♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣8⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
ضرورت حمایت از مظلوم
موسای کلیم چون حمایت از مظلوم جزء برنامههای بینالمللی اسلام است اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد یعنی بر یک مسلمان لازم است وقتی میبیند یکی ظالم است دیگری مظلوم از مظلوم حمایت کند خواه آن ظالم و مظلوم هر دو مسلمان باشند یا هر دو کافر باشند یا یکی کافر یکی مسلمان, حالا کافری دارد به کافر ظلم میکند به انسان پناهنده شد و مقدور انسان هم است که از مظلوم حمایت کند خب بر او واجب است حمایت از مظلوم جزء دستورهای بینالمللی اسلام است اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد.
خطئی بودن قتل ظالم قبطی توسط حضرت موسی(علیه السلام)
﴿فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّه﴾ وجود مبارک موسای کلیم هم به حمایت از مظلوم ظالم را سر جایش نشاند مُشتی به سینه ظالم زد این را میگویند وَکز این مُشت زدن، این کار طبعاً و نوعاً کشنده نیست (یک) وجود مبارک موسای کلیم هم قصد قتل نداشت (دو) پس نه فعل, کشنده است؛ نه ضارب و فاعل قصد کشتن دارد این میشود خطأ محض وقتی خطأ محض شد دیگر جُرم نیست ﴿فَوَکَزَهُ مُوسَی فَقَضَی عَلَیْهِ﴾ دیگر اجل مقضیّ او فرا رسید و مُرد.
تفسیر تسنیم آيت الله جوادی آملی
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
🛑قسمت دهم: #حرمت_شدید_بهتان به مخالفان
↩️الف) آیا منطق جواز بهتان با این منطق و روش هیچ سازگاری دارد که به روایت کلینی از جعفی، «امام صادق(ع) دوستی داشت که امام(ع) هر جا میرفت همراه ایشان بود. این دوست بردهای از اهل سِند داشت و یک وقتی که همراه امام(ع) در بازار کفاشان میرفت و آن برده پشت سر آن دو میآمد، برگشت غلامش را صدا زد و او را ندید و سه بار هم تکرار شد. بار چهارم وقتی چشمش به برده افتاد، به او گفت: «ای #پسر_زن_بدکاره! کجا بودی؟».
امام صادق(ع) (با شنیدن این حرف زشت) از شدت ناراحتی دست خود را بالا آورد و با شدت به پیشانی خود زد و فرمود: سبحان الله! به مادرش نسبت ناروا میدهی! من فکر میکردم تو تقوا داری؛ اما (معلوم شد) هیچ تقوایی نداری! او گفت: فدایت شوم، مادرش زنی سندی و مشرک است: «انّ امّه سندیة مشرکة». امام(ع) فرمود: «آیا ندانستهای که هر قومی ازدواجی دارند!» و افزود: «از من دور شو!» جعفی، راوی قضیه افزوده است: دیگر هیچ گاه وی را ندیدم که با امام(ع) راه برود، تا اینکه مرگ میان آن دو جدایی انداخت». در مورد دیگر نیز که یکی از اصحاب همین تعبیر زشت را درباره فرد بدهکاری به کار برد و توجیه کرد که او مجوسیّ است و مادرش همان خواهرش است، امام(ع) برخورد خورد کرد.
🔻🔻وقتی کسی حق ندارد به مادر مشرک یک برده تهمت بزند، آیا میتوان به یک مسلمان یا یک جریان سیاسی، آن هم به دلیل اینکه این نظر فقهی یا آن برداشت سیاسی را قبول ندارد و مخالف آن است، تهمت زد؟!
⁉چرا برای اهداف خود، به نام دین و مذهب و روحانیت، هر حرف نادرست و خلاف مبانی فقهی و اخلاقی زده میشود و چهره پاک مذهب لکهدار میگردد؟ چنین افرادی اگر در علم و ورع هم مشکل دارند و گرفتار کجفهمی در دین و فقه هستند، دستکم برای حفظ دنیای خود، عاقلانه رفتار کنند و این گونه سفیهانه به ریشه خود و به همان چیزی که به گمان باطل خود مدافع آن هستند، تیشه نزنند!
↩️ب) اگر در جامعه اسلامی چنین باوری وجود داشته باشد که شرعا میتوان به اهل بدعت یا مخالفان فکری و سیاسی نسبت ناروا داد و این گمان درباره مصادیق مبارزه با بدعتگذاران پدید آید که چه بسا آنچه درباره آنان گفته شده، برخاسته از همین حکم و به هدف تخریب چهره آنان است، این ابزار کارآیی مورد نظر را نخواهد داشت و بسا که نتیجه عکس داشته باشد. وقتی در خود روایت آمده است که چنین رفتارهایی با اهل بدعت صورت گیرد تا زمینه طمعورزی در تباه ساختن و از میان بردن اسلام را نداشته باشند، آن وقت چگونه ممکن است خود روایت راهکاری را پیش رو گذارد که نتیجه آن دستکم در درازمدت عکس آن است؟ بنابر این با توجه به هدفی که در روایت به آن تصریح شده، بالملازمه میتواند بر حرمت بهتان دلالت میکند.
↩️ج) توسل به چنین شیوههایی برای از میان بردن مخالفان، اعم از افراد و جریانها، بیشک پیآمدهای ویرانگری دارد، از جمله اینکه آن دسته از منابع تاریخی و حدیثی که در نقد و نکوهش بدعتگذاران واقعی و شناختهشده از جمله برخی خلفاء وجود دارد، ممکن است با این پرسش و شبهه روبهرو شود که شاید برخی از بدگوییها با همین هدف صورت گرفته و واقعیت بیرونی نداشته باشد! کسانی که به عذر چنین روایاتی تخریب چهره مخالفان دینی و مذهبی یا مخالفان فکری و سیاسی خود را مجاز میدانند، باید به چنین پیآمدهایی نیز توجه کنند و کارشان کار آن شخص نباشد که بر سر شاخه نشسته و بن آن را میبرد!
↩️د) یک پیآمد مهم دیگر، چنان که تجربه تاریخی نشان میدهد، فراهم آمدن زمینه سوء استفاده و فساد از حکم به جواز بهتان است و همین امر مانع از آن است که گفته شود شارع چنین دری را گشوده است. لذا برخی فقهاء در جمعبندی بحث، پس از آنکه اصل حکم جواز بهتان را خیلی مشکل شمردهاند، افزودهاند که گشودن این باب برای هواپرستان مایه فساد بزرگی است و آنان هر نسبتی را به هر کسی که مخالفشان باشد میدهند، واقعیتها را تحریف میکنند، دست به پردهدری و آبرو بردن میبرند و چهره اسلام را مشوّه میسازند.
🛑🛑ما به صراحت اعلام میکنیم که از چنین سخنان و روشهایی منزجر هستیم و با صدای رسا میگوییم که از این روشها حتی برای لکهدار کردن دشمنان و کافران لجوج نیز بیزاریم، چه رسد به مسلمانان و انسانهایی که اتهام یا جرمشان این است که با برخی دیدگاهها و روشها و رفتارهای جاری، هر چند در مهمترین مسائل و مبانی مخالف هستند
و العاقبة للمتقین.
🔹سیدضیاء مرتضوی
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
خدا میگه...❤
تو با ایمان از من بخواه
به چطور شدنش فکر نکن
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
۸۹ #سوره_فجر.و #بلد
۹۰. #سوره_شمس و #لیل
۹۱ #سوره_لیل و #ضحی و#شرح
۹۲. #سوره_تین و #علق
۹۳. #سوره_قدر و #بینه
۹۴. #سوره_بینه و #زلزال و #عادیات
۹۵. #سوره_عادیات_قارعه_تکاثر
۹۶ #سوره_عصر و #همزه و #فیل
۹۷ #سوره_قریش و #ماعون و #کوثر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 مبارکه #کافرون و #نصر و #مسد
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
#سوره_کافرون و #نصر و #مسد
📄#صفحه_603
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_603
🔸آیه 1سوره کافرون
🔸قُل يا أَيُّهَا الكافِرُونَ «1»
👈مفسرين گفتند الف و لام الكافرون عهد است و مراد بعض كفار هستند و عدد آنها را و اشخاص آنها را ذكر كردهاند که آمدند نزد پيغمبر (ص) و گفتند که: شما يك سال بيا الهه ما را عبادت كن و ما هم يك سال ميآييم خداي تو را عبادت ميكنيم.
اينکه سوره نازل شد.
👈اقول: اينکه كلام هيچ مغز ندارد زيرا اگر آنها معتقد بالوهيت اصنام خود هستند دست بردار نيستند که آنها را از الوهيت بيندازند و باطل و عاطل بشمارند و
كساني که بالاخص مثل پيغمبري اينکه اصنام را يك فلزي و چوبي که مصنوع بشر است بيش نميدانند نميآيند بپرستند بلكه ميگوييم: الكافرون جمع محلي بالف و لام است و افاده عموم دارد شامل جميع كفار ميشود، غاية الامر بقرينه مورد مراد كفاري که مشرك باشند مثل بت پرست آتش پرست خورشيد و ماه و ستاره پرست حتي نصاري که قائل به تثليث شدند و ساير طبقات مشركين چه شرك عبادتي باشد يا شرك افعالي. بلي مراد آن كفاري هستند که قابليت هدايت ندارند و هرگز ايمان نميآورند مثل كفار زمان نوح که خطاب رسيد بحضرت نوح: وَ أُوحِيَ إِلي نُوحٍ أَنَّهُ لَن يُؤمِنَ مِن قَومِكَ إِلّا مَن قَد آمَنَ هود آيه 36. و حضرت نوح هم عرض كرد: رَبِّ لا تَذَر عَلَي الأَرضِ مِنَ الكافِرِينَ دَيّاراً إِنَّكَ إِن تَذَرهُم يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلّا فاجِراً كَفّاراً نوح آيه 27. بلكه ميتوان گفت که: مراد جميع كفار باشند تا مادامي که متصف بصفت كفر هستند زيرا آنهايي که بشرف اسلام مشرف شدند اينکه عنوان از آنها سلب شد ديگر صدق #كافر بر آنها نميشود بلكه عنوان مسلم و مؤمن بر آنها صادق است
📚.اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_603
🌱 #نصرت_الهی
🔸آیه 1سوره نصر
🔹بيان اينكه مراد از نصر و فتح در (اذا جاء نصر الله و الفتح...) رسيدن آن پيشگويى شده فتح مكه است
↩️كلمه (اذا) ظهور در استقبال (آينده ) دارد، و اين ظهور اقتضا دارد كه مضمون آيه شريفه خبرى باشد از امرى كه هنوز رخ نداده و به زودى رخ مى دهد، و چون آن امر يارى و فتح است، در نتيجه سوره مورد بحث از مژده هايى است كه خداى تعالى به پيامبر داده، و نيز از ملاحم و خبرهاى غيبى قرآن كريم است.
🔹و منظور از (نصر) و (فتح ) - آنطور كه بعضى از مفسرين پنداشته اند - جنس نصرت و فتح نيست ، تا آيه شريفه با تمامى مواقفى كه خداى تعالى پيامبرش را يارى نموده و بر دشمنان پيروز كرده منطبق شود، مثلا با ايمان آوردن انصار و اهل يمن هم منطبق گردد، چون با آيه (و رايت الناس يدخلون فى دين اللّه افواجا) نمى سازد، زيرا اسلام آوردن انصار و اهل يمن و ساير مسلمانان كه قبل از فتح مكه مسلمان شدند فوج فوج نبوده.
و نيز منظور آيه، صلح حديبيه كه خداى تعالى آن را در آيه (انا فتحنا لك فتحا مبينا) فتح خوانده نمى تواند باشد، براى اينكه آيه بعدى با آن انطباق ندارد، و در صلح حديبيه مردم فوج فوج داخل اسلام نشدند.
🔹پس روشن ترين واقعه اى كه مى تواند مصداق اين #نصرت و فتح باشد، فتح مكه است، چون فتح مكه در حيات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و در بين همه فتوحات، ام الفتوحات و نصرت روشنى بود كه بنيان شرك را در جزيره العرب ريشه كن ساخت.
👈و مؤيد اين نظريه وعده #نصرتى است كه در ضمن آيات نازله در باره حديبيه داده و فرموده : (انا فتحنا لك فتحا مبينا ليغفر لك اللّه ما تقدم من ذنبك و ما تاخر و يتم نعمته عليك و يهديك صراطا مستقيما و ينصرك اللّه نصرا عزيزا)، چون بسيار نزديك به ذهن است كه منظور از فتح و نصر عزيز، همان فتح مكه باشد، چون تنها فتحى كه مرتبط با فتح حديبيه باشد همان فتح مكه است كه دو سال بعد از صلح حديبيه اتفاق افتاد.
👈و اين نظريه به ذهن نزديك تر است، تا آيه را حمل كنيم بر اجابت دعوت حقه از ناحيه اهل يمن و دخول بدون خونريزيشان در اسلام، پس نزديك تر به اعتبار همان است كه بگوييم : مراد از نصر و فتح، نصرت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بر كفار قريش، و مراد از فتح، #فتح_مكه است. و نيز بگوييم اين سوره بعد از صلح حديبيه و بعد از نزول سوره فتح و قبل از فتح مكه نازل شده است..
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣8⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
سخنان حضرت موسی(علیهالسّلام) پس از کشته شدن ظالم قبطی
این مضروب که مُرد وجود مبارک موسای کلیم سه حرف زد سه بار کلمه ﴿قَالَ﴾ در اینجا تکرار شد حرف اولش این است که وجود مبارک حضرت فرمود: ﴿هذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ﴾, ﴿هذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ﴾ یعنی این درگیری شما که باعث قتل این شد این عمل شیطان است وگرنه حمایت از مظلوم که عمل شیطان نیست. کاری که زمینه قتل کسی را فراهم میکند این عمل شیطان است زیرا شیطان دشمن انسان است (یک) گمراهکننده است (دو) هم عداوتش شفاف و روشن است هم اضلال او شفاف و روشن است عدوّ مبین است مُضلّ مبین است (سه) این کلمه ﴿مُبِینٌ﴾ هم میتواند مربوط به هر دو باشد هم میتواند مربوط به اخیر؛ گرچه قدر متیقّنش اخیر است این ﴿قَالَ﴾ اول, ﴿قَالَ﴾ دوم با خدای خود گفتگو کرد چون از حکم الهی از علم الهی برخوردار بود و موحد بود ﴿قَالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی﴾ به او ظلم نکردم برای اینکه او استحقاق این را داشت که من او را طرد کنم ولی به خودم ظلم کردم که کار خطا از من صادر شده است البته این قبل از وحی و نبوّت است با توجه به این دو امر یکی اینکه این فعل, کشنده نبود یکی اینکه ضارب هم قصد کشتن نداشت ﴿قَالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی﴾ برای مردان الهی همین نقص محسوب میشود ﴿فَاغْفِرْ لِی﴾ مرا بیامرز این دعا مستجاب شد اگر حقّی از کسی ضایع شده بود خدا میفرمود بالأخره یا قصاص است یا حدود است یا دیه است یا تعزیر است باید حقّ دیگری را ادا کنی صرف استغفار که باعث بخشودن نیست از اینکه بخشود معلوم میشود او استحقاق این کار را داشت ﴿فَاغْفِرْ لِی فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ﴾ این ﴿قَالَ﴾ دوم.
﴿قَالَ﴾ سوم عرض کرد خدایا من از این کار پشیمان نیستم تو به من نعمت علم دادی، نعمت حکمت دادی، نعمت قدرت دادی، نعمتهای دیگر به من عطا کردی چون به من نعمت عطا کردی و من جزء مُنعَمعلیهم هستم این نعمتت را بهجا صرف میکنم بیجا صرف نمیکنم
﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ﴾ که اگر این «باء» سوگند باشد یعنی به همین نعمت تو قسم یا به انعام تو قسم من جزء منعمعلیه هستم همین نعمتی که به من دادی حالا یا علم و حکمت است که در آیه چهارده فرمود: ﴿آتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً﴾ یا نِعم دیگر است عرض کرد خدایا ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾ این «لن» مستحضرید که برای نفی تأکید است نه تأبید چون اگر چیزی ابدی باشد دیگر غایت ندارد در سورهٴ مبارکهٴ «یوسف» گذشت ﴿فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ حَتَّی یَأْذَنَ لِی أَبِی﴾[۵] اگر ﴿لَنْ﴾ برای نفی ابد باشد ابد دیگر «حتی» و «إلی» و امثال ذلک ندارد نمیشود گفت ابداً این کار را نمیکنم تا آن وقت, این تا آن وقت یا مگر فلان، این با ابدیّت سازگار نیست از اینکه فرمود: ﴿حَتَّی یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ﴾[۶] یا ﴿حَتَّی یَأْذَنَ لِی أَبِی﴾ در این گونه از موارد که با ﴿حَتَّی﴾ مغیّا شد معلوم میشود ﴿لَنْ﴾ برای تأکید نفی است نه تأبید. ﴿فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾ من یقیناً پشتوانه و پشتیبان افراد مجرم نیستم. این سه ﴿قَالَ﴾ در برابر مُشتی که وجود مبارک موسای کلیم زد که این مربوط به قبل از نبوّت است فعل, کشنده نبود فاعل قصد کشتن نداشت مضروب هم استحقاق این کتک خوردن را داشت همه اینها سر جایش محفوظ.
تفسیر تسنیم آيت الله جوادی آملی
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
🛑قسمت يازدهم:
حديث باهتوهم چون با اصول و قواعد قطعی عقلی و نقلی سازگار نیست، از درجه اعتبار ساقط است.
🔸🔻"روایت داود بن سرحان در رابطه با جواز بهتان و دروغ بستن به اهل ریب و بدعت، مستمسک توجیه برخی ازرفتارهای غیر اخلاقی در جامعه شده است.
در بررسی متن روایت، بر فرض صحت سند آن، به این نتیجه رسیده ایم که چون معنای ظاهر آن با اصول و قواعد قطعی عقلی و نقلی سازگار نیست باید آن را از درجه اعتبار ساقط دانسته و کنار گذاشت یا به آن را شرایط غیرعادی اختصاص داد که ارتکاب حرام جایز است مانند جنگ و مقابله با کفار که در این فضا به تناسب رفتار خصم با رعایت حدودی مقابله به مثل جایز است.
🔻از ویزگیهای پیامبر اسلام )ص( که برانگیخته شد تا بشر را به تعالی اخلاقی برساند، این بود که در راستای تحقق این هدف از عناصر و شیوه های غیراخلاقی و نامقدس بهره نگرفت؛ چون هدف مقدس با وسایل و شیوه های نامقدس تأمین نمیشود . او هیچ گاه بدوا به دیگران تعرض و تعدی نکرد و تنها زمانی که از ناحیه دشمنان و مخالفان مورد تعدی قرار گرفت، به دفاع برمیخاست و در این زمینه بودکه مقابله به مثل را روا میشمرد و زمانی که بر متعدی غلبه مییافت عفو و گذشت را پیش میگرفت
🔹روی مبنای نگارنده پذیرش اخبار احاد منوط به این است که آیا معنای متن با قرآن، عقل و سیره قطعی منافات دارد یا خیر، باید ببینیم معنای حديث چیست.
👈واژه #بهت در اصل به معنای « حیرت و دهشت و شگفتی همراه با سکوت» است. این دهشت و شگفتی همراه با سکوت ممکن است از استدلال قوی حاصل شود یا نسبت دادن دروغ. لذا باهته و بهته هر دو به معنای نسبت دادن #دروغ نیز آمده است. و معنای باب مفاعله همیشه برای وقوع فعلی بین دو نفر نیست.
👈در وسط روایت، جملاتي آمده که پذیرش معنای ظاهر آن ها یعنی #دشنام،#بدگویی، #غیبت و بهتان به طور مطلق مشکل است؛ چون به شیوههای غیراخلاقی امر میکند و روشن است که استفاده از این روش ها دردفاع از اسلام به ضرر دین است و آن را توسعه نمیدهد بلکه بر مدافع نیز اثر منفی میگذارد.
🔻🔺دلايل ذكر شده در مقاله و اشكالات اخذ به ظاهر روايت، ما را از التزام به این روایت در شرایط عادی باز میدارد.
ولي این واقعیت قابل انکار نیست که پیوسته کسانی درجامعۀ مسلمانان با برداشتهای نامعقول از قرآن ، ایجاد شک و ریب و بدعت میکنند.
⁉ آیا وظیفه آن است که آن ها را به حال خودبگذاریم؟
میگوییم خیر. دفع اهل ریب و #بدعت را لازم میدانیم ولی به شیوه ای که با دیگر آموزه های کتاب و سنت منافات نداشته باشد.
قرآن خود راه کار را نشان داده است و آن عرضه مطالب با برهان و حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن است. 👈👈با فحش و ناسزا و بدگویی و #بهتان_زدن و دروغ گفتن نمیشود از حق و حقیقت دفاع کرد"
🗓بخشهايي از مقاله بررسي و نقد فقهي روايت داود بن سِرحان نوشته حجت الاسلام شجاعي
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
هر كس كار نيكی بياورد ده برابر آن
پاداش خواهد داشت و هر كس كار
بدی بياورد جز به مقدار آن كيفر نخواهد
ديد و ستمی بر آنها نخواهد شد.
🌹 سوره انعام ، آیه ۱۶۰
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
۸۹ #سوره_فجر.و #بلد
۹۰. #سوره_شمس و #لیل
۹۱ #سوره_لیل و #ضحی و#شرح
۹۲. #سوره_تین و #علق
۹۳. #سوره_قدر و #بینه
۹۴. #سوره_بینه و #زلزال و #عادیات
۹۵. #سوره_عادیات_قارعه_تکاثر
۹۶ #سوره_عصر و #همزه و #فیل
۹۷ #سوره_قریش و #ماعون و #کوثر
۹۸ #سوره_کافرون و #نصر و #مسد
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_اخلاص و #ناس و #فلق
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖 #سوره_مبارڪه_اخلاص_ناس_فلق
📄#صفحه_604
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan