#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_507
❇️در ميدان نبرد #قاطعيت لازم است
💠فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِكَ وَ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لكِنْ لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ (۴/محمد)
🌱پس هرگاه با كسانی كه كافر شدند (در ميدان جنگ) روبرو شديد، گردنهايشان را بزنيد تا آن كه آنان را از پا درآوريد (و چون در دست شما اسير شوند) پس آنان را سخت ببنديد (تا فرار نكنند) سپس، يا بر آنان منّت نهيد (و آزادشان كنيد) و يا با گرفتن فديه و عوض، رهايشان كنيد تا جنگ بار سنگين خود را بر زمين نهد. اين است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده میكرد، (از طريق صاعقه و زلزله و ديگر بلايا) از آن كفّار انتقام میكشيد، ولی خدا (فرمان جنگ داد) تا برخی از شما را به وسيله برخی ديگر بيازمايد و كسانی كه در راه خدا كشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بين نمیبرد.
🔹از ميان كافران، تنها آنان را كه در برابر شما به جنگ ايستادهاند، از ميان برداريد. «فَإِذا لَقِيتُمُ»
🔹رزمنده مسلمان بايد آماده، آموزش ديده و شجاع باشد. «فَضَرْبَ الرِّقابِ»
🔹هدف اصلی در حمله به دشمن، نقاط كليدی و حساس باشد. «الرِّقابِ»
🔹تا دشمن از پای در نيامده و زمينگير نشده، به فكر اسير گرفتن و جمع غنائم نباشيد. «حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ»
🔹در هنگام نبرد محكم كاری كنيد تا دشمن سوء استفاده نكند و اسيران فرار نكنند. «فَشُدُّوا الْوَثاقَ»
🔹در جبهه بايد اختياراتی به فرمانده تفويض شود. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»
🔹هدف از جهاد، جلوگيری از ظلم و يا از بين بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسيران از سفارشهای اسلام است. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»
🔹در جهاد اسلامی، هم قدرت لازم است، «فَضَرْبَ الرِّقابِ» و هم عطوفت و مهربانی. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»
🔹آزاد كردن اسيران، بدون گرفتن عوض، بر آزاد كردن با عوض مقدّم است.
«فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»
🔹جنگ و جهاد، يكی از زمينههای آزمايش الهی است. «لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ»
🔹جهاد در اسلام، برای حفظ دين خداست، نه كشورگشايی، استعمار، تهديد، رقابت، انتقام، حسادت و .... «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ»
🔹گرچه در جنگ بعضی شهيد میشوند ولی خداوند اهدافشان را به ثمر میرساند و زحمات آنان هرگز تباه نمیشود. «قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ»
🔹جنگ، ميدان آزمايش الهی و كفّار، وسيله آزمايش و شهدا، پيروزمندان اين آزمايشند. لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِينَ قُتِلُوا ... فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_507
❇️اگر خدا را #ياری كنيد شما را ياری میكند
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (۷/محمد)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! اگر خدا را ياری كنيد، شما را ياری میكند و گامهايتان را استوار میسازد.
🔹تعبير به ياری كردن خدا به وضوح به معنی ياری كردن آئين او است، ياری كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او، و لذا در بعضی ديگر از آيات قرآن ياری كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار داده شده است، در سوره حشر آيه ۸ میخوانيم: وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ با اينكه قدرت خداوند بیپايان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسيار ناچيز، ولی باز تعبير به ياری كردن خداوند میكند، تا اهميت مساله جهاد و دفاع از آئين حق را روشن سازد، و تعبيری از اين با عظمتتر برای اين موضوع پيدا نمیشود.
🔹اما ببينيم وعدهای را كه خداوند در برابر دفاع از آئينش به مجاهدان داده چيست؟ نخست: میگويد:" شما را ياری میكند" اما از كدام طريق؟
از طريق بسيار، در قلب شما نور ايمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فكر شما آرامش میافكند.
از سوی ديگر فرشتگان را به ياری شما میفرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير میدهد، قلوب مردم را به شما متمايل میكند، سخنانتان را نافذ، فعاليتهايتان را پر ثمر میسازد، آری ياری خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه میكند.
اما در ميان تمام اشكال ياری كردن روی مساله" ثبات قدم" تاكيد میكند، چرا كه ايستادگی در برابر دشمن مهمترين رمز پيروزی است، و برندگان جنگها آنها هستند كه ثبات و استقامت بيشتری نشان میدهند.
👈آری نتيجه ثبات قدم پيروزی بر دشمن است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣8⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾
انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند.
خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى] مشركند
فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى گيرند
قمشهای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمیآورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند).
مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند.
پاسخ ۱ :
و چگونه ايمان به خدا با شرك سازش دارد، و حال آنك در اين آيه اكثريت مؤمنين بالله را مشرك خوانده؟ پاسخ اين است كه مشرك داراى مراحلى است، مشركِ به معناى بت پرست كه شرك رسمى است، با توحيد هرگز سازگار نيست، ولكن ساير مراحل شرك با توحيد سازگارى دارد، چه شرك حرام مانند ثنويت يا تثليث و ريا و چه شرك حلال و مرجوح مانند تو جهاتى احيانى به غير خدا كه اين خود همگانى است جُز براى معصومان كه با درجات مختلفشان يكجا و سراسر توجه به خدا دارند، قلبهايشان فؤاد است كه شعله نور توحيد نسبت به آنها فراگير مى باشد و براين مبنا فطرتها، عقلها، فكرها، تدبيرها، عقايد، اخلاِ و اعمالشان يكسسره و يكجا متوجه خداست.
تفسير فرقان
پاسخ ۲ :
این آیه در ادامه ایات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. انها از همه ایات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمیآورند مگر انکه شریکانی نیز برایش قایلند.
این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمیاورند ترک کردم(علیرغم اینکه انها الله را میشناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود.
در ایه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر.لذا همواره در قران ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از انها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی میمانند.
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت شانزدهم:
⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و #ایمان است؟ یا در مرحله #اجرای_احکام، میتوان اجبار نمود؟
🔰برخي براين باورند كه ايات قران در زمينه نفي اجبار -كه در پستهاي قبل به انها اشاره شد- فقط مربوط به زمان قبل از ايمان و انتخاب دين است و بعد از اينكه فرد، ديني را پذيرفت، ميتوان او را به انجام همه احكام ان الزام و اجبار نمود.
اما ايات قران خلاف اين نظر را تاكيد ميكند.
اينكه بلحاظ ديني ، امري #واجب است، را بايد از #الزام ان در اجتماع تفكيك نمود.
✳از ايات ديگر اين زمينه، 92 سوره مائده كه پس از نهي از #شرابخواري اينگونه ميفرمايد:
🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾اى كسانى كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد (۹۰)
🔸إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿۹۱﴾همانا شيطان مى خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد (۹۱)
🔸وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ «92»
و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانى) بپرهيزيد. پس اگر روى گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه 👈وظيفهى رسول ما تنها #ابلاغ آشكار است.
💠همانطور كه مشاهده خطاب اين ايه به مسلمانان "ياايهاالذين امنوا" است. يعني كسانيكه باختيار خود دين اسلام را پذيرفته اند.خداوند با برشمردن مضرات و اثار قمار و شرابخواري ، انها را از اين عمل نهي و به اطاعت از خدا و رسول فرمان ميدهد. لكن در انتها ميفرمايد اگر از اجراي اين حكم سرباز زديد، فقط به ضرر خود اقدام كرده ايد و بر رسول، وظيفه اي بيش از ابلاغ اين حكم نيست. رسول ما مامور نيست كه شما را به اجراي ان مجبور سازد يا در صورت تخلف از ان، شما را جريمه يا مجازات كند.
1⃣- فرمانهاى حكومتى رسول خدا صلى الله عليه و آله همانند فرمانهاى الهى، اطاعتش #واجب است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ» (تكرار كلمهى «أَطِيعُوا»، نشانهى دو نوع دستور مىباشد؛ دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پيامبر صلى الله عليه و آله)
2⃣- انسان در انتخاب راه، #آزاد است. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ»
3⃣- با تخلّف و روىگردانى، به كسى جز خود لطمه نمىزنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ ... أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
4⃣- شرط ابلاغ احكام الهى پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ ... عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
5⃣- وظيفهى پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه #اجبار و #تحميل. «أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»"
📚تفسير نور
👈"رسول الله (صلى الله عليه و آله ) در اين بين سود و زيانى ندارد، و جز رسانيدن پيغام و #تبليغ ماموريت خود وظيفه ديگرى ندارد، و اين نافرمانيها برگشتش به دشمنى با خداى تعالى است ،
آيات در تحريم خمر و ميسر و غيره مشتمل بر فنون مختلفى است از تاكيد. ولي بعد از همه مراحل، تنها تهديد به اينكه اگر بار ديگر مرتكب شوند و از دستور خدا سرپيچى كنند، بدانند كه سرپيچيشان بعد از اتمام حجت و بلاغ مبين بوده است"
📚تفسير الميزان
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ
🤲خدایا! با یاد تو به سویت نزدیکی میجویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت میطلبم و از تو میخواهم به بخشندگیات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی
📖دعای کمیل
📍کانالِ قرآنپویان
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_محمد آیات 12 تا 19
📄#صفحه_508
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan