eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️روز 💠إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ (۱) لَيْسَ لِوَقْعَتِها كاذِبَةٌ (۲) خافِضَةٌ رافِعَةٌ (۳) إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا (۴) وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا (۵) فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا (۶/واقعه) 🌱‏آن گاه كه آن واقعه (عظيم قيامت) روی دهد. كه در واقع شدن آن دروغی نيست (و سزا نيست كسی آن را دروغ شمارد). ‏(آن واقعه) پايين آورنده و بالا برنده است (نظام خلقت را زير و رو می‌كند و نااهلان را پايين و خوبان را بالا می‌برد). آن گاه كه زمين به سختی لرزانده شود. ‏و كوه‌ها به شدّت متلاشی شوند. پس به حالت غبار پراكنده در آيند. 🔹در وقوع قيامت و زلزله‌های سخت آن ترديدی نيست. «إِذا وَقَعَتِ» ( «اذا» و فعل ماضی در مواردی بكار می‌رود كه قطعی الوقوع باشد.) 🔹قيامت، تنها واقعه‌ای است كه نظير و مانند ندارد. «الْواقِعَةُ» ‏ 🔹در تبليغ، آنگاه كه در مقام هشدار به امری مهم هستيم، با حذف همه مقدّمات، به اصل مطلب بپردازيم. «إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ» (نظير آياتِ‌ «الْحَاقَّةُ»، «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ») 🔹انكار قيامت، فقط در دنيا و در شرايط رفاه و غفلت است، همين كه نشانه‌های قيامت آشكار شود، ديگر كسی آن را انكار نمی‌كند. «لَيْسَ لِوَقْعَتِها كاذِبَةٌ» 🔹تا فرصت هست، قيامت را باور كنيم كه پس از وقوع، نتيجه‌ای جز شرمساری ندارد. «لَيْسَ لِوَقْعَتِها كاذِبَةٌ» ‏ 🔹قيامت، هنگامه‌ی فروپاشی پندارها و تجلّی حقايق است. (شكست و سقوط عدّه‌ای و پيروزی و صعود عدّه‌ای ديگر) «خافِضَةٌ رافِعَةٌ» 🔹زلزله قيامت بسيار سخت و بزرگ است. «إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا» 🔹در آستانه قيامت، وقوع زلزله‌ها و رانش‌های زمين و كوهها حتمی است. إِذا وَقَعَتِ‌ ... رُجَّتِ الْأَرْضُ‌ ... بُسَّتِ الْجِبالُ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ چه کسانی هستند؟ 💠وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ 🌱و سبقت گیرندگان و پیشگامان(؛ که وصف شدنی نیستند، و همین قدر می‌توان گفت که) سبقت گیرندگان و پیشگامان‌اند. واقعه - ۱۰ 🔹سابقون" كسانی هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، كه در اعمال خير و صفات و اخلاق انسانی نيز پيشقدمند، آنها" اسوه" و" قدوه" مردمند، و امام و پيشوای خلقند، و به همين دليل مقربان درگاه خداوند بزرگند. 🔹‏بنا بر اين اگر بعضی از مفسران پيشگام بودن آنها را تنها به سبقت در طاعة اللَّه (اطاعت خدا) يا نمازهای پنجگانه، يا جهاد، يا هجرت، يا توبه، و امثال آن تفسير كرده‌اند، هر كدام گوشه‌ای از اين مفهوم وسيع را مورد توجه قرار داده‌اند، و گرنه اين كلمه اينها و غير اينها از خيرات و بركات را شامل می‌شود، و نيز اگر در روايات اسلامی گاه" سابقون" به چهار نفر" هابيل" و" مؤمن آل فرعون" و" حبيب نجار" كه هر كدام در امت خود پيشگام بودند، و همچنين امير مؤمنان علی بن ابی طالب ع كه نخستين مسلمان از مردان بود تفسير شده، در حقيقت بيان مصداقهای روشن آن است، و به معنی محدود ساختن مفهوم آيه‌ نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمین را از صفا زیور ببندید به اوج آسمان اختر ببندید به مژگان خاک این ره را زدایید بر آن بال ملائک را گشایید میلاد کاظم آل محمد(ص) مبارک باد @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۲۳ وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ  و چون به [سرچشمه / چاه] آب مَدْين رسيد، گروهی از مردم [=چوپان‌هائی] ۲۴ را بر سر آن يافت که [گوسفندان خود را] آب مي‌دادند و سوای آنها، دو زن را ديد که [گوسفندان خود را از رفتن به سوی آب] باز مي‌داشتند؛ ۲۵ گفت: اين چه کاری است که مي‌کنيد؟ ۲۶ گفتند: ما تا چوپان‌ها [گوسفندان خود را سيراب نکرده و به خانه] بازنگردند، [گوسفندانمان را] آب نمي‌دهيم [آنها نوبت ما را رعايت نمي‌کنند] و پدرمان هم پيری سالخورده است [که نمي‌تواند خود عهده‌دار اين کار باشد].  ۲۴- امت به گروهی از مردم گفته مي‌شود که از جهاتی همسوئي، همفکری يا همکاری داشته باشند. موسي(ع) در آن مکان امتی از مردم را يافت [وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ]، به نظر مي‌رسد معنای امت در اينجا، همان اشتراک و هم جهت بودن آنان در همين شغل چوپانی بوده است. ۲۵- «تَذُودَانِ» از ريشه «ذَوَدَ»، نوعی باز‌داشتن، دفع کردن و کنار کشيدن است. ۲۶ – خطب به کارهای مهم گفته مي‌شود که قابل گفتگو [خطاب کردن ديگری] باشد. خُطبه، خطابه، مخاطب و... از همين ريشه‌اند. کاری که آن دو دختر مي‌کردند، سؤال برانگيز و قابل گفتگو بود. قصص : ۲۴ پس [موسی دلسوزانه و در دفاع از حق مظلومان، گوسفندان‌شان را] برای آنها آب داد و سپس [در اثر خستگی و گرما] به سمت سايه [درختی که قبلا استراحت مي‌کرد] برگشت و [در حالت در به دری و بي‌پناهی] گفت: پروردگارا، من به هر خيری که بر من فرو فرستی سخت نيازمندم. ۲۷  ۲۷- فقير [در باب فعيل] شدت فقر و نياز را مي‌رساند [مثل: عليم، بسيار دانا]. تأکيد اِنَّ [در: انّی] نيز شدت نياز موسي(ع) را به پناهگاهی امنی در فرارش از تعقيب مأموران فرعون و دربدری در کوه و دشت نشان مي‌دهد. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🔺 معنای کلمۀ « » و دلالت آن بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام) 🛑قسمت دوم: 🔷 برخی از اهل سنّت گفته اند منظور از کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، «محبوب» است؛ به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرموده ای مردم امام علی (ع) را صرفا دوست بدارید و او را محبوب خود بدانید! 👈👈در پاسخ به مدّعای نادرست فوق باید گفت: 1⃣ اولاً هیچ قرینه ای برای ترجیح این معنا [یعنی حبّ] نسبت به سایر معانی [از جمله اولی] وجود ندارد. 2⃣ ثانیاً مستلزم تحصیل حاصل و لغو است! چرا که نبی اکرم (ص) در مناسبت های مختلف و روایات متعدّد به این مسأله اشاره نموده بودند که: «لا یحبّک إلا مؤمن ولایبغضک إلا منافق» (السنن الکبری للنسائی، ج 5، ص 137)؛ و همچنین: «من احبّک فقد احبّنی، و من ابغضک فقد أبغضنی» (أمالی الصدوق، ص 656). [با این وجود دیگر نیازی نبود پیامبر (ص) ده ها هزار نفر را در حجة الوداع و در غدیر خم یک جا جمع کنند و همان حرف تکراری که قبلاً به مناسبت های گوناگون فرموده و همه شنیده بودند را باز هم تکرار کنند!!]. 3⃣ ثالثا اگر معنای «مولی» در حدیث غدیر «محبوب» باشد، پس چرا عمر – همان طور که در مسند احمد آمده - به امام علی (ع) گفت: بر تو گوارا باید ای پسر ابی طالب، تو روز را به شب رساندی و شب را صبح کردی در حالی که مولای هر مؤمن و مؤمنه هستی؟! (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). 🔻این گفتۀ عمر از دو حال خارج نیست: یا اینکه عمر تا روز غدیر امام علی (ع) را دوست نداشت که در این صورت از امر رسول خدا (ص) – که در روایات متعدّدی آمده - سرپیچی نموده است؛ جدای از لوازم مهمّ دیگری که بر این نافرمانی مترتب می شود؛ و یا اینکه رسول خدا (ص) به امام علی (ع) نشان و مقامی عطا فرموده بودند که تا قبل از روز غدیر به ایشان نداده بودند و این چیزی است که عمر فهمیده بود و به همین دلیل است که به علی (ع) تبریک گفت: «هنیأ لک یا ابن ابی طالب أصبحت وأمسیت مولی کلّ مؤمن ومؤمنة» 📚(مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). ✔️ بنابراین کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، به هیچ وجه به معنای محبوب و محبّ نیست، بلکه همان طور که در بحث های پیش گذشت، معنایی جز «اولی به تصرّف» نمی تواند داشته باشد و این معنا از ، به خوبی از صدر خود حدیث غدیر که رسول اکرم (ص) بدان تصریح فرموده اند آشکار است: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه» 📚(مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). 👈همان طور که در این روایت مشهود است، مراد از "مولا"، همان "اولی" است که پیامبر خدا (ص) برای فهماندن معنای صحیح "مولا"، کلام خود را با آن آغاز نموده اند؛ وگرنه جمله اول رسول اکرم (ص) لغو می بود!👉 📚 مطارحات فی الإمامة، ص 488. 🖌ایت الله سید کمال حیدری @quranpuyan
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ لَا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا تو نمى‌دانى شايد خداوند پس از اين وضعیت جديدى ایجاد کند. 🌸 سوره طلاق ، آیه ۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ 🌱 آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند. ۴۵/واقعه 🔹 اين آيه علت استقرار اصحاب شمال در عذاب را بيان می‌كند، و اشاره با كلمه" ذلك" به همان عذاب آخرتی است كه قبلا ذكر كرده بود، و" اتراف" كه مصدر كلمه" مترفين" است به معنای آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستی و طغيان كند، كسی كه نعمت چنينش كند می‌گويند او اتراف شده، يعنی سرگرمی به نعمت آن چنان او را مشغول كرده كه از ما ورای نعمت غافل گشته، پس مترف بودن انسان به معنای دل بستگی او به نعمت‌های دنيوی است، چه آن نعمتهايی كه دارد، و چه آنهايی كه در طلبش می‌باشد، چه اندكش و چه بسيارش‌. 🔹‏اين را بدان جهت گفتيم كه ديگر اشكال نشود به اينكه بسياری از اصحاب شمال از متمولين و دارای نعمت‌های بسيار نيستند، چون نعمت‌های الهی همه در داشتن مال خلاصه نمی‌شود، مال يكی از آن نعمت‌ها است، و آدمی غرق در انواع نعمت‌های خدايی است، ممكن است مردی تهی‌دست به يكی ديگر از آن نعمت‌ها دچار طغيان بشود. 🔹‏و به هر حال معنای آيه اين است كه: اگر گفتيم ما اصحاب شمال را به فلان عذاب گرفتار می‌كنيم، علتش اين است كه آنان قبل از اين در دنيا دچار طغيان بودند، و به نعمت‌های خدا اتراف شده بودند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ همه انسانها در يك روز همراه هم 💠‏قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ (۴۹) لَمَجْمُوعُونَ إِلی‌ مِيقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (۵۰/واقعه) 🌱‏بگو: همانا پيشينيان و آيندگان. ‏هر آينه به سوی وعدگاه روز معيّنی گردآوری خواهند شد. 🔹بايد به شبهات، حتی اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. يَقُولُونَ‌ ... قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‌ ‏🔹قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ» 🔹همه مردم در يك روز مشخّص جمع می‌شوند. «يَوْمٍ مَعْلُومٍ» ‏🔹گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است. ‏«يَوْمٍ مَعْلُومٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۲۵ پس [از مدتی] يکی از آن دو دختر، در حالی که با شرم، گام بر‌مي‌داشت، نزد او آمد و گفت: پدرم تو را فراخوانده تا پاداش تو را در آب دادن [به گوسفندان] ما بدهد؛ پس [موسی شادمان از چنين پيشنهادی] چون به نزدش رسيد و ماجرا را برای او بيان کرد، گفت: [ديگر] مترس که از [شرّ] ستمگران نجات يافته‌اي. قصص : ۲۷ قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِـحِينَ  ـ [پدر] گفت: مي‌خواهم يکی از اين دو دخترم را با اين [شرط / مهريه] که هشت سال برای من کار کنی به همسری تو درآورم؛ و اگر تا ده سال تمامش کني، به اختيار خودت است، ۲۹ نمي‌خواهم بر تو سخت بگيرم، اگر خدا بخواهد، مرا از جمله شايستگان خواهی يافت.  __ ۲۹- تعيين سرآمد هشت ساله برای قرارداد، آنگاه دو سال هم به صورت اختياری به آن اضافه کردن، حائز پندی آموزنده است. گوئی اين دو سال به جوانمردی و احسان موسي(ع) واگذار شده و ميدانی برای رشد شخصيتی او مي‌باشد، شايد هم ترجیحی برای مصالح خانوادگی بوده باشد [والله اعلم]. در ضمن عدد ده را نيز نماد تمام بودن خوانده‌اند. و شرط: «فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا» ناظر به همين به تمام و کمال رساندن است. اتفاقاً ميقات الهی با موسي(ع) در کوه طور هم سی روز بوده که با ده روز ديگر «تمام» شده است. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً...» [اعراف ۱۴۲ (۷:۱۴۲) ]. قصص : ۲۸ ـ [موسی] گفت: اين [توافق] ميان من و تو باشد که هر کدام از اين دو سرآمد [=هشت يا ده سال] را گذراندم، حق من پايمال نشود، و خدا بر آنچه مي‌گوئيم [=تعهداتی که مي‌سپاريم] گواه است. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛