eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 34 تا 40 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم می‌كند 💠‏الَّذِينَ يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ (۳۵/غافر) 🌱‏كسانی كه درباره‌ی آيات خداوند به ستيز و مجادله می‌پردازند، بدون آن كه هيچ دليلی برايشان آمده باشد، (اين كار) نزد خداوند و نزد كسانی كه ايمان آورده‌اند خشم بزرگی را به دنبال دارد. اين گونه، خدا بر دل هر متكبّر جبّاری مُهر می‌نهد. ‏🔹جدال از سر جهل و بی‌فكری و بی‌دليلی، سبب ترديد و تشكيك و محروم شدن از هدايت الهی می‌گردد. «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ الَّذِينَ يُجادِلُونَ» ‏🔹جدال نيز شيوه و اخلاق مخصوص به خود دارد و جدال بی دليل مردود است. يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ‌ ... 🔹انبيا دلايل روشن دارند، «جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ» ولی مخالفان دليل ندارند. «بِغَيْرِ سُلْطانٍ» ‏🔹دليل وبرهان موجب نوعی سلطه وحكومت بر ديگران می‌شود. «بِغَيْرِ سُلْطانٍ» ‏🔹ستيزه گران بی دليل، از محبوبيّت نزد خدا و مردم، محروم هستند. «مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏🔹قهر خداوند، قانونمند است. «كَذلِكَ» ‏🔹تكبّر نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم می‌كند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» ‏🔹در نظامی كه حاكمش فرعونِ متكبّر و جبّار است، در ارشاد مردم بايد كلماتی آورده شود كه آنان مصداقش را پيدا كنند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» ‏🔹دليل انكار رسالتِ حضرت موسی (كه در آيه‌ی قبل آمده بود) به خاطر روحيه‌ی تكبّر بود. «مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» ‏🔹مؤمنان بايد در برابر ستيزه جويان و مجادله گران بی منطق موضع‌گيری كنند و از آنان برائت جويند و خشم خودشان را اعلام نمايند. يُجادِلُونَ‌ ... بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ كَبُرَ مَقْتاً ... عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه معامله ای از این !! 💠يا قَوْمِ إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ (۳۹) مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ (۴۰) 🌱ای قوم من، این زندگی دنیا، فقط بهره‌مندیِ (کوتاهی)ست (که به‌سرعت پایان می‌پذیرد)، و آخرت است که سرایِ اقامتِ (جاودان) است؛ (۳۹) هر کس مرتکب کار بدی شود، فقط همانند آن کیفر می‌شود، و کسانی که کار شایسته‌ای بکنند ـ چه مرد و چه زن ـ و این در حالی باشد که ایمان داشته باشند، اینان‌اند که داخل بهشت می‌شوند و در آنجا بی‌پایان روزی داده می‌شوند؛ (۴۰) غافر [۳۹-۴۰] 🔷مساله تنها فانی بودن اين دنيا و باقی بودن سرای آخرت نيست، مساله مهم مساله حساب و جزاست:" هر كس عمل بدی انجام دهد فقط به اندازه آن به او كيفر داده می‌شود، اما كسی كه عمل صالحی انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالی كه مؤمن باشد وارد بهشت می‌شود و روزی بيحسابی به او داده خواهد شد" (مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزی‌ إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ‌). 🔷‏او در اين سخنان حساب شده‌اش از يك سو اشاره به عدالت خداوند در مورد مجرمان می‌كند كه تنها به مقدار جرمشان جريمه می‌شوند. ‏و از سوی ديگر اشاره به فضل بی‌انتهای او كه در مقابل يك عمل صالح پاداش بيحساب به مؤمنان داده می‌شود و هيچگونه موازنه‌ای در آن رعايت نخواهد شد، پاداشی كه هيچ چشمی نديده و هيچ گوشی نشنيده و حتی به فكر انسانی خطور نكرده است. ‏و از سوی سوم لزوم توام بودن ايمان و عمل صالح را ياد آور می‌شود. ‏و از سوی چهارم مساوات مرد و زن در پيشگاه خداوند و در ارزشهای انسانی. 👌‏به هر حال او با اين سخن كوتاه خود اين واقعيت را بيان می‌كند كه متاع اين جهان گرچه ناچيز است و ناپايدار، ولی می‌تواند وسيله رسيدن به پاداش بيحساب گردد، چه معامله‌ای از اين پرسودتر؟! 👈ضمنا تعبير به" مثلها" اشاره به اين است كه مجازاتهای عالم ديگر شبيه همان كاری است كه انسان در اين دنيا انجام داده است، شباهتی كامل و تمام عيار. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۲-۵۸ سوره یوسف بخش آخر ارْجِعُواْ إِلَى أَبِيكُمْ فَقُولُواْ يَا أَبَانَا إِنَّ ابْنَكَ سَرَقَ وَمَا شَهِدْنَا إِلاَّ بِمَا عَلِمْنَا وَمَا كُنَّا لِلْغَيْبِ حَافِظِينَ {81} پيش پدرتان بازگرديد و بگوييد اى پدر پسرت دزدى كرده و ما جز آنچه مى‏دانيم گواهى نمى‏دهيم و ما نگهبان غيب (حادثه ای که از آن مطلع نبودیم) نبوديم {81} وَاسْأَلِ الْقَرْيَةَ الَّتِي كُنَّا فِيهَا وَالْعِيْرَ الَّتِي أَقْبَلْنَا فِيهَا وَإِنَّا لَصَادِقُونَ {82} و از [مردم] شهرى كه در آن بوديم و كاروانى كه در ميان آن آمديم جويا شو و ما قطعا راست مى‏گوييم {82} قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اللّهُ أَن يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ {83} [يعقوب] گفت [چنين نيست] بلكه نفس شما امرى [نادرست] را براى شما آراسته است پس [صبر من] صبرى نيكوست اميد كه خدا همه آنان را به سوى من [باز] آورد كه او داناى حكيم است {83} وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ {84} و از آنان روى گردانيد و گفت اى دريغ بر يوسف و در حالى كه اندوه خود را فرو مى‏خورد چشمانش از اندوه سپيد شد {84} قَالُواْ تَالله تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ{85} [پسران او] گفتند به خدا سوگند كه پيوسته يوسف را ياد مى‏كنى تا بيمار شوى يا هلاك گردى {85} قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ {86} گفت من شكايت غم و اندوه خود را پيش خدا مى‏برم و از [عنايت] خدا چيزى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد {86} يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ {87} اى پسران من برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت‏خدا نوميد مباشيد زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت‏خدا نوميد نمى‏شود {87} فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَيْهِ قَالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَآ إِنَّ اللّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ {88} پس چون [برادران] بر او وارد شدند گفتند اى عزيز به ما و خانواده ما آسيب رسيده است و سرمايه‏اى ناچيز آورده‏ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه‏دهندگان را پاداش مى‏دهد {88} قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسُفَ وَأَخِيهِ إِذْ أَنتُمْ جَاهِلُونَ {89} گفت آيا دانستيد وقتى كه نادان بوديد با يوسف و برادرش چه كرديد {89} قَالُواْ أَإِنَّكَ لَأَنتَ يُوسُفُ قَالَ أَنَاْ يُوسُفُ وَهَـذَا أَخِي قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ {90} گفتند آيا تو خود يوسفى گفت [آرى] من يوسفم و اين برادر من است به راستى خدا بر ما منت نهاده است بى‏گمان هر كه تقوا و صبر پيشه كند خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمى‏كند {90} قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللّهُ عَلَيْنَا وَإِن كُنَّا لَخَاطِئِينَ {91} گفتند به خدا سوگند كه واقعا خدا تو را بر ما برترى داده است و ما خطاكار بوديم {91} قَالَ لاَ تَثْرَيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ {92} [يوسف] گفت امروز بر شما سرزنشى نيست‏خدا شما را مى‏آمرزد و او مهربانترين مهربانان است {92} ♻️عصاره فراز ایات ۹۲-۵۸ : تدبیر و ترتیب دادن اقدامات متعدد خدا بمنظور تحقق مواجهه دوباره برادران با یوسف در حالت شکوه و برتری یوسف و اعتراف انها به خطایشان .چرا که خدا پاداش اهل تقوا و صبر را ضایع نمی کند. ✅ نکات : -جملات مهم و معروف "لا تیاسوا من روح الله" و "من یتق و یصبر فان الله لایضیع اجر المحسنین" در این فراز قرار دارد. - بیشترین تکرار افعال مرتبط با یاس در این سوره ۴ بار (استیاسو،لا تیاسوا، لاییاس، استیاس ) -علیه (الله) فلیتوکل المتوکلون ۳ بار در قران بکار رفته سوره های یوسف زمر ابراهیم -صبر جمیل دو بار قرآن بکار رفته که هر دو در سوره یوسف است. یکبار هم در سوره معارج خطاب به پیامبر صبرا جمیلا استفاده شده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻♻شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قرآن را تجربه كنيد 🛑نظرات قران پژوهان و مفسران پیرامون مزاياي قسمت سوم: ♻" اولین توصیه در باب تفسیر قرآن این است که قرآن به ترتیب نزول خوانده شود. اگر به ترتیب نزول خوانده شود و به¬طور توأمان حاصل می¬شود. گاه در قرآن در سوره اي به موضوعي به اجمال اشاره شده سپس در سوره های بعدی تفصیل و توضیح آن داده میشود، و مگر تفسیر غیر از توضیح و معنی کردن است؟ اما خواندن به ترتیب رایج این خاصیت را ندارد و خواننده لذت نمی برد و ضمناً به سهولت نمیفهمد و... بی اغراق، رعایت ترتیب نزول درتفسیر قرآن بیش از 50٪ کار را آسان میکند. میگویند «تعرف الاشیاء باضدادها» یعنی چیزها را از روی ضدّ آنها می¬توان شناخت، و ما از این باب می¬گوئیم که عدم رعایت ترتیب نزول دو نوع ضرر دارد. یک نوع ضرر عینی و یک نوع ضرر عدم¬النفع." 🖋از كتاب اموزش روش تفسير مرحوم مهندس جمال ♻تفسیر «فهم القرآن الحکیم» اثر محمد عابد بر اساس ترتیب سوره های قرآن تاليف شده است. محمد جابری درباره اهمیت تفسیر بر اساس ترتیب نزول سوره ها می‌نویسد: «از انس و الفت دائمی با تفاسیر قرآن به ضرورت تهیه تفسیری که از تفاسیر قرآن بهره برده باشد و استوار بر انجام گرفته باشد رسیدم.» جابری بحث نزول سوره را بسیار پراهمیت می بیند و دانستن ترتیب نزول را در فهم قرآن بسیار تأثیر گذار می خواند . 🖋 از مقاله تفسیر «فهم القرآن الحکیم» در نگاهی گذرا، محمّد بهرامى 🟠🟠 بامید خدا از روز شنبه 9 اردیبهشت مطالعه قران در گروه تقرب را 💢💢 آغاز می کنیم. 🌸🌸🌸حضور همه علاقمندان به مطالعه يك صفحه از قران در روز با ترجمه و نكات تفسيري مايه خوشحالي است. https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢