eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
643 ویدیو
597 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶-۱ سوره نمل بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان طس تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُّبِينٍ {1} طا سين اين است آيات قرآن و [آيات] كتابى روشنگر {1} هُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ {2} كه [مايه] هدايت و بشارت براى مؤمنان است {2} الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ {3} همانان كه نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و خود به آخرت يقين دارند {3} إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ {4} كسانى كه به آخرت ايمان ندارند كردارهايشان را در نظرشان بياراستيم [تا همچنان] سرگشته بمانند {4} أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ {5} آنان كسانى‏اند كه عذاب سخت براى ايشان خواهد بود و در آخرت خود زيانكارترين [مردم] اند {5} وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ {6} و حقا تو قرآن را از سوى حكيمى دانا دريافت مى‏دارى {6} ♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : قران که ازجانب خداوند حکیم بر پیامبر القا شده،کتاب روشنگر و مایه هدایت و بشارت برای اهل ایمان است. اما بی باوران به اخرت ،زیان خواهند کرد. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث صحيح است؟ مراد از ان چيست؟ 🛑قسمت سیزدهم : اين حديث، در و اختلاف است. اگر معناي بهتان زدن داشته باشد، با قران هم ناسازگار است. ⭕️ بهتان زدن نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، خلاف اخلاق است و ما حق زدن نداریم یا به قول بعضی از آقایان، روایتی است که از پیامبر نقل شده است. خبر هم، خبر واحد است و در معنا و سندش هم اختلاف است. اگر هم حدیث درست باشد، معنایی که اکثرا گرفته این است که «وباهتوهم»، یعنی با اینها با دلیل قاطع بحث کنید که اینها مبهوت و متحیر بشوند. این خلاصه حدیث است. 🔻این معنا را فقط من نمی‌گویم، آیت الله شبیری زنجانی هم حرف قشنگی دارد، ظاهرا از ایشان استفاده شده است. می‌فرماید: «دین با راستی و صداقت پایدار است. هیچ‌جا نیامده که ائمه مخالفین خودشان را با دروغ و تهمت از میدان به دور کرده باشند. این روایت را یا باید کنار گذاشت و یا آن را باید تعبیر کرد.» 👈 جالب این است که من این حدیث را که در بحار دیدم، مرحوم علامه مجلسی هم این معنای تهمت را قبول ندارد او هم می‌گوید «والظاهر أن المراد بالمباهتة الزامهم بالحجج القاطعة» مراد از مباهته‌ای که در حدیث آمده، این است که اینها را با دلیل‌های قاطع مبهوت کنید و متحیر کنید. 🔸- اين روايت با چند جای قرآن است: ↩️اول. قرآن می‌فرماید: «ادعوا الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» شما اگر خواسته باشید مردم را به دین دعوت بکنید، با موعظه و دلالت و نصیحت و برهان باشد. دین وقتی دین دعوت شد، دیگر نیازی به مباهته ندارد. ↩️دوم. آیه دیگری که می‌فرماید « وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» آن کسانی که آدم‌ها را اذیت می‌کنند و گناهی که اینها مرتکب نشده‌اند، به اینها نسبت می‌دهند، اینها گناه بزرگی مرتکب شده‌اند: «فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» اینها دارند بهتان حمل می‌کنند. «بهتان» یعنی دروغ و «اثم» یعنی گناه. 🔻حالا خیلی از آیات دیگر هم است؛ مثلا شما نگاه کنید، یکی از جاهایی که حد را باید اجرا کرد، حد قذف است؛ یعنی حد نسبت ناروا است که هشتاد تازیانه به طرف بزنید. 👈 اگر شما تهمت زنا یا لواط به کسی دادید و با چهار شاهد عادل نتوانستید اثبات بکنید، حالا به هرکسی که این نسبت را بدهید، چه مسلمان باشد و چه غیر مسلمان، باید شما هشتاد ضربه شلاق بخورید؛بنابراین، نسبت ناروا به کسی دادن و به هرچیز دادن، برخلاف نص قرآن است. 👈در میان فقها هم جالب است که غالب فقها گفته‌اند که معنای این حدیث، بهتان نیست. صاحب جواهر آن فقیه معروفی که همه فقها دارند از کتاب او استفاده می‌کنند، ایشان هم دارد این بحث را و می‌گوید نمی‌شود با این حدیث، بدعت‌گذاران را با کارهایی که نکرده‌اند، نسبت به خلاف داد. 🔻آیت الله خویی می‌گوید که اگر زدن به بدعت‌گذاران مفسده داشته باشد، باید عیب‌های واقعی آنها را هم بیان نکرد. 🎙محمدتقي فاضل ميبدي. براي مشاهده ساير نظرات، به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ بگو : پروردگار شما دارای رحمتی گسترده است و [ با این حال ] عذاب او از گروه مجرمان بازگردانده نخواهد شد. 🌱سوره انعام ، آیه ۱۴۷ 🆔 @quranpuyan
همراهان گرامی با توجه به ختم مجدد قران در برنامه تلاوت صبحگاهی لطفا با شرکت در نظرسنجی در خصوص ادامه یا توقف این برنامه و کیفیت ان اظهار نظر نمایید.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۶-۱ سوره نمل ▪️ اولین کاربرد توام یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه در وصف مومنان ▪️ کلمه زکات قبلا در سوره مریم برای حضرت عیسی و ..استفاده شده بود ▪️ اولین کاربرد اقم الصلاه برای پیامبر و مسلمانان درسوره اسرائ بود. ▪️ تلک ایات الکتاب المبین: اغاز سوره های شعرا یوسف قصص، ▪️ تلک ایات الکتاب و قران مبین: حجر، تلک ایات القران و کتاب مبین : نمل ▪️ کتاب مبین بصورت نکره ۷ بار در قرآن بکار رفته که اولین و دومین آن در سوره نمل است.(آیات ۱ و ۷۵) از این ۷ بار ، دو بار انها در ایه ۱ سوره نمل و سوره حدید به قران اشاره دارد که کتابی روشنگر است. در سایر موارد به کتاب عالم(لوح محفوظ) اشاره دارد. ▪️ مشابهت با سوره عصر:ان الانسان لفی خسر. در سوره عصر انسان در خسران معرفی شد مگر اهل ایمان،عمل صالح و تواصی به حق و صبر. در سوره نمل خاسرترین افراد در اخرت را کسانی میداند که به اخرت باور ندارند. ▪️ در ابتدای سوره قصص نیز اخبار موسی و فرعون،بشارتی برای اهل ایمان معرفی شد. ▪️ کاربرد کلمات و افعال مشتق از لقی(مقابله همراه با ارتباط) لتلقی القران،القی ، ▪️ تکرار ۶ باره صفت مبین در سوره 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ 🛑قسمت چهاردهم (اخر): ⬅️ "من يک روزنامه‌نگارم. بيش از سه دهه است که قلم مي‌زنم. آنچه مي‌خواهم درباره اين قصه و... بگويم، نه از منظر حديث شناسي و علم رجال است نه از نگاه فقه و حقوق. حرف من از جنسِ رسانه است. از جنس آن چيزي که بيش از سه دهه، نه کار که زيست کرده‌ام. به تجربه مي‌گويم که بزرگترين سرمايه رسانه، اعتماد مخاطب است. سخت و ذره به ذره هم جمع مي‌شود. آن هم براساس انتشار خبر‌هاي صادق. به بناي رفيعي هم تبديل مي‌شود اما با اولين خبر دروغي که منتشر شود، آن رسانه هماني را تجربه خواهد کرد که پلاسکو و متروپل را خاکستر نشين کرد. 🔻 دروغ‌گو و و بي‌حساب، اول دشمن خويش است و بعد دشمن خدا. مخاطب اصلا کار ندارد که طرفي که درباره‌اش دروغ گفته‌ايد کيست و مرامش چيست و چه کرده و چه مي‌کند. به اين کار دارد که رسانه مورد اعتمادش هيچ وقت دروغ نگويد حتي اگر نتواند راست بگويد. اين به يک قاعده و الزام بايسته تبديل شده است که خلاف آن عمل کردن، خود رسانه را به نابودي مي‌کشاند. براي اين هم مي‌شود مصداق‌ها برشمرد. نام نمي‌بريم اما همين که مرجعيت خبري - با هزار تأسف - به آن سوي مرز‌ها مي‌رود يعني اين که رسانه‌هاي ما با "متروپوليسم" مواجه شده‌اند. البته فقط قصه رسانه نيست. غصه‌ناک اين که جريان‌ها و افراد هم از اين موج، جان به سلامت نبرده‌اند لذا هر حرفي بزنيم جامعه چندين علامت سؤال در برابرش مي‌گذارد. حق هم دارد. 🔻ناحق، کاري است که با کج‌انديشي تمام انجام داده‌اند. قرآن را بر عکس فهميده‌اند و فهم معکوس خود را به رفتار معيوب تبديل کرده‌اند و هزينه‌اش را جامعه بايد بپردازد. 🔻 اگر شما - با هزار ادعاي دين داري- مجازيد به رفتاري چنين، ديگران که التزام ديني راستگويي را هم بر خود فرض نمي‌دانند با همين منطق دمار از روزگار تان در خواهند آورد. آن وقت افکار عمومي، به آوردگاهي تبديل خواهد شد که توپخانه‌هاي دروغ بر هم خواهند کوبيد. بيچاره مردمي که مدام با بمباران و انفجار مين‌ها مواجهند و ايمان از دست مي‌دهند.😔 👈ديگر نکته‌اي که بايد به آنان گفت اين است که اگر نه به خاطر خدا و دين، لااقل به خاطر خودتان چنين نگوييد و نکنيد. چون ديگر خبرهاي شما را کسي باور نخواهد کرد حتي اگر به اعلام نتيجه فوتبال تنزل يابد. خودتان ضرر مي‌کنيد بي‌آنکه کسي فايده‌اي به دست آورد. ❌❌شما که به نام دين مي‌گوئيد فقط اعتماد عمومي را نابود نمي‌کنيد، ايمان مردم را نيز چون درختي، جا کن مي‌کنيد. گناهش را به حساب خود بگذاريد که خدا هم در نامه اعمال شما ثبت مي‌کند. بدانيد که در بازار دروغ هيچ صداقتي يافت نمي‌شود. 👈به جاي تمرين خطِ اصحاب ، قرآن بخوانيم که ما را چنين راه مي‌نمايد؛ 🔸"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلي أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى وَاتَّقُوا‌ الله إِنَّ‌الله خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ؛‌ اي کساني که ايمان آورده‌ايد! همواره براي خدا قيام کنيد، و از روي عدالت، گواهي دهيد! دشمني با جمعيتي، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنيد، که به پرهيزگاري نزديکتر است! و از (معصيت) خدا بپرهيزيد که از آنچه انجام مي‌دهيد، با خبر است!" 👈👈بياموزيم که "دشمني" هم نبايد ما را از عدالت به در برد چه رسد با اختلاف سليقه. همين!" 🖌حجت‌الاسلام مسیح مهاجری 💫پايان موضوع بهتان زدن به مخالفان جهت مطالعه قسمتهاي قبل و نظرات محتلف به لينك زير مراجعه نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
يَا طَبِیب ای طبیب دردها 🌸جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
همراهان گرامی با توجه به ختم مجدد قران در برنامه تلاوت صبحگاهی لطفا با شرکت در نظرسنجی در خصوص ادامه یا توقف این برنامه و کیفیت ان اظهار نظر نمایید.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره نمل تِلْك ءَايَت الْقُرْءَانِ وَ كتَابٍ مُّبِينٍ اشاره به تلك - همانطور كه در اول سوره شعراء گفتيم - اشاره به آيات سوره است ، آياتى كه بعدا نازل مى شود، و آياتى كه قبلا نازل شده ، و تعبير به لفظ ((تلك )) كه مخصوص اشاره به دور است براى اين است كه به رفعت قدر و بلندى مرتبه آن آيات نيز اشاره كرده باشد. كلمه ((قرآن )) اسم كتاب است و اگر آن را قرآن ناميده بدين جهت است كه خواندنى است و كلمه ((مبين )) از ابانه به معناى اظهار است ، و اگر كلمه كتاب را نكره آورد و نفرمود ((و الكتاب المبين )) براى اين بوده كه عظمت آن را برساند ( چون نكره آوردن اسم ، گاهى تفخيم و تعظيم را مى رساند )، و معناى جمله مورد بحث اين است كه اين آيات رفيع القدر و عظيم المنزله كه ما نازل مى كنيم آيات كتابى است خواندنى و عظيم الشان ، كتابى كه مقاصد خود را روشن مى كند و ابهام و پيچيدگى ندارد. در مجمع البيان گفته : اگر آيات را به دو صفت ((قرآن و كتاب )) توصيف كرد، براى اين بود كه بفهماند همانطور كه با خواندن ، ظاهر مى شود با نوشتن نيز ظاهر مى شود، و خلاصه به منزله ناطقى است كه معارف را آن هم از دو طريق خواندن و نوشتن بيان مى كند و اگر آن را با كلمه ((مبين )) توصيف كرد، براى اين بود كه آن را به ناطقى تشبيه كرده باشد كه روشن سخن مى گويد. تفسیر المیزان https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ بــڛۣــمۭــﷲ ̨ﷻ ּا̍ڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּا̍ڸــڕحۡیــمۭ 💐💐با سلام به همراهان عزیز امروز ، 10 مهر، سومین سالگرد تشکیل گروه در واتساپ می باشد. در این سه سال سعی ما بر این بود تا هر روز با ارایه ترجمه و تفاسیری روان از يك صفحه از قرآن کریم، بتوانیم انس مخاطبان را با قران بیشتر نموده و با فهم بهتر قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم. ✅بلطف خدا در گروههای تقرب و موفق به یک دورختم قران شده ایم. 👌و به لطف پروردگار و همیاری شما ادامه خواهیم داد. امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرآنی فوق موثر و موفق باشیم. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 💫گروه تقرب 💬eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0   💬ble.ir/join/Y2RmMzkwNm https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ࿐ 🍃═🌸━━┓    @taqarrob99   ┗━━🌸═🍃࿐