#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_35
❇️تا مى توانید #سوگند نخورید
💠وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست.
(بقره/224)
💠لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
🌱خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است.
(بقره/225)
👈چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ،.
🔹در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است
سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ).
🔹ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد.
بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد،
👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.
🔹سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم.
سوگندهای جدی چند نوعاند:
1⃣سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد.
2⃣سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد.
3⃣سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت میشود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر میشود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمیشود.
4⃣دیگری را سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیفآور نیست.
📚تفاسیر تسنیم و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۴۱-۳۸ سوره نمل از تفسیر نور
۱- در شرایط مناسب از توانایی دیگران استفاده کنید. «أَیُّکُمْ یَأْتِینِی»
۲- ملاک،لیاقت و توانایی است،نه جنسیّت. «أَیُّکُمْ یَأْتِینِی» با این که در میان اطرافیان سلیمان،جنّ و پرنده و انسان،همه بودند ولی ملاک برتری،قدرت آوردن تخت است نه جنسیّت آورنده ی آن.
۳- کارهای فوق العاده باید با هدف عالی همراه باشد. «یَأْتِینِی بِعَرْشِها - یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ»
۴- سرعت،قدرت و امانت،شرط انجام کارهای بزرگ است. «قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ - لَقَوِیٌّ أَمِینٌ»
۵- انسان می تواند بر طبیعت وقوانین طبیعی حاکم شود. «أَنَا آتِیکَ»
۶- علم منشأ قدرت است.با قدرت علمی می توان به جای شنیدن صدا و دیدن تصویر،خود اشیا و موجودات را جا به جا کرد.(در انسان،استعدادها، توانایی ها و اسراری است که تاکنون کشف نشده است). «أَنَا آتِیکَ»
توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر بُرنا بود
۷- در واگذاری مأموریّت ها،مسارعه(سرعت عمل)یک امتیاز است.همان گونه که در فروش،مزایده ودر خرید،مناقصه،عامل رقابت و ارزش است. «أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ»
۸- مدّعیان علم وقدرت،باید عملاً حرف خود را اثبات کنند. «فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا»
۹- اولیای خدا نعمت را از او می دانند. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی»
۱۰- نعمت های الهی را حقّ خود ندانیم. «فَضْلِ رَبِّی»
۱۱- به علم و قدرت خود مغرور نشویم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی»
۱۲- دادن یا گرفتن نعمت ها برای رشد دادن ماست. «رَبِّی»
۱۳- نعمت های الهی وسیله ی بندگی و آزمایشند،نه کامیابی و لذّت جویی.
«لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ»
۱۴- انبیا نیز آزمایش می شوند. «لِیَبْلُوَنِی»
۱۵- خداوند به شکر ما نیاز ندارد. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ
نعمت های الهی برخاسته از فضل و لطف بی پایان اوست وحتی اگر ما ناسپاسی کنیم،او به مقتضای ربوبیّت خود به ما لطف می کند.
شکر نعمت،نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
۱۶- دارایی و سخاوت در کنار هم،ارزش است. «غَنِیٌّ کَرِیمٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت دوم
#حق_مشارکت در تعیین #سرنوشت
↩️الف ـ #حق_انتخابات
یکی از ابزارهای مهم شهروندان برای تعیین سرنوشت، انتخابات میباشد. #انتخابات در حقوق شهروندی دایره گستردهای دارد و از انتخاب افراد برای مناصب سیاسی تا رأی دادن به قوانین و سیاستهای مهم کشور را در برمیگیرد.
🔸آیتالله سیستانی شرکت در انتخابات را #حق_شهروندان میداند، و تا آنجا بر این حق تأکید میکند که قائل به انتخاب قاضی و #ولیفقیه نیز از سوی مردم میباشد
و فقیه را هنگامی دارای ولایت میداند که منتخب مردم، باشد.
ایشان از یک سو نسبت به اصل #انتخابات و اهمیت آن و از سوی دیگر نسبت به حضور آگاهانه و حداکثری شهروندان در انتخابات تأکید فراوانی میکند
ایشان انتخابات آزاد و شفاف را بیانگر اراده #مردم میداند
و صندوقهای رأی را تنها راه شناخت نظر مردم دانسته
و بر این باور است که
👈👈 هیچ جایگزینی برای مکانیسم انتخابات آزاد و مستقیم وجود ندارد
👈 ایشان همچنین همگان را به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات دعوت میکند و آن را سالمترین راه برای عبور کشور به سمت آیندهای روشن برمیشمارد و ضمن بیان اینکه از هیچ فرد و گروهی حمایت نمیکند، مردم را به انتخاب افراد شایسته دعوت میکند و خواستار این است که مردم عراق بدون سرپرستی و قیمومیت کسی، آنچه را که برای حال و آینده خود مناسب میدانند، انتخاب کنند
🔻🔻نکته مهم این که ایشان #شرایط خاص و ویژهای همانند مسلمان بودن برای #انتخابکنندگان و #انتخابشوندگان قائل نمیباشد و تنها به بیان این نکته میپردازد که
👈👈هر دو گروه باید واجد شرایط عمومی که نزد همگان مورد قبول است باشند
ایشان نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی را کسانی میداند که با رأی مردم انتخاب شده باشند و انتصاب نمایندگان هر چند از طرف خود را فاقد مشروعیت میداند.
↩️ب- حق مردم در #مشروعیت_حکومت
یکی از موضوعات مهم در فلسفه سیاسی پاسخ به این پرسش است که منشاء و معیار مشروعیت حکومت چیست؟ اندیشمندان به این پرسش، پاسخهای متفاوتی دادهاند، صاحبنظران اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش اختلاف نظر دارند.
🔸آیتالله سیستانی بر این باور است که #حکومت، #مشروعیت خود را از مردم کسب میکند
🔻👈ایشان حکومتی را مشروع میداند که برخاسته از اراده مردم با همه فرقهها و اقوام باشد،و در پیامی به روشنی تصریح میکند:
💢«حکومت مشروعیتش را ـ غیر از نظامهای استبدادی ـ تنها و تنها از مردم کسب میکند و غیر از مردم هیچ کس به آن #مشروعیت نمیدهد و اراده ملت در نتیجه رأیگیری سراسری متجلی میشود و این در صورتی است که #رأیگیری_شفاف و #عادلانه اجرا شود»
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
مَا شَاءَاللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ
همه چیز به خواست خداست
و جز قدرت خدا قوهای نیست
🌷 سوره کهف ، آیه ۳۹
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 225 تا 230
📄#صفحه_36
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_36
❇️#عده برای چيست، و چه حكمتی در تشريع آن هست؟
💠وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌱و زنان مطلقه (باید پس از طلاق)، خود را (به مدت) سه دورهی پاکی (بعد از عادت ماهانه) نگه دارند و (سپس اگر خواستند، ازدواج کنند)، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند، مجاز نیستند آنچه را خداوند در رحمهایشان (از خون حیض یا فرزند) آفریده است، پنهان کنند، و اگر شوهرانشان سر آشتی دارند، در آن (مدت، از دیگر خواستگاران) برای بازگرداندن آنان (نزد خود)، سزاوارترند، و همانطور که وظایفی بر عهدهی زنان است، حقوقی شایسته و پسندیده (بر عهدهی مردان) دارند، و مردان (از برخی جهات) بر زنان برتری دارند (، و برای همین، مسئولیت ادارهی خانواده، با آنان است)، و خداوند، شکست ناپذیر و حکیم است.
بقره - ۲۲۸
🔹میفهماند برای اين است كه آب و نطفه مردان به يكديگر مخلوط نشود، و نسبها فاسد نگردد، (و اگر زن مطلقه حامله است معلوم باشد كه از شوهر اولش حمل برداشته نه دوم، و اگر عده واجب نمیشد معلوم نمیشد چنين فرزندی، فرزند كدام يك از دو شوهر است)
🔹 البته اين حكمت لازم نيست كه در تمامی موارد موجود باشد، چون قوانين و احكام هميشه دائر مدار مصالح و حكمتهای غالبی است، نه حكمتهای عمومی (در نتيجه اگر زن عقيم هم مطلقه شد، بايد عده را نگه بدارد).
🔹پس اينكه فرمود:" يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ" به منزله اين است كه فرموده باشد زنان مطلقه به خاطر احتراز از اختلاط نطفهها و فساد نسل، عده نگه میدارند، و با هيچ مردی تمكين نمیكنند و اين جمله هر چند جملهای خبری است ليكن منظور از آن انشاء است، و خلاصه به جای اينكه بفرمايد:" بايد عده نگه دارند" به منظور تاكيد فرموده:" عده نگه ميدارند".
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_36
❇️در تصميم گيریها بايد محور اصلی، اقامهی #حدود_الهی و انجام #وظايف باشد
💠الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۲۲۹/بقره)
🌱طلاق (رجعی كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است.
پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتی نمايد،) يا با نيكی او را رها كند (و از او جدا شود.) و برای شما مردان روا نيست كه چيزی از آنچه به همسرانتان دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر بترسند كه حدود الهی را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهی را رعايت نكنند، مانعی ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهای الهی است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهی تجاوز كند پس آنان ستمگرانند.
🔹در جاهليّت، طلاق دادن و رجوع كردن به زن، امری عادّی و بدون محدوديّت بود. امّا اسلام، حداكثر سه بار طلاق و دو بار رجوع را جايز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.۱
در اسلام، طلاق امری منفور و بدترين حلال نام گذاری شده است، ولی گاهی عدم توافق تا جايی است كه امكان ادامه زندگی برای دو طرف نيست.
در اين آيه علاوه بر طلاق رجعی كه از سوی مرد است، طرح طلاق خُلع كه پيشنهاد طلاق از سوی زن است نيز ارائه شده است. به اين معنا كه زن، مهريه خود يا چيز ديگری را فدای آزاد سازی خود قرار دهد و طلاق بگيرد.
🔹در قطع رابطه با ديگران، نبايد آخرين تصميم را يك مرتبه گرفت، بلكه بايد ميدان را برای فكر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ»
🔹آزار و ضرر رسانی به همسر، ممنوع است. مرد نبايد به قصد كام گرفتن يا ضربه روحی زدن به زن، به او رجوع نموده و سپس او را رها كند. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ»
🔹در همسر داری بايد از سليقههای شخصی و ناشناخته دوری كرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ»
🔹تلخی جدايی را با شيرينی هديه و احسان جبران كنيد. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹طلاق، نبايد عامل كينه، خشونت و انتقام باشد، بلكه در صورت ضرورتِ طلاق، نيكی و احسان شرط اساسی است. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹اصل در زندگی، نگهداری همسر است، نه رها كردن او. كلمه «امساك» همه جا قبل از كلمه «تسريح» آمده است. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹حقوق و احكام در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نيست. كلمات «احسان» و «معروف» نشانهی همين موضوع است. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ»
🔹مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهريه زن كه حقّ قطعی اوست چيزی را پس بگيرد. «لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً»
🔹خواستههای مرد و زن بايد در چارچوب حدود الهی باشد. «إِلَّا أَنْ يَخافا أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ»
🔹تنها نظر زن و شوهر در مورد طلاق كافی نيست، بلكه بايد ديگران نيز به ادامه زندگی آنان اميدی نداشته باشند. «يَخافا ... فَإِنْ خِفْتُمْ» گاهی زن و شوهر میگويند: با هم توافق اخلاقی نداريم، امّا اين حرف برخاسته از هيجان آنهاست. لذا قرآن در كنار خوف زن وشوهر «يَخافا» پای مردم را به ميان كشيده كه آنان نيز اين ناسازگاری را درك كنند. «خِفْتُمْ»
🔹در تصميم گيریها بايد محور اصلی، اقامهی حدود الهی و انجام وظايف باشد. اگر حدود الهی مراعات میشود ازدواج باقی بماند وگرنه طلاق مطرح شود. «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّـهِ»
🔹طرحِ «طلاق خُلع» برای آن است كه زن بتواند خود را از بنبست خارج سازد. «افْتَدَتْ بِهِ»
🔹اسلام با ادامه زندگی به صورت تحميلی و با اجبار و اكراه، موافق نيست. در صورتی كه زن به اندازهای در فشار است كه حاضر است مهريهی خود را ببخشيد تا رها شود، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذيرش طلاق خلع نيست. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ»
🔹شكستن قانون الهی، ظلم است. «وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۴۴-۴۲ سوره نمل از تفسیر نور
۱- محیط،جامعه وعقائد خرافی،مانع از ایمان واقعی است. «وَ صَدَّها ما کانَتْ»
۲- سوء سابقه،دلیل داشتن آینده ی بد نیست. «إِنَّها کانَتْ مِنْ قَوْمٍ کافِرِینَ»
۳- مقام رسالت،با جلال و شکوه و حکومت منافاتی ندارد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۴- در ارشاد وتبلیغ،هر کس را باید به شیوه ای هدایت کرد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ» با مرفّهان،جوری برخورد نکنیم که خیال کنند ایمان به معنای فقر است.
۵- امکانات مادّی باید در خدمت تبلیغ دین قرار گیرد. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
با اهداف سلیمان گونه می توان از صنعت و امکانات مادّی،برای ارشاد و هدایت دیگران کمک گرفت.
۶- از مهمانان کافر با حُسن خلق پذیرایی کنید. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۷- شأن افراد را در پذیرایی ها حفظ کنید. «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ»
۸- گاهی انسان می بیند،امّا اشتباه تشخیص می دهد.(خطای چشم) «حَسِبَتْهُ لُجَّهً»
۹- کاخ نشینان کافر را در برابر صنعت و ابتکار و هنر و زیبایی های نظام خود،به کرنش وادارید. «صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوارِیرَ»
۱۰- پذیرفتن حقّ،نشانه ی حریّت است نه ضعف. «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی»
۱۱- وابستگی و دلبستگی به غیر خدا و پرستش غیر او-هر کس و هر چه باشد - ظلم است. «ظَلَمْتُ نَفْسِی»
۱۲- توبه ی واقعی آن است که گذشته ها را با اقرار جبران کنیم و راه آینده را با چراغ هدایت الهی طی کنیم. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ»
۱۳- داشتن نام و نان و عنوان و اطرافیان،شمارا در اقرار به حقّ و تغییر عقیده اسیر نکند. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ»
۱۴- تکامل،مراحلی دارد:
مرحله ی نخست:خروج از ظلمت،
و مرحله ی بعد:ورود در نور است. «ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ»
۱۵- روح ایمان،همان تسلیم است.هم سلیمان در دعوتنامه ی خود به آن اشاره دارد: «وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ» و هم ملکه ی سبا در پایان کار می گوید:«أسلمت»
۱۶- ایمان،تسلیم شدن در برابر خالق هستی است،نه در برابر خلق،گرچه سلیمان باشد. «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۷- زن در انتخاب عقیده و اظهار آن مستقل است. «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۸- ایمان به تنهایی کافی نیست،با اولیا و انبیا همراه بودن انسان را بیمه می کند.
«أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ»
۱۹- در برابر پیوندهای سیاسی،اقتصادی،نظامی و خانوادگی،پیوندهای الهی و مقدّس نیز یافت می شود. «مَعَ سُلَیْمانَ»
۲۰- زر و زیور افراد وارسته را سیراب نمی کند،گمشده ی آنان دستیابی به سرچشمه ی هستی است. أَسْلَمْتُ ... لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ
۲۱- هدف حکومت انبیا،دعوت به سوی خداوند است،نه کشورگشایی.ملکه ی سبا نیز این حقیقت را فهمید،لذا در پایان سخنش گفت: «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت سوم:
#حق_مشارکت در تعیین #سرنوشت
↩️ج-حق تعیین #نوع_نظامسیاسی
❓یکی از پرسشهای چالشی مورد توجه خبرنگاران نوع و شکل نظام سیاسی آینده عراق بوده و همواره آیتالله سیستانی را مورد پرسش قرار میدادند که نظام سیاسی مطلوب ایشان برای آینده عراق چیست؟.
👈پاسخ ایشان همواره این بوده که باید همه مردم بدون دخالت بیگانگان و بدون توجه به #وابستگیهای_مذهبی و قومی و در فرایند انتخابات آزاد و شفاف نظام سیاسی آینده را انتخاب کنند.
و تأکید میکند احترام به اراده عراقیها در زمینه تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق همه پرسی قانون اساسی و انتخابات دورهای مجلس نمایندگان، اصلی است که از زمان تغییر رژیم سابق به آن پایبند بوده است
🔸آیتالله سیستانی به پرسش خبرنگار روزنامه اقتصادی ژاپن و روزنامه نیویورک تایمز در این باره که آیا میپسندید که حکومت عراق همانند حکومت ایران، اسلامی شود و آیا ایده #ولایتفقیه در عراق قابل اجرا است؟ پاسخ منفی میدهد و آن را قابل قبول نمیداند
🔻 ایشان همچنین به این پرسش که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، از اینرو آنان چه نقشی در آینده عراق ایفا خواهند کرد و خواهان چه حکومتی میباشند؟❓
👈 پاسخ میدهد که خواست #شیعیان با خواست دیگر مردم عراق تفاوتی ندارد، و همه مردم عراق خواهان برخورداری از حقوق خود به دور از تبعیضهای قومی هستند و همه عراقیها طی فرایند #انتخابات_فراگیر نوع نظام سیاسی را انتخاب خواهند کرد
آیتالله سیستانی همچنین در پاسخ به این دو پرسش که آیا مایل به وجود حکومت اسلامی در عراق هستید و دوست دارید چه کسی بر کرسی ریاست تکیه زند؟
👈پاسخ میدهد مایل و دوستدار هر آنچه هستم که #اکثریت_مردم عراق انتخاب کنند و باید فضا را برای انتخاب آنان باز گذاشت
🔻ایشان همچنین به این پرسش که آیا نظام فدرالیسم برای عراق مناسب میباشد؟ و این اظهار نظر که کردهای عراق خواستار نظام فدرالی هستند، پاسخ میدهد؛ نمایندگان مردم عراق در مجلس در این باره تصمیم میگیرند و میافزاید انتظار این است نمایندگان مردم کردستان به همراه دیگر نمایندگان مردم عراق به نظامی توافق کنند که افزون بر حفظ یکپارچگی کشور حقوق همه اقوام و قومیتها حفظ شود
و به طور صریح اعلام میکند، به نظام سیاسیای که مبتنی بر #شورا، #کثرتگرایی و احترام به حقوق همه شهروندان باشد، باور دارد.
↩️دـ ـ #حق_اقلیت در نظام تصمیمگیری
آیتالله سیستانی بر این باور است که رأی اکثریت، تعیین کننده تصمیم نهایی میباشد، اما از سوی دیگر اعتبار و وزن رأی اکثریت نباید به #دیکتاتوری_اکثریت، علیه اقلیت منتهی شود.
🔻👈ایشان تصریح میکند که نخست باید همگان به اعتقادات همدیگر احترام بگذارند
اقلیت باید به نظر اکثریت احترام بگذارد
و اکثریت نیز از حقوق اقلیت حمایت کند
ایشان بر این باور است که احترام اقلیت به نظر اکثریت و از سوی دیگر #تحت_فشار_قرارندادن_اقلیت و عدم کنترل آنان از سوی اکثریت مبنایی است که باید در کنش سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
🍂اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
🍁كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ
🍂اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ
🍁الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
🤲خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.
💫مناجات العارفین
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 231 تا 233
📄#صفحه_37
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_37
❇️#زن و #مرد در نظام آفرينش جزء يك پيكرند وظلم به عضوی، ظلم به تمام اعضا است
💠 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ
وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿231/بقره﴾
🌱 و چون زنان را طلاق داديد و به سر آمد مدت خويش رسيدند به شايستگى نگاهشان داريد، و يا به شايستگى رها كنيد، و زنها را براى ضرر زدن نگاهشان نداريد كه ستم كنيد، هر كس چنين كند به خويش ستم كرده است ، آيت هاى خدا را به مسخره نگيريد نعمت خدا را بر خويشتن با اين كتاب و حكمت كه بر شما نازل كرده و به وسيله آن پندتان مى دهد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا به هر چيز دانا است .
🔷خداى سبحان احكامى را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است ، نه اينكه اگر به كارهائى امر و از كارهائى نهى كرده ، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است ، و در مورد بحث بانفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه ، بلكه بناى شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومى بشر را تاءمين نموده ، و مفاسدى را كه در اجتماع بشر پيدا مى شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند و لذا به همين منظور آن دستورات عملى را با دستوراتى اخلاقى مخلوط كرده ، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده ، معارف عاليه ، يعنى توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايى ديگر دهد، پس كسى كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفا نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است .
🔹اين آيه اشاره است به حكمت نهی از امساك به قصد ضرر، و حاصلش اين است كه ازدواج برای تتميم سعادت زندگی است، و اين سعادت تمام نمیشود مگر با سكونت و آرامش هر يك از زن و شوهر به يكديگر و كمك كردن در رفع حوائج غريزی يكديگر، و" امساك" عبارت است از اينكه شوهر بعد از جدا شدن از همسرش دو باره به او برگردد، و بعد از كدورت و نقار، به صلح و صفا برگردد، اين كجا؟ و برگشتن به قصد اضرار كجا؟.
🔹پس كسی كه به قصد اضرار بر میگردد، در حقيقت به خودش ستم كرده، كه او را به انحراف از طريقهای كه فطرت انسانيت به سويش هدايت میكند، واداشته است.
🔹علاوه بر اينكه چنين كسی آيات خدا را به مسخره گرفته، و به آن استهزاء میكند، برای اينكه خدای سبحان احكامی را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است، نه اينكه اگر به كارهايی امر و از كارهايی نهی كرده، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است، و در مورد بحث با نفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه، بلكه بنای شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومی بشر را تامين نموده، و مفاسدی را كه در اجتماع بشر پيدا میشود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند.
🔹و لذا به همين منظور آن دستورات عملی را با دستوراتی اخلاقی مخلوط كرده، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده، معارف عاليه، يعنی توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايی ديگر دهد، پس كسی كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفاء نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan