#كرامتانساني، ذاتي يا اكتسابي،
تفاوتها و آثار.
🛑قسمت ششم:
#تکریم_عام و #تکریم_خاص.
در این بخش به ذکر چند موضوع مهم در این بخش که به عنوان نتیجه این مقاله میتوان آنها را در نظر گرفت میپردازیم.
انواع کرامات الهی
با بررسی کلی کرامت هایی که خداوند به انسان داده و به آنها در قرآن اشاره شده،به نظر میرسد بتوانیم این کرامات را در دو نوع جای داد:
#تکریم_عام و #تکریم_خاص.
نوع اول این توجّهات و کرامات، عام است و همگی انسانها اعم از زن و مرد، مؤمن و کافر و… را شامل می شود،که بیانگر صفت رحمانیت خداوند است.همان گونه که در تفسیر صفت «رحمان» آمده، رحمان در مقابل رحیم بوده و آن نوعی از کرامت خداوندی است که تمام بشر را در بر می گیرد.
کراماتی چون حق حیات و خلقت انسان، قدرت اراده واختیار، قدرت تعقل و اندیشه،مسخّر قرار دادن دیگر موجودات برای انسان،فراهم کردن اسباب هدایت انسان مانند فرستادن رسول ظاهری و باطنی از این جملهاند.
نوع دیگر کرامات الهی به بشر، خاصّ بوده و تنها انسانهایی که راه حقیقت را یافته و ایمان به خدا دارند را شامل میشود.خداوند به این دسته از انسانها، رحمت خاصّی عطا کرده که غیر مؤمنان، از آن بینصیباند.از این نوع کرامت و رحمت در لسان قرآن و تفاسیر، به رحمت خاص یاد شده است. مفسران در معنای «رحیم» گفتهاند که نوعی از رحمت خاص پروردگار است که تنها مؤمنین را شامل می شود:وکان بالمؤمنین رحیما.(احزاب،33/43) و نیز خداوند می فرماید:إنّه بهم رؤوف رحیم.41(توبه،9/117)
✅انسانها همگی از #حقوق ابتدایی و اولیه خویش برای سکونت در زمین و بقای حیات خویش برخوردارند. همگی باید از کرامات دنیوی که خدا به آنها عطا کرده کراماتی چون #آزادی، حق #زیستن و دیگر حقوق اجتماعی، فردی و اقتصادی و… بهرهمند شوند، و آیات قرآن تبعیض بین زن و مرد را بر نمیتابد و به شدّت با عقاید خرافی مردسالاری و فمینیستی به مبارزه برمیخیزد.
👈👈آری اسلام کرامت انسان را به خودی خود ولو به هر دین و آیینی که باشد می پذیرد و جان او نیز محترم است ولی خداوند این کرامت را برای همه می داند نه فقط برای سفیدان و نه برای انسانهایی که یک سر و گردن از دیگران به لحاظ مالی بالاترند.
این احترام و کرامت تا جایی است که حقوق انسانهای دیگر پایمال نشود.در جواب کسانی که امروزه میگویند که اگر انسانی به قتل رسید،جان قاتل محترم است و نباید کشته شود چون کرامت ذاتی دارد.باید گفت مگر کرامت انسانی را برای عده خاصی قائلید.اگر کرامت انسانی را معتقد شدید باید برای همگان آن را محترم شمارید.قصاص قاتل نیز در راستای همین کرامت انسانی است که با قصاص او کرامت مقتول نیز حفظ میشود تا درس عبرتی باشد برای دیگران تا حقوق انسانی افراد را زیر پا نگذارند.
🔻اسلام نه رویکرد افراطی و نه رویکرد تفریطی درباره کرامت انسان را نمی پذیرد.
📒از مقاله #کرامت_انسانی در پرتو قرآن و روایات
🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سُرور را. خدایا دارا کن هر ندارى را. خدایا سیر کن هر گرسنه اى را. خدایا بپوشان هر برهنه را. خدایا ادا کن قرض هر قرضدارى را. خدایا بگشا اندوه هر غمزده را. خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را. خدایا آزاد کن هر اسیرى را. خدایا اصلاح کن هر فسادى را در کار مسلمین. خدایا درمان کن هر بیمارى را. خدایا ببند رخنه فقر ما را به وسیله دارائى خود. خدایا حال بد ما را به حال خوب خودت تغییر ده، خدایا ادا کن از ما قرض و بدهیمان را. و بى نیازمان کن از ندارى، که راستى تو بر هر چیز توانائى. 🌷
📚 مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی
کانال قرآن پویان:
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 106 تا 112
📄#صفحه_17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_17
❇️علت تغيير #قبله چه بود؟اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چيست؟
💠 ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ "106/بقره"
🌱هر (حكم و) آيهاى را نسخ كنيم ويا (نزول) آن را به تأخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را مىآوريم، آيا نمىدانى كه خدا بر هر چيزى قادر است؟
نکته ها
🔹كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى تأخير انداختن يا حذف كردن است. بدين معنا كه نزول وحى به تأخير افتد و پس از مدّتى نازل شود.
🔹اين آيه در مقام پاسخ به تبليغات سوء يهود است. آنان سؤال مىكردند چرا در اسلام برخى قوانين تغيير پيدا مىكند؟ چرا قبله از بيتالمقدّس به كعبه تغيير يافت؟ اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چيست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.
👈قرآن به اين ايرادها پاسخ مىگويد: ما هيچ حكمى را نسخ نمىكنيم يا آن را تأخير نمىاندازيم مگر بهتر از آن يا همانندش را جانشين آن مىسازيم.
🔹آنان از اهداف و آثار تربيتى، اجتماعى و سياسى احكام غافل هستند. همان گونه كه پزشك براى بيمار در يك مرحله دارويى تجويز مىكند، ولى وقتى حال مريض كمى بهبود يافت، برنامه دارويى و درمان او را تغيير مىدهد. يا معلّم با پيشرفت درس دانشآموز، برنامه درسى او را تغيير مىدهد، خداوند نيز در زمانها و شرايط مختلف و متفاوت، برنامههاى تكاملى بشر را تغيير مىدهد.
💬پیام ها🔻
1⃣انسان همراه با نيازهاى فطرى و ثابت خويش، گاهى در شرايط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سياسى و نظامى نيز قرار مىگيرد. در اين موارد در كنار قوانين و مقررات واحكام ثابت، بايد دستورالعملهاى متغير داشته باشد كه از طريق نسخ يا فرمان پيامبر وجانشينان او به مردم ابلاغ شود. «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ»
2⃣ تغيير احكام، دليل بر شكست طرح قبلى نيست، بلكه نشانهى توجّه به مسائل جديد وتغييرى حكيمانه است. همانند تغيير كتاب ومعلّم. «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ ... نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها ...»
3⃣ گرچه در ظاهر دستورها متغير وانبيا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره يكسان است. «مِثْلِها»
4⃣جعل احكام و همچنين تغيير و تأخير آنها، بدست خداست. «نَنْسَخْ، نُنْسِها»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_17
❇️ستیزه با #حق و محو #ایمان
💠 «وَدَّ كَثيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»."109/بقره"
🌱 بسیاری از اهل کتاب، از روی حسد، که در وجود آنها ریشه دوانده، آرزو میکردند شما را بعد از اسلام و ایمان به حال کفر باز گردانند؛ بااینکه حق برای آنها کاملا روشن شده است.
🔹آیۀ شریفه در پی بیان این مطلب است که بسیاری از اهل کتاب از سر حسادت به موقعیت و جایگاه مسلمانان و برنتافتن برتری آنان، مشتاقانه آرزو داشتند که آنان را به کفر سابقشان برگردانند.
🔹برخی دیگر از آیات قرآن از شرایطی خبر میدهند که یهودیانِ مدینه طبق توطئهای از پیش طراحیشده به مسلمانان و آیین اسلام میپیوستند و پس از مدتی، برای تخریب چهرۀ اسلام از آن برمیگشتند: «آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ» (در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز، کافر شوید (و بازگردید).)
🔹هدف آنان از این کار، ایجاد تشویش و تردید در اذهانِ مسلمانان از طریق این طرح شیطانی بود: «اَلشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ» (شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده) و ریشۀ آن همان حسادت به مسلمانان بود: «حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِم» (از روی حسد [که در وجود آنها ریشه دوانده]).
🔹همچنین آیۀ 89 سوره مبارکۀ نساء بیانگر این مطلب است که کافران از سر حسد، نهایت سعی خود را در ستیزه با حق میکنند تا فروغ ایمان را در مسلمانان خاموش کرده و آنان را همچون خود کافر کنند:«وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً».
آنان آرزو میکنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید و مساوی یکدیگر باشید.
📚کتاب «سودای نفس»، محمدعلی انصاری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_17
❇️#تسلیم_بودن در پیشکاه خدا
💠بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🌱آرى، (بهشت در انحصار هیچ گروهى نیست) هر کس خود را تسلیم خدا کندو نیکوکار باشد، پاداش او نزد پروردگارش محفوظ است. نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگین مى شوند.
(بقره/112)
🎙دکتر میرباقری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۱۸
حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَاأَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
تا به وادی مورچگان رسيدند. ۲۱
موری [با احساس لرزش زمين در اثر گامهای سربازان] گفت: ۲۲
ای مورچگان به لانه خود درآیید تا مبادا سليمان و سپاهش ندانسته شما را پايمال کنند. ۲۳
__
۲۱ – به درّه از اين جهت وادی گفته ميشود که بستر جريان آب است، اما معنای ريشهای اين کلمه، برخی از جريانها و حرکتهای ديگر را نيز شامل ميشود. مثل مسير حرکت مورچگان يا بستر نزول وحی و معرفت در وادی ايمن [قصص ۳۰ (۲۸:۳۰) ].
۲۲- بديهی است سخن گفتن مورچگان متناسب با ابزار اطلاعرسانی خودشان و با ايما و اشاره مخصوص بوده است.
۲۳- دومين اصلی که از اين قصه، در مقابل هم نهادن يک ارتش منظم و نيرومند با تعدادی مورچه ضعيف ميتوان آموخت، «ضرورت مراقبت از جان و مال و حقوق ضعفا» از ناحيه نیروهای مسلح است که ممکن است تکيه بر قدرت، آنان را مغرور و غافل سازد. معنای جمله: «وَهُم لايشعُرُونْ» در انتهای آيه، دلالت بر همين ناديده گرفتنهای ناشی از سهلانگاری است. شعور از ريشه «شَعْر» [موی] دلالت بر نازکبينی و درک و فهم ظرايف ميکند، همچنانکه شاعران نکته سنجاند و شعائر به نمادهائی گفته ميشود که درک آنها دقت نظر ميطلبد.
امام علي(ع) هر گاه لشگری به سوی سرزمينی گسيل ميداشت، قبلا بخشنامهای به مسئولين و مردمی که لشگر از ديار آنها عبور ميکرد ميفرستاد و پيشاپيش برای پايمال شدن احتمالی حقوق آنان تدابيری ميانديشيد. نگاه كنيد به نامه ۶۰ نهجالبلاغه:
«اما بعد، من لشگری را گسيل داشتهام که اگر خدا بخواهد از سرزمين شما خواهد گذشت. من آنچه را که خدا واجب کرده به آنان سفارش کردهام تا به کسی آزار نرسانند و گزند خويش از ديگران باز دارند. من به سبب بیعتی که با شما دارم. از آسيبی که ممکن است سپاهيان به مردم رسانند نزد شما از کار آنها بيزاری ميجويم... شکايتهای خود را به من رسانيد. ستمهائی را که به شما برسد و توان دفع آن را جز با پناه بردن به خدا يا من نداشته باشيد، با من در ميان نهيد تا به ياری خدا آنرا اصلاح و جبران کنم.»
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#كرامتانساني، ذاتي يا اكتسابي،
تفاوتها و آثار.
🛑قسمت هفتم:
#کرامت_انسان و آیات قرآن
👈 من به ۵ دسته از آیات اشاره میکنم.
↩️۱. آیاتی که ارزش انسان بما هو انسان از آن استفاده میشود:
در سوره مؤمنین پس از آنکه مراحل خلقت انسان را مطرح میکند، میفرماید: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»؛ عبارتی که خداوند در مورد فرشتگان هم این چنین توصیف نکرده است.
سورۀ اسراء، آیه ۷۰: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا».
↩️۲-آیات مؤید لزوم احسان به همه انسانها
آیاتی که از آن لزوم احسان (یعنی آفرینش زیبایی و اکرام نسبت به انسان) نسبت به همه انسانها و بدون هیچ قیدی استفاده میشود:
🔸«وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ»
«قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا»
🔸«وَ قُلْ لِعِبادِی یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ»
«ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ»؛ یعنی اولاً توهینی نباشد، اگر توهین آمد دیگر جدال بالتی هی احسن نیست. ثانیاً مستدل باشد. ثالثاً منصفانه باشد. این “جدال بالتی هی احسن” است.
↩️۳. آیاتی که میگوید حتی با مشرکان هم از در #عدالت و قسط بیرون بیایید: «وَلَا یجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ آن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ آن تَعْتَدُوا ۘ». اینها چه کسانی بودند؟ کسانی که «صدّ عن المسجد الحرام» میکردند.
🔸«وَلَا یجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ»
🔸«وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ آن اللَّهَ لَا یحِبُّ الْمُعْتَدِینَ»
↩️۴. آیاتی که دلالت دارد، بین اهل کتاب تفکیک باید قائل شد. بله بعضی از اهل کتاب در قرآن توبیخ شدهاند. صریحا هم توبیخ شدهاند و قبول هم داریم. اما آیا همه آنها را باید به یک چشم دید؟
🔸«قُلْ یا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیئًا وَلَا یتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ.»
❓آیا قرآنی که اینگونه اهل کتاب را خطاب قرار میدهد، به من اجازه #تحقیر، توهین و اذلال همه این افراد را میدهد؟ ولو کسانی که جزیه بدهند؟
🔸«لَیسُوا سَوَاءً ۗ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ أُمَّهٌ قَائِمَهٌ یتْلُونَ آیاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّیلِ وَهُمْ یسْجُدُونَ * یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَیأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیسَارِعُونَ فِی الْخَیرَاتِ وَأُولَٰئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ * وَمَا یفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَلَنْ یکْفَرُوهُ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالْمُتَّقِینَ»؛ این آیات نشان از آن دارد که یک گروه از اهل کتاب، مؤمن به دین خود هستند.
🔸«وَمِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مَنْ آن تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ یؤَدِّهِ إِلَیکَ وَمِنْهُمْ مَنْ آن تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لَا یؤَدِّهِ إِلَیکَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَیهِ قَائِمًا.» بعضی امانت دار هستند و برخی نه. باید بینشان تفکیک کرد. همچنین مراجعه کنید به سوره مبارکه ممتحنه که بسیار راهگشا است: «لَا ینْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ آن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِمْ ۚ آن اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»
↩️۵. قرآن صریحاً ۵ مرتبه میفرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى».
🖌محمد عندلیب همدانی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم،
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
لَا يَضِلُّ رَبِّی وَ لَا يَنْسَى💕
( هرگز از حال احدی ) خدای مرا
خطا و فراموشی نیست
🌸 سوره طه : آیه ۵۲
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 13 تا 119
📄#صفحه_18
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_18
❇️ظلم منع از ورود به #مساجد و تخریب آنها
💠 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ "114/بقره"
🌱 و كيست ستمگرتر از آنكه [با تعصّبات فرقهاي خويش] از ذكر نام خدا در مساجد جلوگيري كند و در ويراني آن بكوشد؟ آنان را نرسد كه جز به حال بيم و هراس [از اعمالشان، در فضايي روحاني] به مساجد درآيند. آنان را در دنيا رسوايي و در آخرت عذابي عظيم است.
🔹 وقتي يهوديان و مسيحيان يكديگر، و هر دو طرف مسلمانان را، بر اساس تلقي و برداشت خود از دين، به هيچ ميشمرند، همان «اختلافات» و دشمنيهايي، كه در انتهاي آية قبل به آن اشاره شد، پيش ميآيد. اختلاف نيز به دستهبندي و صفآرايي ستيزهجويانه منجر ميشود و به اتكاء فتاوي ارتداد و الحاد و تكفير و تفسيق علية گروه مقابل، تودههاي تحريك شده از ورود مردم به مراكز عبادي مخالفين ممانعت به عمل ميآورند و ميكوشند اماكني را كه براي ياد خدا برپا شده ويران نمايند؛ صحنهاي كه هزاران بار در تاريخ تكرار شده است؛ از اختلاف 12 فرقة بنياسرائيل با يكديگر تا اختلافات با مسيحيان، فرقههاي مسيحي با يكديگر و با يهوديان، جنگهاي صليبي با مسلمانان، شيعه و سنّي با يكديگر و با شعبات فرعي خود!
🔹نمونة آشناترش؛ ممانعت از مساجد شيعيان در عربستان و در شهرهاي بزرگ ايران از اهل تسنّن، دراويش، حتي اماكن و مراسم مذهبي گروههاي سياسي مذهبي غير موافق با حاكميت. جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند.
🔹منظور از «مساجد»، هر مكان سجده براي خداست، نه الزماً بناي ديني مسلمانان. پس به رنگ حزب و گروه و فرقه درآوردن مكاني كه براي پرستش آفريدگار و پرهيز از شرك و شخصيتپرستي و شيطنت برپا شده، و تبديل آن به پايگاه سياسي و گروهي جرياني خاص، بزرگترين ظلم و ستم است. چه ظلمي بالاتر از آنكه كانوني را كه براي صلح و آشتي و اتحاد آحاد يك ملت بر مبناي آرماني واحد برپا شده، به ويراني معنوي و خلوت و خرابي بِكِشند؟ هرچند بناي ظاهري آن بسيار آباد و تزيين شده باشد. به پيشبيني امام علي(ع) از آيندة جهان اسلام: «بر مردم زماني خواهد آمد كه در ميان آنها از قرآن جز رسمش، و از اسلام جز اسمش چيز ديگري باقي نميماند! مساجدشان در آن روز از حيث ساختمان آباد و از نظر هدايت خراب است.
🔹 ساكنان و سازندگان آن بدترين مردم روي زميناند، فتنهها از آن مردم برميخيزد و خطاها بدانان پناه جويد؛ هركس از آن خطاها دوري گزيند، او را بازگردانند و هركس را از همراه شدن با آنان بازمانده به سوي آن ميكشانند...» [نهج البلاغه حكمت 369 [و در بعضي نسخ 346].
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_18
❇️نه #تبعیت_از_اکثریت حجیت دارد نه مخالفت با آن
💠وَ إ *ِنْ* تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ «116»
*🌱* و اگر از بيشتر افراد این سرزمين اطاعت كنى، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه مىكنند. زيرا آنان جز از گمان پيروى نمىكنند وآنان، جز به حدس و گمان نمىپردازند.
1⃣ راه #هدايت و راه قرآن ملاك است، نه راه مردم و اكثريّت. وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ ... وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...
2⃣ اكثريّت، دليل حقانيّت نيست. ملاك، #حقّ است نه عدد، پس در پيمودن راه حقّ از كمى افراد نهراسيد. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...
3⃣ جلب نظر اكثريّت، گاهى به قيمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مىشود. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوكَ (در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف رأى اكثريّت باشد)
👈 در قرآن 20 بار «اكثر الناس» را با صفاتي همچون: لا يعلمون (12 بار)، لا يؤمنون (3 بار)، لا يشكرون (3 بار)، اَبي اكثر الناس الاّ كفورا (2 بار) برشمرده است. واقعيت هم چنين است كه بيشتر مردم نه علم و آگاهي از حقيقت خدا و دين دارند و نه شكر نعمات او را ميگذارند، بلكه جز راه كفران نعمت نميپويند.
چنين واقعياتي تنها در ارتباط با خداست و هرگز نميتوان به اتكاء اين اوصاف حقوق #اكثريت_مردم را در امور اجتماعي نفي كرد.
🔹در قرآن 45 بار «اکثرهم» تکرار شده که بيش از همه (15 بار) اکثرهم لا يعلمون آمده است، پس از آن (11 بار) اکثرهم لا يؤمنون و به ترتيب:
لا يعقلون، يفسقون، لايشکرون، يجهلون، کاذبون، کارهون، لايسمعون و مشرکين آمده است.
👈 ضمير «هُم» (در اكثرهم) به منكران دعوت پيامبران برميگردد.
📚تفاسیر بازرگان ونور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan