eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹💢 حضرت (س) اسوه و دفاع از 🔹 یکی از خصایص اخلاقی مشترک زن و مرد که لزوماً باید تذکر داده شود خُلق دفاع از حق است، هم به معنی دفاع از حقیقت که قرآن کریم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده است: «المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر...» (توبه/۷۱)، و هم به معنی دفاع از و ترک انظلام [و ظلم‌پذیری]. 🔸 می‌دانیم در اسلام ممنوع است و حقوق در مقابل متجاوز، واجب : «لایحب الله الجهر بالسوء من القول الّا من ظلم» (نساء/۱۴۸) این خلق و خوی از مختصات مردان نیست، زیرا: 🔹 اولاً: لسان ادلّه اعم است، ثانیاً: عقلاً انظلام زشت است و برای دو جنس زشت است، و ثالثاً: سندهای زنده اسلامی حکایت می‌کند که زنان قدیسه اسلامی اینچنین بودند. احقاق صدیقه طاهره، فاطمه کبری علیها السلام و خطابه‏های آتشین زینب سلام‌الله علیها دلیل‏ بارزی است بر مطلب. 📒 یادداشت‏های استاد مطهری، ج۵، ص۲۷۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲 *إِلَهِی رَبَّیْتَنِی فِی نِعَمِکَ وَ إِحْسَانِکَ صَغِیراً. وَ نَوَّهْتَ بِاسْمِي كَبِيراً، فَيَا مَنْ رَبَّانِي فِي الدُّنْيَا بِإِحْسَانِهِ وَ تَفَضُّلِهِ وَ نِعَمِهِ* 🤲 *خدايا مرا در كودكى در ميان نعمت ها و احسانت پروريدى، و در بزرگسالى نامم را بلند آوازه ساختى، اى آن كه مرا در دنيا به احسان و فضل نعمت هايش پروريد* 💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 253 تا 256 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سنّت و قانون خداوند، گذاشتن انسان است و واقعی در سايه آزادیست 💠تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَی ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ (۲۵۳/بقره) 🌱‏آن پيامبران، ما بعضی از آنان را بر بعضی برتری داديم. از آنان كسی بود كه خداوند با اوسخن گفته ودرجات بعضی از آنان را بالا برد، وبه عيسی‌بن‌مريم نشانه‌های روشن (و معجزات) داديم و او را با روح‌القدس (جبرئيل) تأييد نموديم، و اگر خدا می‌خواست، كسانی كه بعد از آنان (پيامبران) بودند، پس از آنكه نشانه‌های روشن برای آنها آمد، با هم جنگ و ستيز نمی‌كردند. (امّا خداوند مردم را در پيمودن راه سعادت آزاد گذارده است،) ولی با هم اختلاف كردند پس برخی از آنان ايمان آورده و بعضی كافر شدند. (و باز) اگر خدا می‌خواست (مؤمنان و كافران) با هم پيكار نمی‌كردند، ولی خداوند آنچه را اراده كند انجام می‌دهد. (و اراده حكيمانه‌ی او بر آزاد گذاردن مردم است.) 🔹آيه شريفه، در مقام رد و دفع توهمی است كه چه بسا به ذهن برسد، و آن توهم اين است كه رسالت، خصوصا از اين جهت كه همراه با معجزاتی روشن است كه بر حقانيت آن دلالت می‌كند، بايد بلای جنگ‌های خانمان برانداز را از بين ببرد، نه اينكه خود رسالت، آتش جنگ را برافروزد. 🔹حال يا از اين جهت بايد از بين ببرد كه غرض خدای سبحان از ارسال رسولان و دادن معجزات به ايشان، اين است كه مردم را به سوی سعادت دنيوی و اخرويشان هدايت كند. 🔹 پس برای بدست آمدن اين غرض، بايد آنان را از قتال باز داشته، ديگر اجازه چنين عملی را ندهد، و همه را در راه هدايت جمع و متحد سازد، و حال آنكه می‌بينيم بعد از انبيا باز هم جنگ‌ها و مشاجرات در ميان امت‌های آنان ادامه دارد، و مخصوصا بعد از انتشار دعوت اسلام كه اتحاد و اتفاق از اركان و اصول احكام و قوانين آن است، چرا بايد هنوز اين درگيری‌ها در اين امت پديد آيد؟. ‏و يا از اين جهت بايد از بين ببرد كه مگر غير از اين است كه فرستادن رسولان و آوردن معجزات روشن، برای دعوت به سوی حق است و برای اين است كه ايمان در دلها پديد آيد؟ 🔹‏ايمان هم از صفات قلب است، و نمی‌شود آن را با زور در دلها ايجاد كرد، پس فايده قتال چيست؟ و بعد از استقرار نبوت و پا گرفتن دعوت دينی ديگر جنگ چه معنا دارد؟ 🔹در آيه مورد بحث، خدای تعالی چنين پاسخ می‌دهد كه" قتال" معلول اختلافی است كه امتها خودشان پديد می‌آورند، چون اگر اختلافی نباشد كار اجتماعات به جنگ نمی‌كشد. 👈‏پس علت به وجود آمدن جنگها در بين مردم، اختلاف آنان است، و اگر خدا می‌خواست، يا به كلی نمی‌گذاشت اختلافی پديد آيد، و در نتيجه، جنگ هم پديد نمی‌آمد، و يا بعد از پيدا شدن اين علت آن را خنثی می‌كرد، ليكن خدای سبحان آنچه را كه ما می خواهيم، انجام نمی‌دهد چون تابع خواست ما نيست، او هر چه بخواهد می‌كند و يكی از چيزهايی را كه خواسته، اين است كه جلوی علت‌ها را نگيرد و امور عالم طبق سنت العلل و الاسباب جريان يابد، اين اجمال و خلاصه پاسخی است كه از آيه استفاده می‌شود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ،چیست؟ ایا پارتی بازی و فرار از مسئولیت اعمال است؟ آیه مى فرماید:" کیست که در نزد او جز به فرمانش شفاعت کند" (مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ)."255/بقره" 🔷شفاعت  عبارت است از کمک نمودن یک موجود قوى به موجود ضعیف تر، تا بتواند به آسانى مراحل رشد خود را با موفقیت طى کند. البته معمولاً این کلمه (شفاعت) در مورد شفاعت از گناهکاران به کار مى رود. 🔷اما مفهوم شفاعت به معنى وسیع تر، تمام عوامل، انگیزه ها و اسباب عالم هستى را شامل مى شود، مثلاً زمین و آب و هوا و نور آفتاب، چهار عامل هستند که دانه گیاه را در رسیدن به مرحله یک درخت یا یک گیاه کامل شفاعت و هدایت مى کند. 🔷اگر شفاعت را در آیه فوق، به این معنى وسیع بگیریم نتیجه این مى شود که وجود عوامل و اسباب مختلف عالم هستى، هرگز مالکیت مطلقه خداوند را محدود نمى کند، و چیزى از آن نمى کاهد; زیرا تأثیر همه این اسباب به فرمان او است و در حقیقت نشانه اى از قیومیت و مالکیت او مى باشد. 🔷اما بعضى چنین مى پندارند که عنوان  شفاعت  در مفاهیم مذهبى، شبیه یک نوع توصیه بى دلیل اجتماعى و به اصطلاح  پارتى بازى  است و مفهوم آن این است که: افراد آنچه مى توانند گناه کنند، هنگامى که از فرق تا قدم آلوده شدند، دست به دامن شفیعى زنند و بگویند: آن دم که مردمان به شفیعى زنند دست           مائیم و دست و دامن اولاد فاطمه(علیها السلام)! 🔷ولى نه این ایراد کنندگان، منطق دین را در مسأله شفاعت در یافته اند و نه آن دسته از گنهکاران جسور و بى پروا; زیرا همان طور که در بالا اشاره شد،  شفاعت  که به وسیله بندگان خاص خدا انجام مى گیرد، همانند  شفاعت تکوینى  است که به وسیله عوامل طبیعى صورت مى گیرد. 🔷یعنى همان طور که اگر در درون یک دانه گیاه عامل حیات و سلول زنده وجود نداشته باشد، تابش هزاران سال آفتاب و یا وزش نسیم و ریزش قطرات حیاتبخش باران هیچگونه تأثیرى در نمو و رشد آن نخواهد کرد، شفاعت اولیاى خدا نیز براى افراد نالایق بى اثر است، یعنى، اصولاً آنها براى این گونه اشخاص شفاعتى نخواهند داشت. 🔷 شفاعت  نیازمند به یک نوع ارتباط معنوى میان شفاعت کننده و شفاعت شونده است و به این ترتیب، کسى که امید شفاعت را دارد موظف است در این جهان ارتباط معنوى با شخصى که انتظار دارد از او شفاعت کند، بر قرار سازد و این ارتباط در حقیقت یک نوع وسیله تربیت براى شفاعت شونده خواهد بود، که او را به افکار و اعمال و مکتب شخص  شفاعت کننده  نزدیک مى کند و در نتیجه شایسته شفاعت مى شود. 👈 به این ترتیب، شفاعت یک عامل تربیت است نه یک وسیله پارتى بازى و فرار از زیر بار مسئولیت، و از اینجا روشن مى شود شفاعت تغییرى در اراده پروردگار نسبت به گناهکار نمى دهد، بلکه این گناهکار است که با ارتباط معنوى با شفاعت کننده، نوعى تکامل و پرورش مى یابد و به سرحدّى مى رسد که شایسته عفو خدا مى گردد (دقت کنید!). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، بمدت يك هفته تا تاريخ اول اذر با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن كه در 300 صفحه شامل مهم ترين بايدها و نبايدهاي رفتاري و اعتقادي در قران است ، با 10 درصد به مبلغ 45 هزارتومان 2- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 15 درصدي به مبلغ 51هزارتومان 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 93 هزارتومان 🔹هزينه پست نيز به مبلغ 30هزارتومان به مبالغ فوق اضافه ميشود. 🔸🔸جهت سفارش به مديران كانال پيام دهيد. 🔶🌷🌷🌷🌷 @quranpuyan