💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مجادله آیات 1 تا 6
📄#صفحه_542
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_542
❇️#ظهار" يك عمل زشت جاهلی
💠الَّذِينَ يُظاهِرُونَ مِنْكُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاَّئِي وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنْكَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ (۲/مجادله)
🌱كسانی از شما (مردان) كه نسبت به همسرانشان ظهار میكنند، (بدانند كه) آنها مادرانشان (نمیشوند و) نيستند. مادرانشان كسانی هستند كه آنها را متولّد كردهاند و آنان (بر اساس عادت جاهلی) سخن ناپسند و باطل میگويند و البتّه خداوند بسيار با گذشت و آمرزنده است.
👈در توضيح آيه قبل بيان شد كه در زمان جاهليّت، ظهار، نوعی جدايی و طلاق بود كه با گفتن جملهای بدين مضمون: «همخوابی با تو مثل همخوابی با مادرم است» صورت میپذيرفت. اسلام اين نوع طلاق را تحريم و مرد را در صورت انجام دادن آن، موظّف به پرداخت كفاره كرد.
كلمه «زور» به معنای سخن باطل و دروغ است.
كسانیكه قبل از نزول اين آيه، ظهار كرده بودند مورد عفو الهی قرار گرفتند. «إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»
🔹يكی از رسالتهای انبيا، برداشتن خرافات و سنّتهای غلط ميان مردم است.
الَّذِينَ يُظاهِرُونَ ...
🔹يكی از ظلمهايی كه دوران جاهلی در حق زن روا میداشت، قانون ظهار بود كه اسلام آن را لغو و برای ارتكاب آن جريمه سنگين تعيين كرد. يُظاهِرُونَ مِنْكُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ... لَيَقُولُونَ مُنْكَراً مِنَ الْقَوْلِ
🔹مبارزه با خرافات و عادات و سنّتهای غلط، بايد منطقی و مستدل باشد. «ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ»
🔹گاهی يك نالهی به حق، به يك جريان نجات بخش منجر میشود. تَشْتَكِي إِلَی اللَّهِ ... إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ
🔹زشتگويی و زورگويی، سيره مستمرّ جاهليّت بوده است. لَيَقُولُونَ مُنْكَراً ...
🔹برای هر كاری راهی شرعی و قانونی است، راه جدا شدن زن و مرد از يكديگر طلاق است، آن هم با مراعات قوانين و حقوق هر دو، ولی جدا شدن از طريق ظهار و هر راه نامشروع ديگر، منكر و باطل است. «لَيَقُولُونَ مُنْكَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً»
🔹خداوند، هم گناهان را میبخشد و هم چشمپوشی میكند. «لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»
🔹گناه هر چند بزرگ باشد، عفو الهی قابل ترديد نيست. لَيَقُولُونَ مُنْكَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً ... لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_542
❇️عالم محضر خداست!
💠يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا أَحْصاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ وَ اللَّهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (۶/مجادله)
🌱روزی كه خداوند همه آنان را برانگيزد تا به آنچه انجام دادهاند، آگاه سازد. (اعمالی كه) خداوند تماماً شمارش كرده و آنها فراموش نمودهاند و خدا بر هر چيز شاهد و گواه است.
🔹كلمه" يوم" ظرف است برای جمله" و كافران عذابی اليم دارند" يعنی در چنين روزی اين عذاب را دارند، در روزی كه خدا مبعوثشان میكند كه روز حساب و جزاء است، و آن گاه آنان را از حقيقت همه آنچه كردهاند با خبر میسازد.
🔹" أَحْصاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ"- كلمه" احصاء" به معنای احاطه داشتن به عدد هر چيز است، به طوری كه حتی يك عدد از آن از قلم نيفتد. راغب میگويد: احصاء به معنای به دست آوردن عدد واقعی هر چيز است، میگويند" أحصيت كذا".
🔹و اصل اين كلمه از ماده" حصا" است كه به معنای سنگريزه است. و اگر شمردن را از اين ماده ساختهاند، برای اين بوده كه عرب در شمردن هر چيزی به سنگريزه اعتماد میكرده، هم چنان كه ما با انگشتان خود چيزی را میشماريم.
🔹" وَ اللَّهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ"- اين جمله تعليل است برای جمله" احصيه اللَّه" میفرمايد: اگر گفتيم خدا عمل آنان را شمرده دارد، و خود آنان فراموش كردهاند، برای اين است كه خدا ناظر و شاهد بر هر چيز است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣3⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۳۳-۲۹ سوره قصص از تفسیر نور
۱- مؤمن،به شرط و قرارداد خود،وفادار است. «قَضی مُوسَی الْأَجَلَ»
۲- زن و فرزند نباید مانع حرکت،هجرت و انجام مسئولیّت ها شوند،چنانکه مرد هم نباید آنها را رها کند،بلکه باید در کنار وهمراه یکدیگر باشند. «سارَ بِأَهْلِهِ»
۳- در جایی که اطمینان خاطر نداریم،خانواده خود را نبریم. «امْکُثُوا» دیدن آتش،به قرینه جمله ی «إِنِّی آنَسْتُ ناراً» ،مخصوص حضرت موسی بوده و برای آن حضرت مبهم بوده است،لذا از خانواده اش خواست که در همانجا منتظر بمانند تا خود تنها به نزد آتش رود و برگردد.
۴- هر کجا که به تحقّق قول خود مطمئن نیستیم،وعده ی قطعی ندهیم. «لَعَلِّی آتِیکُمْ - لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ» (کلمه ی«لعل»به معنای شاید است،یعنی شاید خبری بیاورم یا شاید قطعه آتشی برای گرم شدن بیاورم.)
۵- برای رسیدن به مقامات عالی عرفان،لازم نیست با زن وفرزند متارکه کنیم، بلکه می توان بطور عادّی وطبیعی و ساده زندگی کرد و به بالاترین درجات عرفان نیز رسید. سارَ بِأَهْلِهِ ... قالَ لِأَهْلِهِ ... لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ
۶- بعضی مکان ها دارای قداست هستند. «الْبُقْعَهِ الْمُبارَکَهِ»
۷- در جایی که زمینه ی تعجّب وجود دارد،باید تأکید بیشتری کرد.(موسی که بری اوّلین بار صدایی از درخت می شنود،تعجّب می کند و لذا کلام خداوند با «إِنِّی و أَنَا» همراه تأکید آمده است.) «إِنِّی أَنَا»
۸- خداوند برای اجرای اراده ی خود،فکرها ودیدها را در مسیر خاصّی قرار می دهد.موسی در پی به دست آوردن آتشی برای پیدا کردن راه و گرم شدن خانواده اش،به آن سوی کشیده شد؛ولی هدف خداوند چیز دیگری بود. إِنِّی آتِیکُمْ مِنْها بِخَبَرٍ ... إِنِّی أَنَا اللّهُ
۹- خداوند از هر چیز می تواند معجزه ای بیافریند. أَلْقِ عَصاکَ ... کَأَنَّها جَانٌّ
۱۰- برای انجام مأموریّت های بزرگ،باید برنامه را قبلاً تمرین و تکرار کرد. «أَلْقِ عَصاکَ» (حضرت موسی می بایست ابتدا خود،معجزه را ببیند تا بتواند آن را در برابر دیگران تکرار نماید.)
۱۱- انبیا در جنبه ی بشری،همچون سایر انسان ها نسبت به اموری،دغدغه و ترس داشته اند. «لا تَخَفْ»
۱۲- همراه با نمود قهر،نمودی از لطف نیز ضروری است. «تَهْتَزُّ کَأَنَّها جَانٌّ - تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ» (در کنار مار ترسان،دست درخشان لازم است)
۱۳- معجزات الهی،نقصان و عوارض سوئی ندارد. «مِنْ غَیْرِ سُوءٍ»
۱۴- ارشاد و دعوت باید پشتوانه ی منطقی والهی داشته باشد. «بُرْهانانِ مِنْ رَبِّکَ»
۱۵- مار شدن عصا و سفید شدن دست،نشانه ای از تشویق و تنبیه،انذار و بشارت است که دو عنصر اساسی در زمینه تربیت است. «بُرْهانانِ مِنْ رَبِّکَ»
۱۶- برای اصلاح جامعه،باید ابتدا به سراغ ریشه ها و سرچشمه های فسق و فساد رفت. «إِلی فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ»
۱۷- قانون قصاص،سابقه ای طولانی دارد. «قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ»
۱۸- در پذیرش مسئولیّت،موانع را مطرح و ارزیابی کنیم. «فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔻⭕احکام صادره اخیر در مورد بي حجابان، هیچ تناسبی با روح #شرع و #قانون و #معیارهای_دینی_و_انسانی ندارد.
"اخیراً در مجتمع قضایی ارشاد تهران، احکامی در خصوص بانوان بی حجاب، صادر شده که بسیار سخت گیرانه و به دور از ظرافت قضائی و جنبه های تادیبی است.
🔻با توجه به این که بنده چندین سال در دستگاه قضائی در خدمت مردم و بیش از نیم قرن در حوزه علمیه قم با فقه و معارف اسلامی، سروکار داشته و اخیراً هم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را که مربوط به “تعزیرات” است مطالعه کرده ام، معتقدم
🔴🔴احکام صادره اخیر، #سخت_گیرانه و هیچ تناسبی با روح #شرع و #قانون و معیارهای دینی و #انسانی ندارد.😔
الزام یک فرد که مرتکب گناه شده به #مرده_شویی یا محرومیت دو ساله از رانندگی و توقیف یک ساله خودروی او، ابطال گواهینامه، ممنوع الخروجی یا نظافت در بیمارستان، تناسبی با هم ندارد.
🔻مگر نه این است که مجازات باید با جرم ارتکابی و نیز با خصوصیت متهم، متناسب باشد؟! آیا مجازاتی مثل رفتن اجباری ماهانه بر سرِ قبرِ شهدای مدافعان حرم به مدت دو سال، چه تادیبی جز ایجاد #کینه و #نفرت از شهدا دارد؟!
🔴🔴حتی این گونه کیفرهای شدید و #چندش_آور، بعضاً دور از شان #انسانیت و مخالف با رحمانیت اسلام است؛
آیا فکر می کنند این احکام بسیار نامتناسب، که ثمره ای جز تولید کینه ندارد، برای ترساندن بی حجابان مفید خواهد بود و آنان را محجبه خواهد کرد؟!
یا آن ها را به# گریزازدین و نظام و کینه ورزی هم خواهد کشاند و گناه آن به عهده قضاتی است که این احکام را می دهند.
🔻این گونه احکام نه تنها سخت گیری به شخص متهم است بلکه ظلم به کسانی است که مشغول به آن مشاغل هستند، چون فکر خواهند کرد که شغل آنان آن قدر پست است که کیفر گناه واقع شده است.
😔😔تکرار می کنم این گونه احکام، با روح شریعت و قانون، سازگار نیست و هرگز در دایره #تعزیر نمی گنجد؛ زیرا تعزیر هم در لغت به معنای “تادیب” است و هم در بعضی روایات به جای کلمه تعزیر، “تادیب” آمده است.
📣 توجه شود که قصد و غرض تصویب کنندگان این قوانین و آئین نامه ها تادیب و بازدارندگیِ شخص از ارتکاب جرم است.
حال آن که اگر فردی به این نوع احکام صادره خشن و تند محکوم شود، آیا #تادیب می شود یا حیثیتش بر باد می رود؟
آیا اگر دو سال کسی از شغلش محروم شود تادیب می شود یا وادار کردن او به تکدی گری و یا وادار کردن او به درآمدهای آلوده به گناه است؟
آیا حکم به توقیف یک ساله اتومبیل بی حجابان، تادیب است یا فرسودگی و نابودی وسیله آن ها؟
آیا کسی را بالاجبار به روان پزشک ارجاع دهند، این تادیب است یا توهین به فردی سالم؟
🔻 در روایات داریم، اگر کسی #تعزیر می شود، به مشکل او هم رسیدگی شود تا سبب و علت ارتکاب گناه برداشته شود؛ چنان که امیرمومنان علی علیه السلام جوانی را که مرتکب خود ارضایی شده بود با دو ـ سه ضربه به پشت دستش او را مجازات کرد و سپس دستور داد با خرج بیت المال برای او همسر انتخاب کنند.
📚(وسائل الشیعه، ج 28، ص 363، باب 3 الحدود و التعزیر، ح 1 و 2)
⭕نگذارید بعضی قضات که بدون توجه به روح اسلام و قوانین تعزیر و تادیب، احکام سخت گیرانه و خشن می دهند، بیش از این مردم را از اسلام و دین #فراری دهند و به حیثیت قضات متدین و خدوم لطمه وارد رسانند.
🎙بخش هايي از نامه ايت الله ناظم زاده قمی به رييس قوه قضاييه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛