💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مدثر آیات 18 تا 47
📄#صفحه_576
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_576
❇️#قرآن، حتّی در نظر كافران، كلامی پر جاذبه و سحرآميز است.
💠فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ (۲۴) إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ (۲۵)
🌱و بیدرنگ گفت: «این (گفتهها)، فقط جادویی ست که (توسط او از دیگران گرفته و برای ما) نقل میشود؛ (۲۴) این (گفتهها)، فقط سخن بشر است.» (۲۵)
مدثر [۲۴-۲۵]
🔹اين فقط قول بشر است" و هيچ ارتباطی با وحی آسمانی ندارد! (إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ).
و به اين ترتيب آخرين سخن خود را بعد از مطالعه مكرر و تفكر شيطانی و برای مبارزه با قرآن اظهار داشت، و با تمام شيطنتی كه اين مغز متفكر عصر جاهليت و شرك به خرج داد با اين سخنش مدح و تمجيد فوق العادهای از قرآن كرد بیآنكه خودش بداند.
🔹او نشان داد قرآن جاذبه فوق العادهای دارد كه قلب هر انسانی را تسخير میكند، و به گفته او تاثير سحرانگيزی در آن است كه دلها را مسحور میسازد، و از آنجا كه قرآن هيچ شباهتی به سحر ساحران نداشت، بلكه سخنانی بود منطقی و موزون و حساب شده اين خود دليل بر آن بود كه قول بشر نيست و از يك وحی آسمانی، از جهان ما وراء طبيعت، از علم بیپايان خداوند، سرچشمه گرفته، كه همه زيبائيها را توأم با انسجام و استحكام در خود جمع كرده است.
🔹به هر حال اين يك اعتراف ضمنی به اعجاز قرآن است، چرا كه قرآن هيچگونه شباهتی به كارهای خارق العاده ساحران ندارد، كلامی است متين و استوار، مملو از معنويت، و دارای جاذبه و نفوذ بیمانند كه اگر طبق گفته" وليد" قول بشر بود ديگران هم بايد بتوانند همانند آن را بياورند، در حالی كه میدانيم قرآن بارها دعوت به مقابله كرد، و احدی از دشمنان سرسخت كه در زبان عرب مهارت فوق العاده داشتند نتوانستند چيزی همسان آن بياورند و نه حتی كمتر از آن، و اين است معنی معجزه.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_576
❇️گاهی يك مطلب ساده، افرادی را #هدايت و گروهی را #گمراه میكند
💠وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْری لِلْبَشَرِ (۳۱/مدثر)
🌱و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار نداديم و تعداد آنها را جز وسيله آزمايش برای كسانی كه كفر ورزيدند قرار نداديم، تا اهل كتاب يقين كنند (كه قرآن كتاب آسمانی است. زيرا همين عدد در تورات و انجيل نيز آمده است) و كسانی كه ايمان آوردهاند بر ايمان خود بيفزايند و اهل كتاب و مؤمنان، گرفتار شك و ترديد نشوند و (به علاوه، عدد ۱۹ سبب شد) تا كفّار و بيماردلان بگويند خدا از اين مثال چه ارادهای كرده است؟ اين گونه خداوند هركس را بخواهد گمراه میكند و هركه را بخواهد هدايت مینمايد و شمار لشگريان پروردگارت را كسی جز او نمیداند و اين جز تذكّری برای بشر نيست.
🔹مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً»
🔹كسی میتواند مجری قوانين و دستورات الهی باشد كه خودش آلوده نباشد و به آنچه ديگران از آن نهی شدهاند، مبتلا نباشد. «وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً»
🔹ذكر تعداد نگهبانان دوزخ، برای آزمايش كفّار است. «إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا»
🔹در ميان اهل كتاب نيز افراد با انصافی وجود دارند كه با ديدن حقانيّت اسلام، ايمان میآورند. لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ ...
🔹قرآن از سخن بيماردلان بهانه گير در آينده خبر میدهد. وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ...
🔹گمراه كردن خداوند ابتدايی نيست، بلكه كيفر كافران است. (مانند دزدی كه وارد خانه شده و شما درب را به روی او میبنديد. در اينجا زندانی كردن سارق، جنبه كيفری دارد.) «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ»
🔹كفّار و منافقان در دشمنی با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ»
🔹گاهی يك مطلب ساده، افرادی را هدايت و گروهی را گمراه میكند. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۸۴
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
هر کس نيکی آورد [=کار خيری کند]، پاداشی بهتر از آن خواهد داشت و هر کس بدی آورد، ۶۲
آنان که مرتکب زشتيها شدهاند، جز به آنچه [در دنيا] ميکردند کيفر نميبينند [و فقط پاداش خوبی بيش از نفس عمل است].
۶۲- در اين آيه به جای «من عَمِلَ» يا «من کَسَبَ» و مشابه آن، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ... وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ» گفته شده است که مفهوم پديد آوردن و عرضه کردن عمل دارد و بر ايجاد و آفرينش عمل تکيه ميکند.
قصص : ۸۵
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاءَ بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
بيگمان آن که [ابلاغ] قرآن را بر تو فريضه نهاد، حتما تو را به بازگشتگاهی [=مکه] ۶۳
برميگرداند [پس تسليم حکم او باش و آرام و متوکل در برابر انکار مخالفين] بگو: پروردگارم به کسی که هدايت را مطرح کرده و آنکه در گمراهی آشکاری است داناتر است.
۶۳- جملة: «لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ» [تو را به بازگشتگاهی برميگرداند] از جهاتي، به خصوص نکره آمدن کلمه معادٍ، دارای ابهام است، اما اگر اين آيه را به شيوة تفسير قرآن با قرآن، با آيه ۷ همين سوره در کنار هم قرار دهيم، به نظر ميرسد رفع ابهام گردد؛ در آيه ۷ خداوند مادر موسی را که از رها کردن طفل نوزادش به امواج رودخانة نيل سخت دل نگران و مضطرب بود، وعده ميدهد: «مترس و غصه مخور، ما او را به تو برميگردانيم... إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ]، در آيه ۸۵ نيز با ذکر همين فعل [لَرَادُّكَ] رسول، خود را که فرمان يافته از موطن خود، مکه و کانون توحيد [کعبه] هجرت نمايد و خود را به امواج خطرات بسپارد، وعده ميدهد، همان کسی که ابلاغ وحی را بر تو واجب کرده، مسلماً تو را به آغوش مام ميهنت، مکه باز ميگرداند. نکره آمدن کلمه معادٍ چه بسا دلالت بر پيروزمندانه برگشتن و عظمت و ابهت اين بازگشت نمايد. در ضمن به مصداق سوگند آغازين سوره بلد [لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ] پيوند مبارک پيامبر با مکه و حل شدن او در تاريخ اين شهر قابل فهم ميباشد.
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت هشتم:
⭕️خون مار و ماهي و .. پاك است.
خون جراحت و زخم كه شستن ان سخت است براي نماز اشكالي ندارد
مسألهى 54- خون حيوانات حرام گوشتى كه خون جهنده ندارند، مانند #مار، مارمولك، پاك است زيرا از عنوان « #دما_مسفوحاً» بيرون است، و اگر حلال گوشت هم باشند مانند #ماهى اضافه بر پاكى حلال هم هست ولى خون حيوانات حرام گوشت همچون خود آنها حرام است.
مسألهى 55- از جمله احكام خونهاى نجس اين است كه- مانند تمامى نجاسات- اگر در بدن و يا لباسى كه به اندازه پوشش عورتين است باشد، بايستى براى نماز و احرام تطهير و يا كنار گذارده شود،
👈ولى خون اگر به اندازه ى يك درهم (كه در زمان ما تقريباً به اندازه ى يك سكه دو ريالى است)، باشد كلًا براى نماز اشكالى ندارد،
👈ساير #نجاسات هرگز استثنايى در اين مورد ندارند،
چنانكه ظاهراً در خون نجس العين و حيوانات حرام گوشت و خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنان استثنايى مسلم نيست،
و قاعده ى حرمت همراه داشتن نجاست در نماز و احرام شامل تمامى اينها مى باشد،
و تنها خون انسان و حيوانات حلال گوشت به اندازه ى يك درهم و خون زخم و جراحت بدن كلًا مستثنى است، گرچه قدر مسلم استثناى خون زخم و جراحت مادامى است كه بهبودى نيافته، و شستن آنها موجب مشقت و حرج باشد، كه در غير اين موارد همچنان ممنوع اند.
↩️مسألهى 56- #خونهايى كه در نماز ممنوع است تنها خونهايى است كه بر بدن باشد، و يا بر لباسى كه براى پوشيدن عورت كافى است، بنابراين مانند جوراب و دستمال كوچك و عرقچين و هر پارچه و مانندش كه براى پوشش عورتين كافى نيست اشكالى ندارد.
📚رساله توضيح المسائل نوين،
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛