.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى
إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا
يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ
وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ
داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته
شده به شما مىدهد و شما را مىآمرزد،
و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
🌱 سوره انفال ، آیه ۷۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نازعات آیات 16 تا 46
📄#صفحه_584
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_584
❇️بهترين راه #خداشناسی، توجّه به نعمتهای اوست
💠أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (۲۷) رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها (۲۸) وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها (۲۹) وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها (۳۰) أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (۳۱) وَ الْجِبالَ أَرْساها (۳۲) مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ (۳۳/نازعات)
🌱آيا آفرينش شما سختتر است يا آسمانی كه او بنا كرده؟ سقفش را برافراشت و آن را استوار ساخت. شبش را تيره و روزش را روشن گرداند. بعد از آن، زمين را گسترش داد. و از آن آب و چراگاه بيرون آورد. و كوهها را استوار و پابرجا گردانيد. تا وسيله برخورداری شما و چارپايان شما باشد.
🔹در تبليغ، شيوه سؤال بسيار مفيد است. «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ»
🔹بهترين راه خداشناسی، توجّه به نعمتهای اوست. بايد از محسوسات برای پی بردن به معقولات استفاده كرد. «رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها»
🔹دنيا برای ماست، نه ما برای دنيا. «مَتاعاً لَكُمْ»
🔹در كاميابیهای مادی، انسان و چهارپا در كنار هم هستند. (آنچه مايه امتياز انسان است كمالات معنوی است.) «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ»
🔹نعمتها برای بهرهگيری انسان است، تحريمها و رياضتهای نابجا بیمعنا است. «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ»
🔹گسترش زمين و گردش آن در فضا، بعد از آفرينش آسمانها بوده است. «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_584
❇️#مقام_رب" چيست؟
💠وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى
🌱امّا کسی که از مقام و منزلت مالک و صاحباختیارش ترسیده و نفس (خود) را از هوا و هوس باز داشته باشد،
نازعات - ۴۰
👈قابل توجه اينكه در آيات مورد بحث میفرمايد:" كسی كه از" مقام" پروردگارش بترسد" نمیفرمايد:" كسی كه از پروردگارش بترسد" در اينكه منظور از" مقام" چيست؟
در اينجا تفسيرهای متعددی است:
🔹نخست اينكه منظور" مواقف قيامت" است كه انسان در اين مقامات در پيشگاه خداوند برای حساب متوقف میشود (بنا بر اين تفسير،" مقام ربه" به معنی" مقامه عند ربه" يعنی ايستادن انسان در پيشگاه خدا است).
🔹منظور" علم خداوند و مقام مراقبت او" نسبت به همه انسانها است، همانطور كه در آيه ۳۳ رعد آمده است أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ:
" آيا كسی كه بالای سر همه ايستاده و مراقب اعمال همگان است همچون كسی است كه اين وصف را ندارد"؟! شاهد ديگری برای اين تفسير حديثی است كه از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:
:" كسی كه میداند خدا او را میبيند و آنچه را میگويد، میشنود و از آنچه از خير و شر انجام میدهد آگاه است، و اين توجه او را از اعمال قبيح باز میدارد، او كسی است كه از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هوای نفس باز داشته".
👈منظور" مقام عدالت" او است، چرا كه ذات مقدس او مايه خوف نيست، خوف از عدالت او میباشد، و در حقيقت اين خوف از مقايسه اعمال خود با عدل او حاصل میشود، همانگونه كه مجرمان از ديدن يك قاضی عادل بر خود میلرزند، و از شنيدن نام محكمه و دادگاه وحشت میكنند، در حالی كه شخص بیگناه نه از آن ترسی دارد، و نه از اين وحشتی! در ميان اين تفسيرهای سه گانه تضادی نيست و ممكن است همه آنها در معنی آيه جمع باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۸۸-۸۷ سوره قصص از تفسیر نور
۱- کوتاه آمدن در ابلاغ وحی،نوعی تقویت کفر است. «فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ وَ لا یَصُدُّنَّکَ»
۲- دشمنان حتّی برای شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نیز نقشه دارند. «لا یَصُدُّنَّکَ»
۳- رهبران آسمانی نیز به تذکّرات الهی نیازمندند. «لا یَصُدُّنَّکَ»
۴- رسالت باید همراه عزّت و قاطعیّت باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ... بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ
۵- علم و آگاهی،مسئولیّت را سنگین تر می کند. «بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ»
۶- کسی در دعوت به حقّ موفّق می شود که قاطع و نفوذناپذیر باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ...
اُدْعُ إِلی رَبِّکَ»
۷- دعوت باید خالصانه باشد و هیچ مسئله ای را جز رضای خداوند در نظر نگیرد. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» آری کسی که به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نکند،در مدار شرک قرار گرفته است.
۸- دعوت باید به سوی خدا باشد،نه خود. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ»
۹- شرک زدایی و مبارزه با کفر،سرلوحه ی فعالیّت پیامبران و از تأکیدات بسیار جدّی خداوند است. «لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»
۱۰- موحّد واقعی کسی است که از همه ی معبودها،ابَرقدرت ها،ایسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ»
۱۱- به آنچه رفتنی است،دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»
۱۲- حاکمیّت،مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُکْمُ»
۱۳- معبود واقعی چند شرط دارد:
الف:فناپذیر نباشد. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ»
ب:بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُکْمُ»
ج:فرجام همه به دست او باشد. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
۱۴- مرگ،نابودی نیست،بازگشت به مبدأ است. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛