eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
701 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ را با دفع كن! 💠وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (۳۴/فصلت) 🌱‏و نيكی با بدی يكسان نيست؛ (بدی ديگران را) با شيوه‌ی بهتر (كه نيكی است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم می‌شود (و عداوتش نسبت به تو تمام می‌شود). 🔹يكی از راههای دعوت الی اللّه آن است كه تنش زدايی نماييم و بدی ديگران را با نيكی دفع كنيم. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّـهِ‌ ... ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ ‏🔹 فكر نكنيد مرور زمان مسايل را كهنه می‌كند و همه چيز فراموش می‌شود. ‏(برخوردهای مثبت و منفی هرگز يكسان نيست، و آثار آن در عمق روح افراد باقی می‌ماند. «لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ» ‏🔹 يك نمونه‌ی عملی دعوت به سوی خدا (كه در آيه‌ی قبل آمده بود) دفع بدی‌های مردم با برخوردهای خوب است. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» ‏🔹 در برخورد با مخالفان، اخلاق نيك كافی نيست، تهاجم اخلاقی لازم است‌ «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (دفع بدی‌های دشمن با روش نيكو كافی نيست، بلكه به نيكوترين روش‌ها و برترين رفتارهای اخلاقی نياز است). ‏از محبت خارها گل می‌شود ‌‏از محبت سركه‌ها مُل می‌شود ‏ ‏🔹 كيميای واقعی، آن نيست كه مس را طلا كند، بلكه برخوردی است كه دشمنی را به محّبت تبديل نمايد. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (روز فتح مكّه شعار بعضی از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولی پيامبر اكرم فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). ‏ 🔹 سعه‌ی صدر شرط توفيق در تبليغ است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ ‏ 🔹 توجّه به نتيجه‌ی كار، انگيزه‌ی انسان را بالا می‌برد. (اگر بدانيم كه نتيجه‌ی برخورد خوب، تبديل دشمن به دوست است، انگيزه‌ی اين كار در ما زياد می‌شود. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ ‏ 🔹 در رفتارهای شايسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حيا و شرمندگی در او به وجود می‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار می‌كند. «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» ‏ 🔹 ارزش دوست به گرمی اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۴-۷۸ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- فراز و نشیب و حالات مختلف روزگار،سختی و آسانی،ضعف و قدرت، تغییری در احوال محسنان ایجاد نمی کند.(یوسف در همه جا و همه ی شرایط،نیکوکار توصیف شد) «إِنّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» ۲- مراعات مقرّرات،بر هر کس لازم است و قانون شکنی حتّی برای عزیز مصر نیز ممنوع است. «مَعاذَ اللّهِ» ۳- یوسف علیه السلام در دو مکان به خدا پناه برد:یکی در خلوت زلیخا و یکی به هنگام قضاوت و حکم. «قالَ مَعاذَ اللّهِ» ۴- بی گناه نباید به جای گناهکار کیفر ببیند،هر چند خودش به اینکار رضایت داشته باشد. «مَعاذَ اللّهِ» ۵- التماس ها وخواهش ها،شما را از اجرای احکام الهی واعمال قاطعیّت باز ندارد. «فَلَمَّا اسْتَیْأَسُوا مِنْهُ» ۶- خیانت وجنایت تا آخر عمر وجدان های سالم را آزار می دهد. «وَ مِنْ قَبْلُ ما فَرَّطْتُمْ فِی یُوسُفَ» ۷- تحصّن،یکی از شیوه های قدیمی برای رسیدن به مقصود است. «فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ» ۸- انسان،خودخواه است.در آنجا که می خواستند به گندم بیشتر برسند،گفتند: «فَأَرْسِلْ مَعَنا أَخانا»برادر ما را با ما روانه کن،ولی امروز که تهمت در کار است،گفتند: «ابْنَکَ» پسر تو دزدی کرده و نگفتند:برادر ما. ۹- شهادت وگواهی،باید بر اساس علم باشد. «ما شَهِدْنا إِلاّ بِما عَلِمْنا» ۱۰- در پیمان ها و تعهدات،باید برای حوادث پیش بینی نشده تبصره ای باز کرد. وَ ما کُنّا لِلْغَیْبِ ... ۱۱- سابقه ی بد و دروغ،در پذیرش سخنان انسان در تمام عمر ایجاد تردید می کند. «وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ» ۱۲- گواهی شهود عینی،راهی معتبر برای اثبات مدّعا می باشد. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ... وَ الْعِیرَ ... ۱۳- امکان تبانی مجموعه ای بزرگ بر کذب،منتفی است. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ... إِنّا لَصادِقُونَ ۱۴- نفس برای توجیه گناه،کارهای زشت را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد. «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» ۱۵- صبر،شیوه ی مردان خداست وصبر جمیل،صبری است که در آن سخنی بر خلاف تسلیم و رضای خداوند گفته نشود. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» ۱۶- هرگز از قدرت خداوند مأیوس نشویم. «عَسَی اللّهُ أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ» ۱۷- برای قدرت الهی،حل مشکلات تازه و کهنه،یکسان است.خداوند می تواند یوسف دیروز و برادر امروز شما را یکجا دورهم گرد آورد. «جَمِیعاً» ۱۸- باور وتوجّه به عالمانه وحکیمانه بودن افعال الهی،آدمی را به صبر وشکیبایی در حوادث دشوار وادار می کند. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ» ۱۹- آنها می خواستند با حذف یوسف،خود محبوب پدر شوند؛ «یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ» ولی حسادت،قهر پدر را شامل حال آنها کرد. «تَوَلّی عَنْهُمْ» ۲۰- اهمیّت مصائب،بر محور شخصیّت افراد است.(ظلم به یوسف با ظلم به دیگران فرق دارد،نام یوسف برده می شود نه دو برادر دیگر.) ۲۱- فرو بردن خشم،از صفات مردان الهی و کاری شایسته است. «فَهُوَ کَظِیمٌ» ۲۲- گریه و غم،منافاتی با کظم غیظ و صبر ندارد. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ ،یا أَسَفی ،فَهُوَ کَظِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت دوم: 🔹وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الاَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُواْ مُوءْمِنِینَ صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُوءْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّه ِ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ* 📖سوره یونس آیه ۹۹ * و اگر پروردگار تو می‌خواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی (به اجبار) ایمان می‌آوردند، آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟ (ایمان اجباری چه سودی دارد؟ ) (اما) هیچ کس نمی تواند ایمان بیاورد، جز به فرمان خدا (و توفیق و یاری و هدایت او) و پلیدی (کفر و گناه) را بر کسانی قرار می‌دهد که نمی اندیشند. 🖌این بابویه در رابطه با آیه «ولو شاء ربک لامن فی الارض» از ابی صلت عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده گفت: ♻از جمله مسائلی که مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال نمود این آیه بود. حضرت رضا علیه السلام فرمود: حدیث نمود پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین علیه السلام که جمعی از مسلمانان به حضور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کردند: چرا به کسانیکه قدرت و توانایی دارید فشار نمی آورید تا قبول اسلام نموده و به عدد ما افزوده شود و قوت یافته و از دشمنان تفوق و برتری پیدا کنیم؟ ♻پيامبر فرمود: من طاقت آنرا ندارم پروردگار خود را ملاقات کنم در حالتی که بدعت نموده و به چیزی که مأمور نبوده‌ام مبادرت بورزم و نمی توانم اِعمال و قدرت کنم (یعنی اگر خدا می‌خواست آن‌ها را می‌کرد، من کاری که خدا نخواسته انجام نمی دهم) خداوند این آیه را نازل فرمود که اگر خدا می‌خواست تمام مردم را مجبور و ملزم به ایمان آوردن می‌فرمود چنانچه آن‌ها تماما در آخرت وقتیکه عذاب خدا را به چشم مشاهده کردند ایمان می‌آوردند 👈لکن اگر خدا این کار را می‌نمود دیگر مردم مستحق ثواب و مدح نبودند زیرا اعمالی که انجام می‌دادند از روی اضطرار و اجبار بوده و خداوند اراده فرموده بود که آن‌ها ایمان بیاورند و و اضطرار موجب نعمت جاوید بهشت نخواهد شد و احدی ایمان نمی آورد مگر با اذن خدا و اجازه پروردگار، امر و مشیت اوست بر ایمان و تکلیف جایز نیست مگر بر شخص آزاد و مختار. مأمون به حضرت گفت: رفع اشکال مرا نمودی خداوند به شما خیر و فرج مرحمت فرماید. 📕عیون اخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۲۳. http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم ‌ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان ، تو در راه پروردگارت تلاش می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد 🔸️ سوره انشقاق ، آیه ۶ کـانال قـرآن پویان   🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 39 تا 46 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan