب سازى https://telegram.me/quranpuyan
گوینـد طرب به سـازِ تجـدید آمـد شـب رفـت و سـحر دمیـد و خورشـید آمد سلام صبحتان بخیر روزتان پرنشاط و پربرکت @quranpuyan
خدايا💎 بر محمد صلی الله علیه و آله و خاندانش درود فرست و ما را بياموز كه چگونه فضيلتِ اين ماه را بشناسيم و حرمتش را بزرگ بشماريم و از آنچه مَنعمان فرموده‌اي خودداري كنيم و ياري كن تا با نگه داشتن اعضا و جوارح خود از گناه ، و به كار گماشتن آنها در آنچه سبب خشنودي توست، روزهاي آن را روزه بداريم؛ آن سان كه به سخنان بيهوده گوش نسپاريم، و چشم خود را به سوي بازيچه‌ها ندوانيم، و به حرام‌ها دست نگشاييم، و به سوي ناشايسته‌ها قدم بر نداريم، و شكم‌هايمان جز آنچه تو حلال كرده‌اي در خود جمع نكند، و زبان‌مان جز آنچه تو فرموده‌اي، نگويد، و جز در آنچه ما را به ثواب تو نزديك مي‌سازد، خود را به زحمت نيندازيم. و جز آن كار كه ما را از عقاب تو حفظ مي‌كند، به كار ديگر نپردازيم. دعای ۴۴صحیفه ی سجادیه، دعای ورود به ماه رمضان
آیات و جملات ✳️ #"یاد خدا " شیوه برای غلبه و پیروزى بر هاى_شیطان در آیه ۲۰۱ سوره راه گریز از وسوسه شیطان و ، بیان شده است إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.] http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1557_-yd-khd---shywh-prhyzkhrn-bry-Glbh-w-pyrwz-br-wswsh-h-shyTn.aspx
تفسیر قرآن : ۱۷۱ سوره 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 یٰا أَهْلَ الْکِتٰابِ لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لاٰ تَقُولُوا عَلَی اللّٰهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّٰهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقٰاهٰا إِلیٰ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رُسُلِهِ وَ لاٰ تَقُولُوا ثَلاٰثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللّٰهُ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی الْأَرْضِ وَ کَفیٰ بِاللّٰهِ وَکِیلاً«۱۷۱» ای اهل کتاب! در دین خود نکنید و جز حقّ، به خداوند نسبتی ندهید. همانا مسیح، عیسی پسر مریم، فرستاده ی خداوند و کلمه ی اوست که به مریم القا نمود و روحی است از جانب او. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث قائل نشوید. (از این حرف) دست بردارید که به نفع شماست. جز این نیست که اللّه خدایی است یکتا، و از اینکه فرزندی داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خدا برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است. 👈نکته ها: «کَلِمَةُ اللّٰهِ» به انبیا و اولیا گفته می‌شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبی است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات»ما کلمات کامل الهی هستیم. شاید هم مراد از کلمه، همان جمله ی «کُنْ فَیَکُونُ» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنانکه در جای دیگر، خداوند آفرینش عیسی علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و می‌فرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِیسیٰ عِنْدَ اللّٰهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ قٰالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» از امام صادق علیه السلام درباره ی «رُوحٌ مِنْهُ» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسی علیهما السلام قرار داد. مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خدای پدر، مسیح را خدای پسر و جبرئیل را واسطه ی این دو خدا می‌دانند، که نوعی کفر است. قرآن هم می‌فرماید: «لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قٰالُوا إِنَّ اللّٰهَ ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ» آنانکه خدا را یکی از خدایان سه گانه می‌دانند، کافرند. البتّه گروهی از آنان نیز حضرت مریم را به جای جبرئیل، یکی از خدایان سه گانه می‌دانند که قرآن در این باره می‌فرماید: «یٰا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنّٰاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلٰهَیْنِ مِنْ دُونِ اللّٰهِ» ای عیسی! آیا تو به مردم گفته ای که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟ در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند. اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر. در قرآن ۱۷ بار، عیسی به مریم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفی کند. در اناجیل هم از او به عنوان فرستاده خدا یاد شده، نه خدا. در اناجیل، حضرت عیسی علیه السلام ۸۰ بار خود را بنده و رسول خدا معرّفی کرده است. 👈پیام ها: ۱.غلوّ نشانه ی تعصّب نابجا است و در همه ی ادیان ممنوع می‌باشد. یهود، «عُزیر»را فرزند خدا می‌دانستند و مسیحیان«عیسی»را. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» ۲.یکی از آفات ادیان آسمانی، غلوّ درباره رهبران دینی است. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 👈۳.میانه روی و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیای خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 👈۴. کردن درباره ی انسان ها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاٰ تَقُولُوا عَلَی اللّٰهِ إِلاَّ الْحَقَّ» ۵.در قرآن و انجیل واقعی، حضرت عیسی پیامبر خدا معرفی شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّٰهِ» ۶-آفرینش غیر طبیعی عیسی، آیه و نشانه ی خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانه ی معناست. «کَلِمَتُهُ أَلْقٰاهٰا» ۷.عیسی جزیی از خدا نیست، بلکه پرتوی از قدرت حیات بخش الهی است. «رُوحٌ مِنْهُ» ۸.قرآن، بیانگر عقیده صحیح ونافی عقاید باطل است. لاٰ تَغْلُوا... لاٰ تَقُولُوا ثَلاٰثَةٌ... ۹.خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ» (تعبیراتی چون ثاراللّه، یداللّه، کلمةاللّه که در متون دینی آمده، تعبیرات مجازی است) ۱۰.خدایی که آسمان‌ها ملک اوست، چه نیازی به فرزند و شریک دارد؟ «سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ» ۱۱.هر چیزی از خداست، پس باید بنده ی او بود و تنها به او توکّل کرد. «لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی الْأَرْضِ وَ کَفیٰ بِاللّٰهِ وَکِیلاً» 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
♻♻ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان پرسش وپاسخ در سوره 💫✨إنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ آيه( 4) 💥ترجمه : هيچ کس نيست مگر اينکه نگاهبانى بر او [گماشته شده‌] است ❓سئوال: منظور از حافظ در اين آيه چيست؟ پاسخ اول: 💢منظور از حافظ هم می تواند بنابه ایات متعدد در سوره های متفاوت خداوند و فرشتگان باشند این مراقبت را درجایی خداوند به خودش نسبت میدهد در جایی به فرشتگان 💢ضمیر انه به خدا برميگردد اماموثر اصلی خود ذات اقدس خداوند هست ولی از آنجا که خداوند اوامرش را از طریق اسباب انجام می دهد 💢 حفاظت را گاه مستقیم به خودشان وگاه به این اسباب نسبت می دهند خانم انصاري پاسخ دوم : 💢پاسخ دوم: اﻥْ ﻛُﻞﱡﱡ ﻧَﻔْﺲٍ ﻟَﻤﱠﱠﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ ﺣﺎﻓِﻆٌ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ «ﻟﻤﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﺍﻟﺎ» ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﻔﺲ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺷﺨﺺ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ. ﻳﻌﻨﻰ: ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺣﺎﻓﻈﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺣﺎﻓﻆ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻔﺨﻴﻢ ﺍﺳﺖ. تفسير احسن الحديث yon.ir/qp3921 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه رَبَّنا اَذِقْنی حَلاوَةَ المَغفِرَةِ خدایا؛ شیرینی آمرزش را به من بچشان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
عجب معجزه‌ای دارد نفس صبحدم زیرسایبان رحمت خدا بایست! و مهربانی را نفس بکش الهی دلتون سرشار از آرامش روزتون پرازبرکت و رحمت سلام صبحتون بخیر و زیبا .. @quranpuyan
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 پروردگارا ❤️ ما را توفيق ده تا به نيكى و بخشش ، صله رحم كنيم و به احسان و عطا ،همسايگان را بنوازيم و اموال خود را از حقوق مردم پاك سازيم و به بيرون كردن زكات طاهر كنيم و با هر كس از ما بريده است آشتى كنيم و از هر كس به ما ستم كرده از مقتضاى انصاف در نگذريم و با دشمن دوست گرديم ، مگر دشمنى كه در راه تو و براى رضاى تو با او دشمنيم ، كه با او دوست نشويم و با او دل پاك نداريم. وآن قدر از اعمال پاك پيش تو آريم كه ما را از گناه پاك كنى! 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِىَ فِيكَ وَ لَكَ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِى لا نُوَالِيهِ، وَ الْحِزْبُ الَّذِى لا نُصَافِيهِ.  وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ صحیفه سجادیه دعای ۴۴، دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌺🍃🌺🍃🌺
آیات و جملات ✅ خدا برای شما آسانی می خواهد نه سختی در آیه ۱۸۵ سوره بقره که خداوندافراد مریض و مسافر را روزه گرفتن در ماه رمضان معاف کرده و خواسته که قضای آنرا در ایام دیگر سال بگیرند تا یک ماه تکمیل شود ،به یک حکم کلی اشاره کرده است: يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ خرمشاهی: [ايام روزه] ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، پس هركس از شما كه در آغاز ماه حاضر [مقيم] بود بر اوست كه روزه بگيرد و هركس بيمار يا در سفر بود، بايد تعدادى از روزهاى ديگر [روزه بدارد]، خداوند براى شما آسانى مى خواهد و دشوارى نمى خواهد، تا سرانجام شمار [روزهاى روزه] را كامل كنيد و خداوند را براى آنكه رهنمونيتان كرده است تكبير بگوييد و باشد كه سپاسگزار باشيد. اقای دکتر میر باقری این نظر را داشتند که جمله اول "برای شما اسانی می خواهد"ارتباط با معاف شدن افراد مریض ومسافر از روزه گرفتن دارد و جمله دوم"برای شما سختی نمی خواهد"به گرفتن قضای این روزه در ایام دیگر سال اشاره دارد تا به سختی نیفتید. https://goo.gl/9ytfw2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به لطف خدا ماه رمضان امسال،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران در بخش رسانه هاي ديجيتال داراي غرفه خواهد بود و محصولات و خومات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. زمان:29 اردي بهشت تا 14 خرداد ساعت:17 تا 24 مكان:مصلاي تهران براي اهداي كمكهاي مالي خود در برپايي و اداره غرفه قرآن پويان درنمايشگاه ميتوانيد از لينك زيراقدام نماييد. http://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
:تدبر و پرسش و پاسخ در ایات سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان 1⃣طارق چيست؟ 🔺 پاسخ اول "«طارِق» زننده دربهاى بسته در شباهنگام است كه آنجا نجم ثاقب يعنى ستاره سوراخ كننده يعنى نيزه اى است آتشين كه شياطين متجاوز بملاء اعلى را هدف قرار مى دهند، كه خود نگهبانان آسمان وحى اند. اينها از جمله نگهبانان آسمانيد. و براى عقلاى زمينى و آسمانى هم نگهبانانى هستند كه هم آنان را تحت الحفظ دارند (6:61) و هم اعمالشان را نگهبانند. 📚تفسیر فرقان 🔺پاسخ دوم: 🔰دانشمندان ستارگانی را در آسمان یافته اند که به نام «ستاره های آبی رنگ» نام گذاری شده اند. 👈این ستارگان آبی رنگ در فاصله میلیون ها سال نوری از زمین قرار دارند ولی قدرت نور رسانی آن ها میلیون ها برابر بیشتر از نور خورشید است به طوری که اگر خورشید در این مسافت از ما قرار داشت، هرگز نورش به ما نمی رسید 💢اما شدت نور این ستارگان آبی رنگ آن قدر زیاد است که توانسته اند این فواصل مکانی را در نوردیده و به زمین برسند و با وجود غبارهای فضایی که مانع رسیدن نور میلیون ها ستاره دیگر هستند، ستارگان آبی رنگ می توانند نور خود را به ما برسانند ‼اما مطلب شگفت انگیزتر این است که این ستارگان، فرکانس هایی از نور به زمین می فرستند که گویا جوّ زمین را می کوبند به طوری که با استفاده از ابزارهای خاص فضایی می توان حتی صدای کوبیدن نور این ستارگان به جو را شنید. بنابراین دانشمندان علم ستاره شناسی، این ستارگان را ✨«ستارگان کوبنده»✨ نیز نام گذاری کرده اند ؛ زیرا پوشش جوّی کره زمین را به وضوح می کوبند. 💫🌿قرآن کریم در آیات ابتدایی سوره طارق درباره ستارگان اینچنین می فرماید: 💫🌟 «وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ» در اینجا خداوند به «طارق» یعنی کوبنده قسم یاد می کند و می پرسد آیا می دانی طارق چیست؟ و در ادامه، خود پاسخ می دهد که طارق همان ستاره فروزان است. 2⃣:منظور از والسماء ذات الرجعيست؟ در رابطه با آيه ١١و١٢ مي توان گفت : "والسماءذات الرجع قسم به آسمان باز گرداننده " 👌اشاره به چرخه آب در طبيعت دارد آب موجود در درياها و رودخانه ها و بركه ها با دريافت انرژي خورشيد بخار مي شود و به آسمان ميرود و به صورت ابر در مي آيد و سپس در اثر تغيير ات دما و فشارو عوامل ديگر در ابر ها اين بخارات مجدداً به قطرات آب تبديل شده و به صورت باران بر زمين ميريزد 💢پس آسمان بازگرداننده است . ❗در مورد آيه ١٢"والارض ذات الصدع و قسم به زمين شكاف بردارنده " اشاره به شكافته شدن زمين به هنگام روييدن دانه است 🔖دانشمندان محاسبه كرده اند كه انرژيي كه از شكافته شدن هر دانه در زمين ايجاد مي شود در مقياس خودش بسيار زياد است كه اگر در مقياس بزرگتر ببريم شايد بيشتر انرژي حاصل از انفجار بمب باشد خانم پاكپور جهت مطالعه توضيحات و نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد http://yon.ir/qp3921 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan
Shohre Shahruzi: 💢شب اول رمضان بر شما مبارک💢 👌از جمله آداب این شب ان است که: زمانی که ماه مبارک رمضان مشاهده شد رو به قبله كند و دستها را به آسمان بلند كند و خطاب كند هلال را و بگويد: ◀️ رَبِّكُم وَرَبُّكَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمينَ اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَيْنا بِالاْمْن پروردگار من و پروردگار تو خدا پروردگار جهانيان است خدايا اين ماه را بر ما نو كن با امنيت ◀️ وَالاِْيمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاِْسْلامِ وَالْمُسارَعَةِ اِلى ما تُحِبُّ وَتَرْضى و ايمان و سلامتى و اسلام و پيشى گرفتن بدانچه تو دوست دارى و خوشنود شوى ◀️ اَللّهُمَّ بارِكَ لَنا فى شَهْرِنا هذا وَارْزُقْنا خَيْرَهُ وَعَوْنَهُ خدايا بركت ده به ما در اين ماه و خير و خوبى و كمك آن را روزى ما كن ◀️ وَاصْرِفْ عَنّا ضُرَّهُ وَشَرَّهُ وَبَلاَّئَهُ وَ فِتْنَتَهُ و بگردان از ما زيان اين ماه و شر و بلا و فتنه اش را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره چهارصد و هفتاد و هشت تفسیر سوره قسمت چهارم از جلد ششم کتاب ✅سه دسته مردم در قیامت بخش اول وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً» و شما سه صنفْ مردم خواهید بود، و شما مردم به سه دسته تقسیم خواهید شد كه دو دسته ی شما اهل نجاتند و یك دسته اهل هلاك «فَأَصْحابُ اَلْمَیْمَنَةِ ما أَصْحابُ اَلْمَیْمَنَةِ. وَ أَصْحابُ اَلْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ اَلْمَشْئَمَةِ. وَ اَلسّابِقُونَ اَلسّابِقُونَ » آن سه نوع و سه به این شكل است: گروهی اصحاب میمنه هستند. میمنه به دو معناست: یكی به معنای یمین است، راست در مقابل چپ. در آیات بعد خواهد آمد: «اَصْحابُ الْیَمینِ. . . وَ اَصْحابُ الشِّمال. . . » دست راستی ها و دست چپی ها. اصطلاح «دست و دست » در زمان ما پیدا شده ولی البته اینها به مقصود دیگر و اصطلاح دیگری است. اصطلاح قرآن هزار و دویست سال قبل از این اصطلاح پیدا شده است. بعد در آن آیه ببینیم كه به چه عنایت «اَصْحابُ الْیَمینِ وَ اَصْحابُ الشِّمال» می گویند، دست راستی ها و دست چپی ها، یاران راست و یاران چپ. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 اصطلاح جدید كه می گویند «دست راستی و دست چپی» اصطلاح رایجی است كه از زمان هگل فیلسوف معروف آلمانی كه از بزرگان فلاسفه ی غرب و دنیا شمرده می شود رایج شده است. هگل شاگردهای زیادی داشته و می گویند روی كرسی تدریسش كه می نشست شاگردانش معمولاً جاهای مشخصی داشتند، یك عده در دست راست كرسی اش می نشستند و یك عده در دست چپ. از نظر فكر هم دست راستی ها با دست چپی ها متفاوت بودند یعنی افكار دست راستی ها افكار معتدلتری بود و افكار دست چپی ها افكار تندتری. 👈دست راستی ها محافظه كارانه فكر می كردند و دست چپی ها انقلابی و تند. كم كم این، اصطلاح شد: دست راستی ها و دست چپی ها. بعد در غیر شاگردهای هگل هم در هر جامعه ای هر گروهی را كه نسبتاً محافظه كارانه فكر كند «دست راستی» گفتند و هر گروهی را كه انقلابی و تند فكر كند «دست چپی» . امروز به سرمایه دارها چون روش سیاسی شان روش محافظه كارانه است می گویند «دست راستی ها» ، به كمونیستها كه روششان روش انقلابی است می گویند «دست چپی ها» . 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ولی عرض كردیم اصطلاح قرآن هزار و دویست سال قبل از این پیدا شده. قرآن اصحاب را اهل می داند و اصحاب را اهل شقاوت و گروه دیگری را اختصاصاً ذكر می كند كه آنها را « » (پیشی گیرندگان) می نامد و آنها هم اهل سعادتند و مقامشان از اصحاب الیمین هم خیلی بالاتر است. 👈در عین حال قرآن برای همه ی اینها عظمت قائل است یعنی اگر سابقین بر اصحاب میمنه تقدم دارند خیال نكنید خود اصحاب المیمنه وضعشان وضع كوچكی است. اول به یك صورت تعظیم و تبجیل دارد: «فَأَصْحابُ اَلْمَیْمَنَةِ» یك دسته اصحاب المیمنه هستند «ما أَصْحابُ اَلْمَیْمَنَةِ» چی هست اصحاب المیمنة یعنی چه می دانی چی هست؟ البته بعد خود قرآن مقداری از سعادتهای آنها را تشریح می كند ولی مقدمتاً می گوید أَصْحابُ اَلْمَیْمَنَةِ* و چیست اصحاب میمنه وَ أَصْحابُ اَلْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ اَلْمَشْئَمَةِ. ◀️گفتیم كه «میمنه» به دو معنی است. یكی به معنی راست است در مقابل چپ. یكی هم به معنای همین میمنتی كه امروز می گوییم یعنی و بركت و خیر، كه [اصحاب میمنه ] در واقع می شود اصحاب خیر و یمن، و اصحاب مشئمه بر عكس، یعنی اصحاب شُؤم، اصحاب شئامت، شومها. در واقع این جور می شود: اصحاب میمنت: میمونها، باسعادتها؛ اصحاب مشئمه: شومها، بدبختها. «و اصحاب مشئمه و چیست اصحاب مشئمه؟ » یعنی كار اینها هم خیلی بزرگ و عظیم است. درباره ی این دو گروه فرمود: «اصحاب میمنه، چیست اصحاب میمنه؟ اصحاب مشئمه، چیست اصحاب مشئمه؟ » ؛ به «سابقون» كه می رسد حتی كلمه ی «چیست» را هم بر می دارد: ✨✨✨✨✨✨ «وَ السّابِقونَ السّابِقون» اما پیشی گیرندگان همان پیشی گیرندگان اند، یعنی كافی است كه ما درباره شان بگوییم «پیشی گیرندگان» . اول این سه دسته را ذكر [می كند و بعد مطالبی ]  درباره ی نعیمهای سابقین و نعیمهای اهل میمنت و عذابهای اهل مشئمت- كه بعد هم از اهل مشئمه به «اصحاب الشمال» تعبیر می شود- بیان می فرماید. اینجا چون تقسیمِ سه گانه شده است نه دو گانه، قهراً یك عنایتی در آن هست. این سؤال مطرح است كه چرا قرآن تقسیم را دوگانه نكرد؟ در بعضی جاهای دیگر تقسیمْ دوگانه شده، مسلّم اینجا هم اگر تقسیمْ دوگانه می شد صحیح بود ولی چون سه گانه شده است معلوم می شود یك عنایت خاصی به اینها هست. ادامه دارد... 🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸 https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن https://telegram.me/quranpuyan
سحر چون خسرو خاور علم بر کوهساران زد به دست مرحمت یارم در امیدواران زد چو پیش صبح روشن شد که حال مهر گردون چیست برآمد خنده‌ای خوش بر غرور کامگاران زد سلام‌ صبحتان بخیر روزتان پربرکت @quranpuyan
🌿💫🌿💫🌿💫 خدايا✨ اين ماه را از عبادت ما سرشار كن، و اوقات آن را به طاعت ما آراسته گردان، و روزهاى ما را به روزه يارى كن، و شب به نماز و زارى و لابه و نياز و خوارى پيش تو، اعانت فرما چنان كه روز گواه بر غفلت ما نباشد، و هيچ شب شاهد تقصير ما نگردد. ✨خدايا! ما را در ساير ماهها و روزها ، تا عمر داريم بدين كارها موفق دار و ما را از بندگان شايسته خود گردان كه بهشت برين را به ميراث مى برند و جاودان در آن باشند، و از آنها كه هر چه دارند در راه خدا مى دهند و دلهاشان ترسان است كه سوى خدا باز مى گردند و از آنها كه در نيكى مى شتابند و بدان پيشى مى گيرند. ✨✨✨✨✨✨✨ اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ، وَ أَعِنَّا فِى نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ، وَ فِى لَيْلِهِ عَلَى الصَّلاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ، وَ لا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ. اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِى سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ، وَ مِنَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِى الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ. دعای ۴۴صحیفه ی سجادیه دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌿💫🌿💫🌿💫
✨💠 روز ماه رمضان💠✨ « اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. » 🔸خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده 🔹واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما 🔸ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز 🔹و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان 🔸و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران https://telegram.me/quranpuyan
آیات و جملات ✳️ وَ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ (٩٠) مکارم شیرازی : و از خدای خود طلبید و به درگاهش توبه و انابه کنید که خدای من بسیار مهربان و دوستدار بندگان است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: إذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبَ الْعَذَابَ. هنگامیکه شب جمعه و روز جمعه ماه رمضان می رسد، خداوند در هر ساعت از این ایّام، یک میلیون بنده را از آتش جهنم آزاد می کند که همه آنها مستوجب عذاب می باشند. 💠 شاید فقط یک کافی باشد تا ما هم مورد خدا قرار گیریم... 📕 بحارالأنوار، ج96، ص339-338 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1635_stGfr.aspx
⭕️ و از هر جزء قران کریم ✅ روز اول رمضان:جزء 🔶پنج ویژگی نجات‌بخش در 🔹فراز اول: ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(۴-۱ بقره) تنها هستند که از قرآن بهره می برند در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند. پنج ویژگی نجات بخش در آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) 🔹فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (۴۵- بقره) در سختی ها و مشکلات زندگی از و نماز مدد بگیرید استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 🔹فراز سوم تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما بخش مهمی از ایات جزو اول،به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد بخشی نیز به منازعات بین یهود و نصارا اختصاص دارد.ازجمله ایات ۱۱۱-۱۱۳ ۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ۱۱۳- ﻳﻬﻮﺩﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺳﺨﻨﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ سه ﺁﻳﻪ، ﺩﻭ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻜﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻴﺠﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﻬﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺧﺮﻯ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺭﻭﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ. آیه ۱۱۳ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﻟﺠﺎﺟﺖ ﺑﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻳﻬﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻳﺪ. ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﻤﺪﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺣﻖ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻳﺪ. جهت مطالعه ادامه نکات جزء اول میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm6431_nkht-khlydy-z-jz-wl--qrn-khrym.aspx#post6431 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛