eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ترس از ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست 💠وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ 🌱و آنان، به سبب آن چیزی که (برای آخرتشان) پیش فرستاده‌اند، هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، و خدا از وضعیت ستمگران به‌خوبی آگاه است. بقره - ۹۵ 🔹(بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ) اين جمله كنايه از عمل است، از اين جهت كه بيشتر اعمال ظاهری انسان، با دست انجام ميشود، و انسان بعد از انجام، آن را بهر كس كه بدردش بخورد، و يا از او بخواهد، تقديم ميدارد، پس در اين جمله دو عنايت است اول اينكه تقديم را بدستها نسبت داده، نه صاحبان دست، دوم اينكه هر فعلی را عمل دانسته. ‏و سخن كوتاه آنكه: اعمال انسان و مخصوصا آن اعمالی كه بطور مستمر انجام ميدهد، بهترين دليل است بر آنچه كه در دل پنهان كرده، اعمال زشت و افعال خبيث جز از باطنی خبيث‌ حكايت نميكند، باطنی كه هرگز ميل ديدار خدا و وارد شدن بخانه اولياء او را ندارد. 🔹ترس از مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست. «بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ» ‏ 🔹مدّعيان دروغگو و متوقّعان نابجا، ظالمند. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»* ‏ 🔹خودتان می‌دانيد كه چه كرده‌ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا برای چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بر زندگی 💠وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره" 🌱 و آنها را حریص‌ترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶) 🔹این آیه از حرص شدید آن‌ها به مادّیات چنین سخن می‌گوید: «و آن‌ها را حریص‌ترین مردم ـ حتّی حریص‌تر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا). 🔹آن چنان علاقه به دنیا دارند كه «هر یك از آن‌ها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة). برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات.  «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه می‌كنند «و خداوند به اعمال آن‌ها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ). نكته‌ها💬 1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران می‌گویند: عدد هزار بزرگ‌ترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگ‌تر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب می‌شده است. 2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است. 👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بسته‌اند كه حتّی پست‌ترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح می‌دهند. 3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگ‌ها و خونریزی‌ها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است. 🔹اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در رده‌های بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساخته‌اند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمی‌كنند. 💢✨نژادپرستی شعبه‌ای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسان‌ها را از یك پدر و مادر می‌داند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است. 4⃣  ریشه‌های ترس از مرگ :بیش‌تر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است: 🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر می‌كنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد. 🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر می‌بینند، به خاطر اعمال و خلاف كاری‌های خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود می‌دانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیش‌تر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم می‌كند. پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دل‌ها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچه‌ای به زندگی عالی‌تر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد. 👈👈بنابراین مردم با ایمان هرگز از مرگ وحشت ندارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۹-۱۵ سوره نمل وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ {15} و به راستى به داوود و سليمان دانشى عطا كرديم و آن دو گفتند ستايش خدايى را كه ما را بر بسيارى از بندگان باايمانش برترى داده است {15} وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ {16} و سليمان از داوود ميراث يافت و گفت اى مردم ما زبان پرندگان را تعليم يافته‏ايم و از هر چيزى به ما داده شده است راستى كه اين همان امتياز آشكار است {16} وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ {17} و براى سليمان سپاهيانش از جن و انس و پرندگان جمع‏آورى شدند پس دسته دسته (در صفوف تقسیم بندی )گرديدند {17} حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {18} تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسيدند مورچه‏اى [به زبان خويش] گفت اى مورچگان به خانه‏هايتان داخل شويد مبادا سليمان و سپاهيانش نديده و ندانسته شما را پايمال كنند {18} فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ {19} [سليمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشته‏اى سپاس بگزارم و به كار شايسته‏اى كه آن را مى‏پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏خويش در ميان بندگان شايسته‏ات داخل كن {19} ♻️دسته آیات ۱۹-۱۶ : فضل خدا به سلیمان و داود در فرمانروایی و فهم زبان پرندگان و حیوانات و شکر گزاری زیاد سلیمان نکات : -تکرار ۵ باره شکر و افعالش در سوره -آیه ۱۷ نمایانگر ان است که سپاهیان و کارگزاران حکومت سلیمان، از انس و جن و پرندگان بوده اند. -دعاهای سلیمان در آیه ۱۹ پس از بیان قول مورچه در واقع در خواست از خداوند برای ستفاده صحیح از نعمات و قدرت و فضایلی است که خداوند به وی عطا کرده است بگونه ای که در زمره بندگان صالح خدا باشد. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار. 🛑قسمت پنجم: این نوع از کرامت با کرامت ذاتی انسان متفاوت است.نوع اخیر کرامتی بود که همگان از آن برخوردار بودند و نمی‌توانست ملاک ارزش‌ گذاری انسان‌ها باشد. ↩️1. ملاک تفاوت و برتری انسانها تفاوت انسان ها در برخورداری از کرامت الهی به میزان قرب آنها به خداوند و آن نیز به میزان اطاعت آنها از پروردگارشان بر می‌گردد. در مرحله اول معیار کرامت الهی اسلام است.آنها که راه حق یافتند و تسلیم خدا شدند بر آنها که بیراهه رفتند از کرامات الهی بیشتری برخوردارند. معیار تکریم الهی نه جنسیتی خاص و نه نژادی خاص است، نه مال و ثروت و داشتن کاخ و خدم و حشم و امثال این امور است و نه زشتی و زیبایی. چه اینکه این امور مادی زودگذر و فانی هستند و نمی‌توانند معیار سنجش افراد در نزد خداوند قرار گیرند. 👈کرامت اکتسابی است که میان انسان‌ها به میزان قابل توجهی فاصله ایجاد می‌کند. گروهی در پرتو ایمان و عمل صالح و تقوای الهی به کمالات انسانی می‌رسند و در مقابل گروهی با پشت کردن به ارزش‌های انسانی و در پیش‌گرفتن رویهٔ ظلم و ستم،مصداق:أولئک کالأنعام بل هم أضلّ، ↩️2.تقوا معیار از آنجا که تقوی صفتی درونی است و از جمله صفاتی است که مدعیان بسیار ولی متصفان اندک دارد،هرکسی از آن بهره‌مند نیست. اين نظر در راستای این آیه شریفه از قرآن است که می‌فرماید: 🔸یا أیها النّاس إنّا خلقناکم مِّن ذکر و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لِتعارفوا إنّ أکرمکم عند اللّه أتقاکم إنّ اللّه علیم خبیر.(حجرات،49/13) 👈این آیه ـ برخلاف آنکه روی سخن در آیات قبل به مؤمنان است و آنها را از رذایل اخلاقی برحذر می دارد ـ مخاطب خود را تمامی مردم قرار می دهد که معیار های کاذب ارزش انسان را زن یا مرد بودن، عضو قبیله خاصی بودن یا سیاه وسفیدی افراد مپندارید، میزان و معیار،تقوای شماست که در نظر خداوند سنجیده می شود.در واقع این آیه بر تمامی تبعیضات کاذب اجتماعی رایج در بین جوامع بشری که انسانهای مستضعف از آن به تنگ آمده اند خط بطلان می‌کشد. 📒از مقاله در پرتو قرآن و روایات 🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده. 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ‏. 🌺سلام ما بر تو وقتى كه به امر خدا قيام و ظهور فرمائى و وقتى كه در پرده غيبت بنشينى سلام ما بر تو هنگامى كه قرائت و تفسير كنى🌱 💫(زیارت آل یس) اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گفتارهایی درباره  اسلام رحمانی- عقلانی 🎤دکتر عبدالرحیم سلیمانی : کلید فهم درست دین افراد منفعت طلب و حکومتها از حس حقیقت پرستی و دینداری مردم سوء استفاده میکنند و با تبلیغ و استفاده از منابر و و مغالطه، کارهای خود را مصداق حقیقت معرفی میکنند. اگر نباشد، معاویه را بجای علی میگیریم و بر روی حسین شمشیر می کشیم. تفاوت علی و معاویه: برای دین یا دین برای قدرت!؟ 💢پاسخ به مغالطه در حکومت علی هم فساد بود، در ج اسلامی هم است. اگر حکومت علی میتواند دینی و اسلامی باشد، حکومت اینجا هم اسلامی است با این مغالطه، حکومت معاویه و یزید هم اسلامی است @quranpuyan
🔴⚫ در منطق تشیع، مبارزه با ظلم مبتنی بر واقعیتهای میدانی و نتایج مثبت است. و دفاع از مظلوم امری عقلی و وجدانی است و شریعت در این گونه امور، ارشاد به حکم عقل می کند‌. همچنین این که مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم باید در روندی و مفید و نتیجه بخش صورت بگیرد و به نابودی و هلاکت و خسارتی بزرگتر از ظلم موجود منجر نشود، حکمی عقلانی است و بر خلاف آن عمل کردن مصداق خسارت و سفاهت است. 🟢اما آنچه بعد از انقلاب ۵۷ به عنوان مبارزه با ظلم و استکبارستیزی رخ داد با عقل و مذهب عقلانی نسبتی نداشت و متاثر از آموزه های چپ و یا اسلام ستیزه گرانه سلفی بود که منجر به تحمیل خسارت‌هایی عظیم و هنگفت بر ایران و مردم ایران و بسیاری از کشورهای منطقه شد. 🟢برای آن که موضع عقلانی و تشیع در مقوله ظلم ستیزی و ابتنای آن بر هزینه و فایده و نتیجه بخشی، روشن شود، مناسب است مروری بر فاجعه در تاریخ بیاندازیم: 🔴در سال ۶۳ هجری، ۲ سال بعد از حادثه عاشورا مردم مدینه علیه حکومت به رهبری عبدالله بن حنظله (یکی از خوشنام ترین صحابه پیامبر ص) قیام کردند. در این واقعه، بسیاری از مردم مدینه، از جمله ۸۰ تن از صحابه و ۷۰۰ تن از حافظان و قاریان قران کشته شدند و اموال و نوامیس مردم به غارت رفت. مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر لشگریانش حلال کرد. مورخان، غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند. سپاهیان مسلم‌بن عقبه که بعد از این جنگ به دلیل حجم عظیم جنایاتش مسرف بن عقبه نامیده شد، در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان فروگذار نکردند. شمار کشتگان واقعه حرّه را بیش از ۴۰۰۰ و به قولی بیش از ۱۰۰۰۰ نفر برآورد کرده‌اند. 👈مساله عجیب در این ماجرا عدم همراهی ع با این قیام بود تا جایی که فرمانده لشگر یزید اعلام کرد هر کسی به خانه علی بن حسین پناه ببرد، در امان است.‌ یکی از مهمترین ادله عدم همراهی امام سجاد، آگاهی به ضعف و عده کم اهالی مدینه و مبارزه، در مقابله با سپاهیان بسیار شام که از خشونت و قساوت دریغ نداشتند، ذکر شده است. 👈👈در اینجا نمی خواهم یک تشابه سازی بی مورد تاریخی بین قیام حرّه با جنگ حماس با اسرائیل، انجام دهم بلکه تنها می خواهم به این نکته اشاره کنم که در منطق تشیع، مبارزه با ظلم باید مبتنی بر واقعیتهای میدانی و نتایج مثبت و نه احساسات صرف و شعارهای ایدئولوژیک باشد. در هر صورت سیاست خارجی تهاجمی و مداخله گر جمهوری اسلامی ربطی به مبانی تشیع نداشته و باید به حساب ایدئولوژی چپ و اسلام سلفی گذاشت که در عین حال تبدیل به یک بیزنس بسیار سودآور برای عده و حلقه ای خاص در داخل ایران و کشورهای مورد مداخله شده است. ⚫مساله گروگان دو جریان جنگ سالار است که مایل به راه حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل نیستند. ✍مهدی نصیری @quranpuyan
خدا یار اهل ایمان است 🕊بقره ۲۵۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 102 تا 105 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شما هم مانند يهوديان بدنبال و جادو برويد. 💠وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ "103/بقره" 🌱 و اگر آنها [به جاي پيروي از خرافات] ايمان مي‌آوردند و [از تكرار آن] پروا مي‌كردند، به يقين نتيجة آن نزد خدا بهتر بود [از منافعي كه به دنبالش بودند]، كاش مي‌دانستند. ⁉ آيا فقط يهوديان به جاي شناخت رمز شكوفايي مُلك سليمان، به پيروي از خرافات و موهوماتي كه شيطان صفتان در وصف آن توانايي و تمدّن از خود ساخته بودند پرداختند، يا ذكر اين داستان‌ها در قرآن براي عبرت و هشدار به مسلمانان است؟ 🔹 اگر در جملة «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ...»  در ايه 102 بقره ((و [به جاي کتب آسمانی] از چيزهايي [=افسانه و افسون‌هايي] كه شياطين  [=كاهنان شيطان صفت] دربارة مُلك سليمان قصه‌سرايي مي‌كردند [و سِحر و جادو را رمز حكومت او مي‌شمردند] پيروي كردند!)) به جاي مُلك سليمان، مُلك محمد(ص) را قرار دهيم و به جاي آبادي و امنيّت و فراواني ملك سليمان، تمدّن باشكوه اسلامي تا قرن 4 هجري را تصوّر مي‌كنيم، آنگاه مي‌توانيم وضعيت امروزي خود را با يهودياني كه موضوع اين آيات بودند مقايسه كنيم تا معلوم شود ما نيز چه مقدار ميراث پيامبر خود را ضايع كرده‌ايم!😔 🔹قرآن شيوه‌هاي حكيمانه حكومت سليمان را در 7 سوره به اجمال يا تفصيل بيان كرده است، با اين حال آيا اطلاعات اكثريت ما از مُلك سليمان، بيش از انگشتري و قاليچة سليمان و بِلقيس، و از پدرش داود، بيش از صوت خوب و ني‌نوازي برگرفته از همان اوهام اسرائيلي، بدون مستند قرآني است؟😔 🔹آيا جز اين است كه بسياري از ما به جاي تدبّر در قرآن راهنماي عمل، فقط به حواشي مفاتيح الجنان، براي كسب ثواب! و به چاه جمكران براي كسب حاجات پرداخته‌ايم؟ 🔹آيا نه اين است كه به جاي پيروي از سنّت و سيرة رسول مكرم و اهل بيت مطهرش، به گنبد و بارگاه و دخيل بستن به ضريح طلا و نقره دلخوش كرده و از توسل و تشفّع به آن اولياء حق، كه جز «وسيلة» هدايت و نجات جستن، و «پيوستن» و شفع شدن با آنان در راه حق معنايي ندارد، وسيله‌اي براي دفع ضررها و جلب منافع دنيايي و دور زدن نظامات الهي ساخته و به توهّم پارتي‌بازي دچار شده‌ايم؟ 🔹چه حكمتي در مسلمانان معاصران پيامبر بود كه آنها را از ذلت و زبوني دوران جاهليت به اوج عزّت و علم و اقتدار رساند و قرنها بر تارك انديشه و آبادي نشاند؟ 🔹آيا جز اين است كه ما نيز اين ميراث گرانقدر را رها كرده و از خرافات و موهوماتي كه شياطيني و شخصيت‌هايي ديگر بر ما خواندند پيروي كرديم و مي‌كنيم؟ اگر غير از اين است، پراكندگي و ذلت و برادركشي و آوارگي در سوريه، عراق، افغانستان و به جان هم افتادن برخي كشورهاي اسلامي از كجاست؟ 👌گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد       واي اگر از پس امروز بود فردايي 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چرا انسان‌ها دخالتی در انتخاب انبیا ندارند⁉️ 💠«مَا يَوَدُّ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» "105/بقره" 🌱 نه كسانی كه از اهل كتاب كفر ورزیدند و نه مشركان دوست نمی‌دارند خيری از جانب پروردگارتان بر شما فرود آيد؛ با آنكه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص می‌دهد و خدا دارای فزونی بزرگ است. 🔹انتخاب نبی و اختصاص این خیر و رحمت فقط از سوی ذات او شکل می‌گیرد و انسان‌ها در این انتخاب الهی دخیل نیستند:      👈 *«وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ»* 🔹باید توجه داشت که معیار انتخاب نبی هیچ‌گاه نمی‌تواند مقوله‌ای بشری باشد؛ زیرا شناخت انسان‌ها از یکدیگر دارای نقصان و کاستی است و اگر انسان‌ها بسیار نقّاد و وقّاد هم باشند و بتوانند به درون یکدیگر نقب بزنند، باز هم جز به اندکی از اندیشه‌های یکدیگر پی نخواهند برد و نمی‌توانند از جامعۀ اطراف خود شناختی جامع و حقیقی داشته باشند. 🔹دنیای بشری تجربه‌های بسیار تلخی را در طول سالیان دراز سپری کرده است. چه بسیار کسانی که مردمان به آنان اعتماد کردند، اما درنهایت پشیمان شدند. چه تعداد انسان‌ها که بعد از سال‌ها نقاب از چهرۀ آنان برگرفته شد و چه انتخاب‌ها که غلط از کار درآمد.یگانه‌کسی که شناخت حقیقی به ماهیت مخلوقات دارد، ذات باری‌تعالی است. اوست که می‌فرماید:     👈«إِنَّ اللهَ اصْطَفَی‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمينَ‏» 🌱به‌راستی، خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داده است. 📚کتاب مشکاة، نوشته دڪتر محمدعلی انصارے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۱۶ وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَاأَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ  و سليمان [استعداد علمی و اداره مُلک و ملت را] از داوود به ميراث برد و گفت: ای مردم، ما زبان پرندگان آموخته شده‌ايم و از هر چيزی [که لازمه اداره مملکت باشد] بهره‌مند گشته‌ايم، ۱۶ بي‌گمان اين همان فضل آشکار [خدا داد] است.  ۱۶- در آية قبل، فعل متکلم مع الغير «آتَيْنَا» [داديم]، عنايت ويژه خدا به همراه عوامل مختلف در نظام هستی را در بارور ساختن کنجکاوی علمی و تلاش آن پدر و پسر برای شناخت مسائل نشان مي‌دهد و در اين آيه، افعال «عُلِّمْنَا» و «أُوتِينَا» که فاعل نا‌معلوم دارند، بر همين گستردگی عوامل، البته با عنايت و هدايت الهی دلالت مي‌کند. نمل : ۱۷ وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ  و [در نتيجه چنين دانش و فضيلتی بود که] برای سليمان و سپاهيانش از جنّ [=بيگانگان به استخدام گرفته شده] ۱۷ و اِنس [=هموطنان] و پرندگان [برای انتقال اخبار] ۱۸ گردآوری شدند و آنها تماماً تحت حفاظت ۱۹ [=انتظامات و مراقبت ارتشی] بودند. ۲۰  ۱۷- کلمات جِنّ و اِنس، همچون غيب و شهاده، دلالت بر دو حالت: ۱- پوشيده، پنهان، غريبه و ناآشنا... ۲- آشکار، آشنا، مأنوس و خودی بودن مي‌کند. جن، وصف حالی است که مصاديق متنوعی دارد. در اين آيات، منظور از جن، اقوام وحشی متجاوزی [از قبيل مغول‌ها] است که سليمان آنها را مهار کرده و در کارهای عمرانی به کار گرفته بود. اينها بيگانگانی با زبان و فرهنگ مردم معاصر سليمان بودند. آيات ۳۷ (۳۷:۳۷) و ۳۸ سوره صافات و آيه ۸۲ سوره انبياء (۲۱:۸۲) اين متجاوزان را که به دليل تعديات شيطنت‌آميزشان، در حکومت سليمان به کارهای بنائی و غواصی گمارده شده يا به دليل تربيت ناپذير بودن به بند کشيده شده بودند، شياطين ناميده و در اين سوره و سوره سبا [آيات ۱۲ (۳۴:۱۲) و ۱۳] جنّ! برای توضيحات بيشتر، به مقاله «جنّ و انس» در قرآن از همين قلم مراجعه شود [پژوهشی در پرتو قرآن ج ۴ ص ۲۰۵]. ۱۸- استفاده از پرندگان در روزگاری که سيستم ارتباطی وجود نداشته، به عنوان پيک خبري، از الهامات خدا به سليمان بوده است [ر ک به مقاله: توانائي‌های داوود و سليمان در کتاب «متدولوژی تدبّر در قرآن» از همين قلم. ۱۹- «يوزعون» از ريشه «وَزَعَ» به معنای باز‌داشتن و مانع شدن است. به پليس و نيروهاي بازدارنده نيز «وَزَعَه» مي‌گويند. جمله «فهم يوزعون» در اين سوره عيناً درباره سپاهيان حضرت سليمان که تحت کنترل و انضباط بوده و نمي‌توانستند از خدمت فرار کنند آمده است. ۲۰- اولين اصلی که از قصه نمادين سليمان مي‌توان استنباط کرد، «ضرورت نظم و مقررات جدّی» و انضباط سخت برای يک ارتش است تا در امر خطير دفاع از کشور که به جان و مال شهروندان ارتباط پيدا مي‌کند، کسی نافرمانی نکند. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار. 🛑قسمت ششم: و . در این بخش به ذکر چند موضوع مهم در این بخش که به عنوان نتیجه این مقاله می‌توان آنها را در نظر گرفت می‌پردازیم. انواع کرامات الهی با بررسی کلی کرامت هایی که خداوند به انسان داده و به آنها در قرآن اشاره شده،به نظر می‌رسد بتوانیم این کرامات را در دو نوع جای داد: و . نوع اول این توجّهات و کرامات، عام است و همگی انسان‌ها اعم از زن و مرد، مؤمن و کافر و… را شامل می شود،که بیانگر صفت رحمانیت خداوند است.همان گونه که در تفسیر صفت «رحمان» آمده، رحمان در مقابل رحیم بوده و آن نوعی از کرامت خداوندی است که تمام بشر را در بر می گیرد. کراماتی چون حق حیات و خلقت انسان، قدرت اراده واختیار، قدرت تعقل و اندیشه،مسخّر قرار دادن دیگر موجودات برای انسان،فراهم کردن اسباب هدایت انسان مانند فرستادن رسول ظاهری و باطنی از این جمله‌اند. نوع دیگر کرامات الهی به بشر، خاصّ بوده و تنها انسان‌هایی که راه حقیقت را یافته و ایمان به خدا دارند را شامل می‌شود.خداوند به این دسته از انسان‌ها، رحمت خاصّی عطا کرده که غیر مؤمنان، از آن بی‌نصیب‌اند.از این نوع کرامت و رحمت در لسان قرآن و تفاسیر، به رحمت خاص یاد شده است. مفسران در معنای «رحیم» گفته‌اند که نوعی از رحمت خاص پروردگار است که تنها مؤمنین را شامل می شود:وکان بالمؤمنین رحیما.(احزاب،33/43) و نیز خداوند می فرماید:إنّه بهم رؤوف رحیم.41(توبه،9/117) ✅انسان‌ها همگی از ابتدایی و اولیه خویش برای سکونت در زمین و بقای حیات خویش برخوردارند. همگی باید از کرامات دنیوی که خدا به آنها عطا کرده کراماتی چون ، حق و دیگر حقوق اجتماعی، فردی و اقتصادی و… بهره‌مند شوند، و آیات قرآن تبعیض بین زن و مرد را بر نمی‌تابد و به شدّت با عقاید خرافی مردسالاری و فمینیستی به مبارزه برمی‌خیزد. 👈👈آری اسلام کرامت انسان را به خودی خود ولو به هر دین و آیینی که باشد می پذیرد و جان او نیز محترم است ولی خداوند این کرامت را برای همه می داند نه فقط برای سفیدان و نه برای انسان‌هایی که یک سر و گردن از دیگران به لحاظ مالی بالاترند. این احترام و کرامت تا جایی است که حقوق انسان‌های دیگر پایمال نشود.در جواب کسانی که امروزه می‌گویند که اگر انسانی به قتل رسید،جان قاتل محترم است و نباید کشته شود چون کرامت ذاتی دارد.باید گفت مگر کرامت انسانی را برای عده خاصی قائلید.اگر کرامت انسانی را معتقد شدید باید برای همگان آن را محترم شمارید.قصاص قاتل نیز در راستای همین کرامت انسانی است که با قصاص او کرامت مقتول نیز حفظ می‌شود تا درس عبرتی باشد برای دیگران تا حقوق انسانی افراد را زیر پا نگذارند. 🔻اسلام نه رویکرد افراطی و نه رویکرد تفریطی درباره کرامت انسان را نمی پذیرد. 📒از مقاله در پرتو قرآن و روایات 🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده. 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━