eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه عبادی سياسی 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلی‌ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۹/جمعه) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! آنگاه كه برای نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوی ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و داد و ستد را رها كنيد كه اين برای شما بهتر است، اگر بدانيد. 🔹‏نماز جمعه، قبل از هر چيز يك عبادت بزرگ دستجمعی است، و اثر عمومی‌ عبادات را كه تلطيف روح و جان، و شستن دل از آلودگيهای گناه و زدودن زنگار معصيت از قلب می‌باشد در بردارد، بخصوص اينكه مقدمتا دو خطبه دارد كه مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهيزگاری است. 🔹‏و اما از نظر اجتماعی و سياسی، يك كنگره عظيم هفتگی است كه بعد از كنگره سالانه حج، بزرگترين كنگره اسلامی می‌باشد، و به همين دليل در روايتی كه قبلا از پيغمبر اكرم ص نقل كرديم آمده بود كه جمعه حج كسانی است كه قادر به شركت در مراسم حج نيستند. 🔹‏در حقيقت اسلام، به سه اجتماع بزرگ اهميت می‌دهد: ‏اجتماعات روزانه كه در نماز جماعت حاصل می‌شود. ‏اجتماع هفتگی كه در مراسم نماز جمعه است. ‏و اجتماع حج كه در كنار خانه خدا هر سال يك بار انجام می‌گيرد نقش نماز جمعه در اين ميان بسيار مهم است بخصوص اينكه يكی از برنامه‌های خطيب در خطبه نماز جمعه، ذكر مسائل مهم سياسی و اجتماعی و اقتصادی است و به اين ترتيب اين اجتماع عظيم و پرشكوه می‌تواند منشا بركات زير شود: ‏الف: آگاهی بخشيدن به مردم در زمينه معارف اسلامی و رويدادهای مهم اجتماعی و سياسی. ‏ب: ايجاد همبستگی و انسجام هر چه بيشتر در ميان صفوف مسلمين به گونه‌ای كه دشمنان را به وحشت افكند و پشت آنها را بلرزاند. ‏ج: تجديد روح دينی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان. ‏د: جلب همكاری برای حل مشكلات عمومی. ‏به همين دليل هميشه دشمنان اسلام، از يك نماز جمعه جامع الشرائط كه دستورهای اسلامی دقيقا در آن رعايت شود بيم داشته‌اند. 🔹و نيز به همين دليل نماز جمعه هميشه به عنوان يك اهرم نيرومند سياسی‌ در دست حكومتها بوده است، منتها حكومتهای عدل همچون حكومت پيغمبر اكرم ص از آن بهترين بهره‌برداريها را به نفع اسلام، و حكومتهای جور همانند بنی اميه از آن سوء استفاده برای تحكيم پايه‌های قدرت خود می‌كردند. 🔹اما با نهايت تاسف اين مراسم عبادی سياسی كه می‌تواند مبدأ حركت عظيمی در جوامع اسلامی گردد به خاطر نفوذ حكومتهای فاسد در آن در بعضی كشورهای اسلامی چنان بی‌روح و بی‌رمق شده است كه عملا هيچ اثر مثبتی از آن گرفته نمی‌شود و شكل يك برنامه تشريفاتی به خود گرفته، و به راستی اين از سرمايه‌های عظيمی است كه برای از دست رفتن آن بايد گريه كرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نشانه های 💠وَ إِذا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی يُؤْفَكُونَ (۴/منافقون) 🌱‏و هرگاه آنان را ببينی، قيافه آنان (چنان آراسته است) كه ترا به شگفت وادارد و اگر سخن گويند، (به قدری جذّاب و زيباست كه) به كلامشان گوش فرادهی، گويا چوب‌هايی هستند (خشك و بی‌مغز و بی‌فايده و به هم) تكيه داده شده، هر ندايی را عليه خود می‌پندارند، آنان دشمنند، پس از آنان دوری كن، خدا آنان را بكشد، چگونه از حق منحرف می‌شوند. 🔹منافقان، در ميان ما و جلو چشمان ما هستند، نه افرادی دور از چشم. «رَأَيْتَهُمْ» ‏ 🔹به هر قيافه‌ای اعتماد نكنيم كه قيافه زاهدانه دليل تقوا نيست. در برخی موارد، ظاهر زيبا وسيله فريب مردم است. «تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ» ‏ 🔹اگر هشدارهای الهی و توجه پيامبر نباشد، سخنان زيبا و فريبنده، حتی پيامبر را به شنيدن وادار می‌كند. «وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ» 🔹منافقان، ظاهری آرام، ولی باطنی پر دغدغه دارند و هميشه در وحشت و اضطرابند. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ‌ ... يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ‌ ‏۵- از دشمن داخلی بيشتر بترسيد. «هُمُ الْعَدُوُّ» ‏ 🔹دشمن را بشناسيم و فريب ظاهر و سخنان او را نخوريم. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ‌ ... ‏تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ‌ ... هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ‌ ‏ 🔹منافقان با خدا درگيرند و خدا نيز آنها را لعنت می‌كند: «قاتَلَهُمُ اللَّهُ». ( «قاتل» از باب مفاعله در مورد درگيری طرفينی است و لذا نفرمود: «قتلهم الله») ‏ 🔹موضع‌گيری منافقان در برابر اسلام، شگفت آور است. «أَنَّی يُؤْفَكُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۵۱ وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَـوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ  و ما اين گفتار [قرآن] را برای [هدايت] آنها [به صورت مجموعة هماهنگی سلسله وار با نزول تدریجی] به هم متصل ساختيم، باشد که یادآور شوند. ۴۶  __ ۴۶- منظور اين است که قرآن جُنگی از مطالب پراکنده هدايتي، که بی هيچ ارتباطی در کنار هم قرار داده شده باشند، نيست، بلکه ترتيب آيات و سوره‌ها و پيوند آنها با يکديگر برخوردار از سيستم و نظامی مقدر مي‌باشد. قصص : ۵۳ وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ  و چون [قرآن] بر آنها تلاوت شود، گويند: به آن ايمان آورديم که بي‌ترديد حقی است از جانب پروردگار مان، ما پيش از اين نيز مسلمان [=تسليم حق] بوده‌ايم. قصص : ۵۴ أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ  آنها پاداش خويش را به خاطر شکيبائي‌شان [در برابر متعصّبان آئين خويش] و اينکه به شيوه‌ای نيکو، بدي‌ها [ی مخالفان] را دفع کرده و از آنچه روزي‌شان داده‌ايم انفاق مي‌کنند، دو برابر دريافت مي‌دارند. قصص : ۵۵ وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ  و [علاوه بر آن] هر گاه ياوه‌ای بشنوند، [بزرگوارانه] از آن روی برمي‌تابند [=درگير نمي‌شوند] و مي‌گويند: اعمال ما برای ما و اعمال شما برای خودتان [=بندگان خدا آزاداند و حساب هر کس با اوست]، سلام بر شما [=سلامتی و خيرتان را خواهانيم] ما در پی جاهلان نيستيم [=قصد مشاجره و منازعه نداريم]. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت اول 💫مقدمه : 🌱🌹• پیامبر(ص) هدف عملی بعثت خود را دعوت به اخلاق و تمامیت بخشی مکارم اخلاقی در تار و پود جامعه انسانی معرفی کردند : 🍃" انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق "« 1» • و خود در اتصاف به آنها ، در عالی ترین سظوح اخلاقی قرار گرفتند : "🍃 و انك لعلي خلق عظيم "« 2» • و بعنوان یک الگوی عملی ، نمونه ای شدند برای امکان فعلیت بخشی به دعوت اخلاقی خود : 🍃" لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة " «3» • و در سیر تاریخی دعوت خود ، عترت خود را بعنوان الگوهای گرانسنگ خود به بشریت تشنه اخلاق معرفی کردند : 🍃" انى قد خلفت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا : كتاب الله و عترتى اهل بيتى " «4» • و در آن بین ، یکی از آنها ، امام حسین(ع) بوده که در توصیف خود چنین می فرمایند : " لكم فِيَّ اسوة "« 5» 💮آنچه که در بررسی نهضت امام (ع) ، در تواریخ و کتب مختلف مشاهده می شود ، همه گونه ویژگیهای عبودیت و سیاست و عقلانیت امام برجسته شده ولی اصلی ترین شاخصه ایشان که او را به الگویی تمام عیار در اخلاق انسانی بدل کرده است ، فقط در لابلای متون و آنهم فرع حرکت ایشان ، دیده می شود . 👈در این مجال به بخشی از تصمیمات و رفتارهای امام و تربيت شدگانش ، در مدت امامت ایشان پرداخته می شود ، باشد که چهره اخلاقی ایشان که همان هدف بعثت پیامبر(ص) در الگو سازی بوده است را بهتر بشناسیم : 1⃣-🍁 پایبندی به قرارداد صلح برادرش با معاویه با رحلت امام حسن(ع) ، کوفیان در نامه ای به امام(ع) ، ضمن بی اهمیت خواندن قرارداد مصالحه ، از ایشان خواستند که معاهده را بشکند و به پشتیبانی آنها ، با حکومت معاویه به مقابله برخیزد ، ولی امام(ع) ضمن حمایت از تصمیم برادر خود ، محترمانه به درخواست آنها جواب منفی می دهد : " اميدوارم كه برادرم در آنچه كرد خداوندش موفق مى‏داشت ، اما من امروز چنين انديشه‏اى ندارم ، خدايتان رحمت فرمايد .... " «6» 2⃣- 🍁 وفای به قول برای رفتن به کاخ ولید ( حاکم مدینه ) ولید پس از فوت معاویه و دستور یزید مبنی بر اخذ بیعت از امام و عبدالله بن زبیر ، پیکی پیش آنها فرستاد که به دار العماره بیایید ، با شما کاری دارم . آنها به او گفتند : 👈" برو هم اکنون می آییم ."« 7» و امام پس از آن با رعایت موارد تامینی ، به دار العماره رفتند . ( در حالیکه عبداله بن زبیر از مدینه بسوی مكه فرار کرد . ) 3⃣- 🍁رعایت ا عرفی پس از شنیدن فوت معاویه 💮وقتی امام وارد دار العماره شدند و خبر فوت معاویه را از زبان ولید شنیدند فرمودند : " انا لله و انا الیه راجعون ، خدا معاویه را رحمت کند و ترا پاداشی بزرگ دهد ." «8» زیرنویسها : 👎👎 1- مستدرک الوسائل، ج11، ص 187، باب6، ح1. ح ١٢٧٠١ 2- قلم 4 3- احزاب 21 4- تاريخ اليعقوبي ج1 ص 149 – ترجمه تاریخ یعقوبی ج1 ص 500 به بعد 5- تاريخ الطبري، ج 5، ص 403 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2994 ) - الكامل في التاريخ، ج2، ص 553. 6- " اما اخى فارجو ان يكون الله وفقه و سدده فيما ياتى و اما انا فليس راى اليوم ذاك فالصقوا رحمكم الله بالارض و اكمنوا فى البيوت و احترسوا من الظنة مادام معاوية حيا فان يحدث الله به حدثا و انا حى كتبت اليكم برايى‏ " . ابو حنيفه دينورى ، الاخبار الطوال ، ص‏203 ترجمه ص 269 7- فَقَالَ: أجيبا، الأمير يدعوكما، فقال لَهُ: انصرف، الآن نأتيه . الطبری ج 5 ص 339 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2906 ) 8- فَقَالَ حُسَيْن: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ! و رحم اللَّه مُعَاوِيَة، و عظم لك الأجر! - همان 🔖🖋تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. أَنَا عِنْدَ قُلُوب الْمُنْكَسِرَةِ من (خدا) نزد قلب های 💔 شکسته ام ... 🍃حدیث قدسی کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است. ‏يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ (۸/منافقون) 🌱‏می‌گويند: «اگر (از اين سفر جنگی) به مدينه بازگرديم، عزيزترين افراد، ذليل‌ترين مردم را بيرون خواهد كرد»، در حالی كه عزّت و اقتدار مخصوص خدا و پيامبرش و مؤمنان است، ولی منافقان نمی‌دانند. ‏🔹منافقان، در صدد براندازی حكومت اسلامی هستند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ» ‏🔹منافقان، خود را عزيز و پيامبر و مؤمنان را ذليل می‌دانند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ» ‏🔹خداوند، پيروزی و عزّت مؤمنان را به شرط مؤمن ماندن تضمين كرده است. ‏وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ ... ‏🔹عزّت، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است. «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹به ياوه سرايی دشمن پاسخ دهيد و به كسانی‌كه خود را عزيزترين مردم و پيامبر را ذليل‌ترين می‌پندارند بگوييد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹منافقان از شناخت حقايق عاجزند. نه قدرت درك اين مطلب را دارند كه خداوند در برابر تحريم اقتصادی، مؤمنان را روزی می‌دهد: «لا يَفْقَهُونَ» و نه اينكه عزّت حقيقی از آنِ اهل ايمان است. «لا يَعْلَمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، شما را از غافل نكنند! 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (۹/منافقون) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! اموال و اولادتان شما را از ياد خدا غافل نسازد و كسانی كه چنين كنند، آنان همان زيانكارانند. 🔹از آنجا كه يكی از عوامل مهم نفاق حب دنيا، و علاقه افراطی به اموال و فرزندان است، در اين آيات كه آخرين آيات سوره" منافقين" است مؤمنان را از چنين علاقه افراطی باز می‌دارد، و می‌گويد:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ‌). ‏" و آنها كه چنين كنند زيانكارانند" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‌). 🔹‏درست است كه اموال و اولاد از مواهب الهی هستند، ولی تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نيل به سعادت كمك گرفته شود، اما اگر علاقه افراطی به آنها سدی در ميان انسان و خدا ايجاد كند بزرگترين بلا محسوب می‌شوند، و چنان كه در داستان منافقين در آيات گذشته ديديم يكی از عوامل انحراف آنها همين حب دنيا بود. 🔹تعبير به" خاسرون" (زيانكاران) به خاطر آن است كه حب دنيا چنان انسان را سرگرم می‌كند كه سرمايه‌های وجودی خويش را در راه لذات ناپايدار، و گاهی اوهام و پندارها، صرف می‌كند و با دست خالی از اين دنيا می‌رود در حالی كه با داشتن سرمايه‌های بزرگ برای زندگی جاويدانش كاری نكرده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص در آیه ۵۲ سوره قصص الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿۵۲﴾ ❓مرجع ضمیر ه در به يومنون چیست؟ قرآن یا کتاب خودشان!؟ پاسخ ۱ : مرجع ضمیر ه در "به" و "قبله" یکی است. وگرنه اشاره به قرآن حشو خواهد بود. نیز ضمیر "هم" که اقتضای تاکید دارد، در این صورت است که معنا پیدا می‌کند . آنهایند که به آن ایمان می آورند. می شد بسادگی بگوید الذین آتیناهم الکتاب یومنون به. سركار خانم دكتر موسوي پاسخ ۲ : ۵۲. کسانی که قبل از ان کتاب اسمانی به ایشان داده ایم انان به قران می گرویدند. این ایه شریفه را دو نحوه می توان تفسیر کرد نحوه اول مراد از الذین اتینا هم الکتاب. انبیا هستند. که بر انها کتاب نازل شده. مثل موسی و داوود و عیسی که تورات و زبور و انجیل بر آن ها نازل شده. دوم. مومنین به انبیا که این کتب سماویه بر آنها تلاوت شده و قبول نمودند و وحی الهی دانستند و مانعی ندارد مراد اعم از انبیا و مومنین به ا نها باشند. من قبله مرجع ضمیر ممکن است قران باشد یعنی کتبی که قبل از قران نازل شده. وممکن است پیغمبر اسلام باشد یعنی انبیایی که قبل از حضرت رسالت بودند (هم به یومنون)انها به این قران و به این رسول ایمان اوردند. زیرا تمام انبیا خبر از امدن حضرت رسالت داده اند ودر تمام کتب سماویه بشارت به وجود مبارک او داده شده تفسر اطیب البیان جلد ۱۶ صفحه ۱۵۲ پاسخ ۳ :  ضمير "قبله" و "به" به قرآن بر مى‌گردد و بعضى از مفسرين آن را به رسول خدا برگردانده‌اند. ولى قول اول با سياق موافق‌تر است. در اين آيه و ما بعد آن بعضى از مردم با ايمان از يهود و نصارى مدح شده‌اند، بعد از آنكه در آيه‌هاى قبل، مشركين اهل مكه مذمت شدند. و سياق ذيل آيه شهادت مى‌دهد بر اينكه اين طايفه از اهل كتاب كه مدح شده‌اند، طايفه مخصوصى از اهل كتاب بوده‌اند كه ايمان به قرآن آورده‌اند، نه تمامى مؤمنين اهل كتاب. پس نبايد به گفته مفسرينى كه اين احتمال را داده‌اند، اعتناء كرد. الميزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت دوم 4⃣- 🍁 توسل به دروغ جهت فرار از دستور بیعت 👈وقتی امام با دستور ولید مبنی بر الزام یزید به اخذ بیعت مواجه می شوند ، علیرغم تصمیم به عدم بیعت ، برای رهاسازی خود از آن شرایط سخت ، به هیچ دروغی متوسل نشده ، بلکه می فرمایند : " اینکه گفتی بیعت کنم ، کسی همانند من به نهانی بیعت نمی کند ، گمان ندارم به بیعت نهانی من بسنده کنی و باید آنرا میان مردم علنی کنیم . " و ولید پذیرفت که تا فردا به تاخیر افتد . «9» 5⃣- 🍁 شفاف سازی هدف خود بعنوان اصلاحات نه شورش 📝💔امام قبل از خروج از مدینه ، وصیتنامه ای نوشته و به برادر خود محمد حنفیه می دهد که ضمن خنثی سازی احتمال ترور ایشان توسط حکومت به بهانه خارجی بودن ، هدف انسانی اخلاقی خود را چنین می فرمایند : " حقیقت آنکه من از روی سرمستی و گردنکشی و فساد و ظلم خارج نشده ام و جز این نیست که خارج شدم برای اصلاح در امت جدم (ص) . اراده دارم امربه معروف و نهی از منکر کنم و مطابق سیرت جدم و پدرم علی بن ابیطالب (ع) رفتار کنم ." «10» 6⃣_ 🍁 با یاران و خود داری از خود رایی • وقتی اما قصد خروج خود را از مدینه با محمد حنفیه مطرح کرد ، محمد فرمود : به مکه‌ برو ، اگر امنیت‌ یافتی‌ چه‌ بهتر و گرنه‌ به‌ کوه¬ها و شهرهای‌ مختلف‌ مسافرت‌ کن‌ ... امام‌ فرمود: " ای‌ برادر ، به‌ حق‌ خیرخواهی‌ و دلسوزی‌ کردی‌ ، امیدوارم‌ نظر تو استوار و با موفقیت‌ همراه‌ باشد. " • پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و هانی در نزدیکیهای کوفه ، جلسه مشورتی با یاران همراه خود تشکیل داده و وقتی ، نظر اکثریت آنها به ادامه حرکت بود ، به آن عمل کردند .« 11» 7⃣- 🍁بردن خانواده جهت حفظ حرمت آنها از آنجا که امام احتمال این را می دادند که در صورت خروج از مدینه بدون خانواده ، امکان تعرض حکومت به خانواده ایشان ، برای تحت فشار قرار دادن و تسلیم او وجود دارد ، خانواده را با خود همراه کرده تا ضمن تقویت دلیل عدم شورشی بودن خود ، بتواند از کیان و حرمت خانواده خود نیز دفاع کند . «12» زيرنويسها : 👎👎 8- أما مَا سألتني من البيعة فإن مثلي لا يعطي بيعته سرا، وَلا أراك تجتزئ بِهَا مني سرا دون أن نظهرها عَلَى رءوس الناس علانية، قَالَ: أجل - الطبری ج 5 ص 339 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2906 ) 9- و انى لم اخرج اسرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى ( ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدى و ابى على بن ابى‏طالب . - مقتل خوارزمى ، ج‏1، ص‏188 - بحارالانوار ، ج‏44، ص‏329. 10- فإني ذاهب يَا أخي، قَالَ: فانزل مكة فإن اطمأنت بك الدار فسبيل ذَلِكَ، وإن نبت بك لحقت بالرمال، وشعف الجبال، وخرجت من بلد إِلَى بلد حَتَّى تنظر إِلَى مَا يصير أمر الناس، وتعرف عند ذلك الرأي، فإنك اصوب ما تكون رأيا وأحزمه عملا حين تستقبل الأمور استقبالا، وَلا تكون الأمور عَلَيْك أبدا أشكل منها حين تستدبرها استدبارا، قَالَ:یا أخي، قَدْ نصحت فأشفقت، فأرجو أن يكون رأيك سديدا موفقا . الطبری ج 5 ص 398 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2986 ) 11- کتاب شهید جاوید مرحوم صالحی ص 406 12- " و قد بعثت اليكم ... ثقتى من اهل بيتى و امرته ان يكتب الى .... رايكم فان كتب الى انه قد اجمع راى ملاكم و ذوى الفضل ....منكم على مثل ما قدمت على به رسلكم و قرات فى كتبكم اقدم عليكم و شيكا ان شاءالله...; " - الطبری ج 5 ص 353 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2935 ) 🖋🔖تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مبادا زندگی دنیا شما را فریب دهد. 🌸 سوره فاطر ، آیه ۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا