#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_559
❇️اهميت #نظام_خانواده
💠أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ وَ لا تُضآرُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ وَ إِنْ كُنَّ أُولاتِ حَمْلٍ فَأَنْفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّی يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ أْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ وَ إِنْ تَعاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْری (۶/طلاق)
🌱(تا پايان زمان عدّه،) زنان را در همانجا كه خود سكونت داريد و در توانايی شماست، سكونت دهيد و به آنان (از جهت مسكن و نفقه) آسيب نرسانيد، تا كار بر آنان تنگ نماييد (و مجبور به ترك منزل شوند) و اگر باردار باشند، تا زمانی كه وضع حمل كنند نفقه آنان را بدهيد. پس اگر نوزادان شما را شير دادند مزدشان را بدهيد و (درباره نوزاد) ميان خود به نيكی مشورت و توافق كنيد و اگر توافق به دشواری كشيد، زن ديگری او را شير دهد (و مرد برای نوزاد دايه بگيرد).
🔹دقت و ظرافتی كه در بيان احكام زنان مطلقه و حقوق آنها در آيات فوق به كار رفته، و حتی بسياری از ريزهكاريهای اين مساله، در آيات قرآن، كه در حقيقت قانون اساسی اسلام است، بازگو شده، دليل روشنی است به اهميتی كه اسلام برای نظام خانواده و حفظ حقوق زنان و فرزندان قائل است.
🔹از طلاق تا آنجا كه ممكن است جلوگيری میكند، و ريشههای آن را میخشكاند، اما هر گاه كار به بنبست كشيد و چارهای جز طلاق و جدايی نبود، اجازه نمیدهد، حقوق فرزندان و يا زنان در اين كشمكش پايمال گردد، حتی طرح جدايی را طوری میريزد كه امكان بازگشت غالبا وجود داشته باشد.
🔹دستوراتی همچون امساك به معروف و جدايی به معروف و نيز عدم زيان و ضرر و تضييق و سختگيری نسبت به زنان، و همچنين مشاوره شايسته برای روشن ساختن سرنوشت كودكان، و مانند اينها كه در آيات فوق آمده است، همگی گواه بر اين معنی است.
🔹اما متاسفانه عدم آگاهی بسياری از مسلمانان از اين امور، و يا عدم عمل به آن در عين آگاهی، سبب شده است كه در هنگام جدايی و طلاق مشكلات زيادی برای خانوادهها و مخصوصا فرزندان، به وجود آيد، و اين نيست جز به خاطر اينكه مسلمانان از چشمه فيضبخش قرآن دور ماندند. مثلا با اينكه قرآن با صراحت میگويد: زنان مطلقه نبايد در دوران عده از خانه شوهر بيرون روند و نه شوهر حق دارد آنها را بيرون بفرستد، كاری كه اگر انجام شود، اميد بازگشت غالب زنان به زندگی زناشويی بسيار زياد است، اما كمتر زن و مرد مسلمانی را پيدا میكنيد كه بعد از جدايی و طلاق به اين دستور اسلامی عمل كند، و اين راستی مايه تاسف است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_559
❇️#هستی کلاس درس است!
💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً (۱۲/طلاق)
🌱خداست آن كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آنها (بيافريد).
فرمان الهی ميان آنها نازل میشود تا بدانيد كه خداوند بر هر چيزی تواناست و علم او بر همه چيز احاطه دارد.
🔹مطمئن باشيد كه خداوند به وعدههای خود وفا میكند، زيرا او چنان قدرتی دارد كه هستی را آفريده است. «يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ، أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً، اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ»
🔹هستی دارای نوعی تعادل است. «سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ»
🔹هم آفرينش هستی به دست خداست و هم تدبير امور آن. خَلَقَ ... يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ
🔹امر الهی گاهی تشريعی است، «عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّها» و گاهی تكوينی. «يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ»
🔹هستی كلاس درس است. خَلَقَ ... لِتَعْلَمُوا
🔹كمال و رشد بشر، محور تمام آفريدههاست. «لِتَعْلَمُوا»
🔹علم انسان به نحوه تدبير نظام آفرينش، مورد توجه اسلام است. خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ ... يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ ... لِتَعْلَمُوا ...
🔹كسی كه خالق و آفريننده است، میتواند به آفريده خود احاطه كامل داشته باشد. خَلَقَ ... أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً
🔹علم خدا به همه چيز، كامل و دقيق و بدون نقص است. «أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً»
«والحمدللّه ربّ العالمين»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۵۷-۵۶ سوره قصص از تفسیر نور
۱- وظیفه ی انبیا ابلاغ پیام های الهی و ارائه ی راه است.پذیرفتن یا عدم پذیرش مردم ربطی به آن بزرگواران ندارد. «إِنَّکَ لا تَهْدِی»
۲- پیامبران،برای هدایت منحرفان سوز وشور داشتند. «مَنْ أَحْبَبْتَ»
۳- هدایت،کار خداوند است که فقط شامل دلهای پاک و آماده می شود. «وَ لکِنَّ اللّهَ یَهْدِی»
۴- خواست خداوند بر اساس حکمت و علم اوست. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ»
۵- دین،تنها عقیده نیست،بلکه برنامه های عملی نیز دارد. «نَتَّبِعِ الْهُدی مَعَکَ»
۶- ایمان آوردن،تنها به آگاهی داشتن نیست،بلکه به جرأت هم نیاز دارد. «إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدی مَعَکَ نُتَخَطَّفْ» (آری،گروهی حقّانیّت اسلام را می فهمند،ولی بخاطر حفظ منافع شخصی از آن سرباز می زنند.)
۷- انسان،وطن دوست است. «مِنْ أَرْضِنا»
۸- ترس از دست دادن نعمت ها را با یاد الطاف الهی دفع کنیم. «أَ وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً» (آری یاد نعمت ها،عامل توکّل و رفع نگرانی هاست.)
۹- بهبود،رونق و رشد اقتصادی در گرو امنیّت و آرامش اجتماعی است. «آمِناً یُجْبی إِلَیْهِ ثَمَراتُ»
۱۰- امنیّت و رزق،دو نعمت تضمین شده ی حرم الهی(مکّه)است. «آمِناً یُجْبی إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع)
✴️قسمت چهارم
1⃣1⃣- 🍁 أب دادن به حتی اسبان حر در مواجهه با او
💢وقتی امام با سپاه 1000 نفری حرّ بن يزيد رياحي در ورودی کوفه مواجه شدند ، چون هنگام ظهر بود و هوا به شدت گرم بود ، امام آنها را ديد که از شدّت تشنگي بخاطر طي مسيري دراز ، در حال تلف شدن هستند ، در یک عمل اخلاقی زیبا ، به يارانش دستور داد تا ضمن آب دادن به آنها ، حتي به اسبانشان نيز آب بدهند . ياران امام به آن لشکر آب دادند و سپس به طرف اسبانشان رفتند و ظرفها و طشتها را پر از آب کردند و هرگاه سه يا چهار يا پنج بار آب مي دادند ، اسب را کنار مي زدند و ديگري را آب مي دادند تا اينکه همه ي اسبان را آب نوشاندند . «18»
2⃣1⃣- 🍁 اعتقاد به عدم پیش دستی در جنگ
🥀• در روز دوم محرم که سپاه امام اجبارا در کربلا اردو می زنند ، زهیر بن قین به امام عرض می کند که : ای پسر پیامبرخدا ، جنگ با اینان ، آسانتر از جنگ کسانی است که پس از این به مقابله می آیند ، به جان خودم ، از پی اینان که می بینی کسانی بسوی ما می آیند که تاب مقابله آنها نداریم .
🍂🌹 امام فرمود : " من کسی نیستم که جنگ آغاز کنم ." «19»
🏹🏹• در همان ابتدای صبح عاشورا ، مسلم بن عوسجه نزد امام آمد و گفت : بگذار او ( شمر ) را با تير بزنم ، او فاسقى از دشمنان خداست و خدا اين گونه فرصت پيش آورده است .
❣🌴 امام فرمود : " تير نينداز ؛ دوست ندارم كه آغاز گر جنگ باشم ." «20»
3⃣1⃣- 🍁 نهایت تلاش امام برای جلوگیری از جنگ و نجات همراهان خود
وقتی که امام در ورودی کوفه ، متوجه بحرانی شدن اوضاع و عدم امکان برخورداری از حمایت کوفیان شدند ، حداکثر تلاش خود را برای خروج از معرکه و رفتن به جایی امن و نجات جان خود و همراهان نمودند که از جمله آنها 5 مرحله درخواست بازگشت ( 2 مرحله درخواست از حر ، 2 مرحله درخواست از عمرسعد تا قبل از عاشورا و یک مرحله دیگر درخواست در روز عاشورا ) بود که با عبارات مشابه زیر بیان فرمودند :
👈" اي مردم ! اگر دعوت شما از من از روي اكراه بوده است رهایم کنید به سوي محل اَمن خويش باز مي گردم . " 21
زيرنويسها : 👎👎
18- قال الْحُسَيْنُ لِفِتْيَانِهِ: اسْقُوا الْقَوْمَ وَ ارْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفًا،] فَقَامَ فِتْيَانُهُ فَرَشَّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفًا، فَقَامَ فِتْيَةٌ وَسَقَوُا الْقَوْمَ مِنَ الْمَاءِ حَتَّى أَرْوَوْهُمْ، وَأَقْبَلُوا يَمْلَئُونَ الْقِصَاعَ وَالأَتْوَارَ وَالطِّسَاسَ مِنَ الْمَاءِ ثُمَّ يُدْنُونَهَا مِنَ الْفَرَسِ، فَإِذَا عَبَّ فِيهِ ثَلاثًا أَوْ أَرْبَعًا أَوْ خَمْسًا عُزِلَتْ عَنْهُ، وَسَقَوْا آخَرَ حَتَّى سَقَوُا الْخَيْلَ كُلَّهَا.- الطبری ج 5 ص 401 (ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2989)
19- فَقَالَ لَهُ زهير بن القين: يا بن رَسُول اللَّهِ، إن قتال هَؤُلاءِ أهون من قتال من يأتينا من بعدهم، فلعمري ليأتينا من بعد من ترى مَا لا قبل لنا بِهِ، [فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْن: مَا كنت لأبدأهم بالقتال،] الطبری ج 5 ص 409 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3001 )
20- فَقَالَ له مسلم بن عوسجة: يا بن رَسُول اللَّهِ، جعلت فداك! أَلا أرميه بسهم! فإنه قَدْ أمكنني، وليس يسقط مني سهم، فالفاسق من أعظم الجبارين، فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْن: لا ترمه، فإني أكره أن أبدأهم الطبری ج 5 ص 424 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3022 )
21- ایّها الناس اذا کرهتمونی فدعونی انصرف الی مأمنی من الأرض - الطبری ج 5 ص 425 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3025 )
🔖🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ وَ إِلَى اللّٰهِ وَفِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَعَلَىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ . اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَإِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ يَا رَبَّ العالَمِينَ
🌸به نام خدا و به خدا و به سوی خدا و در راه خدا و بر آئین رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش، خدایا خود را به تو تسلیم کردم و کارم را به تو واگذاشتم و بر تو توکل نمودم ای پروردگار جهانیان
💫مفاتبح الجنان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_تحریم آیات 1 تا 7
📄#صفحه_560
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_560
❇️اوصاف #همسر_شايسته
💠إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّـهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهِيرٌ (۴/تحریم)
🌱اگر شما دو نفر، (افشاگر راز و شنونده آن) به سوی خدا توبه كنيد، (به نفع شماست.) زيرا دلهای شما منحرف گشته است. و اگر در مقابل پيامبر ياور هم باشيد، (كاری از پيش نخواهيد برد.) زيرا خداوند، اوست ياور او و هم چنين جبرئيل و مؤمنان صالح و علاوه بر آنان، همه فرشتگان حامی او هستند.
🔹در اينجا قرآن شش وصف برای همسران خوب شمرده است كه میتواند الگويی برای همه مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد.
🔹نخست" اسلام" و سپس" ايمان" يعنی اعتقادی كه در اعماق قلب انسان نفوذ كند، و سپس حالت" قنوت" يعنی تواضع و اطاعت از همسر و بعد از آن" توبه" يعنی اگر كار خلافی از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد، و از در عذرخواهی درآيد. و بعد از آن" عبادت" خداوند، عبادتی كه روح و جان او را بسازد، و پاك و پاكيزه كند، و سپس" اطاعت فرمان خدا" و پرهيز از هر گونه گناه.
🔹قابل توجه اين كه" سائحات" جمع (سائح) را بسياری از مفسران به معنی" صائم" و روزهدار تفسير كردهاند، ولی به طوری كه" راغب" در" مفردات" میگويد روزه بر دو گونه است" روزه حقيقی" كه به معنی ترك غذا و آميزش است، و" روزه حكمی" كه به معنی نگهداری اعضای بدن از گناهان است، و منظور از روزه در اينجا معنی دوم است (اين گفته راغب با توجه به مناسبت مقام جالب به نظر میرسد، ولی بايد دانست كه سائح را به معنی كسی كه در طريق اطاعت خدا سير میكند نيز تفسير كردهاند).
🔹اين نيز قابل توجه است كه قرآن روی باكره و غير باكره بودن زن تكيه نكرده، و برای آن اهميتی قائل نشده، زيرا در مقابل اوصاف معنوی كه ذكر شد اين مساله اهميت چندانی ندارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_560
❇️اولين گام در اصلاحات، اصلاح خود و #خانواده و سپس اصلاح جامعه است.
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (۶/تحریم)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! خود و خانواده خود را از آتشی كه هيزم آن مردمان (گنهكار) و سنگها هستند، حفظ كنيد. آتشی كه بر آن فرشتگانی درشت خو و سخت گير نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانی نكنند و آنچه را فرمان يابند انجام دهند.
🔹ايمان داشتن كافی نيست، حفظ آن از خطرات و آسيبها مهم است. پس بايد مراقبت كرد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ»
🔹اولين گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است.
در اين آيه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آيه نهم، اصلاح جامعه از طريق جهاد با كفّار و منافقان آمده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ»
🔹ايمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ايجاد تقوا و اصلاح خود و ديگران دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
🔹تربيت دينی فرزندان، بر عهده مدير خانواده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً»
🔹نفس انسان، سركش است و نياز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
🔹اولیترين فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
🔹تا زنجير از پای خود باز نكنيم، نمیتوانيم ديگران را آزاد كنيم. خودسازی شرط موفقيّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ»
🔹كيفر رها كردن خانواده و نزديكان، هيزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
🔹كسانی كه در دنيا سنگدل باشند، «فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً»۲۱ در آن روز نيز در رديف سنگ قرار میگيرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
🔹در مديريّت، مسئول هر كار بايد با آن كار سنخيّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، يا خودش اذيّت میشود و يا به رسالت خود درست عمل نمیكند. «عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ»
🔹گرچه انسانِ معصيت كار به دوزخ میرود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصيت خدا را نخواهند كرد. «لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ»
🔹فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و میكنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی كه بعداً به آنان داده میشود. «ما يُؤْمَرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۶۱-۵۸ سوره قصص
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِينَ {58}
و چه بسیار شهرها که هلاکش کردیم ، [ زیرا ] زندگی خوش ، آنها را سرمست کرده بود. این است سراهایشان که پس از آنان- جز برای عدّه کمی- مورد سکونت قرار نگرفته ، و ماییم که وارث آنان بودیم. {58}
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ {59}
و پروردگار تو [ هرگز ] ویرانگر شهرها نبوده است تا [ پیشتر ] در مرکز آنها پیامبری برانگیزد که آیات ما را بر ایشان بخواند ، و ما شهرها را- تا مردمشان ستمگر نباشند- ویران کننده نبوده ایم. {59}
وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ {60}
و هر آنچه به شما داده شده است ، کالای زندگی دنیا و زیور آن است ، و [ لی ] آنچه پیش خداست بهتر و پایدارتر است مگر نمی اندیشید؟ {60}
أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ {61}
آیا کسی که وعده نیکو به او داده ایم و او به آن خواهد رسید ، مانند کسی است که از کالای زندگی دنیا بهره مندش گردانیده ایم [ ولی ] او روز قیامت از [ جمله ] احضارشدگان [ در آتش ] است؟ {61}
♻️عصاره فراز ایات ۶۱-۵۸ : اقوام قبل هم بخاطر دلبستگی و اشتغال زیاد به متاع زندگی دنیا و غفلت از اخرت، هلاک شدند. بخود ایید و خود را از زندگی بهتر و پایدار اخرت بهره مند کنید.
نکات :
- در سوره کهف نیز بیان شد انچه که روی زمین است، زینت است برای امتحان انسانها. همچنین اموال و اولاد نیز متاع زندگی دنیاست.
- وما اوتیتم من شیء فمتاع الحیاه الدنیا و ماعندالله خیر و ابقی : قصص شوری
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع)
✴️ قسمت پنجم
4⃣1⃣- 🍁 درخواست مذاکره با عمرسعد جهت جلوگیری از جنگ
🥀🍂امام ، وقتی با دستورهای مکرر ابن زیاد مبنی بر بستن آب و سخت کردن شرایط مواجه می شوند و احتمال وقوع جنگ را بیش از پیش احساس میکنند ، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام داده بگونه ایکه در روز هشتم محرم ، به درخواست امام ، چند بار جلسه محرمانه بین او و عمرسعد برگزار و نهایتا با پیشنهاداتی که امام ، برای ترک مخاصمه می کنند ، ابن سعد نامه ای به ابن زیاد نوشته و با خوشحالی تمام و امید به خاتمه خوش غایله ، به او اعلام میکند :
🍁" خداوند متعال ، آتش جنگ ما را خاموش کرد . زیرا #حسین ، هم اینک حاضر است :
از همان جایی که آمده است ، برگردد ؛
و یا به سوی یکی از مرزهای کشور برود و بسان سایر مسلمانان زندگی کند . نه از او بر ضد ما و نه از ما بر ضد او چیزی در میان نباشد ؛
و یا به جانب شام نزد یزید رفته دستش را در دست او گذاشته و اختلافش را با وی حل و فصل کند .
ای عبیدالله ، این پیشامد ، هم می تواند موجب خرسندی تو و هم موجب اصلاح امت باشد ".« 22»
5⃣1⃣- 🍁 فداکاری امام و آزاد گذاشتن یاران و خانواده برای نجات خود
💢در شب عاشورا ، وقتی که امام مطمین می شود که دشمن راهی برای جلوگیری از جنگ نگذاشته و احتمال جنگ نابرابر در فردای آن بشدت بالاست و تبعا کشته شدن همه جنگاوران امام قابل پیش بینی است ، بیعت خود را از آنها برداشته و می فرمایند :
💔" .. بدانيد كه میدانم فردا روزمان با این دشمنان چه خواهد شد .
بدانید که من اجازه تان میدهم با رضایت من همگیتان بروید که حقی بر شما ندارم ، اينك كه شب فرا رسيده و پرده خود را بر شما افكنده است ، از تاريكى آن سود جوييد و آنرا وسیله رفتن خود کنید ، هر يك از شما دست در دست يكى از مردان من گذارده ، به شهر و ديار خودتان روى آوريد و پراكنده شويد تا آنگاه كه خداوند گشايشى عنايت كند .
زيرا اين مردم تنها مرا مى خواهند و هنگامى كه بر من دست يافتند، از تعقيب ديگران دست بر مى دارند . " «23»
6⃣1⃣- 🍁 قدردانی از یاران و خانواده همراه خود
🥀🍃امام چون استقامت و وفاداری یاران و خانواده خود را می بینند که در این حدود 6 ماهه با او در همه شرایط سخت و طاقت فرسا و حتی مرگ آفرین ، همراه بودند و حاضر به جان فشانی در راه و هدف مقدس ایشان هستند ، خاضعانه از همه آنها در شب عاشورا ، با کلمات زیبای زیر تشکر و قدردانی می فرمایند :
🌸🍃" من نه يارانى باوفاتر از ياران خود مى شناسم ، و نه اهل بيتى پاكتر و باصفاتر و خون گرمتر از اهل بيت خود. پس خداوند همگى شما را از من پاداش خير دهاد ." «24»
زيرنويسها : 👎👎
22- أما بعد: فإن الله قد أطفأ النائرة وجمع الكلمة وأصلح أمر الأمة، هذا حسين قد أعطاني أن يرجع إلى المكان الذي أتى منه أو أن يسير إلى ثغر من الثغور فيكون رجلا من المسلمين، له ما لهم وعليه ما عليهم، أو أن يأتي أمير المؤمنين يزيد فيضع يده في يده، فيرى فيما بينه وبينه رأيه، وفي هذا [لكم] رضى و للأمة صلاح – الارشاد ج 2 ص 87 ، الطبری ج 5 ص 389
تذكر: اينكه امام همه موارد فوق را مطرح كرده باشند ، جاي بحث دارد كه هدف اين مقاله نيست ، بلكه بحث بر سر تلاشهاي امام براي جلوگيري از جنگ است .
23- أَلا و إني أظن يومنا من هَؤُلاءِ الأعداء غدا، أَلا و إني قَدْ رأيت لكم فانطلقوا جميعا فِي حل، ليس عَلَيْكُمْ مني ذمام، هَذَا ليل قَدْ غشيكم، فاتخذوه جملا ... ثُمَّ ليأخذ كل رجل منكم بيد رجل من اهل بيتى، تفرقوا فِي سوادكم ومدائنكم حَتَّى يفرج اللَّه، فإن القوم إنما يطلبوني، ولو قَدْ أصابوني لهوا عن طلب غيري . الطبری ج 5 ص 418 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3015 )
24- أَمَّا بَعْدُ، فإني لا أعلم أَصْحَابا أولى وَلا خيرا من أَصْحَابي، وَلا أهل بيت أبر وَلا أوصل من أهل بيتي، فجزاكم اللَّه عني جميعا خيرا . - الطبری ج 5 ص 418 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3015 )
📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
وَهُوَ الَّذِی يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ
وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ
و اوست خدایی که توبه بندگانش
را میپذیرد و گناهان را میبخشد
و هر چه کنید میداند.
دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار
شوند مستجاب میگرداند و از فضل
و کرم خود بر ثواب آنها میافزاید
🌿 سوره شوری ، آیه ۲۵ ، ۲۶
🍃
🌹🍃
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_تحریم آیات 8 تا 12
📄#صفحه_561
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan