eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️‏ای انسان چه چيز تو را ساخته؟! 💠يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ 🌱ای انسان، چه چیز تو را فریفته و نسبت به (لطف و کرم) پروردگار بزرگوارت گستاخ کرده است؟؛ انفطار - ۶ 🔹‏در تعقيب آيات گذشته كه پيرامون معاد سخن می‌گفت، در آيات مورد بحث برای بيدار كردن انسان از خواب غفلت، و توجه او به مسئوليتهايش در برابر خداوند، نخست او را مخاطب ساخته و با يك استفهام توبيخی شديد و در عين حال توأم با نوعی لطف و محبت می‌فرمايد:" ای انسان چه چيزی تو را از پروردگار كريمت غافل ساخته؟ و در برابر او جسور و مغرور نموده"؟! (يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ‌). 🔹‏در اينجا" انسان" را به عنوان انسانيتش كه اتمام امتيازات او را بر ساير موجودات اين جهان ياد آور می‌شود مخاطب ساخته، سپس او را در برابر خداوندی قرار می‌دهد كه هم" رب" است و هم" كريم" به مقتضای ربوبيتش پيوسته او را در كنف حمايت خود قرار داده، و تربيت و تكامل او را بر عهده گرفته، و به مقتضای كرمش او را بر سر خوان نعمت خود نشانده، و از تمام مواهب مادی و معنوی برخوردار ساخته است، بی‌آنكه انتظاری از او داشته باشد و پاداش و عوضی بطلبد، حتی خطاهای او را ناديده می‌گيرد، و با كرمش او را مورد عفو قرار می‌دهد. ‏آيا سزاوار است چنين موجود شريفی در برابر چنان پروردگار بزرگی جسور گردد؟ ‏و يا لحظه‌ای از او غافل شود و در انجام فرمانش كه ضامن سعادت خود او است قصور ورزد؟ 🔹‏و لذا در حديثی از پيغمبر اكرم ص آمده است كه هنگام تلاوت اين‌ آيه فرمود: غره جهله:" جهل و نادانيش او را مغرور و غافل ساخته است"! ‏و از اينجا روشن می‌شود هدف اين است كه با تكيه بر مساله ربوبيت و كرم خداوند غرور و غفلت انسان را درهم بشكند، آن گونه كه بعضی پنداشته‌اند كه هدف تلقين آدمی در زمينه عذر خواهی او است كه در جواب بگويد: كرمت مرا مغرور ساخت. 🔹‏و نيز آنچه از" فضيل بن عياض" نقل شده كه از او سؤال كردند اگر در روز قيامت خداوند تو را به حضور طلبد و از تو بپرسد: ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ‌، در جواب چه می‌گويی گفت: در جواب می‌گويم: غرنی ستورك المرخاة" پرده‌هايی كه بر گناهان من افكنده بودی مرا غافل و مغرور ساخت" نيز متناسب مفهوم آيه نيست، بلكه در جهت مخالف هدف اصلی آيه قرار دارد، چرا كه هدف درهم شكستن غرور و بيدار كردن از خواب غفلت است، نه پرده جديدی بر پرده‌های غفلت افكندن! بنا بر اين سزاوار نيست آيه را از هدفی كه داشته منحرف سازيم، و در جهت مخالف آن نتيجه‌گيری كنيم. 🔹امير مؤمنان علی ع در تفسير اين آيه جمله‌های عجيبی دارد، می‌فرمايد: ‏اين آيه كوبنده‌ترين دليل در برابر شنونده است، و قاطعترين عذر در برابر شخص مغرور، كسی كه جهالت و نادانيش او را جسور و مغرور ساخته، خداوند می‌فرمايد: ‏ای انسان چه چيز تو را بر گناهت جرأت داده؟، و چه چيز تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته؟، و چه چيز تو را به هلاكت خويش علاقه‌مند نموده؟ ‏آيا اين بيماری تو بهبودی ندارد؟ يا اين خوابت به بيداری نمی‌انجامد؟ 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وای بر ! 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ (۲) وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ (۳) 🌱وای بر کم‌فروشان!؛ (۱) هم‌آنان که وقتی (کالایی را) با پیمانه از مردم می‌خرند، تمام و کمال می‌گیرند؛ (۲) (ولی) زمانی که (برای فروش، کالایی را) برای مردم پیمانه یا وزن می‌کنند، کم می‌گذارند. (۳) مطففین [۱-۳] 🔹«وَيْلٌ» به معنای هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّه‌ای در دوزخ يا دری از درهای آن می‌باشد. ‏«طفيف» و قليل به يك معناست و «تطفيف» به معنای كاستن و كم گذاشتن است و ريشه آن از «طف» به معنای كنار است. به فروشنده‌ای كه از كنار اجناس می‌زند، «مطفف» گويند. ‏ابن مسعود نقل می‌كند كه هر كس از نمازش بكاهد مشمول اين آيه است. 🔹‏كم فروشی هر صنفی متناسب با خودش می‌باشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهی كنند، كم فروشند. ‏كم‌فروش، خود را زرنگ می‌داند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمی‌داند و ظلم اقتصادی به جامعه می‌كند. ‏كم فروشی از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب برای آن آمده است. 🔹‏امكانِ كم فروشی يا حساسيّت در كيل بيش از وزن است، لذا در يك آيه فقط از كيل و در آيه پس از آن، ابتدا مجدداً از كيل و سپس وزن، سخن به ميان آمده است. 🔹خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنيد. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» ‏ 🔹مال حرام از راه كم‌فروشی، عامل سقوط انسان است. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» ‏ 🔹تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن كم فروشی است. آنچه بر خود نمی‌پسندی بر ديگران مپسند. اكْتالُوا ... يَسْتَوْفُونَ‌- كالُوهُمْ‌ ... يُخْسِرُونَ‌ 🔹كم فروشی نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَی النَّاسِ» 🔹بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونه‌ای كه كم فروشی شغل انسان شود. «يُخْسِرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها از آیه های ۴۷ و ۴۸ فهمیده میشود قبل از ظهور آنحضرت مردم مکه آرزوی ظهور یک پیامبر را داشته اند، اما، پس از اینکه آرزویشان برآورده شد آن حضرت را تکذیب نمودند و از آیه ۵۰ فهمیده میشود علت تکذیب «اتباع اهواء» شان بوده است. از آیه ۵۷ این مطلب هم فهمیده می¬شود که کفار که پیشرفت اسلام و فتح قلوب مردم نگرانشان کرده بود دست به توطئه های وسیع زده بودند و از جمله آدم ربائی را نیز بعنوان یک عمل تروریستیِ بازدارنده در برنامه های خویش گنجانده بودند. از آیه ۵۱ این مطلب بسیار مهم فهمیده میشود که علیرغم اینکه مردم مکه مدتی طولانی بی پیامبر بوده اند اما از معارف وحیانی آنقدر که مورد نیازشان بود در بین آنها رایج بوده که نتوانند در قیامت ادعا کنند « ما که از حقایق بی خبر بودیم» از آیات ۵۲ تا ۵۵ هم این نکته مهم فهمیده میشود که یهودیان و مسیحیانی که در مکه و دور و بر آن بوده اند پیشاپیش کاملا به آنحضرت ایمان داشتند و حتی به ایمانشان عمل هم میکرده اند. از آیه ۶۱ (و با توجه به آن ، از آیه ۶۰ نیز) فهمیده میشود که مخالفان فعال آنحضرت (نسبت به پیروان آنحضرت) مالدار و قبیله دار، و اکثرِ پیروان آنحضرت از رده های فرودست جامعه بوده اند و خطاب دو آیه مذکور هم به دسته اول است. از آیه ۶۹ فهمیده میشود مخالفان آنحضرت در باره تعالیم او نظری داشته اند ولی آنچه که در باره تعالیم او ابراز میکرده اند مطابق و منطبق با چیزی که در نهانی های ضمیر خویش داشته اند نبوده است. اگر ایمان بیاوریم دچار مشکل می شویم موضوع آیه ۵۷ را قبلاً در سوره های قریش و فجر دیده ایم. در سوره قریش مختصراً این مطالب را دیده ایم که کل زندگی شما براساس مجاورت با این حرم امن الهی (یعنی مکه) شکل گرفته است پس کفر چه معنی دارد و در سوره فجر بطور کامل این مطلب را دیده ایم که ارزش زندگی اقتصادی این جهانی ملاک و مناط اعتبار نیست و در مقابل حق و آخرت و ارزشهای واقعی چیزی نیست. غفلت زدایی آیات ۷۱ تا ۷۳ چشم ما را به این نکته باز می کند که چه نعمت های عظیمی وجود دارد که ما به آنها عادت کرده ایم ، و حتی یک دفعه هم این عادت نقض نشده ، و هر کدام از آن نعمت های عادی که اصلاً وجود آنها را هم احساس نمی کنیم چه تأثیر عظیمی در زندگی ما به عنوان انسان دارد ، و اگر اینطور که هست نبود، اصلاً انسانیت و تمدن انسانی ما حتی به آن قدم های اولیه نیز نمی رسید. و اگر متوجه این نکته بودیم کمی شاکر می شدیم. گفتگوئی که در خلال آیات ۷۶ تا ۸۰ بین بنی اسرائیل صورت گرفته ، بی جهت در قرآن در اینجا نقل نشده ، قابل فهم است که می باید چنین تلقیی از خویش در هریک از گروه های موجودِ ثروتی در دوره معاصر نزول این آیات در اذهان وجود داشته باشد ، شکاف طبقاتی عمیق (آیه ۷۶) ، اعتراض به سوء رفتار سوپر متمکن ها (از ثلث آیه ۷۶ تا آیه ۷۷) ، توجیه آنان در دفاع از رفتار خویش (ثلث اول آیه ۷۸) ، آرزوی موقعیتی شبیه آنها در بین طبقات نابرخوردار (نیمه آخر آیه ۷۹) ، و دیالوگ داخلیِ تقابلیِ عده ای دیگر از همانها (آیه ۸۰) از مجموع اینها فهمیده میشود در زمان نزول این آیات ، عده ای از طبقات فرودست چشم تحسین و تقلید به سوی مخالفان آنحضرت داشتند ، و عده ای دیگر به وضوح منتقد آنان بوده و با آنها وارد دیالوگ انتقادی می بوده اند. تفسير مرحوم مهندس گنجه ای https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5821410222165462686.mp3
5.21M
👆👆👆👆👆👆 با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم طالقانی و شهدای 17 شهریور 🌹🌷بخشی از سخنرانی آیت‌الله به‌مناسبت نخستین سالگرد قیام ۱۷ شهریور، در کنار آرامگاه شهدای میدان ژاله... . نقد استبداد دینی. انتقاد از بی توجهی به رای و نظر مردم و اصل نمایندگان مجلس و خبرگان، وکلای مردم هستند و باید به انها گزارش دهند و نظر موکلان را رعایت کنند. آیت الله سیدمحمود   در هنگام مرگ رییس شورای انقلاب و ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نخستین امام جمعه تهران بود . @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤🕊 خدا میگه که حق نداری نگران چیزی باشی که هنوز اتفاق نیوفتاده تو در حمایت کامل منی ... @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 34 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زنگار دلهاست‌ 💠كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ 🌱به هیچ وجه (آیات ما خرافه نیست، بلکه حقیقت این است که) دستاورد (آلوده‌ی) آنان، همچون زنگار، دل‌هایشان را سیاه کرده است. مطففین - ۱۴ 🔹قرآن در این آيه بار ديگر به ريشه اصلی طغيان و سركشی آنها اشاره كرده می‌افزايد:" چنين نيست كه آنها خيال می‌كنند، بلكه اعمال سوء آنها همچون زنگاری بر دلشان نشسته، و از درك حقيقت وامانده‌اند" (كَلَّا بَلْ رانَ عَلی‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌). 🔹‏عجب تعبير تكان‌دهنده‌ای؟! اعمال آنها زنگار بر قلبشان ريخته، و نور و صفای نخستين را كه به حكم فطرت خداداد در آن بوده گرفته، به همين دليل چهره حقيقت كه همچون آفتاب عالمتاب می‌درخشد هرگز در آن بازتابی ندارد، و پرتو انوار وحی در آن منعكس نمی‌گردد. 🔹‏" ران" از ماده" رين" (بر وزن عين) به طوری كه" راغب" در" مفردات" می‌گويد: همان زنگاری است كه روی اشياء قيمتی می‌نشيند، و به گفته بعضی ديگر از ارباب لغت قشر قرمز رنگی است كه بر اثر رطوبت هوا روی آهن، و مانند آن ظاهر می‌شود كه در فارسی ما آن را" زنگ" يا" زنگار" می‌ناميم، و معمولا نشانه پوسيدن و ضايع شدن آن فلز، و طبعا از بين رفتن شفافيت‌ و درخشندگی آن است. 🔹‏و گاه آن را به معنی غلبه و تسلط چيزی بر شی‌ء ديگر يا افتادن در چيزی كه راه خلاص از آن نيست تفسير كرده‌اند كه در واقع اينها همه لازمه همان معنی اصلی است‌. 🔹آری بدترين اثر گناه و ادامه آن، تاريك ساختن قلب، و از ميان بردن نور علم و حس تشخيص است، گناهان از اعضاء و جوارح سرازير قلب می‌شود، و قلب را به يك باتلاق متعفن و گنديده مبدل می‌سازد، اينجاست كه انسان راه و چاه را تشخيص نمی‌دهد، و مرتكب اشتباهات عجيبی می‌شود كه همه را حيران می‌كند. با دست خود تيشه به ريشه سعادت خويش می‌زند و سرمايه خوشبختی خويش را به باد فنا می‌دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آن روز آنها مؤمنان را می‌كردند، اما امروز ... 💠إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ (۲۹) وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ (۳۰) وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى‏ أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ (۳۱) 🌱(در دنیا،) گنه‌کاران همواره به مؤمنان می‌خندیدند. (۲۹) و زمانی که از کنار آنان می‌گذشتند، (برای استهزای آنان،) با چشم و ابرو به یکدیگر اشاره می‌کردند. (۳۰) و هنگامی‌که نزد خانواده‌شان بازمی‌گشتند، در حالی بازمی‌گشتند که (از رفتار زشت خود) سرمست و مغرور بودند. (۳۱) مطففین [۲۹-۳۱] 🔹مؤمنان بايد آماده برخوردهای ناروای گنهكاران و مجرمان باشند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا» ‏ 🔹خنده، غمزه، نيش و نوش‌های ديگران شما را دلسرد نكند، زيرا خود آنان مجرم هستند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا» 🔹تمسخر و تحقير، روش ديرينه مجرمان است. كانُوا ... يَضْحَكُونَ‌ 🔹مجرم به گناه خود قانع نيست، پاكان را تحقير می‌كند و به آنان ضربه روحی می‌زند. «يَضْحَكُونَ‌، يَتَغامَزُونَ» 🔹ساختن طنز و فكاهی برای تمسخر مؤمنان از شيوه‌های مجرمان است. ‏«انْقَلَبُوا فَكِهِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص مطلب انتهای آیه ۸۵ به چه معنی است؟ قابل فهم است که آنحضرت مورد دعوتهای مکرری از سوی کفار بوده که «بیا یک جوری با هم کنار بیائیم. هیچ چیزی نیست که قابل حل نباشد. این قدر راجع به خدایان ما سخت گیری نکن. بالاخره پرستش آنها هم به نوعی پرستش خدای تو است و ... و ...» در انتهای آیه ۸۵ یادآوری می نماید که اصلاً اینطور نیست. تو هدایت آورده ای و آنها از گمراهی آشکار دفاع می کنند و لذا مبادا هیچگونه سازشی کنی. در صدر آیه نیز ابتدا نعمت بزرگی را که آن حضرت از آن برخوردار شده بود (ظرفیت پذیرش این رسالت) یادآوری نموده و سپس وعده ای به او داده که به دلخواهت میرسی و در آخر او را نهی نموده از اینکه کوچکترین سازشی نماید. از جمله دوم آیه ۸۵ فهمیده می شود دلخواه آن حضرت این بوده که به «بازگشتگاه» برگردد. خداوند به او می فرماید لازم نیست برای اینکه به بازگشتگاه برگردی، کوچکترین سازشی کنی. ما که تو را الزام کرده ایم این بار را بر شانه ات حمل کنی، خودمان تو را به آرزویت می رسانیم. چه بسا «بازگشتگاه» در اینجا «روزهایی که اینهمه مشکلات نباشد» بوده باشد ، یعنی همان روزهایی که آنحضرت فقط یک «محمد امین» بود و عزیز و محترم بود و بار اینهمه مشکلات (تکذیب و تحقیر و استهزاء و آزار و اذیت پیروان و . . ) را نداشت ، بوده باشد ، که در اینجا تلویحا وعده موفقیت و پیروزی به آنحضرت میدهد . در آیات ۸۵ تا ۸۸ مطالب عجیبی خطاب به پیامبر اکرم(ص) عنوان شده است و شبیه به مطالبی است که در سوره اسراء مبنی بر «بر حذر داشتن آنحضرت از اینکه حتی به مقدار کمی هم که باشد بسوی مشرکان رغبت فرماید» نازل شده است. آیا پیامبر اکرم(ص) پس از اینهمه سوره ها و آیاتی که بر او نازل شده، و پس از اینهمه رنج و تعبی که دیده، و پس از اینهمه موفقیتی که به آن نائل شده، در موقعیتی بود که بقول آیه ۸۷، «از مشرکان» باشد و «همراه با خدا»، «خدای دیگری را بخواند؟» البته که نه. پس سبب نزول آن مطالب چیست؟ «درس» و «درب» بما کمک می کند که موضوع فوق را بهتر بفهمیم. پیامبر(ص) بار رسالتی را به دوش داشت که آنرا تا اینجای کار رسانده بود و مؤمنانی را تربیت کرده بود و مخالفان عجیبی هم ایجاد شده بودند که نه تنها هیچ طوری هیچ قدمی بطرف هدایت برنمی داشتند بلکه از تمام ظرفیت خویش برای از بین بردن آن استفاده می کردند و بزرگترین توطئه ها را و بدترین اعمال را مرتکب می شدند و حتی چنانکه در محل خویش دیده شد، حتی از آدم دزدی هم رویگردان نبودند. پیامبر بود و بار رسالت و بقیه راه و این مؤمنان و آن موانع سخت. هر کس دیگر که بود چه آرزوئی داشت؟ هر کس دیگر هم که بود آرزوئی جز برداشتن موانع نداشت. یکی از بهترین راه های برداشتن این نوع موانع «معامله» است. مثلاً پیامبر(ص) امتیاز کوچکی به آنان بدهد و امتیاز بزرگی از آنان بگیرد. آنان چه نوع امتیازی را ممکن بود بخواهند؟ مشرکان و کفار آن روزها ظاهراً چیز زیادی نمی خواستند. تفسير مرحوم مهندس گنجه ای https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴🔴ضرورت تحول در ✅حوزه،الا و لابد ، باید درس اصلی اش باشد ✅اينكه همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوز هها بگویید این روا نیست. 🔹 وجود مبارک حضرت رسول به اميرالمومنين فرمود «أنا و انت ابوا هذه الأمة» ، وقتی فرزند اینها شدیم راه اینها را باید طی کنیم. برای پیمودن این راه الآن که ما در آستانه شروع به تحصیل در سال جدید هستیم، باید ببینیم اینها حوزه ها را چگونه اداره کردند؟ را اینها چگونه اداره می کنند؟ قطب فرهنگی یک ملت به چیست؟ اینها وظیفه ماست... . 🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای رعایت کنید این درست نیست برای اینکه او برای خلق شده. در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است! 🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوز ها بگویید این روا نیست. 😔 همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست. بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند. ايت اله جوادي آملي @quranpuyan